jaonmuutos adapterit
Valvoja: ffp jäsenet
jaonmuutos adapterit
Terve!
Boraan tarvis saada vanteet kesäksi, mutta tuntuu olevan kiven takana kivat 5x100 jaolla olevat vanteet, jotka olisivat lisäksi sopivan hintaisetkin. Uudemmalla volkkarin jaolla 5x112 löytyy jo huomattavasti paremmin, joten miten saisin parhaiten istutettua tuollaisella tai muulla jaolla olevat vanteet Boraan? Noita adaptereita on, mutta oliko niin, että ne eivät ole missään tilanteessa tieliikennekelpoisia?
Boraan tarvis saada vanteet kesäksi, mutta tuntuu olevan kiven takana kivat 5x100 jaolla olevat vanteet, jotka olisivat lisäksi sopivan hintaisetkin. Uudemmalla volkkarin jaolla 5x112 löytyy jo huomattavasti paremmin, joten miten saisin parhaiten istutettua tuollaisella tai muulla jaolla olevat vanteet Boraan? Noita adaptereita on, mutta oliko niin, että ne eivät ole missään tilanteessa tieliikennekelpoisia?
Ainahan niissä varoitellaan, että eivät ole tieliikennekelpoisia. Ainakaan lakipykälien mukaan. Itsellä+lukemattomilla kavereilla kuitenkin olleet aina ongelmitta, mullekkin konttorin setä sanoi että kyllä sinne isommatki levikepalikat menis viellä. Eikä poliisisetäkää mitää moisista sanonut, vaikka ihan silmillä katsoen näkyvätkin. Toisinsanoen, paska säkä jos niistä joku jotain sanoo, ajoa ne kestävät ainakin ja niillä saa varmasti helpoiten tuon jaonmuutoksen tehtyä. Muistat vain adaptereita hankkiessa katsoa vanteen ET lukua ja adapterien paksuutta, ettei tule vanne liian ulos tai jää liian sisään. Ja varautua lyhyempien/pisempien pulttien hankintaan, riippuen adaptereista ja niiden paksuudesta.
-
- -
- Viestit: 362
- Liittynyt: 21.9.2003 13:17
Itsellä ollut lukuisat levikepalat/ muunnospalat, beetlessä oli parhaillaan kaks päällekkäin eikä mitään ongelmia, ei mennyt laakereita sen enempää..tai ei yhtään vaikka joku sitä väittää.
Katsastin 20 tuumaset beetleen levikepaloin ja läpi meni kun tosiaan oli fk:n pala ja siitä hyväksyntä.
eikö clk vai slk mersuun tule taakse palat mukana kun eri et edessä ja takana.
onhan se jarrulevykin tavallaan irtopala sielä välissä ja siin on väljät reijätkin.
Amarokissa on nyt 3080kg kantavuus ja siinäkin muutettu 120--->130 jakoon ja hyvin on renkaat mukana tullut. etää ei muuta kuin palat väliin niin rupee vaihtoehtoa oleen vaikka väitän 5x100 ja 5x112 olevan saatavuus yhtä kattava.
Katsastin 20 tuumaset beetleen levikepaloin ja läpi meni kun tosiaan oli fk:n pala ja siitä hyväksyntä.
eikö clk vai slk mersuun tule taakse palat mukana kun eri et edessä ja takana.
onhan se jarrulevykin tavallaan irtopala sielä välissä ja siin on väljät reijätkin.
Amarokissa on nyt 3080kg kantavuus ja siinäkin muutettu 120--->130 jakoon ja hyvin on renkaat mukana tullut. etää ei muuta kuin palat väliin niin rupee vaihtoehtoa oleen vaikka väitän 5x100 ja 5x112 olevan saatavuus yhtä kattava.
Paljonkos noi muutos palaset maksaa 4kpl jos budjekti on pieni.. Ajattelin vaan että saat ilman "kikkailuja" himpun kalliimmat vanteet 5x110 jaolla jos laitat vanteisiin noiden muutos palastenki hinnan :)
Ei tarvi katsurillekkaan selitellä
Täällä ainaki näytti olevan muutama replika suht. edulliseti
http://www.nettivanne.fi/vanteet/haku/0 ... 0sanahaku/
Ei tarvi katsurillekkaan selitellä
Täällä ainaki näytti olevan muutama replika suht. edulliseti
http://www.nettivanne.fi/vanteet/haku/0 ... 0sanahaku/
Mulla tuli FK:n 5x100->5x130-adaptereiden mukana TÜV-laput. Pidin varuilta leimalla aina mukana, jos inssi jotain käy mussuttamaan, mutta ei koskaan sanallakaan maininnut koko adaptereita, vaikka ne aika selkeästi oli havaittavissa (ekana vuonna 15mm & 25mm, tokana ja kolmantena vuonna 30&45mm limput).
Tosin noi 45mm H&R:n "leeput" eivät olleet edes hyväksytyt, mutta lappu oli silti "valttikorttina" mukana. H&R:lläkin näyttäisi TÜV-hyväksynnät loppuvan 30mm/puoli levittäviin lättyihin, varmaan joku Saksan lainsäädäntö? (Meillähän raideväliä ei saa levittää kuin 30mm/akseli...)
Tosin noi 45mm H&R:n "leeput" eivät olleet edes hyväksytyt, mutta lappu oli silti "valttikorttina" mukana. H&R:lläkin näyttäisi TÜV-hyväksynnät loppuvan 30mm/puoli levittäviin lättyihin, varmaan joku Saksan lainsäädäntö? (Meillähän raideväliä ei saa levittää kuin 30mm/akseli...)
Niillä hyväksyntälapuilla ei Suomesa ole mitään virkaa. Vieläkin taitaa olla säädökset ihan selkeitä, mitään levikepalasia ei ole sallittu, ellei ne ole autonvalmistajan tai vannevalmistajan hyväksymiä kyseiseen autoon. Joten ei paljon auta vaikka heittäisi jotkut TüV:n laput inssille kun se alkaa "mussuttamaan", koska se on oikeassa.
[edit]
LVMa 1256/2002
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
[edit]
LVMa 1256/2002
10 §
Vanteiden ja renkaiden muutokset
4. Auton pyörännavan ja vanteen väliin saa asentaa vain auton tai vanteen valmistajan vanteen ja kyseisen automallin yhteydessä käytettäväksi tarkoittamia sovituskappaleita.
Itellä oli 5x130 jakoset vanteet 25 ja 30mm rautasilla adaptereilla kiinni borassa, otettiin fk:n adapterista vaan mallia ja tehtiin sen mukaan.. Adapterien kiinnityspultit hain iha ruuvikaupasta, 12.9 kovuuksesiset.. Kaveri lainas niitä A3 audiin, jolla ajo sitten lähemmäs kahtasataa mettään, vanteet pysy kiinni..
Mutta joo, lakikirjan mukaan jos mennään niin vannevalmistajan vanteisiin ja automalliin hyväksytyt on lailliset, eriasia on sitte se että sanooko noista kukaan mitään, ihmisiä ne poliisit ja katsuritkin on.
Mutta joo, lakikirjan mukaan jos mennään niin vannevalmistajan vanteisiin ja automalliin hyväksytyt on lailliset, eriasia on sitte se että sanooko noista kukaan mitään, ihmisiä ne poliisit ja katsuritkin on.
Mitenkäs toi menee nyt, että jos ostan vanteet jotka olisivat 5x112 jaolla ja Borassa on 5x100 jako ja hommaan adapterit siihen väliin, niin kuinka suuri vanteiden ET saa/voi olla, että vanteet sopivat autoon vielä?
Auto on madaltamaton ja vanteet olisivat esim. 17" ja renkaat 225/45. Eli miten paksu lätty saa olla edessä ja takana, että vanteet saa vielä tukevasti ja varmasti kiinni ja kuinka suuri ET saa vanteissa silloin olla?
Auto on madaltamaton ja vanteet olisivat esim. 17" ja renkaat 225/45. Eli miten paksu lätty saa olla edessä ja takana, että vanteet saa vielä tukevasti ja varmasti kiinni ja kuinka suuri ET saa vanteissa silloin olla?
No vanteen leveyskin merkkaa jotain.
Mitä isompi ET niin sitä isompaa lättyä sinne tarvii väliin.
Jos oletetaan että vaikka 8x17 ET35 on passeli, niin ostat vanteet ET50:llä niin tarvii sen ainakin 15mm sinne väliin. Paljonko lie ohkasimmat jaonmuutospalat, en jaksa tarkistaa.
Toki tommoset menee alle lähelle nolla ET:lläkin.
Mitä isompi ET niin sitä isompaa lättyä sinne tarvii väliin.
Jos oletetaan että vaikka 8x17 ET35 on passeli, niin ostat vanteet ET50:llä niin tarvii sen ainakin 15mm sinne väliin. Paljonko lie ohkasimmat jaonmuutospalat, en jaksa tarkistaa.
Toki tommoset menee alle lähelle nolla ET:lläkin.
20mm on pienin mitä monelta valmistajalta saa, esim http://www.tommisbillet.com/
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 77 vierailijaa