Lämpötolppaan ajaton ratkaisu?
Valvoja: ffp jäsenet
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
Lämpötolppaan ajaton ratkaisu?
Tilanne:
Luin tuota aikasemmin samaa aihetta käsittelevää keskustelua, mutta en ollut ihan täysin tyytyväinen kerrotuihin ratkaisuihin ja tahtoisin lisätietoa aiheesta.
Autossa on siis Eberi ja C-tekin laturi. Akkua tarvis latailla välistä huolella ja pitkiä aikoja, mutta tolppa antaa sen ihanan 2h kerrallaan virtaa... milläs tuon nyt sais sitten ohitettua kaikkein järkeviten? http://www.elisanet.fi/~y637955/tolppa.jpg Tuolta löytyy huonohko kuva meikäläisen tolpasta. Ei noi vivut ainakaan alkanu antaa virtaa rajattomasti x(
Ja kaikista ikävintä on se, että naapuri käyttäisi tuota ajastinta (oman puolen pistokettaan) lohkolämmitimeen, eli koko tolppa ei saisi olla päällä kokoajan.
Jostakin "omasta kellosta" luin aikaisemmasta threadista, mitäs moinen meinaa ja auttaako tässä tilanteessa mahd.? Mitäs muita järkeviä "ei hajottavia" keinoja olisi? Kiitos jo etukäteen asiallisille vastauksille.
Luin tuota aikasemmin samaa aihetta käsittelevää keskustelua, mutta en ollut ihan täysin tyytyväinen kerrotuihin ratkaisuihin ja tahtoisin lisätietoa aiheesta.
Autossa on siis Eberi ja C-tekin laturi. Akkua tarvis latailla välistä huolella ja pitkiä aikoja, mutta tolppa antaa sen ihanan 2h kerrallaan virtaa... milläs tuon nyt sais sitten ohitettua kaikkein järkeviten? http://www.elisanet.fi/~y637955/tolppa.jpg Tuolta löytyy huonohko kuva meikäläisen tolpasta. Ei noi vivut ainakaan alkanu antaa virtaa rajattomasti x(
Ja kaikista ikävintä on se, että naapuri käyttäisi tuota ajastinta (oman puolen pistokettaan) lohkolämmitimeen, eli koko tolppa ei saisi olla päällä kokoajan.
Jostakin "omasta kellosta" luin aikaisemmasta threadista, mitäs moinen meinaa ja auttaako tässä tilanteessa mahd.? Mitäs muita järkeviä "ei hajottavia" keinoja olisi? Kiitos jo etukäteen asiallisille vastauksille.
omaan tolppaan tein sellaisen virityksen että nyppäsin sen kellon irti (erilainen kuin tuo kuvan systeemi) ja siellä kellokehässä oli kaksi sellaista muovi tappia joiden tarkoitus on startata ja sammuttaa se 2h lämmitysjakso. Näppäsin terävällä veitsellä ne tapit poikki ja painoin kellotaulun takaisin paikoilleen.
Ja HUOM kannattaa muistaa laittaa se ajastus _PÄÄLLE_ ennenkuin irroittaa sen kellotaulun ja katkaisee ne aloitus ja lopetus tapit, koska jos ajastus ei ole päällä niin sehän ei sitten myös ikinä enää starttaa sillä kellolla :D
Sopivan sekava selitys ettet varmasti ymmärtänyt :D Mutta siis uskoisin että tuostakin saa jotenkin tuon ajastimen nykäistyä irti ja katkaistua sieltä sisältä jonkinlaiset näppylät mitkä käynnistävät ja sammuttavat sen virrantulon
Ja HUOM kannattaa muistaa laittaa se ajastus _PÄÄLLE_ ennenkuin irroittaa sen kellotaulun ja katkaisee ne aloitus ja lopetus tapit, koska jos ajastus ei ole päällä niin sehän ei sitten myös ikinä enää starttaa sillä kellolla :D
Sopivan sekava selitys ettet varmasti ymmärtänyt :D Mutta siis uskoisin että tuostakin saa jotenkin tuon ajastimen nykäistyä irti ja katkaistua sieltä sisältä jonkinlaiset näppylät mitkä käynnistävät ja sammuttavat sen virrantulon
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
Kiitos vastauksesta, mutta ihan seuraavia ehdotuksia ajatellen huomauttaisin tuosta "ei hajottavia" -ratkusaja, että lasken juurikin tämän kaltaiset ehdotukset moisiksi. Ehkä juuri tuon "Näppäsin terävällä veitsellä ne tapit poikki..." takia :P
Eli antakaa vaan tulla ehdotuksia, mutta tähän tilanteeseen kaipaisin hieman "sivistyneempiä" keinoja.
Eli antakaa vaan tulla ehdotuksia, mutta tähän tilanteeseen kaipaisin hieman "sivistyneempiä" keinoja.
Musta tuntuu että tuon etulevyn takana on tavalliset Theben merkkiset kytkinkellot pistorasioissa.
Hanki samanlainen kellokytkin, kokeile miten sen saisi jumitettua ja vaihda se sitten tuon toimivan tilalle. Tosin taitaa olla luvatonta ronkkia sähkölaitetta, mutta jos se olisi itsestään rikkoutunut....
Tai sitten otat sen vain pois, laitat pistokkeen suoraan pistorasiaan, on ehkä roisin näköinen. Mutta tuo eka vinkki jättäisi orkkis ulkonäön.
Hanki samanlainen kellokytkin, kokeile miten sen saisi jumitettua ja vaihda se sitten tuon toimivan tilalle. Tosin taitaa olla luvatonta ronkkia sähkölaitetta, mutta jos se olisi itsestään rikkoutunut....
Tai sitten otat sen vain pois, laitat pistokkeen suoraan pistorasiaan, on ehkä roisin näköinen. Mutta tuo eka vinkki jättäisi orkkis ulkonäön.
Itse olen jumittanut oman autopaikkani tolpasta 2h kellon tulitikulla. Tuossakin näyttäisi kellon vasemmassa yläkulmassa olevan aukko, jossa harmaa vipu liikkuu riippuen kellon asetuksesta. Eli ei muuta kun säätää kellon antamaan sillä hetkellä virtaa ja tökkää tulitikun siihen reikään, niin kello jatkaa normaalisti pyörimistään, mutta antaa virtaa vielä kahden tunnin jälkeenkin.
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
Kiitos vasauksista, erityisesti Niksa :] Tuo jumitus tuolla tapaa kuulostaa jo ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Itse kun en suostu tuota tolppaa lähtee ronkkimaan - saati repimään toimivia osia irti. Varsinkin kun vuokralla asun.
Babar latausajat näillä vehkeillä on 12-18h, joten ei todellakaan kiinnosta keskellä yötä käydä sääteleen 2h välein......... ja menettää tuo eeberi hieman tuota tarkoitustaan, jos meen kuitenkin tonne pihalle tota kelloo säätään vähän väliä. Siks just otin ton kaukosäädön, ettei tarttis tota helvatan kello käydä väänteleen. Akku vaan olis tarkotus saada kerran viikossa latinkiin kovilla pakkasilla vähillä ajamisilla - useilla käytöillä.
Älkää mun kiukutteluista lamaantuko, vaan antakaa vaan lisää järkeviä ehdotuksia.
Babar latausajat näillä vehkeillä on 12-18h, joten ei todellakaan kiinnosta keskellä yötä käydä sääteleen 2h välein......... ja menettää tuo eeberi hieman tuota tarkoitustaan, jos meen kuitenkin tonne pihalle tota kelloo säätään vähän väliä. Siks just otin ton kaukosäädön, ettei tarttis tota helvatan kello käydä väänteleen. Akku vaan olis tarkotus saada kerran viikossa latinkiin kovilla pakkasilla vähillä ajamisilla - useilla käytöillä.
Älkää mun kiukutteluista lamaantuko, vaan antakaa vaan lisää järkeviä ehdotuksia.
Niin, sillä ehdotin tuota "veitsellä starttaus ja sammutus tapit poikki" tyyliä, koska sillä tavoin kello näyttää edelleen ihan ehjältä. Mitä tulee tuohon tulitikkutyyliin, on varmaan miljoona erilaista kelloratkaisua, mutta ainakin tuosta minun tolpasta hajosi se kello nimenomaan tuon tulitikkupatentin takia. Eli ensin se parikertaa väänti sen tikun pois paikaltaan ja lopulta kellotaulu alkoi pyöriä kuin hullun k*rpä mielettömän p*rseessä. Huoltomies paikalle ja uusi kello. Onneksi meni talonyhtiön piikkiin, mitä nyt vähän vastikkeet nousi (ei vaa).
Ja tosiaan, vaikka tuo ehdotukseni kuulostaa rajulta, mutta nämä katkaistavat tapit ovat sellaiset ehkä 2mm pitkät ja 1mm halkaisijalta, että ne voi katketa pian ihan sormellakin, eli ei siis mitään kovin brutaalia toimintaa.
Ja tosiaan, vaikka tuo ehdotukseni kuulostaa rajulta, mutta nämä katkaistavat tapit ovat sellaiset ehkä 2mm pitkät ja 1mm halkaisijalta, että ne voi katketa pian ihan sormellakin, eli ei siis mitään kovin brutaalia toimintaa.
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
Mulla on tollanen samanlainen tolppa ja itse teen näin, JOSKUS!!!
Asiaan: "tapit" siinä ajastin osassa, napsauta kelloa pari pykälää eteenpäin jotta virta tulee "on" asentoon. Sitten paina ajastin kiekkoa ( mikäli samanlainen kun meillä) alaspäin ja samalla siirrä sitä vastapäivään. Näin siis virta jää "on" asentoon ja ajastinkiekolla voi säätää haluamansa aja VASTAPÄIVÄÄN kiertämällä + painamalla samalla ajastinkiekkoa, 1-24 tuntia. mitään ei tarvitse rikkoa ja kun kello pyörähtää ympäri, niin virta katkeaa normaalisti.
Tarkennus: Eli jos laitan tällätavoin virran päälle, joudun laittamaan sen uudelleen päälle viimeistään seuraavana päivänä samaan aikaan... Kätevää ja yksinkertaista!!
Asiaan: "tapit" siinä ajastin osassa, napsauta kelloa pari pykälää eteenpäin jotta virta tulee "on" asentoon. Sitten paina ajastin kiekkoa ( mikäli samanlainen kun meillä) alaspäin ja samalla siirrä sitä vastapäivään. Näin siis virta jää "on" asentoon ja ajastinkiekolla voi säätää haluamansa aja VASTAPÄIVÄÄN kiertämällä + painamalla samalla ajastinkiekkoa, 1-24 tuntia. mitään ei tarvitse rikkoa ja kun kello pyörähtää ympäri, niin virta katkeaa normaalisti.
Tarkennus: Eli jos laitan tällätavoin virran päälle, joudun laittamaan sen uudelleen päälle viimeistään seuraavana päivänä samaan aikaan... Kätevää ja yksinkertaista!!
^ samaa kikkaa olen käyttänyt, mutta kellon raksuttaessa naksahtaa aina takaisin 0-asentoon oma, vaikka juuri samanlaiselta näytää kuin kuvassa. (tämä siis jotain 15min-1h ajassa kellon asennosta riippumatta)
Itse painoin tuon harmaan 0-I tapin oikealle puolelle teräväkärkisen, poikkileikkaukseltaan pyöreän hammastikun, minkä taitoin sitten n. 5mm nysäksi ylimenevältä osalta. Tällä patentilla oli ½ vuotta 24/7 pistokkeena ja tikku poistettaessa kello toimi taas alkuperäisellä tavalla.
Itse painoin tuon harmaan 0-I tapin oikealle puolelle teräväkärkisen, poikkileikkaukseltaan pyöreän hammastikun, minkä taitoin sitten n. 5mm nysäksi ylimenevältä osalta. Tällä patentilla oli ½ vuotta 24/7 pistokkeena ja tikku poistettaessa kello toimi taas alkuperäisellä tavalla.
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
...latausajat näillä vehkeillä on 12-18h, joten ei todellakaan kiinnosta keskellä yötä käydä sääteleen 2h ...
Omissa autoissa käyttänyt 3A defan laturia webaston käyttöä tukemassa ja voin kokemuksesta sanoa että sillä kahden tunnin päivittäisellä latauksella pysyy kyllä akku täytenä.
Ei tarvitse välttämättä kikkailla sen kellon kanssa.
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
wb en lähde sun kans asiasta väitteleen, kun en näistä tiedä tarkalleen. Eeberin asentanut henkilö vain sanoi, että antaa paukkua sen 18h (joka C-tekin ohjeissa luki), että sais kerrasta sen akun täyteen, eikä tarvi pelleillä ton piuhan kans joka päivä :]
Mutta nyt komento takasin, eipä tuo nyt vieläkään sittenkään antanut tolppa virtaa 2h pidempään :(
Pitänee kokeilla jotakin tikkuviritystä taas seuraavaks x(
Koitan hokasta ton 0-I homman ja koitan blokata sen tohon I-asentoon.
Mutta nyt komento takasin, eipä tuo nyt vieläkään sittenkään antanut tolppa virtaa 2h pidempään :(
Pitänee kokeilla jotakin tikkuviritystä taas seuraavaks x(
Koitan hokasta ton 0-I homman ja koitan blokata sen tohon I-asentoon.
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
Tuolla alla tosiaan on suojaamattomat pistorasiat. Tuota samanmallista kelloa saa sellaisella "rajoittamattomalla" ajastuksella eli voit valita vaikka et sähköä tulee 7.00-9.00 ja 11.00-15.00 ja 16.30-20.00 tms. eli tuo harmaa muovi irti ni kello lähtee vetämällä irti ja sit vaan painaa uuden kellon tilalle.
Eli tuollainen: http://gycom.intellectasystems.se/gycom ... 5_ti26.jpg
Tuosta voi sitten käännellä noita sinisiä tappeja oman mielen mukaisiin asentoihin ON/OFF.
Eli tuollainen: http://gycom.intellectasystems.se/gycom ... 5_ti26.jpg
Tuosta voi sitten käännellä noita sinisiä tappeja oman mielen mukaisiin asentoihin ON/OFF.
-
- -
- Viestit: 53
- Liittynyt: 12.4.2008 20:21
Tässä on todella tekemisen meininki... :)
Juu, itellä toi kikka toimii, minkä laitoin tonne aikaisemmin. tosin jos kellossa on enemmäkin noita "nappuloita" niin tod.näk. katkooo väkisin 2h välein...
Meillä on vain 2 väkästä, toinen kytkee päälle ja toinen pois. Siinä toi kikka on toiminu ihan jees, mut ei toi hammastikkupatenttikaan paha oo, toimii sekin.
Juu, itellä toi kikka toimii, minkä laitoin tonne aikaisemmin. tosin jos kellossa on enemmäkin noita "nappuloita" niin tod.näk. katkooo väkisin 2h välein...
Meillä on vain 2 väkästä, toinen kytkee päälle ja toinen pois. Siinä toi kikka on toiminu ihan jees, mut ei toi hammastikkupatenttikaan paha oo, toimii sekin.
http://www.rommakko.net/autokello.jpg
Onnistuuko tällaisesta tolpasta ohittaa tuo digitaalikello-ohjaus helposti?
Mahdollisesti kellolla ohjattavan releen ohitus hyppyjohdolla tms?
Onnistuuko tällaisesta tolpasta ohittaa tuo digitaalikello-ohjaus helposti?
Mahdollisesti kellolla ohjattavan releen ohitus hyppyjohdolla tms?
Mikäs vika tuossa tolpassa sitten nykyisellään on?
Eihän tolpassa mitään vikaa ole, mutta kaksi ajokkia ja toisessa rasiassa olisi käytännöllisempää ohittaa kello, jolloin voisi käyttää auton sisältä lämmitystä ohjaavaa kellolaitetta ja akkuvaraaja toimisi muulloinkin, kuin kahden tunnin jaksoissa autoa lämmitettäessä.
Myös kaukosäätö olisi optio jota tolpan kello ei tarjoa. Pirun kalliita vaan nuo tolpat vaihdeltavaksi, kun tuollainen jo on. Näppärä johdotuksen muutos, mikä olisi palautettavissa yhtä helposti alkuperäiseski, olisi se kustannustehokkain vaihtoehto.
Ei vaan ole ollut aikaa availla ja tutustua, eikä kaavioita/kuviakaan sisälmyksistä ole tullut äkkiseltään vastaan. Tilaa siellä kyllä on ja tuo kuvahan on ihan vaan lainattu erään Oululaisen taloyhtiön nettisivuilta.
Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], StevenCag ja 30 vierailijaa