Gulf GTI 16V - ffp cup #9

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

Gulf GTI 16V - ffp cup #9

ViestiKirjoittaja Tero V. » 7.5.2013 18:21

Kaikki alkoi jo loppukesällä 2008, kun olimme jo hetken aikaa suunnitelleet jäsenten välisen hassuttelusarjan perustamisesta. Kesän aikana etsiskelin sopivaa myynnissä olevaa kakkista ja muutaman ehdokkaan koeajon jälkeen Iitistä löytyi sopiva aihio kilpurin rakennukseen. Aito ja oikea Suomi GTI, eli ehta tekniikanvaihtopeli, joka vaikutti oikein mainiolta uhrattavaksi moottoriurheilulle. Rollen kanssa aihioiden hankinnat osui melkein samoihin aikoihin. Oman auton valmistuminenhan kesti sitten hetken aikaa kauemmin kuin esim. Rollella.. Tässä hieman hataria muistikuvia menneiltä vuosilta. Näin siinä käy kun IT-nörtti alkaa tekemään itse omilla pienillä kätösillään kilpa-autoa.
Kuva

Aihion purku alkoi kovalla innolla heti ja ruostevaurioiden laajuus alkoi selviämään pikkuhiljaa. Loppujen lopuksihan tässä ei ollut mitenkään suunnattoman paljoa pehmeää peltiä. Vaihtoon meni lattioista vain kuskin kohdalta isompi palanen, muuten aika pieniä korjauspaloja sinne tänne.
Kuva

Toinen isompi homma oli kuskin puolen runkoaisan vaihto keulasta, se kun oli akun alta mennyt aika huonoon kuntoon.
Kuva

Lattian korjaukset sujui suht vikkelästi ja muutenkin tässä vaiheessa oli intoa kovasti auton rakenteluun. Auto saatiin helmikuussa 2009 kaarisepälle.
Kuva

Seuraavaksi oli tarkoitus ottaa kone ja laatikko työn alle sekä jatkaa peltitöitä auton ulkopuolella. Jotenkin se motivaatio vaan karkasi ja auton rakentelu jäi vähemmälle. Harrastetallinkin osalta tilanne meni vaikeaksi, kun ensin siellä tuli ahdasta ja heti perään vielä uhka tallipaikan menetykselle. Seuraava isompi askel autolle olikin vuoden vaihteen 2010 jälkeen kun auto siirtyi Mikkelistä Pertunmaalle.
Kuva

Tähän väliin tuli taas hiljaisempi hetki. Kunnes pienten rakentelujen jälkeen päätin keväällä 2011 että auto pitää saada valmiiksi tai se lähtee Kuusakoskelle. Aihio siirrettiin toukokuun alussa Mikkeliin Gas-sport pajalle, missä Häkkisen Ari teki peltityöt loppuun. 28.5.2011 autoa alettiin kasaamaan taas Pertunmaalla. Heti alkuun kanteen katkesi ykköspytyn tulppa ja sen pois ottamiseen saatiin tuhlattua pari päivää. Ensin piti yrittää itse ja vasta toisena päivänä luovutin ja vein kannen koneistamolle. Kovassa oli, poraamallakaan ei lähtenyt kokonaan vaan kierteen pohjalle jäi vielä tulpasta tavaraa mikä piti kierretapilla putsata.
Kuva

Kansi saatiin vihdoin paikalleen ja seuraavaksi laitettiin kytkin paikalleen ja laatikko koneeseen kiinni. Jakohihnaa asennettaessa kiristinrullan pinnapultin kierteet korkkasi kannesta ja siihen sai laittaa vielä helicoilin. Koneen ollessa paikallaan aloin arpomaan sähköjen kanssa. Autohan on ehta tekniikanvaihto, joten konehuoneesta löytyy ainakin kahden johtosarjan yhdistelmä, lisättynä edellisen omistajan omilla sähkövirityksillä. Ihmeen helposti piuhoille löytyi kuitenkin paikat ja kone tärähti ensimmäisen kerran käyntiin muutaman vuoden tauon jälkeen 2.6.2011 illalla. Aikaa on siis vielä yksi päivä ennen ratapäivää. Sovittelin vielä illan ratoksi kojelaudan paikalleen ja katkaisin samalla pyyhkijänviiksen ratin takaa. Noh, sen ehtii korjaamaan myöhemmin. Niin ja varaosa-autosta piti ottaa tuulilasi käyttöön, mutta sen halkaisin irtioton yhteydessä. Dopilta löytyi onneksi varastosta toinen lasi, jonka hän lupasi tuoda mukanaan kauden ensimmäiseen osakilpailuun Motoparkkiin.
Kuva

3.6.2011 aamulla alettiin säätämään kytkintä kohdalleen. Vakiolevyn tilallehan tuli Lautamäeltä tilattu 4-lapainen sintteri, joka oli poljintuntumaltaan melko erikoinen. Kytkintä ei saatu aamulla irrottamaan vaikka vaijerin säätövarat käytettiin loppuun ja vähän vielä jatkettiin säätöjä prikkojen avulla. Seuraavaksi katkesikin kytkinvaijeri ja allekirjoittanut oli aikalailla valmis heittämään pyyhkeen kehään. Vuorokauden kuluttua pitäisi ajaa kilpaa ja kytkin ei irrota. Soitin sarjapromoottori Matikaiselle ja yritin jättää keskeyttämisilmoituksen, mutta sitä ei huolittu tässä vaiheessa. Puhelun jälkeen päätettiin ottaa laatikko irti ja katsoa onko kytkin varmasti oikein asennettu ja onko se kaikinpuolin ehjä. Päivän aikana konsultaatiopuheluita tuli soiteltua muutamalle tutulle useampaan kertaan.
Kuva

Kaikki näytti olevan ihan kunnossa, lukuunottamatta asetelman edessä olevaa peltilevyä mitä painaa kytkinakseli. Akseli oli painanut levyä vähän keskikohdan viereen ja ilmeisesti juuri sen verran että levy jäi kantamaan jostain reunalta. Varaosa-autosta löytyi samanlainen peltilevy missä painauma on keskellä ja sen kanssa päätettiin kasata kytkin ja laatikko takaisin paikalleen. Juuri kun laatikko nousi takaisin koneen kylkeen kiinni, alkoi tallin pihaan ilmestymään kilpakakkiksia jonossa. Lauma puuhastelijoita (Rolle, Matti, Dopi, Jarkko ja Marko) laittoi työhousut jalkaan ja alkoi kasaamaan autoa.
Kuva

Kasauksen aikana kuppipenkin yksi kiinnitysmuttereista halkesi vielä, mutta onneksi ostin kaksi penkkiä aikoinaan, joten varapenkin saa aamulla vielä vaihdettua. Pari tunnin puuhastelun jälkeen huomasin istuvani kuskinpaikalla lähdössä koeajolle. Pienen sorapätkäajelun päätteeksi autosta nousi väsynyt mutta todella helpottunut mies. Auto pelaa ja aamulla voi siis lähteä radalle muiden sekaan ajamaan.
Kuva

Kaiken tämän puuhastelun keskellä metsästin vielä lauantaiksi traileria ja vetoautoa ja ne löytyikin perjantain aikana molemmat. Lauantai-aamu alkoi tosin sillä että luvattu traileri olikin lukittuna, eikä omistajaa saanut klo 7.00 kiinni puhelimella. Tähän aikaan toisen trailerin hommaaminen voisi olla periaatteessa vaikeaakin, mutta ihmeenkaupalla tilalle löytyi puolen tunnin sisällä korvaava kärry. Kärryn kanssa Mikkelistä Pertunmaalle, kilpuriin kilpapyörät alle ja tavarat kyytiin. Sitten eikun kohti Motoparkkia.
Kuva

Motoparkissa auto toimi alkuun todella hienosti odotuksiin nähden, eikä loppupäivän aikana vaivannut röpötysongelmakaan haitannut oikeastaan kovin paljoa. Pääasia että auto oli radalla ja sillä pääsi vetämään pari nopeaa kierrosta. Matti ja Pena etsi kulkuongelmaan ratkaisua tarmokkaasti koko päivän, mutta sen ratkaisu jää seuraaviin ratapäiviin.
Kuva

Päivän päätteeksi oli hienoa nostaa "ehjä" auto trailerille kotiin vietäväksi.
Kuva

Loppukausi 2011 meni lähinnä testaamisen merkeissä, GTI:n vakio pikkujarrut edessä ja tavalliset iskarit joka nurkassa löysien madallusjousien kanssa eivät oikein olleet toimiva yhdistelmä rata-ajossa. Röpöttelyongelmiin saatiin ratkaisu uudella tankkipumpulla, uusilla bensalinjoilla ja lopulta vielä sähköjen uusimisella. Nyt bensapumpulle menee n. 14 volttia entisen 9-10 voltin sijaan. Kauden loppuun tuli vielä lisäpiristystä jatkoa ajatellen kun viimeisessä osakilpailussa tuli ensimmäinen ykkössija (videotodiste aiheesta). Saman osakilpailun toisessa lähdössä auki unohtuneet konepellin sokat ja siitä seurannut konepellin aukeaminen n. 100km/h nopeudessa eivät oikeastaan edes harmittaneet juurikaan juuri tulleen voiton jälkeen. Tästä oli hyvä lähteä kehittämään autoa seuraavaa kautta varten.

Jatkoa seuraa, seuraavassa jaksossa kausi 2012...
Viimeksi muokannut Tero V., 4.6.2013 8:25. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Hart
-
Viestit: 446
Liittynyt: 16.3.2011 8:57

ViestiKirjoittaja Hart » 7.5.2013 20:56

Tässähän on seikkailun makua. Innolla odotetaan jatko-osia..

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 8.5.2013 15:38

Kausi 2012 alkoi totuttuun tapaan järjettömällä kiireellä, koska autoonhan ei voi koskea pitkän tallikauden aikana aikaisemmin. Ennen kauden alkua autoon piti saada päävirtakatkaisija, sähköt muutenkin toimivammaksi, sammutinteline, uudet jarrut ja uusi alusta. Autosähkö Seppo Pastinen Oy:n hoivissa Golfiin uusittiin bensapumpun sähköjen lisäksi huomattava osa muistakin sähköistä ja mikä tärkeintä, purettiin vuosien varrella autoon ilmestyneet nykyisin turhat johdot. Ylimääräisiä johtoja autosta poistui kohtalaisen iso pahvilaatikollinen ja nyt autossa toimii kaikki ajovalot sekä vilkut. Alusta ja jarrut saatiin myös asennettua sammutintelineen lisäksi, joten auto oli nyt riittävän lähellä sääntöjen vaatimaa tasoa, että sillä kehtasi lähteä ajamaan kilpaa muiden sekaan. Toiveissa oli myös auton maalaaminen, mutta se ei tässä välissä onnistunut oikein mitenkään helposti.

Koska halusin olla erilainen nuori, tilasin uuden alustan Briteistä Corby Motorsportilta. Tämä kauppa valikoitui oikeastaan siten että olin jo muualta katsellut GAZ coilover sarjoja, ne tuntui olevan budjettiluokassa ihan kelpo tolpat. Kyseisestä liikkeestä sai hyvin neuvoja jousien valintaan ja posteihin vastaillut Mike kertoi että vastaavat tolpat on melko suosittu valinta paikallisessa VW cupissa. Tämä hankinta meni ihan niinkuin sen pitikin mennä, ihme sekin. Alustan vaihdon yhteydessä vaihtui vakaajat H&R:n tuotteisiin edessä ja takana. Samalla etujarruiksi tuli G60:n 280mm levyt ja niitä hillitsemään Ferodon DS3000 jarrupalat.

Ensimmäisessä osakilpailussa Alastarossa oli jo merkkejä vauhdin parantumisesta myös kuivalla kelillä. Uusi alusta tuntui heti alussa hyvältä, mutta siihen riitti entiseen verrattuna jo se että nyt ei enää naarmuunnu ovenkahvat mutkiin kovempaa ajaessa. Pienellä alustan säädöllä auto alkoi olemaan jo melko hyvä ajettavuudeltaan. Aika-ajosta irtosi kolmas sija ja ensimmäisessä lähdössä sijoitus parani vielä yhdellä pykälällä. Lähdön voittokaan ei ollut välttämättä kaukana, mutta Rollen kanssa käydyn hyvän taistelun keskeytti temppuileva vaihteensiirto. Samaa ongelmaa oli jo edellisenä kesänä. Tiukemmissa mutkissa vaihdevivusto menee jumiin eikä vaihtamisesta tule mitään. Toisessa lähdössä tuli pientä kontaktia ensimmäisissä mutkissa ja sen ansiosta lähdön tuloksena oli keskeytys sähkövikaan lähdön loppupuolella. Vähän turhan tärkeitä johtoja eksyi moottorin etukannakkeen väliin ja aiheutti mielenkiintoisen diskon mittaristoon ennen kaiken etenemisen loppumista.

Toinen osakilpailu ajettiin Jurvan Botniaringillä. Alastaron vauriot on korjattu ja samalla tehtiin pieniä kosmeettisia muutoksia, mm. isolasiovet ja uudet etulokarit. Käytännössä auto muuttui entistäkin rumemmaksi ja monivärisemmäksi. Aika-ajoissa auto toimi vielä loistavasti ja tuloksena olikin paalupaikka. Kisalähdöissä sama vanha vaihdevivusto-ongelma tuli taas esiin ja sen ansiosta menetin muutaman sijoituksen muuten hyvin sujuneissa lähdöissä. Nämä kaksi kisalähtöä olivat kuitenkin tähän mennessä viihdyttävimmät missä itse olen ollut mukana missään lajissa. Ohituksia ja tilanteita riitti lähes koko kilpailun ajan. Allekirjoittanut rimpuili ensimmäisen lähdön neljänneksi ja toisessa lähdössä (incar kuvaa Rollen kyydistä) kolmanneksi. Päivän aikana pääsin myös kiinnittelemään pakoputkea useamman kerran, jonka seurauksena laitoin kilpailun jälkeen tilaukseen tukevammat Vibra-Technics moottorin tukikumit.
Kuva

Kauden kolmas osakilpailu oli tämän vuoden spesiaali, lajina oli autoslalom Hämeenkyrön lentokentällä. Botniaringin jälkeen moottorin tuentaa oli paranneltu uusien tukikumien muodossa ja tämä tuntui auttavan myös pitkään vaivanneeseen vaihteen vaihto-ongelmaan. Itse kilpailu meni maximum attackilla yliyrittämisen puolelle. Syynä saattoi olla joskus vuosia sitten nuorena poikana ajetut autoslalom kilpailut, tällä asialla etukäteen leuhottaminen ja sen aiheuttamat suorituspaineet. Päivän molemmista radoista tuloksena oli kolmas tila ja tällä kertaa teknisesti täysin ongelmaton kilpailupäivä.

Kauden viimeinen osakilpailu olikin sitten omalla "takapihalla", Motoparkissa. Motopark on kohtalaisen tuttu vuosien varrelta ja ratana omaan makuun sopivan nopea. Täällä olen ajellut jo vuosia sitten ensimmäiset oikeat moottoriratakierrokset ja silloinkin autona oli tietysti GTI kakkis. Kuten edellisenäkin kesänä, ffp cup kausi päätettiin jälleen kerran sateisissa ja hieman myös kylmissä olosuhteissa, joten paikalle varikkotyöskentelyä helpottamaan tilattu Printsportin Promorekka tuli tarpeeseen.
Kuva

Koko kauden jatkunut auton kehitystyö alkoi tuottaa tulosta Motoparkissa ja ajaminen maistuikin todella mukavalta sateesta ja ffp cup sarjaan renkaiksi valittujen Hankookien melko arvaamattomasta sadekelin käytöksestä huolimatta. Aika-ajosta paalupaikka, ensimmäisessä lähdöstä voitto ja toisessa lähdössä (incar kuvaa Rollen kyydistä) vielä viimeisestä ruudusta toiseksi. Tällä ajolla varmistui ffp cup 2012 sarjan kolmas tila ja viimeisen kilpailun jälkeen oli todella hienoa ajaa vielä ehjä auto talliin talvisäilöön.
Kuva

Tässä vaiheessa mielessä oli vielä suuret suunnitelmat auton talvihuollon osalta. Suurimpana haaveena on päästä eroon auton jokkis-lookista.
Kuva

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 11.5.2013 22:30

Talvi meni jo tuttuun tapaan auton osalta siten, että huhtikuussa heräsin kilpailukauden vääjäämättömään lähestymiseen. Auto oli edelleen siinä kunnossa missä sillä ajettiin maaliin Motoparkissa. Jos ensimmäinen kilpailu ajettaisiin kylmällä ja märällä Motoparkin radalla, ei autolle tarvitsisi välttämättä tehdä yhtään mitään, mutta kun ensimmäinen osakilpailu tulee olemaan Alastarossa niin työhanskat piti kaivaa esille ja alkaa valmistautumaan kesän koitoksiin.

Auto purettiin osiin maalausta varten ja tätä kirjoittaessa automaalari Mikko Haikarainen ahertaa auton kimpussa. Viikon 20 aikana olisi tarkoitus hakea yksivärinen auto kotitalliin kasausta varten ja sen jälkeenhän on kaikki 3 viikkoa aikaa kasailla auto jälleen kilpailukuntoon. Vahva luotto omaan suorittamiseen kuitenkin löytyy ja tulevaan kauteen lähdetäänkin jälleen kerran voittamaan kaikki.

Kuva
Maalarille menossa... jatkoa seuraa.

Sarja sekalaisia kuvia rakennusvuosien varrelta: http://vaananen.1g.fi/kuvat/Golf%20GTI/
ffp cup 2013 kilpailukalenteri

Tässä vaiheessa ennen jälleen uutta kilpailukautta T. Väänänen racing kiittää mahdottoman paljon kaikkia talkoisiin osallistuneita ja ison työn tehneitä kavereita. ffp ry:n jäsenistön lisäksi erityiskiitos JP Huoltopalvelut ky:lle teknisestä tuesta sekä kuljetuskalustosta ja kotijoukoille kärsivällisyydestä.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 16.5.2013 19:47

Ja sieltähän se maalarin hellästä hoivasta tuli takaisin kotitalliin. Kamerasta oli harmillisesti värit loppu juuri kuvaushetkellä, joten värikuvaa odotellaan vielä hetki :)

Kuva

Ensimmäiset osatkin ehti jo paikalleen, ovet ja uusi tuulilasi. Vielä on kuitenkin aika paljon enemmän osia irti pitkin tallin lattiaa ja seiniä, jotka pitäisi saada paikalleen.

justus
ffp jäsen
Viestit: 2532
Liittynyt: 18.7.2003 15:40

ViestiKirjoittaja justus » 16.5.2013 20:21

nimbus grey :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 16.5.2013 20:40

Keltaiset autot on yleensä nopeita. =)

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 22.5.2013 22:04

Muutama osa on taas löytänyt paikkansa ja välissä on ehtinyt tekemään jopa pieniä parannuksiakin, mm. sähköihin. Katolle tulevat sadekourutkin meni yllättävän helposti paikalleen, ihan vain pientä väkivaltaa käyttäen. Kojelaudan kiinnityksen kanssa on vielä pähkäiltävää, se kun alkoi olemaan jo aika heikosti kiinni viime kesän viimeisissä kisoissa ja edullisen maalarin jäljiltä on saanut paikkamaalailla muutamia kohtia mihin ruiskulla ei oltu jaksettu maalaamossa osua. Toisaalta taas saa pyyhkiä yllättävän monesta paikasta myös maalia pois mihin sitä ei pitänyt missään nimessä osua, esim. ratti (jonka olisi toki voinut myös irrottaa) ja vanteet.. Sulo Vilén kärsii taas kun piti saada halavalla. Jos aikaa olisi enemmän (eli jos talvella olisi ollut nohevampi) niin vanteet menisi nyt pulverimaalaamoon, mutta se jäänee kesäksi. Tai ensi talveksi..

Pitäisi opetella ottamaan kuvia enemmän touhuillessa, jospa viikonloppuna saisi vaikka jotain kuvamateriaaliakin aikaiseksi kun seuraavan kerran talliin eksyn. Turhahan tässä on vielä hötkyillä kun aikaa on vielä ekaan kisaan runsaasti. :)

hartsi
-
Viestit: 300
Liittynyt: 14.9.2003 16:21

ViestiKirjoittaja hartsi » 22.5.2013 22:19

Punaiset autot ovat nopeimpia!:)

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 23.5.2013 1:24

Mää tiiän! Silmistä ei ollut väritoisto loppu. :D

Hyvän värinen siitä kyllä tuli :)

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 4.6.2013 8:57

Autoa piti päästä viikko sitten kasaamaan ajan kanssa, koska teipparin kanssa oli sovittu seuraavan viikon maanantai teippausta varten. Sunnuntaina kuitenkin hommat jäi kesken kuumeen vuoksi ja talliin pääsin kunnolla uudelleen vasta seuraavana perjantaina. Viikonloppu menikin sitten rattoisasti auton kimpussa mukavassa helteessä ja auto valmistui ulkokuoren osalta sunnuntai-iltana. Maanantaina Mainosteippaus Hartikaisen tallissa autoon tuli tylsän pohjavärin päälle mukavaa piristystä parin raidan muodossa. Tätä teemaa olin miettinyt jo pitkään ja nyt Hartikainen toteutti sen aikalailla niin hienosti kuin oli ajatuskin. Isot kiitokset siihen suuntaan!

Kuva

Auton parissa saa vielä ahertaa tällä viikolla, kun huomasin että auto oli halunnut merkata paikkansa teipparin tallissa. Öljyläikän lähde olisi ehkä hyvä saada selville ennen lauantaina ajettavaa ensimmäistä osakilpailua.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 4.6.2013 9:01

Vaikkei cupissa tyylipisteitä jaetakaan niin tämä on hieno! Onnistunut värikombo :)

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 4.6.2013 20:49

No nythän se Väänänen on vääntänyt ihan asiallisen näköisen, näin kuvissa, kilpurin.

Pitäs oikeestaan laittaa vedonlyönti pystyyn tosta etulipasta,missä kisassa tulee ensimmäiset jäljet siihen, vai tuleeko ne jo trailerille ajaessa :)

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 4.6.2013 21:06

Joo lipan oisin itse jättäny mustaksi. Hieno se kyllä o.

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 5.6.2013 10:13

Minäkin olisin jättänyt sen mustaksi, mutta maalari oli sitten keksinyt vetää sen pyynnöstä huolimatta siniseksi. Onneksi noi puskurien yläosat sentään jäi vielä mustaksi. Tuo alalippa on tarkoitus uusia tässä jossain vaiheessa ja jos sattuu eteen hyväkuntoiset puskurit niin samalla kokonaan nekin. G60 kaaretkin voisi ehkä laittaa tuohon.

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 5.6.2013 16:15

Peilikolmiot ja varret oisin myös jättänyt / maalannut mattamustalla... Muuten tykkään.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 5.6.2013 16:19

Mulla saattais olla ihan ehyt takapuskuri (etsitään)

Väri on kyllä mahottoman hieno.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 5.6.2013 16:22

Ekan "oho!" tilanteen jälkeen on hyvä suunnitella sitten uusia puskureita, lippoja ja kaaria. ;)

Mun mielestä toi oli paremman näköinen ilman noita kaiken maailman teippejä, kun trailerin päällä tuon silloin pari viikkoa (?) sitten näin. Mutta väri on kyllä ihan älyttömän hyvä!

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 5.6.2013 17:21

Tyylikäs cuppilainen, vielä kun olis nuo oranssit helmat viety loppuun saakka ja puskurit myös niin olis 10+
Kuva

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 5.6.2013 18:06

No tuo oranssiraitanen puskuri näyttää ihan kolarikorjaukselle.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 5.6.2013 18:25

Noin se on alunperin toteutettu Gulf-kilpureissa

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 5.6.2013 22:22

Gulf kilpureita ja niiden värityksiä on kymmeniä, eikä ole olemassa yhtä oikeaa Gulf väritystä. Tuohon omaan hain ideoita Porschen vanhemmasta LeMans kalustoista ja esim. tässä 917:ssa on vain tuo suora raita auton yli.

Kakkiksella kun ei ole koskaan ajettu virallisesti missään kilpasarjassa Gulf väreissä, joten mitään tarkkaa replikaa ei edes voi tehdä kun ei ole mitään mistä sen tekisi. Tämä on nyt minun versio aiheesta. Halusin mahdollisimman simppelin (siksi keula ei ole oranssi) ja hillityn toteutuksen. Helmojen kohdalla oranssin raidan piti aluksi olla alempana, mutta siihen tuli muita syitä miksi se on nyt tuossa. Yksi syy on se että tuohon tulee melko varmasti G60 helmalevikkeet jossain vaiheessa.

Vesku
ffp jäsen
Viestit: 7374
Liittynyt: 16.7.2003 23:55

ViestiKirjoittaja Vesku » 6.6.2013 8:24

Hyväksytään selitykseksi:-)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 6.6.2013 10:17

MIkäs toi värikoodi on vai onko tuo "Transporterin sininen"

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 6.6.2013 10:59

Tuon piti olla juurikin se Transporterin sininen, mutta jälleen kerran epäselvyyksien ja maalarin omatoimisuuden ansiosta se ei sitä ole. Lähellä sitä se kuitenkin on.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 8.6.2013 21:58

Mitä noi helman "reijät" on? Tuossa oven etu- ja takareunan kohdalla.

Sakke
-
Viestit: 833
Liittynyt: 28.8.2003 10:08

ViestiKirjoittaja Sakke » 8.6.2013 22:27

Veikkaisin että tornimallin veivitunkkia varten ?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 8.6.2013 22:36

oma veikkaus

http://www.roundsinred.fi/as/176/upload ... lokuu1.jpg

tuommosille pukeille nuo reiät

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 9.6.2013 22:03

Joku kaunis päivä reikiin työnnetään tosiaankin tuon kuvan mukaiset pukit varikolla. Ne pitäisi vaan tehdä vielä tässä kun ehtii.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 9.6.2013 23:25

Semmoisia vähän tässä varovasti ajattelinkin, mutta toi taaempi näytti olevan painopisteen kannalta hitusen epäedullisessa paikassa.

T.Hell
-
Viestit: 579
Liittynyt: 11.3.2005 9:02

ViestiKirjoittaja T.Hell » 10.6.2013 8:52

Taitaa noin riisuttuna olla sen verran kevyt perä, että painopiste lienee aika edessä? Onko myös kaarien kiinnityskohta jossain noilla tienoilla? Jos sillä edes mitään vaikusta on...

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 10.6.2013 9:38

Perä on todella kevyt. Tuollaisella helmosta nostavalla ajosiltanosturilla nostettaessa joutuu sitomaan takapään liinalla kiinni nosturiin, ettei vähän rajummassa heiluttelussa keikkaa nokalleen nosturilta alas. (silloin kun Powertrain kaikkine hiluineen on paikallaan)

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 10.6.2013 14:39

ainaski pomolla polossa on kyseiset pukkien paikat niin keula tunkilla ylös, pukit eteen ja tunkki alas. peräpään jaksaakin sitten nostaa käsin joten huomattavasti nopeampi tuo pukkien päälle saanti :)

Tero V.
ffp jäsen
Viestit: 5273
Liittynyt: 16.7.2003 22:48
Viesti:

ViestiKirjoittaja Tero V. » 12.6.2013 7:54

Kauden ensimmäinen osakilpailu ajettu Alastarossa ja tekniikan osalta kaikki toimii niinkuin pitääkin. Kuljettajaa pitää rasvailla ennen seuraavaa kisaa että olisi hereillä paremmin päivän aikana ja ajaisi vähän kovempaa kun ei tuo nykyinen vauhti näemmä riitä kärkeen. Päivän tuloksena kaksi kertaa kakkonen, kun Rolle ajeli molemmissa kilpailuissa hieman kovempaa.

Päivän aikana ehti myös katselemaan tuota auton ulkokuorta vähän liikaakin ja jonkin verran siinäkin on vielä korjailtavaa sinisen ja mattamustan maalin kanssa.


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 43 vierailijaa