T5 ajovalokysymys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

T5 ajovalokysymys

ViestiKirjoittaja Ville R » 31.1.2005 13:00

Kun T5:seen vaihdetaan Multivanin umpiot, kuinka pitkät ja lyhyet saadaan palamaan yhtä aikaa? Relehässäkät ei käy, eli se silta mikä tehdään esim. vastaavasti III-Golfissa, käy. Eli miten se kytketään?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 1.2.2005 18:13

Kuta kuinkin näin... Joku tietävä saa sanoa minkä arvonen diodi.

http://www.angelfire.com/sports/mikko86 ... va4444.JPG

Ville R
-
Viestit: 1225
Liittynyt: 23.7.2003 15:34

ViestiKirjoittaja Ville R » 2.2.2005 16:36

Ei käy kuulemma noin, kun diodi tiputtaa 0.8 V jännitettä. Asia on jo tosin ratkaistu, räjäytettiin yksi Multivan. Kiitos kuitenkin.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 9.2.2005 0:32

Niin mikäs se ratkaisu olikaan - kiinnostaisi itseäkin, jos saisi joskus aikaiseksi vaihdettua umpiot ;)

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.4.2005 9:58

Yhdistä valo/vilkku viikselle menevät valko/musta 1.5mm ja keltavihreä 1.5mm johdot yhteen.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 25.10.2005 18:34

Sain vihdoinkin tilattua nuo valot Saksasta :)

Löysin tämmöisen ohjeen - Yhdistä keltavihreä johto ohjausakselille menevästä johdosta ajovalokytkimen nastaan nro 7. Tehnee saman asian kuin tuo JADin tapa - vai?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 25.10.2005 18:53

Jota kuinkin lopputulos sama. Minun mainitsemassa kytkennässä ei tarvii liitintä, kolvi riittää.

SS
-
Viestit: 8737
Liittynyt: 28.7.2003 11:08

ViestiKirjoittaja SS » 25.10.2005 18:58

Jos diodin käyttöön päätyy, niin releet väliin ja vain ohjausvirta diodin kautta. Ei kyllä näkemisen puolesta yleensä kannata kun kirkkain valoalue jää auton nokan eteen.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 18.11.2005 11:56

Tuntuu tuo toimivan tuo ohje minkä itse löysin. Tarkennuksena, että ke-vi 2.5mm2 johto kytketään siihen pinniin 7 - ke-vi johtoja löytyi ohuempana siitä ratille menevästä nipusta muutama muuhunkin käyttöön tarkoitettu :)

Parani muuten pirusti valot, vaikka pari päivää ajelin ilman tuota kytkentää.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 9.11.2011 9:21

Jatketaan tähän vanhaan viestiin, kun aihe pysyy samana.

Pitääkö se alkuperäinen ke-vi johto katkaista vai lisätäänkö vain uusi piuha siihen?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 9.11.2011 16:12

Pitää katkaista.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 10.11.2011 7:12

^Kerkesinkin jo tekemään tuon ennen jadin kommenttia.

Näköjänsä toimii katsaisemattakin. Viiksestä tuleva johdossa on +12V, kun lyhyet päällä. Kun vaihdetaan pitkille, johdosta katoaa jännite. Katkaisijan liittimessä 7 on aina +12V, kun valot päällä. Eli kytkentä toimii molemmilla tavoilla. Jos katkaistaan, jätetään viiksestä tuleva johto kytkemättä.

Itse asiassa laitoin tuohon katkaisijan väliin, jolla voi valita, palaako lyhyet pitkien ollessa päällä. Oli nimittäin siinä koelaudassa jotain ylimääräisiä käyttämättömiä katkaisijoita. Tässä kytkennässä pitää tietysti jättää johto katkaisematta.

Mielenkiintoista nähdä, auttaako noi lähivalot mitään kaukovalojen rinnalla. Joillakin ilmoilla niistä voi olla apuakin...

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 18.12.2011 5:47

Voisitko vääntää tuon rautalangasta, eli miten onnistuu katkaisimen luota ilman minkään johdon katkaisua?

En haluaisi avata taas koko ohjauspyörän ympäristöä, jos katkaisimen kupeesta tuo onnistuisi jotenkin. Onko tuo keltavihrea piuha jossain helposti käsillä, vai joudunko avata viikset ja muovit joka tapauksessa?

Oliko jotain hyviä linkkejä KUVIEN kanssa maailmalta?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.12.2011 20:03

joudunko avata viikset ja muovit joka tapauksessa?


Ei tarvii, rattiakselin johtosarjaan pääsee helposti alakautta (joissain saattaa olla alamuovi).

Helpoin kytkentä on : Yhdistä valo/vilkku viikselle menevät valko/musta 1.5mm ja keltavihreä 1.5mm johdot yhteen. (saattaa rasittaa valokatkaisijaa liikaa).

Virallinen on: Katkaise keltavihreä johto ohjausakselilla ja yhdistä keltavihreä joka menee autoon päin (viikselle päin eristetään) ajovalokytkimen nastaan nro 7.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 37 vierailijaa