Golf GTI Special -84 "Gitte"

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

Golf GTI Special -84 "Gitte"

ViestiKirjoittaja PetePee » 16.12.2013 20:58

Suomen ykköskanta kasvoi yhdellä Golfilla eilen, kun toin Ruotsista otsikon mukaisen yksilön. Aina aika ajoin tullut seurattua tarjontaa Blocketista ja Mobilesta, Ruotsissa ainakin hintataso ollut järkevämpi kuin kauempana, ainakin suhteessa. Tallin pienuuden vuoksi tarkoituksena oli löytää suhteellisen valmis auto ja mahdollisimman alkuperäinen. Yhtäkkinen ostajan löytyminen projekti-Multivanille ja avon kaupaksi meneminen sai lisää tuulta purjeisiin. Entisistä kaupan hieromisista Ruotsin puolelle viisastuneena lähestyinkin parin varteenotettavan yksilön kauppiaita sillä varjolla, että tätini ja hänen miehensä asuvat Tukholmassa ja auto ostettaisiin heidän nimiinsä, kun osalle naapureista tuntuu ulkomaille myyminen olevan melkoinen mörkö.
Toinen yksilö oli punainen, orggiskuosissa, myyjän mukaan Gotlandsbil ja Tukholman esikaupungissa.
Tämä josta kauppoihin pääsin, löytyi Boråsista, Tukholmasta rapia 400km Göteborgiin päin.
Myyjän kanssa vaihdeltiin sähköpostia noin satakunta viestiä ja lopulta pääsimmekin yhteisymmärrykseen, että myy auton suoraan minulle, että paperityöltä, siis turhalta sellaiselta vältyttiin, mutta tokihan se takaportti auton ostavasta sukulaisesta oli onneksi olemassa.
Punaisen yksilön sijainti puolusti sitä ja kuvien perusteella kunto tätä autoa, ja ehkä valkoinen on värinä ykkösessä enemmän mieleeni, ja siinä vaiheessa kun punaisen auton kauppiaan hinta-ajatus karkasi kynsistä, niin roikasin autosta saamani kuvat koneen roskakoriin ja keskityin tämän auton hinnan hieromiseen kohdalleen. Aikamme tingattuamme saatiinkin ihan kohtuullinen lopputulos sen suhteen. Siinä vaiheessa myyjääkin alkoi jännittämään, kun huomasi minun olevan oikeasti ostamassa ja tulossa autoa hakemaan, että jos en sitten olekaan tyytyväinen autoon ja pisti kuvia tulemaan oikein olan takaa. Sanoin myyjälle kuvat katsottuani, että ottaa ilmoituksen pois, ja että alan järjestelemään asioita matkaa varten ja näin kaupat oli syntyneet.

Tämä kuva oli myyjällä Blocketin ilmoituksessa:
Kuva
Katsoimme tätini kanssa sopivan ajankohdan kalenterista ja se sopi myyjälle myös. Varasin lennon Oulusta Tukholmaan torstaille ja perjantai oli varattu talvirenkaiden etsimistä varten, koskapa auto oli varustettu vain kesärenkain. Blocketissa oli melko paljon sopivia rengaskertoja lähellä Tukholmaa, joten uskoin, ettei renkaiden löytyminen tuottaisi ongelmaa ja takaporttina meno rengasliikeeseen ja kumit allaoleville vanteille. Selailin kuitenkin päivittäin Blocketia ja sopivat nastarenkaat peltivanteilla löytyikin Tukholman eräästä kaupunginosasta, jonka muistelin olevan samalla suunnalla, jossa tätini perheineen asustaa. Lyötiin myyjän kanssa kaupat renkaista lukkoon ja pistin rahat tilille. Joku kämmi maksun kanssa kävi, ja se meni myyjälle tuplana ja laitoin viestiä myyjälle asiasta, se unohtui minulla kuitenkin tyystin, kun olin tyytyväinen, että renkaat löytyivät, ettei niistä tulisi stressiä.

Torstaina sitten lensin Tukholmaan ja tätini mies oli Arlandassa minua vastassa. Soitimme kentältä lähtiessä rengasmyyjälle, että jos mahdollista, niin haemme renkaat samalla. Hänellehän tämä sopi, ja kun hän kertoi osoitteen, kävi ilmi, että hän asuikin muutaman kilometrin päässä tätini kotoa. Arlandasta Tukholman läpi meno ruuhka-aikaan vaan otti aikaa reilun tunnin. Pääsimme kuitenkin rengaskauppiaan luo ja nostettiin renkaat kyytiin ja kyseinen herrasmies kaivoi lompakon ja latoi tuplana maksamani rahat kruunuina hanskaan. Tämäkin asia hoitui näin nätisti. Muutamassa minuutissa siitä olimmekin sitten tätini luona perillä.

Myyjän lähettämiä kuvia:
Kuva
Nelipuolaisen ratin tilalla vanhempi GTI-ratti, jos jostakin tupsahtaisi jossain vaiheessa oikea tilalle:
Kuva
Penkit ehyet ja todella napakassa kunnossa, vain keskiosat vaatisi kiristelyä, vaikea uskoa etteikö olisi jossain vaiheessa entrattu:
Kuva
Konehuoneessa jonkin verran tekemistä johtojen vetojen kanssa ja muutenkin siistimistä, auton mukana seurasi myös sarjaan kuuluvat tuet takatolppien väliin ja eteen alustaan:
Kuva
Alustasarjan valmistaja ei ole tiedossa, mutta tuntui olevan ihan ajettava ja tähän asiaan ei tarvitse ensihätään puuttua ja vaikka kuvassa näyttää, että iskari olisi vuotanut, niin eipäs se ollutkaan, tuli tarkastettua renkaiden vaihdon yhteydessä, jotakin vaseliinia se oli. Etulippakin tuntuu olevan ihan tarpeeksi alhaalla, että varoa saa nopeushidasteissa:
Kuva
Perjantai jäi näin ollen Tukholman ja lähiympäristön kiertelyyn. Lauantai-aamuna starttasimme kuuden aikoihin kohti Boråsia ja ennen yhtätoista olimme perillä myyjän kotiosoitteessa. Siitä kilometrin päähän myyjän tallipaikkaan ja siellä hetken pällistely, paperien täyttö ja kruunut vaihtoi omistajaa. Vaihdoimme talvirenkaat alle ja lähdimme kohti Tukholmaa. Leveä hymy ei ollut pitkäikäinen , sillä parin kilometrin päästä auto alkoi nykiä ja sammui. Käynnistyi kuitenkin heti uudestaan ja kohta sama homma. Kilometrin matkalla tätä tapahtui kymmenen kertaa ja sitten piti työntää käsi kojelaudan alle ja heilutella sulakkeita ja releitä ja kuinka ollakaan, matka jatkui. Pääsimme muutaman kilometrin ja taas sama ralli. Siinä tankatassamme sitten tarkempi tutkimus ja aina ennenkuin auto sammui, polttoainepumpun rele heitti vetämästä, pumppu pysähtui ja auto sammui. Soitto Suomeen Pasi_T:lle ja kysymys, että minkä napojen väliin hyppyjohto, että pumppu saadaan eloon ja vastaus tuli niinkuin oletettu eli apteekin hyllyllä. Lisäpitkien H3-polttimosta johto kiskomaan irti ja siitä sai oivan hyppyjohdon, joka pelitti hienosti Tukholmaan asti. Tädin miehen varastoista askartelimme sitten paremman ja pikkuisen helpompikäyttöisen kotimatkaa varten.
Sunnuntai-aamuna viideltä ylös, kahvit naamariin ja ennen kuutta olinkin jo tien päällä kohti Suomea, tarkoitus oli ajaa Haaparannan kautta Haukiputaalle. Keli oli hyvä ja vähäinen liikenne tekivät alkumatkasta joutuisan. Ensimmäinen kahvipaussi ja tankkaus Gävlessä. Siitä kun alkoi päivä valjeta, matka meni edelleen joutuisasti ja tiet olivat sulat. Pikkuisen ennen Sundsvallia alkoi maa valkenemaan ja tien pinta jäätymään, mutta lunta ei edelleenkään ollut haitaksi asti, Sundsvallin jälkeen maa jälleen meni mustaksi. Matka meni leppoisasti ja GTI lauloi iloisesti Örnsköldsvikiin asti, jossa täytyi kuskia tankata paikallisella Max-burgerilla. Ruoka pikaiseen naamariin ja takaisin nelostielle. Lunta alkoi näkymään ainakin väriksi ylöspäin mentäessä. Seuraava tankkasu Umeåssa ja pissapojan säiliön täyttö sekä sulkien vaihto, piti ostaa Tricot, kun asemalla ei ollut Boscheja tarjolla, hyvinhän nuo kuitenkin uudekseltaan ainakin pyyhkivät. Matka jatkui uusin näkymin ja sitten Skellefteåta lähestyttäessä alkoi vesisade muuttumaan rännäksi ja sitten lumeksi ja kun saavuin Skellefteåån, lunta tulikin jo ihan maahan asti, oikea kaista oli kuitenkin paljas, vasemmalle kaistalle ylöspäin tultaessa alkoi kerääntymään lunta, joka yhdessä voimakkaan moottorin (hevoset tallessa) ja puolipitoisten renkaiden kanssa alkoi haittaamaan ohituksia. Piteån kohdilla lumisade alkoi olemaan todella sakeaa ja letkat pitenivät, mutta kiire kotiin laittoi Suomipojan mittomaan ajotaidon rajoja. Ohitukset olivat vähintäänkin haastavia, vauhdilla ei voinut mennä vasemmalle kaistalle, vaan sinne oli tasakaasulla siirryttävä ja siinä yritettävä saada vauhtia, mutta vaihteella kun vaihteella pienikin kaasun painallus sai auton keulan levottomaan tilaan ja ajaminen ja ohitukset vaativat todella paljon keskittymistä. Lumisade jatkui aina Haaparantaan asti, jossa tankkasin viimeiset Ruotsin valuutat tankkiin kruunulleen, ettei niitä jää taskuun lojumaan. Keminmaahan päästyäni kävin huoltsikalla hakemassa kupin Suomalaista kahvia ja ajelin rekkajonossa kotiin asti, ei tehnyt enää mieli kaahottaa kuin mielenköyhä, kun tuntui jo siltä kuin olisi kotona.
Kotipihalla katsoin ajotietokoneen lukemia sunnuntaille: ajoaika 13h 15min, matka 1185km, keskinopeus 88km/h, aivan oli sellainen olokin reissun päälle ja korvissa soi.

Auto kotipihalla:
Kuva
Kuva
Kuva
Tänä aamuna täyttelin käyttöönottoilmoituksen ja verolaput tullia varten ja kävin Oulun tullissa. Parista lapusta kopiot ja postiin myyjälle, että hän saa auton pois rekisteristä, eli katkaistua verot ja vakuutuksen. Näin ollen kaikki paperihommat on nyt hoidettu ja odotellaan veropäätöstä. Kolmen kuukauden kilvetkinhän olisi saanut, eli ajoon olisi voinut ottaa, mutta tätä ei tuotu talviajoon, vaan kesänautiskeluun ja ennen kesää kerkeää hipistellä vähän sitä ja tätä. Odottelen vain lämmintä keliä, että saisin auton pestyä tuossa pihalla ja sitten talliin piiloon.
Vaikka tämä auto ei sinällään olekaan varninainen projekti, niin aina näissä pientä projektia on kokoajan päällä. Nyt päällä oleva projekti on vanteiden vaihto, parista eri vaihtoehtoisista uusista(käytetyistä) kaupat hieronnassa ja kuvissa näkyvät myynnissä. Sinkkumaskia suunnitelmissa, ovipahvit ja hattuhylly täytyy katsella tai sitten askarrella ynnä muuta lukemattomia pieniä kohteita. Konehuoneen puolella säiliöt ja jäähdytin sekä flektin moottori kaipaa uusintaa. Kone ja laatikko ei sinällään onneksi vuoda, paitsi öljynsuodattimen tiivisteen välistä itkee pikkuisen.
Näistä siten sitä mukaa lisää kun jotain tehdään.

Kaikenkaikkiaan opettava kokemus, varsinkin huonolla Ruotsinkielen taidolla varustetulle, oppipahan ja sai uskallusta taas vähän enemmän Ruotsin kielen käyttöön. Sähköpostin vaihto ja kaupanteko, niin auton- kuin rengasmyyjän kanssa käytiin pelkällä Ruotsin kielellä, englannin kieltä käytettiin ainostaan sitten naamatusten ollessa. Ja seuraavalla kerralla auton tuonti menee jo rutiinilla, mikäli siis tarpeen hankkia joku menopeli ulkomailta.

Minulla on ollut tapana nimittää autojani mitä erikoisimmilla naisten nimillä ja asuinmaahan viitaten sekä mallimerkintää mukaillen tämä autojen kuningatar sai nimekseen Gitte.
Viimeksi muokannut PetePee, 18.12.2013 9:13. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 16.12.2013 22:16

Ja nyt sitten on vanne/rengaskaupatkin tehty, vuodenvaihteessa kotona.

Seba_N
-
Viestit: 141
Liittynyt: 3.8.2013 23:58

ViestiKirjoittaja Seba_N » 16.12.2013 22:42

Näitä hakutarinoita on aina kiva lukea ja onhan sekin hyvä että ykköskoppaisten kanta Suomessa senkuin vahvistuu kokoajan.

-Mikkeri-
-
Viestit: 446
Liittynyt: 19.12.2008 15:38

ViestiKirjoittaja -Mikkeri- » 17.12.2013 17:13

Kylläpäs on nätti ykkönen! :) Ei tarvitse oikein ulkonäköön panostaa ainakaan ollenkaan !

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 17.12.2013 18:08

Juu, ei tarvi alkaa entisöimään, ykkösen ulkonäköön ei ole juuri parantamista...paitsi tietenkin uusia alkuperäisiä valoja ja mutrusia puskureita...

Tänään mittari oli nollan huiteilla, niin kannoinkin painepesurin pihalle ja pesin konehuoneen ja auton päällisin puolin oikein hyväksi ja vein talliin 6kW:n puhaltimen kanssa kuivumaan, mukava sitten aloittaa sipistelyt kun on puhtaat paikat, eikä pinty sitten muutoin suhteelliseen siistiin maalipintaan, keväällä saa vetää sitten jonkun oldschool kovavahan pintaan.

Konehuone pesun jäljiltä:
Kuva

Hullude
-
Viestit: 14
Liittynyt: 21.10.2011 19:13

ViestiKirjoittaja Hullude » 18.12.2013 9:44

Nelipuolaisen ratin tilalla vanhempi GTI-ratti, jos jostakin tupsahtaisi jossain vaiheessa oikea tilalle:


Jos meinaat ton ratin myydä niin laita yv jos päästäisi hinnasta sopuun niin voisin lunastaa pois :) Mulla olis nelipuolainen LX mallin ratti mikä taitaa olla samanlainen kuin gti mutta eri "keskikuppi"..

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 18.12.2013 11:40

Laitetaan jonoon, olisi ratille ottajia :)

osku8
-
Viestit: 132
Liittynyt: 31.8.2009 20:52

ViestiKirjoittaja osku8 » 19.12.2013 2:53

Mitä näillä ykkös koppasilla on hintaa ruotsin puolella??

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 19.12.2013 8:05


osku8
-
Viestit: 132
Liittynyt: 31.8.2009 20:52

ViestiKirjoittaja osku8 » 19.12.2013 16:16

No jo on halpoja .. Alle tonnilla saa valita jo mitä ottaa

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 19.12.2013 18:47

verotkin on ihan naurettavat :)

Ronny_N
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.12.2011 15:01

ViestiKirjoittaja Ronny_N » 21.12.2013 18:33

paljon tos tuli verot?

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 22.12.2013 12:32

Ei oo tullut päätöstä vielä...

Ronny_N
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.12.2011 15:01

ViestiKirjoittaja Ronny_N » 22.12.2013 20:32

mitä toi on ajettu ja paljon maksoi?

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 22.12.2013 22:30

220000 taulussa, pyynti oli 38000...

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 27.12.2013 14:44

Autoverot maksettu, pyhistä huolimatta päätös tuli aika nopeasti, verot oli 219,43€ eli pikkuisen yläkantissa muihin ykkös-GTI:hin verrattuna, mitä päätöksiä selailin. Nyt sitten vain odotellaan kevättä ja auto rekisteröidään vasta kesän kynnyksellä.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 27.12.2013 20:06

Miten helvetissä tuli noin suuret verot??

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 1.1.2014 16:19

No laskevat miten kukanenkin, 150 €:n haarukkaan odottelin, mutta näin kävi...empä kehtaa alkaa rutisemaan, käy vielä huonommin, jos alkaa saikkaamaan :)

Nyt olis vanteetkin tontilla, jospa joku päivä sovittelemaan...

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 3.1.2014 19:49

Vanteet laiteltu alle, pimeän suojissa muutama kuva otettu:

Kuva

Kuva

Kuva

Vanteiden lipat vaatii kiilloituksen ollakseen taydelliset ja taakse joko spacerit, että napakupit mahtuu tai erilaiset napakupit. Muuten olen tyytyväinen korkeuteen, ainakin ensisilmäyksellä.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 5.1.2014 11:23

Onnittelut, yksi MK1 GTI pelastettu Ruotsista kotimaahan taas. ;)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 5.1.2014 13:23

saisko kuvia vähän valosemmassa olosuhteessa? hyvältä se pimeässä näyttää ainaski.

mitä tuli vanteille hintaa?

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 6.1.2014 1:02

Kiitos, ei näitä kaunokaisia liikaa ole :)

Pitää joku päivä räpsiä päivänvalossa kuvia.
Maksoihan ne melkeen koko rahan, siis uusilla kumeilla, mutta tehtaaltakin kun kyselin, niin ei valmistusta näköpiirissä, ja eikö ne kilodollaria ollut niistä sielläkin vailla. Toki, niinkuin sanottu, pikkuisen työtä nämä vaativat, mutta ei pahat.

Mun mielestä nämä on ykkös-GTI:hin kuin hajuvesi lihapullaan.
Onkohan hajua, että kuinka monta sarjaa Finlandiasta noita löytyy...?

jaripetteri
-
Viestit: 1044
Liittynyt: 23.7.2003 18:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja jaripetteri » 7.1.2014 9:21

Tätä samaista yksilöä jossain välissä syksymmällä kattelin kanssa Blocketista ja muutaman mailin myyjän kanssa vaihdoin. Sillon oli kova cabrio kuume ja tämä jäi kesken, nyt hiukka harmittaa... :) Komee peli, hienoa kun pelastettu Suomeen tämä.

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 7.1.2014 10:31

Juu, kertoikin, että kysyntää oli ollut Suomesta joltakin taholta...lisäksi Norjasta, Tanskasta ja Saksasta... :)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 7.1.2014 10:56

Vanteet on ykköseen vähän ison ja "nykyaikaisen" näköiset... Mut ehkä metrin alaspäin tiputtamalla vois toimia ihan hyvin. ;)

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 7.1.2014 13:23

Näköjään punareunainen gti maski on hävinnyt matkalle vuosien aikana.

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 7.1.2014 15:00

Näin on käynyt, sinkkuvalomaski onkin hakusalla, jos käytetty löytyy, tai sitten uusi ja siihen punaiset reunat, samoin a-pilarin mustat muoviset läpyskät...uudet puskurit ja umpiot, siinäpä ne mitä ulkokuori kaipaa...

Henska
-
Viestit: 138
Liittynyt: 4.10.2012 19:58

ViestiKirjoittaja Henska » 11.1.2014 20:16

Hienot vanteet. 15 tuumaset? Tilasitko suoraan jenkeistä? Itsekki katsellu samoja Jettaan.

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 11.1.2014 22:16

Ostin käytettynä, Suomesta vieläpä, näillä mitoilla ei valmisteta tällä hetkellä...

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 13.1.2014 19:47

Nyt on puolitoista viikkoa Giten kotitallia laajennettu varaston puolelle, enää tavaroiden muutto uudelle puolelle ja sitten mahtuu jotain jo tekemäänkin, on ollut niin ahdasta kun sivuseinillä hyllyjä ym. Rakensin työtasot ja hyllyköt vanhan varaston paikalle, joten tallin puoli jää periaatteessa seiniään myöten käyttöön. Fixataan kesällä sitten tallinkin puolta vähän ulkoasultaan, mutta nyt on pääasia, että pääsee laittelemaan ja sipistelemään GTI:n kesää varten.

Jostakin tälläisia värejä tuli mieleen :D :

Kuva

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 15.1.2014 18:38

Tallin muuton yhteydessä joutui ajamaan Giten pihalle keväiseen pakkassäähän, seurauksena muutama kuva päivänvalossa:

Kuva

Kuva

Kuva

Ja eilen kävin lunastamassa jo sovittuja kauppoja, saaliina ovitaskut, kauhukahva vänkärille katon rajaan, golfpallo-vaihdekepinnuppi erikoisella 4+E vaihdekaaviolla, alkuperäinen nelipuolainen GTI-ratti ja heräteostona K-jetin lähes kaikki osaset varuiksi, toki näistä käyttöön menee yksi suuttimelle menevä polttoaineletku, jotka tässä läjässä olivat liki uudet. Kiitokset näistä Gti_Tdi_Golfare:lle ja Maikki:lle.

Kilu
-
Viestit: 113
Liittynyt: 17.11.2006 15:06

ViestiKirjoittaja Kilu » 15.1.2014 21:11

Täytyy kyl myöntää et nyt kun näkee vähän valottuneempia kuvia tästä niin vannevalinta on osunut oikeaan, hyvän näkönen getari!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.1.2014 21:24

Peilit varmaan vaihtaa väriä?

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 15.1.2014 21:37

Osuit oikeaan, peilit ja kahvat on tarkoitus värjätä alkuperäiseen kuosiin...

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 16.1.2014 8:29

Alkuperäinen puhkomaton hattuhyllykin löytyi, siinä pientä projektia kanssa, reunoista vähän pehmeä ja kuosi sininen, täytyy reparoida ja yrittää värjätä mustaksi, kiitokset siitä Jori:lle.

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 20.2.2014 20:36

Parina iltana tullut tuuskattua tallissakin, kun talliremontti on valmistunut.
Öljynsuodatinjalan päätyyn joutui vaihtamaan o-renkaan, kun alkoi tulemaan aika railakkaasti öljyä, oli kivettynyt aika kovaksi tiivisterengas sieltä.
Sitten kannentiivisteen välistä tihkasi nestettä ulospäin, näitä vikoja ei ollut kun auton hain, muuta olisiko kylmässä seisominen ja vähät ajot tehnyt tehtävänsä tai jotain, mene ja tiedä. No asiaa tutkin ja käyttelin, että vuotaako se edelleen ulospäin, ei tullut ulospäin, mutta painetta alko keräämään paisuntasäiliöön. Näin ollen päätin, että käytän kannen pois ja vaihdan tiivisteen ja tarkastan tilanteen joka tapauksessa. Tänään sain kannen pöydälle. Mitään selvää merkkiä tiivisteen vuodosta ei ollut, tuleepahan tarkistettua ja jos vielä samalla käyttäis kannen plaanauksella ihan varmuuden vuoksi. Sylintereissä ei ollut pykälää, hoonausjäljet oli näkösällä, mutta vähän sellaisia merkkejä oli näkösällä, että jossain vaiheessaa auto seissyt pitempään. Tällä erää alakertaa ei kuitenkaan aleta aukomaan, ehkä ensi talvena sitten. Myyjä kertoi, että entisen omistajan mukaan remmi on vastikään vaihdettu, mutta ei sitä ihan äsken vaihdettu ole, löysällä oli kuin mahdoton ja alahihnapyörä piti melkein räjäyttää irti.
Samalla menee vaihtoon jäähdytin, flektin moottori, flektin anturi, termari, vesipumppu ja lämmityslaitteen hana, eli täydellinen jäähdytysjärjestelmän uusinta samalla.

Kuva

Romppeita samalla irroitellut sitä silmälläpitäen, että johdotusten fixaaminen on helpompaa.

Kuva

Pakosarja ja etuputki pitäis saada irrotettua toisistaan, melko lujassa tuntui olevan, jospa siihen keskittyis seuraavaksi.

Pellikka
-
Viestit: 1220
Liittynyt: 19.11.2006 16:26

ViestiKirjoittaja Pellikka » 21.2.2014 6:55

Mulla ois Petelle 8tkm ajettu jakohihnasetti. Ei raskinu uudella nokalla ja uudella nokkapyörällä käyttää käytettyä niin uusin hieman ajoissa :) En ryöstä jos tuon haluat.

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 21.2.2014 8:50

No ilman muuta, sillähän ajelee vielä mutkaista tietä näkymättömiin ;) Ollaampa äänessä...

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 16.3.2014 0:02

voipiki olla, että peilit jää vielä valkoisiksi, ja pelkästään kahvat mustataan...

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 11.6.2014 14:41

Jonkin aikaa kansi ollut paikallaan ja osia sipistelty vähän siedettävämmän näköiseksi. Oikastuun kanteen siis tuli uusi kansipahvi, stefat ja muut yläpään tiivisteet, kansiremonttiin saatikka alakertaremonttiin en tässä vaiheessa alkanut. Samalla vaihdettiin jakopään hilut vähemmän ajettuihin. Vesipumpun ja termostaatin uusin myös, samoin lämppärin hanan. Uusi laturi laitettiin myös paikoilleen.
Imu- ja pakosarjasta tulppasin sen kierrätyshässäkän.

Kuva

Kuva

Nyt olisi tarkoitus aloitella sähköjen parsintaa, ennenkuin loput romut kasataan paikoilleen.

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 12.6.2014 20:19

Tänään jatkunut johtojen siistiminen, sekä laitettu paikoilleen määräjakaja, suuttimet letkuineen ja muut polttoaineletkut, uusi paisuntasäiliö, alipaineletkuja ja muita hilpentöörejä.

Kuva

Ensi viikolla jatkuu savotta vielä etuosan johtosarjan siistimisellä ja rakentelen flektille releet johtosarjoineen.

Mandeprkl
-
Viestit: 567
Liittynyt: 29.10.2008 20:23

ViestiKirjoittaja Mandeprkl » 12.6.2014 23:04

Hieno!!!

PetePee
-
Viestit: 92
Liittynyt: 30.3.2010 20:39

ViestiKirjoittaja PetePee » 25.6.2014 21:24

Parina iltana taas vähän käpistelty tallissa, tänään sitten sain moottorin osalta sähköt loppuun ja muutkin romppeet paikoilleen, sitten jäähdytysjärjestelmän täyttö nesteellä, jossa mukana jäähdytysjärjestelmän pesuaine. Moottori käynnistyi polttoaineiden paineen noston jälkeen. Heti huomiona, että pakosarja vuotaa jostakin, pikkuisen semmoinen epäilys oli, että näin tulee käymään, laipat oli oudosti syöpyneet reunoilta, laitoinkin samantien Ebaysta jo peltisarjan tilaukseen, tulisi vaan pikaisesti.
Flekti on kaksinopeuksinen ja molemmat nopeudet omalla releellä itsetehdyssä sähkökeskuksessa, joka samalla toimii kuskinpuolella ilmanohjaimena jäähdyttimen reunassa.

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Käyttelin moottorin kuumaksi ilman termostaattia, että saisin puhdistettua jäähdytysjärjestelmän oikein kunnolla, samalla totesin, että flektin molemmat nopeudet toimii hienosti. Eikähän malttanut olla kokeilematta pikku lenkkiä ihan vaan todetakseen, että vaihdevivuston puslien vaihto oli onnistunut. Moottorin lämmettyä alkoi jakoremmi jollottamaan kireyttään, joten sitä hölläsin pikkuisen.

Seuraavaksi pakosarjaa odotellessa täytyy paneutua loppuihin sähköhommiin.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 44 vierailijaa