AHU alkaa nykittään n.4000rpm

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

juujaa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.11.2006 21:48

AHU alkaa nykittään n.4000rpm

ViestiKirjoittaja juujaa » 2.11.2006 22:10

Elikkä tarttisin vähän tietoa mistä moinen vika voisi johtua. Kun kiihyttää niin kylmänä rupeaa rymistämään ja kulku lopuu, lämpimänä ei lopu kulku vaan rupee nykimään neljän tuhannen kierroksen tienoilla ja pölläyttelee hulluna savua. Ja muutenkin meinaa kärytä kuin vanha veturi?? Eikä testeri anna vikakoodeja, uusi maffi ja magneettiventtiili.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 8.11.2006 11:19

Onko Eculle (ahtopaineanturiin) menevä ohut muoviletku mahdollisesti tukossa? -97 passatissani oli ahtopaineen haistelu ecussa. Se pikku muoviletku (musta/halkaisia 3-4mm) lähti muutama kymmenen senttiä ennen imusarjaa ahtoputken alapinnasta ecun suuntaan.

Kun pyyhkijät käyttää yläasentoon pääsee ottamaan suojatulpan vesikourusta pois, että saa viimeisenkin ecun suojaboxin kiinnityspultin takaa irti, jolloin kuoren saa käsiin.
Paineletku menee ecun sisään. Hiukan ravistelemalla voi tyhjentää anturin painekalvollle kertynyttä öljyä. Letku puhalletaan paineilmalla eculta ahtoputkeen päin puhtaaksi.
Sinne kertyy öljymömmöä, joka voi kovettua kiinteämmäksi ja aiheuttaa ahtopaineen haistelun viivettä. Näin ecun korjaustoimenpiteet tulevat aina myöhässä hukkaportille ja paine seilaa ja auto nykyttää tai huojuu kiihdytyksessä.
Myöhemmissä tdi:ssä ahtopaineanturi on konetilassa, mutta minun -97 AHU tdi passatissa (3B) se oli vielä ecun yhteydessä.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 8.11.2006 11:50

Kyllä tuo vähän rajummalta kuulostaa kuin joltain ahtopaineen huojunnalta. Ei ole omakohtaista kokemusta mutta veikkaan että venttiilit jää kantamaan tai siis eivät sulkeudu kunnolla. Jotain häikkää nostimissa/öljynpaineessa tai sitten pakopainetta niin paljon ettei pakoventtiili sulkeudu. Arvailua siis hyvin pitkälle, voi olla ihan jotain muutakin.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 8.11.2006 12:43

Savua tuli omassa passatissa, kun venttiilikopan päällä/vieressä menevä ahtoputkien kuminen n.5cm liitos oli poikki.
Molempien klemmareitten alta oli mähiny gummi puhki, sillon pukkas usvaa eikä lähteny mihinkään, muttei se rynkytelly sen kummemmin.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 8.11.2006 13:45

Kyllä tuo vähän rajummalta kuulostaa kuin joltain ahtopaineen huojunnalta.


Mietin itse ihan samaa, että ei se kovin isoja oireita tee jos paineensäätely ei toimi kunnolla.

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 8.11.2006 14:48

Jos paikallaan kierrättää korkealle, niin käykö sen jälkeen hetken epätasaisesti?

juujaa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.11.2006 21:48

ViestiKirjoittaja juujaa » 8.11.2006 16:24

Kun paikallaan kierrättää n.1900-2000rpm niin alkaa käymään epätasaisesti ja lykkää sinertävää käryä. Ei ala käymään epätasaisesti jos kierrättää reilummasti. Ahtopaine seilaa kun alkaa ajossa nykittään n.0,9-1,2bar ja pöllyyttää todella paljon mustaa savua.

juujaa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.11.2006 21:48

ViestiKirjoittaja juujaa » 8.11.2006 16:28

Auto ei muutenkaan tunnu paljon vakiota tehokkaammalta n.14s 0-100km/h. Voimaa.com ohjelma 116hp ja 250Nm

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 8.11.2006 17:03

Kuin paljo ajettu?
Omat äkkiveikkaukset turbo sökönä tai vuotoja ahto puolella, nuo olis suht helppoja korjatakki.
Paineet seilaa ja ainetta kumminki menee samallain ahto tai ei niin alkaa puskeen mustaa savua.

juujaa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.11.2006 21:48

ViestiKirjoittaja juujaa » 8.11.2006 20:27

Ei taida olla ahtopuolella vuotoja. Tämä on vähän ajettu yksilö pikkusen alle puoli miljoonaa. Turbo voi olla sökö mutta ei äännä eikä ole väljä.

make72
-
Viestit: 272
Liittynyt: 28.8.2005 9:11

ViestiKirjoittaja make72 » 8.11.2006 23:56

Voineeko turbon siipen mekanismi hajota silleen että siivet seilailee omia aikojaan tai alipainekello olla irti.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 9.11.2006 0:36

AHUssa hukkaporttiahdin.
Ajoitus voisi ainakin olla myöhäisellä tuosta sinertävästä savusta ja rykimisestä päätellen. Joskus ollut samaa oiretta omassa AHUssa.

juujaa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.11.2006 21:48

ViestiKirjoittaja juujaa » 9.11.2006 15:48

Pumpun ajoitus merkkiliikkeen testerin mukaan just kohdallaan. Tänä aamuna auto ei vetänyt mihinkään eikä mun mielestä pahemmin edes savunnu eikä alkanu nykimään ollenkaan ahtopainetta ei edes 0,5bar. Mutta nyt iltapäivällä taas pelaa niinku ennenki. En tiedä menikö johonki vikatilaan tai hätäkäytölle tai jotain..

juujaa
-
Viestit: 14
Liittynyt: 2.11.2006 21:48

ViestiKirjoittaja juujaa » 9.11.2006 20:31

Nyt se turpo sit hajosi... Siivenpalasia löytyi. Yhtäkkiä vaan kuulu pikku posahdus ja kulku loppu, katti hehkui punaisena ja kärysi kunnolla. Eli isompaa turboa pitäs ruveta katselemaan jos joku haluaa vaan myydä myös vakio solmun voi hätätapauksessa ostaa.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 94 vierailijaa