2007 T5 Webaston poiskytkentä kylmäkäynnistyksessä.

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

2007 T5 Webaston poiskytkentä kylmäkäynnistyksessä.

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 19.10.2010 9:09

Onko kellään kokemusta, saako tuon Webaston ohjelmoitua kyseiseen kamppeeseen niin, ettei joka ainoan kylmäkäynnistyksen yhteydessä ota ja lähde käyntiin? Noissa vitosissahan tuo Webasto on osana Känniväylää, jonka johdosta se sitten käynnistyy aina kylmäkäynnistyksissä. Isäukko oli juuri uusinut poltinta 500e:lla, koska autolla tulee jokusen verran kylmäkäynnistyksiä ja lyhyttä ajoa. Tämän seurauksena poltin karstoittuu ja loppupelissä lakkaa käymästä. Autoon on laitettu myös kellokytkin, jolla voi lämmittimen laittaa erikseen päälle jos haluaa ja asettaa käynnistymisajan esim. ennen aamunlähtöä.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 4.2.2011 9:18

Täälläkin olis ko. tieto ajankohtainen.
vm. -04 tulee kello ja/tai kauko-ohjaus kohta laitettua, niin olisi hyvä jos tuon automaattikäynnistyksen saisi estettyä.

Timos
-
Viestit: 19
Liittynyt: 28.12.2010 23:17

ViestiKirjoittaja Timos » 4.2.2011 9:31

poiskytkennästä ei tietoa, mutta itsellä tulee kattoajastimesta (tehdasasennus?) painettua liekki päälle ennenkuin auton sammuttaa 5min ajon jälkeen, jolloin webasto jää pöhisemään vielä kymmeneksi minuutiksi...

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 4.2.2011 11:27

kyllähän se vähän hankalaa voi olla kun se lämmitin käskeytyy sitä w-bussia pitkin. itse tein radikaalin ratkaisun ja on/off kytkin sulakkeen väliin. tämä tosin vaatii käyttäjältä valveutumista. originaali lämmittimen kyykättyä tilalle vaihtuikin eberi.

aari
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.10.2008 16:06

ViestiKirjoittaja aari » 4.2.2011 12:05

Timos:
Aloittajalla on lisälämmitin, sulla on (ohjelmoitava) taukolämmitin.

Eikös ton lisälämmittimen saa muutettua kellosarjalla ja ohjelmoinnilla taukolämmittimeksi? Kustannuksista ei tietoa. Luultavasti tätä topiikkia mukaillen:
http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=112981


Tässä Saksankielinen linkki on/off kytkimen kytkentöihin:

http://www.jewuwa.de/T5/T5_Doku/Bauanle ... heizer.pdf

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.2.2011 12:13

Käytössä on kellokytkin, ei kuulemma ole kuitenkaan mahdollista ohjelmoida tuota automaattista kylmäkäynnistystä pois. Eikä lyhyessä ajossa ole mitään järkeä jättää lämmitintä kellokytkimellä myöskään pöhisemään, akkuhan siinä menee kuolioon melko sutjakkaan.

Timos
-
Viestit: 19
Liittynyt: 28.12.2010 23:17

ViestiKirjoittaja Timos » 4.2.2011 12:47

asiasta toiseen. autoni on carsportin. tietääkö joku että lämmittääkö tuo ohjelmoitu taukolämmitin ollenkaan konetta vai vain pelkkää sisätilaa. penkin alus akku on käsittääkseni webastolle, ja tuohon olen välillä kytkenyt sisätilapistokkeesta automaattilaturin niin lataa sillon kun auto on tolpassa.

edit. konehuoneessa vaikuttais olevan jonkin sortin kiertovesipumppu johon tulee kaiutinpiuha. kojetaulussa on kaksi kytkintä joista toiseen tulee myös kaiutinpiuha. en ole vielä ottanut noiden toiminnasta selvää voipi olla jotain taksi/lisävalo juttujakin eikä välttämättä liity webastoon. sikaosastolle on omat säätimensä. joka tapauksessa jos aamulla webasto päällä tuntuu että kone silti kylmä ja aina lähtee myös webasto päälle kun starttaa. osviitasta olisin kiitollinen.

aari
-
Viestit: 42
Liittynyt: 16.10.2008 16:06

ViestiKirjoittaja aari » 4.2.2011 13:40

kilpijoki:
Luettuani aiheesta lisää, näyttäis tosiaankinolevan, että ohjelmoinilla ei pysty poistaan autommaatista kylmäkynnistystä. Jääköhän jäljelle vain kikkailut kys. sulakkeella tai lämpötila-anturilla?

tex102
-
Viestit: 70
Liittynyt: 25.1.2009 14:31

ViestiKirjoittaja tex102 » 4.2.2011 18:44

voipi olla jotain taksi/lisävalo juttujakin


Suosittelen tutkimaan mihin ne piuhat menee siellä kojetaulussa, jos taksivarusteet on riisuttu lähiaikoina. Omastani löytyi aikanaa usempi piuhampää jossa oli sähköt ja mitään teippauksia ei ollut. Vissiin repivät nuo taksivarusteet irti sen kummemmin välittämättä mihin vanhat johdot jäävät. Kertoilipa aikoinaan VV-auton kaverikin että on usempikin entinen taksi palanut varusteiden riisumisen jälkeen.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 4.2.2011 20:32

Jos Webasto on tehtaankellosarjalla niin se ei esilämmitä konetta kunnolla, siksi kone on kylmä vaikka Webastolla on lämmittänyt. Se esilämmittää etupäässä sisätilojen kiertoa. Tuota ohjataan magneettiventtiilillä joka on kytkettävissä pois käytöstä, mutta sitten voi seurata käynnistymisongelmia.
Jälkiasennetussa kellosarjassa ei ole tuota 'ongelmaa', mutta automaattikäyttö on siinäkin 'ongelmana'.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 4.2.2011 23:01

Kaikissa T5 webasto vakiona

Tehtaan kello peilin päällä > magneettiventtiili > lämmittää pelkkää koppia vaikka mitä teet. Ei lainkaan moottoria.

Ei Tehtaan kelloa peilin päällä mutta jälkiasenteinen kello > ei magneettiventtiiliä > lämmittää koko vesitilaa kun lämmittää


Itselläni on tuo tehtaan kello eli taukolämmitin ja kauko webastolle. Syksyllä ohjelmoitiin se magneettikytkin pois pelistä eli nyt lämmittää aina koko vesitilaa. Hyötynä se että nyt konekin saa lämpöä. Haittana se että sisätiloja ei saa pakkasella kovin lämpimäksi vaikka kuinka kauan lämmittää, sillä vesi ei saavuta enää kovin korkeita lämpöjä ku kiertää koneessakin. Taukolämppärinä ei eroa tehossa. Huippupakkasilla saattaa tietenkin huomata eron.


Penkin alla oleva akku ruokki webastoa, mutta valitettavasti taitaa olla niin että puhallin ruokailee etu- eli starttiakusta. Itse lataan etuakkua jos pakkasella pitää esim 2h webastoa päällä. Kyllä se sisäakku riittää jos kunnossa, mutta jos etuakku tyhjenee niin siihen jäi auto. Projektina olisi tehdä kytkin tuon sisäpuhaltimen lamauttamiseksi lämmitystilanteita varten. Yleensä on käytössä myös sähköinen sisätilanlämmitin että saa tuon bussin kodikkaan lämpimäksi heti aamusta.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 5.2.2011 17:31

Isukilla on jälkiasenteinen kello, ei lisäakkua penkin alla.

T5 TDI
-
Viestit: 3
Liittynyt: 11.2.2011 7:28

ViestiKirjoittaja T5 TDI » 11.2.2011 7:37

Tämäpä mielenkiintoista. Siis jos haluaa lämmittää kunnolla sekä koneen että sisätilat etukäteen ja portteri on tehtaan kellolla niin kannattaa laittaa lohkolämppäri?

Itse tilasin auton lisäakulla ja kellolla joka kuitenkin laitettiin jälleenmyyjällä. Nyt sitten ilmeni että olen kolme vuotta kuskannut sitä hupiakkua lisäpainona! Webasto ottaa sähkönsä pääakusta ja lisäakkuun ei ole kytketty mitään kuormaa! Perin kummallinen tapaus.

Lisäksi kysyisin onko kaikilla kauko-ohjaimen lisäys onnistunut ongelmitta?

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 11.2.2011 10:17

Kauko-ohjaimen saa jälkiasennettuun minikelloon ihan pnp asennuksena.

Tehtaan kelloon jos kaukosäätimet asentaa niin pitää vetää johto W-bus pinniin Webastolle (on auton alla ja vaatii melkein nosturin käyttöä) ja ottaa virrat ohjainlaitteelle. Hieman työläämpi mutta ihan toteutettavissa. Itse tein tuo omaan portteriin aikoinaan kun merkkiliike oli sitä mieltä ettei tuo ole mahdollista :)

T5 TDI
-
Viestit: 3
Liittynyt: 11.2.2011 7:28

ViestiKirjoittaja T5 TDI » 11.2.2011 10:43

Pnp-asennus? Kyseessä tosiaan jälkiasennettu minikello johon lisätty kauko-ohjain. Kellon käynnisysnapista starttaa aina mutta kakesta vaatii kaksi painallusta. Ekan jälkeen puhisee puolisen minuuttia ja sammuu. Toisella painalluksella jää käymään.

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 11.2.2011 11:18

pnp = plug and play

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 11.2.2011 13:23

Siis jos haluaa lämmittää kunnolla sekä koneen että sisätilat etukäteen ja portteri on tehtaan kellolla niin kannattaa laittaa lohkolämppäri?


Paitsi ettei tähän ilmeisestikään saa kunnon lohkoa vaan pelkän säteilylämmittimen ;)

simopo
-
Viestit: 35
Liittynyt: 11.11.2005 8:50

T5 ja webasto

ViestiKirjoittaja simopo » 12.2.2011 15:26

Hei

Minulla on -05 Multivan, jossa tehtaan kellosarja.
Syksyllä käytin autoni asiantuntevassa webasto-asentamossa, koska olin lukenut tältä palstalta että tehdaskellollinen ei lämmitä kuin sisäilmaa.

Pajalla tutkivat ja ainakin minun autossani lämpenee sekä moottori että sisätila.
Tämän on pystynyt todentamaan näin talviaikaan, kun hehkun valo vilkahtaa vain lyhyesti ja kone lähtee mainiosti käyntiin.

Eli kyllä molempien lämmittäminen on mahdollista....

P

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 12.2.2011 21:02

Tuo moottorin tai vain sisätilojen lämpiäminen riippuu edelleenkin siitä magneettiventtiilin koodauksesta. Voi vain tulla ongelmia joissain vuosimalleissa jos sen asetusta menee muuttamaan.

T5 TDI
-
Viestit: 3
Liittynyt: 11.2.2011 7:28

ViestiKirjoittaja T5 TDI » 13.2.2011 17:35

"Kyseessä tosiaan jälkiasennettu minikello johon lisätty kauko-ohjain. Kellon käynnisysnapista starttaa aina mutta kakesta vaatii kaksi painallusta. Ekan jälkeen puhisee puolisen minuuttia ja sammuu. Toisella painalluksella jää käymään."

Olisko tähän kellään faktaa? PNP-asennuksen tehneellä Webastoliikkeellä on tieto että kake pitää sopeuttaa VW:n järkeen. Paikallinen merkkiliike ei tiedä asiasta mitään. Laskutti kyllä 140,- todetakseen että oikein kytketty.

Jupe_
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.12.2008 8:54

ViestiKirjoittaja Jupe_ » 15.2.2011 21:05

Kertokaappa vishaat, että miten saapi ohitettua tuon tehaskellon pakkosyötön puhaltimelle(puhallin pyörii min 2-asennossa). Eli mikä johto siirrethän ja mihin etta vepasto käytössä myös 0-asento on olemassa???

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 15.2.2011 21:22

Olisko tähän kellään faktaa? PNP-asennuksen tehneellä Webastoliikkeellä on tieto että kake pitää sopeuttaa VW:n järkeen. Paikallinen merkkiliike ei tiedä asiasta mitään. Laskutti kyllä 140,- todetakseen että oikein kytketty.

Ei pidä sopeuttaa. T5:sen ThermoTop toimii w-bus tiedon varassa ja se riittää sille. Useita satoja ollaan asennettu ja hienosti ovat toimineet ilman koodausta.

vk
-
Viestit: 1871
Liittynyt: 28.11.2004 16:07

ViestiKirjoittaja vk » 15.2.2011 22:46

miten saapi ohitettua tuon tehaskellon pakkosyötön puhaltimelle


Huollossa arvioi pikaisesti että tehtaankellolta-puhallinnupille tulevan piuhan voisi helposti siirtää ykköseen mutta nolla voisi tuottaa ongelmia. Käsittääkseni muutos tehdään ihan siihen puhaltimen-nopeus säätimeen eli sen kytkentöihin mutta ei varmaa tietoa.

Itse olen hahmotellut erillistä kytkintä jolla yksinkertaisesti lamauttaa puhaltimen. tuskin se webasto siitä välittää vaikkei puhallin pyörikään jos magneettiventtiili on jatkuvasti avoimessa tilassa eli vesitilaa riittää.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 16.2.2011 7:09

Olisko tähän kellään faktaa? PNP-asennuksen tehneellä Webastoliikkeellä on tieto että kake pitää sopeuttaa VW:n järkeen. Paikallinen merkkiliike ei tiedä asiasta mitään. Laskutti kyllä 140,- todetakseen että oikein kytketty.


En enää ulkoa muista mutta olikos niin että T5:nkin piti ohjelmoida se kaukosäätimien olemassa olo Webastolle tai sammuu hetken kuluttua?
Tuolla Passatin Webaston ongelman selvityksessä tuo muistui mieleen ja voisi olla sama ongelma T5:ssakin. Oireet Passatissa oli juuri vastaavat eli sammuu kaukosäätimistä käynnistettäessä hetken kuluttua.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 16.2.2011 9:07

Jonkun verran tullut tuota automaattista käynnistystä nyt tutkittua ja tuota ei saa ohjelmoimalla poistettua kuten ylempänäkin mainittu (paitsi laittamalla VCDS:llä lämmitin lukkoon).
Seuraavanlainen kytkentä olisi tarkoitus kokeilla:
-kello/kauko-ohjainlaite kytketään normaalisti webaston pinniin 1
-webaston pinniin 2 tuleva johto katki ja kytkin väliin

Kytkin OFF-tilassa webasto ei lähde päälle auton ohjaamana, kellolla/kaukolla esilämmitettäessä sisäilmapuhallin ei lähde päälle -> lämmittää pelkästään moottoria.
Kykin ON-tilassa esilämmittäessä lämmittää myös sisätilaa ja automaattikäynnistys toimii kuten alunperin.

mla
-
Viestit: 617
Liittynyt: 7.12.2003 21:23

ViestiKirjoittaja mla » 16.2.2011 11:17

Saisiko tuon kaukosäätimen 'ulostulon' tuohon kytkimen aktivointiin niin silloin kaukosäätimien käyttö aktivoisi myös sisätilanpuhalluksen.
Kaukosäätimissähän oli joku pinni joka aktivoitui - oliko puhallinta tai jotain pumppua varten.
Voi olla että muistan väärin. Yleensähän pinneistä tarvitsee kytkeä vain ne 1.,2. ja 6. pinnit jotta kaukosäädin toimii W-busissa - ja muistikuva olisi että joku noista 3.-5. olisi jotain 'ulostuloa' varten.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 16.2.2011 12:03

Ehdottamani kytkimen tilalle rele, jota ohjataan kaken ohjausboksilla, mikäli siitä +12V lähtö löytyy.
Yksi vaihtoehto olisi laittaa rele avautuvalla kärjellä, jota ohjataan virtalukolla.
Näissä molemmissa versioissa lämmitin toimisi ainoastaan kellon/kaken käskiessä.

Jupe_
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.12.2008 8:54

ViestiKirjoittaja Jupe_ » 18.2.2011 18:22

Oliskhan kellään sähkökuvaa noista tehaskellon/auton/webaston kytkentöihin liittyen, jotta voisi vähä hahmottaa mistä noita johtoliitoksia voisi kaivella. Siis siihen puhaltimen pakkosyöttöön liittyen, tai muita vinkkejä asiaan liittyen.

ilpopi
-
Viestit: 226
Liittynyt: 20.12.2006 17:25

ViestiKirjoittaja ilpopi » 20.2.2011 21:49

Oliskhan kellään sähkökuvaa noista tehaskellon/auton/webaston kytkentöihin liittyen, jotta voisi vähä hahmottaa mistä noita johtoliitoksia voisi kaivella. Siis siihen puhaltimen pakkosyöttöön liittyen, tai muita vinkkejä asiaan liittyen.


Täältä löytyy monenmoista

peeki
-
Viestit: 1311
Liittynyt: 3.9.2005 19:43

ViestiKirjoittaja peeki » 12.1.2014 22:56

Nostetaanpas aihetta

Eli jos tehtaankellolla eli peilin yläpuolella niin webasto lämmittää vain kabiinia mutta ei moottoria?

Jos asia on näin niin mistä kanavalta ja miten tuo magneettiventtiilin koodaus muutettiin?

Mielummin haluan niin että myös moottori on lämmin kun webastolla lämmittelee kuin että vain ohjaamo olisi lämmin ja kylmästartti koneelle...

R4MOTION
-
Viestit: 49
Liittynyt: 14.4.2013 19:38

webasto

ViestiKirjoittaja R4MOTION » 4.2.2014 20:57

Ainut järkevä vaihtoehto on vaihtaa tilalle tt-c tai tt-p aivot tai koko laite jos laittaa tt-p mallin niin pitää vaihtaa uutta mallia oleva vesipumppu pwm eri pumppu kun c mallissa.on tullu niitä monta laitettuu on hyvä vaihtoehto jos alkuperäinen ja ovaali kellollinen vikaantuu kannattaa laittaa vikaluku piuha
esim kuskin penkin alle

Hakku
-
Viestit: 46
Liittynyt: 10.5.2007 13:16

ViestiKirjoittaja Hakku » 20.2.2014 7:51

Adaptaatiokanavan alta löytyy numerosarja, jossa jokin 1 vastaa asennettua vesiventtiiliä, VCDS taitaa auttaa tässä kohtaan arvaaman oikean bitin, jonka tila pitäisi muuttaa 0. Tällöin veden saa kiertään moottoriin sisätilakennon jälkeen.

Hyvä vinkki on myös nostaa webaston sisäpuhaltimen kytkentälämpötilaa, että moottori on oikeasti lämmin ensin, itselläni webato punastuu nopeasti oletus lämpöön 40 astetta, vaikka kierrosta tulee vielä hyytävää vettä.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 4.3.2014 9:41

Hmmm.. Mielenkiintoinen ketju. Oman T5 2.5TDI 4M -08:n kun saan pois korjaamolta, niin tutkin myös asiaa. Peilin päällä on kello myös.

Murre
-
Viestit: 1761
Liittynyt: 23.7.2003 10:31

ViestiKirjoittaja Murre » 9.3.2014 19:35

Mistä tuon venttiilin tieto löytyt tuolta VDCS:stä? En löytänyt ainakaan itse...

Mara2
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 15.11.2017 15:21

Re: 2007 T5 Webaston poiskytkentä kylmäkäynnistyksessä.

ViestiKirjoittaja Mara2 » 15.11.2017 15:28

peeki kirjoitti:Nostetaanpas aihetta



Eli jos tehtaankellolla eli peilin yläpuolella niin webasto lämmittää vain kabiinia mutta ei moottoria?



Jos asia on näin niin mistä kanavalta ja miten tuo magneettiventtiilin koodaus muutettiin?



Mielummin haluan niin että myös moottori on lämmin kun webastolla lämmittelee kuin että vain ohjaamo olisi lämmin ja kylmästartti koneelle...



Hei!

Nostellaas taas!

Itsellä kököttää pihassa 2011 vuoden porteri, jossa on tehdaskello katossa keskellä(neljällä napilla)

Onko tosiaan näin, että se -20 pakkasessa se ei lämmitä moottoria? tai ainakaan kunnolla?

Jos on totta, niin miten se muutetaan sillä vaggicomilla magneettiventtiili jäämään auki?

Itsellä kanssa sama mielipide, niinkuin oli jollain muullakin tässä, että mieluummin vaikka haalee koppi ja lämmin kone kuin toisinpäin.

Miten lienee homman laita näin kolmen vuoden hiljaiselon jälkeen?

Onko tullu uusia juttuja?

Thänks!


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 20 vierailijaa