Golf 3 ohjaus nykii

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

Golf 3 ohjaus nykii

ViestiKirjoittaja Matti M » 26.3.2011 21:09

Tuli ostettua avk:lta taas kerran kolmos muru. Nyt kun sain sen suht ajokuntoon niin huomasin että ohjaus ei ole kunnossa. Ratti on normaalia raskaampi kääntää ja tökkii/nykii kääntäessä. Noh ajattelin että ohjaustehostimen pumpussa ei riitä paineet tai se on muuten sökö. Vaihtelin pumpun ja siitä hammastangolle menevän putken. Eipä juurikaan oireet muuttuneet.

Voisko olla niin että hammastanko on rikki tehostuksen osalta? Keula ilmaan tunkattuna ja auto sammuksissa ratti pyörähtelee normaalin tuntuisesti eikä töki. Tuntuis ettei iskarin yläpäänlaakeritkaan jumittuneena tuollaista aiheuta ja pitäisivät ääntä jos olisivat jumissa.

Ilmeisestikkin apurunkoa on pakko laskea alas että hammastanko mahtuu tulemaan pois. Oman lisämausteensa hommaan antaa tässä yksilössä kardaanin rättinivel joka sattuu juuri hyvään kohtaan.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 27.3.2011 13:33

Kävin tuossa vielä ajelemassa niin tuli sellainen huomio että ohjaus on raskaampi oikealle kuin vasemmalle. Voisko nyt olla jotenkin niin että öljy virtaa normaalisti kun käännetään vasemmalle, mutta oikealle mentäessä joku tökkii.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 30.3.2011 21:40

Vähän pidemmän lenkin kävin ajelemassa tuossa niin alkoi ohjaustehostimen hihnakin vingahdella oikealle kääntäessä. Eli joku siellä jarraa aika lujasti. Tuntuis että jos vika olis nivelissä tai laakereissa olisi ohjaus kankea molempiin suuntiin. Peruuttaessa ohjaus on kyllä keveä molempiin suuntiin, mutta se kai johtuu ohjausgeometriasta?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 31.3.2011 0:49

Voishan se takkuaminen eteenpäin ajaessa myös johtua ohjausgeometriasta, ilmeisesti auto on jonkin asteisessa kolarissa ollut?
Pallonivelet on kuitenkin helppo irroitella ja kokeilla liikkuvuus, iskari, tukivarsi tms voi olla vääntyny...
Tuntuu vaan että jos vika olisi tehostimessa niin jotenkin se peruuttaessakin ilmenisi...
kääntyykö pyörät paikallaan ongelmitta?

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 31.3.2011 7:07

Lievästi keula mällätty eli vauriot lähinnä etupuskuri, etukehikko, jäähdytin jne. Toki onhan tuo voitu samassa rytäkässä ajaa jonkun kanttarin yli tms. Paikoillaan sammuksissa ollessa ohjaus tuntuu yhtä raskaalta molempiin suuntiin. Pitäis oikeastaan tunkata keula ilmaan ja pyöritellä rattia sammuksissa. Luulis vain että jäykän nivelen tms takia ohjaus tökkis molempiin suuntiin.

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 31.3.2011 12:21

Kokeilitko paikallaan auto käynnissä, että tulee tehostimen toiminta mukaan?
Ajatus on se, että jos paikallaan ja peruuttaessa tehostin toimii täysin normaalisti, niin tuskin siinä on vikaa..... jolloin jäljelle jää pyöräntuennan osat.. onhan tukivarsien kumipuslat kunnossa?

kraftVWerk
-
Viestit: 328
Liittynyt: 22.11.2010 11:35

ViestiKirjoittaja kraftVWerk » 1.4.2011 10:26

Voisko olla niin että hammastanko on rikki tehostuksen osalta? Keula ilmaan tunkattuna ja auto sammuksissa ratti pyörähtelee normaalin tuntuisesti eikä töki. Tuntuis ettei iskarin yläpäänlaakeritkaan jumittuneena tuollaista aiheuta ja pitäisivät ääntä jos olisivat jumissa.


-Kolariautot on sinällään aina oma lukunsa. Iskarin yläpäänlaakerin jumiutumisen kuulee tosiaan pyörittämällä. Etujousijalan ylätuki myös saattaa kulahtaa ajan myötä, mutta sen huomaa kyllä ajaessa jos on pientä hakua ja lyö näpeille. Ilmeisesti tässä hammastanko jumittaa, kun kerta tuo ohjaustehostimen remmi lyö tyhjää toisella puolelle kääntäessä. Oletko jo käyttänyt autoa nosturilla ja katsonut onko hammastangon kumit ehjät tai näkyykö muuta vikaa? Siitä suojakumin vierestä on saattanut pudota palanen jota kautta pääsee likaa ja aikaansaa jumiutumisen.

Korvaavaa hammastankoa hankkiessa kannattaa huomioida että normi III-Golffiin löytyy kahta eri mallia hammastankoa ja niissä erilaiset letkujen liittimet jotka ei käy ristiin ja normi III-Golfissa taitaa olla myös nopeampi hammastanko kuin esim GTI-malleissa. Kun haet purkamolta hammastankoa, niin katso että on nesteet sisällä eikä ole päässyt kuivumaan. Tiedoksi voin kertoa että ainakin kahdelta palstalaiselta löytyy tällä hetkellä tuo vakio-hammastanko purettuna ja hintapyynti taisi olla 40-60€.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 14 vierailijaa