transporter matkailuauto kysymys

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

jartos
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.2.2011 11:04
Viesti:

transporter matkailuauto kysymys

ViestiKirjoittaja jartos » 27.2.2011 20:13

eli tuli hylkäys katsastuksessa kun ei ollu keitintä mukana eli millainen sen pitää olla. otteessa lukee venekeitin mutta käykö sähkölevy ja pitääkö olla kiinteästi kiinni.

RB
-
Viestit: 191
Liittynyt: 1.7.2004 21:43

ViestiKirjoittaja RB » 27.2.2011 20:35

Kuva

Tuollainen sen pitää olla. ;-)

Tuliko asia esille normaalin vuosikatsastuksen yhteydessä? Itse katsastin omani juuri viikko sitten eikä katsastusmies ollut kiinnostunut mistään matkailuvarusteista, ei edes sammuttimesta.

jartos
-
Viestit: 18
Liittynyt: 27.2.2011 11:04
Viesti:

ViestiKirjoittaja jartos » 27.2.2011 20:41

vuosikatsastuksessa tutki kaikki myös että miten saa sängyksi penkit. riittääköhän retkikeitin keittimeksi.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 27.2.2011 20:46

Periaatteessa pitäisi olla samt varusteet kuin rekisteröintikatsastuksessa. Jos siellä on hyväksytty retkikeitin kuten monesti on, sen pitäisi riittää. Tietty, noistahan ei mustaa valkoiselle laiteta, joten se on ihan katsastajan mielialasta kiinni.
Tämä pikkubussien matkailuautokeissi on varmaan niitä suurimpia farsseja, mitä suomalainen autoverotusjärjestelmä on koskaan saanut aikaan.

kummun
-
Viestit: 172
Liittynyt: 11.1.2008 22:42

ViestiKirjoittaja kummun » 27.2.2011 21:32

Lohkolämmittimen sisähaara lähelle pöytää ja 1 sähkölevy irtonaisena mukana.
Täkäläisen katsastusmiehen mukaan hyvä ja riittävä ratkaisu.
Lohkolämmittimen johdot ovat hyväksytty autokayttöön ,niin ei tarvitse mitään todistuksia.
Nimenomaan painotti ,ettei ole määräyksissä ,että levy ois kiinteänä asennuksena.Monet konttorit vaativat perusteettomasti kiinteää asennusta.
Samoin katsastusmiehelle ei kuulu onko jonkun sängyssä reikiä,muhkuroita tai ylimääräisiä penkkejä,kunhan ulkomitta 120+180 täyttyy.
Minun penkkijärjestelyllä reisien kohdalle jäi 15 cm rako koko leveydelle(3 yksikköpenkkiä)
ei haittaa .
Harmittavan vaihtelevasti meitä kohdellaan,vain katsastusmiehen mielen mukaan.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 27.2.2011 21:52

Ei ne kuitenkaan dieselveron lisämaksulappua konttorilta tarjonnut, kun matkailuauton varusteet ei ollu mukana?

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 28.2.2011 11:25

Juu, näemmä vaihtelee ehdot konttorikohtaisesti. Minulla vaadittiin muutoskatsastuksessa tasaista pohjaa sänkyyn (ilman reikiä) sekä kiinteästi asennettua keitintä. Myös sammutin oli asennettu telineeseen. Pöytä vaadittiin asennettavaksi siten, että keskipenkkiläiset pystyvät syömään siltä.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 28.2.2011 12:26

Voi ziisus, eikö tosiaan voisi olla joku linja tässäkin asiassa: jos vuoteelta vaadittaisiin tasaista pohjaa, oikeastaan ainoa pikkubussi, joka on jo tehtaalla suunniteltu matkailukäyttöön eli Multivan, ei täyttäisi vaatimuksia, koska käännettäessä taimmainen penkkirivi makuuasentoon väliin jää rako.

olart78
-
Viestit: 135
Liittynyt: 1.3.2005 22:02

ViestiKirjoittaja olart78 » 16.5.2011 0:08

Itelläni sama projekti olis tuohon Multivaniin tulossa. Sais vähän veroja pudotettua. Siihen ei kai tarviis kuin joku keitin ja kaappi. Onko tietoa mistä löytyisi sopiva keittolevy tuohon käyttöön? Voiko siihen laittaa ihan vaan jonkun kaasu/petrooli yms. keittimen ja tarviiko silloin olla sammutin? Ja onko tuohon kaappiin minkälaisia minimimittoja? Olisko vinkkejä tai kuvia jo valmiista asennuksista.

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 16.5.2011 9:14

Kaikissa tiettyä vuosimallia (n. 80-luvun vaihde?) uudemmissa matkailuautoissa tulee olla vuosittain tarkastettu sammutin, tarkistetaan myös vuosikatsastuksessa. Kaapille ei ole minimimittoja, mutta tilat pitää olla matkailukäyttöön riittävät (astiat, vaatteet, jne.). Hansikaslokero siis ei kelpaa. Kaasulaitteet käsittääkseni vaativat hyväksytyn tarkastuksen ennen katsastusta.

olart78
-
Viestit: 135
Liittynyt: 1.3.2005 22:02

ViestiKirjoittaja olart78 » 16.5.2011 17:02

Entäs sellanen perus 1500W keittolevy. Niitä ainakin näyttäs löytyvän joka kaupasta hintaan 15€. Tuskin sitä keittolevyä tulee ikinä kuitenkaan käytettyä. Käykö että sen kytkee sisätilanlämmittimen pistokkeeseen ja laittaa vaikka siihen etupenkkien väliin kiinni vai saako olla ihan irrallaan.

T4_TDI
-
Viestit: 19
Liittynyt: 13.9.2007 9:09

ViestiKirjoittaja T4_TDI » 17.5.2011 12:01

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

· istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);

· makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);

· keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);

· säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).

Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

· Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

· Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (AKEn ohje 647/208/2009:).

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 17.5.2011 18:37

saa olla sellainen sähköliesi, eikä sen tarvitse toimia matkan aikana, aina pitää saada sähköä leirialueella.

käy täällä lukemassa enemmän matkailuautoista:

http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/

http://www.kylahullutkulkurit.fi/forum/ ... f=6&t=2037

olart78
-
Viestit: 135
Liittynyt: 1.3.2005 22:02

ViestiKirjoittaja olart78 » 20.5.2011 21:29

Nyt tuli valmista. Muutokset Multivaniin sai helposti toteutettua ja kustannukset eivät olleet kohtuuttomat. Sähköllä toimiva keittolevy (15€) asennettu kiinteästi etupenkkien väliin. Omavalmisteinen keittolevyn teline kiinni apukuskin penkin kyljessä olevistä ruuvin rei'istä. Sähkö sisätilanlämmittimen pistokkeesta. Hukkatila takimmaisten penkkien alta hyödynnetty ja tehty 20mm vanerista (7€) penkkirivin runkoon laatikko (n. 100x20x45). Ei tarvinnut laittaa kuin pohja, sivut ja tavaratilan puolelle aukeava luukku. Laatikko kiinni pelkästään penkin rungossa, joten laatikko liikkuu penkkirivin mukana sitä siirrettäessä. Ja vielä piti ostaa 100 rajoitus tarra takalasiin (2,5€). Muutoskatsastus 32€.
Viimeksi muokannut olart78, 5.6.2011 16:04. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jusape
-
Viestit: 7
Liittynyt: 19.4.2005 11:53

ViestiKirjoittaja jusape » 1.6.2011 16:19

pitäis kans oma transporter katsastaa retkeilyautoksi, mutta en saa mitenkään noita penkejä sellaseen asentoon et tulis toi 120x180 täyteen. penkit on puolinahkaa ja selkänojat ei taivu makuuasentoon. auto on 05 cle vip pitkä malli ja takana on vaan 5 penkkiä.onkohan mahdollista asentaa joku vaneri vai onko makuutila tehtävä penkeistä?

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 1.6.2011 17:39

Ainakin nuo matkailuautoja tekevät 'verhoomot' näyttävät nyt tekevän sänkyjä penkkien päälle 'vanerisella' alustalla. Eli penkit eteen kumoon ja vaneri päälle.

Esim. Jonassonin Carsport Sprinteriä saa tuommoisella virityksellä.

T.M.R.
-
Viestit: 93
Liittynyt: 12.3.2004 15:30

ViestiKirjoittaja T.M.R. » 16.12.2011 15:11

Mites tuo vaneri - missä sitä säilytellään silloin kun penkit on ei nukkuma-asennossa, vai tarviiko sen olla mukana?

transpot
-
Viestit: 18
Liittynyt: 25.11.2011 15:40

penkkien lukumäärä

ViestiKirjoittaja transpot » 18.12.2011 12:32

olis kans tarkoitus muutoskatsastaa tuo oma transportteri matkailuautoksi kun saan vaan aikaseksi tehtyä noi muutokset. Miten mahtaa olla nykyään, onko penkkien määrässä joku rajoitus kun kuulin sellasta että nykyään saisi vaan rekisteröityä 1+6 paikkaiseksi? omassa on penkit 1+9..eli joudunko poistamaan takimmaisen kolmen penkin rivin ennen kuin saa muutettua matkailuautoksi.

msippala
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2003 8:42

ViestiKirjoittaja msippala » 19.12.2011 14:53

Ei ei penkkejä pois, saa niitä olla vaikka 5 riviä, mutta kyytiin ei sitten enempää kuin on paikkoja otteessa. Ja noista alkuperäisistä penkeistähän sen pedinkin tekee. Ainakin itsellä onnistui muutoskatsastus ilman mitään vanereita tms. Penkit kun käänteli sopivasti ja laski selkänojat alas, niin oli petiä joka oli 120 leveä ja sen vaadittavat oliko (180cm) pitkästi. Ei siitä ihan tasasta tule, mutta kelpas konttorilla.
Keittimeksi laitoin biltemasta sellaisen kaasupatruunalla toimivan lieden, vänkärin penkin alle kiskoille, joita pitkin sen sai vetastua esiin ja teevedet keitettyä. Takana oli sitten sellainen 30 cm suuntaansa kokoa oleva kaappi penkkien kiskoissa kiinni ja sammutin kuskin penkin takana.
Omassa T4:ssa oli siis takapenkit kiskoissa kiinni, ei sellaiset tolppamalliset. Ja ei niitä sänkyjä seuraavassa katsastuksessa tarkistettu, ei tainneet kaikki penkit olla edes mukana, samuttimeen piti hakea uus tarkastusleima.

Ja se portteri oli vm-99, pitkänmallinen.

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 19.12.2011 15:29

Juuri Multivania katsastaessani jouduin laittamaan vuoteeksi taitettavan kolmannen penkkirivin paikoilleen, vaikka sama yhdistelmä oli mennyt läpi edellisestä katsastuksesta. Sammuttimesta oli leima vanhentunut, mutta ei haitannut, koska kaasukeitin oli pieni.

heito
-
Viestit: 44
Liittynyt: 12.10.2007 10:56

kantavuus

ViestiKirjoittaja heito » 19.12.2011 19:36

Kantavuuden kanssa saattaa tulla ongelmia jos haluaa rekisteröidä 1+8h, koska matkailuautossa lasketaan matkatavarat mukaan.
Niin tarkoitan tätä T5 korimallia.

transpot
-
Viestit: 18
Liittynyt: 25.11.2011 15:40

keittimestä...

ViestiKirjoittaja transpot » 19.12.2011 20:49

Keittimeksi laitoin biltemasta sellaisen kaasupatruunalla toimivan lieden, vänkärin penkin alle kiskoille, joita pitkin sen sai vetastua esiin ja teevedet keitettyä
lainaten msippalaa...

koskas olet muutoskatsastuksen tehnyt portteriisi? meinasin vaan kun muistan jostain lukeneeni ettei kaasutoiminen keitin enää kelpaisi vaan pitäisi olla sähkötoiminen. Tiedä sitten pitääkö paikkansa ja varmaan katsastussedästäkin kiinni että mitä kelpuuttaa ja mitä ei.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 19.12.2011 21:17

Tuommoinen kaasukeitin kelpasi ainakin kesällä, täällä susirajalla.

only4pro
-
Viestit: 1400
Liittynyt: 11.2.2006 15:13

ViestiKirjoittaja only4pro » 19.12.2011 21:17

http://www.ake.fi/AKE/Katsastus_ja_ajon ... luauto.htm

Koodi: Valitse kaikki

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu M-luokan ajoneuvo, jossa olevat majoitustilat on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:

·         istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);

·         makuupaikkoja, jotka voidaan muuntaa istuimista(makuutilat on oltava mitoitettu riittäviksi aikuisille);

·         keittomahdollisuus (sisätiloihin, kiinteästi asennettavaksi sallittu);

·         säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).

Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

·         Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta.

·         Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (AKEn ohje 647/208/2009: Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista).


eli puhutaan vain keittomahdollisuudesta

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 19.12.2011 22:07

^ Tuossahan se lopussa sanotaan noista vaatimuksista = Kaasukeitin ei saisi mennä läpi, ellei ole asennettu liikeessä, jossa luvat kaasulaitteiden asennukseen ajoneuvoihin on sekä ko. liikkeen siunaus kyseistä ajoneuvoa varten.
Toki vieläkin konttoreita löytyy, joissa tuollainen pikku kaasukeitin vain hyväksytty.

Mikäli kaasukeittimellä auto muutoskatsastettu, niin ei liene pelkoa että se joskus laitettaisiin vuosikatsastuksessa vaihtoon?

Blue_vw
-
Viestit: 305
Liittynyt: 23.7.2003 16:06

ViestiKirjoittaja Blue_vw » 20.12.2011 6:18

Tuossahan se lopussa sanotaan noista vaatimuksista = Kaasukeitin ei saisi mennä läpi, ellei ole asennettu liikeessä, jossa luvat kaasulaitteiden asennukseen ajoneuvoihin on sekä ko. liikkeen siunaus kyseistä ajoneuvoa varten.


Nuo kaasusäädöksethän eivät estä laittamasta tuollaista tehdastekoista, hyväksyttyä, omalla riittävän pienellä kaasusäiliöllä toimivaa keittolevyä myös ihan itse. Silloin laitteisto on hyväksytty kunhan asennettu ohjeiden mukaan turvaetäisyyksiä noudattaen ja keitin hyväksytty kiinteään asennukseen.

Sähkölevyn asentaminen kiinteästihän vaatii myös asennusliikkeeltä luvat sähköasennustoimintaa varten. (Paitsi jos tekee invertterillä)

lukkari
-
Viestit: 5982
Liittynyt: 25.3.2004 18:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja lukkari » 20.12.2011 8:08

Olisiko tuo kaasupullon koko se rajoittava tekijä. Oman sammuttimeni päiväyksen vanheneminen ei haitannut, koska tuo keitin oli mallia retki ja irtopatruunalla.

msippala
-
Viestit: 52
Liittynyt: 29.7.2003 8:42

ViestiKirjoittaja msippala » 20.12.2011 10:34

Tällaisen sinne laitoin, muutama vuosi sitten...
Kuva

http://biltema.fi/fi/Vapaa-aika/Retkeil ... -kW-17618/[/img]

Mahtui mukavasti vänkärin penkin alle, josta sai vetastua esiin. Tosin koskaan sitä en eden tulille laittanut...

Raid72
-
Viestit: 208
Liittynyt: 10.12.2008 8:05

ViestiKirjoittaja Raid72 » 21.12.2011 7:24

Samoin katsastusmiehelle ei kuulu onko jonkun sängyssä reikiä,muhkuroita tai ylimääräisiä penkkejä,kunhan ulkomitta 120+180 täyttyy.


Ei ne voi siellä katsastuksessa vaatia mitään minimimittoja sängylle, kun niitä mittoja ei ole aken vaatimuksissakaan mainittu.

Että mua vituttaa tää pelleily, akessa ollaan niin munattomia, että jätetään asetukset ja määräykset ympäripyöreiksi, ja sitten katsastusinssit ottaa vallan, joka ei niille kuulu, omiin käsiinsä ja päättää sellaisista asioista, joita ake ei ole kyennyt päättämään. MIKSI SE AKE EI VOI LAITTAA SELKEÄSTI VAATIMUKSET NIIN, ETTEI JÄÄ TULKINNAN VARAA?

Mun auto on edellisen omistajan muutoskatsastama, eikä sängystä ole tietoakaan... Minähän siitä sitten olen kusessa, kun eri konttoreilla on hyväksytty mitä erillaisimpia vekottimia...

Mulla on autossa sähkökäyttönen keittolevy ja säilytystilana hanskalokero, enempää ei voi vaatia kun ei ole mitään minimimittoja esitetty missään virallisissa papereissakaan. Jos inssi alkaa vaatimaan jotain minimimittoja esim. vaatekaapille, niin pyytää nähtäväksi sitä asetusta tai lakia, johon mitat perustuu...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 19.2.2013 10:17

Onkos näihin tullut mitään selkeää linjaa? Tai onko säännöksiä päivitetty? Saako tuollaisesta bussiportterista edelleen sen retkeilyauton sillä sängyllä, keittolevyllä ja kaapilla? Onko se niin, että pitää olla h-a mistä muutoskatsastaa?

tomiix
-
Viestit: 111
Liittynyt: 18.5.2009 13:55

ViestiKirjoittaja tomiix » 19.2.2013 10:24

Viimeksi konttorilla kysyessäni inssi oli sitä mieltä, että pitäisi katsastaa matkailuautoksi suoraan henkilöautosta. Oli sitä mieltä, että bussista, joka on katsastettu pakuksi ei enää onnistu.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.2.2013 6:46

Mutta kertokaa nyt viisaammat mihin se perustuu, että siitä normaalikorkeuksisesta T4:sta ja T5:sesta saa sen retkeily-matkailuauton? Ja saako sen kuka vaan mistä vaan henkilöautoksi rekatusta muutettua? Kyllä sielä aika vinossa saa mittaa pitää, että 190cm saa sisäkorkeudeksi...
Viimeksi muokannut -VariAntti-, 20.2.2013 8:59. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.2.2013 7:59

Mutta kertokaa nyt viisaammat mihin se perustuu, että siitä normaalikorkeuksisesta T4 T5.sesta saa sen retkeily-matkailuauton? Ja saako sen kuka vaan mistä vaan henkilöautoksi rekatusta muutettua? Kyllä sielä aika vinossa saa mittaa pitää, että 190cm saa sisäkorkeudeksi...

Ei ole tuota korkeusvaatimusta "retkeilyautossa".

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.2.2013 8:59

Mistä nuo retkeilyauton vaatimukset löytyy? Kun Trafista en äkkiseltään ainakaan löytänyt. http://www.trafi.fi/haku?search=retkeilyauto

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 20.2.2013 9:19

Matkailuauto

Matkailuauto on erikoiskäyttöön valmistettu majoitustiloin varustettu M-luokan ajoneuvo, joka on varustettu vähintään seuraavilla tukevasti kiinnitetyillä varusteilla:
•istuimia ja pöytä (pöytä voi olla helposti poistettavissa);
•makuupaikkoja (vähintään kahden makuupaikan tulee olla mitoitettu aikuiselle, makuupaikka voidaan muuntaa istuimesta);
•keittomahdollisuus (sisätiloihin kiinteästi asennettavaksi sallittu ja paloturvallinen, myös sähkö/kaasu järjestelmän tulee olla kiinteästi asennettu);
•säilytystiloja (riittävät säilytystilat matkailuvarusteiden, astioiden ym. säilyttämiseen).

Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset:

Sisäkorkeus on vähintään 1,9 metriä alueella, jonka leveys on vähintään 0,4 metriä ja pituus vähintään 40 prosenttia asunto-osan pituudesta. Omamassa (nykyisin ajokuntoisen ajoneuvon massa) vähintään 1875 kg, mittaus käyttöönottoajankohdan voimassa olleiden säädösten mukaan.

Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden koskevat myös omat säädöksensä, jotka tarkastetaan matkailuauton rekisteröintikatsastuksessa (Trafin ohje Matkailuajoneuvojen nestekaasu- ja sähkölaitteiden vaatimuksista).

http://www.trafi.fi/tieliikenne/katsast ... tkailuauto

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.2.2013 10:50

Tuossahan puhutaan nimenomaan matkailuautosta. Ja se sisäkorkeusvaatimuskin tuolla on. Eli mikä sen retkeilyauton vaatimukset on? Vai eikö nuo "Autoverolaissa tarkoitettua verovapaata matkailuautoa koskevat lisäksi seuraavat vaatimukset: " sitten koske sitä retkeilyautoa?

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 20.2.2013 12:20

Kyllä se tuossa ylhäällä aika selkeästi on mainittu.

Esim.
Ostetaan vaikka saksasta T4/T5 bussi ja tuodaan maahan tarkoituksena rekisteröidä matkailuautoksi.

Vaihtoehto 1
MAKSETAAN autosta AUTOVERO, rakennetaan sänkymahdollisuus, keittomahdollisuus sekä säilytyslaatikko ja muutoskatsastetaan matkailuautoksi.

Vaihtoehto 2
Auto tuodaan VEROTTOMANA, rakennetaan riittävän korkea kattokorotus sisäkorkeuden täyttämiseksi + kaikkia muut vaatimukset.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.2.2013 13:40

Ahas. Eli siis retkeilyauto on matkailuauto josta on maksettu henkilöauton autovero. Ottipas se koville mutta meni lopuksi jakeluun...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.2.2013 15:51

Onkos tuota kukaan ynnäillyt kannattaisiko Saksasta hakea joku halpa T5 portteri 6-9 penkillä ja rekisteröidä Suomessa henkilöautoksi? Meneekös niissä vero päästöjen vai kokonaismassan mukaan?

E: Halpa olisi jotain 10k€ luokkaa siis...

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.2.2013 16:06

Löytyy tuolta tilastoista näköjään joitain h-a:na tuotuja T5:a.

VOLKSWAGEN TRANSPORTER CARAVELLE 2.5 D 4D TA 96KW N,
Päätöspäivä: 20130122
Käyttöönotto: 20061205
Ajomäärä tkm: 191
Käypä hinta:19662,65
Vero: 7511,13


Eli teoriassa jyrkkä ehkä kannattavuuden kanssa...

E: Aika isoja eroja näyttäs olevan tossa verotusarvossa ja verossa Transporterissa ja Multivanissa...
Viimeksi muokannut -VariAntti-, 20.2.2013 16:14. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.2.2013 16:13

Mites noissa joissa on noi penkin kiskot koko matkan lattiassa, niin saako ne penkit lukittua mihin kohtaan vaan siellä?
Kuten esmes tässä Smurffissa:
http://suchen.mobile.de/auto-inserat/vw ... 02716.html

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 20.2.2013 16:27

Penkkien paikoista en osaa sanoa, mutta multivanissahan nuo vaadittavat säilytystilat, makuupaikka ja varmaan pöytäkin löytyy alkuperäisenä.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 20.2.2013 16:49

Jahas, tämähän oli hyödyllistä tietoa. Eli keittolevy johonkin vielä niin saa retkeilyautoksi. Multivaneja ei taida olla pitkänä? Saksan päässä ei tosiaan isoa eroa ole hinnoissa Transporter vs. Multivan, mutta verot tuntuu olevan ainakin 2-3000€ korkeammat... Näyttäähän tuo Multivan muutenkin enemmän siltä, että on tehty alunperinkin toimivaksi monipaikkaiseksi autoksi.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 21.2.2013 13:51

Multivan kannattaa ehdottomasti hommata jos 7 istuinta riittää, tosin Caravelleakaan ei saa 9 paikkaisena matkailuautoksi vaan yhden paikan joutuu poistamaan kun ei kantavuus muuten riitä, tosin poikkeuksiakin tästä on olemassa ja koskee siis T5 mallia.
Multivanin ja Caravellen verojen ero selittyy tietysti siksi kun Multivan on kalliimpi, uutenakin hinta 1,5-2-kertainen.
Tosi paljon noissa on myös eroa, vaikka ei ulkoapäin niin hirveästi huomaakaan, mm. Multivanin ovissa tuplatiivistys, reippaammin äänieristetty jne.

Ja Multivaniin ei tosiaan muuta tarvita MA-muutokseen, kuin invertteri ja keittolevy.
Ja myöskin T5 Multivanissa istuimet saa siirrettyä kiskoissa mihin kohtaan vain.

Edit:
Multivania on myös pitkänä GP-mallista lähtien, olikos se nyt 2009 eteenpäin.

-VariAntti-
-
Viestit: 1219
Liittynyt: 31.10.2004 21:43

ViestiKirjoittaja -VariAntti- » 21.2.2013 14:14

Ei tuo hankinta nyt ole edes ihan ajankohtainen, mutta kunpahan innostuin selvittämään asiaa. 7 paikkaa riittäisi kyllä oikeinkin hyvin. Voi olla että sittenkin tulisi olemaan käytössä 5 paikkainen normaalisti. Noissa penkeissä ilmeisesti on jotkut pikalukitukset millä niitä pystyy siirtelemään ja kääntelemään... Onhan nuo tosiaan aika paljon erilaisia kun nuo Transporter karvalakkibussit ihan myyntikuvistakin pääteltynä.

Transponderi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.2.2013 19:21

Henkilöauto matkailuautoksi

ViestiKirjoittaja Transponderi » 11.3.2013 15:34

Ei riitä muutokseen lisätyt keittimet, makuupaikat, säilytystilat jms. Ajoneuvolain 22§:n säädettyjen vaatimusten ei voida Ajoneuvohallintokeskuksen katsastuspaikoille toimittaman tiedotteen 3/2004 mukaan katsoa täyttyvän mm. tila-autojen kohdalla pelkästään niiden varustusta lisäämällä. Matkailuauton on oltava rakennettu ja varustettu matkailukäyttöön.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 11.3.2013 18:07

Transponderi
uusi tulokas


Lähetetty: 11.3.2013 15:34 Viestin aihe: Henkilöauto matkailuautoksi

--------------------------------------------------------------------------------

Ei riitä muutokseen lisätyt keittimet, makuupaikat, säilytystilat jms. Ajoneuvolain 22§:n säädettyjen vaatimusten ei voida Ajoneuvohallintokeskuksen katsastuspaikoille toimittaman tiedotteen 3/2004 mukaan katsoa täyttyvän mm. tila-autojen kohdalla pelkästään niiden varustusta lisäämällä. Matkailuauton on oltava rakennettu ja varustettu matkailukäyttöön

Onko ihan käytännön kokemusta asiasta? Itsellä ei ole, kuin parin vuoden takaa...

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 12.3.2013 13:58

Ei riitä muutokseen lisätyt keittimet, makuupaikat, säilytystilat jms. Ajoneuvolain 22§:n säädettyjen vaatimusten ei voida Ajoneuvohallintokeskuksen katsastuspaikoille toimittaman tiedotteen 3/2004 mukaan katsoa täyttyvän mm. tila-autojen kohdalla pelkästään niiden varustusta lisäämällä. Matkailuauton on oltava rakennettu ja varustettu matkailukäyttöön.


Ei pidä paikkaansa, ei ennen eikä nyttenkään.

rolle
ffp jäsen
Viestit: 8318
Liittynyt: 17.7.2003 13:27

ViestiKirjoittaja rolle » 12.3.2013 15:27

Ei ne ennenkään konttorilla (riippuu tietysti konttorista) hyväksyneet sänkynä jotain mystistä viritelmää kahden irtotuolin välissä, vaan autosta on oikeasti pitänyt löytyä makuutila. Mutta jos sellaisen tila-autoon tekee, niin varmaan hyväksytään.

Ja niin edelleen.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 12.3.2013 20:04

Oma "projekti" on kohta neljän vuoden takaa.

2009 kesällä hain Kölnistä T4 Multivanin. -98 2.5TDI ACV.

Kaverit oli hyvin skeptisiä, että olenkohan nyt ymmärtänyt oikein asian. Eivät käsittäneet tuon taivaallista kun kerroin, mitä tuleman pitää. Tulin laivalla Turkuun ja jäin kavereitten luo hieman lomailemaan Turku-Hki-Sipoo-Hyvinkää akselille, ennenkuin matka jatkuisi Rovaniemelle kotiin. Jotenkin jäi kuva, että pojat ei sielläpäin tienneet tuon taivaallista retkeilyauto käsitteestä. Meilläpäin vissiin ollaan niin sipissä, että tämäntyyppiset mahdollisuudet kyllä käytetään.

Minulla retkeilyauto on todellisessa retkeilykäytössä. Monet yöt olen nukkunut kalareissuilla. Multivanissa on sängyt omasta takaa.

snowman
-
Viestit: 257
Liittynyt: 25.7.2003 15:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja snowman » 12.3.2013 21:14

Tammikuussa T4 multivanin ensirekiteröinnin yhteydessä inssi ehdotti muuttamista matkailuautoksi lisäämällä vaan keittolevy "takatilaan". Keittiölevyn lisäämisen sai katsastuksen jälkeen, eikä sitä levyä tarvinnut erikseen käydä näyttämässä.
Muita muutoksia ei tarvinnut tehdä. Näin jyväskylässä :)

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 13.3.2013 8:31

Jaho !
Maksoitko ensin tuosta siis verot henkilöauton mukaan?

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 13.3.2013 8:36

Verothan näistä täytyy maksaa henkilöauton mukaan, niin välttyy sisäkorkeus yms. vaatimukselta.
Niinkuin tuolla ylempänä mainitaan.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 13.3.2013 12:46

Tein samalla maahantuontikatsastuksen yhteydessä tyyppikatsastuksen retkeilyautoksi.

Autoveropäätös oli aivan eri asia(ei liity tähän mitenkään), mutta normaali ajoneuvon vuotuinen käyttövero ja käyttövoimavero oli ensin vähän aikaa henkilöauton mukaan(koska vakuutukset pitää ottaa jo kun ostat auton ulkomailta ja ostaessa oli vielä henkilöauto). Lähetin tekstarin auton tiedoista Saksasta Suomeen vakuutusasiamiehelle, kun olin tehnyt kaupat, ja tuli kuittaus että vakuutus voimassa. Olin sopinut asian etukäteen oman asiamiehen kanssa.

Korkeampia henkilöauton veroja ei tarvinnut kauan maksaa kun ne hyvitettiin sitten tuleviin pienempiin veroihin automaattisesti. Taisi käydä muuten niin, että eka laskua ei edes ehditty periä, kun Trafilla ja vakuutustoimistolla oli jo tieto matkailuautosta ja tuli muutoslasku tyyliin "korvaa edellisen" .

Lisäksi vakuutusluokka on eri, joten vakuutuksia myös hyvitettiin hieman, koska matkailuautossa halvemmat vakuutukset.

Eli yhteenvetona: Toin sen henkilöautona maahan ja "muutoskatsastin" samalla maahantuontikatsastuksen yhteydessä.

En tiedä, onko jokin muuttunut 2009 jälkeen, en ole seurannut, mutta Multivan oli silloin yksi helpompia, mistä tehdä "retkeilyauto". Sehän on jo tehtaan eräälainen "retkeilyauto".

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 13.3.2013 13:20

Näistä täysin kujalla olevana kysyn, paljonkos edellämainitulla kikkailulla säästää vuosittain?
Tuleeko siihen mitään rajoituksia auton käytön / henkilöluvun tms kanssa?

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 13.3.2013 13:58

Ei varsinaisia rajoituksia, paitsi jos joku kokee sen rajoituksena, että matkailu eli retkeilyautovarustus pitää olla koko ajan mukana ja paikallaan. Jos ABS jarrut saa ajaa myös 100kmh nopeutta. Esim mulla ollut tehtaalta lähtien 7 paikkaa ja ne edelleen saa olla.

Vuosisäästö ollut noin 500euroa käyttövoimaveron osalta vuodessa ja vakuutukset noin 150euroa halvemmat vuodessa(riipuu yhtiöstä hieman). Tosin reilu vuosi sitten putosi hieman käyttövoimavero henkilöautoilta. Olisi tehnyt 80euroa minulla pudotus. Ja vielä tullut CO2 päästömuutoksia suhteessa kokonaismassaan perustuvassa perusverossa. Mullakin on tehtaan lappu missä CO2 päästöt 213g/km, mutta koska liian vanha auto valtion mukaan, niin pitää maksaa kokonaismassan mukaan. Tekee noin 100euroa vuodessa enempi, jos menisi 213g päästöjen mukaan.
Mutta jos itse olisin ajanut ilman muutoskatsastusta nämä 4 vuotta niin lompsa olisi keventynyt noin 2500euroa enempi. Tämä siis ainakin minun kohdalla. Lisäksi tarvin oikeasti retkeilyautoa.

Kuten lukkari tuossa jo aiemmin hieman sivusi tätä että Suomen autoverotus on kaikkine kiemuroineen aika syvältä...tämä on vain pintaraapaisua tämän palstan selonteko.

Transponderi
-
Viestit: 3
Liittynyt: 13.2.2013 19:21

ViestiKirjoittaja Transponderi » 13.3.2013 18:44

Lainaus:
Ei riitä muutokseen lisätyt keittimet, makuupaikat, säilytystilat jms. Ajoneuvolain 22§:n säädettyjen vaatimusten ei voida Ajoneuvohallintokeskuksen katsastuspaikoille toimittaman tiedotteen 3/2004 mukaan katsoa täyttyvän mm. tila-autojen kohdalla pelkästään niiden varustusta lisäämällä. Matkailuauton on oltava rakennettu ja varustettu matkailukäyttöön.


Ei pidä paikkaansa, ei ennen eikä nyttenkään.

Niin, enhän minä tuosta tiedä sen enempää. Itse kuitenkin sain Trafilta, tänä vuonna helmikuussa päivätyn, päätöksen asiassa, joka koski oikaisuvaatimusta koskien katsastusaseman perustelematonta hylkäävää päätöstä 9-hengen henkilöauton (Carsport) Transporterin muutoskatsastuksessa.

Trafin asiaa koskevan päätöksen keskeisin perustelu oli tuo edellä oleva AKE:n tiedotteen kohta, -siis viranomaisen tulkinta laista.

Juuri katsoin Nettiautosta, niin onhan noita samanlaisia vastaavin varustein/ muutoksin muutoskatsastettuja myynnissä vaikka kuinka monta?!

Menettelyjä on siis katsastusasemalla monia.

Klonksvaagen
-
Viestit: 1158
Liittynyt: 1.4.2007 19:09

ViestiKirjoittaja Klonksvaagen » 13.3.2013 19:19

Menettelyjä on siis katsastusasemalla monia.

Tuohan ei ole mitään uutta. Toiset palvelee "jumalaansa" eli trafia ja toiset palkkansa maksajaa, eli asiakasta ;) Kysymyshän on kuitenkin vain tulkinnasta...

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 13.3.2013 19:21

Menettelyjä on siis katsastusasemalla monia.

Ehkä Trafille valittamisen sijaan olisi kannattanut äänestää jaloillaan?

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 13.3.2013 19:27

Varmaan yhtä monta menettelyä kun on katsastusasemia...
Tarinaa on monenlaista.

Olin katsastamassa työpaikan autoa, kun katsastusaseman pihalla oli menossa episodi. Katsastusmies vaati siellä normaalissa vuosikatsastuksessa olevan jo aiemmin muutoskatsastetun retkeilyauton säilytyslaatikkoa muutettavaksi isommaksi. Omistaja huusi;
-on se s...tana kumma että ei kelpaa, koska sinä sen juuri hyväksyit saman laatikon kun muutoskatsastettiin portteri viime vuonna! Aika kuumana kävi kaveri...Ei siinä katsastusmieskään hiljaa sen jälkeen ollut...

Aika kuvaava tuo esimerkki miten kirjava on menettely.
Mullakaan ei hyväksytty ensin kaasukeitintä, vaan piti olla sähkölevy. Perustelu ilmanvaihto puutteellinen. Vaatii min 10x10cm kanavan.

EDIT: jos katsastus aloitetaan jolain asemalla, ei sitä voi vaihtaa, jos tulee hylky. Uusinta aina aloitetulla asemalla. Ainakin vuosikatsastus on näin.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 13.3.2013 21:36

EDIT: jos katsastus aloitetaan jolain asemalla, ei sitä voi vaihtaa, jos tulee hylky. Uusinta aina aloitetulla asemalla. Ainakin vuosikatsastus on näin.
Jälkitarkasusta ei voi suorittaa toisella asemalla, mutta katsastuksen voi aina aloittaa toisella katsastusasemalla alusta=täysi hinta. Pätenee edelleen ja kaikissa katsastuksissa. Ainakaan en näe syytä, miksei toimisi näin edelleen.

_jomppa_
-
Viestit: 57
Liittynyt: 20.12.2009 13:44

ViestiKirjoittaja _jomppa_ » 25.3.2013 17:50

meillä multivanissa seuraavaa:

-sammutin
-2kpl kannellisia muovilaatikoita
-230v keittolevy
-"sähköjärjestelmä" eli m-autokäyttöön tarkoitettu? sininen pistoke, mmj-kaapeli ja sulakkeellinen pinta-asennus pistorasia.

kaikki tämä pultattu ylösalaisin multivanin peräkontissa olevaan "välipohjaan" eli siihen levyyn joka suurentaa makuutilaa. inssi sen verran mainitsi hellasta että, saattaa olla hankala tuohon päin keittää perunoita. :)

-03 tq
-
Viestit: 6
Liittynyt: 2.10.2008 15:20

ViestiKirjoittaja -03 tq » 17.5.2013 21:29

Kysymys paremmin perillä oleville. Saako auton muutettua retkeilyautoksi ilman 1.9m korkeusvaatimsta. Kyseessä T5 kombi joka rekisterissä 5 paikkainen henkilöauto. Otteen erikoisehdoissa ja huomautuksissa suraavasti:
katsastuksen rajoitukset
Autoverovapaus: Tuotu maahan autoverolain 23 pykälänmukaisena pakettiautona ja muutettu henkilöautoksi.
Toisella sivulla:Muutoskatsastus, autoverolain 63 pykälän 2 momentti sovellettavissa.

Tonnin verot ei oikeen nappaa..

E:itse itselleni vastaten, uuden autoveroon vaikuttaa korkeus,jos henkilöauton vero jo maksettu voidaan muuttaa retkeilyautoksi alennetulla verolla.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 20.5.2013 14:19

Tunnin keikka (tutulla) konttorilla tuotti tulosta, tuosta nykyisestä koritehtaan Saksanmaalla rakentamasta korkeasta Transportterista saa kuin saakin tehtyä matkailuauton ilman veroseuraamuksia (tuotu maahan verovapaana pakuna).

- Vaatimuksina sisäkorkeus 1,9mm 0,4m * 40% oleskelutilan matkalta (tässä pitää vähän askarrella ääni/lämpöeristysten kanssa koska nyt jäädään kivasti 184cm korkeuteen, lattiassa 50mm äänieristystä + 20mm vaneri, lasikuitukorotuksessa sitten taas 30cm ääni/lämpöeristystä eli kikkailemalla onnistuu vaaditulle alueelle kyllä.
- Lisäpenkki, loppuviikosta haen portterin 2hengen etupenkin joka pultataan taakse tukevasti lattian läpi (kiinnitykseen riittää katsurin hyväksyntä tukevuudesta)
- Takana jo nyt vanerikoroke jonka alla tavaratilaa, tähän päälle toinen samanmoinen vaneri saranoituina joka kaatuu tuon penkin päälle -> sänky kokoa 200x140. Trafille EI kelvannut sänky joka tuossa on ollut koritehtaan jäljiltä, eli auton oman katon korkeudessa kiskot joissa ketjutetut vanerit joista taitellaan sänky ja lasikuituboksista tulee nukkumatila... mun mielestä tuo olisi ollut paljonkin fiksumpi järjestely, mutta nyt pitää sitten soveltaa jotta tätä voi käyttää sekä nukkumiseen ja muihin päivittäisiin retkeilyhommiin ilman että sänky on edessä, voipi olla että tuonne yläosaa eteen (eli osittain ohjaamon päälle) tulee sitten (tulevalle) penskalle nukkumapaikka, muutamassa brittipoikain kuvassa nähnyt moisen toteutuksen.
Alunperin tohon vanerikorokkeen päälle oli tarkoitus tehdä kahdelle koiralle häkki, se nyt joko jää tai sitten siitä pitää tehdä tarpeeksi kevyt jotta sen voi aina leiriytyessä nostaa ulos erilliseen telttaa esim. Tai sitten jätän häkin pois kokonaan..
- Sammutin + teline ostettava
- Keittolevy invertterillä, syystä koska autoon tulee 'hupiakku' jota ladataan automaattilaturilla sitten karavaanari-liitännästä + ajon aikana erotusreleen kautta , onnistuu keittelyt niin leirintäalueella kuin metsänsiimeksessäkin sitten.
- Taittuva pöytä taka- ja etupenkkien väliin
- Säilytystilaa sinne tänne vielä lisää, minimit varmaan jo täyttäisivätkin helposti mutta kun on tarkoitus tehdä ihan 'oikea' matkailuauto, ei vain veronkiertoa varten + vaatetanko/kaappi on aika must olla koska harvalla reissulla sitä ei olisi tarvinnut saada esim takkia kuivumaan ja tänä keväänä monasti pitänyt koko vaatekertakin vaihtaa jälki/hakutreenien jäljiltä.

malfean
-
Viestit: 305
Liittynyt: 9.7.2004 12:13

ViestiKirjoittaja malfean » 20.5.2013 16:32

Trafille EI kelvannut sänky joka tuossa on ollut koritehtaan jäljiltä, eli auton oman katon korkeudessa kiskot joissa ketjutetut vanerit joista taitellaan sänky ja lasikuituboksista tulee nukkumatila... mun mielestä tuo olisi ollut paljonkin fiksumpi järjestely,


Sinänsä jännää, koska nettiautoa ja noita "retkeilyautoja" katselleena, näyttää olevan useammassa käytetty tuota sänkysysteemiä. Tuotahan ei ole rajoitettu muuten kuin että on tarpeeksi leveä ja pitkä yhtenäinen (ei rakoja) makuualusta.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 21.5.2013 10:58

malfean, sepä se.. tosin taidan muutoskatsastaa alhaalla olevalla sängyllä ja jos ja kun se ei ole toimiva systeemi, teen tuollaisen fiksumman kun se kerran kuitenkin täyttää helposti vaatimukset (leveys 130cm ja pituutta 200cm) ja ennen kaikkea on paljon järkevämpi oikeassa matkailukäytössä...
Eihän tuo haittaa vaikka alhaalla on sellainen hankalammin käytettävä sänky, jos joskus tulee tarvetta lisätilalle. Pitää vain tehdä siitä sellainen että kun käyttöä ei ole, se ei haittaa muuta elämistä ja olemista.

Tässä konversiossahan käy kuitenkin niin että ensin tehdään, hoidetaan se katsastus kuntoon, reissataan tämä kesä ja talvella sitten muokataan kaikkea toimivammaksi :-)

Todennäköisesti ainakin vesihommat tulee laitettua ja jotain muutakin extraa mitä ei muutoskatsastuksessa vaadita. Tälle kesälle varmaankin vain allas + poistoputki (eli käytettäessä leirintäalueella asti alle) ja näille kaveriksi hanallinen kanisteri hyllyyn sitten. Kuitenkin astioiden pesu/huuhtelu mahdollisuus on ihan pop. Kaasuasennuksia ei laiteta, ihan sen takia että se pitäisi teettää ja turvallisuusnäkökulmasta.

Pesu + keitto mahdollisuus tulee auton takaosaan johon käynti vain ulkopuolelta (auton matkustamotilaan on jo hommattuna Waecon , tämä kelpasi inssille ideana, tarkoituksena hommata briteistä teltta joka asennetaan takaluukun kanteen, näytti kuvissa ainakin hyvinkin näppärältä systeemiltä.

akizone
-
Viestit: 4
Liittynyt: 20.10.2013 23:29

retkeilyauto

ViestiKirjoittaja akizone » 21.10.2013 0:05

Moron!
Itsellä kanssa lähestyy muutoskatsastus ja kävinkin konttorilla kysymässä tarvittavat muutokset.
Siellä sanottiin selkeästi että:
-Pöytä (voi olla helposti irroitettavissa) no sehän jo on.
-keittomahdollisuus (sähkö/kaasu) kiinteä asennus ja sähkölle maad.pistorasia esim sisätilapistoke ja jos kaasu niin sammutin vaaditaan.
-säilytystilaa (hanskalokero ei riitä) minulla portterissa ainakin apparin penkin alla hyvä tyhjä tila jossa avattava luukku matkustamoon,en tosin tiedä riittääkö sekään?
-Vuodepaikka joko 2x 60cm x 180cm tai 1x 120cm x 180cm (voidaan tehdä istuimista) no tästä asiasta voidaan sitten miettiä jos jonkinlaisia viritelmiä ja kun olen lukenut näitä juttuja netin syövereissä niin jotkut ovat saaneet istuimilla helposti (multivan) ja jotkut välipalikoilla tms...penkkejä kääntelemällä ja sen semmoista.
Itsellä on carsportin 1+8h volkkari vm.2001 jossa edessä 1+1 takana ensin 3 jakkaraa selkä menosuuntaan ja sitten reunoilla 2 naama menosuuntaan (käytävä välissä) ja ihan takana 2 seinälle käännettävää jakkaraa.
Asiaan eli jos takana olevat penkit antaa olla seinälle käännettyinä ja keskellä autoa olevat penkit irroittaa pikakiinnityksistään laittaen ne etummaisen penkkirivin päälle tai ohjaamoon niin lattialle muodostuu 120cm x 200 patjalle hyvä tila....mielestäni erittäin simppeliä mutta tätä en vielä konttorilta kysynyt enkä tällaisesta ratkaisusta ole lukenut vaan ihmetellyt jotain vanerivirityksiä.
Voihan olla että joissakin on pakko tehdä eri tavalla ja itsellä ei selkänojat taitu järkevästi mitenkään.
Konttorin setä sanoi että istuinpaikat ei vähene näin vanhassa autossa vielä.
Menen vielä käymään konttorilla kun saan viritykset siihen malliin.
Tietääkö kukaan mitä muutos on maksanut?

akizone
-
Viestit: 4
Liittynyt: 20.10.2013 23:29

Mahdotonko? 1.1.2014 alkaen

ViestiKirjoittaja akizone » 4.2.2014 16:09

Trafi,uudet ohjeet ;-)

YLEISET VAATIMUKSET:
Tyypillistä N-luokan ajoneuvon tavaratilaa tai M1-luokan tila-auton matkustamotilaa ei voida pitää majoitustilana.

Vuoteen tulee olla tasainen.
Makuupaikkojen on muodostuttava kiinteästi asennetuista istuimista,jotka on valmistettu toimimaan vuoteen osana.

Sisäkorkeus 1,9 min.

Uusia ohjeita ei tarvitse siis soveltaa ennen 1.1.2014 muutettuihin mutta nyt ei uusia virityksiä enää mene läpi, ainakaan kovin köykäisesti.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13867704 ... ksiin_.pdf

akizone
-
Viestit: 4
Liittynyt: 20.10.2013 23:29

Mahdotonko? 1.1.2014 alkaen

ViestiKirjoittaja akizone » 4.2.2014 16:09

Trafi,uudet ohjeet ;-)

YLEISET VAATIMUKSET:
Tyypillistä N-luokan ajoneuvon tavaratilaa tai M1-luokan tila-auton matkustamotilaa ei voida pitää majoitustilana.

Vuoteen tulee olla tasainen.
Makuupaikkojen on muodostuttava kiinteästi asennetuista istuimista,jotka on valmistettu toimimaan vuoteen osana.

Sisäkorkeus 1,9 min.

Uusia ohjeita ei tarvitse siis soveltaa ennen 1.1.2014 muutettuihin mutta nyt ei uusia virityksiä enää mene läpi, ainakaan kovin köykäisesti.

http://www.trafi.fi/filebank/a/13867704 ... ksiin_.pdf

akizone
-
Viestit: 4
Liittynyt: 20.10.2013 23:29

ViestiKirjoittaja akizone » 4.2.2014 16:10



Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Google [Bot] ja 87 vierailijaa