Letkulämmittimen lisäksi sähköinen vesipumppu?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

Letkulämmittimen lisäksi sähköinen vesipumppu?

ViestiKirjoittaja MTBE » 12.12.2015 2:36

Olen tässä miettinyt, että minkälainen on tuollainen jäähdytysvesiletkun väliin asennettavan defan teho loppujen lopuksi on. Käsittääkseni sielä ei ole mitään pumppua kierrättämässä vettä vaan kiertotapahtuu lämpötila/tiheys erojen aikaansaamana.

Autona siis bora 1.9 tdi pd150. Enkä ole edellisinä vuosina oikein huomannut mitään hyötyä lämmittämisestä. Samanlailla nakuttaa ja käyntiin lähtee oli tolpassa tai ei. Toista autoani tutkiessani R32 mk4 tekniikka, huomasin, että sielä on sähköinen vesipumppu, joka pyörii n vartin käytön jälkeen viilentäen moottoria.
Siitä tulikin idea jos sellaisen pumpun laittaisi toimimaan niin päin, että kierrättäisi dieselissä vettä, kun lämmitys on päällä. Tämän voisi autossa toteuttaa suhkot helpostikkin, kun on defan smart startti johon kuuluu defan akkulaturi. Toisin sanoen releyttäisi niin, että pumppupyörisi kun akkulaturi saisi virtaa tai lämmitys löisi päälle.

Millaisia ajatuksia tämä herättää muissa palstalaisissa?

marko586
-
Viestit: 95
Liittynyt: 9.10.2003 23:28

ViestiKirjoittaja marko586 » 12.12.2015 6:30

vastaan tähän vain yhdellä linkillä :)

http://www.mtt-trading.fi/cat/product_details.php?p=1339

vag22
-
Viestit: 215
Liittynyt: 4.4.2010 7:42

ViestiKirjoittaja vag22 » 12.12.2015 7:13

Tuota on tullu itsekin katseltua, siihen kun liittää vielä sisäpuhaltimen niin helpottuu ikkunoiden raaputtelu!

J.S.P
-
Viestit: 381
Liittynyt: 16.7.2007 23:08

ViestiKirjoittaja J.S.P » 12.12.2015 7:32

Minullakin olisi vastauksena linkki, eli tuolla olisi aiheesta sivukaupalla juttua:

http://www.audiclub.fi/audifinns/showth ... p?t=116289

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 12.12.2015 13:34

Itse laitoin Golfiin tällaisen: http://www.tt-thermo.fi/tuotteet.html?id=0/11

Lämmittää kyllä huomattavan paljon tehokkaammin & nopeammin kuin perinteinen lohko/letkulämmitin. Lämmitin on mulla moottorin ja lämppärin kennon välisessä letkussa kiinni, niinkuin ohjeissa suositellaankin.

Samaan syssyyn laitoin Dafen sisähaaroituksen & Terminin.

(Kappas, MTT-Tradingin lämppäri olikin sama, ei meinannut linkki aueta vaan ekaksi...)

P. Lanttola
-
Viestit: 63
Liittynyt: 15.9.2003 17:55

ViestiKirjoittaja P. Lanttola » 14.12.2015 18:51

Itse olen jo useampaan V6 omegaan tehnyt muuntajalla toteutetun virityksen kun kiertovesimpumppu autosta löytyy ja pumputtomat letkulämmittimet eivät vain toimi noissa. Silti jostain syystä niitä on innokkaasti asenneltu.

Eli halpa n. 3-4A muuntaja sisälämppärin pistokkeeseen, 9 Volttiakin riittää pyörittämään pumppua ja alkuperäisen pumpun johtoon diodi, diodin ja pumpun väliin sitten muuntajalta tuleva johto.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 14.12.2015 19:33

Mahtaako jälkiasennetut pumput kuinka ahdistaa vesikiertoa?

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 15.12.2015 9:22

Ainakin tuosta TT-Thermosta mainostetaan, että ei ahdista veden kiertoa. Mulla tosiaan moottorin ja kabiinin välissä ja hienosti lämpenee sisätilatkin, aivan entiseen malliin. Eli tuskinpa ahdistaa nimeksikään.

MTBE
-
Viestit: 811
Liittynyt: 12.3.2008 16:39

ViestiKirjoittaja MTBE » 22.12.2015 0:28

Ainakaan tuollainen bossilainen pumppu R32:sesta ei tunnu ahdistavan yhtään kraanan tai puhallustestien aikana. Enpäs tiennyt, että tuollaisiakin lämppäreitä on suoraan.

Pitäneen alkaa suunnittelemaan lämmitysjärjestelmää uusiksi. Sen verran tehottomalle tuo konventiovirtaus vaikuttaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa