Lisävaloista keskustelua

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 9.11.2006 10:51

Seuraavaksi voimmekin sitten ihmetellä mitä tapahtui valokytkimelle.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.11.2006 10:58

Hieman ihmettelen, että Golfin alkuperäiset lisävalot oli tosiaan kytketty noin, väliin oli lisätty oikein tehdastekoiset haaroituspistokkeet (by Hella). Kun hiemankin hitaammin veti viiksestä, radio särähti. Ei varmaan tehnyt viikselle hyvää ja jännitekin putosi melkoisesti.

No nyt siellä on kunnon releytyksen välissä.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 9.11.2006 12:10

Jälleen pääsemme tähän että jos sen releen lisääminen autoa kohden tehtaassa maksaisi noin euron per auto niin miljoona autoa on miljoona euroa.. Säästämme siis..

Eipä meille tavallisille kuluttajille jää kuin se että ne pitää vetää kaikki valojohot uusiksi...

GTi 4
-
Viestit: 354
Liittynyt: 26.2.2005 16:54

ViestiKirjoittaja GTi 4 » 9.11.2006 22:02

Mihin väliin se / ne releet tulee?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 9.11.2006 23:05

Tommosen väsäsin: Releytys Tuosta nyt näkee ainakin periaatteen, virrat voi laturin sijaan ottaa myös akulta. Kuvassa on siis releytetty kaikki autoni nokalta löytyvät valot. Virta siis akulta tai laturilta releen kautta valoille, releen ohjaus alkuperäisestä valojohdosta. Lisävalojen tapauksessa sen ohjaus kannattaa ottaa jostain auton sisältä jos lisäät katkaisijan niille valoille.

Kannattaa ehkä harkita kytkentöjen teettämistä autosähköliikkeessä jos valojen mukana ei tule/tullut ohjetta eikä sähköjen kanssa räplääminen ole entuudestaan tuttua.

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 10.11.2006 10:52

Mihin väliin se / ne releet tulee?


Lyhyesti: Releelle tulee virta akulta, herätevirta auton omilta pitkiltä. Releeltä lähtee maajohto auton runkoon, sekä virta lisäpitkille.

Katkaisijan voit laittaa joko herätevirran tai maajohdon väliin.

Eli kun kytket auton omat pitkät valot (herätevirta), yhdistää rele akulta tulevan ja lisäpitkille menevän virtapiirin.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.11.2006 10:53

Fiksun oloinen kytkentä. Releytettäessä kannattaa ainakin lähivalot pitää omina "nousuinaan", eli vasen ja oikea puoli eri releillä. Pitkät voi olla yhdellä yhteisellä, kuten kuvassa.

Kuvassa generaattorilta tulee yksi vahva touvi sulakerasialle, josta virta haarautuu eri valonheittimille. Vaihtoehtona on vetää useampi ohut, koska niitä on helpompi taivutella/pujotella eikä yhden ison johdon käryäminen pimennä koko lääniä.

Tuohon kytkentään voisi mielenkiinnon vuoksi liittää vielä huomiovalojen kytkennän...

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 10.11.2006 11:47

Kuvassa generaattorilta tulee yksi vahva touvi sulakerasialle, josta virta haarautuu eri valonheittimille. Vaihtoehtona on vetää useampi ohut, koska niitä on helpompi taivutella/pujotella eikä yhden ison johdon käryäminen pimennä koko lääniä.
Itse asiassa laturilta tulee mulla oikeasti kolme erillistä johtoa, mutta ne on törkätty samaan puristusliittimeen laturin päässä. Vastaavasti sulakkeiden päässä homma on tehty näin:
Relekotelo
Tossa ei onneksi paljoa taivutella sitä syöttöjohtonippua tarvinnut kun relekotelo on suoraan laturin edessä.

Edit: Oli pakko tehdä homma kunnolla kun kyllästyin katselemaan hapettunutta Bilteman valmissarjaa :)
Viimeksi muokannut SS, 10.11.2006 12:31. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 10.11.2006 11:55

Niin arvelinkin, että käytännössä on tehty. Joku voisi saada käsityksen, että pitäisi saada kiskottua ranteen paksuinen kaapeli rasialle saakka.
Edelleen: hyvin asiallisilla tarvikkeilla hoidettu kytkentä -nuo sokkelit ovat ihan must, jos ei tuollaista rasiaa haluakaan käyttää.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 10.11.2006 12:18

10mm² tuo rasialle ja siellä haaroittaa. Tuon nyt saa vielä vedettyä melkein mistä vain ilman putkitonkeja :) Ja aivan varmana riittää normisettiin jossa on tuplapari kaukovaloja ja vaikka sumarit samaan aikaan päällä.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 27.11.2006 18:16

Minkäslaista laturia kannattaa olla remmin jatkeena että on järkevää pistää keulalle 400+ wattia yhtäaikaa hehkumaan?

seatti69
-
Viestit: 177
Liittynyt: 4.10.2004 17:25

ViestiKirjoittaja seatti69 » 27.11.2006 21:02

Tulossa keulalle Hellan 1000FF:t, onko haittaa jos laittaa 100W polttimot sinne, sulaako kupu tai jotai muuta sieltä?

Miten nuo lisäkaukot kannattaa suunnata? jossai suoralla vaan pimeessä kääntelee minne tahtoo?

Tekeekö tarvikeliikkeistä saatavalla lisävalotelineellä rekkarikilven alle mitään? Parempia vaihtoehtoja?

Onko jotai kotikonstia miten omat ajovalot voi suunnata sivuttaissuunnassa? korkeussuunta on ok.

Hece R
-
Viestit: 95
Liittynyt: 18.7.2006 19:50

ViestiKirjoittaja Hece R » 28.11.2006 7:28

Mulla on nyt ollu pari päivää keulalla 1000FF suunnattuna suoraan eteen. Lisäksi on puskurin alla jotkin pienet lisäpitkät näyttämässä hieman sivulle. Halloissa on 100W polttimot. Pienet lisäpitkät oli autossa jo kun sen ostin ja niille oli laitettu kytkin sisälle. Otin sitten herätteen uusille valoille näiden valojen johdoista, joloin sain sama kytkimen käyttämään kaikkia valoja. Periaatteessa kai pitäisi olla vaihtokytkin, että palaisi joko omat pitkät tai kaikki lisäpitkät, mutta en ole innostunut vielä moista rakentelemaan.

Hellat on kiinni puskurin taakse tulevalla raudalla. pari kpl 4,5mm reikiä porasin läpi ja väänsin niihin väkisin 5x60mm kansipultit. Sen jälkeen sai seistä korvakkeiden päällä eikä teline inahtanutkaan. Ylätuet on konepellin ja maskin välistä kiinni ruuvilla jossain peitemuovissa.

Suuntaamisessa 100W polttimoilla tein niin, että ajoin parin metrin päähän autotallin ovasta ja kokeilin aina hetken kerrallaan pitkiä ja kääntelin välissä. PItkään ei uskalla paikallaan olevassa autossa pitää pitkiä päällä, kun lämpenevät aika turkasesti. Hyvin ainakin mielestäni onnistuin.

Valotehon ero pitkät/lisäpitkät on suunnilleen samaa tasoa kuin lyhyet/pitkät. Liikutaan nimittäin näkyvyyden suhteen ihan eri planeetalla kuin ennen. Vielä kun saisi releytettyä auton omat valot, että riittäisi jännite omillekin kynttilöille. erityisesti lyhyet on aivan onnettomat.

Inspiraatiota odotellessa...

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 28.11.2006 15:51

Kyllä minä olen säätänyt lisävalot aina tien päällä :P

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 2.12.2006 22:31

Leskisen kanssa samoilla linjoilla. Pimeällä käy suoran päässä suuntailemassa valot ja hyvä tulee.

JUMA
-
Viestit: 539
Liittynyt: 24.6.2005 14:40

ViestiKirjoittaja JUMA » 3.12.2006 15:16

Tekeekö tarvikeliikkeistä saatavalla lisävalotelineellä rekkarikilven alle mitään? Parempia vaihtoehtoja?


Itse ostin Biltemasta raudan, joka tulee rekkarin taakse. Porasin reiät puskurin ja puskurin takana olevasta tukiraudasta/etupalkista läpi ja läpipulteilla kaikki (rekkari, tukirauta, puskuri ja palkki) kiinni. Hyvin on kiinni!!

Saman raudan saa tietääkseni myös motonetistä. Tosin jonku €€tun kalliimpana.
Ostimpa myös samalla biltemasta johtosarjan. Pääs aika helpolla asennuksessa.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 8.12.2006 7:54

http://kuvablogi.com/nayta/168546/

Tolleen näyttää pösö 307 kun lyhdyt on pitkästä aikaa puhtaana ;) Pitkät + sumarit päällä.

imaS
-
Viestit: 348
Liittynyt: 31.10.2005 19:25

ViestiKirjoittaja imaS » 8.12.2006 13:13

Ja paremmin näkis sinne pitkälle, kun jättäs ne sumarit pois päältä.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 8.12.2006 13:26

Ehkä, mutta niiden vaikutus tossa oli lähinnä nimellinen, eroa ei kauheasti huomaa on ne sitten päällä tai pois. Vakiosumarit on aika tuikut.

Markus_K (make80)
-
Viestit: 640
Liittynyt: 10.3.2004 8:25

ViestiKirjoittaja Markus_K (make80) » 8.12.2006 14:56

siksipä ne vois olla pois päältä.

sdracing
-
Viestit: 104
Liittynyt: 31.12.2005 15:11

ViestiKirjoittaja sdracing » 25.12.2006 23:35

Minkälaiset valot saa asentaa sumuvaloiksi? Saanko esim laittaa 4kpl 225 bosseja 37.5 referensseillä, yksipari lisäpitkiksi ja toinen sumareiksi? ;D

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 26.12.2006 1:03

Jos umpiossa on merkintä HR niin ei sitä sumuvaloksi lasketa. Hölömö.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 26.12.2006 14:03

Jees, mutta voi niitä silti saada puhuttua poliisien kanssa sumareina, esim jotkin Hella Rallye 2000/3000 mallit on melko saman-näköisiä sumarit sekä lisäpitkät..

Ei aina mee läpi..

tuxo
-
Viestit: 131
Liittynyt: 8.2.2006 15:39
Viesti:

ViestiKirjoittaja tuxo » 26.12.2006 15:33

tässä pieni vertailu lyhyet vs. pitkät.

kakkiksen vakiovalot + hella rallye 3000.

kuvat on otettu manuaalisella valotuksella kukin pari samalla asetuksella.
2 ja 3 ovat samasta paikasta eri valotusajoilla.
http://koti.mbnet.fi/tuomore/golf/valot/1.jpg
http://koti.mbnet.fi/tuomore/golf/valot/2.jpg
http://koti.mbnet.fi/tuomore/golf/valot/3.jpg

tuolta kansiosta löytyy kuvat kokonaisena.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 26.12.2006 19:10

^ Onko tuo lyhyitten valo oikeasti noin kellertävää vai aiheutuuko tuo efekti jostain valkotasapainon säädöstä? Ei nimittäin näytä kovinkaan terveeltä jos väriero on oikeasti moinen.

Edit: Muutenkin näyttää lyhyiden kantama tosi lyhyeltä, toki taaskin kuva saattaa hämätä.

Minkälaiset valot saa asentaa sumuvaloiksi? Saanko esim laittaa 4kpl 225 bosseja 37.5 referensseillä, yksipari lisäpitkiksi ja toinen sumareiksi? ;D
Saat, jos noita ei saa yhtäaikaa palamaan. Toisinsanoen kytkentä johonkin muuhun kuin sumuvalokatkaisijan perään. Tokihan ne eivät silloin ole enää mitkään sumuvalot vaan toiset lisäpitkät oli sijoitus mikä hyvänsä :)

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 9.1.2007 15:42

Sulla näyttäs Petri R. olevan tossa volvossa kans konepellin mukana nouseva maskin ritilä. Ootko saanu noi valojen tukiraudat vedettyä siitä alta tukevasti vai katsoinko ihan omiani pikkukuvasta?

Olis tarkotus viritellä meinaan tälläseen keulaan http://clogz.pelaaja.info/s_maski.jpg tällänen valotuenta http://kuvablogi.com/nayta/iso/img95165.jpg. 2, 3 tai 4 lamppua. Ongelma varmaan selviää kunhan saa skoodan alle, tuo yksilö on jonkun muun niin ei päässyt peltiä avaamaan ;)

Edit: Jotkut näemmä laittanu awdeihin maskin läpi noita niin että nousevat pellin mukana. Pysyykö ne siinä tarpeeks tukevasti? :)

Mrk
-
Viestit: 283
Liittynyt: 23.7.2003 14:34

ViestiKirjoittaja Mrk » 9.1.2007 16:23

imj: tuohon Octaviaan saa mallikohtaista asennusrautaa, joka menee tuosta maskin alta ilmeisesti puskuripalkkiin kiinni, siitä on hiljattain ollut ultimatevw:n puolella juttua.

http://www.ultimatevw.com/keskustelu/?cmd=aihe&id=5081&sivu=3

Tiedä sitten kuinka tukevat on, jos ruuvaa isot pöntöt kiinni.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 9.1.2007 18:32

Oho, oho, kiitoksia. Täytyy tutustua.

Btw, kiinnostava valotesti Ruotsista: http://www.smelinkweb.com/ImageLibrary/ ... emsida.pdf

Ymmärsin lopun jutuista että Lightforcen 240 Blitziä saisi nykyään E-hyväksyttynä?

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 9.1.2007 18:51

Siitä on tulossa laillinen versio ja ottavat testimittauksiin heti kun se tulee markkinoille.

muld3r
-
Viestit: 10
Liittynyt: 9.1.2007 18:53

ViestiKirjoittaja muld3r » 9.1.2007 19:01

Sellasta ihmettelin että omaan opeliini olen valoja laitellu, mutta isäukon -01 Transporttiin lisäpitkiä asentelin ja vastaan tuli semmonen uutuus että lyhyt ja pitkä on samassa polttimossa.

Varastin herätteen(mikälie) valko/musta väritetystä johdosta lisäpitkille ja hommahan toimii oikein hyvin sinänsä, että listäpitkät menee päälle vasta ku kaukovalot on päällä ja lisäpitkät sammuu samalla ku kaukovalot napsauttaa pois päältä. Mutta ongelma onkin että lisäpitkät ei enää sytykkään ku pistää kaukovalot takas päälle. Lisäpitkien katkasija on mallia motonetin kauko-ohjattava.

Osaisko joku kertoo että pitääkö niitä vaan käyttää tolleen et joka kerta ku kaukovalot laittaa ni joutuu lisäpitkät erikseen pistää, vai onko joku kikka??

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 9.1.2007 19:41

Näköjään mainitaan jo lightforce.se:n sivuilla tuo E 240 -malli. Ei vaan tuo toinen kotimainen taivu juurikaan niin jää vähän auki tuo pieni esittelypätkä.

Mietinpä vaan jos laittais ton 55W H1:n tilalle saman 100W tuikun kuin 240 Blitzissä niin oliskohan identtinen mutta E-merkinnällä? Tai entä jos tilalle laittaa katuauto.fi:n kauppaaman AMP xenon-muutossarjan H1:sille? (http://www.katuauto.fi/product_info.php?cPath=33_53&products_id=122)

Onko muuten jossain myynnissä tehokkaampia xenoneita kuin tuo 35 wattia? Yhden postauksen löysin missä oli mainittu 45W mutta muuten ollut hiljaista. Jos moisia on niin mites käytäntö?

Petri R.
-
Viestit: 2532
Liittynyt: 23.7.2003 14:19

ViestiKirjoittaja Petri R. » 9.1.2007 21:36

Sulla näyttäs Petri R. olevan tossa volvossa kans konepellin mukana nouseva maskin ritilä. Ootko saanu noi valojen tukiraudat vedettyä siitä alta tukevasti vai katsoinko ihan omiani pikkukuvasta?

Patentoin sellaiset S-muotoiset raudat sieltä konepellin ja maskin alta puskurin runkoon, mutta en suosittele kyseistä asennusta. Kyllä ne tukiraudat tulee saada suoraan, valot kun meinaa vähän täristä nykyisellä asennuksella. Kun mulla nuo valot on aika alhaalla niin ne ois voinu ehkä tukea puskurin kuoreen, mutten halunnu rei'ittää sitä. Ens talveksi ajattelin etsiä jostain sellaiset tuet jotka voi napsauttaa irti puolivälistä, niissä on joku semmonen nivel ja pikalukitus. Volvomiehet on semmosia yleismallisia tukia jossain nähneet.

Kuvia asennuksesta.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 9.1.2007 23:30

Mietinpä vaan jos laittais ton 55W H1:n tilalle saman 100W tuikun kuin 240 Blitzissä niin oliskohan identtinen mutta E-merkinnällä?


Kerran googletin tuota Osramin Xenophottia, eli 240 Blitzin polttimo, ja vastaan tuli piirtoheittimen polttimoita. Eli ei oo H1 tossa Blitzissä.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.1.2007 0:57

Onko muuten jossain myynnissä tehokkaampia xenoneita kuin tuo 35 wattia? Yhden postauksen löysin missä oli mainittu 45W mutta muuten ollut hiljaista. Jos moisia on niin mites käytäntö?


AMP:ltä löytyy ja tässä alkuvuodesta olisi noita tehokkaampia sarjoja tarkoitus lisätäkin valikoimiin, luulen että otetaan muutamia sarjoja kokeeksi ihan yleisimpiin H1-, H3- H7-kantoihin. Tuo tehokkaampi sarja voi olla kyllä jo aika topakka valoteholtaan, kun tämä 35W sarjakin on saanut palautetta hyvästä valotehosta verraten moneen muuhun muutossarjaan.

Ballastithan noissa 45W:ssa on ainakin tehokkaammat, en nyt tähän hätään muista oliko polttimot edes erilaiset. Hintaeroakaan noilla ei älyttömästi ole, tyyliin jotain 30 euron luokkaa joten sekin jää vielä aika maltilliseksi, lisäksi tämä AMP:n 45W sarja on myös E-hyväksytty niinkuin 35W:nenkin.

Voisi olla ihan asiallinen tuote, ei ole kovin monella tarjolla.


/Kimmo

ps. Tietysti tilauksesta saa vaikka heti, joskin toimituksessa kestää kyllä hetken.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 10.1.2007 12:50

Mjoo, no täytyy fundeerata :) Lightforce ilmoitti että E 240 löytyy hyllystä, voi ajaa 100 W H1:llä jolloin teho on "lähes vastaava" kuin Blitzissä. Tuskin se huono olisi 35W tai 45W AMP-sarjallakaan.

1395 SEK + vat pyytävät, eli 155e + tuo vat, montakohan % lienee.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 10.1.2007 13:25

No sehän on kyllä taivaan tosi että millään, siis et millään halogenilla saa lähellekään vastaavaa tehoa kuin tuollaisella normaalillakaan 35W kaasupurkauspolttimolla.

Vastaahan tuo valoteholtaan noin 200W halogenia, kuitenkaan lämpenemättä liikoja ja puhumattakaan valon väristä mitä se tuottaa.

imj
-
Viestit: 24
Liittynyt: 3.10.2006 12:56

ViestiKirjoittaja imj » 10.1.2007 14:34

Niin kaasuihin se varmaan on kallistuttava sitten. Kohteena on helmikuussa shippaava octavia, lähipuolelta löytyy jo d1s, kaukopuoli olisi tarkoitus korvata ampin h1-kitillä ja maskiin ruuvata pari jotain-umpiota h1-kitillä niinikään.

Tommi.
-
Viestit: 185
Liittynyt: 12.8.2003 17:02

ViestiKirjoittaja Tommi. » 10.1.2007 15:15

mitäs tuommoset muovivalot tykkää ku laittaa 100w set polttimot?? alkaako sulamaan "lasit"? merkki on boreman eli eikö se oo aikalailla sama ku britax??!

Petteri
-
Viestit: 1344
Liittynyt: 1.1.2004 15:46
Viesti:

ViestiKirjoittaja Petteri » 10.1.2007 15:30

merkki on boreman eli eikö se oo aikalailla sama ku britax??!


Jep, alkavat Beellä molemmat.

Ei mulla ainakaan Britaxit ole sulameet satasilla.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 10.1.2007 23:07

Ei ne mihinkään sula kuhan ei parkissa polta kovin paljoa, ittellä ollu kolme talvea Britaxit 100W hehkuilla ja hyvänä on pysyny.

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 11.1.2007 12:46

^ja^^

Muovi on muovia, ei se siitä muuksi muutu..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 11.1.2007 13:38

^Muovia on monenlaista, muun muassa paistinpannuja pinnoitetaan muovilla (teflon).

Tosin taitaa olla ihan samasta muovilaadusta valmistettu suurin osa valoista. Tuolloin esimerkiksi valojen koolla on vaikutusta asiaan, isommassa lampussa muoviosat ovat yleensä kauempana polttimosta ja jäähdyttävää pinta-alaa on enemmän.

marco
-
Viestit: 24
Liittynyt: 27.11.2003 21:04

ViestiKirjoittaja marco » 11.1.2007 22:01

Ostakkee Hellan ff200 jos haluatte hyvää näkyvyyttä!! Testivoittajat ja kaikki.... ja paranee ku laittaa 100wattiset....

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 11.1.2007 22:51

Pakuun tuossa eilen laitettiin Boschin navigatorit sinisellä lasilla ja ei voi kyllä muuta sanoa ku, hyvä hankinta. Tänään vielä vaihoin 100wattiset hehkut ni kyllä näkee, melkeen pitää pissattiinki vaihtaa samanmoiset. Mahtaa kyllä mielestäni paremmin näyttää ku 225.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 12.1.2007 15:18

Ens talveksi ajattelin etsiä jostain sellaiset tuet jotka voi napsauttaa irti puolivälistä, niissä on joku semmonen nivel ja pikalukitus. Volvomiehet on semmosia yleismallisia tukia jossain nähneet.


Torniossa ojanperällä nuita on ollu. Yks kaveri teki halvemmalla kun osti sieltä irtonaisena semmosia pikkuniveliä ja sitten tamppiksesta kierretankoa.

kakkonen
-
Viestit: 30
Liittynyt: 18.4.2006 23:03

ViestiKirjoittaja kakkonen » 13.1.2007 14:21

britaxi ainaki hajoaa niinku lasi... boremann on aika pehmeän oloiset niin en ainakaan ite kokeilis 100wattisilla. itellä on 130wattiset britaxeissa ja ei "sula" jos pitää vaan auton liikkuessa päällä...[/quote]

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 13.1.2007 15:09

Kyllä kestää Boremanitki 100W hehkuillla ainakin kaks talvea on kaverilla ollu.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 30.8.2007 9:25

Töisä kuultua:

Vuodenvaihteessa vapautuis laissa tuo lisävalojen määrä/referenssit, että saisi laittaa sit sellaset ku lystää...

Uusiin autoihin ei voi laittaa kolmea valoa 100W polttimoilla, sulaa johdot ja laturit hajoaa. Niin käy kuulemma munki Passatissa...

Totta kumpikaan?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 30.8.2007 9:47

Johdot ei sula, kun sen tekee releytettynä ja sopivilla piuhoilla. Ja kyllä ne laturitkin kestää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.8.2007 13:05

Vuodenvaihteessa vapautuis laissa tuo lisävalojen määrä/referenssit, että saisi laittaa sit sellaset ku lystää...
Onko lähdettä? Hieman epäilen...

Sikäli tuo olisi ihan asiaa, että nykyisen lain valvominen on käytännössä mahdotonta ja ovat tuolla länsinaapurissakin todenneet kunnon lisävalojen vähentävän onnettomuusriskiä.

Uusiin autoihin ei voi laittaa kolmea valoa 100W polttimoilla, sulaa johdot ja laturit hajoaa
Releytys, kuten jo todettiin. Ei lisäpitkille ole muutenkaan mitään järkeä ottaa virtaa auton omista valojohdoista.

Tokkopa se laturikaan lisäkuormasta välittää, laturien tehot kun ovat nykyään yli 100A melkein kaikissa autoissa. Onpa tuossa kakkoskopassakin 90A (1200W).

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 30.8.2007 19:35

Sekä toki ajosta riippuen pitkien käyttöaika on jokseenkin lyhyt aika kerrallaan... riippuu toki..

Onhan noita ollu, just eilen heitin taas 4 lisäpitkää nokalle ja sumuvalot.. Katolta otin kesällä olleet pitkät pois.. Valoteho alkavaan pimeään syksyyn eteenpäin pitkillä 600w

Edit: Olihan noista kuvakin, sama setti kuin viime talvena
http://irc-galleria.net/view.php?nick=R ... d=64850403

Eli ylimpänä Cibie Turini Apollo 100w
alempana wanhan mallin 225 Bosch Rallye 100w (vanha malli siksi koska ei lue ref.)
Omat on sitten 55/100w ja releellä toki.. Kaikki saa yhtäaikaa tai sitten katkaisinta kääntämällä "lailliseksi"...

en kanssa ymmärrä tätä suomen lisävalosäännöksiä, eletään kummiskin pimeässä persereiässä jossa ei nähdä talvella/syksyllä mitään niin sitten vielä kielletään erikseen valojen laittaminen autoon etti tarvitse hirviä huomata vasta konepelliltä!!!

Annan piutpaut noille säännöille ja ajan itse ainakin riittävän valaistulla tiellä.. Ja jos jonkun tekee mieli mussuttaa että häikäisen toiset noilla niin sanon vain että osaan koukistaa vasenta kättä sen verran että nappaan ne pois kun vastaantulevia näen ja AJOISSA..

Geroniimo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.10.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Geroniimo » 30.8.2007 20:35

Osaako kukaan sanoa mikä polttimo nuissa Hella comet 300ff valoissa on? H3?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 30.8.2007 21:29

99% varmuudella H3. Mulla on muistaakseni juurikin FF300:t sumarit nokalla ja niissä H3-polttimot.

audi1002.8
-
Viestit: 474
Liittynyt: 19.9.2004 19:20

ViestiKirjoittaja audi1002.8 » 31.8.2007 12:27

Tuon lakiuudistuksen lähde oli rekkakuski, joka oli sen jostain rahtaripiireistä kuullut.

Tuota johtojen sulamista ja laturin hajoamista en ottanu todesta, ku lisäpitkillä ei oo tekemistä auton omien johtojen kans, paitti heräte.

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 1.9.2007 13:24

Pitäisiköhän kokeilla H1-xenonsarjaa lisäpitkiin. Nyt on passatissa oem-xenonit+ Bosch rallye 175:t philipsin +30% lampuilla. Valotehoa taitaisi tula ihan kohtuullisesti lisää ;)

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 3.9.2007 12:41

Suosittelen "valoisasti" tuota xenon sarjaa noihin lisäpitkiin. Viimetalvena A4 keulalla Hellan luminator pitkät alkuun 100W polttimoilla, sitten jälkiasenteisella Xenon sarjalla. Ero kuin yöllä ja päivällä :D

Geroniimo
-
Viestit: 17
Liittynyt: 6.10.2006 15:23

ViestiKirjoittaja Geroniimo » 3.9.2007 15:55

Suosittelen "valoisasti" tuota xenon sarjaa noihin lisäpitkiin. Viimetalvena A4 keulalla Hellan luminator pitkät alkuun 100W polttimoilla, sitten jälkiasenteisella Xenon sarjalla. Ero kuin yöllä ja päivällä :D

Itse olen hommaamassa omiin lsäpitkiini tuollaista jälkiasenteista xenon sarjaa... Ootko ollu katsastuksessa noilla valoilla? Mitä katsastusmies tuumas?
Millanen sulake ois hyvä laittaa noitten xenonien kanssa? Tarviiko heräte piuha sulakkeen?

Tonttu
-
Viestit: 202
Liittynyt: 9.9.2003 20:33

ViestiKirjoittaja Tonttu » 3.9.2007 18:50

En oo ollu leimalla, mutta poliisi-sedät pysäytti kerran tienlaitaan ja tarkasti valot. Olivat sitä mieltä että ihan ok, kun kerroin että jälkiasennus xenonit on paikoillaan...
Suakkeena on sama 16A sulake kuin on ollut 100W polttimoillakin, pistin sen ihan noin mututuntumalla sinne. Tähän saakka on ainakin kestänyt. herätteelle en ole laittanut mitään sulaketta, heräte on ohjattu kojelaudassa olevan orkkis sumuvalokatkaisijan kautta että saa pois tarvittaessa.

Jarkkis
-
Viestit: 135
Liittynyt: 30.3.2005 11:50

ViestiKirjoittaja Jarkkis » 17.9.2007 21:24

Onko olemassa sellaisia kierretangosta tehtyjä lisävalojen tukirautoja? Ihan kuin olisin nähnyt jossain sellaiset..lieneevät varmaan tukevammat kun ne normaalit "liuku-malliset" ? Olisivat tulossa Hellan 1000 FF -valoihin.

Onko kukaan ruuvaillut Golf mk5:een tukirautoja kiinni, jos on niin mihin kohtaan?

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 17.9.2007 22:52

^Nuohan tekee helposti itse, kaupasta pätkä kierretankoa ja vaikka Motonetista kasa Uniball-niveliä.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 17.9.2007 23:51

Vuodenvaihteessa vapautuis laissa tuo lisävalojen määrä/referenssit, että saisi laittaa sit sellaset ku lystää...


vähän olis mahtavaa jos pitää paikkaansa.. tulee sitä valotehoa keulaan

syy: ajan sen verran pimeitä/huonosti valaistuja teitä että pitäis nähäkki jotain siellä hirvien ja porojen takia

ps. tuleekohan samalla että saa olla puskurin allaki lisävalot? tietääkseni nykypäivänä ei saa olla? mahdollisesti väärässä?

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.9.2007 7:50

Vanttiruuvista saa tukevan säätötangon. Tavan ruuvi ei ihan noin paljoa maksa, motonetissa noitakin näytti hyllyssä olevan. OT: Kesällä rakensin erääseen säätökäyttöön kaksimetrisen vanttiruuvin, kun ei kaupasta saanut. Sitä varten piti ostaa kaksi metriä vasenkätistä M10 kierretankoa 8)

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 18.9.2007 8:54

Töisä kuultua:

Vuodenvaihteessa vapautuis laissa tuo lisävalojen määrä/referenssit, että saisi laittaa sit sellaset ku lystää...


Tuo kyllä epäilyttää vahvasti....joka syksy sama juttu lähtee jostain kiertämään, että sais laittaa keulalle valoja rajoituksetta. Paritonta määrää tai ilman referenssi rajoja.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 18.9.2007 10:13

Pataljoonan kirjuri oli kuullut rykmentin hevosmiehiltä, että vuodenvaihteen jälkeen lähivalotkin saa kahdentaa. Pitänee kaivaa varastosta esiin H4 -lisäpitkät.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 18.9.2007 10:18

Motonetissa oli muuten Sirius-merkkisiä H4 lisävaloja myytävänä, kirkkaalla lasilla ja parkkipolttimolla. Oli niissä oikein E-merkinnät ja kaikki :)

Niiden sijasta ruuvasin kuitenkin keulalle tommoset pienet boschit, ylihuomenna kun vielä saa sähköt tehtyä niin latu valkenee:
http://i13.tinypic.com/4z35bon.jpg

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.9.2007 15:11

ps. tuleekohan samalla että saa olla puskurin allaki lisävalot? tietääkseni nykypäivänä ei saa olla? mahdollisesti väärässä?
Mikä tuon kieltää?

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.9.2007 17:12

minun mielestä ei kyllä sais olla puskurin alla... kuulo/muistin mukaan olisin tommosta mieltä...

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 18.9.2007 17:52

olikohan 25cm maasta...... sääntö siis.. miksi laittaa puskurin alle? Suuntaus menee helposti kuorman mukana päin vittua, kaikki skörde lentää lasiin jne jne...

Ite laitan aina niin korkeelle ku suinkin saan (katolla)..

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 18.9.2007 18:34

^Puskurin alle asentamisessa on ainakin se idea, että noita voisi tarvittaessa käyttää ainoina valoina sateella/sumussa. Joskus tuo oli mielessä, mutta se on jo jäänyt. Mukavasti sopii puskurin alle jos 25cm pitää maahan jäädä väliä. Ja lisäksi yksi tai kaksi paria pitkiä niin ylös kuin onnistuu ja vaihtokytkin väliin.

Tuolta teksteistä (http://ffp-motorsport.com/tuning/laki/valot.php) en kyllä löytänyt muuta kuin että:
Lisäkaukovalaisimet saa asentaa ottaen huomioon symmetriasta ja enimmäisvalovoimakkuudesta annetut määräykset. Lisäkaukovalot saa asentaa katolle vain, jos ne voidaan asentaa etuakselin etupuolelle. Kaukovalaisinten sijoittelu on siis sangen vapaata

Tuo 25cm raja koskee tekstin mukaan huomiovaloja.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 18.9.2007 18:41

no siis yks on tuo mitä ss mainitsi että sumulla ja sateella näkis paremmin. ja sit JOS tämä laki muuttuu noiden valojen suhteen niin saa enemmän tilaa keulaan ;)

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 18.9.2007 19:33

Kaikis paras lisävalon paikka on katolla! MYÖS lumisateessa.. tuli huomattua kun ne siellä oli että ei muodostu "valomuuria" eteen kuten käy jos lisäpitkiä käyttää nokalla ollessaan.. Tokihan ei joka autoon käy tällainen asennus :D

//älkää unta nähkö että suomen valosäännökset muuttuis (järkevään suuntaan)

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 18.9.2007 19:47

leskisen valot katolla tais olla ihan akselin edessä, nimittäin taka-akselin... :)

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 18.9.2007 19:48

Onko joku sanonu että ne olis ollu määräysten mukaiset? Turvalliset kyllä muttei lailliset ja se on sille taas yks ja sama..

-Irppe-
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.3.2007 19:50

ViestiKirjoittaja -Irppe- » 19.9.2007 16:13

Kannattaa ne valot asentaa mahdollisimmat ylös kun mahdollista -Sumuvalot on asia erikseen sitten. Muutaman auton olen nähnyt, jossa kilven alla oli kaksi paria valoja. Siitä en tosin ollut varma, että oliko ne sumu- vai kaukovaloja. Mutta en itse ainakaan asentaisi lisävaloja kilven alle. Ei niitä sieltä saa suunnattua hyvin.

Itsellä autossa Hella Comet 550 ja polttimoina jotkut Osramin +30% (55W) Noihin valoihin uskalla suurempia polttimoita tarjota kun sulaavat käsiin :D Rittävän hyvin näkee noillakin valoilla :) Sumuvalot pitäisi vielä hankkia auton keulalle, jolloin olisi valoja ihan tarpeeksi.

Leskinen: Mukavasti valoja sulla Nissanissa ;)

juzze
-
Viestit: 9
Liittynyt: 6.8.2007 22:24

ViestiKirjoittaja juzze » 19.9.2007 20:24

itellä on auton alkuperäispitkiä se 4 yht, + 2 bosh profi pistevaloa 100wattisilla, maaliskuuhun asti oli lisäksi H4 paikalla 100/80w hehkut mut vaihoin orkkiksiin kattastuksen takia, kuten myös käytin päiväksi pitkiä pois. iha jees näkee, pitää vaa taas säätää ku laittaa talvirattaat alle

RT
-
Viestit: 155
Liittynyt: 23.7.2003 9:43

ViestiKirjoittaja RT » 20.9.2007 16:08

Miten laki suhtautuu vakiopitkien korvaamiseen lisäpitkillä? Jos laittaisi joko parin 37,5:sia tai sitten neljä 17,5:ta.
Riittääkö pelkkä vaihtokytkin (vakiot <> lisävalot) vai vaaditaanko jotain muuta?

Leskinen
-
Viestit: 1385
Liittynyt: 25.2.2005 12:01

ViestiKirjoittaja Leskinen » 20.9.2007 16:51

Saa korvata! Auton nokalla saa olla neljä "lisäpitkää" jos yhteisreferenssi siis on alle 75 (wanhoissa 100 missä myös lähivalot saa kahdentaa).. Tokikaan käytössä ei saa olla yhtäaikaa kuin maksimissaan neljä pitkää eli omat+lisät tai lisät+lisät.. Vaihtokytkin kelpaa..

Oxygen
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 2.10.2007 16:31

ViestiKirjoittaja Oxygen » 2.10.2007 16:38

Ostin just Hellan Luminator Compact Celis parin. saas nähdä millälailla valaisee... Onko muilla kokemuksia?

Tapsala
-
Viestit: 510
Liittynyt: 22.8.2006 18:01

ViestiKirjoittaja Tapsala » 2.10.2007 17:24

Tuli täs mieleen asennuksen jälkeen: asensin kakkos golffiin mis on ennestään se tuplavalomaski, ni lisäpitkät siihen keskelle, eli kun pistää pitkät päälle ni kaikki kuus lamppua palaa. Eli se polttaa lyhyitä ajovaloja pitkien kanssa samaan aikaan. Voiko noista tulla sanomista? Mutta vaikka poliisi niistä vähä sanoiskin, en niitä pois ruuvaa, aukee latu siihen malliin noilla et pois en anna :D

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 2.10.2007 18:03

Eihän se H4 polttimo oikein tykkää, jos molempiin lankoihin syötetään jännitettä yhtaikaa. Kuumenee varmasti.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 2.10.2007 19:49

Voiko noista tulla sanomista?
Voi, koska yhtäaikaa palavien valojen maksimimäärä on 4kpl kuten jo edellä todettiin. Lyhyille vaihdettaessa vaan saattaa olla vähän aikaa hämärää tuolla valomäärällä :(

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 3.10.2007 14:28

Tänään työkaveri mulle möi merkkikohtaiset asennus raudat IV koppaseen kolohviin....saas nähä kuinka istuu.....Todennäköisesti iha hyvin kun o siihe suunniteltu. :) Tulevat jonnekkin maskin taakse kiinni.


Aika ahdas näytti olevan kiinnitys paikka raudoille....mutta jospa ne sinne kiinni menisi. Paremmat noi kuitenki mun mielestä on kuin kilven alle tuleva teline.

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 6.10.2007 18:50

Tuli mieleen että onko kukaan koskaan asentanut tuollaisia merkkikohataisia lisävalo rautoja IV golffiin? Aika ahtaalta vaikutti se paikka mihin pitäisi päästä kiristämään raudan kiinnitys mutteri kiinni. Kuvan voin huomenissa linkittää tänne niin näkee mimmoset ne on.

sepi6
-
Viestit: 16
Liittynyt: 9.9.2004 9:21

ViestiKirjoittaja sepi6 » 8.10.2007 13:52

Vielä tuohon auton omien kaukovalojen poistoon AKE neuvoo konttoreita:

01.09.1970 tai sen jälkeen käyttöön otetut
- lähi- ja kaukovalot saavat olla erillisissä valonheittimissä. Tällöin lähivalojen tulee
olla uloimpina ja palaa kaukovalojen ollessa kytkettynä


23.08 1995 tai sen jälkeen rekisteröidyt
- pelkästään lisäkaukovalojen käyttömahdollisuus kytkennän avulla auton omien
kaukovalojen sijasta ei ole sallittua. LM:n vastaus Oy Hella Ab:n tiedusteluun
23.08.1995 nro 1426/70/95.

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 9.10.2007 11:57


Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 9.10.2007 16:11

Näppäräthän nuo on kun ei tarvi turhaa porailla uusia reikiä. Ei aivan tekemätön paikka tehdä itsekkään. ;)

makevw
-
Viestit: 184
Liittynyt: 30.7.2003 0:01

ViestiKirjoittaja makevw » 9.10.2007 21:30

Juu ei tarvi porailla, maskin ku ottaa pois nii reiät valmiina...joutuu avaimen vain katkaisemaan kun on niin ahdas väli mistä kiristää kiinnitys mutterit kiinni.... Mutta kunhan saan tuon johtosarjan tehtyä tuossa niin sitte pääsee asennus hommiin....Ei onneksi tarvinnut alkaa releyttää lyhyitä...ainakaan vielä. Sen verta oli pieni jännite häviö.....

Jarkkis
-
Viestit: 135
Liittynyt: 30.3.2005 11:50

ViestiKirjoittaja Jarkkis » 18.10.2007 20:12

Tuossa on Golfiin V:hen laitettu merkkikohtaisilla raudoilla kiinni Hellan 1000ff:t. Rautoja piti vähän modata, mutta tuolla konstilla sain ne ihan melkein maskiin kiinni. Ylätuet piti laittaa, kun heiluivat jonkin verran "häiritsevästi".

klik

COH
-
Viestit: 62
Liittynyt: 21.6.2004 16:42

ViestiKirjoittaja COH » 18.10.2007 22:39

Mistä tommoisia merkkikohtaisia asennusrautoja saa? Marmoritiskiltä?

Jarkkis
-
Viestit: 135
Liittynyt: 30.3.2005 11:50

ViestiKirjoittaja Jarkkis » 19.10.2007 15:50

Mistä tommoisia merkkikohtaisia asennusrautoja saa? Marmoritiskiltä?

Ei niitä sieltä asti tarvitse hakea. Ihan Örumin jälleenmyyjillä pitäis olla saatavana. Noi mun taisivat maksaa jonkun väsyneen kympin tms.

p3c
-
Viestit: 74
Liittynyt: 13.2.2007 21:10

ViestiKirjoittaja p3c » 19.10.2007 16:35

http://candubar.laatikko.org/kannut.jpg

kärkkäisen tukiraudoilla lisävalot istahti hyvin kiinni, kun raotti vielä vähän maskia..

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 22.10.2007 20:00

täällä lisävalo friikkejä tuntuu olevan, joten mikä voi olla kun lisäreiden sulake palaa aina parin minuutin jälkeen? sulake 30A ja valot 55w
nimim. ekakertalainen

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 22.10.2007 22:01

^Jotain on kytketty väärin tai jossain on oikosulku, 30A sulakkeen pitäisi kestää noin 400W.

Jarkkis
-
Viestit: 135
Liittynyt: 30.3.2005 11:50

ViestiKirjoittaja Jarkkis » 23.10.2007 8:10

Juup, oikosulkua veikkaan. Kannattaa kattoa että liitokset pitää ja että johdot on ehjät.

Tuon virranhan voit itsekkin laskea helposti kaavasta I = P / U, eli lampun teho jaettuna latausjännitteellä. IMO turhaan laitat noin ison sulakkeen...mulla on 2x100W ja 16 Ampeerin sulake.

liteFun
-
Viestit: 823
Liittynyt: 28.3.2006 20:36

ViestiKirjoittaja liteFun » 23.10.2007 11:48

Ryövätty auton omilta pitkiltä armeijasta taskuun jääneellä jekkulangalla? :)

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 23.10.2007 11:50

Kertokaas mulle, mistä sais 100w H1 polttimot?? Löytyiskö Käkkäräiseltä Ylivieskasta? Sinne tulee tehtyä reissu lähiaikoina kuitenki.

Tai sitte hyvä paikka netissä??

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 23.10.2007 13:17

Kertokaas mulle, mistä sais 100w H1 polttimot?? Löytyiskö Käkkäräiseltä Ylivieskasta? Sinne tulee tehtyä reissu lähiaikoina kuitenki.

Tai sitte hyvä paikka netissä??


http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=35493

http://www.biltema.fi/osteri/osteri.cgi ... uote=35512

trp.freak
-
Viestit: 496
Liittynyt: 6.10.2006 18:26

ViestiKirjoittaja trp.freak » 23.10.2007 17:42

eikö kokkolassa myydä 100w? tuu vaasaan, siel myydään. :)

E: liitin otti maihin, ongelma hävis. alkuperäisenä jo oli 30A sulake. jokku siriuksen halpisvalot.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 24.10.2007 1:14

Ei taho löytyä! Muita kyllä, muttei H1:siä!

Pittääpäs tilata vaikka tuolta bilhelvettenistä. Kiitos kaunis!

Maikki
-
Viestit: 1074
Liittynyt: 23.7.2003 10:59

ViestiKirjoittaja Maikki » 24.10.2007 8:09

Perttu: Jätä bilhelveten lamput väliin. Ainakin oulun kärkkäiseltä löytyy philipsin 100W H1:ä 5€/kpl


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 76 vierailijaa