1983 Golf I GTI (Jälleen minun !)

Projektit, joissa oikeasti tapahtuu jotain, eikä vain suunnitella ja haaveilla.

Valvoja: ffp jäsenet

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 13.8.2013 10:54

Kuten Jonde kirjoitti, kumpikaan takakulma ei kestä lähempää tarkastelua.
Vasen takavalo on mallia "Svensk mittatilaus"- jotta se istuu väärän muotoiseen kulmaan.

Koko takapaneeli on noin 10mm kuskin valon takaa sisällä, eli se täytyy kiskaista ulos.
Eikä ruotsalainen maalaustyö ei muutenkaan oikein lähempää tarkastelua kestä...

kts kulmat

Kuljettajan kulma:
Kuva

Oikea (muodossaan) oleva kulma:
Kuva

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 15.8.2013 8:50

Mobilistikärpänen alkaa iskea. ;)

Sovin kaupat orkkis 13" peltivanteista....

Kuva

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 15.8.2013 10:26

Sitten vielä 175/70 SR 13 niihin päälle.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 15.8.2013 13:01

Onko toi viimeinen kuva jossa näkyy etupäätä tällä 185/45/15 rengastuksella? (kuva jossa mimmi seisoo hame liehuen)
Joutuko nos´taan autoa vai menikö samalla setupilla alle ottamatta kiinni?

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 15.8.2013 13:56

Sitten vielä 175/70 SR 13 niihin päälle.


Jep !

Luulen myös, että ruotsissa asennetulla TA-Technixin alustalla heitetään vesilintua.....
Eli jos/kun 175/70 SR 13 menee alle, vaihtuu alusta myös GTI vakiosetupiksi..

Alustaa joutui nostamaan aika lailla 185/45/15 kumeilla, takaa 10mm ja edestä 20mm.
Renkaat ovat halkaisijaltaan lisäksi 10mm suuremmat, eli keula nousi 30mm ja takaa tultiin ylös 20mm, asento on nyt lievempi etukeno.

Mutta en kadu kyllä sekuntiakaan, nyt sillä voi _ajaa_ ja on kuitenkin vielä matala, joskin foorumi-kredibilitettiä saa vähemmän. :)

Eli 165/45/15 on hyvä, jos haluaa tosi matalan- eivät ota mihinkään kiinni....
Miinuspuolena niillä saa autosta ihan ajokelvottoman matalan tosin.... mä en enää jaksa vaihdella GTI- lippoja keulaan. (NYT tämän kesän neljäs menossa)

Mutta se orkkis GTI- alusta sinne saattaa talven aikana löytää tiensä talven aikana. :)

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 15.8.2013 14:33

Alustaa joutui nostamaan aika lailla 185/45/15 kumeilla, takaa 10mm ja edestä 20mm.
Renkaat ovat halkaisijaltaan lisäksi 10mm suuremmat, eli keula nousi 30mm ja takaa tultiin ylös 20mm, asento on nyt lievempi etukeno.

Oletko varma laskutoimituksen lopputuloksesta? =D

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 18.8.2013 11:19

Onkos sulla tietoa, että paljonko noi nykyset takatolpat on pitkät? Voisin olla kiinnostunut ostamaan noi coilit pois sulta sitten kun alustaa vaihdat.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 21.8.2013 8:29

Onkos sulla tietoa, että paljonko noi nykyset takatolpat on pitkät? Voisin olla kiinnostunut ostamaan noi coilit pois sulta sitten kun alustaa vaihdat.


Ei ole tietoa pituudesta, mutta mahdollisesti talven aikana tulee tuo alla oleva sarja myyntiin.....

Rocco
-
Viestit: 550
Liittynyt: 31.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja Rocco » 21.8.2013 9:15

Sie oot Harri sekasin, täysin sekasin :)

basilusin
-
Viestit: 37
Liittynyt: 3.2.2013 17:23

ViestiKirjoittaja basilusin » 26.8.2013 22:40

Aiotko laittaa auto museorekisteriin uuden vuoden jälkeen?

Rocco
-
Viestit: 550
Liittynyt: 31.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja Rocco » 27.8.2013 11:12

^ Se nyt tässä vielä puuttuisikin ;)

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 29.8.2013 11:41

Hey, what´s going on....what´s going on. ;)

Kuva

T: Fossilisti

William
-
Viestit: 634
Liittynyt: 23.7.2003 16:38

ViestiKirjoittaja William » 29.8.2013 14:25

Sä et taida kärsiä korkeanpaikankammosta? d8)

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34

ViestiKirjoittaja nelikko » 29.8.2013 15:21

Mulla olis kans vakio alusta mk1 jos kiinnostaa..tosin ei ole gti:n alusta. Ja jotaki muitakinpappa mallin osia.:)

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 29.8.2013 20:43

Mulle kelpaa se normi mallin alusta jos on isolohko bensakoneesta.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 30.8.2013 13:20

Käytetty normimallin alusta ei kiinnosta, Volkkarilla on tsiljoonia vaihtoehtoja jousia eri moottoreille ja varustuksille ja one-size-fits-yleistäminen -all aiheuttaa halpiscoili- topiceista tuttuja "perä tippuu" liikaa kommentteja.

1.8GTI vakioetujousia ei enää saa edes VW Classic Partsista, takajousia saisi vielä uutena sieltä....kun käytettyjä kuoleentuneita ei viitsi ostaa. Nyt mielessä pyörii Eibachin Pro-Kit vieterit + uudet "tavalliset" iskunvaimentimet...

Täytyy kokeilla 13" peltejä alle heti kun ennättää, RS:t jäävät kyllä varmasti taloon, voi mielialan mukaan vaihtaa setupia. ;)

nelikko
-
Viestit: 90
Liittynyt: 19.12.2012 16:34

ViestiKirjoittaja nelikko » 30.8.2013 15:11

Ei oo jonde ku pikkusesta..ja 13" pellit on hyvillä renkailla ja 14" käännetyt pellit ois.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 30.8.2013 20:34

Okei, näköjään kaikkea pitää kokeilla:

Olihan se suhteellisen järkyttävän näköinen 13 pelleillä. Joten RS:t palasivat puolen tunnin kokeilun jälkeen.

Ja olihan se myös ihan kamala vakiokorkeudella.

Voisiko joku ehkä lyödä minua tai opastaa Googlen kuvahaun käytössä. ;) Orkkispeltivanteet päätyivät varaston nurkkaan odottamaan 2035 vuonna tapahtuvaa museointia.

Olitte kaikki oikeassa.;)

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 30.8.2013 20:50

Kyllä se oem look on parempi ja museointi on tuolle mahdollista jo ensi kesäksi. Joten siihen tähtäät.

Jone
ffp jäsen
Viestit: 2980
Liittynyt: 23.7.2003 10:36

ViestiKirjoittaja Jone » 30.8.2013 20:52

Olihan se suhteellisen järkyttävän näköinen 13 pelleillä. Joten RS:t palasivat puolen tunnin kokeilun jälkeen.

Ja olihan se myös ihan kamala vakiokorkeudella.


Tämä lämmitti vwanhan jäärän mieltä :)

hb81
-
Viestit: 1748
Liittynyt: 31.8.2003 17:41
Viesti:

ViestiKirjoittaja hb81 » 30.8.2013 21:57

Hyvä Harri!
Vaikka sä vanhenet niin pysy mieleltäs nuorena vaa :)

MBT
-
Viestit: 547
Liittynyt: 12.2.2007 14:04

ViestiKirjoittaja MBT » 30.8.2013 23:21

Eikös tähän olis p-slotit oikeet vanteet, jos oem linjalla mennään?

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 30.8.2013 23:39

Snowflaket tähän kuuluisi.

wmpt
-
Viestit: 56
Liittynyt: 21.10.2007 15:33

ViestiKirjoittaja wmpt » 13.10.2013 10:33

Siellä se golffi katoksessa näemmä seisoo vieläkin. Meinaatko laittaa säilöön vai rohkenetko talven ajella?

Raapuska
-
Viestit: 100
Liittynyt: 26.9.2005 8:04

ViestiKirjoittaja Raapuska » 17.10.2013 7:28

Eikös tähän olis p-slotit oikeet vanteet, jos oem linjalla mennään?


P-slotit alle vaan ja join the club.

Ronny_N
-
Viestit: 96
Liittynyt: 16.12.2011 15:01

ViestiKirjoittaja Ronny_N » 18.10.2013 14:36

Magee auto! On niin pirun hienoin näköinen.

-Jokinen-
-
Viestit: 187
Liittynyt: 15.7.2008 13:32

ViestiKirjoittaja -Jokinen- » 19.10.2013 9:40

Ehdottamasti jos originaalia tahtoo niin Vw Avus Snowflake. Sellaiset näytti olevan jopa myynti palstalla myynnissä.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 5.1.2014 11:09

Pitkästä aikaa päivityksiä:

Golf siirtyi katoksesta lokakuussa lämpimään halliin talvehtimaan ja odottamaan kevättä.

Kuva

Kuvassa näkyy oikean kulman edessä öljyvana, jonka aiheuttaja tuli korjailtua eilen samalla, kun kävin muutaman kymmenen kilometria liikuttelemassa Golffia, jotta kaikki pysyisi vetreänä.

Vuodon syynä öljypohjan tiiviste, josta löytyi jonkin edellisen ruotsalaisomistajan "tuplasti on parempi"- ratkaisu, ts. vanha tiiviste oli jätetty uuden alle ja öljyä tihkui tiivisteiden välistä huolimatta raskaasta silikonin käytöstä.

Kuva

Uusi öljypohja löytyi tällä kertaa Motonetista 27,90€ + Tiiviste 7,90€

Kuva

Muutama olut, huonoa seuraa ja vanha pohja oli pois paikaltaan, vanhojen tiivisteiden jämät putsattuna pois ja uusi pohja, tiiviste ja tiivisteliimaa välissä paikallaan.

Samalla tuli todettua, että edellä mainitusta varaosaliikeketujusta viime keväänä hankittu (halpa) akku oli kuollut alkutalven aikana, joten jälleen on hankittava halpa ja hyvä eri kerroilla, eli seuraavalle liikuttelukerralle uusi (merkki)akku mukaan.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 5.1.2014 11:20

Samalla liikuttelukerralla tuli jälleen todettua, että flekti ei todellakaan toimi ja testi hyppyjohdoilla akuista vahvisti asian.

Eli seuraava hankinta on akun lisäksi uusi flekti + flektin anturi jäähdyttimeen.

Samalla tuli tutkittua flektin kehyksen "pahvisia" ilmanohjaimiakin, joista ei enää juurikaan ole mitään jäljellä. Volkswagenilta pahvinpalat ovat poistuneet niin varsinaisesta valikoimasta kuin Classic Partsistakin, mutta joku brittiläinen kaveri tekee noita Reprona ja tuli samalla tilattua sellaisetkin odottamaan flektin vaihtoa.

JJ- kone tuntuu olevan melkoisen kuumaverinen, joten ilmanohjainten uusiminen voinee teoreettisesti vaikuttaa myös jäähdytykseenkin.

http://www.golfgtisportline.com/index.p ... tor-cards/

Ainoana kysymysmerkkinä on, onko JJ GTI 1.8 1983- mallissa alunperin ollut myös jäähdyttimen päällä tuollainen pahvi. Sivuilla sellaisen jäänteet ovat, päällä sellaisesta ei ole mitään jäljellä ja pahveja esim Saksassa myynnissä olevien entisöityjen kuvissa vähän näkyy.

Mallikuva netistä, jossa pahvi jäähdyttimen päällä:
Kuva

Päätin tilata tuolta briteistä oikean puolen ilmanohjaimen öljynlauhduttimen kololla ja tuon päälyspahvin, kun sopivasti tuollaiset löytyivät.

Ja yllä olevassa kuvassa näkyvä vesikaukalon kumitiivistekin (joka minulta puuttuu) täytyy seuraavassa Classic Partsin tilauksessa kevään aikana ostaa.

Korin osalta mennään viime kesän maalipinnalla ja valittavasti Golf joutuu odottamaan ainakin vuoden korin läpikäyntiä.

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.1.2014 19:20

On pahvit kaikilla reunoilla jokaisessa mallissa. Äläkä sitä tiivistettä mistään marmorilta tilaa, samaa tiivistettä saa etrasta metrihinnalla.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 5.1.2014 20:18

^ Eli siis kuvan mukaisesti jäähdyttimen päälläkin on ollut tehtaalta kaikissa pahvi?

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 5.1.2014 20:24

On

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 21.1.2014 12:14

Nyt kävikin niin, että GTI lähti uuteen kotiin, mutta pysyy kyllä ihan lähipiirissä.

Eli sen pituinen se, uusi omistaja saa halutessaan jatkaa !

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 23.12.2014 14:10

Nyt kävikin oudosti.

11 kuukautta ja 1000 kilometria myöhemmin GTI siirtyi jälleen minun omistukseeni.
Eli tämä tarina tästä jatkuu taas eteenpäin.

1000 kilometrin aikana Golf oli taas saanut uuden akun, uuden hiilisillan laturiin ja uuden flektin, muuten se on tismalleen siinä kunnossa kun sen tammikuussa myin.

Nyt alkaa autoja olla piha täynnä, mutta ehkä GTI on tullut kuitenkin nyt toisella kerralla jäädäkseen. :)
Viimeksi muokannut Harri, 27.12.2014 9:43. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 26.12.2014 1:05

Leasisitko korjausfirmalle, kun muutama ominaisuus korjattu ja tuli kuitenkin samalle pihalle? :D

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 27.12.2014 20:30

Joko korityöt on tehty vai vieläkö tarvitaan modatut takavalot.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 29.12.2014 11:08

Koritöitä ei valitettavasti "väliomistaja" ole tehnyt. Taltioidaan ykkönen nyt toistaiseksi ja ehostetaan ykköstä pikku hiljaa. Sellaista harrastetilaa, johon ykkösen voisi leväyttää pidemmäksi aikaa ei valitettavasti allekirjoittaneella ole.

Joten ensi keväänä vaan ajellaan ja katsotaan tuliko GTI jäädäkseen.:)

En ole tosin koskaan (vielä) omistanut Mk2 Golffia, joten sellainenkin alkuperäisenä pilaamattomana GTI:inä tai G60:senä olisi ehkä mielenkiintoinen, haluaisiko jo vaihtaa harrastepelejä? ;)

Jonde
-
Viestit: 2085
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 30.12.2014 17:29

Joo, sama vika omassa ykkösessä, 2v seissyt jo tallissa odottamassa sitä jotain. Mutta voisit tuon countryn ostaa pois, siinä jotain erikoista ja kakkista.

Harri
-
Viestit: 1829
Liittynyt: 26.7.2003 13:20

ViestiKirjoittaja Harri » 8.7.2015 7:57

Laitetaanpa taas lukkoon.

Myin GTI:in itävaltaan 4 päivässä. Golf lähti matkustamaan Wienin lähelle pari viikkoa sitten ja oli eilen saapunut uudelle omistajalle. :)

Kuva

Korin kauneusvirheet hermostuttivat ja ajasta ja paikasta oli pulaa kummastakin, joten päätin etsiä uuden harrastajan jatkamaan jalostusta- tällä kertaa Suomen rajojen ulkopuolelta.

Kuume jonkun toisen klassikon hankintaan on kova, mutta yritän pitää sitä kurissa kotimaassa valmistetulla urheiluautolla nyt ainakin toistaiseksi. :)


Palaa sivulle “Projektiosasto”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 49 vierailijaa