pajalle.com ffp cup mk2 GTI 16v

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

pajalle.com ffp cup mk2 GTI 16v

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 27.12.2014 23:25

Nyt kun projekti taas etenee, niin luodaanpa tännekin projektikertomusta. Kuvat isompina ja tarinaa hiukan lisää pajalle.com:sta myös.

Olen cuppia tahkonnut nyt viitisen vuotta keltaisella nro 8 kilpurilla. Ostin aikanaan vanhan sprinttiauton korin, johon haalin osia sieltä sun täältä, lähinnä niin halvalla kuin vain sai. Auto olikin varmasti cuppi-autoista halvimmalla tehty. Oikeastaan ainut merkittävämpi investointi oli alusta, jonka ostin toissakaudelle. D2:n circuit-alusta maksoi n. tonnin. Autosta tuli siis aikamoinen palapeli, eikä se ikinä ole mitenkään siisti ollut. No, toisaalta vanha sanonta sanoo "nätti ei oo nopee". Ja kyllä sillä ihan kohtuullisesti on pärjännytkin.

Kilpakumppanit ovat kuitenkin rakentaneet toinen toistaan siistimpiä autoja ja itseä on jopa hävettänyt ajella lommoisella, paikoin ruosteisellakin autolla. Toisaalta ei ole pahemmin tarvinnut sääliä ja autoa on ilman huolen häivää uskaltanut lainata kavereillekin testattavaksi. Ja yllättävän vähän on ollut tekniikkamurheitakaan. No, kuitenkin jo muutama vuosi on pitänyt rakentaa siis täysin uusi auto, ja jo viime kesäksi piti auto saada radoille. Haaveet osoittautuivat lopulta epärealistiseksi koriseppä-veljeni kiireiden ja omankin toisen projektin vuoksi.

Mutta nyt on siis taas reipastuttu ja laitan tähänkin nyt mitä on tähän asti saatu aikaiseksi.

Kuva
Dopilla oli ollut vuosia yksi Golfin kori jemmassa ja kävin sen hakemassa pois.

Kuva

Kuva
Kotona kori laitettiin grilliin ja alettiin tutkia tarkemmin. Periaatteessa korin piti olla hyvä, mutta kyllä siitäkin lähemmissä tutkimuksissa kaikenlaista löytyi:
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Sain päähänpiston käyttää korin lasimurskapuhalluksessa, kun puhelimessa niin kovasti lupailtiin, että kori puhdistuu hienosti. No, ei puhdistunut, pohjan massat olivat niin tiukassa, että niitä olisi saanut puhaltaa monta päivää. Budjetti ei antanut periksi, joten ei sitten muuta kuin rälläkkä kauniiseen käteen ja massoja käsin hieromaan. Lasimurskalla sentään saatiin maalit ja ruosteet pois sisäpuolelta ja pohjastakin pahimmin kärsineistä paikoista, joten ei se ihan hukkaan mennyt. Käytännössä ainut tapa saada puhaltamalla nuo massat pois olisi korkeapainepesu, mutta sellaista ei lähimaastossa ollut tarjolla. Jälkikäteen ajatellen olisi kannattanut kuskata kauemmaskin.


Kuva
Ensimmäisenä Peksi kävi takakaarien kimppuun, ne siis uusittiin.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Takakaarista tehtiin "liimakaaret", samaan tyyliin kuin nykyautoissa.


Kuva

Massojen poisto siis eteni käsipelillä pikkuhiljaa.

Kuva

Kuva
Kuva
Kuva
Ensimmäinen kalliimpi hankinta oli turvakaarisetti. Tilasin Englannista Custom Cagesin luokitellut kaaret. Kaaret eivät ole CroMoa, vaan hiukan vastaavaa materiaalia (T45). MIG:iin piti ostaa myös CroMo-lankaa. Custom Cagesille lähetettiin hitsausnäyte, jonka testattuaan antoivat luvan alkaa hitsata kaaria. Valmiista kaarista lähetetään sitten taas tarkat valokuvat, jonka jälkeen saadaan sieltä lopulta hyväksyntätodistus kaarille.

Kuva
Korista on poisteltu massojen lisäksi kaikkea ylimääräistä.

Kuva
Penkkien kiinnikkeet poistettiin, tilalle tulee uudet kuppipenkille tarkoitetut. Saumat vahvistehitsattiin.

Kuva
Pohja alkaa olla aikalailla puhdas. Korin kumitulppia on korvattu peltisillä.

Kuva
Helman pää peltikorjattuna. Ylempää löytyy kuva lähtötilanteesta...


Kaarien asennus alkamassa, siitä kuvia tulossa hyvinkin pian.

snopykoira
-
Viestit: 52
Liittynyt: 19.12.2006 14:32

ViestiKirjoittaja snopykoira » 28.12.2014 10:21

Kun kertomuksen alku vaiheissa tuli vedettyä esille tuo korin puhdistus, olisi ollut siihen koskien vähän kysymyksiä ja omia kokemuksia...

Tuo alkuperäismassojen poisto, nyt lasimurskalla, hiekalla tai soodalla, on todella aikaa vievää ja tulee maksamaan, ja siltikään ei välttämättä ihan kaikki lähde, niikuin olit vähän tuossa maininnutkin. Tuo korkeapaine pesu itseä mietityttää onnistuuko sillä, ja mahdollisesti tälläisen pesun hinta?

Sitten tohon lasimurskaan, olen vähän kysellyt siitä parilta henkilöltä jotka tätä tekevät. Sanovat että tämän ei pitäisi "vedellä" pahasti pelti osia esim: ovet, takakyljet? Kun taas hiekka hyvin nopeasti tuota tekee. Soodan luvataan myös olla vetämättä pahasti peltejä, mutta sen soodan jäämien täydellinen poissaanti on sitten se, minkä itse kantapään kautta oppinut ja kuullut muiltakin, että sillä en ainakaan itse mitään auton osia enään puhdista.

Alustan osiin tuo hiekka ollut todella passeli ja pulverit päälle, mutta näköjään tuo lasi toimii sinnekkin. Onko heittää hihaheittona kustannuseroja akselit+kilkkeet hiekalla vs lasimurskalla? Vai onko tämä vähän sellainen, että kun aletaan tekee niin tehdään yhdellä aineella sitten kaikki kun ei hintaan tule enää sitten suuria eroja kun täytyy alkaa vehkeitä muuttaa toisen aineen käyttöön?

Kiitos ja anteeks. Nää on vaan semmoisia asioita minkä kanssa jokainen joka meinaa alkaa koriprojektia itse toteuttaan törmää varmasti. Sen takia on kiva kysellä ja nähdä näitä eri mahollisuuksia ja mieltymyksiä.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 28.12.2014 18:38

Korkeapainepesulla lähtee kaikki paitsi ruoste. Ja maalit saa halutessaan jäämään. Mitään faktaa hinnoista mulla ei ole, kun en ole teettänyt, mutta oma käsitykseni on, että tonnilla pitäis saada koko kori puhtaaksi. Vajaan tonnin olisi maksanut myös lasimurskalla jos se olisi tehonnut noihin massoihin. Hiekkapuhaltajia löytyy enemmän, niin varmaan pystyisi hinnalla hiukan kilpailuttamaan enemmän. Puhaltajan luona oli muutama mobilistiauto puhallettuna täysin puhtaaksi, niistä oli siis kaikki pohjan massatkin lähteneet.

Lasimurska ei tosiaan pelliä lämmitä/venytä niin kuin hiekka. Eli hiukan soodaan verrattavaa, mutta tehokkaampaa. Ruosteet lähtee tosiaan hienosti ja akseliston osiin tuntui olevan oikein omiaan. Pinnasta jää hiukan matta, mutta ei niin karkea kuin hiekalla, joten maali pysyy suoraan lujasti kiinni.

Alla muutama kuva suoraan puhalluksen jälkeen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Pelkät akselit, tukivarret yms. on varmaan tunnin homma puhaltaa ja maksanee n. satasen, jos oikein muistan tuntihinnan.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.2.2015 11:04

Turvakaarien asennus alkoi pääkaaren paikalleen sovittamisesta. Aika ahdasta oli, B-pilareihin piti vähän muotoilla tilaa että sai kaaren mahtumaan paikalleen.
Kuva

A-pilarin kaaret sotiteltiin seuraavaksi. Alapäät piti muotoilla seuraamaan seuraamaan vahvikelapun muotoa. Kuvassa myös jo paikalleen hepattu kojetaulun sisään tuleva putki.
Kuva

Konehuoneen puolelle tulevia putkia varten sahattiin reikiä kuppiterällä.
Kuva Kuva

Seuraavaksi askarreltiin kattoristikko.
Kuva

Seuraavaksi tehtiin pääkaaren alapäihin lattiapeltiin reijät, pääkaarta vedettiin liinalla sen verran kasaan, että saatiin kaaret putoamaan muutaman kymmenen senttiä alaspäin hitsaamista varten. Toinen vaihtoehto olisi ollut irroittaa kattopelti.
Kuva
Kuva
Kuva

Tämän jälkeen häkki nostettiin takaisin ylös ja vasta nyt hitsattiin kaariputkien alapäät kunnolla helmoihin kiinni. A-pilareiden alapäihin päätettiin tosin viime hetkilä tehdä vielä paika helmapukeille; putkien sisäpäät hitsattiin kiinni samoihin vahvikelappuihin.
Kuva
Kuva
Kuva

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.2.2015 11:14

Seuraavaksi Pekka askarteli paikalleen takatuet ja diagonaalin, niiden asennuksesta ei tullut otettua kuvia. Tässä rakennetaan pääkaaren ristikkoa. Kuvasta näkyy, että myös oviristikot on jo hepattu paikoilleen.
Kuva

Kun kaikki kaaren palat oli soviteltu paikoilleen, hitsattiin ne sitten lopullisesti kiinni. Kuvat otettu pesun jälkeen, siksi kuvissa paikoitellen hiukan ruostetta.
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.2.2015 11:20

Penkille haettiin paikkaa pitkään ja penkin kiinnikkeiden teko kestikin useita tunteja. Penkki tulee nyt niin keskelle autoa kuin vain saatiin mahtumaan. Painopiste on noin parempi, eikä kyynärpääkään osu oviristikkoon. Kuvassa näkyy myös turvavöiden kiinnityspisteet.
Kuva

Koska penkki siirtyi keskemmälle autoa, päätettiin siirtää myös ratti-akselia, jottei ratti ole ihan sivussa penkkiin nähden.
Kuva

Rattiakselin alapään kiinnitys on poljinasetelmassa, sitäkin muokattiin hiukan. Asetelma on nestekytkinmallista.
Kuva

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 8.2.2015 11:28

Joulun välipäivinä tuli tehtyä ostosretki Lautamäelle Jalasjärvelle
Kuva

Audin takaluukussa n. 2 500 eurolla kilpa-autotarvikkeita. Kalleimmat yksittäiset hankinnat penkki (n. 600 euroa) ja Simpson Hybrid niskatuki (myös n. 600 eur). Mutta kuten tuosta voi laskea, niin aika paljon muutakin tuli ostettua (mm. öljynjäähdytin, ratti, turvavyöt, sammutin, akku, luukkujen lukot ja paljon muuta pientä tarviketta)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 8.2.2015 19:51

Tulloo kyllä hiano...raaskiiko sillä ees ajaa täysillä :D

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 21.3.2015 11:59

Kuva

Kuva

Vahvikehitsauksia tehtiin eri puolille koria. Myös reikiä tulpattiin. Pohjaankin varoiksi pellilapuilla, jos tulee joskus ajettua jotain muutakin kuin rataa niin kumitulpat eivät kestä.

Kuva
Kuva
Tulipelti oli myös aikamoinen reikäjuusto, ylimääräisiä reikiä hitsattiin umpeen.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Akun kiinnitystelineestä tuli ehkä turhankin raju.

Kuva
Akun kiinnityspultit alapuolelta. Luulis, että noilla muutaman kilon akku kiinni pysyy...

Kuva

Kuva
Menestyspainojen kiinnikkeet. Toivottavasti näille tulee käyttöä...

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva

Lämppärin moottori ja kojetaulu soviteltiin paikalleen ennen maalaukseen lähtöä. Mittariston sovituksen kanssa tulee ongelmia...

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 21.3.2015 22:17

Kuva
Moottori on "arpamoottori" joka tuli ostettua reilu vuosi sitten. Myyjän mukaan ajosta otettu, mutta mistä näistä aina tietää. Tässä jo apulaitteet pois purettuna.

Kuva
Kuva
Lohkon jynssäsin puhtaaksi rälläkän teräsharjalaikalla. Tämän jälkeen se lähti ammattimiehelle perushuoltoon, jossa uusitaan laakerit, tiivisteet ja tällä kertaa varmuuden vuoksi myös hydraulinostimet yms. pientä.
Kuva
Huoltomies kehui, että kone oli hyvässä kunnossa, ei kulumajälkiä. Lohko maalattiin punaiseksi samalla kun oli osina. Mm. vesipumppu uusittiin samalla.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 21.3.2015 22:23

Vindoin myös kori saatiin maalaukseen. Maalaustyöt tehtiin Kolarikorjaus P. Gullansilla Kankaanpäässä.
Kuva
Kuva
Pientä hienostelua, kittailtiin jotain hitsaus/rälläköintijälkiä peittoon.
Kuva
Pohjaväriä maalaamassa Petri Gullans ja Jari Järvenpää.

Kuva
Kuva
Kuva
Pohjavärin päälle ylimääräiset reijät tukkoon alumiiniteipillä. Tulee siistimmän näköinen ja joissain kohtaa estää mm. pölyn ja muiden käryjen kulkeutumista kabiiniin.
Kuva
Kuva
Joitain saumoja peiteltiin saumamassalla

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Itse en ehtinyt edes mukaan värin valintaan, Petri ja Jaska olivat valinneet väriksi tuollaisen hillityn valkoisen.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 23.3.2015 11:45

Petrillä tai Jaskalla melko somasti lakatut kynnet ;)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 24.3.2015 19:29

Hienon näköistä jälkeä!

Demon
-
Viestit: 1393
Liittynyt: 10.12.2004 12:40

ViestiKirjoittaja Demon » 25.3.2015 7:59

Eihän tuota kehtaa valmiina kisaan viedä. Tulee vielä taisteluosumia nättiin koriin :)

Todella komeaa jälkeä kyllä (thumb)

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 30.3.2015 20:37

Hienoa jälkeä.
Oliko tuo alkuperäinen lämppärinkenno ja -puhallin välttämätön säilyttää? Ajattelin vain, kun nykyään näkee melko kevyitä ja kompaktinkokoisia kilpa-autoissa käytettävän.
Kaarien päätylapuissa en huomannut niitä (monen mielestä turhia) pultteja. Ne kaiketi vaaditaan, jos vaikka akk:n alaisia sprinttejä, rataa tms. haluaisi kokeilla?

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 4.4.2015 22:43

Eipä kai alkuperäistä kennoa ja puhallinta olisi ollut pakko säilyttää, mutta kun se sinne aika vaivatta sopi, niin laitettiin. Hyvä puhallus joka tapauksessa on tärkeä märällä ajettaessa.

Noista pulteista on moni kysellyt. Nuo on luokitellut kaaret ja niiden asennusohjeissa ei mitään pulteista mainittu. Luokiteltuja kaaria ei saa muuttaa, joten tulkitsimme, että pultteja ei tarvita.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 5.4.2015 0:08

ei kaverin V1600 luokanautossakaan oo pulteilla kaaret kiinni. juu luokiteltuihin kaariin ei saa tehä ite mitään lisäyksiä

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 5.4.2015 11:31

Eikun joo, tässähän olikin Custom Cagesit ja sertifikaatit sitä kautta.
Muutoksia ei saa tehdä joo, mutta b-pilarin pantakiinnitys (ellei ole hitsattu) taitaa olla pakollinen, jos vaikka rallia ajaisi. Harrasteratapelihän tämä tosin on.

Mitä tuohon huurteenpoistoon tulee, niin kakkiksen alkuperäinen puhallin ei liene niitä kaikkein tehokkaimpia. Asennuksen osalta varmasti helpoin kyllä.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 5.4.2015 19:20

Mikä on B-pilarin pantakiinnitys? Kyllä tämä pitäisi ihan laillinen olla myös ralliin.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 5.4.2015 21:10

Sääntökirjasta kopioitua:
Ryhmä F: Vähintään 2kpl oviputkia auton molemmil-
la puolilla pakolliset. Pääkaaret tulee kiinnittää A- ja
B-pilareihin pilarin ylä- ja alaosasta joko hitsaamalla tai
vähintään 8 mm:n pulteilla. Kyseinen B-pilari kiinnitys
voidaan tehdä myös pitkittäistukiin, jos ne sijaitsevat
lähempänä B-pilaria kuin pääkaari. Tämä A- ja B-pilari-
kiinnitys vaaditaan ryhmässä F myös luokiteltuihin kehi-
koihin (suositellaan pantakiinnitystä).


Eli vain, jos b-pilariin kiinnitystä ei jo ole toteutettu hitsaamalla, vahvikelapuilla, tms. Kuvista en sitä niin tarkkaan katsonut oliko vai ei.

EDIT: Tarkennuksena vielä, että mitään omia hitsauksia tai muutoksia ei tietenkään saa luokiteltuihin kaariin mennä tekemään. Eli niissä joko on tuet pilareihin tai ei. Ja jos ei ole, niin sitten pitää asentaa jotkut pantakiinnitykset, joiden ei katsota olevan pysyviä muutoksia.

^^BeBe
-
Viestit: 516
Liittynyt: 31.8.2009 22:15

ViestiKirjoittaja ^^BeBe » 6.4.2015 11:36

Niin tuo on ryhmän F kansallinen lisäys?

Eiköhän tämä ole historic kalustoa jos rallia haluaa ajaa?

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 6.4.2015 12:27

historikissa eri kaari säänöt mm putki saa olla vain kylmävedettyä hiiliterästä.
korikaan ei enää täytä F ryhmän ja eikä historic sääntöjä.

jabajee
-
Viestit: 692
Liittynyt: 26.7.2004 18:36

ViestiKirjoittaja jabajee » 6.4.2015 14:03

Niin tuo on ryhmän F kansallinen lisäys?

Eiköhän tämä ole historic kalustoa jos rallia haluaa ajaa?


No ei taida mennä cromo-kaarilla historickiin, vaikka auton iän puolesta helposti menisikin.
Äffäänkin joutuu tekemään muutoksia, jos sinne haluaa ja se lieneekin ainoa mihin on mahdollisuuksia.
Esimerkiksi nämä pitäisi heppailla takaisin
http://pajalle.com/wp-content/uploads/2 ... 72x372.jpg

No oli miten oli.
Harrasteratapeliksi tämä lienee tehty ja varsin hienosti näyttää olevankin.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 6.4.2015 14:43

pääsee sillä esim harrasteralliin, ei tarte lisenssejä ja yms, vanhat ajovarusteet kelpaa. en tiiä miten teillä päin on harrasterallin tilanne mutta meillä päin on täydet ilmottautumis määrät kuskeja.

Peksi
ffp jäsen
Viestit: 1190
Liittynyt: 17.7.2003 20:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja Peksi » 6.4.2015 20:28

B-ja A-pilari ovat hitsaamalla kaarissa kiinni. Ihan niinku ohjeissa sanotaan. Ja eikös nuo penkin kiinnitysraudat saa poistaa, jos on sääntökirjain mukainen "poikittaisputki"-kiinnitys penkeille? Ainakin jos on luokiteltu penkin kiinnitys niin nuo saa poistaa.

jaketech
-
Viestit: 322
Liittynyt: 17.4.2013 23:03

ViestiKirjoittaja jaketech » 6.4.2015 20:38

äffän sääntöissä lukee että Keventämiset ja muutokset, joita ei ole erikseen sallittu ovat kiellettyjä.
Korin vahvistaminen on sallittua, vaikka vahvistava aine ei seuraakaan alkuperäistä muotoa. Tämä ei kuitenkaan salli alkuperäisen korimateriaalin poistamista.

eli alkuperäisiä penkinkiintyspalkkeja ei saa poistaa.

onko golfin luokitustodistuksessa sitte maininta VO luokitellusta penkin kiinnityksestä?
jos on ni sillon saa poistaa mutta sun pitää sitte käyttää vw:n luokitelmia penkin kiinikeitä.

putkikiinitys on kansainvälinen sääntö eikä mikää luokitusjuttu. kansallinensääntö antaa sitte vähän loivennuksia.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 6.4.2015 22:14

Tuskin tuolla rallia tulee ainakaan mun toimesta ajettua, ei oo tarpeeks isot munat. Sprinttiä ehkä vois joskus kokeilla.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.4.2015 22:40

Huh. ffp cupin kausi 2015 starttaa reilu viikon päästä ja auto on vielä täysin kesken. Kiire tulee, mutta yritetään parhaamme. Pistän tähän nyt hiukan lisää kuvia mitä on viimeisen n. kuukauden aikana saatu aikaiseksi. Auto siis saapui maalauksesta ja alkaa pikkuhiljaa kasailu. Kasailua tietenkin hidastaa se, että lähes kaikki osat ovat yltäpäältä ruosteessa tai muuten likaisia.


Kuva
Akseleita ja paljon muita alustan osia valmisteltiin ja vahvikehitsailtiin ennen pulverimaalaukseen kuskaamista.

Kuva
Tässä osa värjätyistä osista. RAL 3001 on väri.

Kuva
Virtalukosta poistettiin kuvassa alaoikealla näkyvä rattilukon kieli.

Kuva
Kaikille pienille murtovarkaan aluille vinkiksi, lukkopatruuna lähtee irti kun poraa pienen reijän about kuvassa näkyvään kohtaan. Sieltä pienellä ruuvarilla tjms. painaa jousta, niin lukkopatruunan saa vedettyä ulos.

Kuva
Kuva
Kuva
Tuulilasin ympärystä värjättiin mattamustaksi häikäisyjen minimoimiseksi.

Kuva
Kuva
Kuva
Kuva
Johtosarjat ovat muuten hyvin pitkälti alkuperäiset (tosin uudemman mallisten kakkisten versio), mutta rumat muovikuoret vaihdettiin kangasteippiin.

Kuva
Pinta-osia valmisteltuna maalarille.

Kuva
Rattiakselit ja polkimet ruuvattiin paikalleen ensimmäisenä. En muista tuliko jo mainittua, mutta rattiakseli on mk3:n korkeussäädettävä, ja sitä siirrettiin n. 5cm lähemmäs auton keskilinjaa jotta olisi paremmin penkin keskilinjalla. Polkimet on G60:stä, nestekytkimellä siis.

Kuva
Tehostin ja kytkinsylinteri paikoillaan.

Kuva
Jarrulinjojen rakentelu alkoi myös aikalailla heti. Takajarrujen paineensäädin pultattiin vaihdekeppitornin kylkeen. Vaihdekeppisysteemi tuli tilattua Saksasta Adrenalin Tuningilta. Maksoi hiukan reilu 400 euroa ja vaikuttaa asialliselta. Käyttää 02A:n alkuperäisiä vaijereita.

Kuva
Myös kojetaulu ja penkki soviteltiin paikalleen, jotta pääsee hakemaan ratille oikeaa etäisyyttä.

Kuva
Ratti on irroitettava.

Kuva

Kuva
Sähköjen rakentelu alkoi akun asennuksella.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.4.2015 22:46

Kuva
Bensatankki kakkiksen alkuperäinen sarjasääntöjen mukaisesti.

Kuva
Hammastanko tehostamaton. Tehostin on vain ylimääräistä painoa... :)

Kuva

Kuva
Vetareihin tuli uudet nivelet. Alla laatikossa alle tuleva D2 Circuit alusta.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva
Etujarrut AP Racingin nelimäntäiset, 295-milliset levyt. Mahtuu nippanappa 15-tuumaiset vanteet kun ei oo tasapainoituspainot väärissä kohdissa :)

Kuva

Kuva

Kuva
Vaihteistä (CZM) sai pienen happokylvyn, tuli vähän tuoreemman oloinen.

Kuva

Kuva

Kuva
Moottorin kannakkeet hiukan jäykemmät kuin alkuperäiset...

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.4.2015 22:56

Kuva
Myös takapäähän uutta osaa. Jarrut sinänsä muuten ihan vakiot kakkiksen levyjarrut.

Kuva
Juhlallinen hetki sinänsä, kun auton sai ekaa kertaa omille pyörilleen. Tässä jo tekniikkapaketti menossa paikalleen. Marteliuksen peltipakosarja asennettuna ja muutamia muita osia paikalle pultattuna (ensin toki puhtaaksi puunattuna).

Kuva
Siellä lepää.

Kuva
Kuva
020:n moottirin/vaihteiston kannatinkorvaa piti hiukan muokata, kun ei ollut G60:n korvaa saatavilla.

Kuva
Punosletkut löytyivät MD Comprexilta, ovat VR6:sta Golfista.
Kuva
Ainut muutos mikä piti tehdä oli tehdä uusi kierre etusatulaa varten (AP:n satulassa 3/8 UTF tuumakierre)

Kuva
Kuva
Kuva
Bensapumppu uusittiin melkein kokonaan. Kaverilta löytyi uusi keräinsäiliö/pumpun kotelo ja suodatin, letkut teetettiin uudet. Paineakku piti entisöidä kun uusi oli niin suolaisen hintainen (n. 200 euroa).


Kuva
Kuva
Syyläri pisin mitä kakkikseen orggiksena saa.

Kuva
Maalarilta alkaa pikkuhiljaa putkahdella oikean värisiä osia ulos.

Kuva
Kilpa-autostakin pitää pienet valumat kiillottaa pois...

Kuva
Konehuoneessa alkaa olla pikkuhiljaa valmista koekäynnistystä varten. Tässä kuvassa puuttuu vielä moottorin johtosarja.

Kuva
Tilanne vajaa 2vk ennen Ahveniston kisastarttia.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.4.2015 23:06

Moottorin johtosarjan kanssa oli hiukan enemmän puuhasteltavaa. Meillä oli käytössä vain vanhemmilla sähköillä oleva moottorin KR:n johtosarja, ja uudemmilla sähköillä (Jetasta) peräisin oleva eri moottorin johtosarja, jotka piti naittaa yhteen. Joutui oikein hiukan perehtymään virtakaavioihin.

Kuva
Kuva

Johtosarja saatiin viimein eilen paikalle ja päästiin tekemään ensimmäinen testistarttaus. Moottori kyllä pyöri avaimesta kääntäessä, mutta ilmaantui bensansaantiongelmia. Korkeapainepumppu ei pyörinyt. Pumppu oli kyllä seisonut ties miten monta vuotta ja oli täynnä vanhaa bensaa kun se purettiin. Naksahti kyllä kun virrat pisti päälle, mutta ei sen jälkeen muuta kuin kuumentui. Kilpakumppani JaKa:lta löytyi onneksi varaosapumppu ja näillä näkymin viikonloppuna päästään kokeilemaan uudestaan.

Kisaan aikaa 8 päivää. Mistään koeajoista taitaa olla turha haaveilla, kun pitää tässä vielä harrastusten ohessa hoitaa päivätyöt ja vähän työmatkailuakin. Tiukalle vetää, ainakin haaveet racing teippausten teettämisestä on saanut unohtaa jo aikaa sitten. Tiimikaverit meinasivat jo muutenkin heittää pyyhettä kehään Ahveniston suhteen pari viikkoa sitten, mutta itse en ole vielä antanut periksi :)

Tulevan viikonlopun jälkeen on auton pakko olla ajokuntoinen ja mielellään jo vähän luukkujakin paikallaan, sitten tulee taas muutaman päivän breikki rakenteluihin työesteiden takia.

Aikaa on kyllä mennyt todella paljon, kun mm. todella moni pultti on uusittu varastoista löytyneillä uudempien VAG-autojen pulteilla, ja jos sopivaa ei ole löytynyt, niin sitten ruosteisia pultteja ja muttereita on hinkattu ruosteista puhtaiksi. Mutta yritetään nyt tehdä kunnolla kun kerran tehdään. pajalle.com -laatua :)

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 23.4.2015 23:24

Miten tolla raaskii enää ajaa kun on noin hienoks hierottu :D

Koskas ootte ahvenistolla ajamassa?

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 23.4.2015 23:27

2.5. olis tarkoitus olla. Jos auto valmistuu. Muut on joka tapauksessa.

On tullut hiukan huonosti promottua tuota tulevaa kisakautta.

Kalenteri näyttää tältä:
La 2.5. Ahvenisto
La 11.7 Botniaring Audiclub ratapäivät
La 8.8. Pesämäki
Su 20.9. Finaali Botniaringilla

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 24.4.2015 4:28

Pumppu oli kyllä seisonut ties miten monta vuotta ja oli täynnä vanhaa bensaa kun se purettiin. Naksahti kyllä kun virrat pisti päälle, mutta ei sen jälkeen muuta kuin kuumentui.
Oman entisen PL-kakkiksen kanssa oli seisontavuosien jälkeen samaa vikaa: pumppu elpyi kun virrat kytki hetkeksi "väärinpäin", jolloin pumppu puhalsi imupuolensa tyhjäksi. Sitten toimi taas ongelmitta.

Seba_N
-
Viestit: 141
Liittynyt: 3.8.2013 23:58

ViestiKirjoittaja Seba_N » 24.4.2015 13:20

On kyllä upeeta katsottavaa noi kuvat 8)

jii_bee
-
Viestit: 2410
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 24.4.2015 16:42

Heikki J. kirjoitti:2.5. olis tarkoitus olla.

Moneltako karkelot alkavat? Jos vaikka lähtisi käymään Ahvenistolla...

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 25.4.2015 22:51

Rata on varattu koko päiväksi klo 9 alkaen muistaakseni klo 18 asti, mutta kisalähdöt on vasta reilusti iltapäivän puolella.

Saatiin auto tänään käymään! Bensapumpun lisäksi joutui vaihtamaan vielä virranjakajan, mutta pääasia, että käy nyt. Tuli huimasti lisää luottoa siihen, että tällä voisi vielä ensi viikonloppuna ajaa :)

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.5.2015 22:29

Kuten siis totesin, bensapumppu piti vielä uusia, vanha oli totaalisen jumissa, eikä elpynyt vaikka käyttikin virtoja väärinpäin useammankin kerran. Onneksi Zerolta löytyi uusi pumppu.

Kuva

Johtosarjojen asentelua:
Kuva

Viikko ennen kisaa saatiin auto ekan kerran käyntiin.
Kuva

26.4. oli hyvä kasailupäivä. Saatiin kaikki luukut, lokarit, lasit, puskurit jne asennettua. Pieni koeajokin saatiin tehtyä. Tuntui siltä, että ihan kaikki hepat ei ole käytössä :(
Kuva
Kuva
Kuva

Sit oli pakko töiden takia pitää pari päivää taukoa.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.5.2015 22:36

Keskiviikkoiltana sitten jatkettiin. Kaikenlaista pientä sieltä ja täältä. Päävirtakatkaisijan asennusta viimeisteltiin, pakoputki saatiin lopullisesti paikoilleen, käsijarruvaijereiden kanssa puuhattiin. Öljynjäähdyttimen asennusta suunniteltiin. Ja vaikka mitä. Peksi alkoi asentaa Aero-lukkoja konepeltiin.

Kuva

Kuva

Kuva

Öljynjäähdyttimen letkut teetettiin paikallisessa hydrauliikkaliikkeessä
Kuva

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 1.5.2015 22:41

Vapunpäivä, viimeinen päivä ennen kisaa. Pitkä päivä tuli tästäkin. Öljycoolerin asennus, öljyjen vaihto (laatikkoon vaihdettiin pari päivää aiemmin), johtosarjojen kiinnittelyitä, tarrojen liimailua, valot kuntoon, käsijarruvaijerit lopullisesti paikalleen, mittariston sovittelua paikalleen,

Haaveena oli tehdä vielä pieni shakedown Pesämäen radalla, mutta haaveeksi jäi. Käyntihäiriöiden setvimiseen meni niin paljon aikaa. Vaihdeltiin osia vanhasta kilpurista uuteen ja uudesta vanhaan sillä seurauksella, että meillä oli kaksi autoa, jotka ei käyneet ihan täysillä. Ihan täydellä luotolla ei olla Ahvenistolle lähdössä, mutta jatketaan sitten radalla vikojen setvimistä. Kyllä se käy ja kulkee, mutta perstuntumalla ei ihan täysillä. Auto on nyt kuitenkin kärryllä ja aamulla kohti Ahvenistoa! Tulkaahan ihmettelemään!

Jaska tulee ajamaan toista, vanhaa autoa. Siihenkin tehtiin pikainen keväthuolto tänään.

Kuva

Kuva

Kuva

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 4.5.2015 22:21

Niinhän siinä kävi, että viivalle päästiin, ja auto jopa toimi ihan hyvin! Jarrut oli tosi hyvät. Hiukan tällaiselle amatöörille kesti tottua tehostamattomiin jarruihin ja siihen, että ne pitää ajaa lämpimäksi ennen kuin toimivat kunnolla. Ja tarttis sitä muutenkin opetella ajamaan. Tarun kurvissa jarrutus pitkäksi ja kylki edellä rengaskasaan. Raidetanko vääntyi ja eka lähtö oli sitten siinä. Ja maalarille vähän lisätöitä. Aika pienellä tuossa silti selvisi - hiukan maalia ja takakylki on aavistuksen sisällä. Ja kyllä kai sitä ajamaankin pitäis opetella, kaverit vaan vetää kovempaa...
Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Vanhempaankin kilpuriin tuli hiukan laitettavaa ennen seuraavaa kisaa.

Kuva

My_bug
-
Viestit: 681
Liittynyt: 1.3.2005 18:34

ViestiKirjoittaja My_bug » 5.5.2015 17:34

Onko näille jotain tehorajoitteita cupissa?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 5.5.2015 17:43



Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 33 vierailijaa