Morjens!
Olisi projektina tuollainen -85 vuoden cädi ja nyt tekniikkaa päivitellessä miettinyt myös hidastuvuutta. Elikkäs onko kukaan naittanut esimerkiksi mk2 gti golfin taka-akselia/levyjarruja tällaiseen laitokseen? Onko täysin mahdoton ajatus? Saako katsastettua?
Kaikki ideat ja ohjeet otetaan vastaan.
Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Taka-akselia tuskin, mutta levyjarruthan menevät paikoilleen siinä missä rumpukamatkin:
Mk1 Caddy rear disc brake conversion
Mk1 Caddy rear disc brake conversion
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Jahas sieltähän löytykin kattavat ohjeet. Kiitos!
Juurikin nuo ristiinsopivuudet mietityttikin että meneekö tilalle.
Järjellä ajateltuna katsurille tuon konversionhan saattaisi saada menemään läpi pelkällä vastaavuustodistuksella?
Juurikin nuo ristiinsopivuudet mietityttikin että meneekö tilalle.
Järjellä ajateltuna katsurille tuon konversionhan saattaisi saada menemään läpi pelkällä vastaavuustodistuksella?
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Kai ne perus jutut on:
Mk4 satulat, mk2 kannattimet, mk2 navat ja laakerit, mk2 levyt ja palat..
Sitten vähän sekalaista tietoa, mutta Scirocco 16v käsijarruvaijeri ja sekalaista settiä jarruletkuja.
Itselläni tässä talven aikana olisi tarkoitus levyttää taka-akseli.
Samalla eteen Opel konversio 256mm levyille.
Mk4 satulat, mk2 kannattimet, mk2 navat ja laakerit, mk2 levyt ja palat..
Sitten vähän sekalaista tietoa, mutta Scirocco 16v käsijarruvaijeri ja sekalaista settiä jarruletkuja.
Itselläni tässä talven aikana olisi tarkoitus levyttää taka-akseli.
Samalla eteen Opel konversio 256mm levyille.
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Mulla löytyy tallista tuohon muutokseen uudet mk2 oem jarrukilvet, jos joku tarvii.
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Mitä hyötyä tuosta on? Ihan mielenkiinnosta kysyn - ei pahalla.
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Levyjarrut säästää noin pari puuhayksikköä rahaa, kaljaa, aikaa ja vitutusta, rumpujarruihin verrattuna. Puhumattakaan että, ne pysäyttää ja toimii pysäköintijarruja hyvin.
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Rahaa, aikaa ja etenki vitutusta säästää parhaiten ku jättää ne kaljatkauppaan jos remonttia tarttee tehdä. Ja opettelee ymmärtämään kuinka mikäkin mekanismi toimii.
Molemmat takajarrutyypit toimii ja riittää moitteetta tieliikenteessä, radalla tietty levyt vie pidemmän korren.
Ja molemmissa on omat erilaiset ongelmansa kun ikää ja kilometrejä kertyy tarpeeksi.
Ite oon tuon 8 vuoden ja 250tkm aikana mitä nykyisellä autolla oon ajellu, vaihtanu muistaakseni kahdet jarrukengät ja yhdet rummut, käsijarruvaijerit (tarvike laatua) heti auton oston jälkeen. Ja muutaman kerran välissä herkistelly paikat. Mitään varsinaisia ongelmia ei ole ollut. Kaikkiaan autolla ajettu vähän alle 600tkm...
Molemmat takajarrutyypit toimii ja riittää moitteetta tieliikenteessä, radalla tietty levyt vie pidemmän korren.
Ja molemmissa on omat erilaiset ongelmansa kun ikää ja kilometrejä kertyy tarpeeksi.
Ite oon tuon 8 vuoden ja 250tkm aikana mitä nykyisellä autolla oon ajellu, vaihtanu muistaakseni kahdet jarrukengät ja yhdet rummut, käsijarruvaijerit (tarvike laatua) heti auton oston jälkeen. Ja muutaman kerran välissä herkistelly paikat. Mitään varsinaisia ongelmia ei ole ollut. Kaikkiaan autolla ajettu vähän alle 600tkm...
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Ajattelin jo myös alkaa väittelemään ajan ja rahan säästöstä, mutta tajusin sitten että on kyse kilpuriprojektista. Ajelen 90-luvun volkkareilla, eikä ole ollut murhetta rumpujarruista. Ajotyylini on mallia "jarrulevyt ruosteessa so. hiljentää aina koneella".
EDIT: Niin... Minun 1.9TD Ventossa on rumpujarrut
EDIT: Niin... Minun 1.9TD Ventossa on rumpujarrut
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Nuo jarrupaineen säätimet on noissa sitten aika must.
Muutamat ykköset on pyörähtänyt ympäri, kun peräpää lukkiutuu ilman säätimiä aika helposti.
Painon mukaan säätyvät akseliin kiinnitettävät on aika hankala jälkiasentaa + ovat kalliita, noi mk2 sciroccon on hyvät, tulee suoraan linjan väliin, mutta maksaa hunajaa ja saatavuus aika huono. Itse olen tekemässä samaa hommaa ykkös golffiin ja ajattelin koittaa Fiat Punton jarrupaineen säätimiä. Tulee samanlaisesti linjan väliin, kuin toi sciroccon ja on oikeilla M10x1 kierteillä ja ei maksa paljoa. Osa nro : 9948582, jos kiinnostaa koittaa.
Muutamat ykköset on pyörähtänyt ympäri, kun peräpää lukkiutuu ilman säätimiä aika helposti.
Painon mukaan säätyvät akseliin kiinnitettävät on aika hankala jälkiasentaa + ovat kalliita, noi mk2 sciroccon on hyvät, tulee suoraan linjan väliin, mutta maksaa hunajaa ja saatavuus aika huono. Itse olen tekemässä samaa hommaa ykkös golffiin ja ajattelin koittaa Fiat Punton jarrupaineen säätimiä. Tulee samanlaisesti linjan väliin, kuin toi sciroccon ja on oikeilla M10x1 kierteillä ja ei maksa paljoa. Osa nro : 9948582, jos kiinnostaa koittaa.
Re: Vw caddy mk1 1.9td levyjarrut taakse?
Siihen aikaan kun itse ykkösen omistin niin noita sciroccon säätimiä sai ihan marmorilta hakemalla 100e kpl hintaan, eikä tästä nyt ole kun 2v aikaa.
Mutta se on totta että, joku säädin on hyvä olla, muuten tosiaan perä tulee aika helpolla edelle, jos etujarrut ei ole pykälää tehokkaammat.
Ja mitä aikaan, rahaan ja vitutuksen määrään tulee niin, sehän selviää jo kun katsotaan montako osaa levyjarruissa on verrattuna rumpuihin, ei tarvitse säätää mitää jousia ja tankoja viritellä, puhumattakaan että, säätää kenkiä lähemmäksi rumpua. Levyissä on simppelisti uudet levyt laakereineen ja palat, niin matka jatkuu huomattavasti helpommin ja nopeammin.
Ja joku rumpujarrujen puollustaja jos haluaa vängätä vastaan, niin tuolla pihalla on yksi mk2 mihin saa tulla tekemään toimivat rummut ja kertoa miten muka se tehdään nopeammin, halvemmalla ja vähemmällä vitutuksella kuin rumpujarrumuutos.
Mutta se on totta että, joku säädin on hyvä olla, muuten tosiaan perä tulee aika helpolla edelle, jos etujarrut ei ole pykälää tehokkaammat.
Ja mitä aikaan, rahaan ja vitutuksen määrään tulee niin, sehän selviää jo kun katsotaan montako osaa levyjarruissa on verrattuna rumpuihin, ei tarvitse säätää mitää jousia ja tankoja viritellä, puhumattakaan että, säätää kenkiä lähemmäksi rumpua. Levyissä on simppelisti uudet levyt laakereineen ja palat, niin matka jatkuu huomattavasti helpommin ja nopeammin.
Ja joku rumpujarrujen puollustaja jos haluaa vängätä vastaan, niin tuolla pihalla on yksi mk2 mihin saa tulla tekemään toimivat rummut ja kertoa miten muka se tehdään nopeammin, halvemmalla ja vähemmällä vitutuksella kuin rumpujarrumuutos.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 28 vierailijaa