3BG mittariston PIN-koodiongelma

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

3BG mittariston PIN-koodiongelma

ViestiKirjoittaja Entris » 29.3.2014 16:26

Moi

Tilasin Jenkeistä 3BG:ni W8-mittariston. Koska auto on TDI niin kiekkakello ja nopeusmittari näyttää väärin. Tai eivät ne väärin näytä, mutta kun vaihtaa TDI:n pohjat tauluun niin molemmat näyttää sen jälkeen väärin.

Aloitin tutkimukset etsimällä netistä isolla näytöllä olevan mittariston EEPROM:n. Ajoin sen sisään mittaristoon ja laitoin mittariston autoon. Tarkistin mittariston PIN-koodin VAG Tacholla. Tämän jälkeen paritin mittariston VCDS:llä moottorinohjaimen kanssa ja asetin km-lukeman oikeaksi (EEPROM:ssa oli km-lukema asetettu nollaan). Jäljellä oli enää avaimien koodaus ajonestoon mutta tässä vaiheessa homma tyssäsi täysin. Mittaristo ei enää hyväksynyt PIN-koodia! Tarkistin vielä VAG Tacholla että PIN-koodi on sama kuin alkuperäisessä mittaristossa/ECU:ssa. Yritin myös mittariston vanhaa PIN-koodia mutta mikään ei auttanut. Taistelin pari tuntia, josta lockout-ajan umpeutumista odotellessa meni varmaankin 75%.

Lopulta luovutin, ajoin W8-mittariston alkuperäisen EEPROM:n takaisin sisään. Sopeutin mittariston ECU:n, ohjelmoin avaimet ja autolla pääsi taas matkaan. Tosin sekä kiekkakello että nopeusmittari näyttävät väärin. Polttoainemittari ei näytä mitään.

Onko kellään tullut tälläistä vastaan ja miten siitä on päässyt yli?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 29.3.2014 22:00

Kävin yrittämässä uudemman kerran. Löysin netistä n. 50 eri EEPROM dumppia mk4 Golfin sporttimittaristosta. Laitoin sieltä jonkun satunnaisen TDI-mittariston dumpin sisään ja tällä kertaa sain sopeutettua ECU:n ja avaimet ilman ongelmia.

Olisiko tuo aiempi vika sitten johtunut jostain kirjoitusvirheestä VAG Tachossa...

Kuva

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 30.3.2014 20:52

Päivittelehän tänne jos jotain ongelmia tulee myöhemmin, tällainen projekti kiinnostaisi myös ja jos et nyt aivan toisella puolella suomea asu niin pientä korvausta vastaan voisit tehdä mullekin tällaisen swapin..?


edit. Pitikö katsella tuon mittariston vuosimallia jotenkin, vai käykö kaikki kunhan koodaa vaan? Ja saitko alkuperäiset kilometrit näkymään mittariin?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 31.3.2014 18:21

Tällä hetkellä kaikki pelailee kuta kuinkin niin kuin pitää, mutta moottorin jäähdytysveden lämpömittari näyttää nollaa. Tämä johtuu EEPROM-koodauksesta (tällä hetkellä joku bitti on asetettu siten että mittaristo yrittää lukea lämpötilaa omasta anturistaan). Pitää keksiä että mikä bitti pitää kääntää niin että lämpötilatieto tulee CAN-väylän kautta. W8:n alkuperäisessä EEPROM:ssa tieto tuli näin ja toimi kuten pitikin.

Jyväskylässä asustelen. Voin kyllä tehdä vaihdoin tarpeen vaatiessa. Käytännössä siihen tarvitaan VCDS avaimien koodaukseen sekä ECU:n sopeuttamiseen ja VAG Tacho EEPROM:n käsittelyyn. Minkälainen auto sulla on? Oletan että B5-korinen Passat tai Golf mk4. Käytännössä mikä tahansa mittaristo käy, noita W8-mittaristoja on kohtuullisen helppo löytää Amerikan eBaystä. Jos auto on bensakoneella niin vaihto on helpompi kun ei tarvitse kuin heittää uudet taulunpohjat mittaristoon.

Edit: auton tiedot löytyikin nimimerkin alta.

Edit 2: Km-lukeman sain asetettua VCDS:llä samaan kuin vanhakin mittaristo oli. Uudessa EEPROM:ssa oli lukema nollassa joten VCDS:lläkin saa sen asetettua. VAG Tacholla voi asettaa jos lukema on yli 100 km.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 2.4.2014 21:08

Rupesin nyt selvittelemään ihan perin pohjin VDO:n valmistamien Immo3-mittaristojen EEPROM-tietoja. Tällä hetkellä tiedossa käytännössä kaikki mahdollinen tieto, esim.
- lämpötilalähde
- lämpömittarin neulan ohjauskartta
- nopeusmittarin neulan ohjauskartta (mailimittari on lineaarinen, km-mittari progressiivinen)
- sopeutusdatan sijainti
- welcome-viesti, neulavalaistus, range-näyttö
- kulutusmittarin korjauskerroin
- km/mailikoodaus
- bensamittarin neulan ohjauskartta

Kunhan kaikki tiedot on varmistettu omassa mittaristossa niin ajattelin koodata pienen ohjelman joka tekee muutokset näppärästi graafisesta käyttöliittymästä niin ei tarvitse käsiään sotkea heksaeditorilla.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 2.4.2014 22:35

YES!

Olen jo pidemmän aikaa toivonut täysin lineaarista lämpötilamittaria, ettei se pomppaisi jo 70 asteen jälkeen yläasentoon.


Mitä eroja tuossa W8 -mallin mittaristossa on ihan perus TDI-täysMFD-näytölliseen?

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 3.4.2014 7:58

Eipä siinä mitään ihmeellistä ole. Nopeusmittari menee 280 km/h asti. Lisäksi W8-mittaristossa on käytössä W8:n omat moduulit, kuten esim. bensatankilla on oma mittausmoduuli mistä tulee bensiinin määrätieto.

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 3.4.2014 20:47

Tosi hienoa että joku jaksaa näitä bittimaailman juttujakin kirjoitella ja vielä auttaa muita.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.5.2014 2:09

Tosiaan, iso kiitos tälle miehelle. Kävin vaihdattamassa Passattiin uuden täys-FISsillisen mittariston, itse mittariston purkuun ja kasailuun meni melkein enemmän aikaa kuin koodailuun ja tiettyjen parametrien muuttamiseen. Eihän näissä softahommissa toki pitäisi kauaa koskaan mennäkään, mutta aina ei kaikki mene niinkuin ohjeet kertoo..

Nyt on lämpötilamittari täysin lineaarinen, mittari näyttää karvan vajaata 90 astetta kun lämmöt on 86 ja jo 90 asteessa neula on lievästi plussan puolella. Ehdottomasti siis parempi kuin entinen "jo 70 asteen jälkeen hyvät lämmöt" t:vag.


mittaristoa kun vaihdetaan niin mittaristossa on oma "määräävä" kilometrimuisti, tässäkin tapauksessa tauluun olisi voitu jättää 150tkm pienempi lukema mutta sekin saatiin korjattua oikealle sataluvulle, joskaan ei täsmälleen oikeaksi.

Entris
-
Viestit: 1194
Liittynyt: 1.10.2005 12:37

ViestiKirjoittaja Entris » 11.5.2014 22:36

Hyvä että homma tuli kuntoon!

Rupesi itseäkin kiinnostamaan FIS-Control siinä määrin että taidanpa katsoa jos sellaisen jostain saisi käytettynä... Ei ole niin kova tarve että uutena ostaisin mutta jos joskus sattuu vastaan niin lunastan pois. :-P

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 11.5.2014 23:12

Niin, muillekin ihmisille herätys. Jos kiinnostaa äärimmäisen hyödyllinen lisäpalikka VAG-mittaristoon eli FIS-control, kannattaa pitää kiirettä, sillä tuota tuotetta ei enää saa tämän kuun jälkeen. Palikka tulee siis mittariston johtojen väliin, ja toimii mm. vcds-lukijana näyttäen sensorien dataa suoraan mittaristossa, ei tarvitse siis asennella niitä v*tun tuning-härpäkkeitä ja vedellä ahtoletkuja pisin poikin ohjaamoa etc.

http://www.fis-control.de/index_en.html


sivulta löytyvä youtube-video kertonee kaiken tarpeellisen.

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 13.5.2014 16:11

Noniin, siinähän ei kauaa kestänyt. :)

Info
The FIS-Control 2.1 is completely sold out.
The FIS-Control project is just a hobby for me and it got more and more time consuming. So I decided to stop selling hardware. Of course I will continue customer support. And I will also continue working on the firmware.
Stefan ([email protected])

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 13.5.2014 20:17

Voi perkele, olen haaveillut tuosta jo useita vuosia, mutta nyt näyttää olevan sitten myöhäistä...

Laitoin minä postia tuolle miehelle, katsoo löytyykö siltä vielä yhtä kappaletta, jonka voisi lunastaa.

Onko kellään tietoa, onko nuita vastaavanlaisia tehty markkinoille ja jos on niin linkit olisi tervetulleita :)

Jultsu
-
Viestit: 2919
Liittynyt: 29.10.2010 4:52

ViestiKirjoittaja Jultsu » 14.5.2014 1:53

Vastaavia vehkeitä on uudemman alustan autoihin, eli 3C passat ja ikätoverit. Kufateciltä löytyi jotain tällasta http://www.kufatec.de/shop/de/e-mfa-zus ... uvm.-tacho

cre8tor
-
Viestit: 158
Liittynyt: 18.9.2006 19:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja cre8tor » 14.5.2014 8:34

Ei auta asiaa, kun pitäs olla 4-koppaseen Golfiin...


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 29 vierailijaa