Hehkumurheita 1,9 tdi (AGR)

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Miquelo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 4.10.2007 0:35

Hehkumurheita 1,9 tdi (AGR)

ViestiKirjoittaja Miquelo » 4.10.2007 1:02

Morjens!

Täytyypä kysäistä hyvän kaverini puolesta, jonka kulkuneuvoa on viime aikoina - tai itseasiassa tuon parin kuukauden ajan minkä auto on hänellä ollut, vaivannut auton huono käynnistyvyys kylmänä. Auto 1,9 tdi Golf -99.

Eli käydäänpä asiaan, tässä häneltä saamani tekstiviesti kaikessa lyhykäisyydessään:

"Moottori AGR, autoon uusittu hehkurele + hehkut, sekä hehkuajan lämpötunnistin(4 napainen pistoke).
Kun hehkuajan lämpöpistokkeen irroittaa, laittaen virrat päälle eikä käynnistä, niin hehkuttaa normaalisti.
Hehkun merkkivalon sammumisen jälkeen n. 10 sek. kuluttua hehkurele lopettaa hehkuttamisen - kun starttaa käyntiin, hehkun merkkivalon sammuttua jäävät hehkut kuitenkin päälle.
Kun hehkuajan lämpötunnistimen pistokkeen laittaa takaisin kiinni, niin hehkuille ei tule virtaa."

Onko neuvoa mikä auton hehkutuksen sielunelämää vaivaa. Tosin näissä tdi volkkareissahan tuntuu miltei kaikki olevan mahdollista...kaikki vaikuttaa kaikkeen.

Toivottavasti tästä sepustuksesta joku sai edes jotain tolkkua, kiitos avusta jo näin etukäteen!

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 4.10.2007 9:01

Lämpimällä kelillä ei pidäkään hehkuttaa, raja on muistaakseni jossain +9 asteen tienoilla. Pumpun ajoitus kuntoon niin pitäisi lähteä myös kylmänä hyvin käyntiin.

mrjj
-
Viestit: 308
Liittynyt: 15.7.2006 0:25

ViestiKirjoittaja mrjj » 4.10.2007 11:11

hehkut jää TDI koneessa päälle startin jälkeenkin joksikin aikaa. Jälkihehkutus. Kaunistaa käyntiä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 4.10.2007 11:34

Ok, mutta näillä keleillä käynnistyvyys ei ole hehkuista kiinni vaan pumpun ajoituksesta. Tietysti muitakin vaivoja voi olla.

Miquelo
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 4.10.2007 0:35

ViestiKirjoittaja Miquelo » 4.10.2007 14:58

Mainittakoon vielä että edellisen omistajan toimesta autoon on vaihdettu jakohihna tarvikkeineen sekä vesipumppu. Nämä työt on tehty merkkikorjaamon toimesta, joten olettaa saattaisi jotta työ on hoidettu ammattitaidolla.
Mutta tuossahan toki voisi olla perää, että ruiskutuspumpun ajoitus olisi mennyt pykälän tai kaksi pieleen. Mistäpäs sitä tietää ennenkuin asiaa selvitetään.

Onko tosiaankin noin, että moottorinlämpötilan/ulkolämpötilan ollessa YLI +9 astetta, kuten TDIfreak tuossa viestissään mainitsikin - hehkuille ei muka tule jännitettä lainkaan?

Autolla ajettu, tai pikemminkin parempi kai on puhua tässä tapauksessa vaan mittarilukemasta, 330 tkm. (kone on terve, ei vie synteettisillä öljyillä ajettaessa vaihtovälillä öljyä lainkaan, ja puhti on tallessa).

Joten kyllä muuten luulisi lähtevän hyvin tulille. Kaverini vaihtoi lisäksi alkuperäisen polttoaineensuodattimen, sekä suodattimen letkuliitäntään tulevan muovisen t-kappaleen myöskin kun oli epäillyt polttoainelinjaston ilmavuotoa, aamuisin volkkaria sahatessa käyntiin. Nämä eivät tuoneet muutosta asiaan.

Iso-Jaska
-
Viestit: 1784
Liittynyt: 23.7.2003 11:02

ViestiKirjoittaja Iso-Jaska » 4.10.2007 15:40

Nämä työt on tehty merkkikorjaamon toimesta, joten olettaa saattaisi jotta työ on hoidettu ammattitaidolla.


Olet ihan oikeilla linjoilla, että valitettavasti nämä kaksi asiaa ei aina kohtaa. Iteki jouduin nokkaremmin vaihdon jälkeen ite säätämään ajoitukset kohdilleen. Kyllähän sen ajoituksen saa karkeasti ajoitusmerkeistä, mutta tarkempaan tarvii VAG-Comin.

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 10.10.2007 17:40

Aika outoa että hehkuttaa noinkin kauan...
Omassani edes pakkasilla ei ole hehkuttanut ku max muutaman sekunnin.

Ja näillä keleillä hehkuvalo vain vilahtaa.

Jos lämpöanturi ei olekaan aito ja oikea... ?
Omassani on tarvike, ja aiheuttaa silloin tällöin lämpösenä hitaahkoa käynnistymistä.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 10.10.2007 20:50

Jos tämä on sama auto mitä minkäkin olen tutkiskellut kyse ei ollut ajoituksesta. Autossa olevan PSIn boksin irroitus ei vaikkuttanut.

Ameriikan foorumia lueskelleena tuo vika on osoittautunut aika yleiseksi.Tällähetkellä kahlattuna yhtäkin aiheeseen liittyvää ketjua 18 sivua ja niitä on vielä muutama ainakin lukematta.Yleisintä se on siellä suunnalla juuri 99.5 vuoden autoissa eli siis näissä suomessakin 99 vuoden alkupuolella rekisteröiyissä autossa.

Muutama kikka millä on korjaantunut:

Katkaisija millä startatessa saa sen ahturin ohitettua. Ryssä ratkaisu mutta halpa ja toimii.
Ruiskupumpun huolto. Jonkun teorian mukaan ajoitusmäntä jumii ja aiheuttaa tuon.
Kampiakselin asentotunnistimen vaihto. Pumppu ei ilmeisesti ala ruiskuttaa ainetta ennen kuin tietty kierrosnopeus on saavutettu ja jos anturi näkee kierrokset väärin ei tule keittoakaan.
Ohjelman vaihto. Muutamat eruo spec RC lastun laittaneet ovat päässet eroon ongelmasta.
Sartin ja akun vaihto. Mielestäni ei ole korjaus itse aiheuttajaan mutta joissain tapauksissa auttanut.
IQn säätö. Lisää soppaa käynnistyksen aikana parantaa käynnistymistä.

Tuollaisia tarinoita nyt ainakin tullut vastaan. Mikä niistä on oikea ja onko tässäkin tapauksessa kyseessä sama vika on vielä auki.

Kummallista kuitenkin on se että suurin osa näistä vioista on keskittynyt juurikin noihin 99 alkuvodesta tehtyihin autoihin. Voiko alkuperäisessä ohjelmassa olla joku syy miksi juuri tämän ikäluokan autoissa näitä on eniten?

Paljon on siis kysymyksiä. Ilmoittelen tännekkin jos keksin vielä jotain tähdellistä aiheesta :D

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 10.10.2007 21:09

Osassa -98-01 ecuja esiintyy tuota starttaus ongelmaa, kun kone on lämmin.
Saa parannattua joko uudemmalla softalla, tai vanhan muokkauksella..


Topikin autoon: Ennakko-vaivalta tuo kyllä kuulostaisi.
Tuleeko vikakoodeja?


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 159 vierailijaa