G4 jakohihnaremppa

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Holz
-
Viestit: 54
Liittynyt: 23.7.2003 16:42

G4 jakohihnaremppa

ViestiKirjoittaja Holz » 21.10.2006 22:16

En löytänyt searchilla äkkiseltään vastauksia, joten kysyisin ammattilaisilta apua jakohihnaremonttiin. Auto on G4 tdi 66kw ja hihnanvaihto olisi tarkoituksena, ajettu 240tkm. Mitenkä tuo vesipumppu, pitäisikö vaihtaa samalla ja miten ajoitusmerkit on merkitty? Liikkeeseen en autoa enää vie, eli kaikki apu on tervetullutta!
Viimeksi muokannut Holz, 22.10.2006 20:17. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

UMP-Blitz
-
Viestit: 53
Liittynyt: 11.11.2005 14:41

ViestiKirjoittaja UMP-Blitz » 22.10.2006 18:15

Amatööri vastaa ja aloittaa kysymyksellä:
Mikäs kattila siinä on?

AHU:sta on muutama kuvatus ajoitusmerkeistä mulla tuolla:
http://s102.photobucket.com/albums/m88/UMP-Blitz/VAG/

Liekö sitten samanlainen jakopää kuin sulla.

AHUssa vaihdettavia osia on hihna (kahta eri leveyttä vuosimallin mukaan), kiristin ja ohjainpyörä, yleensä vesipumppu kannattaa vaihtaa samalla, minullakin se jo hikoili punaista. Joskus olen venttilikopan tiivisteenkin vaihtanut.

Ensin jako pyöriteltävä kohdalleen ennekuin hihna pois, ainakin pumppu lukkoon, vaikka tuollaisella hienolla erikoistyökalulla kuin minulla. Kiristysrullan kiristyssuunta ota huomioon kun löysäät sen, että kiristät samaan suuntaan sen uuden rullan. Rullassakin on merkit kuinka tiukkaan se väännetään, ainakin tuossa se onnistuu vaikka 90 asteen sokkapihdeillä jos ei huippuhienoa erikoistyökalua satu olemaan. Jousikiristeisen vesipumpun hihnan saa löysälle vaikka jakoavaimella siitä pyörän varresta. Katso miten hihna on paikoillaan ennekuin purat, jos asennusjuomaa nautittu niin ota vaikka digikuvia.
Kampiakseli ei voi olla ihan kohdallaan kun uusi hihna laitetaan paikalleen, kiristys kääntää sen takaisin kohdalleen. Kiristyksen jälkeen tarkista että kaikki merkit / lukitukset on kohdallaan. Vainoharhaisena itse pyöritän koneen ympäri vielä räikällä ja tarkistan merkit uudelleen ennenkuin kasaan muovit yms ja starttaan.

Tuossa homma pähkinänkuoressa, toivottavasti mitään dramaattista ei unohtunut. Muut lisätköön tai korjatkoon. Vaikka ne ammattilaiset, amatööri ei ota vastuuta antamistaan neuvoista.

OT: Ahtoputkia kannataa muutes puhallella ihan putsaamatta, josko vaikka vuotaa... http://tinyurl.com/y2zqvz


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 75 vierailijaa