tiptronic luistelee kylmällä?
Valvoja: ffp jäsenet
tiptronic luistelee kylmällä?
Eli AEB:n perässä 5-lovinen tiptronic-tomaatti. Onkos se ihan normaalia itsesuojelua että kylmänä laatikko luistaa parhaillaan pari sataa kierrosta? Parin kilsan verran tekee tätä. Sitten toiminto jatkuu normaalisti.
Juu sain asiaan toisaalta jo tietoa. Normaalia luistelua se on.
Eli pakkasella kun lähtee ajamaan niin about ekat 2km on sitä että kierrokset luistaa parhaillaan jopa 400rpm kun painaa kaasua. Eli tulee se kuminauhaefekti ja kunnolla.
Normaalisti kun painaa kaasua niin nopeus nousee ja kierroslukumittari sitä mukaan.
Kylmänä taas jos on kierrokset vaikka 2000rpm moottorijarrutuksella ja painat kaasua niin ne nousee parhaillaan 400rpm jolloin se nopeus vasta rupee nousemaan kunnolla. En tarkota mitään polkemista kuitenkaan, normi kiihyttelyä.
Eli pakkasella kun lähtee ajamaan niin about ekat 2km on sitä että kierrokset luistaa parhaillaan jopa 400rpm kun painaa kaasua. Eli tulee se kuminauhaefekti ja kunnolla.
Normaalisti kun painaa kaasua niin nopeus nousee ja kierroslukumittari sitä mukaan.
Kylmänä taas jos on kierrokset vaikka 2000rpm moottorijarrutuksella ja painat kaasua niin ne nousee parhaillaan 400rpm jolloin se nopeus vasta rupee nousemaan kunnolla. En tarkota mitään polkemista kuitenkaan, normi kiihyttelyä.
Joo siis en tarkota sitä että se luistais 100%. Kyllä se siis vetää ja vie mutta näkyy kovasti bensankulutuksessa. Työpaikalta kun lähtee niin lähes heti ollaan maantiellä. Kun päästään 80km/h vauhtiin niin kulutus on luokkaa 9.2l/100km kunnes turbiini lukittuu 2km päästä niin tippuu pari litraa satkulle.
Eli kylmällä on normaalia jos tiptronicissa on luistoa ja kuminauhaa?
Onko 50-100 rpm luistoa vedätyksessä normaalia lämpimänä? Itsellä jo 312 tkm ajettu Passat joka pörisee menemään ensimmäisellä laatikollaan. :)
Onko 50-100 rpm luistoa vedätyksessä normaalia lämpimänä? Itsellä jo 312 tkm ajettu Passat joka pörisee menemään ensimmäisellä laatikollaan. :)
Viimeksi muokannut alspe, 9.1.2012 15:37. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Tuli tiptronicista öljyt pihalle öljypohjakolauksen takia. Autolla ajettiin joitakin kilometrejä kun vaihteet vaihtuilivat hieman takellellen. Sitten meni vikatilaan eikä enää liikkunut tienlaidasta. Mitään erityisiä kolauksia tai rahinoita ei askista kuulunut.
Hinattiin korjaamolle ja korjauksen (ö-pohja pois ja hitsaus) jälkeen lootaan meni kuulemma 3 litraa öljyä. Muistelen, että viimeksi öljynvaihdossa meni 5 tai 5,5 litraa.
Nyt laatikko tuntuu luistavammalta, vaatii kierrokset korkeammalle ennen kuin vaihtaa ja sitten tasaista ajaessa saattaa seilata kierroksia. Kakkoselta ykköselle vaihtaessa "pätkähtää" jonkinverran. Muuten vaihteisto pyörii aika äänettömästi ja vaihtamiset ovat pehmeitä.
Miten tuo 5-vaihteinen tiptronic täytetään oikein ja mikä on oikea öljylaatu?
Viittaako tuo luistaminen öljyyn vai vaurioon?
EDIT: 2 litraa öljyä lisää eikä luista pätkääkään. Korjaamon huolto-ohjelma koneella oli ehdottanut 3 litran öljytäytöstä. Ilmeisesti tarkoitti sitä kun öljypohja ei käy irti.
Hinattiin korjaamolle ja korjauksen (ö-pohja pois ja hitsaus) jälkeen lootaan meni kuulemma 3 litraa öljyä. Muistelen, että viimeksi öljynvaihdossa meni 5 tai 5,5 litraa.
Nyt laatikko tuntuu luistavammalta, vaatii kierrokset korkeammalle ennen kuin vaihtaa ja sitten tasaista ajaessa saattaa seilata kierroksia. Kakkoselta ykköselle vaihtaessa "pätkähtää" jonkinverran. Muuten vaihteisto pyörii aika äänettömästi ja vaihtamiset ovat pehmeitä.
Miten tuo 5-vaihteinen tiptronic täytetään oikein ja mikä on oikea öljylaatu?
Viittaako tuo luistaminen öljyyn vai vaurioon?
EDIT: 2 litraa öljyä lisää eikä luista pätkääkään. Korjaamon huolto-ohjelma koneella oli ehdottanut 3 litran öljytäytöstä. Ilmeisesti tarkoitti sitä kun öljypohja ei käy irti.
Liika öljykään ei ole hyvästä, sillä voi muodostaa vaahtoa ja vaahto taasen puristuu paineen alla kokoon eikä välitä kunnolla voimaa kytkimille ja jarruille.
Huomaathan että öljynpintaa tsekattaessa pitää moottorin olla käynnissä - muuten mom.muuntimen öljyt valuvat pois ja taso jää liian matalaksi.
Aiemmin viestiketjussa käsitelty mom.muuntimen luisto (=lukituskykin ei lukitu) kylmänä on ihan suunniteltu juttu. Sillä pyritään saamaan moottori ja katalysaattori nopeammin käyttölämpöihinsä ja siten alentamaan saastepäästöjä.
Huomaathan että öljynpintaa tsekattaessa pitää moottorin olla käynnissä - muuten mom.muuntimen öljyt valuvat pois ja taso jää liian matalaksi.
Aiemmin viestiketjussa käsitelty mom.muuntimen luisto (=lukituskykin ei lukitu) kylmänä on ihan suunniteltu juttu. Sillä pyritään saamaan moottori ja katalysaattori nopeammin käyttölämpöihinsä ja siten alentamaan saastepäästöjä.
Se unohtui mainita, että jos öljyt on laskettu pois, niin täytön yhteydessä pitää lopuksi käydä vaihdekaavio läpi siten, että joka hahlossa pidetään muutaman sekunnin ajan. Tällä tavoin öljy käy kaikkien kanavien läpi ja määrä tulee tasan oikeaksi. Sitä en osaa sanoa, minkä verran vajaaksi täyttö jää, jos tuo työvaihe jää tekemättä.
Alspe, varaudu siihen että sun loota on entinen. Automaatti laatikossa kuitenkin ne öljyt on aika kriittinen osa sen toimintaa. Jos ei ole öljyä=turbiini ei toimi. Muitakin vaurioita saattaa tulla.
Varaudutaan joo. Mutta ei sillä autolla ajettu "väkisin" sen jälkeen kun öljyt kävivät vähiin. Ei se kulkenut mihinkään mutta ei sieltä kuulunut mitään ihme paukkeita.
Nyt koneessa on uudet öljyt ja vuoto korjattu. Menee kuin uusi, ei luista yhtään ja vedot tasaisia. Ajettu noin 200 km korjauksen jälkeen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 51 vierailijaa