Golf IV orig.xenon parkit ja päiväajovalot

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

Golf IV orig.xenon parkit ja päiväajovalot

ViestiKirjoittaja Heko » 3.11.2010 0:35

Juu, elikkäs valojen kanssa pitäisi värkkäillä. Auto on vasta meille tullut, niin ei ole oikein perusjututkaan hallussa, eikä saksalaisesta käyttöohjekirjastakaan ole ollut apua.

Parkit pitäisi vaihtaa, mutta moottoritilan puolelta näytti tiellä olevan ballastia ym. Tarvitseeko umpiot puottaa syliin autosta jotta parkkipolttimoihin pääsee käsiksi, vai kuin ne vaihtuu?

Toinen homma olisi päiväajovalojen asennus. Ajattelin laittaa päiväajovalot kiinni, ja kytkeä niin jotta katkaisijan 0-asennossa palaisivat, ja muuten olisivat pimeänä. Autossa ei siis ole valoautomatiikkaa. Pitäisikö minun hankkia tähän hommaan esim.Slamitin kauppaama valoautomatiikka kytkysarja, tai joku yleismallinen relesarja, vai tuleeko sinne katkaisijalle jo kaikki tarvittavat kaapelit?
Oletteko muuten vertailleet näitä markkinoilla olevia päiväajovaloja, kun motonetin yksiköissä mainostettiin olevan raja-arvollisen jännitekatkaisijan joka sammuttaa valot jännitteen laskiessa alle 14V, että onko tommosta muissa markkinoilla olevissa? Olisi kytkemisen kannalta näppärä...

Vastauksista kiittäen.

PS, millä kannalla noissa on pitkät valot, jos samalla näpräisi xenonit pitkiinkin...

j-lo
-
Viestit: 160
Liittynyt: 14.9.2009 21:01

ViestiKirjoittaja j-lo » 3.11.2010 0:54

noita päiväajovaloja on nykyään semmosia, että ne tunnistaa akun jännitteestä, koska auto käynnistetään, eli ei tarvi piuhojen kanssa peleillä, vaan ne palaa, kun auto on käynnissä. Sitten niissä on semmonen liitäntä, mikä liitetään, esim parkeille/ajovaloille, niin päiväajovalot sammuu, kun valot kytketään.

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 3.11.2010 1:17

Osaatko tarkemmin sanoa esim.valmistajaa jolla noita olisi? Dectanea ja FK:ta olen katsellut.

villho
-
Viestit: 28
Liittynyt: 28.10.2010 14:11

ViestiKirjoittaja villho » 3.11.2010 10:07

Tosiaan Motonetin myymissä DRL-valoissa oli muistaakseni tuo tuollainen rajajännitekytkin, jolla päiväajovalot syttyvät, kun alkavat saamaan latausvirtaa (~14 volttia), joten asennus todella helppo - muiden myymissä DRL:issä en ole vastaavaan törmännyt.

Omassa Passatissa (JS-tuningista tilatut DRL:t) piti etsiä konehuoneen sulakerasialta reikä, johon virta tulee, kun autossa virrat päällä. Eipä tuokaan tosin paha rasti ollut.

"Sammutusheräte" kannattaa IMO ottaa lyhyiltä valoilta. Omassa Passatissa (Saksan tuonti 3C) kun on sama, että 0-asennossa eivät syty mitkään valot (esim. mittaristo ja takavalot pimeänä), niin ennemmin ajan yhdistelmällä DRL+parkit, jolloin palavat DRLien ja parkkien lisäksi mittaristo, soitin, takavalot yms. Tämäkin on ymmärtääkseni täysin laillinen yhdistelmä.

Robe
-
Viestit: 47
Liittynyt: 19.9.2009 16:19

ViestiKirjoittaja Robe » 3.11.2010 12:10

noita päiväajovaloja on nykyään semmosia, että ne tunnistaa akun jännitteestä, koska auto käynnistetään, eli ei tarvi piuhojen kanssa peleillä, vaan ne palaa, kun auto on käynnissä. Sitten niissä on semmonen liitäntä, mikä liitetään, esim parkeille/ajovaloille, niin päiväajovalot sammuu, kun valot kytketään.


Itseltä löytyy Philips LED Daytime Lights ja kytkentä juurikin tuollainen.

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 3.11.2010 12:38

Itse ajattelin kytkeä ne nimenomaan 0-asentoon, koska edellisen auton valoautomatiikan takia on edelleen hankaluuksia muistaa laittaa valoja päälle tässä nykysessä...niin nuo p.ajovalot ois sitten aina varmasti päällä, ja kun hämärä tulee, niin sitä muistaa luonnostaankin sitten laittaa ajovalot päälle.

Mistä noita philipsejä kannattaisi kysellä, pikagooglaus ei löytäny suomalaisia sivuja, vai pitäiskö just katella saksasta?

Robe
-
Viestit: 47
Liittynyt: 19.9.2009 16:19

ViestiKirjoittaja Robe » 3.11.2010 13:46

Kyllähän noita Philipsin päivävaloja löytyy monesta suomalaisesta kaupasta. esim. Fixus, Automaa, Kiiltovaunu.

http://www.automaa.fi/verkkokauppa.asp? ... &hintamax=

Parre
-
Viestit: 72
Liittynyt: 14.10.2010 21:43

ViestiKirjoittaja Parre » 3.11.2010 14:00

Hauska kuulla että muilla on samat suunitelmat.

Olen omaan Golf IV varianttin laittanut motonetin DRL joilla on toi "releboksi".
Laitoin oranssin johdon päivävalon johdolle, muistaakseni keltainen/musta johto.
Valot, DRL palaa nyt ainoastaan parkkien kanssa ja se on laillista noitten valojen kanssa.
Parkkivaloina olen vaihtanut ledeihin että ne näyttävät paremmin... :)

Xenonvalot, tänään töitten jälkeen asennan xenonit lyhkässin ja pitkiin, lyhyt H7 ja pitkät H1 ainakin vakio umpiossa.

Huono kuva asennuksesta löytyy tästä, http://www.garaget.org/?car=222821&image=2104642 (valot ei päällä, tule päivityksiä kyllä)

Joskus löysin kyllä jonkun linkin miten lähivalot poiskytkettyä 0-tilassa mutta mä luulen kyllä vähän että se kuva oli tarkoittetu johon toiseen VAG autoon..

Onnea DRL kytkemiseen! Hienoa siitä kyllä tulee!!! :D

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 3.11.2010 14:55

Käsittääkseni tuossa kiesissä on H7 molemmissa, pitkät+lyhyet.

Robe
-
Viestit: 47
Liittynyt: 19.9.2009 16:19

ViestiKirjoittaja Robe » 3.11.2010 15:08

Vakioumpioissa on H7+H1, monessa tarvikeumpioissa se on vaihdettu H7+H7.

Tässä hyvä sivusto katsella noita polttimon kantoja:

http://am_application.osram.info/publish/index_en.html

mabe-fi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 6.9.2009 19:26

ViestiKirjoittaja mabe-fi » 3.11.2010 15:11

Kommentoidaanpas tätäkin.

Itselläni on nykyään golf Vssä päivävalot kytketty seuraavasti:

Konehuoneen releboksista kaivettu virrat päällä sähköä. Eli heti kun virtalukosta kääntää virrat päälle, drl syttyy.

Tästä johdosta tulee syöttö releelle. Relettä katkoo ajovalon plussa. Eli rele maadoittaa ajovalon plussaan, kun ei ole ajovalot päällä, ja sammuttaa päivävalot kun ajovalot syttyvät.

Nyt on kytkentänä siis sellainen, että auton ollessa sammuksissa, voi polttaa pelkkiä parkkeja. Virrat päällä palaa drl kytkimen nolla-asennossa, drl+parkit parkkiasennossa ja ajovalot+parkit 1-asennossa.

Alunperin käytössä oli jännitteenhaistelija, joka tuli sarjan mukana. Se toimi kyllä hyvin, mutta haisteli auton olevan käynnissä jo, kun laittoi parkit päälle. Havaitsi siis jotenkin can-väylän toiminnot, joten ei olisi voinut jättää autoa tien varteen parkkiin puoliparkki-asento viiksestä päällä.

Haistelija oli kytketty akkuun + ja - johdoin, ja lisäksi kolmas, oranssi johto oli ajovalon plussassa. Näin pystyi ajamaan autolla tiloissa: pelkkä drl, drl ja parkit, ajovalot ja parkit.

Haistelijan kanssa saa coming home valot samalla, kun polttaa noin 10s valoja sammutuksen jälkeen. Tälle ei itselläni ollut tarvetta, ja olin epäileväinen haistelijaboksin kestosta.

Nyt päivävalot ottavat käyttösähkön virtalukon ohjaamana suoraan, ja ei ole pelkoa että jäisivät jotenkin hämärästi päälle tai syömään virtaa.

Molemmat kytkennät päivävaloille: pelkkä drl ja drl+parkki ovat omassa sarjassani sallittuja. Koska drl-sarjassa on vain RL hyväksyntä, ne saavat palaa joko yksin tai auton normiparkkien kanssa. Jos olisi RL ja lisäksi A, tarvitsisi vakioparkit ottaa pois päältä parkki+drl asennossa tai tehdä niin, ettei parkkeja ole kahdennettu.

Baltic
-
Viestit: 267
Liittynyt: 6.8.2003 12:52

ViestiKirjoittaja Baltic » 3.11.2010 15:33

Höh!
Mulla on suurella todennäköisyydellä alkup. umpiot ja 2 x H7 !??
Edit. Olin VÄÄRÄSSÄ.
Pitkillä H1. Pikavilkaisulla ulkopuolelta katsoin, että H7 molemmissa.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 3.11.2010 20:14

Jos on DRL kytketty jatkuvaan +30 virtaan jännitetunniste logiikalla, niin syttyvät palamaan kun esim. Webasto tai Eberi lähtevät käyntiin.
Tämän takia kytken ne aina +15 tietoon.

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 3.11.2010 22:31

Kiitos vinkeistä, tuo Mabe-fi:n kytkentä kuulostaa pätevältä ja noin voisi itsekin kytkeä. Tuliko sun sarjassa rele mukana, vai ostitko erikseen? Kun noissahan ei varmaan virrankulutus mikään huimaava ole, niin ei varmaan muuten ole rele pakollinen?

Tuolla Osramin sivuilla väitti xenonien kanssa tulleen H7;n ja halogeeneilla H1:n, niin kaipa se niin sitten on...

Niin, ja tuo Jad:n viesti tarviisi vielä vähän avaamista, kun en oikein päässy kiinni jotta mitä nämä luvut edustaa...voltteja, ilmeisestiköhän?

Juice
ffp jäsen
Viestit: 5700
Liittynyt: 16.7.2003 22:51

ViestiKirjoittaja Juice » 4.11.2010 12:47

mitä nämä luvut edustaa

Ihan yleisiä termejä autosähköhommissa: +15 = "virtalukontakaa", +30 = jatkuva virta

mabe-fi
-
Viestit: 28
Liittynyt: 6.9.2009 19:26

ViestiKirjoittaja mabe-fi » 4.11.2010 13:37

Ostin releen erikseen.

Tuossa vielä kaavio kytkennästä:
Kuva

Heko
-
Viestit: 57
Liittynyt: 11.8.2009 20:24

ViestiKirjoittaja Heko » 5.11.2010 1:48

Juu, kiitti. Kaavion kanssa et voi epäonnistua, ja kiitti Juicekin, aina oppii uutta. ;)

Noiden ledien virrankulutus ei varmaan vaadi sulakkeen suurentamista tuossa virtalukon plussan piirissä?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 5.11.2010 18:49

Normaalisti DRL ledit vaatii 3A sulakkeen, eli tuskin vaatii. Itse en ole koskaan kasvattanut sulake kokoa DRL ledejä asentaessa.

kW
-
Viestit: 4
Liittynyt: 31.1.2011 18:52

Kahdennetut parkit laittomia?

ViestiKirjoittaja kW » 2.2.2011 21:45

Niinkuin mabe-fi sanoi tuossa seikkaperäisen selostuksensa lopussa niin parkkien kahdentaminen on ilmeisesti laiton. Entäs sitten uusi Seat Ibiza, jossa on KAHDET parkit niissä valoissa, joissa on pitkät ja lyhyet (halogeenit) eri umpioissa?
Olen hiljakkoin ostanut juuri mainitun auton farmarina ja tarkoitus on laittaa jotkin tarvike linssiumpiot DLR valoilla, onko hyviä ehdotuksia? Päivävalot ajattelin ottaa TFL-nastasta valokytkimeltä eikös se ole siihen tarkoitukseen tehty?

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.2.2011 21:53

Katsopas vaikka tuon keulakuvasta niin siinä on samassa umpiossa pitkät ja lyhyet.

kW
-
Viestit: 4
Liittynyt: 31.1.2011 18:52

Kaahdennetut parkit

ViestiKirjoittaja kW » 2.2.2011 22:28

Aivan oikein H. Jormalainen. Kuvassa on Style varustelutason standardivarustus. Juuri tuossa umpiossa on kaksi parkkipolttimoa, ne ovat yläreunassa ja molemmin puolin poulikkaan heijastinta eli n. 7-8cm toisistaan. Käsittääkseni eivät ole suomalaisten säännösten mukaisia.

H. Jormalainen
-
Viestit: 16030
Liittynyt: 23.7.2003 9:30
Viesti:

ViestiKirjoittaja H. Jormalainen » 2.2.2011 22:33

Yhdessä samassa valaisimessa saa olla useampi polttimo parkkitoiminnolle? Muutenhan ledijarruvalotkin olisi kolminkymmenennetty :)


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 27 vierailijaa