A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

ViestiKirjoittaja Dmind » 11.1.2018 12:54

Arvon raati, nyt tarttisi apuja. Luxenburgin tuonnin Eberissä vikaa. Kahlasin jo Googlea ja tätä foorumia läpi, mutta ei nyt ihan suoraan löytynyt hyviä vinkkejä...

Elikkäs 2011 mallivuoden A4 3.0 V6 TDI TQ sedan jossa tehdas-Eber.
Eber lähtee käyntiin, kohina kuuluu normaaliin tapaan, mutta sitten muutaman minuutin sisällä masiina vain sammuu. Kabiinin puolelle ei lämmintä puhalla lainkaan.
Pari kertaa pössäyttänyt myös hyvät savut sammuessaan.

Kiireen takia käytin jo kahdella eri pajalla tutkittavana kun ei itse joutanut tutkimaan.
Toisesta antoivat samat vikakoodit kuin mitkä jo tiesinkin (kts. alla) ja vinkin että "Audin energiahallintajärjestelmän softabugi, kaukosäätimen vastaanotin menee pois päältä virransäästösyistä, mene käymään marmoritiskillä". Aika outoa, kun Eber kuitenkin käynnistyy ja sitten vasta sammuu.... Tästä ilosta 50e pulitin.

Toisesta paikasta soitettiin äsken että "polttoaineen syötössä ei vikaa, mutta vaikuttaisi ohjainlaitevialta, hintaa boksin vaihdolle reilu tonni".

Nyt rupesi vähän kyrsimään kun näin erilaiset diagnoosit saatu pajoilta, eikä kummastakaan oikein vankalla äänellä sanottu että mikä täsmälleen on vikana. Marmorille jos menee niin sieltä ei taatusti alta 2000e selviä pois.

Onko muilla käynyt vastaavaa, ja näillä vikakoodeilla?

-------------------------------------------------------------------------------
Address 18: Aux. Heat (J364) Labels:. 8R0-265-105.clb
Part No SW: 4H0 265 105 A HW: 4H0 265 105 A
Component: Standheizung H22 0240
Revision: 56005006 Serial number: 20100923065602
Coding: 552000
Shop #: WSC 02391 823 56573
VCID: 20446D2D33866146B1-8074

2 Faults Found:
01407 - Flame Extinguished
000 - -
Freeze Frame:
Fault Status: 01100000
Fault Priority: 5
Fault Frequency: 26
Reset counter: 207
Mileage: 165934 km
Time Indication: 0
Date: 2017.11.28
Time: 17:21:17

Freeze Frame:
Temperature: 48.0°C
Temperature: 41.0°C
Voltage: 11.80 V
Full Throt
Error Code: 185
Temperature: 3.0°C
RPM: 0 /min
No

00664 - Fuel gauge
002 - Lower Limit Exceeded - Intermittent
Freeze Frame:
Fault Status: 00100010
Fault Priority: 7
Fault Frequency: 1
Reset counter: 215
Mileage: 165841 km
Time Indication: 0
Date: 2017.11.24
Time: 08:59:51

Freeze Frame:
Temperature: 73.0°C
Temperature: 68.0°C
Voltage: 13.80 V
Full Throt
Error Code: 185
Temperature: 7.0°C
RPM: 1565 /min
No

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

Re: A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

ViestiKirjoittaja Dmind » 11.1.2018 13:20

Soittelinpa vielä Audi Center Espooseen.
Sanoivat että kyllä ensimmäisenä kannattaa tarkistaa mekaaniset osat kuten palopesä, ennen kuin mitään ohjausbokseja aletaan vaihtelemaan.

Yritänpä tiedustella tuolta pajalta että tekivätkö tätä...

EDIT: Palopesää ei kuulemma tutkittu koska lähtee niin siististi kuitenkin käyntiin eikä pahemmin savutellut. Eli "ohjausboksin" vialta kuulostaa.

Sen verran kallis keissi että jään odottamaan josko tähän ketjuun tulisi vielä jotain mahti-ideoita :)
Viimeksi muokannut Dmind, 11.1.2018 13:28. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

ViestiKirjoittaja Axi » 11.1.2018 13:24

Näin yhtäkkiä luettuna ensimmäiseksi tekisin akkutestin (ja uusisin akun). En muista eberin poiskytkentärajaa, mutta ei se kaukana ole jos jännite on ollut 11.8V.

Tuo vanhempi vikakoodihan oli teinivalosta, erittäin helppo korjaus ja auttaa etenemiseen muutenkin.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

Re: A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

ViestiKirjoittaja Dmind » 11.1.2018 13:32

Akkutesti ei muuten tullut mulla mieleenkään.
MMI näyttää kyllä että Batteryä riittäisi, mutta enpä tiedä minkälaiseen mittaukseen sen palkin näyttämä perustuu. Tänä talvena ei ole vielä niin kylmiä kelejä ollutkaan, mutta viime talvena tosiaan kävi pari kertaa niin että Eberi ei ollenkaan starttaillut kun jännitettä ei akussa piisannut. Tosin silloin antoi kaukosäädinkin punaista nopeaa vilkkuvaloa...

Heh joo vahingossa pastesin tuon alemman vikakoodin mukaan :)
Siihen oli korjaus onneksi helppo suorittaa Nesteellä.

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

Re: A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

ViestiKirjoittaja Dmind » 12.1.2018 10:09

Axi kirjoitti:Näin yhtäkkiä luettuna ensimmäiseksi tekisin akkutestin (ja uusisin akun). En muista eberin poiskytkentärajaa, mutta ei se kaukana ole jos jännite on ollut 11.8V.


No niin. Ajelin illalla jonkin aikaa ja laitoin auton sitten parkkiin ja testasin Eberiä ja hyvinhän se pysyi sitten tulilla. Samantien kävin Atoyn pikahuollossa ja uusi 100Ah Varta laitettiin autoon. Nyt kolme kertaa jo Eber lämmittänyt auton ihan OK.

Vikakoodeissa toistui tuo 11.80V joten eiköhän se ole sitten se katkaisujännite.
"Hauskaa" että 2 eri Eber-huoltopaikkaa ei tällaista yksinkertaista vikaa tajunnut.

Sen sijaan tarjottiin mitä ihmeellisempiä selityksiä mahdolliseksi viaksi, kuten kaukosäätimen softan päivitystä, yli tonnilla ohjausboksin vaihtoa, tai peräti vaihtoa Webastoon lähes kolmella tuhannella eurolla. Ja purettiin autoa ihan turhaan ja tutkittiin ties mitä dieselin syöttöä. Myös väitettiin että jos akun jännitteen takia katkaisu tapahtuu, nin raja ei ole noin korkea kuin tuo 11.80V vaan lähempänä yhtätoista (käsittääkseni akku on jo käytännössä tyhjä jos jännite on 11V....)

Taidanpa vielä lämmitellä auton pari kertaa, ja jos edelleen OK niin yritän reklamoida edes osaa rahoistani takaisin...

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 13.1.2018 11:20

Sen katkasujännitteen näkee VCDS ja sitä voi säätää. Voi esim vakiona olla 11.3v

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

Re: A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

ViestiKirjoittaja Dmind » 15.1.2018 16:29

Luotijuna kirjoitti:Sen katkasujännitteen näkee VCDS ja sitä voi säätää. Voi esim vakiona olla 11.3v


Jostain lueskelin että tuo jännite voi olla konffattuna kiinteäksi, mutta vakiona se olisi Audeissa dynaaminen raja. Akun jännite ja "kunto" vaikuttaisi silloin tuohon rajaan. Pitäneekö paikkansa?

Onneksi huoltoliikkeessä otettiin reklamaationi asiallisesti vastaan ja asiaan palataan vielä.

Mielenkiintoista myös miten akun vaihdon jälkeen Eber alkoi käymään paljon puhtaammin eli savuttaa vähemmän. Samoin S-Tronic ja Servotronic perstuntumalla toimivat paremmin. Jännä miten akku voi vaikuttaa asioihin...

Dmind
-
Viestit: 273
Liittynyt: 11.8.2003 16:28

Re: A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

ViestiKirjoittaja Dmind » 19.2.2018 10:43

Huoh, tuo akun jännite taisi olla vain toinen ongelmista.
Aika pitkään toimi oikein kivasti Eberi mutta nyt jälleen samaa ongelmaa, vaikka akun jännitteet kunnossa.

Vanhoista listoista löytyi että joskus on antanut 01414 - Combustion Air Blower (V6), 003 - Mechanical Failure - Intermittent. Voiskohan tästä olla jotain vihiä?

JaKa
ffp jäsen
Viestit: 368
Liittynyt: 23.7.2003 17:16
Viesti:

Re: A4 TDI:n tehdas-Eber simahtaa

ViestiKirjoittaja JaKa » 19.2.2018 19:54

Pitänee laittaa VCDS kiinni ja lämppäri pöhisemään. Seuraat mitta-arvoista, miten veden lämpö nousee jne. Ainakin tehdas webastot osaa kertoa, mikä sen sammuttaa, vaikka ei vikakoodia teekkään. Tuo kun voisi olla vaikka vesipumppuvika, jolloin veden lämpö saavuttaa tavoitellun ja laite sammuu.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa