T5 Pegabussin sähköistä

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

T5 Pegabussin sähköistä

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 28.10.2011 7:36

Autona ex-invataksi Transporter T5 vm. 2004, jossa kortiyönä Tamlansin Pegabus. Autossa on ohjauspaneeli, josta ohjataan sisävaloja, kattotuuletinta ja lisäpitkiä. Jostain syystä ohjauspaneeli on lakannut toimimasta eikä käynnisty ollenkaan.

Ensikerran alkasi oireilemaan noin pari kuukautta sitten silla tavalla, että nayttö sammui, kun kytki lisäpitkät päälle. Näyttö kuitenkin lähti useamman kerran uudestaan päälle, kun kokeilin monesti lisäpitkiä. Lopuksi näyttö sammui, eikä lähtenyt enään sillä reissulla päälle. Toimi taas seuraavana päivänä normaalisti, kunnes muutaman päivän jälkeen sammui lopullisesti.

Nyt toi laite pitäis saada toimimaan, joten olisi tarvetta näytön kytkentäkaaviolle. Onnistuin saamaan Tamlansilta yhden kytkentälistan, joka on aika vaiketulkintaine ja tehty ns. yleisellä tasolla. Hässäkkä koostuu ainakin näytöstä ja keskusyksiköstä, joka sijaitsee kuskin jalkatilassa. Näyttöön on kytketty can-väylä, poweri ja lämpötila-anturit. Keskusyksikköön on sitten kytketty valojen lähdöt yms. Vielä ei ole selvinnyt, mistä näyttö saa sähkön. Tuleeko se keskusyksiköstä vai jostain VW:n alkuperäissähköstä? Samoin ei ole vielä selvinnyt, mistä syöttö tulee keskusyksikölle. Autosta löytyy muutama sähköjohto ja niiden toiset päät tuntuis löytyvän vain koko auton purkamalla.

Jos jollakin on jotakin aiheeseen liittyvää piirikaaviota, lähettäkää ihmeessä minulle. Ei haittaa, vaikka olis muun koripajan tuotteesta kyse tai T4:sta, niin kyllä niissä varmaan jotain yhtäläisyyttä on. Niistä vois saada jotain vihiä asiaan.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 28.10.2011 20:03

Todennäköisesti keskusyksikkö syöttää tuota näyttöä kun tuon järjestelmän tarkoitus on eristää lisävarusteet alkuperäisistä kytkennöistä mahdollisimman paljon.

Niitä paneleita on aika monenlaista. Sulla ilmeisesti sellainen musta missä on "kumiset" kohonapit toiminnoille. Itselläni on eri koritehtaan busseja ja eri valmistajan paneleita joten en suoraan osaa sanoa missä vika voisi olla. IWS panelijärjestelmään virta tulee ISON liittimen kautta penkin alla. Melko järeät kaapelit ja sellainen "trukin akun" liitin.

Mutta jos lisäpitkien kytkentä vie virrat niin oisko keskusyksikön maakontakti vähän heikko.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 31.10.2011 7:42

Meikäläisen näytössä ei mielestäni ole kumisia kohonappeja. Näyttö on tämän kuvan mukainen:
Kuva

Pitäiskö sieltä kuskin penkin alla olla jotain sulakkeitakin? Onko näin, että sähköt on vedetty samanlailla riippumatta varusteista? Meinaan, että onko sähköt kuitenkin penkin alla, vaikka siellä ei oo toista akkua?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 1.11.2011 23:18

Eiku joo sulla on ambulanssipaneli. Mutta eiköhän tuossakin ole samansuuntainen toimintaperiaate. Tuo on ohjauspaneli ja tekniikka on muualla.

Eiköhän nuo panelijärjestelmät kytketä samalla tavalla riippumatta varusteista. Itselläni eri valmistajan järjestelmä on pääasiassa matkustajan penkin alla mutta yksi noodi on kuskin alla. Tuon järjestelmän takana on aika paljon virtaa vieviä laitteita, joten voisin veikata että virransyöttö on tuossakin aika massiivinen ja kaapelit paksut ja liitin iso.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 2.11.2011 7:21

Yritin kuikuilla kuskin penkin alle, mutta en nähnyt siellä mitään paksumpia sähköjohtoja. Tosin löysin viankin, joten en niin terhakkaasti enään etsinyt johtoreittejä. Kiitos vk:lle vihjeestä.

Akusta lähtee kaksi paksumpaa (10-16mm^2) jälkiasennettua kaapelia, joista toinen menee takaosaan (ilmeisesesti ollut invanostinta varten) ja toinen menee koelaudan taakse. Akun viereisessä "väliseinässä" on molemmille omat sulakkeet. Mittasin jännitteet sulakkeiden liittimistä, jolloin huomasin, ettei koelaudan taakse menevässä piuhassa olekaan jännitettä. Sulake näytti ehjältä, mutta kun ruuvasin johdot irti, pystyi toteamaan, että se oli hapettunut poikki. Pitää käydä kaupasta hommaamassa molempiin uudet sulakkeet ja sulakepesät. Väliaikaisella virityksellä ohitin sulakkeen ja näyttö lähti pelaamaan.

Tuossa järjestelmässä on jännitevahti, joka sammuttaa näytön, kun jännite laskee muistaakseni alle 9.5V. Kun tuo kontakti on ollut huono ja lyöty lisää kuormaa (=lisävalot), on jännite laskenut ja näyttö sammunut. Eli aivan looginen selitys löytyy.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 2.11.2011 8:15

Jatketaampas tähän jatkokehittelyllä, kun systeemi on nyt saatu toimimaan. Kiinnostaisi saada seuraavat lisäominaisuudet:
1. Näyttö sammuisi, kun auton sammuttaa/virrat katkaisee ja käynnistyisi taas auton käynnistyessä/virtojen mennessä päälle. Nyt näyttö sammuu ainoastaan näytön omasta pääkatkaisijasta. Monesti en viitsi laittaa sitä päälle pientä ajoa varten, vaikka olisi mukava katsella esim. jännitettä ja lämpötilaa. Normaalisti tulee laitettua päälle, kun tarttee jotain toimintoa: sisävaloja, kattotuuletinta tai lisäpitkiä.

Jos keskusyksikön virransyötön laittaisi virtalukon kautta, näyttö sammuisi niinkuin pitää. Mutta testasin, ettei se vastaavasti käynnisty automaattisesti, kun virrat tulee uudelleen päälle, vaan se täytyy käynnistää kuitenkin pääkatkaisijasta. Olisko jollain jotain ideaa tähän?

Mietin toisenlaistakin ratkaisua, jos muuten ei saa toimimaan. Eli jättäisi näytön vain päälle auton ollessa parkissa. Luultavasti pelkkä näyttö ei paljoa vie virtaa (täytyy mitata). Muistaakseni kattotuuletin sammuu, jos auton sammuttaa, vaikka näyttö olisikin päällä. Täytyisi kötöstää kaikki suurivirtaiset (=sisävalaistus) samanlaisiksi. Yksinkertaisimmillaan laittaisi virtalukolla ohjatun releen laitteiden sähkönsyöttöön. Lisäksi voisi laittaa koelautaan ohitusnapin, jolla valot saisi päälle ilman virtojakin. Yksinkertaisinta olisi tietysti napsutella näytöstä kaikki valot pois päältä, mutta todennäköisesti akku tyhjenisi muutamia kertoja.

2. Yövalaistus pitäisi aktivoitua, kun ovi avataan. Tällä hetkellä mikään takaosan valoista ei mene päälle oven ohjaamana. Hankala pimeässä lasten kanssa kömpiä kyytiin. Käytännössä täytyy aina laittaa ensin näyttö päälle ja napsauttaa sieltä jokin sisävalo, että näkee takaosassa laittaa turvavyöt kiinni. Yövalo olisi passeli tähän tarkoitukseen, koska se on riittävän turvavöiden laittamiseen, mutta toisaalta ei liian kirkas, että herättäisi nukkuvia lapsia.

Keskusyksikölle tulee tieto ainakin liukuoven asennosta, joten siitä voisi ottaa releella toisen ohjauksen kattovaloihin. Vois tietysti alkaa hifistelemään, että oven unohtuessa auki, valo palaa akun tyhjenemiseen asti. Tosin toi yövalaistus on taidettu hoitaa ledeillä, että aika kauan taitaisi akussa riittää potkua. Vois tietysti tutkia, jos onnistuisi nappaamaan ohjauksen etuosan vw:n alkuperäisestä sisävalosta. Tämä valo syttyy, jos etuovet tai liukuoven avaa ja ilmeisesti siinä on "automatiikka", joka sammuttaa valon tietyn viiveen jälkeen. Olis myös näppärää, jos takaosan valon saisi myös "pakko-ohjattua" ja kokonaan sammutettua etuosan sisävalosta.

Tulipa tekstistä runsas ja sekava. Saa kommentoida.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 2.11.2011 9:33

Vielä semmonen asia, että tietääkö joku, mistä materiaalista toi sulake (siis tollanen 40-100A:nen ruuvien alle tuleva) on tehty. Motonetissä kulkee nimellä diesel-sulake. Voisko kuparisen kaapelikengän kanssa syntyä jokin kemiallinen reaktio, kun oli todella pahasti hapettuneet? Auttaisko, jos laittais kaapelikengän ja sulakkeen väliin normaalin sinkityn teräsprikan?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 3.11.2011 0:00

En tiedä onko tuossa "rahastusvalo" toimintoa. Eli taksamittari maadoittaa tietyn pisteen ja siitä tuo valopaneeli tietää kirkastaa kaikki valot. Itselläni on erillisellä kytkimellä kojelaudassa tuo "kaikki valot" toiminto. IWS:ssä tuo toiminto on.

Pystyisikö sillä jännitevahtitoiminnolla huijaamaan tuota panelia sammumaan ja syttymään virtojen mukana? Vai syttyykö se uudestaan jännitteen noustessa?

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 3.11.2011 14:19

^Näytössä on rahastusvalonappi, jolla syttyy ohjaamon katossa oleva halogeni. Lueskelin koritehtaan sepostuksesta, että voisi olla mahdollista, että rahastusvalo syttyisi liukuoven auettua. Lisäksi olisi pitänyt olla jokin valo liukuoven kohdalla, mutta mulla ei oo takana kuin ne 6 valoa katossa. Tosin en haluaisi noin kirkkaita valoja, ettei nukkuvat häiriinny.

Irrotin akun kengän, kun näyttö oli päällä. Kun kytkin akun kiinni, näyttö ei käynnistynyt itsestään. En tiedä toimisiko paremmin, jos katkaisisi jännitteen ainoastaan siitä jännitevahtipiuhasta. Pitäis joskus kokeilla sitäkin.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 8.11.2011 7:37

Nyt takatilan valot toimii ovikatkaisijasta. Vedin piuhan verhoiluissa ohjaamon valolta kuskin jalkatilaan ja otin siitä ohjauksen releelle. Releessä oli vaihtokoskettimet ja NO-kontaktiin laitoin jatkuvan +12V ja NC-kontaktiin laitoin ohjauksen Tamlansin keskusyksiköltä. Eli katkaisin alkuperäisen johdon ja laitoin releen siihen väliin.

Oli hieman hankala ujuttaa johtoa kattoverhoilussa, mutta viimein sain johdon oikeaan paikkaan. Matkustamon valon piuhat menee jonnekin kuskin jalkatilaan, mutta vedin uuden kaapelin, että sain mukaan myös sen katkaisijan. Juotin lampun kantaan abiko-liittimen, johon kytkin kaapelin toisen piuhan. Toisen piuhan kytkin rosvolla +12V:hen.

Nyt takanaosan yövalaistus on päällä aina, kun matkustamon valokin; riippumatta siitä, onko sytytetty ovikytkimestä vai käsin. Kun matkustamon valo ei ole päällä takaosan yövalaistus toimii ohjauspaneelista normaalisti.

cordo-00
-
Viestit: 89
Liittynyt: 4.9.2006 17:44

ViestiKirjoittaja cordo-00 » 8.11.2011 7:51

Mittasin paneelin virran kulutuksen, niin se otti noin 100mA lepotilassa ja päällä ollessaan 250mA. Mittasin koko autonkin virrankulutuksen ja muistaakseni muu kulutus oli vain noin 50mA. Eli koko kulutus oli 150mA tai 300mA riippuen siitä, onko näyttö päällä.

Näyttö päällä kulutus olisi 7Ah vuorokaudessa. Yllättävän paljon kuluttaa akkua. Talvella auto ei käynnistyisi viikon parkissa olon jälkeen (viikossa kulutus 50Ah). Näyttö sammuksissa, akkua kuluisi puolet vähemmän. Tämän vuoksi, täytyy hyljätä näyttö-aina-päällä -idea.

Näyttö ei sammunut, vaikka irrotti keskusyksiköstä jännitevahtipiuhan. Ilmeisesti jännitevahti vain tiputtaa kuormat pois, mutta näyttö jää päälle. Jos näytön käyttöjännitteen irrotti, nayttö sammu, mutta ei käynnistynyt automaattisesti sähköjen palauduttua. Pitää koittaa vielä Tamlansilta tiedustella, onko tuohon vielä jotain konstia.

Jos ei muuta ilmene, laitan syötön releellä, joka saa ohjauksen esim. ajovaloista. Tällöin näyttö ainakin sammuu itsestään, vaikka joutuu laittamaan manuaalisesti päälle. Lisäksi akku pysyy paremmin latingissa, kun tuo valmiustilakin tipahtaa pois. Viime talvena oli havaittavissa, että akku kapasiteetista oli pulaa kylmäkäynnistyksissä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 88 vierailijaa