MK2 Jetta syncro

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

eerola
-
Viestit: 4
Liittynyt: 13.12.2015 22:37

MK2 Jetta syncro

ViestiKirjoittaja eerola » 14.12.2015 0:25

Elikkäs otsikon mukanen nelikko jetta tällä hetkellä työn alla ja joku on saattanutkin jo Audifinns foorumilta jo lukastakkkin enemmän, mutta kerrotaas tännekkin projektista.

Eli n. 4kk sitten tuli kyseistä autoa ihasteltua nettivaraosan puolella ja sitten tuli laitettua viestiä myyjälle ja kävin ensin kattomassa paikanpäällä millaiseen "kakka koppiin" tulis rahat tuhlattua, ei siinä jokunen tunti tuli pyörittyä autoa ja osa kasaa ympäri myyjän kanssa jutellessa mitä autolle tehty yms ja hinnasta neuvoteltiin. Seuraavalla viikolla sitten sovittiin kaupat, myyjä toi auton ja siinä sitten taisteltiin auto kärryltä alas pukeille ja jumalaton kasa osia jumpperista pois. Siinä ekat viikot tuli ihmeteltyä vielä enemmän mihin kaikkeen se raha sitten menikin ja osien tilailu alkoi.

Eli tässä kunnossa se sitten oli tullessa.

Kuva

Alustan osia tuli hinkkailtua ruosteesta ja maalattua ne ennen kun laitoin kiinni katoksesta vetopenkkiin siirtoa varten. Vetopenkkiin kun ei niin hirveesti pajalla oo hommia niin hyvä siinä tehdä autoa kun tarvittaessa pystyy melkein miten vaan tekemään. Auton oston ja rullaus kunnon välillä oli aikaa mennyt n. 6vk. Siitä kun jetan sai rullaamaan niin on nyt se toinen 6vk mennyt ja mätä hommat hyvinkin pitkälle tehty tällä hetkellä.

Tässä kohdassa toinen helma vaihdettu ja jotain muita pienempiä paikkoja alettu tekemään. Joku joskus jo aikasemmib tehnyt saman homman mutta hitsannut uuden helman alkuperäisen helman päälle ja vain neppailtu sieltä täältä kasaan. Jostain kumman syystä tuli kokeiltua miltä 18" vanne näyttää kakkiksen alla, tosin myöhemmin tuli vielä 19" kokeiltua mutta molemmat oli aika järkyttävän kokosia kakkikseen :D Helmathan ei olleet kalliit viron pojilta tilattuna ~14e/kpl

Kuva

Vanhat mätäpaikat oli aika kauheita ja tehty "vähän" hutiloiden heppailtu sieltä täältä ja tupla pelleillä, nyt paikat on yritetty tehdä niin lähelle alkuperäistä muotoa kuin mahdollista ja nykyiset paikat on hitsattu kunnolla.

Kuva

Taka helmaan ei ollut virossa eikä suomessa korjauspalaa joten se piti toteuttaa mittaa, leikkaa ja liimaa taktiikalla ja siitähän tuli yllättävän hyvä. Helmoja lukuun ottamatta kaikki paikathan on omin pikku kätösin väkerrettyjä mutta nämä taka helman palat on muodoltaan vaativampia.

Kuva

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 24.1.2016 21:32

Aijai, hienoa, että näitä löytyy vielä muitakin. Ei ole meinaan kovin montaa maahan tuotu (joku sanoi aikanaan, että kolme). Mulla on yksi tuollainen, tuolla tarinaa sen kunnostamisesta:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=93856

eerola
-
Viestit: 4
Liittynyt: 13.12.2015 22:37

ViestiKirjoittaja eerola » 3.2.2016 23:50

Kyllä tuota Heikin jetta topikkia tuli lueskeltua sillon kun nettivaraosan puolelta kattelin jettaa samalla ihmettelemällä että onko näitä oikeasti valmistettu nelikkona. Vagfinin facebook ryhmässä joskus oli puhetta nelikko jetoista ja muistaakseni sillon joku sanoi että olisi 4 tuotu uutena suomeen, asiankin varmaan saisi vv-autolta varmistettua kysymällä.

Mutta itse projekti auton kuulumisiin ja mitä kaikkea tehty jo ennen kuin tänne alottelin kirjottamaan topikkia. Alkuunhan ajatuksena oli laittaa 1.8T haldex tekniikka vakion tilalle, mutta järkiin tulon jälkeen tuli päädyttyä vakio kaasari tekniikkaan jolloin ei tule turhia muutoksia ja helpottaa museointia. Jonkun verran näin alkuun joutuu myönnyttämään orkkis osista kun takapäähän ei vakio puslia tunnu löytyvän ja mukana tuli powerflex sarja niin ajetaan nyt alkuun niillä ja koitetaan metsästää orkkis puslat taakse. Myös Hellan lisävalo maski tuli ostettua jonka joutuu myös museo leimalle vaihtamaan mutta saahan tuo sen aikaa olla kiinni huoletta ja kun sekin yhtälailla harvinaisuus kuin nelikko jetta. Alkuperäisiä osia puuttuu mm. nahka etupenkit, kaasari, pakosarja ja joitain muita pisteosia eli todella hyvin löytyy kaikki osat jo ja vähän ylimääräistäkin.

Kaikkiahan kyseinen Hellan lisävalo maski ei miellytä, umpioita ostaessa paikallisesta varaosa liikkestä näytin ohimennen tutulle myyjälle millaiseen maskiin umpiot tulossa niin vastauksena oli "hyi vittu näyttää joltai vanhalta sierralta" mutta asiahan on niin kun itse tykkää niin muiden mielipiteistä ei niin kannata ottaa stressiä.

Kuva

Edellinen omistaja oli rakennellut kuppi penkeille kiinnikkeet ja irrottaessa katselin tarkemmin kyseisten rautojen hitsauksia niin ei kovin hirveesti olleet korissa kiinni, yhden raudan sai ihan käsin rykäisemällä irti :S onneksi mitään kolaria ei oltu ajettu kun ei penkit ja vyöt olleet oikein kunnolla kiinni...

Kuva

Kuva

Akku "telineen" alta löytyi hyvin pieni reikä ja hyvin syöpynyttä peltiä kun mahdollisesti akku joskus vuotanut happoa. Pikku pala peltiä ja vasara käteen niin syntyi hyvinkin siisti paikkaus pelti tilalle.

Kuva

Etujarru satulat tuli hinkattua ruosteista ja pestyä ultraäänessä jolloin tuli lähes uuden näköiset satuloista joihin oli sitten kiva suihkasta maalit päälle ja hyvä kasata uusilla tiivisteillä satula. Pientä yksityiskohtaakin tuli laitettua satuloihin joista ainakin itse tykkään

Kuva

Takapeltiä ei ainakaan kokkerholm ole ikinä valmistanut jettaan ja alvadilta tuli tilattua jetan pelti joka sitten olikin golffin joka tuli kuitenkin soviteltua kun muodot kuitenkin kohtuu lähellä vaikka joutuu hieman kaventamaan ja ottamaan alaosasta ylimääräistä pois. Hinauslenkin paikka, pakoputken reikä ja alakantin joutui tekemään kokonaan uudelleen. Vähäsen joutui korjauspeltiä itse jatkamaan kun ei ihan yltäny riittävän ylös kun korkeus määräytyi runkoaisojen reikien mukaan.

Kuva

Päädyn liitokset hitsasin ja siistin orkkis muotoon, liitoksen pohjallahan vielä on pientä epätasaisuutta joka ei haittaa kun päälle tulee korikitti niinkuin tehdaskin on laittanut.

Kuva

Kontin pohjaan piti takoa orkkis vahvistuksen muodot korjaus peltiin josta tuli siistimpi kuin edellisen "paikkaajan" tekemä joka oli 1.5mm pellistä kantattu ja possumassalla vahvistuksen muoto täytetty ja hepattu mistä sattuu.

Kuva

Moottori on tällä hetkellä huollon alla koti tallissa ja täytyisi koululla käydä kansi huoltamassa, lohko pestä ja maalata ennen kasausta uusilla laakereilla ja männän renkailla. Edellisen omistajan mukaan laatikko olisi huollettu jossain ja jotain muitakin rattaita olisi vaihdettu kuin 5 vaihteen

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 4.2.2016 22:08

Mulla on aikomuksena nimenomaan vaihtaa Rallye-tekniikan tilalle jossain kohtaa 1.8t20v haldex-tekniikka. Tekniikka on jo hommattuna ja samoin haldexin kiinnikeraudat taka-akselille. Odottelee vaan aikaa ja omia tiloja.

Ei ole aikomuksena museoida missään kohtaa :)

weikka
-
Viestit: 174
Liittynyt: 16.2.2010 15:59

ViestiKirjoittaja weikka » 5.2.2016 11:56

Hyvältä näyttää :D Voi kumpa omankin G2 syncron sais tollein työn alle ;)

eerola
-
Viestit: 4
Liittynyt: 13.12.2015 22:37

ViestiKirjoittaja eerola » 29.2.2016 6:30

Viime viikolla käytin kaiken mahollisen ajan pohjan maalaus kuntoon saamiseksi ja työtä oli sopivasti ennen maalausta. Edellinen omistajahan oli jo lähes koko pohjan hinkannut pellille joka ei oikein tykännyt parin kuukauden ulkoruokinnasta vaan oli pientä pintaruostetta kerännyt ja vielä oli vanhoja massoja pinnassa mitkä piti hinkata pois, jonka jälkeen saumat tiivistettiin. Torstai iltana siirsin jetan koripenkistä nosturille että sai akselit pois ja oli helppo laittaa grilliin kiikkumaan, perjantaina vielä viimeisiä putsauksia pohjalle ennen maalausta. Jollain voi olla tarvetta tietää mitä maaleja ja minkäverran mitäkin meni niin laitetaan nyt tähän samalla, eli perjantaina suihkittiin pohjamaali joka oli happopohjaväri jota meni 2 x 500ml sprei purkkia, pintavärinä vedettiin pensselillä valkoinen jos nyt oikein muistan niin 1l purkki maalia ja 0.33l kovettajaa josta riitti hyvinkin kahteen kerrokseen.

Kuva

Pohjamaalattuna

Kuva

Väri pinassa

Kuva

Lauantaina oli vuorossa pohjan massaus jossa käytettiin dinitrolin siveltävää massaa (3 purkkia riitti kahteen kerrokseen) aluksi koitin lastalla levittää mutta kuitenkin sen verta notkeaa että päädyin siveltimellä levittämään. Eka kerros massaa vedettiin päivällä 15 aikaan ja toinen kerros illalla 21 aikaan ja sen jälkeen sai sunnuntaihin asti kuivua rauhassa ennen akseleiden takaisin laittoa.

Taka-akselin kanssa oli pieniä ongelmia kun kaveri ei kerennyt tulla auttamaan ja kun puruinkin akselit irti yhtenä pakettina niin päätin myös laittaa paikoilleen yhtenä pakettina. Takapäähän meni sitten ihan leikkimiseksi tunkkien ja liinojen kanssa mutta sain kuitenkin takapään nippuun muutaman kirosanan saattelemana. Etupäätä mallailin myös yhtenä pakettina mutta päärin kuitenkin irroittaa tukivarsista olat ja tolpat ja laittaa etukelkka tukivarsien kanssa paikoilleen jolloin riitti hyvinkin kädet yksin tekiessä eikä tarvinnut kirota. Illalla takas penkin päälle häpeämään ja viimeistelyjä ennen maalausta, Pieniä ruoste täppiä siellä täällä, lommoja, takalasin reunan korjaus ja sitten viimeistellä ovet ja luukut niin olisi kori maalaus kunnossa.

eerola
-
Viestit: 4
Liittynyt: 13.12.2015 22:37

Re: MK2 Jetta syncro

ViestiKirjoittaja eerola » 20.9.2016 23:20

No niin viime päivityksen jälkeen jettahan on edistynyt hyvinkin ja päivittäminen jäänyt hieman vähemmälle. Päivitysten välillä jetta on saanut tekniikan huollettuna, kori on maalattu ja muutama muukin pikku juttu tehtynä.

Kori kun oli rullaavana ja pohja maalattu/massattu niin keskityin moottorin huoltamiseen ja läpikäyntiin. Kaikki atomeiksi uudet laakerit, renkaat ja tiivisteet. Kannen kävin läpi venat meni läppäämällä, kannesta joutui höyläämään 3 kymmenystä ennen kuin oikeni kokonaan. Männät pesin ultraäänessä jossa karsta paska lähti hyvin irti niin rengas urista kuten päältä. Ero ultrassa kerran pestyn ja koneesta irroitetun välillä on aika iso kuten kuvastakin näkee.

Kuva

Kun kone ja laatikko oli nostettu keulalle niin tuli aika käydä vetoakselit ja kardaani läpi, akseleille putsaus ruosteista ja uusi maali päälle. Kaikki nivelet kävin läpi joista 2 päädyin uusimaan ja loput putsasin ja rasvasin, toinen uusituista nivelistä oli mahdollisesti edelisen omistajan käyttämän vaihdelaatikko remontin jäljiltä kun nivelestä paljastui asennus kivet jotka oli tehneet hyvät jäljet kuuliin ja kooliin. Ei muutakuin uutta orkkis niveltä tilalle ;)

Asennus kiviä nähneet kuulat.

Kuva


"Uusi" siis hyllyssä 90 luvulta sopivaa autoa odotellut nivel löytyi Sport Autosta joka sponsoroi nivelen, joita löytyi 2 kappaletta hyllystä mukaan.

Kuva

Erään paaliin menevän 340 volvon alta tuli pelastettua kenno melberit jotka sitten päätin kunnostaa jettaan kesävanteiksi, jokaisessa enemmän ja vähemmän hapettumaa ja kanttari jälkeä joten hioin ja maalasin kaikki vanteet uusiksi. Vanteethan on kooltaan 13"x6" jotka saivat uudet uniroyal rainexpert 3 renkaat 175/70 koossa, joka on ensiasennus kumin koko ainakin syncrossa.

Ensimmäisenä huonokuntoisin ennen.

Kuva

Jälkeen maaauksen, kiilloituksen ja lakkauksen.

Kuva

Kun ensimmäiset vanteet olivat valmiit, vetolaitteisto kunnostettu ja asennettu tuli vuoroon jarruputkien rakentelu, etkastahan löytyi sopivasti mitat joka putkelle ja molemmat etuputket olivat vielä tallessa joista oli helppo muodot kopioida mutta takaputket aiheutti hieman päänvaivaa jota olikin sitten 5.5 ja 5 metriä per takaputki, tosin ensinmäiset 3.2m yhtenäinen jonka jälkeen tulivat jatkot joista jatkui paineen säätimelle ja säätimen kautta syintereille. Jarruputket maalasin vielä vihreiksi kun kaikki mutkat oli taivuteltu ja juntturit asennettu, kuten alunperinkin putket ovat vihreitä.

Etuvasen putki vertailukohtana uusi itse taivutettu ja alkuperäinen.

Kuva

Kun jetta viimein oli ajokunnossa ja kori oli jo muuten ollut maalaus kunnossa niin olikin sitten hyvä aika viedä se maalarille makoilemaan josta sain sen tänään takaisin, täysin kokonaan maalattuna, ovet sisältä ja ulkoa, oviaukot jne eli koko auto.

Kuva

Sen verran sain illalla tehtyä muutakin kuin ihailtua jettaa että takavalot sain putsattua, hinkattua ja asennettua.

Kuva


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa