Akku purkaa
Valvoja: ffp jäsenet
Akku purkaa
Ilman suurempia tutkimuksia kysäisen ensin mahdollisia vikapaikkoja.
Akku on uusi. Auton seistyä kaksi päivää on akku tyhjä. Pysäköitäessä jännite on ollut noin 14V
Voisiko startin hiilet olla loppusuoralla? Vai voisiko purkaa laturin kautta?
Tekele on IV kopan Golf farkku 1,9tdi tomaatti. Sähköherkkuja on
Akku on uusi. Auton seistyä kaksi päivää on akku tyhjä. Pysäköitäessä jännite on ollut noin 14V
Voisiko startin hiilet olla loppusuoralla? Vai voisiko purkaa laturin kautta?
Tekele on IV kopan Golf farkku 1,9tdi tomaatti. Sähköherkkuja on
Paljonko tuolla 80mA kulutuksella on varaa tuhlailla 75A akkua jos käynnistyksessä vaaditaan virtaa hehkuille, valoautomatiikalle ja mahdollisesti päälle unohtuneille sähkölaitteille?
Jännitehän putoaa 14Voltista jonkin verran ilman mitään kulutusta. Ja Alle 10V jännitteellä ei taida enää käynnistyä.
Eikö startti missä on kuluneet hiilet vie virtaa enemmän? Startti ei täydellä akullakaan tunnu pyörittävän missään voiman tunnossa. Mutta paha sanoa kun ei ole mihin verrata.
Jännitehän putoaa 14Voltista jonkin verran ilman mitään kulutusta. Ja Alle 10V jännitteellä ei taida enää käynnistyä.
Eikö startti missä on kuluneet hiilet vie virtaa enemmän? Startti ei täydellä akullakaan tunnu pyörittävän missään voiman tunnossa. Mutta paha sanoa kun ei ole mihin verrata.
80 mA eli 0,080 A tekee vuorokaudessa 24h * 0,080 = 1,92 Ah joten akun ei pitäis tosiaan vielä hyytyä. muutamaan vuorokauteen.
Täyden akun jännite on luokkaa 12,7V -heti latauksen jälkeen enemmän mutta näille paikkeille se tippuu.
Hiilien kuluneisuus ei sinänsä vaikuta ennenkuin ne ovat niin lyhyet etteivät enää yletä, jolloin niistä ei saa menemään virtaa tarpeeksi läpi.
Jos tuo 80mA pitää paikkansa ja se että jännite heti ajon jälkeen 14V niin vaikuttaisi että vika on akussa, mutta on tietysti mahdollista että virrankulutus jostain syystä pomppaakin jossain vaiheessa
Täyden akun jännite on luokkaa 12,7V -heti latauksen jälkeen enemmän mutta näille paikkeille se tippuu.
Hiilien kuluneisuus ei sinänsä vaikuta ennenkuin ne ovat niin lyhyet etteivät enää yletä, jolloin niistä ei saa menemään virtaa tarpeeksi läpi.
Jos tuo 80mA pitää paikkansa ja se että jännite heti ajon jälkeen 14V niin vaikuttaisi että vika on akussa, mutta on tietysti mahdollista että virrankulutus jostain syystä pomppaakin jossain vaiheessa
Vaikuttaisi ettei pura. Navat ovat irti. Vihreä hohtaa silmässä ja jännite on 12,6V. Seissyt noin 20h
Voisiko joku sähkölaite häiriintyä niin, että se löisi itsekseen päälle? Takalasin lämmitin? Peilin lämmittimet, penkin lämmittimet?
PÄIVITYS
Akku seisoi yön yli irrallaan. Jännite 12.3V. Eli itsekseen ei purkaannu
Voisiko joku sähkölaite häiriintyä niin, että se löisi itsekseen päälle? Takalasin lämmitin? Peilin lämmittimet, penkin lämmittimet?
PÄIVITYS
Akku seisoi yön yli irrallaan. Jännite 12.3V. Eli itsekseen ei purkaannu
Viimeksi muokannut 4woodoo, 1.2.2013 9:47. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
No mittasin minäkin työkaverin Golv IV 1.6 bensa autosta melko alhaisia( reilusti alle 12,5V) lepojännitteitä ennen akun uusimista. Vielä se vuoden uskalsi ajella sillä vanhalla mittausten jälkeen ja käyntiinkin lähti. Mut parhaat päivänsä sekin akku oli nähnyt jo kauan aikaa sitten ja alkaahan se kovilla pakkasilla ongelmariski kasvamaan helposti, voispa sanoa että jopa kolmanteen potenssiin jokaisella yli 20 pakkasasteen ylittävällä lukemalla :) ja kai se on selvää, että vajaasti varautunut akku+pakkanen ei ole kovin hyvä yhdistelmä varsinkin jos auto seisoskelee pihassa yli vuorokauden kestäviä aikoja ajamatta.
Pihtiamppeer mittari on kurko näissä hommissa, sulaketaululle vaan mittailemaan minna katoaa virtaa parkissa. Itse huomasin että edellisessä autossa 3bg passatissa missä oli kanss kaikenkarvaisia sähköherkkuja, ei akku koskaan kerennyt normaalissa työmatka-ajossa(20min) latautumaan täyteen asti ilman ylläpitolaturia(ei ollut webastoa yms.) vaan jännite jäi 12.6 ja alle jokapäiväisessä käytössä myös uudella akulla.
Kun laitoin defan ylläpitolaturin niin alko pysyy akku täytenä...
Kun laitoin defan ylläpitolaturin niin alko pysyy akku täytenä...
Normiakuissa kennojännite on 2,1 - 2,2V. 12 volttiin tarvitaan siis 6 kennoa josta saadaan lepojännitteeksi 12,6 - 13,2V. Auton laturin latausjännite on yleisesti jotain 14,4 - 14,7 volttia eli sitä jännitettä on turha mitata heti ajon jälkeen. Itse tutkisin asiaa lataamalla akun täyteen kengän ollessa irti. Laturi pois ja kenkä edelleen irti, odotellaa esim. seuraavaan päivään ja mittaa jännitteen. Jos on alle 12,6V niin akku on sökö. Sisäinen resistanssi kyllä purkaa akkua mutta ei noin lyhyessä ajassa pitäisi olla mitään vaikutusta, itsepurkautuminen on lyijyakulla jotain 3-4% luokkaa. Huh tulipas taas tekstiä, anteeksi....
Tuosta akun itsepurkautumisesta pitää sen verran sanoa että on kyse vähän eri sisäisestä resistanssista mistä yleensä puhutaan kun akkujen ominaisuuksista juttua on.
Eli kun akun sisäisestä resistanssista yleensä puhutaan niin tarkoitetaan akun ulostulo virtaa rajoittavaa resistanssia joka on milliohmi luokkaa - ja jos akku tästä kautta purkautuisi niin purkautuminen olisi kirjaimellisesti räjähdysmaisen nopeaa... - tässä sisäisessä resistanssissa siis sitä parempi mitä pienempi sisäinen vastus on jolloin saadaan hyvä virrananto kyky.
Mutta akussa tapahtuu tosiaan myös pientä purkautumista navoista toiseen sisäisesti ja sitä nopeammin mitä pienempi resistanssi on - kannattaa huomioida myös että tätä purkautumista voi tapahtua hieman myös ulkoisesti jos akun kansi on oikein likainen jolloin jossain talven yli säilytyksessä tälläkin voi olla merkitystä.
Eli kun akun sisäisestä resistanssista yleensä puhutaan niin tarkoitetaan akun ulostulo virtaa rajoittavaa resistanssia joka on milliohmi luokkaa - ja jos akku tästä kautta purkautuisi niin purkautuminen olisi kirjaimellisesti räjähdysmaisen nopeaa... - tässä sisäisessä resistanssissa siis sitä parempi mitä pienempi sisäinen vastus on jolloin saadaan hyvä virrananto kyky.
Mutta akussa tapahtuu tosiaan myös pientä purkautumista navoista toiseen sisäisesti ja sitä nopeammin mitä pienempi resistanssi on - kannattaa huomioida myös että tätä purkautumista voi tapahtua hieman myös ulkoisesti jos akun kansi on oikein likainen jolloin jossain talven yli säilytyksessä tälläkin voi olla merkitystä.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
Latausjännitteen pitäisi akusta riippumatta pysyä siellä (yli) 14 voltin paikkeilla.
Tuo aiemmin kuvailtu diodivika on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto. Se voisi selittää tuon mystisen purkautumisen.
Tietysti voisi seurata vaikka kokoajan ajaessa (ja ajon jälkeen) miten jännitteet oikeasti käyttäytyy, kertaluontoinen mittaus ei aina kerro koko totuutta.
Tuo aiemmin kuvailtu diodivika on kyllä ihan varteenotettava vaihtoehto. Se voisi selittää tuon mystisen purkautumisen.
Tietysti voisi seurata vaikka kokoajan ajaessa (ja ajon jälkeen) miten jännitteet oikeasti käyttäytyy, kertaluontoinen mittaus ei aina kerro koko totuutta.
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
uusi laturi vaihdettu
toimi noin viikon ja teki saman tempun nyt ajoin kotoolta kauppaan ja kaupan pihasta lähdin hakee löpöö matkaa 1km tankkauksen jälkeen ei jaksanut käynnistyä
eli akku oli menny tyhjäksi
laturi ei lataa yhtää vaikka ottaa mittarilla suoraan laturista
mikä virka sillä 2napasella liittimellä on mikä tulee laturiin
toimi noin viikon ja teki saman tempun nyt ajoin kotoolta kauppaan ja kaupan pihasta lähdin hakee löpöö matkaa 1km tankkauksen jälkeen ei jaksanut käynnistyä
eli akku oli menny tyhjäksi
laturi ei lataa yhtää vaikka ottaa mittarilla suoraan laturista
mikä virka sillä 2napasella liittimellä on mikä tulee laturiin
-
- -
- Viestit: 1158
- Liittynyt: 1.4.2007 19:09
oldsmobile_83
Uusi viestiLähetetty: 25.9.2013 20:15 Viestin aihe:
uusi laturi vaihdettu
toimi noin viikon ja teki saman tempun nyt ajoin kotoolta kauppaan ja kaupan pihasta lähdin hakee löpöö matkaa 1km tankkauksen jälkeen ei jaksanut käynnistyä
eli akku oli menny tyhjäksi
laturi ei lataa yhtää vaikka ottaa mittarilla suoraan laturista
mikä virka sillä 2napasella liittimellä on mikä tulee laturiin
Virtapiiri kerrallaan mittaukseen, mihnä purkaa akkua.
mikä virka sillä 2napasella liittimellä on mikä tulee laturiin
Latauksen merkkivalo/laturin herätevirta ja toinen menee ECU:lle (laturin kuormitustieto?)
Toimiiko se merkkivalo? syttyykö ku laittaa virrat päälle ja sammuu kun käynnissä?
Oletko käyttänyt latauksen sulaketta irti, että näkee kontaktipinnat / putsannut niitä
Mistähän seuraavaa vikaa kannattais tutkia kun itellä touran bensa ja alta vuojen vanha akku ja nyt tyhjenee itsestään. Sulakkeet on käytetty yksi kerrallaan irti, n. 3-5A näytti mittari ennen ja yhden sulakkeen kun otti pois lakkasi ainakin pyyhkijät toimimasta mutta kulutus silti näytti 0.5-1.5A Luokkaa. Sulake oli numeroltaan 46: Onboard power supply control unit
Laturinpäässä jotain häikkää? Lataa kyllä..
Laturinpäässä jotain häikkää? Lataa kyllä..
Velipojalla on Golf V 2.0 TDI 4motion, joka purkaa akun yön aikana tyhjäksi.
Koitettu parillakin akulla. Laturi lataa.
Vuotovirtaa on käsittääkseni todettu olevan, mutta sulakkeita irroittamalla ei saa loppumaan.
Vikaa on koitettu parissakin paikassa löytää, mutta eivät oikein osaa mitään siihen sanoa.
Kuinka tuon kanssa nyt kannattaisi edetä?
Koitettu parillakin akulla. Laturi lataa.
Vuotovirtaa on käsittääkseni todettu olevan, mutta sulakkeita irroittamalla ei saa loppumaan.
Vikaa on koitettu parissakin paikassa löytää, mutta eivät oikein osaa mitään siihen sanoa.
Kuinka tuon kanssa nyt kannattaisi edetä?
-
- -
- Viestit: 135
- Liittynyt: 9.12.2009 21:18
Tuo velipojan Golf V kävi tänään volkkarilla tutkittavana ja ainakin väittivät löytäneensä vian. Lapuissa lulee, "kuljettajan oven ohjainlaite viallinen" ja ikkunannostimenmoottoria tarjosivat vaihdettavaksi. Suolaista, melkein 450€ uusi moottori.
Ei tosiaan lopeta vuotamista vaikka sulakkeet irroittaa, jostain väylästä olivat kuulemma puhuneet, joka silti vuotaa. Mikä väylä? Can-väylä?
Vikakoodia tuo ei antanut. Ikkuna toimii myös aivan normaalisti.
Onko muilla ollut samaa vikaa? Onko ainoa keino tosiaan vaihtaa tuo nostimenmoottori vai onko sellainen vika, että voisi olla korjattavissa tuo moottori?
Ei tosiaan lopeta vuotamista vaikka sulakkeet irroittaa, jostain väylästä olivat kuulemma puhuneet, joka silti vuotaa. Mikä väylä? Can-väylä?
Vikakoodia tuo ei antanut. Ikkuna toimii myös aivan normaalisti.
Onko muilla ollut samaa vikaa? Onko ainoa keino tosiaan vaihtaa tuo nostimenmoottori vai onko sellainen vika, että voisi olla korjattavissa tuo moottori?
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 63 vierailijaa