T4 syncroa ostamassa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

T4 syncroa ostamassa

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 23.8.2012 9:36

En löytänyt haluamaani tietoa aiheesta, joten perustin uuden keskustelun.

Olen miettinyt T4 syncron hommaamista ja kiinnostaisi tietää noiden kestävyydestä. Olen katsellut peliä, jolla on ajettu 600tkm. Tosin kone on päivitetty 2.4:sesta 2.5:seen (102hp) ja koneella on ajettu vain runsas 200tkm. Samalla on uusittu kytkin. Laatikko on alkuperäinen, ilmeisesti se on löyhempi pakki-ykkösen-vieressä -laatikko.

Sen tiedän, että tuo kone kestää todennäköisesti tuon autoniän öljyjä ja jakohihnoja vaihtamalla, mutta entäs muuten? Miten toi laatikon kestävyys on? Todennäköisesti posahtaa jossain vaiheessa, mutta millainen on sen korjaus? Mitenkä se tapaa hajota? Onko helpoin laittaa purkaamolta uusi aski vai selviääkö joittenkin rattaiden vaihdolla tms.?

Minkälaisia ongelmia liittyy tuohon syncroon? En oikeastaan vielä edes ymmärrä tuon syncron toimintaa, mutta eikös sielä ole jokin viskokytkin. Onko visko kulutustavaraa ja onko kallis?

Mitäs muita sudenkuoppia tuollaisessa tekniikanvaihtopalapelissä saattaa olla?

Kaikki vinkit on tervetulleita. Toivotaan tietysti, että tämä syncrokuume paranisi ilman auton ostoa. Mainitaan vielä, että pihassa on jo T5 96kW ja kokemukset eivät kestävyyden suhteen ole olleet kovin mairittelevia. Kun alkasimme kakkosautoa katsomaan emäntä tokaisi ekana, että se ei sitten ole vw :)

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.8.2012 9:46


cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 23.8.2012 9:53

^ei kai tuolla saa keskustella näistä uusista syncroista. Olen siis kiinnostunut T4:sesta enkä T3:sta.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.8.2012 11:02

Omat kokemukset T4 syncrosta 01 vm. Syncro kestää, 2.5td kone toimi ihan hyvin. Alustasta joutu vaihtelee pyörän laakereita yms 20-30tkm välein. Todella rankkaa ajoa, eli se söi niitä.
Sähkövikoja ei ollut, vaikka jollain on ollut ongelmia mittariston yms kanssa.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 23.8.2012 11:56

Tosiaankin mainitaan vielä, että auto tulisi aivan normaaliin työmatka-ajoon. Silloin tällöin pitäis ajella lumisilla teillä ja joskus vedellä kärryä.

Miten tuon kulutus on? Tuossahan on tiheämpi laatikko, joten maantiekulutus taitaa olla korkeampi kuin etuveto-T4:ssa. Eikös tuollainen normi T4 mene 7-8l/100km.

Onko takaperän lukko ollut lisävaruste vai löytyykö kaikista? Ilmeisesti sen saa aika nopeasti rikki ajelemalla lukko päällä maantienopeuksia.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 23.8.2012 12:24

Lumessa kun ajaa tolla t4, kun etupuskuri ottaa kinni, niin sillon loppuu myös meno lumessa. eli tollasessa 10-15cm hangessa pääsee ihan hyvin.
Takalukko alkaa piippaamaan kun vauhti nousee yli 40km/h. eli vahingossa se ei jää päälle.
Ja aivan loistava peli kikkailla talvella, varsinkin pätkä versio :)

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 23.8.2012 12:49

Firmalla -01 syncro portteri juurikin remontissa. Vitosen laakerit alkoivat ujeltamaan ja kytkin helisi kuin marakassi kun auto kävi vaihde vapaalla.
Helinän aiheuttaja olikin sitten kaksoismassavauhtipyörä. Luultiin ettei tuossa edes sellaista ole mutta olipa vaan. Ja oli sitten ihan soseena. Onneksi ei kerinnyt mitään muuta hajottamaan.

Laatikkoon uusitaan kaikki laakerit mitä vähääkään näyttää tarpeelliselta ja kytkin hiluineen + vp. Kytkin oli vielä ihan hyvässä kunnossa mutta kannattanee vaihtaa koska on niin kova homma purkaa ja kasata.
On sitten oikeasti päivän homma purkaa tuo laatikko pois ja toisen päivän homma kasata. Eli kallis jos korjaamolla teettää...

Myös kardaani jouduttiin hiljan uusimaan kun se "jousto"osa siellä välissä tuli tiensä päähän(pitkä malli). Ja meinasi oikeasti olla kiven alla löytää se kardaani. Uusi olisi maksanut muistaakseni yli 1500€. Ruotsista sitten lopuksi löydettiin aika hyvä kohtuu hinnalla. Lyhyeen noita karpaaseja olisi suomessakin ollu vaikka hurumykket.

Muuten mennyt pikku remonteilla ja normi huolloilla. Kantta ei ole avattu ja ahdinkin alkuperäinen. Ollut yrityksellä lähes uudesta asti. Vissiin ainakin viimeiset 200tkm ollut KCR:n säädettävä tehoboksi kiinni.

Kilometrejä nyt n. 410tkm. Ja tulee meidän käytössä olemaan vielä varmasti pitkään tämän remontin jälkeen. On myös ylimaalattu juuri...

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 23.8.2012 14:01

Hyvä, hyvä, lisää keskustelua.

Eikö sitä jousto-osaa voi vaihtaa pelkästään vai onko kiinteesti kardaaniakselissa kiinni? Mikä sen jouston tarkoitus on?

5-vaihteen rattaat vissiin pystyy vaihtamaan laatikko paikallaan.

Etupuskuriko roikkuu noin matalalla? Onko öljypohjakin noin matalalla. En tosin kuvitellutkaan mennä minnekään puolimetriseen hankeen...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 23.8.2012 14:05

Ei pystynyt vaihtamaan erikseen. Eiköpä se löydy jokaisesta kardaanilla varustetusta autosta se kummi välistä. Kaippa se jotenkin vaimentaa jotain nykäsyjä, tiiä häntä.

Ilmeisesti vanhempaan pystyy vaihtamaan, ainakin näihin 2.4d syncroihin muttei tuohon 2.5tdi koneisen laatikkoon. Kuulemma pitää kytkinkopan puoleltakin avata jotain pultteja kun purkaa.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 23.8.2012 14:24

Meillä on nyt kesän ajan ~10tkm ollut lyhyt syncro caravelle ilman takaosan penkkejä. Mittarissa tällä hetkellä 473tkm ja tuntus vielä vetoja olevan ihan ok. Kulutus menee maantiellä vähän ajosta riippuen 7-8 litraa sataselle. Koneena ACV 2.5TDI ja vakio. Ei ole tässä lukkoa taka-akselilla. Tähän on edellisen omistajan mukaan vaihdettu 5 vaihteen rattaita tjms ja samalla kytkin jossain 350tkm kieppeillä. Mittariston valot luovuttivat just vähän aikaa sitten ja lämpömittarin neula ei tee mitään. Tähän asti tuntunut hyvältä peliltä eli isompaa valittamista vielä.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 23.8.2012 14:33

^Maltillinen kulutus. Onko siinä harvempi laatikko? Eli onko kierrokset 5-vaihteella 90km/h nopeudessa about 2100rpm?

Millainen se viskokytkin on? Ilmeisesti se vähän kuuluu "luistaa". Kuinka hyvin se kestää? Onko mitään hyvää jippoa testata nelivedon toiminta koeajolla? Soralla vois tietysti koittaa sutia, niin näkis tuleeko 1 vai 2 raitaa. Jos se ylipäätään jaksaa sutia kahdella renkaalla...

Tuo lukon piippaus kovissa vauhdeissa on varmaan toteutettu ecun kautta. Vai mistä se nopeustiedon saisi. Kuulemma autossa, jota ostattelen, ei tuo piippaus toimi. Tietysti se on helppo muuttaa sellaiseksi, että piippaa aina lukko päällä. Ei lukko päällä kuitenkaan kovin paljo tartte pyöritellä.

Onneton, ku tuo syncro-kuume vain nousee...

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 23.8.2012 16:51

En ole ihan varma tuosta laatikkoasiasta, mutta ei ne kierrokset kyllä hirveesti päälle 2000 taida olla jos jotain 90 ajaa eli voinee olla sitten. Vakkarilla tulee ajeltua todella paljon. Tossa huomaa kyllä kulutuksessa sitten eroa onko ilmastointi päällä vai ei kun on jäähdytys varmaan mitoitettu isolle matkustamolle.

Nelivetoa voinee testata myös märällä nurmikolla jos on pikkaisenkin rinnettä. Sutii meinaan eturenkaat helposti jos on vajaavetoinen auto kun ylämäkeen lähtee.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 23.8.2012 19:10

Omassa '02 Syncrossa on kierrokset noin 2500 kun ajeleepi satasta. Edellisessä vajaavetoisessa '01 TRP:ssa oli samassa vauhdissa parit sataset vähemmän. Kerran kun oli olevinaan kiire johonkin, kokeilin paljonko tuommonen korotetulla katolla oleva kampe kuleksii ja raja tuli vastaan 160 kohdalla, jossa oli jo yli 4000 kierrosta koneessa :D Kulutus on ollut sekalaisessa ajossa vähän 8,5 molemmin puolin, maantiellä menee alle 7,5 jos ei satu tulppia eteen ihan hirveästi. Puhtaassa kaupunki ajossakaan en ole saanut menemään yli 10 ikinä. Visko on toiminut moitteetta, kaikki 8 kk mitä auto on ollut omistuksessa. Perä on muutaman kerran kevyesti pamahtanut, kun on asvaltilla lähtenyt peruuttamaan ja välittömästi kääntänyt ratin tappiinsa, ilmeisesti lukko ei ole päässyt kytkeytymään oikein, vaan on joutunut pänniin ja lauennut, kun hampaat on sattunut kohdilleen.

Finnhopper
-
Viestit: 262
Liittynyt: 23.9.2005 8:23

ViestiKirjoittaja Finnhopper » 23.8.2012 21:44

Olen itse huomannut omassa caravellessa samanlaisen pamauksen jonkun kerran. Tuossa meiän ei kyllä ole sitä taka-akselin lukkoa, tai ainakaan sitä nappia ei kojelaudassa ole.

mipalok
-
Viestit: 28
Liittynyt: 28.7.2004 11:18

ViestiKirjoittaja mipalok » 23.8.2012 22:16

Itsellä ollut lyhyt -00 caravelle syncro bussi nyt reilu 3vuotta. ACV. Ostettaessa kilometrejä n. 365t, nyt n. 435t.

Tässäpä omia kokemuksia:
Kulutus 8,5-9,5 riippumatta ajotavasta tai onko kaupunki/matka-ajoa. Automaatti-ilmastointi aina AUTO asennossa. 5. ja 4. vaihteet ääntäneet koko ajan, pahentunut hiljalleen, mutta ei hälyttävästi. Ostettaessa vaihdettiin etuperän/vaihteiston ja takaperän öljyt. Takaperä ok, etuperän tilanne odotetusti huonompi, mutta on toiminut ja ajan niinkauan kuin toimii.

Kardaanin tasapainotuskumi tai mikä lieneekään se iso mökö, poistettin viime kesänä, kun se repesi ja alkoi ravistamaan. VariAntti, mitä oireita sulla oli sen kardaanin kanssa? Nelivedon kanssa ei mitään ongelmaa. Itse pääsin testaamaan nelivedon toiminnan myyjän savisella pellolla. Normaalitilanteessa ei voi testata oikein muuten kuin että edes hiekkaisella tiellä ei pitäisi saada sutimaan. Jos eturenkaat sutii enemmän kuin kevyen ruopaisun, ei neliveto toimi. Jos toimii, niin ei ruovi kunnolla lumellakaan. Kosteilla nurmikoilla/leirintäalueilla ylämäkiperuutuksissa vaunun kanssa kytkin taitaa pettää ennen kuin tuo sutii. Ja lukkoa ei ole, enkä ole vielä kaivannut.

Öljyä ei tartte lisätä 15tkm vaihtovälillä, käynnistyy kukkuu ja kulkee niinkuin pitääkin. Ekaa kesää vasten käytin Valkekoskella Harisella ohjelmoinnissa (vaunun vetoa varten lähinnä), rullilla oli kaikki tehot tallessa kilometreistä huolimatta (oiskos ollu 105hv tai jotain) Harinen teki miedon ohjelman lähinnä alavääntöä ja ylämäkiominaisuuksia ajatellen (n.120hv, vääntöä en muista). Muutos oli onnnistunut, mutta ei dramaattinen. Eroa ei juuri huomaa pelkällä autolla, mutta vaunun kanssa ylämäessä kylläkin. Kulutukseen ohjelmoinnilla ei oikeastaan ollut mitään merkitystä.

HeikkiS, itsellä paukahteli se perä myöskin vastaaavissa tilanteissa, mutta poistui kun toinen takavetoakseli uusittiin, nivel oli väljä. Osia olen muuten joutunut uusimaan seuraavasti: toinen takavetoakseli, 2kpl ajovalokytkimiä!!!, etupyöränlaakeri, pakoputkisto kokonaisuudessaan ja katalysaatttori, ilmastoinnin kompressori (ostin auton ilmastointivikaisena), eberi huollettu.

Ainoa ongelma, joka ollut koko ajan eikä kukaan ole osannut ratkaista syytä, on että kun ajaa tietyissä olosuhteissa esim. sillan poikkirailoon tms. terävään täräykseen, alkaa jostain kuulumaan ujellus, joka häviää jossain vaiheessa. Ujellus ei seuraa moottorinkierroksia, eikä oikein suoranaisesti renkaiden pyörimisnopeuttakaan. Eniten kuulostaa kuin jokin kumi vastaisi pyörivään metalliin. Ja kun viet pajalle, niin aina on kaikki kunnossa! Mut se on satunnaista, toisinaan se ääntelee enemmän, toisinaan loistaa poissaolollaan viikkokausia.

Itse pidän aivan erinomaisena pelinä talvikäytössä ja veturina, tosin tehoa sais olla enemmän. Ja onhan se vähän "traktori" nykymittapuun mukaan, mutta jos pitää olla iso, edullinen auto, niin en oikein nelivetona parempaakaan keksi.

HeikkiS
-
Viestit: 282
Liittynyt: 26.6.2006 21:34

ViestiKirjoittaja HeikkiS » 24.8.2012 4:30

Finhopper kirjoitti:Tuossa meiän ei kyllä ole sitä taka-akselin lukkoa, tai ainakaan sitä nappia ei kojelaudassa ole.

Ei mullakaan nappia ole, mutta olen antanut itselleni ymmärtää, että näissä vehkeissä olisi lukko, joka aktivoituu pakin kytkennän yhteydessä. Ilmeisesti jotain sen suuntaista haettu, että jos etuperin ajat itsesi jumiin, olisi mahdollisuus takaperin päästä irti... En tiedä varmaksi, mutta ainakin tuossa meidän kuljettimessa kuuluu kojetaulusta releen?naksahdus aina kun pakin kytkee ja uudelleen se sama naksahdus kuuluu, kun ottaa pakin pois ja nostaa kytkimen. Tiedä sitten mikä ominaisuus oikeasti on :D

mipalok kirjoitti:Osia olen muuten joutunut uusimaan seuraavasti:...

Historia kertoo, että tuohonkin kuljettimeen on vaihdeltu laakereita useampi kierros, vaikka mittarissa vasta 229tkm, putkistoa ei tietääkseni ole vaihdettu, mutta viime syksynä oli auto käynyt Fin-Turbolla turbon vaihdossa.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 25.8.2012 19:12

T4 syncro ... voi voi , jäin kaiholla kaipaamaan.

Ostin uutena 2,5tdi syncro portterin vuonna -02. (kone AXL) Ns caravelle keula ja välijäähy edessä.
Rastitin tilauskaavakkeeseen kaiken muun, paitsi automaattilaatikon ja abs jarrut.

Seitsemän vuotta ja 347tkm myöhemmin...

Saldo: pari turboa, pari kontillista suotimia ja hihnoja, tynnyri vaihdettuja öljyjä yms muuta kuluvaa...

Auto oli ohjelmoitu uudesta saakka. 160hv/357Nm.
Ensimmäisen ahdin konkreettisesti "räjähti" 190kmh nopeudessa. Vika ei ollut ohjelmassa, vaan auton omistajassa. Ohjelmoija oli erikseen varoitellut, että pakolämpötila kohoaa liikaa täyskaasulla ajettaessa, joten ÄLÄ AJA KAASU POHJASSA.... ja minä kun en muiden neuvoja kuuntele.

Myöhemmin autoon vaihdettiin isompi ahdin (t4 150hv) ja isommat suutinkärjet (1,9tdi passat). Tehoa saatiin 180hv/460Nm. Tuloksena mukavat noin satatuhatta kilometriä...Se oli kuitenkin mun ajotyylilläni voimansiirrolle liikaa.

Ralli alkaa:
...laatikko auki, uudet rattaat, simmaus, laatikko kiinni......laatikko auki, uudet rattaat, simmaus, laatikko kiinni......laatikko auki, uudet rattaat, simmaus, laatikko kiinni...
... noin 6000 köyhempänä vein 347tkm ajetun, taas vaihteistovikaisen portterin vaihtoon...

Jälkiviisaus:Jos olisin heti ostanut tehdaskorjatun laatikon (jolla olis ollut takuu) olisin selvinnyt noin 4 tonnilla. Helppohan se on jälkikäteen huudella, eikö...

Kuitenkin:
Ostaisin heti t4 syncron uutena, jos se olisi mahdollista!

ps. se pikkulaatikko (pakki ykkösen vieressä) on sen CORDO-00 auton heikoin lenkki
Viimeksi muokannut lurjus, 26.8.2012 11:11. Yhteensä muokattu 3 kertaa.

Slantsix
-
Viestit: 5867
Liittynyt: 23.7.2003 11:36
Viesti:

ViestiKirjoittaja Slantsix » 25.8.2012 19:14

Sama juttu lyhyt T4 syncro vs T5 4motion, molemmat 2.5td koneilla. Niin t4 ilman pientäkään epäilystä.

lurjus
-
Viestit: 647
Liittynyt: 6.8.2003 16:19

ViestiKirjoittaja lurjus » 25.8.2012 19:25

Vähän nyyhkyä, mutta taitaa olla entinen t4 paras auto, minkä oon koskaan omistanut...
toivottavasti tuon nykyisen auton Can-väylä ei osaa lukea näitä juttuja... sorry


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 22 vierailijaa