Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Valvoja: ffp jäsenet
Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Joo elikkä tuli hommattua tommonen Autogaugen smoke sarjan mittari ja asennusohjeita etsin niin en täältä suoraan löytänyt , netistä kaivoin yhden lontoonkielisen asennusohjeen ja sillä toimi joten laitanpa tuon tänne suomennettuna ja omilla kuvilla. Pahoittelen vielä jos tällainen täältä löytyy mutta eipähän niitä koskaan liikaa ole.
Elikkä mistä varastaa paineet ahtopaine letkulle , Imusarjan ja bensanpaineen säätimen välissä on letku , eli poikki vaan ja T-haara väliin ja a'vot. Kuva on tuossa alhaalla.
Sitten pitäisi saada letkua moottorinohjausyksikölle, omassa passatissa oli läpivienti melko lähellä, näkyy edellisessä kuvassa. Tuo ECU:n kansi oli melko vittumainen ottaa pois muut 4 ruuvia lähti melko helposti mutta takimmaiseen tarvitaan hieman pidempi 10mm putkihylsy , joutuu vähän venkoilemaan että saa auki. Letku läpiviennin kumitutista sisään , mattoveitsellä tutti pois ja letku läpi , kuvassa näkyy että meni se letku ensin konepellin nostosylinterin takaa joten homma uusiksi :D kuva selittää enemmän.
Sieltä sitten rautalangan kanssa yhteen punottuna letku saadaan jalkatilaan kytkinpolkimen alle. josta kuva tulee myöhemmin. Akku loppui puhelimesta kesken asennuskuvien...
Tuossa mittarissa tuli erikseen anturi ahtopaineelle joten ei tarvitse välttämättä vetää näinkään pitkälle tuota ahtoletkua. Itse piilotin anturin kuskin jalkalistan etuosaan josta sai hyvin sähköt vedettyä sulakeboksin taakse. Anturista lähtee sähköjohto mittarille ja mittariin virran otin Mittarivalojen kirkkaus-säätö potikasta , kytkennästä myös kuvat myöhemmin ja paremmat selitteet.
Uusia kuvia odotellessa ja maltti on valttia :)
Elikkä mistä varastaa paineet ahtopaine letkulle , Imusarjan ja bensanpaineen säätimen välissä on letku , eli poikki vaan ja T-haara väliin ja a'vot. Kuva on tuossa alhaalla.
Sitten pitäisi saada letkua moottorinohjausyksikölle, omassa passatissa oli läpivienti melko lähellä, näkyy edellisessä kuvassa. Tuo ECU:n kansi oli melko vittumainen ottaa pois muut 4 ruuvia lähti melko helposti mutta takimmaiseen tarvitaan hieman pidempi 10mm putkihylsy , joutuu vähän venkoilemaan että saa auki. Letku läpiviennin kumitutista sisään , mattoveitsellä tutti pois ja letku läpi , kuvassa näkyy että meni se letku ensin konepellin nostosylinterin takaa joten homma uusiksi :D kuva selittää enemmän.
Sieltä sitten rautalangan kanssa yhteen punottuna letku saadaan jalkatilaan kytkinpolkimen alle. josta kuva tulee myöhemmin. Akku loppui puhelimesta kesken asennuskuvien...
Tuossa mittarissa tuli erikseen anturi ahtopaineelle joten ei tarvitse välttämättä vetää näinkään pitkälle tuota ahtoletkua. Itse piilotin anturin kuskin jalkalistan etuosaan josta sai hyvin sähköt vedettyä sulakeboksin taakse. Anturista lähtee sähköjohto mittarille ja mittariin virran otin Mittarivalojen kirkkaus-säätö potikasta , kytkennästä myös kuvat myöhemmin ja paremmat selitteet.
Uusia kuvia odotellessa ja maltti on valttia :)
Viimeksi muokannut Aleen1, 11.3.2013 12:27. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Miks näyttää miinusta kun noin asensin sen???
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Siksi koska bensavehkeissä on tyhjäkäynnillä alipaine imusarjassa?
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Eli miten sen näyttämään oikein?
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Käymällä koeajolla jolloin ahdin ahtaa ilmaa imusarjaan ja mittari näyttää paljonko sitä ylipainetta sieltä kiihdytyksen aikana löytyy.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Joo olen käynyt ja se menee siihen nollan lähettyville että siitä se ei nousen ylemmäs.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Mikä auto/moottori kyseessä?
Ja miten se mittari tarkkaanottaen näyttää?
Ja onhan autossa ahdin??
Bensaturbossa pitääkin näyttää alipainetta tyhjäkäynnillä, moottorijarrutuksessa ja hyvin kevyellä kuormalla. Kuormitettaessa moottoria siirrytään sitten ylipaineen puolelle.
Vaparibensassa näyttää aina alipainetta.
Dieseleissä sitten ei mennä alipaineen puolelle.
Ja jokatapauksessa mittarin näyttämä vaihtelee jatkuvasti moottorin kuormituksen (ei juurikaan kierrosluvun) mukaan.
Ja miten se mittari tarkkaanottaen näyttää?
Ja onhan autossa ahdin??
Bensaturbossa pitääkin näyttää alipainetta tyhjäkäynnillä, moottorijarrutuksessa ja hyvin kevyellä kuormalla. Kuormitettaessa moottoria siirrytään sitten ylipaineen puolelle.
Vaparibensassa näyttää aina alipainetta.
Dieseleissä sitten ei mennä alipaineen puolelle.
Ja jokatapauksessa mittarin näyttämä vaihtelee jatkuvasti moottorin kuormituksen (ei juurikaan kierrosluvun) mukaan.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Vw passat farmari 1.8 turbo 98 malli eli bensa koneessa painemittari ei näytä niinku tavallaan plussaa vaan on koko ajan miinuksella? On ahdin autossa.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Kaasuttaa niin se nouseen sinne nollan alle ei mene nollasta yli ollenkaan. Diesel koneessa näytti juuri päin vastoin.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Ok.
Itelle tulee mieleen kolme vaihtoehtoa:
-viallinen mittari (jos oli sama mittari dieselissä nuun varmaan ehjä)
-auto ei ahda ollenkaan
-mittari on liitetty väärään paikkaan
Tosiaan dieselissä ei mennä ollenkaan alle nollan.
Itelle tulee mieleen kolme vaihtoehtoa:
-viallinen mittari (jos oli sama mittari dieselissä nuun varmaan ehjä)
-auto ei ahda ollenkaan
-mittari on liitetty väärään paikkaan
Tosiaan dieselissä ei mennä ollenkaan alle nollan.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Sama mittari kun dieselissä on kytketty kuten tossa kuvassa on neuvottu, eli pitää hommata erillaine mittari sitten varmaan?
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Miten voin testata että ahtaako auto?
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Mittaamalla ajan joka kuluu 0-100km/h kiihdytykseen. Jos se käy noin 10 sekunnissa niin ahtaa.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Kyllä sama mittari käy molempiin... ei niissä mittareissa ole mitään käytännön eroa, yksinkertaisia painemittareita.
Kyllä se ahtamattomuus pitäis tuntua jo ihan ajaessa selkeänä voimattomuutena, varmaan lähemmäs puolet hevosista hukassa ja etenkin vääntö.
Ahtopainetta voi katsoa myös moottorin ohjaimelta testerillä, esim VCDS:llä
Luultavasti olet mittarin asennuksen tarkistanut jo useamman kerran, mutta tarkista varmuudeksi uudestaan.
Jos mahdollista, ota kuva letkuista ja laita tänne.
Kyllä se ahtamattomuus pitäis tuntua jo ihan ajaessa selkeänä voimattomuutena, varmaan lähemmäs puolet hevosista hukassa ja etenkin vääntö.
Ahtopainetta voi katsoa myös moottorin ohjaimelta testerillä, esim VCDS:llä
Luultavasti olet mittarin asennuksen tarkistanut jo useamman kerran, mutta tarkista varmuudeksi uudestaan.
Jos mahdollista, ota kuva letkuista ja laita tänne.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Kyllä se toimii koska kokeilin 0-100 nii meni se 10sekkaa ja ahtaa. Tossa kuvaa miten asennettu. Painemittarista myös.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Eihän kai tuo mikään egr:n kello sentään ole tuossa vasemmalla...?
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Ei nii kummassa kuvassa moottori kuvassa tein niinku tossa eka kuvassa neuvottiin tekemään.
Re: Ahtopainemittarin asennus Vw passat 1.8 turbo '99
Bensa kone kyseessä eli onko tuo nyt oikein vai väärin vai väärässä paikassa??
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: ThomasLof ja 67 vierailijaa