Aurauskulmien säädön jälkeen ratti vinossa

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

Aurauskulmien säädön jälkeen ratti vinossa

ViestiKirjoittaja Jaho » 27.5.2010 16:46

T4 säädettiin auraukset.
Kun lähdin ajamaan korjaamon pihasta huomasin että ratti oikealle vinossa. Palasin takaisin sain uuden ajan takuuna. Vaihdoin myös säädön jälkeen tuliterät ajamattomat renkaat alle, ei vaikutusta, ratti vinossa ja vetää hieman oikealle. Pöytäkirjan mukaan auraukset just samat oikea ja vasen. Väljää ei ole koska vaihdettiin raidetangot sisä ja ulkopäät kaikki ennen säätöä.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 27.5.2010 16:52

Jotkut korjaamot vaan tekee ja tekee eikä välitä mihin suuntaa ratti sojottaa. Toi puoltaminen ei nyt oikein sovi tohon ellei sitten ole vajaat rengaspaineet.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 27.5.2010 17:05

Ihmetyttää kun tämä kaveri on kokenut säätäjä. Iso ketju. Hyviä kokemuksia aiemmin.
Paineet ok. Puoltaminen tosi pientä. Ratti osoittaa n. klo 13 jos kellotauluun vertaa.

No, huomenna uusi säätö takuuna.

Nall3
-
Viestit: 545
Liittynyt: 10.3.2007 8:32

ViestiKirjoittaja Nall3 » 27.5.2010 17:31

Sun pitää opetella uus ote rattiin kun autokoulussahan opetettiin 10 vaille 2 niin nyt menee 20 vaille 12 otteella =)

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 27.5.2010 17:45

Kävin äsken koeajolla uudestaan....

Perutaan se vetely oikealle. Pitää jo kuvitella että vetää ojaan. Ehkä urat ja kallistus näihin uusiin gummeihin vaikuttaa enempi.

Tosiaan, uusi ote ratista vaan!

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 27.5.2010 18:39

Pyydä mittalaitteen kalibrointia.Katso kun naama vääntyy!
Oma kehu paras kehu.Olen tehnyt alustageometria mittauksia useita tuhansia ja se kokemus mikä on sekä kulmakoneiden myyjistä että mittaajista on surkea.

Perussetti: Ilmanpaineet kalibroidulla mittarilla,auton korkeus,kuormitusvaatimukset/ajokorkeus,välykset,renkaiden vierintäkehä,että kunto,nosturin vaaitus,kulmakoneen kalibrointi,lista kohtuu pitkä.
Suo oikeasti loputon.Se että mikä on riittävä tarkkuus on asia erikseen.
Monessa autossa jo kuskin paino riittää siihen jotta ratti on vinossa kun ajetaan.Sen takia moni automerkki pyytää laittamaan kuorman säädön ajaksi.Jos haluaa luottaa edes jotenkin niin kolme tai useampi mittaus peräkkäin niin että auto pihalle ja back nosturille ja uusixs niin päästään edes alueelle.
Mutta kun taas tiestö on niin ja näin onko se niin tarkkaa.
Ja tekikö nelipyöräsuuntausta edes.

AAAARRGGHHHH Helpotti!!! ;)

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 27.5.2010 18:52

Ratti irti akselin pultista ja koska siinä akselissa on boorit niin yhellä boorilla käännäytät vasemmalle ja tsäp ratti suorassa.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 27.5.2010 19:05

Kulkukulma???Noin kun tekee pahimmillaan jää ns neljä jälkeä.Auto menee suoraan mutta kääntyvyys vas ett oik ei balanssissa.Saattaa toiseen suuntaan aliohjaa ja toiseen yliohjaa.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 28.5.2010 10:28

Ratti suorassa nyt. Siinä ei kauan mennyt.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 28.5.2010 11:13

Sipowitz kirjoitti:Ratti irti akselin pultista ja koska siinä akselissa on boorit niin yhellä boorilla käännäytät vasemmalle ja tsäp ratti suorassa.


Vaan kun kuvailemasi toiminta ei ole oikein.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 28.5.2010 11:33

Niin siis multa säädettiin uusiksi aurauskulmat.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 28.5.2010 13:25

no eiköhän vika ole ollut säätäjässä jos ratti jää vinoon. omia autoja käyttäny noin kymmenen kertaa säädätyksessä ja aina ollu suorassa ja kulkenutki suoraan.
sillon ku kulmia säädetään niin ratti lukitaan suoraan ja sit aletaan säätään kulmat kuntoon.

-jarkko-

ViestiKirjoittaja -jarkko- » 28.5.2010 14:37

Juuri näin, ratti lukitaan rautahässäkällä keskelle ennen säätöhommia.
Viimeksi muokannut -jarkko-, 30.11.2014 16:18. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Jaho
-
Viestit: 306
Liittynyt: 23.8.2005 8:49

ViestiKirjoittaja Jaho » 28.5.2010 15:06

Eikö ensin pitäisi todeta ohjaus laidasta laitaan onko ratti ollut jo väärässä asennossa, ennekuin lukitaa? Jokuhan on voinu jo booreista kääntää.
Siis ettei säädetä siten että auraukset oikein, mutta väärässä kohtaa hammastankoa...

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 28.5.2010 18:08

eli hammastangon keskitys.

Opinions
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 28.7.2003 0:00
Viesti:

ViestiKirjoittaja Opinions » 28.5.2010 19:16

Kyllä se ratti voi vinoon jäädä vaikka vehkeet olis kalibroitu,ratti lukittu,kulmat säädetty takaa ja edestä, ja tekijäkin tietää (edes suurinpiirtein) mitä tekee.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 28.5.2010 22:49

se on ihan satavarma että ei jää jos tuntee laitteet millä tekee siihen tulee kyllä tuntuma
edellyttää että myös tietää mitä tekee ja miksi.



etuaurauksessa joutuu ottamaan "ennakkoa" johtuen mm.tehostajaventtiilin välyksestä ja tiestöstä.Tilanne muuttuu kun ajat tien vasenta reunaa (vastaantulijan kaistaa)niin joudut pitää vastaan oikealle.

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.5.2010 0:12

ei se oikeastikkaan jää kuten ranekin tuossa mainitsi.. eri asia on jos suuntaajalla ei kiinnosta niin paljoa. itsellä kuitenki on kaveri joka säätää niin saa toivomuksiaki esittää kulmista. aina on menny suoraan ilman puoltamista ja eikä oo ikinä hinnalla pilattu tapahtumaa

jarskii-
-
Viestit: 3309
Liittynyt: 29.8.2006 21:57

ViestiKirjoittaja jarskii- » 29.5.2010 0:31

ja kertokaa mikä arvo pitää heittää että ratti on vinossa mutta auto kulkee suoraan? kuitenki omien kokemusten perusteella raidetangon päissä on säätövaraa riittävästi

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 29.5.2010 10:16

Mistä oikein tiedät että auto kulkee suoraan?
Kulkukulma on se arvo jolla näet akselien keskinäisen suhteen.
Tämä asia ei ratkea tässä mun selityksillä.
Voisin livenä pitää vaikka tunnin esitelmän pyöräkulmien vaikutuksista ym. geometrioista.ja mikä vaikuttaa mihin.
Valitettavasti olen huomannut myös että ammattipiireissä puhutaan vasten oikeaa tietoa.
Pieleen mennään jo mittaustapojen epätarkkuuksilla.mm. nosturin vaaitus(nelipilari nostureiden korkeuslukkojenkin suhteen epätarkkuuksia).
Mittalaitteen kalibrointi.ja auton tarkistus.Työtavat ja menetelmät esim mittapäiden kiinnityksissä vanteisiin.Millä arvoilla mitataan.Sitten kun tehdään alustoja ja kulmat muuttuu tehtaan arvoista niin esim kuka mittaa renkaan sivuliukumaa tien pintaan nähden?
Ja pitää muistaa mihin tarkoitukseen ko. auto on.Normiauton säätö toleranssit on aivan eri kun jonkun esim. rata auton joka on yhtä puuta nivelien suhteen.
Tekijöitä on paljon mutta monikaan ei tiedä mitä tekee ja miksi, mikä vaikuttaa ja mihin.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 9.12.2010 15:40

Laitetaan nyt kaiken uhalla tännekin:

Voisiko joku myös tulkita tätä raporttia...
Onko nuo kuinka pielessä, kun ELSAn mukaan ne pitäis olla: eessä ja takana

Olisko tuon firman säätömasiinassa ollu väärät arvot.
Ratti on nyt ehkä yhden hampaan vinossa ja pitänee kääntää suoraks ja sopeuttaa anturi.

Äsken otettu ratti pois ja se oli jo valmiiks yhden pykälän vinossa keskikohdastaan.
Kääntäminen 2 pykälää on jo liikaa.

Matti M
-
Viestit: 1410
Liittynyt: 23.7.2003 11:52

ViestiKirjoittaja Matti M » 9.12.2010 16:47

Eipä ainakaan aurauksia ole jaksettu ruuvata just kohilleen kummassakaan päässä näköjään. Eli tyydytty vain siihen että arvot ovat toleranssien sisällä.

Perseestä nämä uudemmat autot kun säätämään ei pysty juurikaan muuta kuin aurausta.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 9.12.2010 21:10

Sen verran seurasin että näytöllä luvun tausta muuttu punasesta vihreeks...
Pitää kai soittaa ja vaatia uusintaa kun rattiki on kenossa.

Ja vien tietty elsan arvot mukana

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 9.12.2010 22:30

KIVA AIHE !
Aloita siitä että näyttävät kulmakoneen kalibrointitodistuksen!
Sekä nosturin!
Sen jälkeen ne toimenpidetiedot jota on tehty ennen pyöräkulmamittauksia/ohjauskulmamittauksia.
Sitten voidaan jatkaa alustageometriaan.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 9.12.2010 22:32

Omassa Golf Variant 1.9tdi:stä säädettiin kulmia useampaan otteeseen yhden liikkeen toimesta kohilleen. Aluksi kun menin kysymään säätömahdollisuutta niin pyysin, että ilmoittavat/tutkivat onko puslissa väljää. Ilmeisesti tämä jäi kokonaan tekemättä, koska monen säätökerran jälkeen on edelleen ratti vinossa ja puoltaa vähän. Tai kun rullailee vain tasaisella tiellä niin vetää sivulle ja ratti vinossa ja kun painaa kaasua niin ratti oikenee. Olettaisin, että joku tukivarren pusla ihan loppu.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 9.12.2010 22:47

Jos ei perustarkastuksia tee niin sitten on aivan turha mitata mitään.Suuri huomio alkuperäis et vanteille.Auton valmistaja kun suunnittelee perusvessan niin pyöräkulmien arvot on kompromissejä ajettavuuden/renkaiden kulumisen yms. kesken.Taas auto-urheilu lajeissa voidaan kikkkailla hyvinkin paljon.Kun renkaan kulutuspinnan lämpötilaa pidetään koko leveydeltä samana niin kuluminen on tasaista.Ja tuohon lämpötilaan vaikuttaa mm. geometria kuskin ajotapa ym. seikat.Kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Jimme
-
Viestit: 730
Liittynyt: 8.1.2006 16:04

ViestiKirjoittaja Jimme » 10.12.2010 8:38

Kuten rane_69 tossa sen jo totesi...

Vaikken käytännössä tunnekaan mittaus- ja säätöpuolta yhtään sen tarkemmin, niin johan se on jo melkeen iltasanomissakin lukenut, jos ei yleisjärki perustietämyksen myötä sitä kerro, että jos alustan puslissa, tukivarsissa, raidetangon päissä tai muualla pyöräntuennassa on kulunutta tai rikkinäistä osaa, ei pyöränkulmien mittauksesta tai säädöstä voi tulla kunnolla valmista.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 10.12.2010 9:00

Tietysti on OEM vanteet, minen mitää replikoita käytä ;)

Mizka
-
Viestit: 102
Liittynyt: 13.7.2005 13:40

ViestiKirjoittaja Mizka » 12.12.2010 16:14

tos: etu- ja taka-auraus edelleen säädön jälkeen vähän sinnepäin ja takacamber pienesti pielessä. Itse vaatisin säätämään kyseiset arvot kohdalleen jos tosta on jotain pitäny maksaakkin.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 12.12.2010 16:25

Ensviikol olis tarkotus mennä käymään tampereel uudestaan.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 21.12.2010 21:12

Huomenna on sitten... alleviivasin lappusesta eriäviä lukemia..
Tulostin elsasta oikeat arvot.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 22.12.2010 18:52

päin peetä ne meni taas
http://tos.pp.fi/images/image/golf/alus ... ortti2.JPG

Ratti on nyt kenos toiseen suuntaan ja aluks puolsi keskelle tietä.
Sit palasin takas ja ratin asento sopeutettiin.

Nyt ei puolla niin paljoa mutta silti ratti on kenossa.
Pitää viel vagcomilla sopeuttaa ite nuo....

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 22.12.2010 19:13

tos: suotta sä Tampereelle asti läksit kulmia säädättään, lähempääkin Virtoja löytyy paikka, jossa kulmia ei saa kohalleen...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 22.12.2010 20:14

Tuo paikka oli TAYSsin matkan varrella, kun äiteetä sinne kelkoin.
Nyt saanu hypätä iha turhaa.

Ei auttanu asentoanturin sopeutus.

e:
Kiitos vinkistä

Siis tuo http://www.mikaorbinski.fi
Tähänkös "voi luottaa"? ;)

Yhtä kauas sinne on ajaa kuin tampesteriinkin tai sjoelle merkkihuoltoon.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 30.12.2010 16:11

Kyllä. Nyt golf menee taas kuin juna "toipotta hakemisen" asemesta :D
Rattikin on särmästi suorassa.
Suosittelen tuota em. pajaa.

65eukua eli ei paljo mtn.

ratin asennosta oli jo tullu jarruille vikakoodi että sopeutus pielessä... ei ihme kun niin kenossa oli.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 30.12.2010 19:57

Hyvä että selvis.Elämä on.....perseestä!
Ainakin täällä.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 30.12.2010 21:22

^elä maraja.. yhtä syvällä se on täälläkin ;)

sokea kana vain sattui löytään jyvän foorumilaisten avustuksella :D

Jos joku halunee nähdä vielä viimeisen raportin, kommenttia. voinen sen skannata.

harald
-
Viestit: 241
Liittynyt: 26.3.2005 22:59

ViestiKirjoittaja harald » 30.12.2010 21:42

Muuttuuko esim. auraus jos on veto päällä vrt. säätöpenkin staattiseen tilanteeseen?

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 30.12.2010 22:12

Tottakai muuttuu.Oliko kompa?Autotehtaat, jotkut käyttävät penkkejä joissa auto ajetaan rullille ja pyörät pyörii niin livenä säädetään.Sitten on turha viisastella kun se ei toki kaikissa onnistu.
On sekä "ajettavia "että napaan kiinnitettäviä koneita,ynnä muita.
Esim tuon auraus/haritusarvo on joku arvo jolla kenties ajotilanteessa päästään johonkin.
Alustan puslat elää normivaunussa.Kovilla nivelillä sitten voi tehdäkkin jotain pyöräkulmataulukkoa ja vertailla eri asetuksia.Normiautossa liikaa muuttuvia tekijöitä.Voi helposti todeta kun laitteet on kiinni ja ratti lukittu niin ottaa pyörästä kiinni ja vääntää.Arvot muuttuu.
Taidan nussia pilkkua.Anteeksi ja kiitos.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 70 vierailijaa