Audi Cabrioon jaon muutos 4x108 --> 5x112 ?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

Audi Cabrioon jaon muutos 4x108 --> 5x112 ?

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 22.10.2014 16:22

Eli hakukonetta on käytetty ahkeraan ja monen moista tarinaa asiaan liittyen on löytynyt. Cabrion jako harmittaa, kun vanne valikoima on kovin suppea joten siksi tätä muutosta haetaan. Eli kaikki asiasta tietävät tahot nyt kertomaan miten se järkevimmin kävisi?

Sen verran olen kaivellut tietoa, että alkupään A4:n takanapa-levy kävisi kaiketi käytännössä suoraan Cabrioon. Etupäähän on sitten tarjottu kaikkea UrS4:n, S2:n ja A4:n kamoja. Eli tuo etupää nyt olisi se suurin haaste. Kertokaapa ehdotuksia kuin myös takapään osalta jos joku esim. kyseisen konversion tehny. Ja tosiaan adaptereita ei oo tarkoitus laittaa.

ifa
-
Viestit: 2527
Liittynyt: 17.11.2004 14:44

ViestiKirjoittaja ifa » 22.10.2014 17:33

Hitsaten, poraten ja jengaten halvin vaihtoehto.

http://www.audiclub.fi/audifinns/showthread.php?t=55514

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 22.10.2014 18:05

Aihetta sivuten....
Pystyykö 4*100 napaan porata lisäksi 5*100 jaon, vai meneekö reiät liian lähelle toisiaan?

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 22.10.2014 20:04


tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 24.10.2014 12:43

Sopivat etunavat riippuvat moottorista. Jos on v6 eli 2.6 tai 2.8 niin silloin on ns. isot navat, jolloin paras vaihtoehto on käyttää s2 etunapoja, jotka käyvät suoraan paikalleen. Toinen vaihtoehto on käyttää c4 korisen S4:n tai v8 audin takanapoja. Tällöin joutuu sorvaamaan 5mm korotusrenkaan joko laakerin alle tai vaihtoehtoisesti navan ja jarrulevyn väliin. Isoissa navoissa on siis 82mm laakeri. Tässä tapauksessa jarrulevyiksi käy s2 levyt (ainakin 2.8:ssa), tai sitten voi porata uuden jaon levyihin. En ole varma onko 2.6 moottorisessa samat g60 jarrut kuin 2.8:ssa ja s2:ssa?

Jos on autossa on joku muu moottori, niin käsittääkseni b5 korisen quattro audin takanavat käyvät joko suoraan tai jollain pienellä sorvausoperaatiolla. Näihin käy pienempi laakeri joka on halkaisijaltaan 75mm. Tässä tapauksessa en tiedä mitkä levyt käyvät. Helpointa on varmaankin porata alkuperäisiin levyihin uusi jako.

Takapäähän käy alkupään b5 audin takajarrulevy/napa. Joutuu siis ostaa levyt ja laakerit ja abs kehät. Nämä saa ebaysta muutamalla kympillä.

Jultsu
-
Viestit: 2918
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 24.10.2014 15:25

Jos vaihtaa laakerin + navan 75mm -> 82mm niin silloin pitää vetarin ulkonivelkin vaihtaa (tai koko keppi), noissa on eri booritukset.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 26.10.2014 21:10

Kyseessä on 2.3L NG moottorilla ollut auto, nyttemmin konepellin alla majailee A4:stä napattu AEB. Lueskelin, että alkupään A4 takanapa jossa levy samaa puuta menisi suoraan Cabrioon ja noi V8 takanavat löysin Ebaysta, ovat jo matkalla suomeen. Niistä tosiaan pitää sorvissa nappaa vähän pois niin pitäis mennä paikalleen. Katsotaan kuinka käy. Jossain vaiheessa voisi tuosta koko tekniikan vaihdosta ja jaon muutoksesta tehdä pikku projektikertomuksen tänne myös.

Heikki J.
admin
Viestit: 8309
Liittynyt: 16.7.2003 19:59
Viesti:

ViestiKirjoittaja Heikki J. » 26.10.2014 21:28

Itsellekin ajankohtainen aihe. Tuli kesällä ostettua 70-luvun Audi 100 ja siinä myös tuo 108 jako. Ihan heti en löytänyt mitään jaonmuutosadaptereita, mutta kai sellaisiakin luulis löytyvän jos kerran poraamallakin uusi jako onnistuu.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 27.10.2014 9:43

Tuossa NG tai aeb projektissa noista v8 navoista ei ole paljon iloa, jos ei halua vaihtaa napojen lisäksi vetoakseleita ja sitä osaa mihin laakeri painetaan. 2.3 moottorisessa on käsittääkseni 75mm laakeri ja v8 takanapa vaatii 82mm laakerin.

Minkäkokoinen on laatikon päässä oleva vetoakselin laippa?

-Jos on 100mm, niin sitten käy quattro v6 80:n etuvetoakselit.
-Jos 108mm laippa niin sitten tarvii s2 tai 7a 2.3 fwd vetoakselit.
-Jos laippa on 130mm niin käy 80 v6 akselit.
Tämä pätee, jos käytetään sitä v8 takanapaa ja 82mm laakeria.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 27.10.2014 10:31

Joo tuli huomattua vasta, kun navat oli jo tullu ostettuu, että tosiaan toi napa käy vaan isomman laakerin kanssa. Olka-akselit löytyis ja tuskin noi vetaritkaan mitenkään kovin harvinaisia ole. Täytyypi mitata tuo laippa niin saa hommaan selvyyttä. Laatikko on AXG jos siitä voi mitään päätellä...

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 27.10.2014 10:35

108mm tarjos pienen haun jälkeen ng moottorille.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 27.10.2014 11:01

Kyllä niitä akseleita löytyy mutta hinta on moninkertainen verrattuna noihin muihin vaihtoehtoihin.
Yksi vaihtoehto on vaihtaa laatikkoon laipat, mutta se ei välttämättä ole kovin helppoa, koska vaikka kyse on saman sarjan laatikoista, niin laippojen mitat ei välttämättä täsmää. ETKAsta näkee missä laatikoissa on sama perävälitys, ja siitä voi sitten koittaa selvittää, että mitkä laipat sopisivat tilalle.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 27.10.2014 12:40

Vaikka nuo v8:n navat nyt saapuukin niin taidan metsästää noi b5 quattron takanavat ensin ja kattoo saisko niistä askarreltuu ni ei menis koko baletti uusiksi. Tai sitten tutkii noita laippoja hieman.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 24.11.2014 4:20

Noniin etupää saatiin viikonloppuna tehtyä, samalla otin takapään jo auki, mutta yllätykseksi siellä olikin erillinen napa ja levy. Eli kysymys onkin, käykö niiden tilalle se A4:n takanapa-levy-yhdistelmä suoraan? Mites ABS kehä?

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 25.11.2014 20:12

Se käy suoraan. Myös abs-kehä.

Kuinka teit etupään?

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 26.11.2014 4:22

Eilen sitten niputettiin takapää. Se tosiaan oli ihan bolt on eli A4:n palikat meni heittämällä kiinni ja jarrusatulan kannakeen levyn kohta osui suoraan kohdalleen. Abs kehätkin oikeilla paikoilla. Etupää tehtiin siten, että laakerin alle sorvattiin 2mm rengas. Tosin sorvatessa ei otettu huomioon, että rinkulan olisi pitänyt ollahyvin hyvin ohut reunoista ja tämän vuoksi napaa kiristäessä vetonivel ottikin kii renkaaseen ennenkuin laakeriin. Tämän vuoksi laakerin ja vetonivelen väliin sorvattiin vanhoista navoista 3mm paksu välirengas jotta saatiin nivel kiristymään oikein. Samalla ABS hammastus nivelessä osui keskelle anturia.

tuner1
-
Viestit: 80
Liittynyt: 2.7.2004 11:54

ViestiKirjoittaja tuner1 » 27.11.2014 14:50

Joo, aikalailla samalla tyylillä tein itselle.

Jos löytyy projektikuvia, niin avaa ihmeessä projektitopikki tänne tai audifinnssiin. Itsellä on samanlainen auto projektina, mutta aika huonosti on tullut otettua kuvia kehitysvaiheista.

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 27.11.2014 17:54

Jonkin verran räpsyjä on tullut otettua ja autohan on siis tekniikan ja napojen osalta jo valmis. Keväällä olis rättikaton vaihto proggis edessä ja uusi väri niskaan. Sisustaakin pitäs vähä ehostaa jos ei vaan budjetti karkaa liikaa :D kohta pistettävä vene myyntiin :D

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 27.11.2014 17:54

Mutta tosiaan vois sinne kyl jonkin sortin projektikertomuksenkin laittaa, kiinnostuneita vois ollakkin :)

turanen
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.12.2014 21:14

ViestiKirjoittaja turanen » 14.12.2014 21:27

Tuli viikonloppuna hommattua itelle 92 vuosimallin cabrio, ja mulle tuli heti mieleen tuo jaon vaihto. Tuossa on se 2.3 litranen moottori. Ymmärsinkö oikein että taakke menee A4 takahilut suoraan mut toi etupää, mistä mallin osista sen voi tehdä..? Minkä mallin osista tuo edellisen esimerkin navat oli tehty..? V8 takanavoista??

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 16.12.2014 15:18

Taakse meni alkupään A4 B5 korisen takanavat/levyt (napa ja levy yhtä puuta) abs kehät ja laakerit. Eteen meni cabrion 75mm laakeri ja A4 B5 quattron takanapa. Navan offset on eri kuin cabrion navassa. Ratkaisuksi voi laittaa navan ja jarrulevyn väliin 2mm spacerin tai sitten tehdä niinku minä tein eli laitoin laakerin alle ennen laakerin paikalleen prässäystä 2mm vahvuisen "prikan".

turanen
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.12.2014 21:14

ViestiKirjoittaja turanen » 16.12.2014 18:24

Jes, täytyy alkaa rakentaa!

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 16.12.2014 20:12

Onko sulla Cabriossa joku alusta vai ihan vakio? Multa vapautuu kohtapuoliin H&R:n madallusjouset, koska tuon AEB moottoripäivityksen myötä keula keveni niin paljon, että noilla jousilla auto nii'aa rumasti. Ilmoittele jos kiinnostusta :)

turanen
-
Viestit: 3
Liittynyt: 14.12.2014 21:14

ViestiKirjoittaja turanen » 17.12.2014 5:51

En oo vielä kerenny asiaa tutkimaa mutta käsittääkseni siellä jotkut madallusjouset on. Alemmashan sitä olis vielä päästävä että ei taida ihan noikaan jouset siihen riittää, en sit tiedä millä konsteilla sitä alas päästään. Näytti nuo säädettävät tolpat maksavan ihan sopivasti..

Battery
-
Viestit: 232
Liittynyt: 14.4.2006 15:12

Re:

ViestiKirjoittaja Battery » 17.6.2017 10:23

Golf-8v kirjoitti:Taakse meni alkupään A4 B5 korisen takanavat/levyt (napa ja levy yhtä puuta) abs kehät ja laakerit. Eteen meni cabrion 75mm laakeri ja A4 B5 quattron takanapa. Navan offset on eri kuin cabrion navassa. Ratkaisuksi voi laittaa navan ja jarrulevyn väliin 2mm spacerin tai sitten tehdä niinku minä tein eli laitoin laakerin alle ennen laakerin paikalleen prässäystä 2mm vahvuisen "prikan".


Mitkä jarrulevyt laitoit eteen? Itellä suunnitelmissa 1,9tdi:hin suorittaa sama jaonmuutosoperaatio ja täältä selviskin hyvin tuo etunavan käypäsyys. Etujarrulevyt on jäähdyttämättömät, ja olikohan jotain 276mm milliset. Ja aika iso se olake, joka asettuu napaan. Jaonmuutostarvikkeet ainakin löytyvät siis hyllystä! :)

Battery
-
Viestit: 232
Liittynyt: 14.4.2006 15:12

Re: Re:

ViestiKirjoittaja Battery » 17.6.2017 10:26

Battery kirjoitti:
Golf-8v kirjoitti:Taakse meni alkupään A4 B5 korisen takanavat/levyt (napa ja levy yhtä puuta) abs kehät ja laakerit. Eteen meni cabrion 75mm laakeri ja A4 B5 quattron takanapa. Navan offset on eri kuin cabrion navassa. Ratkaisuksi voi laittaa navan ja jarrulevyn väliin 2mm spacerin tai sitten tehdä niinku minä tein eli laitoin laakerin alle ennen laakerin paikalleen prässäystä 2mm vahvuisen "prikan".


Mitkä jarrulevyt laitoit eteen? Itellä suunnitelmissa 1,9tdi:hin suorittaa sama jaonmuutosoperaatio ja täältä selviskin hyvin tuo etunavan käypäsyys. Etujarrulevyt on jäähdyttämättömät, ja olikoha jotain 276mm milliset. Ja aika iso se olake, joka asettuu napaan. Tarkotus oli laittaa G60 satulat. Jaonmuutostarvikkeet ainakin löytyvät siis hyllystä! :)

Golf-8v
-
Viestit: 902
Liittynyt: 23.7.2003 16:41

Re: Audi Cabrioon jaon muutos 4x108 --> 5x112 ?

ViestiKirjoittaja Golf-8v » 13.9.2017 5:32

Täytyypi tutkiskella mikä levy sinne meni mutta jos en ihan metsään muista niin olisko ollu s2 levy. 276 jäähdytetty.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa