Golf V ja ruostekorjaukset

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

Golf V ja ruostekorjaukset

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 13.12.2015 19:52

Piti kömytä käyttiksen alle ihmettelemään Haldexin piuhoja, mutta kiinnitinkin huomion helmoissa oleviin patteihin. Käytännössä ihan käsin ja hiukan ruuvarilla auttaen pintakumin alta paljastui tälläinen ylläri

kuva1

kuva2

kuva3


Positiivisesti ajateltuna, tämä on ensimmäinen asia, jossa tämän auton laatu kestää vertailun 70-luvun kuplavolkkariin... Eli lämpökotelot kestävät 10 vuotta ilman hitsausta (tai miksi noita näissä vesivessoissa kutsutaankaan) :-)

No, se leikinlaskusta. Pariin asiaan tarvitsisin vinkkejä:

1. Kuinka olette noita korjanneet? Saako jostain edukkaasti järkevää korjauspalaa, vai hitsaanko vain joka kohtaan oman lapun ja laitan jonkin Gti helman päälle peittämään korjauksen?

2. Mistäs muualta nämä mätänevät, eli mistä muualta kannattaa varovasti koputella ennen katsastusta?


EDIT: Linkkejä korjattu
Viimeksi muokannut ketsa2, 17.12.2015 20:42. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

poloboy
-
Viestit: 191
Liittynyt: 7.8.2003 14:04

ViestiKirjoittaja poloboy » 14.12.2015 10:13

Oho, tuo näytti aika pahalta, näkyikö mitään päältäpäin?

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 14.12.2015 16:34

Ei muuta kuin hiukan pallomaiset patit noilla kohtaa. Tuo kumipinnoite piti viimeiseen asti nuo kohdat kasassa.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

ViestiKirjoittaja Axi » 14.12.2015 16:37

Käytä autoa vaikka piruillessaan merkkiliikkeessä. Volkkarissa pitäisi olla 12 v puhkiruostumattomuustakuu.

p0wer
-
Viestit: 1776
Liittynyt: 13.8.2004 12:08
Viesti:

ViestiKirjoittaja p0wer » 14.12.2015 17:11

Kyllä vitosissa nuo helmat ovat aika herkkiä ruostumaan. Onko minkä verran ajettu tuo koppa?

Juzu84
-
Viestit: 392
Liittynyt: 23.4.2010 7:44

ViestiKirjoittaja Juzu84 » 14.12.2015 17:24

Mitä helevettiä tuolle volkkarin korin ruostesuojaukselle on tapahtunu tässä viitoskopan kohdalla? Ei oo ensimmäinen mitä oon nähny noin huonossa kunnossa ja eikä varmasti viimenenkään. Meleko pahasti mätineitä Touraneitaki on tullu vastaan. Neloskoppa golffin ja Boran tehtaalla tehtyä ruostesuojausta on jotku katsastusmiehet ylistäneet maailman parhaaksi tehtaalla tehdyksi ruostesuojaukseksi. Ja muutenki tuntuu vähä siltä että tästä neloskopan ja Boran mallisukupolvesta tehtiin liian kestävä ja laatua on tahallaan huononnettu siitä eteenpäin...

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.12.2015 17:29

Voisko Ketsa lyhentää noi linkit, ni sais luettua noikin mitkä menee ruudun yli?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.12.2015 9:26

Juu, ei ole todellakaan eka mk5 mistä pitää helmoja paikkailla. Yleensä kivaniskuista tms lähtenyt nuo ruosteet, joten puhkituostumattomuustakuu ei kata. Helmojen sisäinen ruostesuojauskin on tosin aivan onneton.
Eihän nämä enää uusia autoja ole. Asianmukainen ruostesuojaus ja pesu olisi aikoinaan varmasti ehkäissyt tätä, mutta turhapa sitä on enää spekuloida, kun paskat on jo housussa. :)
Ei muuta kuin uutta peltiä ja asianmukainen suojaus = done and done.

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 16.12.2015 22:23

Vähän vajaat 360tkm mittarissa tässä yksilössä. Jostain syystä paskaa oli kertynyt varsin paljon helmojen sisälle ja vissiin sen seurauksena noiden kumitulppien ympäriltä oli pehmeneminen lähtenyt matkaan. Lisäihmettelyjen perusteella näyttää olevan kuitenkin niin paikallisia nuo vauriot, että hitsailen kinkkua sulatellessa vaan yksitäiset paikat joka reiän kohdalle.

H. Jormalainen -> Sori, ei mitään käsitystä mitenkä linkkejä lyhennetään. Yleensä foorumit osaa tehdä sen itte tai jotain...?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2015 22:31

Kun kirjoittaa viestikenttään mitä tuolla pinkillä on:

Koodi: Valitse kaikki

[url=http://www.google.fi]Guugle[/url]
näkyy se lopputuloksena näin:
Guugle

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2015 22:50

Onko nämä viat muuten kuinka yleisiä tossa korissa? Kaverilla -04, huollettu merkkiliikkeessä, eikä käsittääkseni koskaan sanomista.

Pitäiskö ite väijyä alkavia merkkejä ongelmista?

Ja jotenkin näyttää että noi kuvien viat olis tasavälein. Jos, niin mitäköhän niiden kohdilla on?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 16.12.2015 23:35

Ymmärsin tuolta aiemmasta että kumitulppien ympäriltä on ruostunut... Nehän yleensä on tasavälein.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 16.12.2015 23:38

Ei kai tossa keskellä helmaa oo pahemmin tulppia?

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 17.12.2015 20:46

Kyllä noissa on ovaalit tulpat jokaisen ruostevaurion kohdalla. Kuvan 3 roskakasassa näkyy ainakin yksi tulppa.

yksi kuva lisää alta päin

Itseä kiinnostaisi kovasti tietää onko näitä mätänemispaikkoja muualla...

tapsa 86
-
Viestit: 246
Liittynyt: 4.11.2006 21:14

ViestiKirjoittaja tapsa 86 » 18.12.2015 15:51

Sama vika taitaa koskea kaikkia MK V pohjaisia autoja.

Itsellä tuo -08 Octavia on mielestäni liian mätä tuon ikäiseksi ja luulen että tuota pääsee hitsaamaan ennen -99 vuoden Golf IV kulkinetta.

Octaviassa on ruostetta: Helmoissa, pyöränkoteloissa ja takaluukussa. Alustassa olevat piste hitseistä noin puolet kukkii, olen puhdistanut nuo paikat ja ruiskuttanut niihin kotelo suoja-ainetta, ainakin omiin kokemuksiin perustuen se hidastaa ruostumista varsin paljon.

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 28.12.2015 20:42

Hanttarin puolella oli vielä repimättömiä kohtia (näissä ei näkynyt pattia). Videosta näkee kuinka yllätykseen pääseen kiinni :-)

video

kuva repimisen jälkeen

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 28.12.2015 21:22

Video sanoo "Invalid parameters", mutta kuva näyttää karun totuuden. :/

Jabe
-
Viestit: 268
Liittynyt: 23.12.2005 14:23

ViestiKirjoittaja Jabe » 28.12.2015 21:55

Saahan noita korjauspaloja, esim Alvadista.
Nuo ovat sitten selvästi ohuempaa tavaraa kuin alkuperäinen, mutta kunnon pintakäsittelyn pitäisi pitää ruoste poissa ainakin jonkin aikaa.
Ei noita "pieniä" kohtia kannata erikseen korjata, vaan lyöt samantein koko helman uusiksi, tulee siistimpikin sillä tavalla.

ketsa2
-
Viestit: 54
Liittynyt: 21.9.2008 20:28

Re: Golf V ja ruostekorjaukset

ViestiKirjoittaja ketsa2 » 13.3.2016 10:11

Muutama sana & kuva vielä aiheesta (jos ei muuta, niin referenssiksi vastaavan kanssa painiville ja oikeastaan kaikille golf v:n omistajille).

En viitsinyt käyttää tähän hommaan latiakaan ylimääräistä rahaa ja toisaalta en jaksanut uskoa, että kokonaisen helman vaihtaminen säästäisi aikaa, joten hitsasin vain tarvittavat 10 paikkaa, hioin helman pellille, vetäisin telalla/pensselillä epoksin, helmamassa näkyvään pintaan ja runsan pensselimassa tausta-/alapuolelle ja kotelomassa sisäpuolelle.

Jälkiviisautena voi sanoa, että jos olisin tiennyt tästä vitos golfin suunnittelumokasta, niin olisin leikainnut/raapinut tuon alkuperäisen kumimassan jo kauan sitten pois noiden helman tulppien ympäriltä, porannut vesireiät helman alapuolelle ja ruiskuttanut öljyä helman sisään silloin tällöin. Tuolla olisi varmaan ongelman välttänyt ja olisi voinut tämänkin hitsauspäivän käyttää harrasteauton tekemiseen....

Vahingosta viisastuneena rapsuttelin kumimassa pois "tunkkauskantista" ja kyllä sielläkin oli paikka paikoin vesi välissä ja ruostuminen alkanut.


Avattu kohta läheltä

Kylki avattuna

Korjauspala jätepalasta

Palat hitsattuna

Dallabee
-
Viestit: 68
Liittynyt: 30.10.2009 21:35

Re: Golf V ja ruostekorjaukset

ViestiKirjoittaja Dallabee » 24.3.2016 22:10

No joo nyt on reijät tukos...
Piti oikee omasta Touranista -07 tarkastaa kynnykset ja löytyihän sieltä vikaa onneksi ei hitsata tartte...viälä.
Eiköhän tuo kumimassa oo Volkkarin perisynti. Eikö esim. mk2 kopas oo jo tommoista samanlaista?


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 32 vierailijaa