kaksoismassa kiinteäksi hitsaamalla

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

isiisi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.5.2008 19:01

kaksoismassa kiinteäksi hitsaamalla

ViestiKirjoittaja isiisi » 4.6.2008 12:24

kaksoismassa vauhtipyörä kiinteäksi hitsaamalla...onko kukaan tehnyt , järeämpiä asetelmia ja levyjä kyllä löytyy...vielä tarvitsisi saada kiinteä vauhtipyörä.

Toheltaja
-
Viestit: 2597
Liittynyt: 18.7.2003 21:51

ViestiKirjoittaja Toheltaja » 4.6.2008 12:44

jos hitsaat niin kannattaa tunkeumanesteellä kattoo saumat, ja varmistaa että on suora. Itse en moiseen lähtis...

4Motioner
-
Viestit: 430
Liittynyt: 20.12.2007 12:05

ViestiKirjoittaja 4Motioner » 4.6.2008 13:01

Samoten tasapainotus on paikallaan tuon jälkeen. Epätasapainossa oleva vauhtipyörä aiheuttaa varmasti ongelmia hyvin nopeasti mm. kampuran laakereille ja kytkimelle.

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 4.6.2008 14:49

Tehtävissä varmaan mutta en tiedä suostuuko yksikään koneistamo moista tekemään, itse en lähtisi tuohon hommaan kyllä.

Voipi tulla halvemmaksi sorvauttaa / teettää vauhtipyörä ihan umpitavarasta, eli samoilla linjoilla Jappe:n kanssa tässä hommassa, eli ei järkeä.

Eikö mistään toisesta motista löydy kiinteää vp:tä?

kilpijoki
-
Viestit: 4035
Liittynyt: 16.9.2003 12:03

ViestiKirjoittaja kilpijoki » 4.6.2008 14:55

Varmaan helpottaisi jos tiedettäisiin autosta hieman enemmän.

isiisi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.5.2008 19:01

ViestiKirjoittaja isiisi » 4.6.2008 22:09

joo, auto on golf variant 2002 tdi 4motion , moottori asz , 6 vaihteinen , alkujaan 96kw...

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 4.6.2008 22:16

tunkeumanesteellä kattoo saumat ? minkä takia ? ei paljoo tarvi tota massaa vahvistella niin pitää kyllä.

isiisi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.5.2008 19:01

ViestiKirjoittaja isiisi » 4.6.2008 22:41

kaksoismassa kytkimen kahden lautasen lukituksen voin tehdä pinnoilla , hitsaten vaikka molenmilla yhdessä.... hitsaan sen koko kehältä kiinni pieninä pätkinä ettei vetele ja voinhan sen sitten vaikka sorvailla sauman kohdalta tasapainon takia .....tehdäänkö tasapainotus vauhtipyörälle levyn ja asetelman kera

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 5.6.2008 7:00

ei ole paljoa järkeä lähteä hitsailee.Mielummin purkaamolta/ostoilmoitusta ja etsii kiinteän vp:n.Noissa hitsauksissa on vieläpä se ette vauhtis on teräsvalua joka on koneistettu ja jos mikillä ajattelit vetäistä saumat niin melko varmasti hitsaukseen tulee erityisen kova rajapinta joka murtuu helposti irti.Eli ei tule kestämään on mielipiteeni+ettei kannata.

Pesone
-
Viestit: 44
Liittynyt: 24.7.2003 0:46

ViestiKirjoittaja Pesone » 14.6.2008 1:09

Daa, Älä hitsaa kokokehältä kiinni kun et selvästikkään näytä tietävän mitä oot tekemässä, miten saat sen hitsaatua että tunkeuma on 0.05 mm sama joka paikassa, voihan sen tietty sorvatakin hitsauksen jäkeen, mut toimitat vaan sorvarilkle rötgen kuvat et paljon on hitsi tunkeutunut mistäkin kohdin, ja saat apilan muotoisen vauhtiksen takas, ja jos tonkin onnistut vielä tekee, niin enne hitsausta lämmität vauhtiksen 450 asteiseks, ja hitsin jälkeen 600 asteisekses ja sit 8 tunnnis jäähdytät sen huoneen lämpöön, ei yhtään nopeemmin....
Tai sit vaan otat migin, mielummin tigin ja vedät reippaan sauman koko matkalle ja pyyhkäset sorvissa pinnat suoriksi ja kovaa ajoa vaan, eiköhän se jonkusen 100 tuhatta kestä.... :)

Tasapainoitus tehdään vauhtis + kampura (+ kiertokanget + männät)
asetelma & kytkin pitäis olla painotettuina jo ihan tehtaalta tullessaan, (erikseen)

isiisi
-
Viestit: 5
Liittynyt: 13.5.2008 19:01

ViestiKirjoittaja isiisi » 15.6.2008 15:10

hitsaukset,sorvaukset,ultraus onnistuu,lämmitykset ja päästöt myös....on muuten alkuperäinen vauhtipyöräkin kasattu hitsaamalla ulkokehältä.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 15.6.2008 16:18

Ei tuo operaatio ole mahdoton jos tosiaan on kunnon vehkeet! Ei muutaku kokeilemaan!
Viimeksi muokannut GTi-Perttu, 20.9.2008 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

igge
-
Viestit: 73
Liittynyt: 31.8.2006 13:11

ViestiKirjoittaja igge » 20.9.2008 21:10

olen myös sitä mieltä , että sen voi hitsata. Katselin omaa entistä kaksoismassaa ,niin sekin on tasapainotettu painoilla. Ilmeisesti juotettu painot kiinni. Ei muuta kuin punnittee alkuperäisen ja jos tarvii sisälle lisätä ainetta , minkä todennäköisesti joutuu tekemään, niin pyrkii pitämään painon samana ja samoilla säteillä navasta . Lopuksi vain sorvilla oikoo pinnat ja tasapainottaa , niin uskoisin , että toimii. Ja jos osaa hitsata ja koneistaa ,niin varmasti toimii

Miksi tasapainotukseen muka tarttis kampuraa ,kiertokankia,mäntiä, yms koska jos ostat kaupasta vauhtipyörän on se tasapainotettu yksinään ja ei se sun autoa oo nähnytkään.

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 20.9.2008 21:18

Ei siihen mäntiä ja kankia tarvi, mutta kampura ois hyvä olla mukana. Kyllä sen vauhtiksen voi tasapainottaa tämmösessä normiautossa ilman kampuraakin, noissa kilpa-autoissa on sitte homma toinen.

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 21.9.2008 9:08

Järkeä vai ei, noita kiinteitä vauhtiksia saa romikselta 50:llä...

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 21.9.2008 9:35

Itsellä myös -02 130hv 4motion golffi. Ja ylläri ylläri vauhtipyörä kolajaa. Minkä auton/moottorin vp sopii heittämällä tähän? Ja tietty siihen sopivaa hyvää kytkintä voi ehdottaa, kun on tarkoitus käydä karalalla auton kanssa.

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 21.9.2008 11:52

Tämän kun selaa ensin läpi:

http://www.ffp.fi/bb/viewtopic.php?t=55557&highlight=

niin pääsee alkuun.

Eiköhän se tuo perinteinen:

1Z/G60 III-koppainen mosan vauhtipyörä
SRE asetelma
VR6 kytkinlevy + painelaakeri

paketti käy sinulle myös, viisaammat korjatkoon.

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 21.9.2008 12:20

Juu, kiitos vastauksesta kt0510, noiko pitäis mennä heittmällä kii, eli ilman modifiointia?

antti_volkkaristi
-
Viestit: 362
Liittynyt: 21.9.2003 13:17

ViestiKirjoittaja antti_volkkaristi » 21.9.2008 21:20

Kaupasta saa uudet kalut ja systeemit tuohon kytkimeen että voit unohtaa koko massapyörän, siis tämän kyseisen pakan saa jokaiseen vag moottorimalliin, jossa on kaksoismassapyörä,
Eli sinne tulee vanhanliiton kytkinasetelmat ja vauhtipyörät, eikä ollut edes kallis paketti... Itse meinaan vaihtaa kunhan se soppeli touran löytyy, niin ei tarvi peljätä että ne massat irtoo..

GTi-Perttu
-
Viestit: 2556
Liittynyt: 3.9.2005 13:59

ViestiKirjoittaja GTi-Perttu » 21.9.2008 21:59

Portterin omistajille tiedoksi: Jos omistatte 2.5TDi Portterin, kannattaa seuraavassa kytkinrempassa vaihtaa hilut 2.4:sen vermeisiin!

Tuossa asiaa aiheesta.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 21.9.2008 23:39

Krissellä 6v.-laatikko?

Micko
-
Viestit: 29
Liittynyt: 12.6.2005 14:55

ViestiKirjoittaja Micko » 25.9.2008 21:17

Niin jos kyseessä on 6-vaihteinen voisin veikata kytkimen ja vauhtipyörän olevan 240 eikä 228, itellä just tuo ongelma että 6 vaihteinen ja rupes ääntään vauhtipyörä. Nyt tulossa teettetty kiintee vauhtipyörä johon laitetaan 225hv tt:n paineasetelma ja levy. Noita vauhtiksia tuntuu löytyvän tuohon 228 halkaisijtaan oleviin vehkeisiin joka nurkalta mutta löydäpäs 240 sopiva :)

Krisse
-
Viestit: 458
Liittynyt: 21.9.2003 19:33

ViestiKirjoittaja Krisse » 26.9.2008 13:36

Juu, on 6-vaihteinen versio.

jullli
-
Viestit: 229
Liittynyt: 20.10.2007 10:05

ViestiKirjoittaja jullli » 27.5.2012 18:18

nostellaampa ylös ja kysellään kokemuksia hitsatuista vauhtiksista...onko kokeiltu ja onko ollu menestystä? jostaki kuulin, että joku olis menestyksekkäästi pultannu kaksoismassan kiinteäksi.

diffas
-
Viestit: 874
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 14.6.2012 8:47

Lahden kansityö ainakin tekee noita yksoismassaksi konversioita kaksoismassasta. Hintakin on ihan kohtuullinen, varsinkin esim. mullekaan ei o mistää saatavilla kiinteeta billettilimppua.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 14.6.2012 13:22

Toimitin alkuperäisen vauhtiksen PO-Metalliin. Ja sain viikonpäästä puolta kevyemmän kiinteän pyörän hintaan 380€

igge
-
Viestit: 73
Liittynyt: 31.8.2006 13:11

ViestiKirjoittaja igge » 15.6.2012 7:19

Toimitin alkuperäisen vauhtiksen PO-Metalliin. Ja sain viikonpäästä puolta kevyemmän kiinteän pyörän hintaan 380€


vastaako käytössä ja ajoltaan samaa kuin alkuperäinen vaikka on puolta kevyempi ?

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 15.6.2012 9:42

vastaako käytössä ja ajoltaan samaa kuin alkuperäinen vaikka on puolta kevyempi ?

Vaatii enempi tarkkuutta lähtöön ja kierrokset nousee/laskee herkemmin, tuli siis rataharrasteautoon. Mutta saa sieltä yhtälailla alkuperäisen painoisiakin, pyysin siis kevyempää.

igge
-
Viestit: 73
Liittynyt: 31.8.2006 13:11

ViestiKirjoittaja igge » 15.6.2012 10:13

Vaatii enempi tarkkuutta lähtöön ja kierrokset nousee/laskee herkemmin, tuli siis rataharrasteautoon. Mutta saa sieltä yhtälailla alkuperäisen painoisiakin, pyysin siis kevyempää.


minä jo aattelin , että noinko se menee , et kiinteän pitää olla puolta keveämpi , että vastaa kaksoismassaa .

mut ei sentään


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 39 vierailijaa