Autojen rakentelu 90-luvulla?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

pikkujaska
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 17.9.2012 21:57

Autojen rakentelu 90-luvulla?

ViestiKirjoittaja pikkujaska » 17.9.2012 22:08

Cordoba myyty jo yli vuosi sitten, mutta tulipa tehtyä uudestaan tunnus tälle foorumile :)
Uusi projekti seisoskelee tallissa, ja vähän apuja tarttisin, eli laitanpa tännekin kysymyksen:

Ajatuksena oli päivittää auton tyylisuuntaa vähän vanhempaan, noin 15-20 vuotta nykyhetkeä taaemmas. Probleema on, että itte en noista ajoista hirveästi muista (varsinkaan automaailman villityksistä), koska oon silloin vielä lapioinut hiekkalaatikolla tyytyväisenä hiekkaa housuihini.
Googlesta ei juuri apua ole (vaan tuloksista ilmene miten 90-luvun autoja on nykyään laitettu) ja tuning-lehtien näkemys ei ihan niin kauas kanna.

Eli mikä oli "se juttu" 90-luvun puolivaiheilla? 5-puolaiset aluvanteet ja suuret pakoputkenpäät, wunderbaumit ja takalasinverhot?
Nykyään on (taas) huulivanteet ja madallukset. Korisarjat ja alustavalot sun muut sijoittuu 2000-luvun alkupuolelle, takalasin ritilät ja karvanopat taitaa olla vanhempaa tavaraa.

Kiitos avusta sekä muistoista! :)


Kaikki muistikuvat ja vinkit tarpeen, ja jos kuvia löytyis, niin mahtava homma!!

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 17.9.2012 22:13

Siinähän ne videon muodossa.

Saneissa ja serryissähän oli pakollisena portaat takalasissa ja "teinireikä-mangelssit" mitä itse seurailin aikoinaan velipojan kavereita.

Jonde
-
Viestit: 2086
Liittynyt: 23.7.2003 12:23

ViestiKirjoittaja Jonde » 17.9.2012 23:40

Myös mitä erikoisemmat korisarjat oli muotia tuohon aikaan, ei tainnut juuri autoa olla mihin ei muovista tai lasikuituista levikettä olisi saanut. Valmistajiakin oli tusinassa 20kpl.

sam74
-
Viestit: 363
Liittynyt: 6.12.2006 11:55

ViestiKirjoittaja sam74 » 18.9.2012 12:04

Kyllä meillä oli kaveriporukassa tuolloin -90 luvun puolvälissä jo autot madallettuja, ainaskin oma oli silloin matalempi mitä nykyiset. kavereiden kanssa keskityttiin enemmän autohifi puoleen ja löytyi joltain jo silloin kaikennäköisiä teippauksia autoista vaikkei hurjapäää leffoista oltu kuultu juttuakaan... Ja tietty ikkunoissa jätesäkki tummennokset ympäri auton.

albanzo
-
Viestit: 3655
Liittynyt: 23.7.2003 10:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja albanzo » 18.9.2012 12:05

avaat Completosin nettisivut ja palaat kultaselle 90-luvulle välittömästi. :)

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 18.9.2012 14:18

Hanki nippu ko. aikakauden saksalaisia/brittiläisiä autolehtiä divarista / osto-osastolta ja eiku selaamaan!

jii_bee
-
Viestit: 2414
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

ViestiKirjoittaja jii_bee » 18.9.2012 15:02

Tämä laitos oli pari vuotta sitten jotain "uutta", lähinnä siihen kerättyjen autorakentelun ysäri-elementtien ansiosta.

Kuva

Tuolta pari kuvaa lisää.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 18.9.2012 16:38

Rieger GTO vaan kehiin, niin ollaan asian (ysärin) ytimessä! :D

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 18.9.2012 18:02

Kolmipuolaiset vanteet ja vähintään kaksi 12tuumaista cervin wegaa. Soittimen lisäksi isoilla pojilla oli digitaaliset equalisaattorit. Ja KAIKEN tuli olla korinväristä, jopa pyyhkijän varret.

topcatti
-
Viestit: 513
Liittynyt: 7.2.2011 10:16

ViestiKirjoittaja topcatti » 19.9.2012 6:40

Tuo ylempänä linkattu vihree golffi, mistähän löytäis juuri tommosen "splitterin"? Tuo sopii tohon täydellisesti

S4mmy
-
Viestit: 1309
Liittynyt: 13.5.2012 14:38
Viesti:

ViestiKirjoittaja S4mmy » 19.9.2012 13:15

^Completossilla näyttäis olevan ainakin samankaltaisia myynnissä.

kampiveivi
-
Viestit: 104
Liittynyt: 22.12.2010 15:14

ViestiKirjoittaja kampiveivi » 20.9.2012 0:42

Ite sain kortin vuonna -95 ja omaan muistiin on jääny että ne kotterot jota siihen aikaan itellä ja muilla saman ikäsillä oli olivat aika kauheita rotiskoita. Silloin elettiin vielä laman jälki mainingeissa ja autojen rakentelua leimasi rahan puute, toisaalta ei silloin tainnut olla juuri tarjollakaan tuningpuskureita ym hilbetööriä. Silloin "tuninkia" (moista sanaa kuin tuning edes tunettu) oli että otettiin puskurit pois dx:sästä tai ladasta. Alusta sarjat oli mallia black and decker, ja niin matala kuin vielä oli mahdollista ajaa. Joku taasen paransi alustaa hankkimalla kaasuiskarit taakse... Ratti vaihdettiin ralli malliin ja takaikkunaan lisäjarruvalo ja ikkuna verho/verhot. Ritilät taka-akkunalla oli mielestäni enempi 80 lukua. sivulasit piti olla tietty mahdollisimman tummat. Jos auto malattiin, maalattiin se mieluusti neon värillä tai sitten joku moniväri maalaus. Eipä outo ollut sekään että lähes jokainen irroitettava pelti osa autossa oli eri värinen koska oli vaihdettu toisesta autosta ja rahan puutteessa maalaus odotti...
Jos investoitiin vanteisiin oli valinta valkeat mangelssit, taisivat olla halvimmat, alumiineista vain haaveiltiin, ne oli tuohon maailman aikaan aika tyyriitä. Ja renkaatkin oli jotain ekoturboja, eli ei kovin paljon ollut muotia hankkia leveitä renkaita, tyytyväinen oli jos sai edes ne uudet ekoturbot eikä tarvinnu romikselta hakea käytettyjä....
Olihan niitä tuohonkin aikaan joitain pelle-pelottomia jotka halusivat muuttaa autonsa ulkonäköä radikaalisti, muistuu mieleen eräskin taunus johon keula maski oli mm tehty paksusta kettingistä. Toisessa taasen sälekaihtimista. Erikoisin taunus viritys oli kun koko auton kori oli saanut uuden muodon uretaanista ja pakkelista. Oli testarossa kylet ym.
Eräs "tyyli suunta" oli rakentaa auto näyttämään ralliautolta mainoksineen. Mieleen jäävimpänä cherry jossa castrolli tarroitus ja mattamusta kela racing teamin 242 volvo.
Mutta jytää piti kuulua silloinkin ja kovaa. subbari loosteriin vahvistimen kanssa ja 6*9:t hattu hyllylle. varakkaammat hankki oikein grafisen ecun mankan viereen.
Sitten vuosi tuhannen vaihteen tienoilla alkoi näkyä autoissa että jostain sai tuninosia tai ne halpeni ja nuorilla oli yhtäkkiä rahaa sijoittaa niihin . Luulen että käytetävän rahan määrä lisääntyi koska nuorten autokantakin yhtäkkiä nuortui radikaalisti.

Reaper
-
Viestit: 569
Liittynyt: 23.8.2003 18:17

ViestiKirjoittaja Reaper » 20.9.2012 0:59

Itse sain kortin vuonna 2000. Silloin oli vielä nähtävissä ns. "köyhä" meininki nuorten auton laittamisessa. Ei omassa kaveri piirissä paljon madalluksia ja isoja vanteita ollut. Sen jälkeen alkoikin tapahtua:

- Tuontiautojen verotus taisi muuttua n. 2002 jonka jälkeen alkoi näkyä enemmän tehokkaita autoja nuorillakin, saksantuonnit, JDM:t jne.
- "Tuning" osien hinnat halpenivat ja saatavuus lisääntyi kysynnän kasvaessa.
- Internetin yleistyminen mahdollisti nettikaupat, ulkomailta tilaamisen jne.

Tässä pari esimerkkiä '90 luvun lopun/2000-luvun alusta:
Kuva
Kuva

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 20.9.2012 9:44

TSW Venomit vois olla kova sana. Yleensä tais olla 90-luvun lopulla nuo TSW:t jokaisen korttelin kuninkaan alla.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 20.9.2012 9:55

Korotettu perä oli kanssa jossain vaiheessa must. Samoin keltaiset huomiovalot. Puukuula-istuinpäälliset. LA-puhelin.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 20.9.2012 10:08

Iso Jaska taitaa muistella nyt 70 lukua...

Tässä muutamia kakkiksia, jotka olivan kuumaa kamaa 90 luvun lopussa ja 2000 luvun alussa

http://ffp.fi/index.php?mid=5&pid=6&dir=17&iid=36
http://ffp.fi/index.php?mid=5&pid=6&dir=17&iid=43

Rkk
-
Viestit: 297
Liittynyt: 7.2.2011 11:14

ViestiKirjoittaja Rkk » 20.9.2012 11:29

Alfoihin tuli laiteltua 2-värimaalausta, tsw kiekkoja alle, konisporttia ympäriinsä + takajousia (takaveto alfoissa kun oli vääntätankot edessä ni spoorin verran kärsi laskea. Muuten pakarin mutka kolisi kiviin) ja kuppipenkiä säädettävillä selkänojilla.

145 volvosta tuli tehtyä GT-versio. Etuspoikka, loikkarilootaa, hopee metalli pintaa, orkis alua alle, bilsteiniä nurkiin, könig penkkejä eteen, GT-ratti + GT-mittaristo. GT-merkit loksuihin kopioituna 140-sarjasen GT-mallista.
Pata kasvatettiin 2.3litraan. Imusarjaa en muista mikä oli mut 45 weberit laulo tuplina kyljessä + peltisatsia. R-sportin nokat kventiilikopan alla.
Vauhtipyörästä pois kaikki ylimääräset + sinterikytkin.
Kalvot ympäri laseja.
Rallivaloa keuluilla.
Tästä tuli "vahinkossa" toimiva laite ja moni erehty (menes ny sen kartanovolvos kanssa pois siitä tupeksimasta).
Ah niitä aikoja :)
Elettiin 80-90 luvun taitetta.

lucifer
-
Viestit: 555
Liittynyt: 30.11.2010 21:33

ViestiKirjoittaja lucifer » 20.9.2012 20:54

Komppaan kampiveiviä, ite saanut samana vuonna kortin. Kerkisin jopa puolivuotta ajamaan 80-lätkällä..
Autot oli just niitä DX corolloita, Kadetteja ja sit jos oikein lykästi niin sit oli Manta..oikeen irmsseri =)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 15 vierailijaa