VW T5 R5 & tiptronic

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

VW T5 R5 & tiptronic

ViestiKirjoittaja mrjj » 16.6.2011 9:18

Tulipa hankittua uusi peli ja monen vaiheen jälkeen projektina ostettu paku on nyt ajossa jo sentään.
Kyseessä on vm07 2.5TDI R5 96kW ja 6vaihteinen automaatti ja kaikenkukkuraksi hiukkassuodatinkin vielä.

Oikeastaan mitään kovin pahaa sanottavaa lähinnä vetää suun hymyyn sen verran
tajuton peli tuolla moottorilla, verrattuna edelliseen T4 2.5TDI
Suoirastaan ongelma saada pidettya vauhti 50km/h kun aina kun vilkaseen mittaria niin 80km/h vähintään...
Mutta vähäpäästöisyys näyttää tekevän sen että D-asennossa laatikko pykältää kiireesti mahdollisimman ison silmään sillä seurauksella että 60-70 taajamanopeuksissa mennään vitosella reilusti alle 2000rpm tai monesti jopa kutosella 1300-400rpm ja hirvittää että mitä aski tykkää siitä.
Tullut tavaksi nypätä käsinvaihtoon ja pykälää pienemmällä tai sitten ajaa S-asennossa.

Vielä yksi huomio on että webasto ketale lyö tulille vaikka lämpötila 15-20astetta, melko outoa, mites muilla ?

Millaisia kokemuksia muilla ? Tuli mieleen että jos vois vag-comilla tai edes VAS:lla liikkeessä säätää vaihtoherkkyyttää hitusen ylemmälle kierrosalueelle niin peli ois loistava.

Jos jollakulla on aprikoitavaa VW automaatin öljynvaihdon kanssa tai ylipäätään laatikko-ongelmissa niin tuli kohtuullisen tutuksi ne kuviot.
Lähtökohta oli että auto huutokaupasta ja vaihteisto osineen irrallisena kyydissä :)

Se vielä että jokaisen jolla on pitoautona VW TDI longlife huolloilla niin huuhdelkaa kone Forte Motor Flushilla ellei ole merkkihuollossa tehty. Uskomattoman paskanen oli kone.

On muuten tuo R5 + DPF sellainen yhdistlemä että pitää olla tarkkana öljyjen kanssa, ei käy kuin Shell Ultra Extra Helix, Mobils ESP ja Castrol Edge. Valvolinella on myös joku mutta sitä ei saanut nyt mistään.
R5 koneesta menee nokat jos ei öljyssä ole tiettyä lisäainetta ja DPF menee tukkoon ellei ole alhainen tuhkapitoisuus.

Sitten alkaa pian cruisen, mfa, webastokellon, pdc, sumareiden yms viritys jälkiasennuksessa jahka auton saa nyt verotettua ja kilpiin.

aari
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.10.2008 16:06

ViestiKirjoittaja aari » 16.6.2011 11:10

Paljonko ajettu?

Makeke
-
Viestit: 254
Liittynyt: 2.9.2010 14:41

ViestiKirjoittaja Makeke » 16.6.2011 12:43

Muuan taksikuski sanoi aikoinaan, jotta varsinkin jos ajaa pätkäajoa niin sportti-asento ehdottomasti jos sellaiseen on mahdollisuus. Ei "vedätä" laatikkoa niin paljoa. Lisää kuulemma käyttöikääkin. Tiedon oikeellisuudesta en tiedä, mutta voisi sen maalaisjärjelläkin näin ajatella.

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 16.6.2011 18:41

Nokka-akseli ja paininkupit menee kaikista 2.5tdi hiukkasmoottoreista 200-300tkm kohdalla, ihan sama ajaako 15tkm vai 30tkm öljynvaihdolla.... Vaikka kuinka ajais LL3 luokituksella olevalla öljyllä.

On todettu useaan kymmeneen kertaan tuo ilmiö, silti en suosittele 30tkm väliä.

Nokan materiaali vain on "paskaa" noissa BNZ ja BPC-moottoreissa.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 16.6.2011 19:03

Nokka-akseli ja paininkupit menee kaikista 2.5tdi hiukkasmoottoreista 200-300tkm kohdalla, ihan sama ajaako 15tkm vai 30tkm öljynvaihdolla.... Vaikka kuinka ajais LL3 luokituksella olevalla öljyllä.


Kyllä näin on. itsellä 20tkm huoltoväli näytön mukaan, mobilin ESP joka kerta, ja 210 tuhatta niin oli nokka-akseli, kupit ja hiukkassuodatin tiensä päässä.

En tiedä kestäiskö tuo paremmin Mobilin ammattilaisöljyillä, delvac vai mikä se oli. Sieltä löytyy ainakin Mersun DPF yhteensopiva longlife öljy.

Laatikosta sen verran että nyt on 320 tuhatta ajettu kaupunkiajoa ja pelkästään D asennossa eikä öljyjä ole vaihdettu kertaakaan. Saa nähdä kuinka pitkälle päästään.

tex102
-
Viestit: 70
Liittynyt: 25.1.2009 14:31

ViestiKirjoittaja tex102 » 17.6.2011 8:13

Nokka-akseli ja paininkupit menee kaikista 2.5tdi hiukkasmoottoreista 200-300tkm kohdalla, ihan sama ajaako 15tkm vai 30tkm öljynvaihdolla.... Vaikka kuinka ajais LL3 luokituksella olevalla öljyllä.


Onkos noissa vanhemmissa koneissa AXD, AXE kestävämmät osat? Eli missä vaiheessa remontti odotettavissa, nyt ajettu 270tkm LL2 öljyillä ja omassa ajossa vaihtoväli noin 20tkm.

pk
-
Viestit: 449
Liittynyt: 23.7.2003 11:53

ViestiKirjoittaja pk » 17.6.2011 18:53

AXD ja AXE:ssa eri nokka-akseli kuin BNZ ja BPC:ssä.

Vanhalla axd ja axe:lla ajaa yleinsä ainakin 400-500tkm, joitain yksittäis tapauksia lukuunottamatta.

AXD ja AXE moottorissa tulee käyttää tuota "liru" LL2-öljyä, vaikka tiedän AXD-moottorillisen auton jossa omistaja on halunnut omasta tahdosta käyttää uudesta saakka LL3 öljyä ja toiminut tähän mennessä yli 400tkm ilman moottoriongelmia.

Schimmi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 1.4.2006 17:47

ViestiKirjoittaja Schimmi » 18.6.2011 18:00

Haettiin 2008 tammikuussa 30tkm ajettu 174 heppane 2006 automaatti Multivan hiukkassuodattimella Münchenistä.

80tkm kohdalla vaihtovat Essolla automaattiin öljyt, nyt mittarissa 130tkm ja aina ollaan ajettu D-asennossa eikä olla käsivalintaa käytetty lainkaan. Moottoriin laittavat Mobilin ESP:tä. Hyvin on pörissy, koputtaa puuta :)

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 19.6.2011 23:51

tutkiskellu ja tutustunu tohon uuteen peliin tässä syvemmin ja kuluttanut kannullisen liuotoinpesuainettakin pestessä päältä ja karmeista yms ongelmakohdista.
pari aivan älytöntä mokaa käynyt nahkahousuinnsillä,
ensinnäkin liukuoven kahvat rikkoo maalin kuten näkyy parkkipaikalla ja Laakkosen vaihdokeissakin kaikissa, sitten toinen etuovien alaetureunan tiivisteet lirpottaa kun kiinni parilla hassulla muoviklipsillä ei tarvi paljoa jäätyä niin irtoaa tuolleen. kerää hirveän sonnan allle ja viereen oikein ruostepesän. myös osumakohta autonrungossa on kovilla ja kuskinpuolelle pantu fiksusti suojateippi niin kiireessä että jäänyt paskat osin alle ja päässy ruostumaan. oishan tuo lokarin takaosan voinut tehdä paremminkin ja perinteisemmin...
last but not least, takaovien vapautin, 07 tullut fiksummannäköinen painike jolla ovet saa vapautettua mutta eihän niitä saa kiinni milään ilveellä. käyttöohje sanoo että menee kiinni kun oven sulkee, no ei mene ei omassa eikä laakkosenkaan kahdessa vahdokissa :)

talviolosuhteita ei siis oikein ole huomioitu ei edes myöhemmissä kuten 07. onkohan GP mallissakaan ?

Hmm,miten tuo kaksoisetupenkki taittuu selkänojaltaan vai lähteekö muutakuin pulttien jälkeen irti ?

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 20.6.2011 0:47

Vähän aikaa tuollaisella itellan vanhalla automaagi T5:lla ajaneena ja noihin samoihin
asioihin tutustuneena täytyy sanoa, että onhan tuo kiva auto, jos viitseliäisyyttä riittää.

Mutta itse asiaan, eli tuohon etupenkkiin, niin käsittääkseni tuosta paripenkistä on muutama eri versio; laatikollinen, laatikoton, kaatuvaselkäinen ja ilman sitä. Itselläni kaatumaton laatikollinen.

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 20.6.2011 6:48

ok, joo laatikollinen ja akkupaikkakin. Vois kai kakkosakun virittää ni sais webastoa ja invertteriä huudattaa surutta.

Niin se nokitus, millaisista oireista huomaa nokka-akselin alkavan olevan niin sanotusti illassa?
Käsittämätön moka sekin,kait tästä dpf mallista on kaikenlisäks otettu kalliimpi hintakin uutena.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 1.7.2011 23:55

millaisista oireista huomaa nokka-akselin alkavan olevan niin sanotusti illassa?


Käynnissä ollessa tyhjäkäynnillä ja varsinkin kylmänä "supsuttaa" ilmanputsarikoteloon. Sillä ne mun autosta sen totesi ennen varsinaista hajoamista.

Amideus
-
Viestit: 580
Liittynyt: 23.7.2003 12:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja Amideus » 5.7.2011 10:00

Eilen tuli tuollainen '05 2.5TDI automaatilla vaihdettua ja hyvältä tuntuu T4:sen jälkeen. Onko porukalla kokemusta miten tuo tippi tykkää ohjelmoinnista?

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 14.7.2011 18:07

Laatikosta sen verran että nyt on 320 tuhatta ajettu kaupunkiajoa ja pelkästään D asennossa eikä öljyjä ole vaihdettu kertaakaan. Saa nähdä kuinka pitkälle päästään.


Itse itselleni vastaten. 329 tuhatta sillä päästiin ja sitten otettiin puhelua tehtaalle ja tilattiin aika kalliita varaosia.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 17.8.2011 11:35

Sitten alkaa pian cruisen, mfa, webastokellon, pdc, sumareiden yms viritys jälkiasennuksessa jahka auton saa nyt verotettua ja kilpiin.


Itse asensin jo cruisen, mutta vastaavat olisi suunnitelmissa.
Sumareiden tilalle asensin ledi päiväajovalot (sopivat hyvin).

Muutamia kysymyksiä:

-Laitatko orkkis pdc:n?
-Käytätkö kaukosätöä webastoon, ja ilmeisesti orkkis webastolle? Mistä, minkä hintaista?
-Ostatko mfa:n skodateilestä vai mistä, ja onko sinulla jo puoli mfa? Millanen homma?

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 13.6.2014 22:28

itte tos korjaamolla töis ja tosiaan 200tkm jälkeen menee nokat ja kupit. tällä viikolla yhen portterin ja touaregin remontin tehneenä...jostain syystä se on aina pakonokka ja sen huomaa kun "supsuttaa" ja pitää kättä imuputkessa= se pytty hengittää väärään suuntaan! jos kiinnostaa niin laitan n.1200e kuntoon...sis. uudet= nokka-akseli, hydrauliset nostajankupit, laakerit, pultit, moottoriöljyn, suodattimen ja työn. ja ihan virallisesti sa myös kuitin...autoasi motormaster pälkäne ;)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 36 vierailijaa