Lämpötolppaan ajaton ratkaisu?

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

Lämpötolppaan ajaton ratkaisu?

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 25.2.2009 20:10

Tilanne:
Luin tuota aikasemmin samaa aihetta käsittelevää keskustelua, mutta en ollut ihan täysin tyytyväinen kerrotuihin ratkaisuihin ja tahtoisin lisätietoa aiheesta.

Autossa on siis Eberi ja C-tekin laturi. Akkua tarvis latailla välistä huolella ja pitkiä aikoja, mutta tolppa antaa sen ihanan 2h kerrallaan virtaa... milläs tuon nyt sais sitten ohitettua kaikkein järkeviten? http://www.elisanet.fi/~y637955/tolppa.jpg Tuolta löytyy huonohko kuva meikäläisen tolpasta. Ei noi vivut ainakaan alkanu antaa virtaa rajattomasti x(

Ja kaikista ikävintä on se, että naapuri käyttäisi tuota ajastinta (oman puolen pistokettaan) lohkolämmitimeen, eli koko tolppa ei saisi olla päällä kokoajan.

Jostakin "omasta kellosta" luin aikaisemmasta threadista, mitäs moinen meinaa ja auttaako tässä tilanteessa mahd.? Mitäs muita järkeviä "ei hajottavia" keinoja olisi? Kiitos jo etukäteen asiallisille vastauksille.

Cryonic
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.9.2006 9:04

ViestiKirjoittaja Cryonic » 25.2.2009 20:23

omaan tolppaan tein sellaisen virityksen että nyppäsin sen kellon irti (erilainen kuin tuo kuvan systeemi) ja siellä kellokehässä oli kaksi sellaista muovi tappia joiden tarkoitus on startata ja sammuttaa se 2h lämmitysjakso. Näppäsin terävällä veitsellä ne tapit poikki ja painoin kellotaulun takaisin paikoilleen.

Ja HUOM kannattaa muistaa laittaa se ajastus _PÄÄLLE_ ennenkuin irroittaa sen kellotaulun ja katkaisee ne aloitus ja lopetus tapit, koska jos ajastus ei ole päällä niin sehän ei sitten myös ikinä enää starttaa sillä kellolla :D



Sopivan sekava selitys ettet varmasti ymmärtänyt :D Mutta siis uskoisin että tuostakin saa jotenkin tuon ajastimen nykäistyä irti ja katkaistua sieltä sisältä jonkinlaiset näppylät mitkä käynnistävät ja sammuttavat sen virrantulon

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 25.2.2009 20:29

Kiitos vastauksesta, mutta ihan seuraavia ehdotuksia ajatellen huomauttaisin tuosta "ei hajottavia" -ratkusaja, että lasken juurikin tämän kaltaiset ehdotukset moisiksi. Ehkä juuri tuon "Näppäsin terävällä veitsellä ne tapit poikki..." takia :P

Eli antakaa vaan tulla ehdotuksia, mutta tähän tilanteeseen kaipaisin hieman "sivistyneempiä" keinoja.

Idän Jari
-
Viestit: 12
Liittynyt: 13.8.2008 20:26

ViestiKirjoittaja Idän Jari » 25.2.2009 20:30

Musta tuntuu että tuon etulevyn takana on tavalliset Theben merkkiset kytkinkellot pistorasioissa.
Hanki samanlainen kellokytkin, kokeile miten sen saisi jumitettua ja vaihda se sitten tuon toimivan tilalle. Tosin taitaa olla luvatonta ronkkia sähkölaitetta, mutta jos se olisi itsestään rikkoutunut....
Tai sitten otat sen vain pois, laitat pistokkeen suoraan pistorasiaan, on ehkä roisin näköinen. Mutta tuo eka vinkki jättäisi orkkis ulkonäön.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 25.2.2009 21:03

Ei kai se nyt ihan mahdotonta ole kahden tunnin välein käydä kiertämässä uutta kahta tuntia tauluun?

Niksa
-
Viestit: 28
Liittynyt: 4.11.2007 2:44

ViestiKirjoittaja Niksa » 25.2.2009 21:04

Itse olen jumittanut oman autopaikkani tolpasta 2h kellon tulitikulla. Tuossakin näyttäisi kellon vasemmassa yläkulmassa olevan aukko, jossa harmaa vipu liikkuu riippuen kellon asetuksesta. Eli ei muuta kun säätää kellon antamaan sillä hetkellä virtaa ja tökkää tulitikun siihen reikään, niin kello jatkaa normaalisti pyörimistään, mutta antaa virtaa vielä kahden tunnin jälkeenkin.

sepi86
-
Viestit: 192
Liittynyt: 20.11.2006 13:58

ViestiKirjoittaja sepi86 » 25.2.2009 21:05

mielestäni on nuitten takana tavallinen pr. mutta olisko ollut suojaamaton? varoo kaapelikäynnistystä=). rupeeko tuleen vaan kyselyä jos ottaa kellon pois?

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 25.2.2009 21:44

Kiitos vasauksista, erityisesti Niksa :] Tuo jumitus tuolla tapaa kuulostaa jo ihan varteenotettavalta vaihtoehdolta. Itse kun en suostu tuota tolppaa lähtee ronkkimaan - saati repimään toimivia osia irti. Varsinkin kun vuokralla asun.

Babar latausajat näillä vehkeillä on 12-18h, joten ei todellakaan kiinnosta keskellä yötä käydä sääteleen 2h välein......... ja menettää tuo eeberi hieman tuota tarkoitustaan, jos meen kuitenkin tonne pihalle tota kelloo säätään vähän väliä. Siks just otin ton kaukosäädön, ettei tarttis tota helvatan kello käydä väänteleen. Akku vaan olis tarkotus saada kerran viikossa latinkiin kovilla pakkasilla vähillä ajamisilla - useilla käytöillä.

Älkää mun kiukutteluista lamaantuko, vaan antakaa vaan lisää järkeviä ehdotuksia.

juksii
-
Viestit: 331
Liittynyt: 11.8.2005 17:12

ViestiKirjoittaja juksii » 25.2.2009 21:45

Ei kai se nyt ihan mahdotonta ole kahden tunnin välein käydä kiertämässä uutta kahta tuntia tauluun?


En mä ainakaan jaksais koko yötä ravata ulkona parin tunnin välein kääntämässä kelloon lisää aikaa.

Babar
-
Viestit: 2730
Liittynyt: 23.7.2003 14:35

ViestiKirjoittaja Babar » 25.2.2009 21:53

Jaa, minä kun luulin, että esim. 4 h lataus joka päivä pitäisi akun kunnossa. Jos sitä pitää ladata 18 tunia joka päivä niin jotain vikaa siinä on.

Cryonic
-
Viestit: 83
Liittynyt: 15.9.2006 9:04

ViestiKirjoittaja Cryonic » 25.2.2009 22:14

Niin, sillä ehdotin tuota "veitsellä starttaus ja sammutus tapit poikki" tyyliä, koska sillä tavoin kello näyttää edelleen ihan ehjältä. Mitä tulee tuohon tulitikkutyyliin, on varmaan miljoona erilaista kelloratkaisua, mutta ainakin tuosta minun tolpasta hajosi se kello nimenomaan tuon tulitikkupatentin takia. Eli ensin se parikertaa väänti sen tikun pois paikaltaan ja lopulta kellotaulu alkoi pyöriä kuin hullun k*rpä mielettömän p*rseessä. Huoltomies paikalle ja uusi kello. Onneksi meni talonyhtiön piikkiin, mitä nyt vähän vastikkeet nousi (ei vaa).

Ja tosiaan, vaikka tuo ehdotukseni kuulostaa rajulta, mutta nämä katkaistavat tapit ovat sellaiset ehkä 2mm pitkät ja 1mm halkaisijalta, että ne voi katketa pian ihan sormellakin, eli ei siis mitään kovin brutaalia toimintaa.

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 25.2.2009 22:19

No justiinsa juu. Pitää harkita. Kokeilen vissiin ekana tota harmittomalta kuulostavaa tapaa, eli tulitikkua. Paitsi toki jos tänne vielä muuta ehdotusta tulee, niin kenties sitä sitten eka ;P

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.2.2009 22:54

Enemmän ajoa, autot tykkää kun niillä ajetaan. (ja akku samoten)

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 25.2.2009 22:57

ai ku oliski varaa viel ajaakkin x) kyllse on kivaa mut bensa maksaa iiiiiihan liikaa

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 25.2.2009 22:58

osta kiisseli, voi samalla rahalla ajaa enemmän :D

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 25.2.2009 23:17

Mulla on tollanen samanlainen tolppa ja itse teen näin, JOSKUS!!!

Asiaan: "tapit" siinä ajastin osassa, napsauta kelloa pari pykälää eteenpäin jotta virta tulee "on" asentoon. Sitten paina ajastin kiekkoa ( mikäli samanlainen kun meillä) alaspäin ja samalla siirrä sitä vastapäivään. Näin siis virta jää "on" asentoon ja ajastinkiekolla voi säätää haluamansa aja VASTAPÄIVÄÄN kiertämällä + painamalla samalla ajastinkiekkoa, 1-24 tuntia. mitään ei tarvitse rikkoa ja kun kello pyörähtää ympäri, niin virta katkeaa normaalisti.

Tarkennus: Eli jos laitan tällätavoin virran päälle, joudun laittamaan sen uudelleen päälle viimeistään seuraavana päivänä samaan aikaan... Kätevää ja yksinkertaista!!

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 26.2.2009 1:11

^ samaa kikkaa olen käyttänyt, mutta kellon raksuttaessa naksahtaa aina takaisin 0-asentoon oma, vaikka juuri samanlaiselta näytää kuin kuvassa. (tämä siis jotain 15min-1h ajassa kellon asennosta riippumatta)

Itse painoin tuon harmaan 0-I tapin oikealle puolelle teräväkärkisen, poikkileikkaukseltaan pyöreän hammastikun, minkä taitoin sitten n. 5mm nysäksi ylimenevältä osalta. Tällä patentilla oli ½ vuotta 24/7 pistokkeena ja tikku poistettaessa kello toimi taas alkuperäisellä tavalla.

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 26.2.2009 12:59

Suurkiitos tepi3:lle, ongelma ratkesi! Ja ilman väkivaltaa ^_^
Kiitos myös muille ehdotuksille. Ei tosin auttanut, vaikka tungin mitä esineitä eri koloihin, mutta onneksi tuo pyörittely auttoi.

wb
-
Viestit: 174
Liittynyt: 27.7.2003 10:46

ViestiKirjoittaja wb » 26.2.2009 13:19

...latausajat näillä vehkeillä on 12-18h, joten ei todellakaan kiinnosta keskellä yötä käydä sääteleen 2h ...


Omissa autoissa käyttänyt 3A defan laturia webaston käyttöä tukemassa ja voin kokemuksesta sanoa että sillä kahden tunnin päivittäisellä latauksella pysyy kyllä akku täytenä.
Ei tarvitse välttämättä kikkailla sen kellon kanssa.

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 26.2.2009 15:32

wb en lähde sun kans asiasta väitteleen, kun en näistä tiedä tarkalleen. Eeberin asentanut henkilö vain sanoi, että antaa paukkua sen 18h (joka C-tekin ohjeissa luki), että sais kerrasta sen akun täyteen, eikä tarvi pelleillä ton piuhan kans joka päivä :]

Mutta nyt komento takasin, eipä tuo nyt vieläkään sittenkään antanut tolppa virtaa 2h pidempään :(

Pitänee kokeilla jotakin tikkuviritystä taas seuraavaks x(
Koitan hokasta ton 0-I homman ja koitan blokata sen tohon I-asentoon.

Jude
-
Viestit: 21
Liittynyt: 18.7.2005 21:46

ViestiKirjoittaja Jude » 26.2.2009 20:22

Minulla oli joskus käytössä samanlainen tolppa ja siinä minä pidin jotain tulitikun tapaista tikun pätkää tuossa harmaassa napissa vasemmassa yläkulmassa. ei mitään ongelmia ja 24h pysyi virrat päällä, eikä tarvinnu ku pistää töpseli kiinni joka päivä. itse viritin sen juuri ctekin takia.

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 27.2.2009 14:42

nyt tais onnata, ainakin 3h on jo antanu virtaa tolla tikkuviritelmällä. Tökkäsin kans hammastikun nyt sit sinne vasempaan ylänurkkaan, sen nupin vasemmalle puolelle. Kiitos vinkistä :]

Pekka
ffp jäsen
Viestit: 2188
Liittynyt: 16.7.2003 21:28

ViestiKirjoittaja Pekka » 27.2.2009 15:56

Tuolla alla tosiaan on suojaamattomat pistorasiat. Tuota samanmallista kelloa saa sellaisella "rajoittamattomalla" ajastuksella eli voit valita vaikka et sähköä tulee 7.00-9.00 ja 11.00-15.00 ja 16.30-20.00 tms. eli tuo harmaa muovi irti ni kello lähtee vetämällä irti ja sit vaan painaa uuden kellon tilalle.

Eli tuollainen: http://gycom.intellectasystems.se/gycom ... 5_ti26.jpg

Tuosta voi sitten käännellä noita sinisiä tappeja oman mielen mukaisiin asentoihin ON/OFF.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 27.2.2009 16:07

Tuossa ruuvaa ton ajastimen "on" asentoon kehällä ja sitten ruuvit auki ja vetää ton kellokehän pois paikoiltaan. Pistorasia-
osa takas kiinni. Tuli tollaisista tolpista just sen satakunta noita kelloja poistettua.

Dr.Potilas
-
Viestit: 53
Liittynyt: 12.4.2008 20:21

ViestiKirjoittaja Dr.Potilas » 27.2.2009 17:49

ooooookei... toi nyt ainakin toistaseks toimii tolla tikkuvirityksellä, niin olkoonsa kellot paikallaan. Kun en satu oleen kummonen asentaja niin en ala ton enempiä ruuvaileen ja räpläileen. Mutta edelleen olen kiitollinen saamastani avusta ja vastauksista.

tepi3
-
Viestit: 652
Liittynyt: 15.5.2007 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja tepi3 » 2.3.2009 17:42

Tässä on todella tekemisen meininki... :)

Juu, itellä toi kikka toimii, minkä laitoin tonne aikaisemmin. tosin jos kellossa on enemmäkin noita "nappuloita" niin tod.näk. katkooo väkisin 2h välein...

Meillä on vain 2 väkästä, toinen kytkee päälle ja toinen pois. Siinä toi kikka on toiminu ihan jees, mut ei toi hammastikkupatenttikaan paha oo, toimii sekin.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 2.11.2014 0:34

http://www.rommakko.net/autokello.jpg
Onnistuuko tällaisesta tolpasta ohittaa tuo digitaalikello-ohjaus helposti?
Mahdollisesti kellolla ohjattavan releen ohitus hyppyjohdolla tms?

pete73
-
Viestit: 2108
Liittynyt: 11.2.2011 17:45

ViestiKirjoittaja pete73 » 3.11.2014 16:40

Onnistuu, mutta vaatii sähkärin (joka tuskin suostuu sitä tekemään ilman taloyhtiön lupaa).
Mikäs vika tuossa tolpassa sitten nykyisellään on?

Sebastian
-
Viestit: 8651
Liittynyt: 3.8.2003 15:43

ViestiKirjoittaja Sebastian » 3.11.2014 17:45

Varmaan se että se ei anna kokoaikaa virtaa.

Ike
-
Viestit: 3225
Liittynyt: 7.11.2003 17:00

ViestiKirjoittaja Ike » 3.11.2014 21:12

Mikäs vika tuossa tolpassa sitten nykyisellään on?

Eihän tolpassa mitään vikaa ole, mutta kaksi ajokkia ja toisessa rasiassa olisi käytännöllisempää ohittaa kello, jolloin voisi käyttää auton sisältä lämmitystä ohjaavaa kellolaitetta ja akkuvaraaja toimisi muulloinkin, kuin kahden tunnin jaksoissa autoa lämmitettäessä.
Myös kaukosäätö olisi optio jota tolpan kello ei tarjoa. Pirun kalliita vaan nuo tolpat vaihdeltavaksi, kun tuollainen jo on. Näppärä johdotuksen muutos, mikä olisi palautettavissa yhtä helposti alkuperäiseski, olisi se kustannustehokkain vaihtoehto.
Ei vaan ole ollut aikaa availla ja tutustua, eikä kaavioita/kuviakaan sisälmyksistä ole tullut äkkiseltään vastaan. Tilaa siellä kyllä on ja tuo kuvahan on ihan vaan lainattu erään Oululaisen taloyhtiön nettisivuilta.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot], StevenCag ja 30 vierailijaa