Etupään nivelten vaihtaminen, Skoda Octavia 2.0 2007
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Etupään nivelten vaihtaminen, Skoda Octavia 2.0 2007
Autossani ajaessa etupyörät "jolkottaa", ratti ei juurikaan tärise.
Aavistelen, että etupään nivelissä/tukitangoissa (koiranluut?) on jotakin väljää?
Samoin jos ajaa jossakin kohtaa epätasaisella alustalla niin vasemmalta puolelta kuuluu pieniä klonkautuksia.
Mitä yleensä ensimmäisenä vaihdetaan? Alapallonivel, raidetangon päät vai onko siellä ns. koiranluita?
Olen kuullut että motonetissä myydään "vahvistettuja" nivelsarjoja ko. VAG-autoihin?
Mitä yleensä kustantaa? Onko helppo vaihtaa itse? Ja jos on niin mitkä osat ovat niitä helppoja vaihtaa?
Renkaat on tasapainotetut.
Onko mitään paikkaa mistä näkee kuvana nivelistön rakenteen?
Aavistelen, että etupään nivelissä/tukitangoissa (koiranluut?) on jotakin väljää?
Samoin jos ajaa jossakin kohtaa epätasaisella alustalla niin vasemmalta puolelta kuuluu pieniä klonkautuksia.
Mitä yleensä ensimmäisenä vaihdetaan? Alapallonivel, raidetangon päät vai onko siellä ns. koiranluita?
Olen kuullut että motonetissä myydään "vahvistettuja" nivelsarjoja ko. VAG-autoihin?
Mitä yleensä kustantaa? Onko helppo vaihtaa itse? Ja jos on niin mitkä osat ovat niitä helppoja vaihtaa?
Renkaat on tasapainotetut.
Onko mitään paikkaa mistä näkee kuvana nivelistön rakenteen?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Vuosimalli on 2007, 2.0 tdi 103 kw eli ei ole uusinta mallia.
Ratissa ei ole pykäliä ja vetari se ei ole koska tiedän kyllä kuinka se käyttäytyy.
Normaalisti kun ajaa 80km/h ei ole juurikaan tuota "nylkytystä" , mutta kun ajaa 120km/h niin ratissa ei juurikaan tunnu tärinää, sellainen pieni jolkotus tuntuu ja koko etupää hieman tärisee.
Samoin äänenä kuuluu se jolkotus eli tuntuisi että klappia olisi jossakin.
Lisäksi kun kääntyy vasemmalle niin ohjauksesta kuuluu sellainen "klonksaus" epätasaisen kohdan ylittyessä.
Iskarit pitäisivät olla kunnossa, ainakin katsastuksessa olivat.
Kyselyni siksi, että ei haluaisi viedä minnekkään korjaamolle, jossa aletaisiin "arvaileman" mikä se olisi?
Samoin ei viitsisi viedä ennen "vian" korjausta nelipistesuuntaukseen, jos kumminkin pitäisi vaihtaa sitten suuntauksen jälkeen nivelisä/osia ja joutuisi taas tekemään sen suuntauksen.
Vanhemmassa Skodilakissa oli semmoisia hentoisia koiranluita, ei taida tässä mallissa olla?
Luin jostakin "PowerFlex" -holkeista, olisiko hyvä aloittaa noista?
Ratissa ei ole pykäliä ja vetari se ei ole koska tiedän kyllä kuinka se käyttäytyy.
Normaalisti kun ajaa 80km/h ei ole juurikaan tuota "nylkytystä" , mutta kun ajaa 120km/h niin ratissa ei juurikaan tunnu tärinää, sellainen pieni jolkotus tuntuu ja koko etupää hieman tärisee.
Samoin äänenä kuuluu se jolkotus eli tuntuisi että klappia olisi jossakin.
Lisäksi kun kääntyy vasemmalle niin ohjauksesta kuuluu sellainen "klonksaus" epätasaisen kohdan ylittyessä.
Iskarit pitäisivät olla kunnossa, ainakin katsastuksessa olivat.
Kyselyni siksi, että ei haluaisi viedä minnekkään korjaamolle, jossa aletaisiin "arvaileman" mikä se olisi?
Samoin ei viitsisi viedä ennen "vian" korjausta nelipistesuuntaukseen, jos kumminkin pitäisi vaihtaa sitten suuntauksen jälkeen nivelisä/osia ja joutuisi taas tekemään sen suuntauksen.
Vanhemmassa Skodilakissa oli semmoisia hentoisia koiranluita, ei taida tässä mallissa olla?
Luin jostakin "PowerFlex" -holkeista, olisiko hyvä aloittaa noista?
-
- -
- Viestit: 449
- Liittynyt: 12.1.2007 20:50
Koiranluut ja alatukivarren puslat olen omaan V koppa Golffiin vaihtanut,kun kolisi.Kolisee se vieläkin taitaa olla kallistuksenvakaajan helat ehtoopuolella.
Tosin autolla ajetaan sorateillä kymmeniä tuhansia vuodessa.
Motonetista en kyseisiä osia ostaisi.
Lemförder taitaa olla alkuperäisenä merkkinä,mikä ei ole ollenkaan huono merkki.
Tosin autolla ajetaan sorateillä kymmeniä tuhansia vuodessa.
Motonetista en kyseisiä osia ostaisi.
Lemförder taitaa olla alkuperäisenä merkkinä,mikä ei ole ollenkaan huono merkki.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
markoantero
Koiranluut ja alatukivarren puslat olen omaan V koppa Golffiin vaihtanut,kun kolisi.Kolisee se vieläkin taitaa olla kallistuksenvakaajan helat ehtoopuolella.
Passattiin ei noita heloja saa ainakaan irrallaan muitakuin Powerflexejä. Marmorilta ja varaosaliikkeistä tulee vakaajan kanssa.
Meillä kolinan aiheutti hammastangon sisähelan hajoaminen. Ääni oli kuin metalliputki pomppi toisen sisällä.
Mulla kans kolisee, vaihdoin jo koiranluut, mutta ei auttanut. Yläpään tukilaakerit ja alatukivarren korjaussarja odottaa asennusta vaikkakin katsastuksessa näissä ei todettu vikoja, kuten -tarzi- mainitsi.
Killer: onko toi hela vaihdettavissa vai pitääkö koko hammastanko vaihtaa?
H. Jormalainen: 1Z 99,9%:n varmuudella. Toi 1U on ykköskoppanen ocu 199?-2004.
Killer: onko toi hela vaihdettavissa vai pitääkö koko hammastanko vaihtaa?
H. Jormalainen: 1Z 99,9%:n varmuudella. Toi 1U on ykköskoppanen ocu 199?-2004.
-
- -
- Viestit: 133
- Liittynyt: 27.2.2012 10:37
Tosiaan nuo nuo yläpäiden laakeroinnit voi aiheuttaa paukkeita.
Mutta se mikä näissä on ilmeisesti jonkinmoinen tyyppivika, koskee ainakin jettaa ja golffia, samat alustat ocun kanssa, apukelkan pultit venyy. Nuo kun venyy niin rivakassa liikkeelle lähdössä tod.näk. kuuluu paukaus/kolaus, riittävän väljänä voi hakea paikkaansa ajaessa ja kolistelee muutoinkin montuissa jne.
Noista apukelkan pulteista ja venymisestä/löystymisestä löytyy aika paljon juttuja.
Mutta se mikä näissä on ilmeisesti jonkinmoinen tyyppivika, koskee ainakin jettaa ja golffia, samat alustat ocun kanssa, apukelkan pultit venyy. Nuo kun venyy niin rivakassa liikkeelle lähdössä tod.näk. kuuluu paukaus/kolaus, riittävän väljänä voi hakea paikkaansa ajaessa ja kolistelee muutoinkin montuissa jne.
Noista apukelkan pulteista ja venymisestä/löystymisestä löytyy aika paljon juttuja.
Iso-Jaska
Killer: onko toi hela vaihdettavissa vai pitääkö koko hammastanko vaihtaa?
Ainakin 3C:ssä pitää vaihtaa. Tehdas kieltäny kaikenlaiset korjaamiset kyseiseen osaan liittyen kun on aika olennainen osa liittyen ohjaukseen.
Kyselin uusia osia silloin, tarvike 750€ ja alkuperäinen 1400€ ja kun ovat uutta generaatiota niin muutostarvikesarja n.200€ marmorilla eikä saa muualta ostettua.
Vaihtotyö kans kohtuullinen kun apurunko alas ennen hammastangon vaihtoa. Sen jälkeen apurunkoon uudet pultit sekä renkaansuuntaukset.
Täältä löytyy myös lievästä tärinästä kärsivä Octavia vm 2006. Ilmiö on havaittavissa mittarinopeudelta 130km/h ylöspäin. Ratti ei heilu, tärinä tuntuu lähinnä kuskin kropassa ja näkyy myös häikäisysuojassa tai apparin selkänojassa. Ei ollenkaan paha, vähän ärsyttävä vaan. Se miksi halusin tämän jakaa että auto on juuri katsastettu, ennen katsastusta vaihdoin alatukivarren takapuslat. Ei vaikuttanut tärinään mitenkään. Ajettavuus parani kyllä. Ja katsastusmies oli sitä mieltä että alustan nivelet on kaikki hyvässä kunnossa. Erikoista on vielä se että jos ajaa ihan priimalla asfaltilla mitään vapinaa ei tunnu. Ota näistä nyt selvää. Itse ajattelin että kyllä noi selkeästi risat takapuslat vaihtamalla mutku ei...
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Hyvin kuvailtu "Peni", ihan samalla tavalla käyttäytyy, uudella asfaltilla ei kuulu tunnu mitään..menee niinkuin juna.
Meidän firmassamme on uudempi skodilakki käytössä ja huomasin viimeviikolla ajaessani, että siinä kuuluu samanlainen "jolkotus", mutta paljon vaimeammin kuin omassani, auto taitaa olla joki 2011-2012 mallinen.
Katsastuksissa ei ole puhuttu mitään väljyyksistä missään.
Muutamassa kohtaa tulikin ilmi että auto on tosiaan 1Z, ja niinhän se on.
Oletteko muuten käyneet sivustolla www.skruvat.fi, siinä on hienosti tehty weppisivu, jossa saa auton rekisteritunnuksella kaiken kattavan luettelon auton osista yms. muutakin tietoa, kohdasta "lisää tietoa".
(en ole töissä ko. liikkeessä, enkä muutenkaan, muutenkuin ostajana ostamassa osia).
Oletteko yleensäottaen käyttäneet niitä alatukivarsien "PowerFlexin" puslia autoissanne? Niille luvataan aika hyvät ominaisuudet.
Tampereella sellainen liike löytyy Laukontorilta, olikos se jokin Polar....?
Pojan bemariin ostimme sieltä puslat ja jotka on kyllä helppo asentaa, kunhan saa vain vanhat puslat pois.
Onkohan se nyt sitten niin, että on näissä VAG-konsernin autoissa tyyppivikana? Monesti mielessä, kun jolkottaa, niin saattaa melko uudet kesäkumit mennä pilalle eli kulua reunoistaan tai jostakin epämääräisesti? Vielä en ole huomannut.
Meidän firmassamme on uudempi skodilakki käytössä ja huomasin viimeviikolla ajaessani, että siinä kuuluu samanlainen "jolkotus", mutta paljon vaimeammin kuin omassani, auto taitaa olla joki 2011-2012 mallinen.
Katsastuksissa ei ole puhuttu mitään väljyyksistä missään.
Muutamassa kohtaa tulikin ilmi että auto on tosiaan 1Z, ja niinhän se on.
Oletteko muuten käyneet sivustolla www.skruvat.fi, siinä on hienosti tehty weppisivu, jossa saa auton rekisteritunnuksella kaiken kattavan luettelon auton osista yms. muutakin tietoa, kohdasta "lisää tietoa".
(en ole töissä ko. liikkeessä, enkä muutenkaan, muutenkuin ostajana ostamassa osia).
Oletteko yleensäottaen käyttäneet niitä alatukivarsien "PowerFlexin" puslia autoissanne? Niille luvataan aika hyvät ominaisuudet.
Tampereella sellainen liike löytyy Laukontorilta, olikos se jokin Polar....?
Pojan bemariin ostimme sieltä puslat ja jotka on kyllä helppo asentaa, kunhan saa vain vanhat puslat pois.
Onkohan se nyt sitten niin, että on näissä VAG-konsernin autoissa tyyppivikana? Monesti mielessä, kun jolkottaa, niin saattaa melko uudet kesäkumit mennä pilalle eli kulua reunoistaan tai jostakin epämääräisesti? Vielä en ole huomannut.
Tuollainen "jolkotus" voi johtua vanteestakin. Jos on pystyheittoa, niin se monesti ei tunnu ratissa, vaan nimenomaan "vatkaa" koko autoa ärsyttävästi. Pieni pystyheitto ei tasapainotuskoneessakaan välttämättä näy millään tavalla, mutta ajossa sitten tuntuu kuitenkin. Mulla oli edellisessä autossa pystyheittoa vanteissa, tasapainotuskone näytti nollaa ja siltä auto tärisi tietyissä nopeuksissa, matalaprofiilisillä renkailla tämä vielä korostui. Vanteet oikaistiin ja tärinä hävisi.
Toisella Oculla oli ajettu paljon hiekkatiellä, eli varmaan muutamana kunnon monttuunkin jysäytetty? Niinhän ne vanteet yleensä soikeaksi menevät. :)
Hiekkatie syö myös muita alustan osia aivan eritavalla kuin pinnoitettu tie...
Mutta jos ette usko vian olevan vanteissa, niin itse lähtisin ehkä ekana vaihtamaan etutukivarsien taaemmat puslat. Ne jos on kuluneet ja löystyneet, niin ne sallivat tukivarrelle ja sitä kautta luonnollisesti myös pyörälle aikamoisen liikeradan (pyörän päässä jopa sentin-kahden liike edestakas), josta voi tulla vaikka mitä epämääräisyyksiä ajettavuuteen. Toinen mikä rikkouduttuaan tekee vaikka ja mitä on tuo jo mainittu iskarin yläpään kumi/laakeri.
Vakaajan välitangot ja vakaajan puslat yleensä vain kolisevat, eivät vaikuta varsinaisesti ajettavuuteen millään tavalla.
Toisella Oculla oli ajettu paljon hiekkatiellä, eli varmaan muutamana kunnon monttuunkin jysäytetty? Niinhän ne vanteet yleensä soikeaksi menevät. :)
Hiekkatie syö myös muita alustan osia aivan eritavalla kuin pinnoitettu tie...
Mutta jos ette usko vian olevan vanteissa, niin itse lähtisin ehkä ekana vaihtamaan etutukivarsien taaemmat puslat. Ne jos on kuluneet ja löystyneet, niin ne sallivat tukivarrelle ja sitä kautta luonnollisesti myös pyörälle aikamoisen liikeradan (pyörän päässä jopa sentin-kahden liike edestakas), josta voi tulla vaikka mitä epämääräisyyksiä ajettavuuteen. Toinen mikä rikkouduttuaan tekee vaikka ja mitä on tuo jo mainittu iskarin yläpään kumi/laakeri.
Vakaajan välitangot ja vakaajan puslat yleensä vain kolisevat, eivät vaikuta varsinaisesti ajettavuuteen millään tavalla.
Iskarin yläpään kumeista on hyvä kattoa onko miten paljon jo löysää tolpan ja lautasen välissä. Jos siellä paljon väliä niin tämä osa pääsee kolisemaan vapaasti ees taas.
Tuossa nopsaan googlattu kuva jo todella pahasta tilanteesta http://aijaa.com/LP2OXt
Tuossa nopsaan googlattu kuva jo todella pahasta tilanteesta http://aijaa.com/LP2OXt
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Niin se vanteitten oikasukorjaamo on: Metallisorvaamo Sunila R Ky.
Firma sijaitsee sarankulmassa lähellä aamulehden (vanhaa) painotaloa.
Tilasin nyt etupään tukien kumipuslasarjan tuolta mistä Iso-Jaskakin niitä oli seuraavaksi meinannut. Ainoa kysymysmerkki on että minkähän laatuista ko. firman tavara on?
Onko parempaa kuin esim . Motonet? Biltema? Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa?
Firma sijaitsee sarankulmassa lähellä aamulehden (vanhaa) painotaloa.
Tilasin nyt etupään tukien kumipuslasarjan tuolta mistä Iso-Jaskakin niitä oli seuraavaksi meinannut. Ainoa kysymysmerkki on että minkähän laatuista ko. firman tavara on?
Onko parempaa kuin esim . Motonet? Biltema? Onko kenelläkään kokemuksia tai tietoa?
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Nyt tilattu alatukivarren kumipuslat, alatukivarren pallonivel sekä "koiranluut" ja molemmille puolille sieltä Ison-Jaskan osoittamasta paikasta. Tavarat tulivat hienosti ja edullisesti!
Oikealle puolelle nyt vaihdettu alatukivarren takimmainen kumipusla sekä koiranluu ja katsos ylimääräinen kolina kääntyessä katosi samantien sekä ohjaus tuntuu heti paljon jouheammalta eli tuntuisi että klappi poistui.
Moottoritienopeutta en vielä ole koittanut ajaa, mutta luulen että se jolkotuskin häipyi saman tien..
Pientä vaikeutta oli koiranluuta irrotettaessa, alkuperäisessä luussa on siinä pallonivelen akselin päässä tähtikuvioinen kolo, johon tungin torx-avaimen ja pyörähtihän se sitten eli nuljaantui, uudessa oli perinteinen kuusiokoloavaimelle tehty kolo.
Pientä temppuilua ja lopuksi vanhan pallonivelen akseli remelillä katki ja kaikki sujui..
Oikealle puolelle nyt vaihdettu alatukivarren takimmainen kumipusla sekä koiranluu ja katsos ylimääräinen kolina kääntyessä katosi samantien sekä ohjaus tuntuu heti paljon jouheammalta eli tuntuisi että klappi poistui.
Moottoritienopeutta en vielä ole koittanut ajaa, mutta luulen että se jolkotuskin häipyi saman tien..
Pientä vaikeutta oli koiranluuta irrotettaessa, alkuperäisessä luussa on siinä pallonivelen akselin päässä tähtikuvioinen kolo, johon tungin torx-avaimen ja pyörähtihän se sitten eli nuljaantui, uudessa oli perinteinen kuusiokoloavaimelle tehty kolo.
Pientä temppuilua ja lopuksi vanhan pallonivelen akseli remelillä katki ja kaikki sujui..
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Hyvä vihje, täytynee koittaa..
Kuinkas sen alapallonivelen kanssa? Lähteekö hyvin irti jos avaa ensin sen mutterin siitä ja vääntää vaikka sorkkaraudalla alatukivarteen tukien ja lyö vasaralla siihen "rautaan" niveltapin kohdalle eli siihen alatukivarteen?
Mikään raidetangon pallonivelen irrotaja ei taitane mahtua sinne väliin, kun vetari on siinä tiellä?
Kuinkas sen alapallonivelen kanssa? Lähteekö hyvin irti jos avaa ensin sen mutterin siitä ja vääntää vaikka sorkkaraudalla alatukivarteen tukien ja lyö vasaralla siihen "rautaan" niveltapin kohdalle eli siihen alatukivarteen?
Mikään raidetangon pallonivelen irrotaja ei taitane mahtua sinne väliin, kun vetari on siinä tiellä?
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Pojan bemuun laitettiin ko. powerflexin puslat ja siellä foorumeilla (bemu) kehuivat maasta taivaaseen ko. palikan(t).
Pusla on kahdesta eri osasta ja ei tarvita mitään hydraulipuristimia asennettaessa (näin olen ymmärtänyt).
Sen vanhanhan voi sitten poistaa hyväksi katsomalla tavallaan (rikkomalla).
Pusla on kahdesta eri osasta ja ei tarvita mitään hydraulipuristimia asennettaessa (näin olen ymmärtänyt).
Sen vanhanhan voi sitten poistaa hyväksi katsomalla tavallaan (rikkomalla).
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
http://www.polarautovaruste.com/shop/pr ... B_M4BYmxa4
Tosta jotakin löytyy eli yhteydenotto ko. liikkeeseen ja etsivät autoosi sopivat.
Tosta jotakin löytyy eli yhteydenotto ko. liikkeeseen ja etsivät autoosi sopivat.
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Nyt kaikki puslat ja nivelet vaihdettu autoon. Alatukivarren etupuslia en pystynyt kotioloissa vaihtamaan, kun ei ole hydraulista prässiä, joten vaihdettiin korjaamossa.
Yritin vetää ko. puslat M10 mm kierretankoa käyttämällä, tanko katksei ruuvatessani puristusta kumipuslalle eli ei onnistunut.
Autosta kumminkin tuli kuin uusi ajoltaan, jumputus kylläkään ei loppunut. Vaihdoin eturenkaan taakse ja takarenkaan eteen ja vika löytyi!
Markku M. tiesi tarkalleen mistä oli kysymys eli juurikin siitä pystyheitosta. Vien siis Sunilan sorvaamoon vanteen kunhan ehdin!
Mutta alapallonivelessä ja koiranluissakin oli "väljää", se kolina loppui ja ajamisesta tuli nautinnollista entiseen verrattuna.
Rahaa osiin meni n. 200 euroa ja työn osuuteen 250 euroa korjaamolle.
Tietysti jos vielä jotakin haluaisi vaihtaa olisi ne ohjausvaihteen puslat, mutta en ala siihen kun tuli noinkin hyväksi.
Tai voisi ostaakkin jostakin uuden vanteen, alkuperäisen skodan aluvanteen.
Yritin vetää ko. puslat M10 mm kierretankoa käyttämällä, tanko katksei ruuvatessani puristusta kumipuslalle eli ei onnistunut.
Autosta kumminkin tuli kuin uusi ajoltaan, jumputus kylläkään ei loppunut. Vaihdoin eturenkaan taakse ja takarenkaan eteen ja vika löytyi!
Markku M. tiesi tarkalleen mistä oli kysymys eli juurikin siitä pystyheitosta. Vien siis Sunilan sorvaamoon vanteen kunhan ehdin!
Mutta alapallonivelessä ja koiranluissakin oli "väljää", se kolina loppui ja ajamisesta tuli nautinnollista entiseen verrattuna.
Rahaa osiin meni n. 200 euroa ja työn osuuteen 250 euroa korjaamolle.
Tietysti jos vielä jotakin haluaisi vaihtaa olisi ne ohjausvaihteen puslat, mutta en ala siihen kun tuli noinkin hyväksi.
Tai voisi ostaakkin jostakin uuden vanteen, alkuperäisen skodan aluvanteen.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Lauantaina ehdin iteki ruuvaamaan etupäähän uutta osaa. Etulaakerit jäi vaihtamatta ku oli väärät laakerit. Myöskään noita alatukivarren etummaisia puslia en vaihtanu, kun mielestäni ne oli vielä jäykät. Jos tässä vielä alan laittaan noi laakeri, niin vaihdan sitte.
Vanhoista iskareiden yläpään tukilaakereista korkkasi 3/6 mutteria irti prässäyksistä/hitsauksista ja joutui poraamaan pultinkannat pois. Muutoin homma meni suht mukavasti ja kolinat loppu.
Työkalujen osto kannattaa aina vaikka niitä ei juuri sillä hetkellä tarvitsisikaan.
Ite otin tänään jousipuristimen vaikka en sitä enää tarvikaan, lauantaina olis tarvinu. Ja kun puristinta ei ollut niin joutu vähän säätään. Lisäksi puuttui 24 ja 25 milliset kiintoavaimet, niin ostin pakista puuttuvat 23-32, jos ja kun tarve tulee. Lauantaina näitäkin olis tarvinu, mutta onnistu jakarilla ja putkipihdeillä.
Loppupeleissä noi Bilteman työkalut ovat varsin kestäviä ja laadukkaita, n. hyviä ja halpoja. Satasella saa jo hyvän kasan.
Vanhoista iskareiden yläpään tukilaakereista korkkasi 3/6 mutteria irti prässäyksistä/hitsauksista ja joutui poraamaan pultinkannat pois. Muutoin homma meni suht mukavasti ja kolinat loppu.
Työkalujen osto kannattaa aina vaikka niitä ei juuri sillä hetkellä tarvitsisikaan.
Ite otin tänään jousipuristimen vaikka en sitä enää tarvikaan, lauantaina olis tarvinu. Ja kun puristinta ei ollut niin joutu vähän säätään. Lisäksi puuttui 24 ja 25 milliset kiintoavaimet, niin ostin pakista puuttuvat 23-32, jos ja kun tarve tulee. Lauantaina näitäkin olis tarvinu, mutta onnistu jakarilla ja putkipihdeillä.
Loppupeleissä noi Bilteman työkalut ovat varsin kestäviä ja laadukkaita, n. hyviä ja halpoja. Satasella saa jo hyvän kasan.
-
- -
- Viestit: 51
- Liittynyt: 7.9.2011 14:18
Aina sitä hydraulista prässiä tarvitaan, hyvin monesti hommat topannut ko. asiaan.
Ja ne Bilteman/Motonetin laatu on ihan hyvä tämmöiselle sunnuntaikorjaajalle, kun niillä ei nyt kumminkaan tarvii työkseen hommia tehdä.
Pientä varovaisuutta vain käytettäessä, kestävyys on kyllä vähän huonompi kuin merkkivälineillä, kuten Bacho.
Ja ne Bilteman/Motonetin laatu on ihan hyvä tämmöiselle sunnuntaikorjaajalle, kun niillä ei nyt kumminkaan tarvii työkseen hommia tehdä.
Pientä varovaisuutta vain käytettäessä, kestävyys on kyllä vähän huonompi kuin merkkivälineillä, kuten Bacho.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa