Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Valvoja: ffp jäsenet
Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Kun näihin ovissa oleviin vikoihin on monesti ollut kysyntää muuallakin niin
kannan oman korteni kekoon tosin korjausvinkkinä jotka ei ole jo ulkomaalaisilta
foorumeilta löytänyt.
Pätee ainakin golf iv, bora ja 3b passatteihin ja niiden mikrokytkin ongelmiin:
- Sisävalot ei pala kun oven aukaisee.
- Ovivalo ei pala kun oven aukaisee.
- Valosummeri ei toimi.
- Keskuslukko ei tottele.
Hommahan on niin että yleensä sanotaan heti että osta uus lukkolaite, pienellä
panostuksella pääsee helpommalla ja ennenkaikkea halvemmalla, ei tarvitse kuin
kolvin ja tinaa.
Aloita purkamalla:
- Ovipahvi.
- Lasi.
- Peltinen välilevy pois.
- Oven lukkopesä. Se miten saat tämän irti näkyy pienenä syvennyksenä sinisen alueen ulkopuolella vasemmassa yläreunassa.
Kieritä ruuvia varovasti auki ja kokeile samalla milloin lukkopesä lähtee irti. ÄLÄ AUKAISE LIIAN PITKÄLLE, muuten kuuluu metallinen
kilahdus kun jotain putoaa ja sitten saa arpailla miten se lukkopesän metallikiinnike siellä oli.
- Vaijerit irti.
- Lukkolaite irti.
Lukkolaitteen sijainti merkitty sinisellä.
Nyt kun on lukkolaite käsissä purat sen ja lopulta löydät tämän näköisen osan.
Punaisella merkityn alueen joku kuudesta tinauksesta on murtunut ja aiheuttaa oireet joten kolvi
käteen ja sulatat tinan ja tarpeen vaatiessa laitat lisää. Sama käydä kaikki läpi.
Sinisellä merkityn alueen juotokset kannattaa kanssa käydä läpi kun osa on kerta irti.
Testaus ja koko laite takas kasaan ja autoon.
Jos ei toimi tämänkään jälkeen osta uusi lukkolaite.
Toivottavasti tämä joitakin auttaa.
kannan oman korteni kekoon tosin korjausvinkkinä jotka ei ole jo ulkomaalaisilta
foorumeilta löytänyt.
Pätee ainakin golf iv, bora ja 3b passatteihin ja niiden mikrokytkin ongelmiin:
- Sisävalot ei pala kun oven aukaisee.
- Ovivalo ei pala kun oven aukaisee.
- Valosummeri ei toimi.
- Keskuslukko ei tottele.
Hommahan on niin että yleensä sanotaan heti että osta uus lukkolaite, pienellä
panostuksella pääsee helpommalla ja ennenkaikkea halvemmalla, ei tarvitse kuin
kolvin ja tinaa.
Aloita purkamalla:
- Ovipahvi.
- Lasi.
- Peltinen välilevy pois.
- Oven lukkopesä. Se miten saat tämän irti näkyy pienenä syvennyksenä sinisen alueen ulkopuolella vasemmassa yläreunassa.
Kieritä ruuvia varovasti auki ja kokeile samalla milloin lukkopesä lähtee irti. ÄLÄ AUKAISE LIIAN PITKÄLLE, muuten kuuluu metallinen
kilahdus kun jotain putoaa ja sitten saa arpailla miten se lukkopesän metallikiinnike siellä oli.
- Vaijerit irti.
- Lukkolaite irti.
Lukkolaitteen sijainti merkitty sinisellä.
Nyt kun on lukkolaite käsissä purat sen ja lopulta löydät tämän näköisen osan.
Punaisella merkityn alueen joku kuudesta tinauksesta on murtunut ja aiheuttaa oireet joten kolvi
käteen ja sulatat tinan ja tarpeen vaatiessa laitat lisää. Sama käydä kaikki läpi.
Sinisellä merkityn alueen juotokset kannattaa kanssa käydä läpi kun osa on kerta irti.
Testaus ja koko laite takas kasaan ja autoon.
Jos ei toimi tämänkään jälkeen osta uusi lukkolaite.
Toivottavasti tämä joitakin auttaa.
Mahtaisiko lukkolaitteen viaksi sopia myös jatkuva keskuslukituksen avautuminen, ja ikkunoiden avautuminen? Eli auto parkissa ollessaan laskee ikkunat auki, ja alkaa avaamaan keskuslukkoa vähän väliä? Ei oikein naurattanut, kun ekan kerran auton löysin lunta sisään saaneena keskellä kylää...
Niin, ja toisena kysymyksenä, oliko tuon uuden lukkolaitteen ostopaikoista tietoa? Slamitilta vissiin sai vähän merkkiosaa halvemmalla, ja remonttitaitoinen pystyy Bebekin tarvikkeesta muokkaamaan sopivan, mutta onko näiden väliin asettuvaa vaihtoehtoa löytynyt?
Niin, ja toisena kysymyksenä, oliko tuon uuden lukkolaitteen ostopaikoista tietoa? Slamitilta vissiin sai vähän merkkiosaa halvemmalla, ja remonttitaitoinen pystyy Bebekin tarvikkeesta muokkaamaan sopivan, mutta onko näiden väliin asettuvaa vaihtoehtoa löytynyt?
Itse olen tilannut täältä http://www.online-teile.com/vw/
Nyt on moduuli pöydällä uudelleen kolvattuna. Ei ainakaan silmämääräisesti löytynyt ratkenneita juotoksia, mutta kävin kaikkien kytkimien liitokset uusiksi.
Kasatessa tuli tenkkapoo, mummot huusi hoh hoh hoo! Eli tommonen muovirenkula oli irrallaan piirilevypuoliskon pohjalla kun moduulin sain osiin, ja päättelin sen kuuluvan moottorin perään?
Samoin rupesin epäröimään tuota ovenavauskahvan viereen tulevan jousen koukkupään asennuskohtaa, kuuluiko se sittenkin tuohon akselin keltapassivoidun varren koukkuun?
Kiitos Mikhauta linkistä, mutta moduulista löytämälläni varaosanumerolla (C3B1837015Q) ei tuolta mitään löytynyt. Toivottavasti alkaa nyt tuolla "huollolla" toimimaan, muuten pitää varmaan kokeilla googletella tuommoista. Tuolta linkistä kyllä osia löyty ilman neljää ekaa merkkiä, mutta lienevät liika erilaisia.
Kasatessa tuli tenkkapoo, mummot huusi hoh hoh hoo! Eli tommonen muovirenkula oli irrallaan piirilevypuoliskon pohjalla kun moduulin sain osiin, ja päättelin sen kuuluvan moottorin perään?
Samoin rupesin epäröimään tuota ovenavauskahvan viereen tulevan jousen koukkupään asennuskohtaa, kuuluiko se sittenkin tuohon akselin keltapassivoidun varren koukkuun?
Kiitos Mikhauta linkistä, mutta moduulista löytämälläni varaosanumerolla (C3B1837015Q) ei tuolta mitään löytynyt. Toivottavasti alkaa nyt tuolla "huollolla" toimimaan, muuten pitää varmaan kokeilla googletella tuommoista. Tuolta linkistä kyllä osia löyty ilman neljää ekaa merkkiä, mutta lienevät liika erilaisia.
En tarkoittanut sitä ovenavausvaijeria, vaan siitä keltapassivoidun vartta pitkin oikealle siirryttäessä vastaan tulevaa koukkua ja jousta joka on tuossa alemmassa kuvassa etualalla.Noin niiden ilmeisesti pitääkin olla, kun googlen kuvahaun kautta katselin varaosanumerolla noita.
Ei itsellä tuo remontti mennyt "ihan" putkeen. Muut viat ilmeisesti korjautuivat, tai eivät ainakaan vielä ole alkaneet oireilemaan uudestaan, mutta autoon tuli uusi ominaisuus eli kuskin ovi ei mene lukkoon, vaikka lukitusnuppikin liikahtaa alaspäin lukittaessa (vähäsen, ja jäi asennettuna selvästi alemmas kuin aiemmin, eli jotain meni vituiks kasatessa). Häly kytkeytyy ja muut ovet lukittuu. Saa nähdä vieläkö löytyy motivaatiota kïerros kakkoseen, vai hankinko vaihtolaitteen.
Edit. Nyt kun olen rauhassa vähän miettinyt, tulin siihen tulokseen jotta se kierretanko siellä moduulin sisällä jäi eriasentoon sen muovisen "avaimenpesän" suhteen. Täytyy huomenna kokeilla jos metallisen lukkopesän irrottamisen jälkeen lukitustappi suostuisi liikkumaan ylöspäin, ja täten niiden keskinäiset asennot korjautuisivat.
Ei itsellä tuo remontti mennyt "ihan" putkeen. Muut viat ilmeisesti korjautuivat, tai eivät ainakaan vielä ole alkaneet oireilemaan uudestaan, mutta autoon tuli uusi ominaisuus eli kuskin ovi ei mene lukkoon, vaikka lukitusnuppikin liikahtaa alaspäin lukittaessa (vähäsen, ja jäi asennettuna selvästi alemmas kuin aiemmin, eli jotain meni vituiks kasatessa). Häly kytkeytyy ja muut ovet lukittuu. Saa nähdä vieläkö löytyy motivaatiota kïerros kakkoseen, vai hankinko vaihtolaitteen.
Edit. Nyt kun olen rauhassa vähän miettinyt, tulin siihen tulokseen jotta se kierretanko siellä moduulin sisällä jäi eriasentoon sen muovisen "avaimenpesän" suhteen. Täytyy huomenna kokeilla jos metallisen lukkopesän irrottamisen jälkeen lukitustappi suostuisi liikkumaan ylöspäin, ja täten niiden keskinäiset asennot korjautuisivat.
Suoritin tänään saman operaation oman golffin etuoviin.
Kuskin etuovesta löytyi yksi murtunut kolvaus, muuten näytti kunnossaolevalta.
Apparin ovesta löytyi vettä piiriboksista, hapettuneita juotoksia, murtuneita juotoksia yms. Nämä kun korjasin niin suurin osa vioista korjaantui...
Ne viat mitä jäi:
Apparin etuoven kun avaa ei syty sisävalot, kaikista muista ovista kun avaa niin syttyy.
Sisältä jos painat ovet lukkoon kaikki ovet lukittuu, mutta apparin etuovi ja kuskintakaovi aukee heti. Voiko rikkinäinen lukkolaite takaovessa vaikuttaa myös etuoviin?
Kuskin etuovesta löytyi yksi murtunut kolvaus, muuten näytti kunnossaolevalta.
Apparin ovesta löytyi vettä piiriboksista, hapettuneita juotoksia, murtuneita juotoksia yms. Nämä kun korjasin niin suurin osa vioista korjaantui...
Ne viat mitä jäi:
Apparin etuoven kun avaa ei syty sisävalot, kaikista muista ovista kun avaa niin syttyy.
Sisältä jos painat ovet lukkoon kaikki ovet lukittuu, mutta apparin etuovi ja kuskintakaovi aukee heti. Voiko rikkinäinen lukkolaite takaovessa vaikuttaa myös etuoviin?
Eipä korjautunut ei...eli oman korjausyrityksen jälkeen viat palasivat heti kun auto seisoi taas ulkona kastumassa. Ilmeisesti jonnekin pääsee kosteutta. No pakkoraossa vein sitten auton Laakkoselle merkkihuoltoon, jossa oltiin varmoja minun korjaukseni epäonnistumisesta, ja vaihtoivat oveen uuden moduulin. No auto uusi samat oireet taas seuraavana päivänä, eli ainakaan kuskinoven lukkomoduulissa vika ei ole.
Voiko joku muu, esim.apumiehen oven moduuli availla ikkunoita ja keskuslukitusta, vai olisiko syytä katsoa vaikka hälyttimen suuntaan? Kosteus tuntuisi tässä esittävän osaa, kun auto lämpiää vähenee valojen vilkuttelu ym. vaikkei kokonaan lopukaan.
Voiko joku muu, esim.apumiehen oven moduuli availla ikkunoita ja keskuslukitusta, vai olisiko syytä katsoa vaikka hälyttimen suuntaan? Kosteus tuntuisi tässä esittävän osaa, kun auto lämpiää vähenee valojen vilkuttelu ym. vaikkei kokonaan lopukaan.
Lukko ( peräkontin ) toimii sähkön puuttuessa ainoastaan avaimella.
Sähkömies sanoi ettei testeri näytä yksittäistä lukkoa, vaan sen että lukoissa on vikaa .
Ei sitä missä lukossa. Mun autossa luuli vian piilevän kuskin ovessa, koska siellä yksi mikrokytkin ei toimi. Varsinaisen vian aiheutti kuitenkin takakontin lukonmikrokytkin ??
Mystisiä nuo sähköviat !
Sähkömies sanoi ettei testeri näytä yksittäistä lukkoa, vaan sen että lukoissa on vikaa .
Ei sitä missä lukossa. Mun autossa luuli vian piilevän kuskin ovessa, koska siellä yksi mikrokytkin ei toimi. Varsinaisen vian aiheutti kuitenkin takakontin lukonmikrokytkin ??
Mystisiä nuo sähköviat !
Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus
Lukkolaitteen ( ovi auki/kiinni ) mikrokytkimen ( sisävalojen ohjaus ja tieto kesk,luk,ohjainyksikölle ) painin kulunut jolloin ei paina enää kytkintä kiinni. -> korjaus mikrokytkimen irroitus ja liimaus lähemmäksi ohjainkiekkoa. Kuskin puolen ovessa olikin kummallisempi vika. Kun ovi kiinni mikrokytkin väitti oven olevan auki ja kun ovi auki mikrokytkin väitti oven olevan kiinni. Tästä syystä kesk,lukitus ei toiminut. Syy -> lukkolaitteen mikrokytkimen ohjainkiekko 30 astetta väärässä asennossa. Lukkolaitteen kasaajalta ohjainkiekon kasaus mennyt väärinpäin, mikäli se ylipäätään on mahdollista. Onnisttuukohan tuon korjaus jollain tavalla.
Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus
Tuo mikrokytkin on selvästi kulutus osa, mutta mistä tuollaisen uuden kytkimen saa hommattua Bebek ??
Bora, Golf iv lukkolaitteen
Lukkolaitteen mikrokytkimiä löytyi bebekistä :) uuden mikrokytkimen liimasin vanhan paikalle ja juotin johdot kiinni.
http://www.bebek.fi
http://www.bebek.fi
Bora, Golf iv lukkolaitteen
Bebekistä löytyy sääsuojattuja mikrokytkimiä mutta, myyjä kertoi että kaikkia mikrokytimiä ne ei oo laittanu nettiin, joten soittamalla tai tiskille :)
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Kannattaako nuita nyt enää edes korjailla kun Puolasta saa 24e:llä uusia kokonaisia lukkolaitteita. Itse tilasin tuolta samalta myyjältä kuskin- ja vänkärinoveen IV Golfiin.
Ja postikulutkin on ilmaiset.
Kuskin oveen jo vaihdettu ja toimii kuin unelma :)
http://www.ebay.co.uk/itm/170584844843? ... 1497.l2649
Ja postikulutkin on ilmaiset.
Kuskin oveen jo vaihdettu ja toimii kuin unelma :)
http://www.ebay.co.uk/itm/170584844843? ... 1497.l2649
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Mikrokytkin
Burgess 28/00 numerot tod näköisesti päiväys.
Samoin rupesin epäröimään tuota ovenavauskahvan viereen tulevan jousen koukkupään asennuskohtaa, kuuluiko se sittenkin tuohon akselin keltapassivoidun varren koukkuun?
En tarkoittanut sitä ovenavausvaijeria, vaan siitä keltapassivoidun vartta pitkin oikealle siirryttäessä vastaan tulevaa koukkua ja jousta joka on tuossa alemmassa kuvassa etualalla.Noin niiden ilmeisesti pitääkin olla, kun googlen kuvahaun kautta katselin varaosanumerolla noita
Kummin perin tuon nyt pitää olla:
koukun pää kiinni hahlossa
vai
koukun pää tuon vivun alla (topicin alussa oleva kuva)
Omassa uudessa OEM lukkolaitteessa on kiinni laitettu valmiiksi.
Viimeksi muokannut Reaper, 15.7.2014 21:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Itse tilasin tuon oman uuden AHW Shopista, maksaa siellä 114 e. Suomihinta 220 e paikallisessa merkkiliikkeessä Savonlinnassa...
Mikä tuon jousen tarkoitus on että sen saa laitettua kahteen eri paikkaan? Huolto ohjeessa puhutaan kanssa tuon jousen paikan vaihtamisesta mutta en ymmärtänyt sen lopullista merkitystä. Toimiiko tuo edes jos jousi paikoillaan tuossa koukussa?
En ole siis aikaisemmin purkanut tuota ovi/lukko systeemiä ja kohta olisi homma edessä.
EDIT: 20.7.
Sain lukkopaketin vaihdettua. Tosiaan irti pitää olla tuon jousen tuosta koukusta.
Mikä tuon jousen tarkoitus on että sen saa laitettua kahteen eri paikkaan? Huolto ohjeessa puhutaan kanssa tuon jousen paikan vaihtamisesta mutta en ymmärtänyt sen lopullista merkitystä. Toimiiko tuo edes jos jousi paikoillaan tuossa koukussa?
En ole siis aikaisemmin purkanut tuota ovi/lukko systeemiä ja kohta olisi homma edessä.
EDIT: 20.7.
Sain lukkopaketin vaihdettua. Tosiaan irti pitää olla tuon jousen tuosta koukusta.
Viimeksi muokannut Reaper, 20.7.2014 21:52. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Oisko tähän antaa jotain apuja, kun vaihdoin itelle ton lukkopaketin ja kävi sit niin mitä tossa avausviestissä varoiteltiin :D :)
"Oven lukkopesä. Se miten saat tämän irti näkyy pienenä syvennyksenä sinisen alueen ulkopuolella vasemmassa yläreunassa.
Kieritä ruuvia varovasti auki ja kokeile samalla milloin lukkopesä lähtee irti. ÄLÄ AUKAISE LIIAN PITKÄLLE, muuten kuuluu metallinen
kilahdus kun jotain putoaa ja sitten saa arpailla miten se lukkopesän metallikiinnike siellä oli"
Eli osa on toi tokassa kuvassa oleva
http://forums.thecarlounge.com/showthre ... liding-out
Yritin varmasti yli kaks tuntia keksiä miten se kuulu tonne paikoilleen ja se ei mun pähkäilyn mukaan mene sinne kun yhdessä asennossa, mut sitten kun lähtee kiristämään sitä ruuvia oven päädystä, niin se klipsi hyppää pois paikoiltaan
"Oven lukkopesä. Se miten saat tämän irti näkyy pienenä syvennyksenä sinisen alueen ulkopuolella vasemmassa yläreunassa.
Kieritä ruuvia varovasti auki ja kokeile samalla milloin lukkopesä lähtee irti. ÄLÄ AUKAISE LIIAN PITKÄLLE, muuten kuuluu metallinen
kilahdus kun jotain putoaa ja sitten saa arpailla miten se lukkopesän metallikiinnike siellä oli"
Eli osa on toi tokassa kuvassa oleva
http://forums.thecarlounge.com/showthre ... liding-out
Yritin varmasti yli kaks tuntia keksiä miten se kuulu tonne paikoilleen ja se ei mun pähkäilyn mukaan mene sinne kun yhdessä asennossa, mut sitten kun lähtee kiristämään sitä ruuvia oven päädystä, niin se klipsi hyppää pois paikoiltaan
Noniin. kiitos linkistä. Kyllä mä sitten sitä ihan oikein sinne yritin laittaa, mutten onnistunut. Pitääkin kerää vähä motivaatiota taas ja mennä tällä ohjeellta mikä löyty tuolta :)
"the ring dropping into the door is a behatch of a job, its easier to refit the ring if you remove the whole plastic unit from behind the door handle once the door is stripped down"
"the ring dropping into the door is a behatch of a job, its easier to refit the ring if you remove the whole plastic unit from behind the door handle once the door is stripped down"
-
- -
- Viestit: 90
- Liittynyt: 10.1.2009 14:24
Tänään löytykin tota motivaatiota purkaa toi ovi uusiks, ku jäi häiritsee. Senverran vielä pakko kommentoida tätä, jos vaikka jollain pääsee käymään vastaavasti :) Eli ehdottomasti kannattaa se muovihärpäke irrottaa sieltä oven sisältä, se on 1 ruuvilla vaan kiinni ja sen jälkeen ku se on kädessä, niin sen tajuaa parissa sekunnissa miten se sinne kuuluu.
Lainataanpa ketjua vähäsen, eli tuli tossa vaihdettua IV Golffiin lukkolaite eilen kuskin oveen kun ensin hajosi mikrokytkin ja lopulta sitten se mekanismikin (ovi ei mennyt enää kiinni).
No nyt uudella lukkolaitteella kaikki pelaa muuten ihanasti paitsi että kun avaa ovet keskuslukituksella ja nykäisee ovenkahvasta niin ekalla vedolla ei tapahdu mitään. Kun palauttaa kahvan alas ja kokeilee uudestaan niin ovi aukeaa normaalisti. Ja tosiaan tekee ainoastaan lukosta avaamisen jälkeen, jos ovet auki koko ajan niin kahva pelaa normaalisti.
Kellään tullut ennen vastaan moista? Jotain mitä voisi koittaa säätää? Sen ulkokahvaan tulevan vaijerin paikan merkitsin ennen irroitusta ja laitoin samaan kohtaan uudellakin lukkolaitteella, voisiko liittyä tähän?
No nyt uudella lukkolaitteella kaikki pelaa muuten ihanasti paitsi että kun avaa ovet keskuslukituksella ja nykäisee ovenkahvasta niin ekalla vedolla ei tapahdu mitään. Kun palauttaa kahvan alas ja kokeilee uudestaan niin ovi aukeaa normaalisti. Ja tosiaan tekee ainoastaan lukosta avaamisen jälkeen, jos ovet auki koko ajan niin kahva pelaa normaalisti.
Kellään tullut ennen vastaan moista? Jotain mitä voisi koittaa säätää? Sen ulkokahvaan tulevan vaijerin paikan merkitsin ennen irroitusta ja laitoin samaan kohtaan uudellakin lukkolaitteella, voisiko liittyä tähän?
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Minullakin kävi samoin kuin edellämainitulla. Mutta kun säädin vaijeria lisää, niin nyt saa nykiä kahvaa useampia kertoja ja sitten vasta aukeaa. Sitten huomasin kun lukituksen aukaisee ja työntää ovea sisäänpäin --> kuuluu "naks" ja ovi aukeaa ensimmäisellä .
En saanut enää vaijerin säädöllä toimimaan missään asennossa paremmin.
Pitää vielä purkaa kertaalleen ja katsoa että kaikki on oikein.
Onko ideoita?
En saanut enää vaijerin säädöllä toimimaan missään asennossa paremmin.
Pitää vielä purkaa kertaalleen ja katsoa että kaikki on oikein.
Onko ideoita?
-
- -
- Viestit: 268
- Liittynyt: 29.7.2008 21:53
Toimiiko tuo puolalainen vasemmalle ovelle tarkoitettu siis kuskin ovessa ja keskuslukituksen kanssa, kun ei oikein mitään sanota: http://www.ebay.co.uk/itm/VW-GOLF-IV-4- ... 0584844698
Jossain Amazonissa luki, kun hain tuolla Puolan-tuotteen koodilla, että alkuperäinen osanumero olisi 6X1837013H. Kuitenkin Ahw-shopissa on kaksi eri vaihtoehtoa, joissa Golfien, joiden "Fahrzeug Baujahr ab 01.06.2001 >>", osanumero olisikin 6X1837013C-1J, eli tuo H olisi vaihtunut C:hen. Sopiikohan tuo Puolan-tuote siis ollenkaan vuosimallin 2002 Golfiin?
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Ok, Saksassa myytiin osaa, jossa oli mainittu molemmat osanumerot, se varmaankin sopii: http://www.ebay.co.uk/itm/Einbauort-aus ... 1266240676
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Slamit.netissä myytiin H-päätteistä osaa ja mainittiin sen sopivan 2005-malliin asti, joten kaipa tuon parin kympin puolalaisen uskaltaa ostaa. Voihan sen sitten myydä, jos ei sovikaan.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Siis kyllä toi ainakin surisee kun oven avaa, tänään tuli vaan mieleen et voiskohan johtua tosta mikrokytkimestä. Hankala vaan tarkistaa onko yhteyttä toisiinsa kun nyt ei taas viikkoon ole ollut pitkää starttausta. Tosiaan aina starttaa oikein ilosesti mutta joskus (tosi harvoin) joutuu vähän aikaa sahaan että käynnistyy. Mut pitää huomenna kolvailla lukko kuntoon niin saa ainakin lukot toimiin oikein ennenkö jää ainoa avain virtalukkoon ja ovet napsahtaa lukkoon :D
Miten nyhkyllä kävi noiden osien kanssa? Löytyikö sopivaa osaa tarvikkeena?
Allekirjoittaneella IV Golfissa vänkärin oven lukkolaite jumissa. Ei nouse keskuslukituksen avaamisella nappi ylös. Alkukesästä teki satunnaisesti tuota vikaa ja nyt sitten jäi vika lopullisesti päälle.
Ei saa ovea kahvasta auki, kun nappi alhaalla. Nappi liikkuu kuitenkin ylös sisäpuolen kahvasta vetämällä.
Löytyisikö foorumilaisilta konstia oven aukaisuun, jotta pääsisi purkamaan lukkolaitteen esille? Ei viitsisi kovin väkivalloin repiä ovipahvia irti oven ollessa kiinni.
Allekirjoittaneella IV Golfissa vänkärin oven lukkolaite jumissa. Ei nouse keskuslukituksen avaamisella nappi ylös. Alkukesästä teki satunnaisesti tuota vikaa ja nyt sitten jäi vika lopullisesti päälle.
Ei saa ovea kahvasta auki, kun nappi alhaalla. Nappi liikkuu kuitenkin ylös sisäpuolen kahvasta vetämällä.
Löytyisikö foorumilaisilta konstia oven aukaisuun, jotta pääsisi purkamaan lukkolaitteen esille? Ei viitsisi kovin väkivalloin repiä ovipahvia irti oven ollessa kiinni.
Kannattaa kokeilla ihan tätä kuuluisaa nyrkkiä, jämäkästi kopauttaa lukkopesää niin saattaa tärähtää sen verran että kontaktit ottaa edes sen hetken yhteen siellä sisällä (ei niin että ovi menee lommolle ;D), niin ainakin on vielä saanu oman golffin lukkoon ja auki. Pitäisi se kait korjata (tuostakin...)
Tein tänään kuskin puolen lukon korjauksen -98 IV Golfissani, jonka hankin viime viikolla autoliikkeestä. Eivät suostuneet korjaamaan vikaa, joka oli jo ostohetkellä, mutta joka esiintyi ensimmäisen kerran sateen sattuessa, eli kostealla ilmalla. Käytännössä neljä päivää hankinnan jälkeen. Sanoivat, että auto on niin vanha, että sitä ei vastuu/takuu kata. Bull shit.
Vika esiintyi siten, että keskuslukitus alkoi sekoilemaan, kun sitä käytti kuskin puolen kahvasta avaimella, ja itsestäänkin. Kauko-ohjausta autossa ei ole. Apumiehen puolelta lukko toimi kuitenkin normaalisti.
Tässä huomioitani korjauksesta:
PURKAMINEN
- Ensin ovesta ovipaneeli pois. Eli kahva pitää halkaista. Alapäähän talttameisseliä, tms, osien väliin ja/tai kahvan ja verhoilun väliin, siten että lähtee vähän auki. Pikkuhiljaa raottamalla alapäätä auki ja sitten siirtyy yläpäätä kohti ja kumpaakin puolta pikkuhiljaa hivuttamalla auki. Kun puolen sentin rako on olemassa, niin sitten vaan erottamalla osat toisistaan. Ohjeita löytyy http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1015107.
- Ikkunaveivi irti ohjeen mukaan. Ruuvit paneelin alareunasta auki ja yksi ruuvi yläreunasta saranan yläpuolelta. Kahvan pohjasta pari ruuvia auki. Ovivalo ulos kampeamalla ja pohjasta johtoliitin auki. Paneeli auki alareunasta alkaen vetämällä irti kiinnike kerrallaan. Paneeli irti ja pois. https://www.dropbox.com/s/yx46gtb1s8nii ... 4.jpg?dl=0
- Muovitulpat sisäpellistä irti, ed. kuva. Ikkunaa 10 senttiä alaspäin ja paljastuvat pultit auki muutama kierros. Tämän jälkeen teippasin ikkunan karmiin yläpäästä ilmastointiteipillä tai vastaavalla. Hyvä liima pitää olla.
- Lukkopesä irti, tästä löytyykin ohjeita. Torx 20 sopii tähän. Sen verran auki, että lukkopesä lähtee irti, n. 10-15 kierrosta. Lukon M8 (triple square) pultit auki. https://www.dropbox.com/s/a6ck9a1ql41yt ... 3.jpg?dl=0
- Pellistä 10 ruuvia auki.
- Itsellä lukko oli niitattu muovisilla niiteillä sisäpelliin kiinni. Tein niin, että irrotin lukkonupin tangon läpiviennin ja ovivaijerin läpiviennin tässä vaiheessa, mutta tätä ei varmaan olisi kannattanut tehdä, koska tarkoitukseni oli, että lukko tulee samalla pois kuin pellikin.
- Pellin irrotus. Hivuttamalla alkaen alareunasta jotta liima tiiviste irtoaa ovesta pala palalta. Kun tiiviste on kauttaaltaan irti, autoin takapuolelta johdotuksen kiinnikkeet irti pellistä puristamalla sisäpuolella olevia knipsejä yhteen ja samalla liitin ulos pellistä. Varovasti hivuttamalla ja laskemalla pelliä alas ja vetämällä eteenpäin kohti oven etuosaa. Itselläni irtosi tässä kohtaan osittain muoviset niitit , joilla lukko on pellissä kiinni, ja lukosta meni lukkonupin tangon kiinnike rikki lukon päästä. (korjasin tämän rautalangalla kootessani ovea). Tuo lukon niittaus pelliin kiinni on jokin varastamista estävä ominaisuus?? En oikein tiedä. Ilmeisesti kaikkia autoja ei ole niitattu, tai jos ovi on purettu aikaisemmin, niitit on jo poistettu. Toinen vaihtoehto olisi porata tai vääntää niitit rikki tässä vaiheessa, jolloin pelti lähtisi irti ilman lukkoa.
- Pelti irti ja lukko irti pellistä. Itselläni oli jo niitit tässä kohtaan rikki, joten lukko lähti helposti irti. Jos lähtee ehjänä niin ehkä lukon korjausta voi yrittää lukko kiinni pellissä, jos niittejä ei halua irrottaa. En tiedä onnistuuko.
LUKON KORJAUS
- Kolmesta jalasta oli juotokset irti:
https://www.dropbox.com/s/qybgpil8xletu ... 7.jpg?dl=0
- Ohjeita löytyy ainakin http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1542461 ja http://www.taligentx.com/passat/mainten ... mechanism/.
- Puhdistin lukon samalla paperilla ja puhdistusaineella vanhoista tököteistä ja laitoin uudet vaseliinit. En tiedä oli järkevää, mutta näissähän on ollut talvella ongelmia.
- Mainitsemani lukkonupin tangon korjaus rautalangalla kiinni alkuperäiseen paikkaansa.
KASAAMINEN
- Koska niitit oli irti, enkä tiedä, miksi olisi pitänyt alkaa uudestaan niittaamaan, tein niin että kiinnitin lukon kiinni pelliin lukkotangon ja kahvan avausvaijerin/tangon läpivientien avulla. Hivutin pellin suunnilleen paikalleen ohjaten lukkoa samalla, kiinnitin yhden ruuvin huulille pellin yläreunasta siten, että pysyy paikallaan. Tämän jälkeen ohjasin lukon paikalleen lukkosalvan/lukon aukosta, ja kiinnitin pulteilla lukon kiinni oveen.
- Pelti paikalleen pulteilla, lukkopesä kiinni (ensin vaijeri) kahvan sisällä, liittimet, johtosarja, ikkuna, paneeli.
Hyvältä näyttää tällä hetkellä, keskuslukitus toimii niin kuin pitääkin, kahvat toimii, jne.
Jos tästä on apua, niin hyvä. Kysyä voi myös aina.
EDIT: typoja, vuosimalli
Vika esiintyi siten, että keskuslukitus alkoi sekoilemaan, kun sitä käytti kuskin puolen kahvasta avaimella, ja itsestäänkin. Kauko-ohjausta autossa ei ole. Apumiehen puolelta lukko toimi kuitenkin normaalisti.
Tässä huomioitani korjauksesta:
PURKAMINEN
- Ensin ovesta ovipaneeli pois. Eli kahva pitää halkaista. Alapäähän talttameisseliä, tms, osien väliin ja/tai kahvan ja verhoilun väliin, siten että lähtee vähän auki. Pikkuhiljaa raottamalla alapäätä auki ja sitten siirtyy yläpäätä kohti ja kumpaakin puolta pikkuhiljaa hivuttamalla auki. Kun puolen sentin rako on olemassa, niin sitten vaan erottamalla osat toisistaan. Ohjeita löytyy http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1015107.
- Ikkunaveivi irti ohjeen mukaan. Ruuvit paneelin alareunasta auki ja yksi ruuvi yläreunasta saranan yläpuolelta. Kahvan pohjasta pari ruuvia auki. Ovivalo ulos kampeamalla ja pohjasta johtoliitin auki. Paneeli auki alareunasta alkaen vetämällä irti kiinnike kerrallaan. Paneeli irti ja pois. https://www.dropbox.com/s/yx46gtb1s8nii ... 4.jpg?dl=0
- Muovitulpat sisäpellistä irti, ed. kuva. Ikkunaa 10 senttiä alaspäin ja paljastuvat pultit auki muutama kierros. Tämän jälkeen teippasin ikkunan karmiin yläpäästä ilmastointiteipillä tai vastaavalla. Hyvä liima pitää olla.
- Lukkopesä irti, tästä löytyykin ohjeita. Torx 20 sopii tähän. Sen verran auki, että lukkopesä lähtee irti, n. 10-15 kierrosta. Lukon M8 (triple square) pultit auki. https://www.dropbox.com/s/a6ck9a1ql41yt ... 3.jpg?dl=0
- Pellistä 10 ruuvia auki.
- Itsellä lukko oli niitattu muovisilla niiteillä sisäpelliin kiinni. Tein niin, että irrotin lukkonupin tangon läpiviennin ja ovivaijerin läpiviennin tässä vaiheessa, mutta tätä ei varmaan olisi kannattanut tehdä, koska tarkoitukseni oli, että lukko tulee samalla pois kuin pellikin.
- Pellin irrotus. Hivuttamalla alkaen alareunasta jotta liima tiiviste irtoaa ovesta pala palalta. Kun tiiviste on kauttaaltaan irti, autoin takapuolelta johdotuksen kiinnikkeet irti pellistä puristamalla sisäpuolella olevia knipsejä yhteen ja samalla liitin ulos pellistä. Varovasti hivuttamalla ja laskemalla pelliä alas ja vetämällä eteenpäin kohti oven etuosaa. Itselläni irtosi tässä kohtaan osittain muoviset niitit , joilla lukko on pellissä kiinni, ja lukosta meni lukkonupin tangon kiinnike rikki lukon päästä. (korjasin tämän rautalangalla kootessani ovea). Tuo lukon niittaus pelliin kiinni on jokin varastamista estävä ominaisuus?? En oikein tiedä. Ilmeisesti kaikkia autoja ei ole niitattu, tai jos ovi on purettu aikaisemmin, niitit on jo poistettu. Toinen vaihtoehto olisi porata tai vääntää niitit rikki tässä vaiheessa, jolloin pelti lähtisi irti ilman lukkoa.
- Pelti irti ja lukko irti pellistä. Itselläni oli jo niitit tässä kohtaan rikki, joten lukko lähti helposti irti. Jos lähtee ehjänä niin ehkä lukon korjausta voi yrittää lukko kiinni pellissä, jos niittejä ei halua irrottaa. En tiedä onnistuuko.
LUKON KORJAUS
- Kolmesta jalasta oli juotokset irti:
https://www.dropbox.com/s/qybgpil8xletu ... 7.jpg?dl=0
- Ohjeita löytyy ainakin http://forums.vwvortex.com/showthread.php?1542461 ja http://www.taligentx.com/passat/mainten ... mechanism/.
- Puhdistin lukon samalla paperilla ja puhdistusaineella vanhoista tököteistä ja laitoin uudet vaseliinit. En tiedä oli järkevää, mutta näissähän on ollut talvella ongelmia.
- Mainitsemani lukkonupin tangon korjaus rautalangalla kiinni alkuperäiseen paikkaansa.
KASAAMINEN
- Koska niitit oli irti, enkä tiedä, miksi olisi pitänyt alkaa uudestaan niittaamaan, tein niin että kiinnitin lukon kiinni pelliin lukkotangon ja kahvan avausvaijerin/tangon läpivientien avulla. Hivutin pellin suunnilleen paikalleen ohjaten lukkoa samalla, kiinnitin yhden ruuvin huulille pellin yläreunasta siten, että pysyy paikallaan. Tämän jälkeen ohjasin lukon paikalleen lukkosalvan/lukon aukosta, ja kiinnitin pulteilla lukon kiinni oveen.
- Pelti paikalleen pulteilla, lukkopesä kiinni (ensin vaijeri) kahvan sisällä, liittimet, johtosarja, ikkuna, paneeli.
Hyvältä näyttää tällä hetkellä, keskuslukitus toimii niin kuin pitääkin, kahvat toimii, jne.
Jos tästä on apua, niin hyvä. Kysyä voi myös aina.
EDIT: typoja, vuosimalli
Viimeksi muokannut jgronman, 24.7.2015 17:55. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 2.11.2015 7:19
Lainataanpa topikkia.
Tuli tuossa laitettua tommonen espanjan volkkari,audi tai joku.. eli -03 seat leon.
Ropleema on, että kuskin ovi ei mee kaukosäädöllä lukkoon, oven tunnistin kyllä toimii, mutta pitää käytännössä laittaa avaimella lukkoon. Se kyllä kiltisti aukee kaukosäädöllä ja hälytki menee päälle vaikka kuskin ovi ei mee lukkoon.
Onko vinkkejä yksinkertaisemmasta vian paikasta kun tuon lukkomodulin irroittelu? Motivaatio lasin irroitteluun on hieman pienen puoleinen.
Tuli tuossa laitettua tommonen espanjan volkkari,audi tai joku.. eli -03 seat leon.
Ropleema on, että kuskin ovi ei mee kaukosäädöllä lukkoon, oven tunnistin kyllä toimii, mutta pitää käytännössä laittaa avaimella lukkoon. Se kyllä kiltisti aukee kaukosäädöllä ja hälytki menee päälle vaikka kuskin ovi ei mee lukkoon.
Onko vinkkejä yksinkertaisemmasta vian paikasta kun tuon lukkomodulin irroittelu? Motivaatio lasin irroitteluun on hieman pienen puoleinen.
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Laitoin matkustajan oveen uuden lukkolaitteen (motonet tarvike), ongelma on että ovi ei nyt enää mene kiinni oikein koska rungossa oleva vastakappale (door striker eng.) ei asetu uuden lukkolaitteen kielekeosaan jonka pitäisi lukittua vastakappaleen ympärille.
Yritin säätää eri kohtaa sitä vastakappaletta mutta ei onnistu. Vai enkö vain osaa?
Onko kukaan muu joutunut säätämään vastakappaletta eri kohtaan tarvike lukkolaitteella?
EDIT: Oli rikki tuon motonetin lukkolaitteessa tuo kielekeosa, ei lukittunut kunnolla vaan aukesi kun oventiiviste pullisti ovea ulospäin.
Yritin säätää eri kohtaa sitä vastakappaletta mutta ei onnistu. Vai enkö vain osaa?
Onko kukaan muu joutunut säätämään vastakappaletta eri kohtaan tarvike lukkolaitteella?
EDIT: Oli rikki tuon motonetin lukkolaitteessa tuo kielekeosa, ei lukittunut kunnolla vaan aukesi kun oventiiviste pullisti ovea ulospäin.
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Edellisen korjauksen jälkeen jossakin vaiheessa ilmestyi vika repsikan puolen oveen, että se ei toiminut kun käytti kuskin puolen ovesta avaimella. Autossa siis ei ole kaukolukitusta ollenkaan. Kun käytti omasta lukosta, kaikki lukot toimi. Muuta temppuilua ei esiintynyt.
Tarkastin kaikkia eri vaihtoehtoja, ja lopuksi vika täsmentyi repsikan puolen lukkomoduuliin, muut viat oli eliminoitu pois. Vika oli, että moottori ei tuntunut jaksavan pyörittää lukkoa, lukko kyllä naksahti, kun ovia käytti.
Kun hain varaosaa paikallisesta purkaamosta, siellä asentaja sanoikin, että näissä on tyyppivikana moottorien väsyminen. No, tuon kun olisi tiennyt aikaisemmin.
Sain korvaavan lukkolaitteen purkaamosta, mutta huomasin, että se oli uudemmasta ilmeisesti kolmiovisesta, jossa ei näköjään ole ollut mahdollisista repsikan ovesta käyttää manuaalisesti lukkoja, joten oma lukkopesä ei sopinut yhteen uuden lukkon kanssa. No, sitten vaihdoin pelkän moottorin vanhaan lukkoon. Pikkaisen joutui temppuilemaan, jotta moottorin kotelon sai takaisin kiinni. En vielä osaa sanoa, että toimiiko oikeasti, kun en ole ehtinyt vielä testaamaan.
Tarkastin kaikkia eri vaihtoehtoja, ja lopuksi vika täsmentyi repsikan puolen lukkomoduuliin, muut viat oli eliminoitu pois. Vika oli, että moottori ei tuntunut jaksavan pyörittää lukkoa, lukko kyllä naksahti, kun ovia käytti.
Kun hain varaosaa paikallisesta purkaamosta, siellä asentaja sanoikin, että näissä on tyyppivikana moottorien väsyminen. No, tuon kun olisi tiennyt aikaisemmin.
Sain korvaavan lukkolaitteen purkaamosta, mutta huomasin, että se oli uudemmasta ilmeisesti kolmiovisesta, jossa ei näköjään ole ollut mahdollisista repsikan ovesta käyttää manuaalisesti lukkoja, joten oma lukkopesä ei sopinut yhteen uuden lukkon kanssa. No, sitten vaihdoin pelkän moottorin vanhaan lukkoon. Pikkaisen joutui temppuilemaan, jotta moottorin kotelon sai takaisin kiinni. En vielä osaa sanoa, että toimiiko oikeasti, kun en ole ehtinyt vielä testaamaan.
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Täällä onkin juttua, miten moottori korjataan:
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 841&page=3
https://imgur.com/a/AWtYa
http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 841&page=3
https://imgur.com/a/AWtYa
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
minulla tuo farmari 4-golfin ptdi 2002 takaovi oli lähes parivuotta "turvalukossa" ei auennut avaimella ei kaukosäätimellä ei vaikka tein lähes kaikki temput (täristys,kolistus,uhkaus paaliinpanosta yms) mitä foorumeilta ja youtubesta löytyi.
siis lähes kaikki konstit tuli käytettyä, mutta asia vaivasi ja sitä apumiehen takaoven kulkuoikeutta olis tarvittu, niimpä jälleen youtuubi haku ja lukuisten klippien joukossa oli yksi jossa "kädestä" pitäen lontooksi neuvottiin laittamaan virrat päälle ja sormi kuskinovessa olevalle autonovet auki napille johon jämäkkä painallus.
uskomatonta kaikkien ovien lukkonapit nousi aukiasentoon siis myös tämä safetylook tilassa ollut taka ovi.
avot, nyt on verhouksien, välipellin ja lukon irroittaminen helppoa verrattuna siihen työmäärään minkä joutuu tekemään jos purkaa "lukossa" olevan takaoven.
varoiksi otin keskuslukon sulakkeen irti ja ovet toimii nyt manuaali lukituksella, lukon vaihtoon asti.
sitä en tosin tiedä oliko lukon avautuminen "lottovoitto" mutta kannattaa kuitenkin kokeilla.
siis lähes kaikki konstit tuli käytettyä, mutta asia vaivasi ja sitä apumiehen takaoven kulkuoikeutta olis tarvittu, niimpä jälleen youtuubi haku ja lukuisten klippien joukossa oli yksi jossa "kädestä" pitäen lontooksi neuvottiin laittamaan virrat päälle ja sormi kuskinovessa olevalle autonovet auki napille johon jämäkkä painallus.
uskomatonta kaikkien ovien lukkonapit nousi aukiasentoon siis myös tämä safetylook tilassa ollut taka ovi.
avot, nyt on verhouksien, välipellin ja lukon irroittaminen helppoa verrattuna siihen työmäärään minkä joutuu tekemään jos purkaa "lukossa" olevan takaoven.
varoiksi otin keskuslukon sulakkeen irti ja ovet toimii nyt manuaali lukituksella, lukon vaihtoon asti.
sitä en tosin tiedä oliko lukon avautuminen "lottovoitto" mutta kannattaa kuitenkin kokeilla.
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Lainataas ketjua sen verran, että V-koppaseen golffiin pitäisi vaihtaa lukkomoduuli, ja näyttäisi löytyvän tuolla osanumerolla (7L0-839-015) versiota A:sta G:en, ja oma lukkolaite tietenkin ilman mitään kirjainta. Eli noi aakkoset tossa perässä oli ilmeisesti vain paranneltuja versioita aikaisemmista, eikö?
Aika edukkaasti saa netistä myös uusia 'kolmannen valmistajan' lukkomoduuleita, eli olisko noista palstalla kokemuksia? Olisko vemo noista eri valmistajista oem toimittaja, kun hinta on noin 3x halvimpiin verrattuna.
Aika edukkaasti saa netistä myös uusia 'kolmannen valmistajan' lukkomoduuleita, eli olisko noista palstalla kokemuksia? Olisko vemo noista eri valmistajista oem toimittaja, kun hinta on noin 3x halvimpiin verrattuna.
-
- -
- Viestit: 16030
- Liittynyt: 23.7.2003 9:30
- Viesti:
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Ilman kirjainta oleva pitäisi olla vain Jetassa ja sen korvaava on ainoastaan D.
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Nayttaisi tosiaan loytyvan ainakin 05 vuotisesta HB:sta lukko ilman kirjainta, kuva tuossa viela itse lukosta. Tota D-mallia tosiaan tuntuu olevan tarjolla golffiin, jos toi kirjain nyt on ylipaataan ilmoituksessa mukana. Taytyy kaivella viela vahan lisaa, mutta kiitos vinkista!
- Liitteet
-
- Lukkomoduli
- 20170829_201636.jpg (4.08 MiB) Katsottu 39805 kertaa
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Tervehdys!
Muutaman vuoden tauon jälkeen "routa ajoi porsaan kotiin" ja projekti-Passatin hankinnan jälkeen palasin tänne, kuinkas muuten kun apua kyselemään.
Ongelman -98 Passatin vasemman takaoven lukkolaite. Vanha oli ammuttuna lopullisesti kiinni ja uuden tilasin Skruvatilta ja se saapuikin toissapäivänä. Nyt meinasin sen nakata paikalleen, mutta eipäs onnistunutkaan. Mekanismi on kiinni, eli siinä tilassa kun se menee kun oven laittaa kiinni, eikä aukea vaikka ulko- tai sisäpuolen vintoista avaa. Eikä myöskään vaikuta vaikka lukon laittaa johtosarjaan kiinni ja avaa ja lukitsee keskuslukkoa.
Onko tähän jotain "resetointia" olemassa, vai tuliko mulle rikkinäinen uusi lukko?
Edit: Ongelma ratkesi lukkoa pyörittelemällä. Se "ylimäärinen" jousi ulkokahvan puolella ei päästänyt vinttaa palaamaan nolla-asentoon. Joten jousi pois ja mekanismi toimii.
Jätän tämän tähän jos joku muukin joskus tappelee saman asian kanssa.
Muutaman vuoden tauon jälkeen "routa ajoi porsaan kotiin" ja projekti-Passatin hankinnan jälkeen palasin tänne, kuinkas muuten kun apua kyselemään.
Ongelman -98 Passatin vasemman takaoven lukkolaite. Vanha oli ammuttuna lopullisesti kiinni ja uuden tilasin Skruvatilta ja se saapuikin toissapäivänä. Nyt meinasin sen nakata paikalleen, mutta eipäs onnistunutkaan. Mekanismi on kiinni, eli siinä tilassa kun se menee kun oven laittaa kiinni, eikä aukea vaikka ulko- tai sisäpuolen vintoista avaa. Eikä myöskään vaikuta vaikka lukon laittaa johtosarjaan kiinni ja avaa ja lukitsee keskuslukkoa.
Onko tähän jotain "resetointia" olemassa, vai tuliko mulle rikkinäinen uusi lukko?
Edit: Ongelma ratkesi lukkoa pyörittelemällä. Se "ylimäärinen" jousi ulkokahvan puolella ei päästänyt vinttaa palaamaan nolla-asentoon. Joten jousi pois ja mekanismi toimii.
Jätän tämän tähän jos joku muukin joskus tappelee saman asian kanssa.
-
- -
- Viestit: 25
- Liittynyt: 17.2.2017 18:40
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Juupa juu, nyt ois samaa vikaa Rahikaisella... :)
-99 Golf ja sisävalot sekoilee sekä lukitus ja murtohäly, aina välillä, ei koko ajan.
Jos lukkorungon vaihtaa niin eihän mitään koodauksia tms joudu tekeen kauko-ohjaukselle eikä avaimille sen kummemmin vaan kaikki toimii normaalisti, toivon mukaan ilman edellä mainittuja vikoja?
-99 Golf ja sisävalot sekoilee sekä lukitus ja murtohäly, aina välillä, ei koko ajan.
Jos lukkorungon vaihtaa niin eihän mitään koodauksia tms joudu tekeen kauko-ohjaukselle eikä avaimille sen kummemmin vaan kaikki toimii normaalisti, toivon mukaan ilman edellä mainittuja vikoja?
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Oven lukkopesä
Sain tuon irti (en irroittanut koko oven karmissa olevaa pulttia vaan pelkästään löysytin sitä) Mutta miten tuo pitäisi saada takaisin? Tökkäsin sen paikalleen niin kuin se olikin, kiristin pultin mutta lukkopesä lähtee silti vetämällä irti ovesta? Auto on pakko saada ajoon, toivottavasti ei lennä tuulen mukana:)
Sain auton läjään + viat hävisi (ovi ei auennut kuin joka toinen kerta + oven sisävalo ei palanut) Mutta tuo lukkopesä on nyt irti ja sen saa pois ihan käsin vetämällä. Kasatessa huomasin että oven sisällä oli tällainen muovinen osa joka on nähtävästi murtunut jostain kohtaa... Liittyykö asiaan?
Sain tuon irti (en irroittanut koko oven karmissa olevaa pulttia vaan pelkästään löysytin sitä) Mutta miten tuo pitäisi saada takaisin? Tökkäsin sen paikalleen niin kuin se olikin, kiristin pultin mutta lukkopesä lähtee silti vetämällä irti ovesta? Auto on pakko saada ajoon, toivottavasti ei lennä tuulen mukana:)
Sain auton läjään + viat hävisi (ovi ei auennut kuin joka toinen kerta + oven sisävalo ei palanut) Mutta tuo lukkopesä on nyt irti ja sen saa pois ihan käsin vetämällä. Kasatessa huomasin että oven sisällä oli tällainen muovinen osa joka on nähtävästi murtunut jostain kohtaa... Liittyykö asiaan?
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Moro! Tuo muovinpala on ikkunan nostimesta, elikkä tarkemmin siitä ruuvista josta lasi tulee nostimeen kiinni, tai osa siitä.
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
der_wagen kirjoitti:Nayttaisi tosiaan loytyvan ainakin 05 vuotisesta HB:sta lukko ilman kirjainta, kuva tuossa viela itse lukosta. Tota D-mallia tosiaan tuntuu olevan tarjolla golffiin, jos toi kirjain nyt on ylipaataan ilmoituksessa mukana. Taytyy kaivella viela vahan lisaa, mutta kiitos vinkista!
Raportoidaan projektin tuloksista tännekkin.. Eli D-mallin lukkomoduuli oli tosiaan passeli osa, ja UK:sta tilattuna käytetty orggisosa posteineen tuli kotiovelle noin 50 Eur hintaan.
Sellainen huomio tosta oven purkamisesta muuten, että se ovenkahva pitää tosiaan vetää aukiasentoon, kun lukkopesän kiinnitysruuvi avataan, tai voi käydä kun Rahikaisella.. Eli se lukkopesän lukitusrengas voi vääntyä pois uraltaan, eikä lukitse kahvan jousta alleen kuten pitäisi. Ovenkahvan irroitus onkin tuon jälkeen varsin mielenkiintoinen kokemus..
Aika monessa ohjeessa varoitetaan avaamasta tota lukkopesän vapautusruuvia kokonaan, pelkona että se voisi tippua oven sisään, mutta ainakin tässä mk5:ssa tuo lukitusrengas itseasiassa estää lukitusruuvin avaamisen kokonaan - jos kaikki on kunnossa siis. Päästäkseen tippumaan, lukkorenkaan on pitänyt siis jo vääntyä pois uraltaan, ja ruuvin tippuminen ei tuosta juurikaan tilannetta pahenna..
Re: Bora, Golf iv lukkolaitteen korjaus.
Omassa toimii nyt lukkolaitteen vaihdon jälkeen sisävalot, ovivalo ja valosummeri mutta kuskinlukko aukeaa vasta toisella painalluksella. Voisikohan tuossa olla ihan mekaaninen vika kun se oven lukitusnappikaan ei mene minusta ihan niin pohjaan mitä se ennen meni.. Tarvikelukkolaitteen vaihdoin ja se kyllä toimikin jonkun aikaa
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 85 vierailijaa