mk2 polo ajettavuus

Kori, alusta, renkaat, autosähkö yms. bensa- ja dieselmalleille yhteinen keskustelu

Valvoja: ffp jäsenet

papukaija9
-
Viestit: 3
Liittynyt: 9.4.2024 16:14

mk2 polo ajettavuus

ViestiKirjoittaja papukaija9 » 9.4.2024 16:26

Hei, minulla on vuoden -86 Polo 86c Classic. Toiveina olisi parantaa auton ajettavuutta. Mielessä oli ostaa ainakin uusi alustasarja (jäykempi?), uudet renkaat ja vanteet. Mitä muuta tulisi ottaa huomioon kun aletaan kunnostamaan näin vanhaa autoa? Laakerit, puslat ja mitä vielä? Kaikki vinkit ovat tervetulleita!

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: mk2 polo ajettavuus

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.4.2024 22:49

Parin kiinteän alustasarjan ja coilover-setin kokemuksella sanoisin, että Mk2 Polonen on haastava kampe yhdistää madaltaminen ja ajomukavuus.

Polon keveyden vuoksi jousitus on alunperin hoidettu ohuilla ja pitkällä jousilla, mutta ainakin omalle kohdalle osuneissa alustasarjoissa vieterit ovat olleet vain lyhyemmät ja jousilangan vahvuus paksumpi.
Tuloksena matalampi ulkonäkö, mutta samalla ehkä tarpeettoman jäykkä ajotuntuma noin kevyeen autoon.

Jos budjetti on niukka ja halutaan säilyttää alkuperäistä ajomukavuutta, kokeilisin ensiksi hankkia lyhyemmät iskunvaimentimet joissa takana on sokkasäätö.
Sen jälkeen irroittaisin etutolppien alajousilautasen hitsauksistaan ja laskisin sitä niin paljon kuin pystyy ja hitsaisin uuteen kohtaan > saa aikaan jo parin sentin madalluksen.
Lopun madaltamisen voi hoitaa alkuperäistä jousta lyhentämällä.
Takana madalluksen voi aloittaa sokkasäädöllä ja lisäksi lyhentää jousta mikäli on tarve.

Mikäli budjetti on isompi, hankkisin suoraan coil overit niin korkeuden saa säätää kerralla mieleisekseen.
Mikäli säädettävä sarja on uusi, sen kaveriksi joutuu hankkimaan myös uudet etupyöränlaakerit ja - navat ja asentamaan ne etutolppiin.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: mk2 polo ajettavuus

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.4.2024 23:13

Poloa madaltaessa hyvä hankinta on myös sarja jolla kallistuksenvakaajan kiinnityspiste korissa siirtyy eteenpäin: kasterkulma paranee ja etupyörä siirtyy takaisin keskelle pyöräaukkoa.
Uretaanipuslilla saa myös vähän jämäköitettyä ajotuntumaa.

Jarrupalat, - rummut ja - kengät, käsijarruvaijerit, pyöräsylinterit ja takapyörän laakerit.
Noilla saa kerralla uudet jarrut joka nurkkaan.

Moottorin ostoslistaan jakohinna, vesipumppu, tulpat, jakajan kansi, pyörijä laturin hihna, ilmanputsari, katkojan kärjet jos tuossa sellaiset on... uudet öljyt, suodattimet ja nesteet ja määräaikaishuollotkin on suoritettu.

Polttoainetankin uusimiseen on myös hyvä varautua.
Jos ei ole jo kertaalleen vaihdettu, yleensä vuotaa saumasta tai täyttöputki on laho
Viimeksi muokannut jii_bee, 11.4.2024 23:24. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: mk2 polo ajettavuus

ViestiKirjoittaja jii_bee » 11.4.2024 23:22

Mk2 Polojen plussia harrasteautona on ehdottomasti se, että uudet varaosat eivät maksa juuri mitään ja vakuutus + käyttö on edullista kun ei tuollaisen pikkulohkon läpi sitä polttoainettakaan hirveitä mahdu.
Kori- ja peltiosat puolestaan alkavat olla haastavampia löytää tai sitten jonkun pikkuosan takia joutuu ostamaan koko auton. :D

papukaija9
-
Viestit: 3
Liittynyt: 9.4.2024 16:14

Re: mk2 polo ajettavuus

ViestiKirjoittaja papukaija9 » 15.4.2024 11:08

jii_bee kirjoitti:Poloa madaltaessa hyvä hankinta on myös sarja jolla kallistuksenvakaajan kiinnityspiste korissa siirtyy eteenpäin: kasterkulma paranee ja etupyörä siirtyy takaisin keskelle pyöräaukkoa.
Uretaanipuslilla saa myös vähän jämäköitettyä ajotuntumaa.

Jarrupalat, - rummut ja - kengät, käsijarruvaijerit, pyöräsylinterit ja takapyörän laakerit.
Noilla saa kerralla uudet jarrut joka nurkkaan.

Moottorin ostoslistaan jakohinna, vesipumppu, tulpat, jakajan kansi, pyörijä laturin hihna, ilmanputsari, katkojan kärjet jos tuossa sellaiset on... uudet öljyt, suodattimet ja nesteet ja määräaikaishuollotkin on suoritettu.

Polttoainetankin uusimiseen on myös hyvä varautua.
Jos ei ole jo kertaalleen vaihdettu, yleensä vuotaa saumasta tai täyttöputki on laho


Iso kiitos vastauksista! Alustaksi oon miettinyt H&R Cupin settiä (https://www.venommotorsport.com/product ... n/SU20030/), meneekö tässä raha hukkaan vai olisiko hyvä ostos? Autodocilta saapi varmaan kaiken tarpeellisen? Moottoriin on jo öljyt, tulpat, suodattimet, jakohihna ja vesipumppu vaihdettu kertaalleen joten niitä ei tarvitse hetkeen vaihtaa. Ideana mulla oli vain saada autoa "hiukan" alemmas ja löysää alustaa kovemmaksi, jotta autoa ei saisi keinuttamalla kylelleen :D Tarkoitus on säilyttää auton mahdollisimman "orkkis" kunnossa, ei missään nimessä tehdä mitään teiniräpellyksiä :D Näillä sun vinkeillä pärjään jo pitkälle, siitä vielä suuri kiitos! :)

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: mk2 polo ajettavuus

ViestiKirjoittaja jii_bee » 17.4.2024 0:16

Kyllähän H&R ihan laatualustan maineessa on... mutta vaikea sanoa kun ei ole kokemusta juuri tuosta alustasta.
Omat edellä mainitut kokemukset ovat
himnat alkaen 60/40 alustasarjasta > todella pintakova
sekä
40/40 Weitec > vähän mukavampi, mutta auton korkeus ei miellyttänyt.

Lopulta tein näistä yhdistelmän:
Weitecin iskunvaimentimet + edessä Weitecin laikatut jouset ja laskettu alajousilautanen sekä takana nuo halpissarjan takajouset. :D
Tällä paketilla ajettavuus ei ollut enää niin kolistelua ja koska Weitecin iskunvaimentimet olivat pehmeämmät ja halpissarjan takajousilanka ohuempi kuin Weitec:ssä.
Tuon jälkeen hankin TA Technix:n korkeussäädettävän kun katsastus tuon kiinteän sarjan kanssa alkoi olla sellaista taiteilua.
TA:n coileilla meno on aikalailla saman oloista kun tuolla kiinteälläkin.

Polon ajettavuutta parantaisi kovasti myös vakaajatanko taka-akselissa ja G40 akselissa sellainen taisikin olla.

papukaija9
-
Viestit: 3
Liittynyt: 9.4.2024 16:14

Re: mk2 polo ajettavuus

ViestiKirjoittaja papukaija9 » 18.4.2024 12:34

jii_bee kirjoitti:Mikäli budjetti on isompi, hankkisin suoraan coil overit niin korkeuden saa säätää kerralla mieleisekseen.
Mikäli säädettävä sarja on uusi, sen kaveriksi joutuu hankkimaan myös uudet etupyöränlaakerit ja - navat ja asentamaan ne etutolppiin.


Polossa taitaa vakiona olla etupää "kiinteä", niin mistä lähteä ehtimään uusia etupään osia? Pystyykö ne lainaamaan mk3 Polosta esimerkiksi? Laakerit, laakeripesät, etunavat?

Hemmetti kun luulin että tää alusta homma ois ollu niin simppeli kun tilaa netistä, laita kiinni ja kovaa ajoa. :D

jii_bee
-
Viestit: 2415
Liittynyt: 19.8.2003 21:00

Re: mk2 polo ajettavuus

ViestiKirjoittaja jii_bee » 25.4.2024 23:20

Laakeripesä on yhtä kuin etujoustintuki ja sehän sisältyy korkeussäädettävään settiin. Sama ilmajousisarjoissa.
Kaveriksi niihin tarvitset etupyöränlaakerit ja navat jotka prässätään etutolppiin.
Kiinteän alustasarjan kanssa jouset ja iskarit vaihdetaan vain alkuperäisien tilalle.

Alustan osat taitaa olla samaa tavaraa 82-94, muutoksia ei juurikaan pitäisi olla.

Tarvike-etunapoihin suhtautuisin pienellä varauksella:
Itse hankin coileihin Febin tekemät ja molempiin tarvitsisi laittaa helicoilit pyörän pulttien jenkoihin kun jengat ovat pehmenneet ihan normaalen renkaan vaihtojen yhteydessä.


Palaa sivulle “Tekniikka - Yleinen”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 34 vierailijaa