jaonmuutos adapterit

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

jaonmuutos adapterit

ViestiKirjoittaja OQO » 22.1.2013 22:56

Terve!
Boraan tarvis saada vanteet kesäksi, mutta tuntuu olevan kiven takana kivat 5x100 jaolla olevat vanteet, jotka olisivat lisäksi sopivan hintaisetkin. Uudemmalla volkkarin jaolla 5x112 löytyy jo huomattavasti paremmin, joten miten saisin parhaiten istutettua tuollaisella tai muulla jaolla olevat vanteet Boraan? Noita adaptereita on, mutta oliko niin, että ne eivät ole missään tilanteessa tieliikennekelpoisia?

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 23.1.2013 16:40

Ainahan niissä varoitellaan, että eivät ole tieliikennekelpoisia. Ainakaan lakipykälien mukaan. Itsellä+lukemattomilla kavereilla kuitenkin olleet aina ongelmitta, mullekkin konttorin setä sanoi että kyllä sinne isommatki levikepalikat menis viellä. Eikä poliisisetäkää mitää moisista sanonut, vaikka ihan silmillä katsoen näkyvätkin. Toisinsanoen, paska säkä jos niistä joku jotain sanoo, ajoa ne kestävät ainakin ja niillä saa varmasti helpoiten tuon jaonmuutoksen tehtyä. Muistat vain adaptereita hankkiessa katsoa vanteen ET lukua ja adapterien paksuutta, ettei tule vanne liian ulos tai jää liian sisään. Ja varautua lyhyempien/pisempien pulttien hankintaan, riippuen adaptereista ja niiden paksuudesta.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 23.1.2013 17:15

Entä sitten kun Borassa on tällä hetkellä rekisteriotteessa vain ja ainoastaan alkuperäiset hyväksytyt rengaskoot ja jos esimerkiksi hommaa 17" vanteet niin nehän pitäisi muutoskatsastaa, niin mitä katsastussetä meinaa jos muutoskatsastan vanteita adaptereilla sovitettuina?

Mk146
-
Viestit: 155
Liittynyt: 30.5.2010 22:13

ViestiKirjoittaja Mk146 » 23.1.2013 17:22

Renkaiden muutoskatsastuksessa ne syynää lähinnä sitä kumia, ei vannetta. Mulla ei ainakaan tullut ongelmia adaptereiden kanssa, katsastusmieskään ei ollut tuttu ja vaikutti jopa vittuuntuneeltakin ja läpi meni. Lähinnä taitavat katsoa että ottavatko renkaat mihinkään ylimääräiseen kiinni.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 23.1.2013 19:22

Tieliikennelaillisia suomessa ovat ainoastaan vannevalmistajan hyväksymät adapterit

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.1.2013 8:50

Voihan sitä vedota adapterin mahdolliseen TÜV-hyväksyntään, jos katsastusmies käy äittelemään. Ainakin FK/H&R/RH adapterit on ko. hyväksynnällä varustettu 30mm paksuuteen saakka.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 24.1.2013 9:28

Luultavasti vaativat dokumentit hyväksynnöistä, jos sen kortin vetäisee katsastuksessa esille.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.1.2013 9:48

Vannehausta ainakin löytyy 15"-19" koossa ja 5x100 jaolla 52hakutulosta. +muut haku koneet ja netti kaupat.
Valinnan varaa on kyllä jonkinverran.

mrannikko
-
Viestit: 102
Liittynyt: 7.11.2008 10:00

ViestiKirjoittaja mrannikko » 24.1.2013 10:26

Tuosta spacerin/jaon muutoksesta sen verran että jos esimerkiksi 15mm laikka on irti jarrun ja vanteen välissä on LAITON.

Mutta jos laikka on hitsattu tai pultattu kiinni eli se ei ilman työkaluja pääse lähtemään irti vaikka vanteen ottaisikin pois on LAILLINEN.

Tämä on inssiltä kuultua.

antti_volkkaristi
-
Viestit: 362
Liittynyt: 21.9.2003 13:17

ViestiKirjoittaja antti_volkkaristi » 24.1.2013 11:38

Itsellä ollut lukuisat levikepalat/ muunnospalat, beetlessä oli parhaillaan kaks päällekkäin eikä mitään ongelmia, ei mennyt laakereita sen enempää..tai ei yhtään vaikka joku sitä väittää.
Katsastin 20 tuumaset beetleen levikepaloin ja läpi meni kun tosiaan oli fk:n pala ja siitä hyväksyntä.
eikö clk vai slk mersuun tule taakse palat mukana kun eri et edessä ja takana.
onhan se jarrulevykin tavallaan irtopala sielä välissä ja siin on väljät reijätkin.
Amarokissa on nyt 3080kg kantavuus ja siinäkin muutettu 120--->130 jakoon ja hyvin on renkaat mukana tullut. etää ei muuta kuin palat väliin niin rupee vaihtoehtoa oleen vaikka väitän 5x100 ja 5x112 olevan saatavuus yhtä kattava.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 24.1.2013 12:54

Joo kyllähän noita 5x100 vanteita löytyy vaikka ja kuinka, mutta haluaisin esimerkiksi joitain rs-replica vanteita, joita on 5x112 paljon enemmän myynnissä käytettyinä. Budjetti kun on suhteellisen pieni, niin uusia ei viitsisi ostaa, eikä käytettyinä 5x100 tunnu löytyvän helposti.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.1.2013 14:24

Paljonkos noi muutos palaset maksaa 4kpl jos budjekti on pieni.. Ajattelin vaan että saat ilman "kikkailuja" himpun kalliimmat vanteet 5x110 jaolla jos laitat vanteisiin noiden muutos palastenki hinnan :)
Ei tarvi katsurillekkaan selitellä

Täällä ainaki näytti olevan muutama replika suht. edulliseti
http://www.nettivanne.fi/vanteet/haku/0 ... 0sanahaku/

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 24.1.2013 16:00

Jaonmuutos adapterit kaikkine pultteineen ja muttereineen on helposti käytettynäkin useampia satasia / 4 kpl. Uutena lähemmäs 100 eur / rengas. Varsinkin kunnolliset pinnapulteilla varustetut versiot.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 24.1.2013 16:03

Mulla tuli FK:n 5x100->5x130-adaptereiden mukana TÜV-laput. Pidin varuilta leimalla aina mukana, jos inssi jotain käy mussuttamaan, mutta ei koskaan sanallakaan maininnut koko adaptereita, vaikka ne aika selkeästi oli havaittavissa (ekana vuonna 15mm & 25mm, tokana ja kolmantena vuonna 30&45mm limput).
Tosin noi 45mm H&R:n "leeput" eivät olleet edes hyväksytyt, mutta lappu oli silti "valttikorttina" mukana. H&R:lläkin näyttäisi TÜV-hyväksynnät loppuvan 30mm/puoli levittäviin lättyihin, varmaan joku Saksan lainsäädäntö? (Meillähän raideväliä ei saa levittää kuin 30mm/akseli...)

MikaJ
-
Viestit: 4040
Liittynyt: 24.7.2003 18:09

ViestiKirjoittaja MikaJ » 24.1.2013 19:17

Niillä hyväksyntälapuilla ei Suomesa ole mitään virkaa. Vieläkin taitaa olla säädökset ihan selkeitä, mitään levikepalasia ei ole sallittu, ellei ne ole autonvalmistajan tai vannevalmistajan hyväksymiä kyseiseen autoon. Joten ei paljon auta vaikka heittäisi jotkut TüV:n laput inssille kun se alkaa "mussuttamaan", koska se on oikeassa.

[edit]
LVMa 1256/2002
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 24.1.2013 23:34

Oho nehän on aika arvokkaita sitten..silleen niinku laittomiksi.
Asiahan ei minulle oikeestaan kuulu, mutta osta ne 5x100 jaolliset vanteet :)

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 25.1.2013 13:45

Itellä oli 5x130 jakoset vanteet 25 ja 30mm rautasilla adaptereilla kiinni borassa, otettiin fk:n adapterista vaan mallia ja tehtiin sen mukaan.. Adapterien kiinnityspultit hain iha ruuvikaupasta, 12.9 kovuuksesiset.. Kaveri lainas niitä A3 audiin, jolla ajo sitten lähemmäs kahtasataa mettään, vanteet pysy kiinni..

Mutta joo, lakikirjan mukaan jos mennään niin vannevalmistajan vanteisiin ja automalliin hyväksytyt on lailliset, eriasia on sitte se että sanooko noista kukaan mitään, ihmisiä ne poliisit ja katsuritkin on.

Daword
-
Viestit: 759
Liittynyt: 27.1.2009 13:41

ViestiKirjoittaja Daword » 25.1.2013 17:47

Tuosta voi päätellä että kaveri joka ajaa 200 mettään varmaan laittaakin tuollaiset ite tekaistut.

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 27.3.2013 14:11

Mitenkäs toi menee nyt, että jos ostan vanteet jotka olisivat 5x112 jaolla ja Borassa on 5x100 jako ja hommaan adapterit siihen väliin, niin kuinka suuri vanteiden ET saa/voi olla, että vanteet sopivat autoon vielä?
Auto on madaltamaton ja vanteet olisivat esim. 17" ja renkaat 225/45. Eli miten paksu lätty saa olla edessä ja takana, että vanteet saa vielä tukevasti ja varmasti kiinni ja kuinka suuri ET saa vanteissa silloin olla?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.3.2013 14:18

No vanteen leveyskin merkkaa jotain.

Mitä isompi ET niin sitä isompaa lättyä sinne tarvii väliin.

Jos oletetaan että vaikka 8x17 ET35 on passeli, niin ostat vanteet ET50:llä niin tarvii sen ainakin 15mm sinne väliin. Paljonko lie ohkasimmat jaonmuutospalat, en jaksa tarkistaa.

Toki tommoset menee alle lähelle nolla ET:lläkin.

Mro
-
Viestit: 509
Liittynyt: 21.3.2009 11:39

ViestiKirjoittaja Mro » 27.3.2013 17:33

15mm on suositeltu minimipaksuus adapterilla. Tosin sillon tarvii olla aika lyhkäset pyöränpultit, ettei ne tuu adapterin läpi ja ota napaan kiinni ennenkun vanne kiristyy.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.3.2013 18:18

15 mm on vielä aika vähän. Mielummin 20 mm, niin saa kunnolliset lätyt.

samza
ffp jäsen
Viestit: 1616
Liittynyt: 29.5.2004 15:40
Viesti:

ViestiKirjoittaja samza » 27.3.2013 18:33

20mm on pienin mitä monelta valmistajalta saa, esim http://www.tommisbillet.com/

OQO
-
Viestit: 201
Liittynyt: 16.4.2008 16:47

ViestiKirjoittaja OQO » 27.3.2013 18:55

Kiitoksia.
Eli esimerkiksi nämä adapterit, joiden paksuus on tekstin perusteella 45mm vaatisivat vanteilta ET:n 80 jotta päästäisiin lopulliseen ET 35:een?? Mahtaakohan tuollaisia vanteita olla edes olemassa?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 27.3.2013 19:06

Kyllä.

Tosin madaltamattoman ja joillakin perusleveyksillä ET voi olla jossain 50 hujakoilla jolloin rengas enemmän kaaren lähettyvillä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa