Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Gti_Golf
-
Viestit: 29
Liittynyt: 12.2.2012 22:52

Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

ViestiKirjoittaja Gti_Golf » 19.12.2016 12:00

Pitäisi vaimon kauppakassiin vaihtaa säädettävä alusta.
Haynesin korjausoppaan mukaan edestä joutuu purkamaan aika reippaasti ripustuksia jotta tolpan saa ulos. Mm. vetari ja alapallo pitäisi irroittaa. Onko näin vai mahtuuko tolppa tulemaan ulos ilmankin?

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

Re: Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

ViestiKirjoittaja Habbo » 20.12.2016 10:53

Itse en ole ainakaan onnitustunut työssä muuten kuin ainakin avaamalla vetoakselin mutterin, alapallon avaaminen helpottaa työtä varsin paljon. Vetoakselin mutteri onkin vähän erikoisempi tässä autossa, kannattaa varautua että sellainen pakista löytyy.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

ViestiKirjoittaja pete73 » 20.12.2016 16:20

Sama projekti olis täälläkin edessä lähiaikoina.
Sillä erotuksella että autossa on jo säädettävä alusta joka vaihtuu kiinteään alustasarjaan. Kysymys kuuluukin, että mahtuuko tuollaiset lyhyemmät iskarit irtoamaan muuta purkamatta? Auto kun on päivittäisessä käytössä niin olisi suotavaa että homman saa illassa (=muutama tunti) parkkipaikalla tehtyä, ainakin akseli kerrallaan.

Habbo
-
Viestit: 397
Liittynyt: 13.9.2005 19:48

Re: Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

ViestiKirjoittaja Habbo » 21.12.2016 10:31

Lyhyt iskari tedonnäköisesti mahtuu tulemaan pois olka-akselista, mutta ainakin vetoakselin mutteri pitää auki saada ja vakaajan tukitanko kannattaa irrottaa niin alatukivarsi taipuu vähän alemmas. Kannattaa nostaa koko akseli ylös, muuten työ vaikeutuu.

Gti_Golf
-
Viestit: 29
Liittynyt: 12.2.2012 22:52

Re: Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

ViestiKirjoittaja Gti_Golf » 19.6.2017 15:46

Palataanpa vanhaan aiheeseen. Vuosi sitten homma jäi tekemättä muiden kiireiden takia mutta nyt ulomman vetarin nivelen vaihdon yhteydessä ajattelin hoitaa homman alta pois.

Alusta menikin nätisti alle mutta koeajolle lähdettäessä huomasin että vetari ottaa vakaajaan kiinni pelkääjän puolella jossa on paksumpi vetari. No parin perkeleen jälkeen internetiin etsimään ratkaisua ja tuningkauppa myy lyhyempiä koiranluita tähän tarkoitukseen. Ne vain ovat aivan liian lyhyet! Ainoa tapa jolla sain koiranluun paikoilleen oli tiputtamalla iskari ylhäältä irti. Lyhyt koiran luu vaan vääntää tolpan sellaiseen asentoon ettei yläpäätä saa takaisin kiinni.

Laitoin sitten takaisin orkkis koiranluun mutta tolpan taaempaan kiinnitysreikään. Tolpassa on siis molemmin puoli tolppaa reiät. Tämä näyttäisi auttavan ongelmaan mutta koiranluu tulee melko paljon loivempaan kulmaan. Onko tämä OK? Ja miten nuo lyhyemmät koiranluut pitäisi saada kiinni? Ei huvittaisi alkaa koko kallistuksenvakajaa vaihtamaan..
Alusta on siis JOMin blueline.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.6.2017 18:34

Kuinka lyhyet ne koiranluut sitten on?
Meillä jouduttiin uusimaan koiranluut jotka tietenkin oli lyhyempää mallia. Motonetissä myyjä hetken penkoi hyllyjä ja jotkin bemarin koiranluut sinne sit valkattiin. Tarkkoja mittoja en tietenkään enää muista, mutta muutaman sentin vakioita lyhmmät ne oli... ja hivenen pidemmät kuin paikallaan olleet.

Oliko sulla muuten koiranluut irti molemmilta puolin kun lyhyempiä koitit laittaa? Ei varmastikaan onnistu jos toisella puolen on erimittainen paikallaan ;)

Gti_Golf
-
Viestit: 29
Liittynyt: 12.2.2012 22:52

Re: Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

ViestiKirjoittaja Gti_Golf » 19.6.2017 18:40

Lyhyet koiraluut on n. 16cm, tarkoitettu 406 pöson takavakaajaan. Nyt en itse asiassa ole varma oliko molemmin puolin irti mutta jäi noin 5 senttiä oli vajaa vaikka tunkilla nosti vakaajan korvaketta


Joo eihän luut tietenkään olleet molemminpuolin irti, silloinhan vakaana pääsee liikkumaan vapaasti. Nyt ne menevät paikoilleen, kohta nähdään vieläkö hankaa..

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

Re: Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

ViestiKirjoittaja pete73 » 19.6.2017 19:25

Täydennetään nyt sitte tänne noita mittoja, jos vaikka olisi jollekin hyötyä...
Eli vakiot näkyy olevan 27cm (piti oikeen kaivella esiin ja mitata)
Ja ne bemarin koiranluut muistinvaraisesti 20-22cm
Muistikuvan mukaan paikallaan olisi ollut 17cm pitkät.

Tuollaiset vakiot käyttämättömät jäi täällä ylimääräiseksi, jos joku sattuu tarvimaan... Ruville merkkiset..

Gti_Golf
-
Viestit: 29
Liittynyt: 12.2.2012 22:52

Re: Polo 9N alustan vaihtoa - etuiskareiden irroitus

ViestiKirjoittaja Gti_Golf » 19.6.2017 21:34

Noniin koiranluutkin löysi paikoilleen, kovasti lyhyiltä näyttävät mutta eipä ainakaan raavi vetariin.
Jouset natisevat/klonksuvat jonkun verran ääret kääntäessä mutta taitaa olla normaalia ja asettunevat tai sitten ei..

Minkäs verran tuota nyt sitten uskaltaa madaltaa muutoskatsastukseen ja mistä mittaavat konttorilla?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 46 vierailijaa