96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Valvoja: ffp jäsenet
96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Onko tuo millainen operaatio? Tartteeko joitakin erikoisia työkaluja? Mitä kaikkea pitää purkaa edestä?
Homma pitää tehdä viikonloppuna kun viikolla auton on oltava ajossa eikä tuolloin tahdo saada mitään erikoisempia työkaluja mistään.. Tehdaskunnostetun startin jo Laakkoselta tilasin.
Eli onko miten helppo homma?
Homma pitää tehdä viikonloppuna kun viikolla auton on oltava ajossa eikä tuolloin tahdo saada mitään erikoisempia työkaluja mistään.. Tehdaskunnostetun startin jo Laakkoselta tilasin.
Eli onko miten helppo homma?
Hieno homma. Nokkarempan aikana katsoin että startti on aika hankalassa paikassa mutta katsoin sitä yläpuolelta. Alhaalta siis taitaa tosiaan onnistua mugavasti:
http://koti.mbnet.fi/ukormi/passat-kattipois.jpg
Kiitokset vinkistä. Viikonloppuna vaihdan startin..
http://koti.mbnet.fi/ukormi/passat-kattipois.jpg
Kiitokset vinkistä. Viikonloppuna vaihdan startin..
Ohhoh kun vierähti muutama viikonloppu ennen kuin iski innostus startinvaihtoon..
Nyt on startti vaihdettu.
Muutama tarkennus...
Ilmastoinnin kompura piti pudottaa ensin pois. Hihna pois ja sitten kolme pulttia irti, kompura tippuu mukavasti alas, toki kannattaa yksi sähköjohtokin ottaa irti.
Sitten piti irroitella yksi suojus ( on siinä vetarin paikkeilla ) pois edestä niin sai ylemmän pultin pois paikoiltaan.
Kolmisen tuntia tuon kanssa tumpuloin mutta huomenna saan palautella vanhan Laakkoselle. Josko antaisivat 100 euron pantin takaisin.
Nyt on startti vaihdettu.
Muutama tarkennus...
Ilmastoinnin kompura piti pudottaa ensin pois. Hihna pois ja sitten kolme pulttia irti, kompura tippuu mukavasti alas, toki kannattaa yksi sähköjohtokin ottaa irti.
Sitten piti irroitella yksi suojus ( on siinä vetarin paikkeilla ) pois edestä niin sai ylemmän pultin pois paikoiltaan.
Kolmisen tuntia tuon kanssa tumpuloin mutta huomenna saan palautella vanhan Laakkoselle. Josko antaisivat 100 euron pantin takaisin.
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Passatti jumahti parkkiin, ei pyöritä konetta, mutta ilmeisesti naksahtaa vaikka en ole varma. Mielummin sanoisin, että rele/solenoidi ei naksahda.
Akun jännite on 12,70V, mutta ei kyllä pyöritä vaikka antaa apuvirtaa. Kotipihassa pyöritti pari kertaa tosi nahkeasti ja lähti, mutta sitten jäi kaupan pihaan.
Meneekö startti jumiin, auttaako koskaan mikään lyöminen startin kylkeen? Vai voisiko olla kontaktit akun ja startin välisissä kaapeleissa? --> viewtopic.php?f=5&t=213637&hilit=starttimoott%2A
Missä kohtaa ylipäätään startti on AVF tiptronic koneisessa? Apukuskin puolella koneen takaosassa ilmeisesti?
Autossa ei ole koneen alamuovia eli roplaamaan pääsee kohtuullisesti. Apuskin puoli ylös, rengas pois niin pääseekö tuolta tunkin kanssa mitenkään käsiksi kaapeleihin?
Entä kaapelit akun päässä, toiset kaapelit menee laturille ja toiset startille? Kahdetko sieltä yleensä lähtee? Kevyttä sähkön käryä haisi kotipihassa kun se nahkeasti pari kertaa pyöritti ja sitten lähti.
Vaikuttaako päävirtarele 219 tähän asiaan? Releet on vissiin konetilamuovin alla? Päävirtareleen olen muistaakseni joskus vaihtanut, mutta silloinen vika korjaantui vain releen irrottamalla ja paikalleen laittamalla.
Pikaisia apuja ollaan vailla jotta saisi auton edes kotipihaan. Ylipäätään neuvot missä maadoituskaapelit menee välillä akku - kone - startti.
EDIT: päävirtarelettä pääsin vähän kopistelemaan, ei vaikutusta. Ilmeisesti se siltikin naksahtaa kun yrittää käynnistää, ei vaan tee mitään pyörittääkseen.
Akun jännite on 12,70V, mutta ei kyllä pyöritä vaikka antaa apuvirtaa. Kotipihassa pyöritti pari kertaa tosi nahkeasti ja lähti, mutta sitten jäi kaupan pihaan.
Meneekö startti jumiin, auttaako koskaan mikään lyöminen startin kylkeen? Vai voisiko olla kontaktit akun ja startin välisissä kaapeleissa? --> viewtopic.php?f=5&t=213637&hilit=starttimoott%2A
Missä kohtaa ylipäätään startti on AVF tiptronic koneisessa? Apukuskin puolella koneen takaosassa ilmeisesti?
Autossa ei ole koneen alamuovia eli roplaamaan pääsee kohtuullisesti. Apuskin puoli ylös, rengas pois niin pääseekö tuolta tunkin kanssa mitenkään käsiksi kaapeleihin?
Entä kaapelit akun päässä, toiset kaapelit menee laturille ja toiset startille? Kahdetko sieltä yleensä lähtee? Kevyttä sähkön käryä haisi kotipihassa kun se nahkeasti pari kertaa pyöritti ja sitten lähti.
Vaikuttaako päävirtarele 219 tähän asiaan? Releet on vissiin konetilamuovin alla? Päävirtareleen olen muistaakseni joskus vaihtanut, mutta silloinen vika korjaantui vain releen irrottamalla ja paikalleen laittamalla.
Pikaisia apuja ollaan vailla jotta saisi auton edes kotipihaan. Ylipäätään neuvot missä maadoituskaapelit menee välillä akku - kone - startti.
EDIT: päävirtarelettä pääsin vähän kopistelemaan, ei vaikutusta. Ilmeisesti se siltikin naksahtaa kun yrittää käynnistää, ei vaan tee mitään pyörittääkseen.
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Startin solenoidi ilmeisesti jumissa. Lähti käymään lyömällä starttia. Nyt pyörittää pääasiassa ekalla, välillä ei lähde pyörittämään ekalla mutta toisella yrittämmällä kyllä.
Tuppaako parantumaan lisäkäynnistyksillä vai startti vaihtoon?
Tuppaako parantumaan lisäkäynnistyksillä vai startti vaihtoon?
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Avauksen ja putsauksen vaatisi.
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Kun irroitat kaapelikengän startin päästä niin katso sitä hieman tarkemmin: näkyykö merkkejä lämmöstä tai kipinöinnistä esim. itsellä näkyt pieniä "sulaneita kraatereita" liitospinnoissa... ovat selkeä merkki huonosta kosketuksesta. Tuo oma on pelkästään tuon liitoksen puhdistamisen jälkeen toiminut täysin ongelmitta ainakin 500-1000 starttauksen verran. Ennen oli juuri laiskoja käynnistyksiä ja lopulta yhtenä aamuna ei edes yrittänyt pyörittää.
Tokihan voi olla solenoidi viallinen tai moottorista hiilet loppu (tai niin likaiset ettei kunnolla toimi). Tuo kaapeliliitos on se helpoin tarkistaa.
Tokihan voi olla solenoidi viallinen tai moottorista hiilet loppu (tai niin likaiset ettei kunnolla toimi). Tuo kaapeliliitos on se helpoin tarkistaa.
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Täytyy joo tarkistaa johdot. Näkeekö ne helposti tunkin kanssa rengas irrotettuna? Vai vaatiiko sisälokarin poiston?
Jultsu, saako tuosta solenoidiosankin putsattua vai vaan rattaat?
Jultsu, saako tuosta solenoidiosankin putsattua vai vaan rattaat?
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Alakauttako tohon kikkareeseen pääsee käsiksi, ainoastaan?
Aika pahalta savotalta näytti näin tunkkimiehenä kun koneen alapeitto on puuttunut jo muutaman vuoden. Se ja pienet öljyvuodot + 450tkm niin eipä startti ole kuin yksi musta hiekkamötti.
Aika pahalta savotalta näytti näin tunkkimiehenä kun koneen alapeitto on puuttunut jo muutaman vuoden. Se ja pienet öljyvuodot + 450tkm niin eipä startti ole kuin yksi musta hiekkamötti.
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Nostellaan nyt vielä kerran,
kohta ei auto starttaa enää edes lyömällä. Startti ostettu ja yritys kova mennä vaihtamaan se itse nosturipaikalla.
Saako startin pois AVF-koneessa, automaatilla ja ilmastoinnilla, irroittamatta mitään muuta? Akun miinuskaapeli irti, startin kaapelit irti ja sitten kahdella 16mm kuusiokannalla pitäisi mötikkä irrota? Eikä voi uutta asentaa väärällä tavalla?
kohta ei auto starttaa enää edes lyömällä. Startti ostettu ja yritys kova mennä vaihtamaan se itse nosturipaikalla.
Saako startin pois AVF-koneessa, automaatilla ja ilmastoinnilla, irroittamatta mitään muuta? Akun miinuskaapeli irti, startin kaapelit irti ja sitten kahdella 16mm kuusiokannalla pitäisi mötikkä irrota? Eikä voi uutta asentaa väärällä tavalla?
96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Nostellaan nyt vielä kerran,
kohta ei auto starttaa enää edes lyömällä. Startti ostettu ja yritys kova mennä vaihtamaan se itse nosturipaikalla.
Saako startin pois AVF-koneessa, automaatilla ja ilmastoinnilla, irroittamatta mitään muuta? Akun miinuskaapeli irti, startin kaapelit irti ja sitten kahdella 16mm kuusiokannalla pitäisi mötikkä irrota? Eikä voi uutta asentaa väärällä tavalla?
Kai sitä ainakin oikea varaosa tuli ostettua... --> KLIK
Edit: jätti sitten työpaikan parkkihalliin. Ei lähde enää ollenkaan, edes koputtelemalla/lyömällä starttiin. Mitäs sitten?
kohta ei auto starttaa enää edes lyömällä. Startti ostettu ja yritys kova mennä vaihtamaan se itse nosturipaikalla.
Saako startin pois AVF-koneessa, automaatilla ja ilmastoinnilla, irroittamatta mitään muuta? Akun miinuskaapeli irti, startin kaapelit irti ja sitten kahdella 16mm kuusiokannalla pitäisi mötikkä irrota? Eikä voi uutta asentaa väärällä tavalla?
Kai sitä ainakin oikea varaosa tuli ostettua... --> KLIK
Edit: jätti sitten työpaikan parkkihalliin. Ei lähde enää ollenkaan, edes koputtelemalla/lyömällä starttiin. Mitäs sitten?
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
En ole tuota vaihtoa omaan tehnyt, mutta ei pitäis tuon vaikeempi homma olla. Vieläkö se nököttää siellä duunipaikan hallissa?
96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Jultsu kirjoitti:En ole tuota vaihtoa omaan tehnyt, mutta ei pitäis tuon vaikeempi homma olla. Vieläkö se nököttää siellä duunipaikan hallissa?
Hinattiin eilen kotio, nyt odottaa pukkeja ja vapaa-aikaa.
Netissä oli hyvä ohje, siinä tosin otettiin kompura irti edestä ja toinen startin pultti pitkällä jatkovarrella takaa auki. Saa nähdä miten siellä on tilaa tehdä kun edestä auton nostaa pukeille :/
http://www.myturbodiesel.com/wiki/start ... assat-tdi/
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Vielä ennen kuin alan turaamaan starttia irti ja Motonetista ostettua starttia kiinni niin viittaako vika mielestänne muualle kuin itse starttiin? Rele/solenoidi tekee napakan naks-äänen, mutta ei pyöritä. Lisäksi polttoainepumppu tankissa sanoo erikoisemman pörinä-äänen kuin silloin kun auto käynnistyi. Tällöin ääni oli surahdus.
Ja auto tosiaan toimi viikon päivän starttiin iskemällä, sitten käynnityminen huonontui vähitellen ja lopulta ei enää pyörittänyt ollenkaan. Mietin vaan, että voiko vika mitenkään olla joku pääreleen, startin ja polttoainepumpun kombinaatio? No, tuskinpa kun tosiaan strattiin iskeminen auttoi hetken.
Ja auto tosiaan toimi viikon päivän starttiin iskemällä, sitten käynnityminen huonontui vähitellen ja lopulta ei enää pyörittänyt ollenkaan. Mietin vaan, että voiko vika mitenkään olla joku pääreleen, startin ja polttoainepumpun kombinaatio? No, tuskinpa kun tosiaan strattiin iskeminen auttoi hetken.
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
Startti oli sökö, löytyi läheltä sopiva korjaamo kohtuu hintaan niin vaihtoivat siellä likaisen mökkylän. Kuulemma piti joitakin "tukirautoja" irroitella pois tieltä että startti mahtui ulos. Ilmastoinnin kompressoria ei tarvinnut irroittaa kuten muutamissa netin tarinoissa mitä luin.
Re: 96kw Tiptronic 3BG Passat Startin vaihto
No toinen vaihtoehto on nimenomaan tukee loota ja kone ja napata apurunko irti. Sitä mäki taivastelin kytkintävaihtaessa, että tuo tartti o harvinaisen ahtaassa välissä. Mutta en nyt sihte varooksi jaksanu vaihtaa. Sen nyt tietää että se laukee seuraavana :) mutta hyvä tietää, että kompuran ku ottaa irti niin sitte mahtuu jotenki tuleen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 65 vierailijaa