Ihmeellinen "nakutus/tikitys" tdi:ssä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Jarno82
-
Viestit: 69
Liittynyt: 12.7.2005 16:36

Ihmeellinen "nakutus/tikitys" tdi:ssä

ViestiKirjoittaja Jarno82 » 11.10.2006 19:10

joo eli asia on vaivannut autoani jo tovin.eli kuuluu tyhjäkäynillä/kierrosten noustessa sellainen nakutus tai "kova" tikitys.ja se ei kuulu siitä n75 venttiilistä.:)

se kuuluu niinkuin koneen takaa jostain pakosarjan luota..ite epäilin aluksi että nakuttaisiko venttiliit..mutta kaveri kuunteli ja totesi ettei ne ole venttiilitkään mitkä nakuttaa.

ajattelin että voiko venttiilinnostimet pitää sellaista kovaa nakutusta?entäs minkälainen ääni kuuluu sököstä suuttimesta?(toisaalta voimaa on kuitenki niinkuin ennenkin).
mites voiko jokin venttiili esim. egr-venttiili pitää ääntä?ja mitään vikakoodejakaan ei ole koneesta löytynyt.

kertokaa nyt hyvät kanssa kulkijat että mistä tuota vikaa olisi hyvä lähteä paikallistamaan..tai mitä arvoja kannataisi vag-comilla katsella..nakutus on kyllä sen verta häiritsevä että vituttaa kyllä jo se.


kaikki huollot sun muut on tehty ajallaan..

niin ja autohan toledo agr motilla jolla rullattu 285tkm.

olisin erittäin kiitollinen kaikista vihejeistä/neuvoista..voin vaikka ottaa ääntäkin siitä nakutuksesta jos joku sitä vaatii..

Mr. Q
-
Viestit: 76
Liittynyt: 13.2.2005 18:56

ViestiKirjoittaja Mr. Q » 12.10.2006 14:07

Koska oot vaihtanut öljyt?
Nostimet voi jumittaa ja aihuttaa nakutusta.
Koita forte käsittelyä tai jotain muuta pesevää öljyn joukkoon ennen vaihtoa.
Itse oon lorauttanut naftaa 0,5-1l öljyn joukkoon ennen pois pudottamista, ja antanut käydä muutaman minuutin tyhjäkäyntiä.

Jarno82
-
Viestit: 69
Liittynyt: 12.7.2005 16:36

ViestiKirjoittaja Jarno82 » 12.10.2006 16:59

elikkäs mitä suurimalla todennäköisyydellä sököt/sököksi menossa olevat suuttimet pitävät nakutusta.

tai näin ainakin kaverin kanssa kirurgisesti huomattii ku verrattiin kahta eri autoa jossa sama kone niin suuttimien äänissä oli kyllä iso ero.

noh..onneks on isommat suuttimet tuolla plakkarissa=)

miketti
-
Viestit: 190
Liittynyt: 25.11.2004 22:27

ViestiKirjoittaja miketti » 13.10.2006 12:29

Lainaanpas topiccia, itellä golperossa kuuluu nakutus/tikitys alle 2200 kierroksilla. Ihmeellistä kylläkin et se ei kuulu muuten kuin ajossa, paikallaan ollessa ääntä ei kuulu ollenkaan joten ei ole pystynyt paikallistamaan tarkemmin mistä ääni kuuluu. Vaihdelaatikosta, veikkauksia...?

Jarno82
-
Viestit: 69
Liittynyt: 12.7.2005 16:36

ViestiKirjoittaja Jarno82 » 2.11.2006 8:52

joo elikkä nakutus johtuikin rikkinäisestä venttiilinnostimesta.

ukormi
-
Viestit: 237
Liittynyt: 2.11.2005 20:14

ViestiKirjoittaja ukormi » 2.11.2006 11:42

Oliko ehtinyt rikkoa nokan?

Jarno82
-
Viestit: 69
Liittynyt: 12.7.2005 16:36

ViestiKirjoittaja Jarno82 » 2.11.2006 13:43

ei

eski
-
Viestit: 121
Liittynyt: 12.9.2005 17:49

ViestiKirjoittaja eski » 2.11.2006 22:07

Transporttereissa nakuttaa kuulemma alipainepumppu.

Passat_tdi66
-
Viestit: 220
Liittynyt: 6.8.2003 12:44

ViestiKirjoittaja Passat_tdi66 » 8.11.2006 10:57

Enpä huomannut topicia ennen kuin nyt..

Mulla AHU:ssa joutui vaihtamaan nostimet 180tkm kohdilla, kun alkoivat ääntämään 160tkm jälkeen. Ihmettelin sitä aikani ja totesin, että se kuului vain kuumilla ohuilla öljyillä tyhjäkäynnillä tai alle 2000rpm:n. Kun painoin kaasua tikitys hävisi ja oli hetken hiljaa tyhjäkäynnilläkin. Eli öljynpaine ei riittänyt pitämään painetta kuppipainimen sisällä tarpeeksi.

Tikitys väheni vanhoilla öljyillä (noki paksunsi öljyä). Nokat oli kunnossa, mutta painimissa 2kpl muistaakseni oli hiukan koloa syntynyt välyksestä. Kupit vaihdettiin jakohihnan yhteydessä. Silloin kuuntelutin autoa monessa paikassa ja kukaan ei uskonut, että olisi nostajat, kun eivät kuulemma yleensä kulu noilla kilsoilla. Jouduin omalla riskillä tilaamaan osat ja maksamaan vaikka ääni ei häviäisikään.. No, sehän hiljeni sen jälkeen ja nyt on ajettu jo toinen 150tkm ilman tikitystä..

VwVento
-
Viestit: 285
Liittynyt: 2.9.2004 19:08

ViestiKirjoittaja VwVento » 8.11.2006 23:24

Heitä katalysaattori nurkkaan..sieltähän saattaa turhat helinät kuulua. Samalla saat vähän vääntöjä..Et ainakaan häviä mitään ja tulee halvaksi ;)

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 1.12.2006 16:57

Mitenkäs tuo diagnoosi varmistui, että on nostaja eikä suutin tai muuta?

Millainen homma on 1Z koneessa vaihtaa nuo nostajat?

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 1.12.2006 17:26

sama ku kaikissa muissakin =) nokka-akseli pois ja kupit vaihtoon... hihna kannattaa tietty samalla vaihtaa... nopee homma jos jakopää muutenki auki

Razur
-
Viestit: 799
Liittynyt: 23.7.2003 10:42

ViestiKirjoittaja Razur » 1.12.2006 18:20

Hihna tuohon juur vaihdettii, samalla öljyt. Sillon tuli tuo kalkatus esiin. Onnistuu vissiin ihan kotikonstein, ei tarvi mitään erikoistyökaluja tms?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 2.12.2006 11:11

tuo kalkatus voi johtua öljystä.. mullakin kalkattelee joillain öljyillä enemmän

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 2.12.2006 12:56

juu onnistuu, kuhan vähän edes on roplaillu autoja, hihna tarvii tietty pois ottaa ku nokan nyppii pois, tai oikeen laiska tyyli pelkkä nokkapyörä irti ja pitää hihnan paikoillas sen päällä ja laittaa sivuun siks aikaa ku nokka on irti, omaan vaihdoin just jonkin aikaa sitte nostajat kun yks paukahti moneen kappaleeseen ... rikko nokanki samalla, kilsoja oli kyl jo about 320tkm

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 1.3.2007 10:45

Mulla tikittää kun virrat ollu vähän aikaa päällä, ja kone ei ole käynnissä.

Taitaa olla climatronic?

Jake77
-
Viestit: 187
Liittynyt: 1.7.2004 0:48

ViestiKirjoittaja Jake77 » 1.3.2007 22:28

Mulla alkoi nakuttaa kun oli n.130tkm mittarissa. Yks nostaja hajalla ja toinen menossa. Ei kuulemma pitäisi olla enää tyyppivika (sanoivat Käyttöautolla ja eivätkä myöskään tienneet mistä ääni kuuluu). Kävin koneistamolla ja en ehtinyt edes vielä kysyä ku menin sisälle niin mestari sanoi, että nostajat nakuttaa. Uudet vaihdettiin remminvaihdon yhteydessä ja maksoivat peräti 70€ sarja. Siihen loppu nakutus.

agit
-
Viestit: 6
Liittynyt: 10.10.2005 16:12

ViestiKirjoittaja agit » 1.9.2007 17:40

Mulla nakutus johtui AHUssa myös venttiilinnostajasta, 315 tkm ajettu Passat. Maksoi 11€/kpl eli 88€ sarja, työ kesti ammattimieheltä tunnin ja siihen tosiaan loppui nakutus.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 2.9.2007 23:07

Mulla alkaa kanssa olemaan tuon nostajat lopussa, rullattu 400tkm.
Pitää karseen kuulosta mekkalaa ja jos 1-vaihteella ryntäyttää niin saattaavat sakata.

aanelq
-
Viestit: 10
Liittynyt: 21.10.2007 13:54

ViestiKirjoittaja aanelq » 21.10.2007 13:56

Minullakin nakuttaa samaan malliin...Onko vaarallista ajaa rikkonaisella venttiilinnostimella pitkään jos ei heti saa huoltoaikaa? Mitä voi mennä rikki ja onko kallista korjata?

nakutin
-
Viestit: 30
Liittynyt: 1.5.2006 22:02

ViestiKirjoittaja nakutin » 29.10.2007 13:06

itselläkin tuo 325tkm ajettu ALH pitää semmosta pientä naputusta vähän sen jälkeen kun laittaa kylmänä käyntiin, mutta ääni häviää alle 10sek. jospa sais joskus aikaiseksi laittaa öljynpainemittarin.. miten noissa on muuten nuo öljypumput kestäneet?

aanelq
-
Viestit: 10
Liittynyt: 21.10.2007 13:54

ViestiKirjoittaja aanelq » 29.10.2007 13:34

Ei minulla ilmeisesti olekkaan kyse venttiilinnostimesta.. Käytin skodalla forte-huuhtelussa mutta nakutus ei lakannut, ehkä hieman heikkeni. Olivat tehneet vianmäärityksenkin mutta ei siellä ollut mitään..Sanoivat kaiken lisäksi ettei heillä ole tehty yhtään venttiilinnostimen korjausta koko aikana. En tiijä sitten mikä lie nakutus on kyseessä. Onhan se vähän ärsyttävä mutta kyllä sen kanssa voi elää.

malandio
-
Viestit: 237
Liittynyt: 11.9.2005 23:34

ViestiKirjoittaja malandio » 29.10.2007 14:21

oma rokaltaa helvetin pahan äänisesti kylmänä, sen 10-15s. etenkinkin jos on seisonut pitempään.
Öljynpaineet on silloin taivaissa joten epäilen että ääni kuuluu alipainepumpusta joka työskentelee tehokkaasti aluksi, kunnes saa sen tietyn alipaineen jarrutehostimelle yms.

rahkonen
-
Viestit: 6
Liittynyt: 6.11.2007 19:14

ViestiKirjoittaja rahkonen » 6.11.2007 19:54

Golf iv -98 1.9tdi. Mistä mahtas johtua ku mul kans pitää jännää tikitystä ja sit kuumana ei aina välillä lähe käyntii, ei hehkuvalo syty, starttaa hyvin mut mitää ei tapahdu. sit ku odottelee vähän aikaa ni taas syttyy hehku valo ja lähtee käyntii... sit viel lisäks moottori lämmöt ei nouse millää ylös vaik lämpötila +5. 120 nopeudes lähes 90 mut hetiku vauhti laskee ni lämmöt siin samal. voisko vioil olla jotain yhteist?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 6.11.2007 22:08

^Itse aloittaisin vaihtamalla termostaatin...

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 6.11.2007 22:17

ja jos ei termostaatin vaihto auta, ni seuraavaks epäilisin lämpoanturia. Sillä sain omassa lämmöt normaaliksi.

^^Henu^^
-
Viestit: 19
Liittynyt: 22.2.2009 21:10
Viesti:

Tikittää

ViestiKirjoittaja ^^Henu^^ » 27.5.2009 13:45

Täytyykin itse liittyä joukkoon. Itselläni rupesin kuutelemaan, niin nakuttaa niin pirusti ja kuuluu juurikin tuolta koneen ns. takapuolelta tuo nakutus. Nakutus on koko aikaista, eikä vaikuta nostaako kierroksia vai onko tyhjäkynnillä, kierrosten mukaan nousee nakutus eikä lakkaa muuta kuin sammuttamalla. Eli onko sieltä silloin venttiilit, nostaat vai mitkä menossa sököksi? Ja ensiviikon ti varattu aika huoltoon, eli siihen saakka pitää vähentää noita ajoja ettei piruvieköön paukahda koko paketti. Mitä koko venttiilikoneiston hinta mahtaa olla vw centterissä Turussa? Osaisi vaan vähän varautua huoltamon suuriin korjauskuluihin.

Edit: ja kone on 1.9Tdi AHF

hulukko
-
Viestit: 13
Liittynyt: 5.3.2007 20:58

1997 passat 1,9TDi 66kw AHU

ViestiKirjoittaja hulukko » 7.9.2009 21:06

joo eli täälä samaa. alko kuuluu moottorista naputusta kesken ajon.kuulu ihan sisälle asti kun radiot sun muut sammutteli.venttiili puolta epäilin itse mut kaveri piti mahdollisena myös suuttimen sökös menoa.ei vaikuta auton vetoihin, sen vähäisen mitä kotiin uskalti ajaa.ja seuraavana päivänä ku käytin käynnis nii ei nakuttanu.ajattelin jos tekis forte käsittelyn ja koittas sit et auttaako.venakopanki käytin auki.ei pistäny silmää mitää isompaa.

SK-T4
-
Viestit: 137
Liittynyt: 27.8.2008 19:16

ViestiKirjoittaja SK-T4 » 8.9.2009 14:24

Oli vähän vastaavaa "nakutusta" ni oli suutin löysällä. Auto käynnissä ni tuntu kädellä ku piti suuttimen päällä.
ei muuta kun irti, putsaus ja uus tiiviste (olikohan 60snt).

hulukko
-
Viestit: 13
Liittynyt: 5.3.2007 20:58

tikitys

ViestiKirjoittaja hulukko » 9.9.2009 18:09

onpahan jännä vika.forte käsittelely ei auttanu.Dieselin sekaan kaadon puhdistajaa nii toimi vähän aikaa normaalisti.Ennen ku kaadoin nii tikitti mut litkun jälkee hiljenty, kävin ajaa pikku lenkin ja sammutin.Uudestaan käyntii ja kas..tikitys palasi takas, prkl! forten kans oli sama homma vaan en kerenny ajaan ku alko tikittää uudestaa

hulukko
-
Viestit: 13
Liittynyt: 5.3.2007 20:58

tikitys

ViestiKirjoittaja hulukko » 28.9.2009 9:13

Joo elikkä vaihdettiin kaikki venttiilin nostimet nii loppu tikittelyt.pari nostinta oli muihin verrattuna löysempiä.

PMM
-
Viestit: 13
Liittynyt: 11.9.2009 22:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja PMM » 5.10.2009 12:41

Meikäläinen ei moiti oman auton tyhjäkäyntiä millään lailla, mutta voimakkaassa kiihdytyksessä varsinkin 2. vaihteella about 1500-2000 kierrosalueella kuuluu kanssa ihmeellinen "jurina". Ääni on tullut esiin ilmojen kylmettyä. Auto on ollut lämmityksessä käytännössä aina, kun lämpötila on ollut alle +5. Autoon on vaihdettu öljyt (Teboilin Diamond Dieselit) 1,5 tkm sitten.

VAG-COM antaa vikakoodin Lämpötila-anturista G62. Tämä on menossa vaihtoon ensi viikolla. Jos jotain kiinnostaa, niin G62 hinta Tampereen Laakkosella on kirjoitushetkellä 34€ + O-rengas 1.50€. Ainakin Seat-klubilla varoitettiin Motonetin antureista.

Kysymys kuuluukin, onko yllä oleva ominaisuus, vai elämänsä ensimmäisen diesel-auton omistajan luulosairautta (Diesel-kilometrejä vajaa 4000 takana)?

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 5.10.2009 18:11

Kaksoismassa vauhtipyörä kenties loppunsa edellä?

PMM
-
Viestit: 13
Liittynyt: 11.9.2009 22:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja PMM » 5.10.2009 23:30

Kaveri kävi istumassa kyytissä ja totesi mut välittömästi luulosairaaksi.
Toivoi, että oma TDI olisi yhtä hiljainen. Eli se kai siitä...?

Mazokki
-
Viestit: 14
Liittynyt: 24.4.2011 22:54

ViestiKirjoittaja Mazokki » 8.6.2013 5:10

Oiskohan mulla sitten suutin menossa? Kone on siis AVF ja sellainen naputus kuuluu kun vähän kierrättää (2000-3000rpm). Tyhjäkäynnillä ei oikeastaan kuulu mitään ylimääräistä. Vetää kyllä mielestäni ihan normaalisti nykimättä.

LYU-566
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 1.5.2016 13:48

Re: Ihmeellinen "nakutus/tikitys" tdi:ssä

ViestiKirjoittaja LYU-566 » 1.5.2016 14:02

Superbissa 1.9 BLS nakuttaa paikallaan kaasutellessa. Nakutus kuuluu siis vain kierrosten laskiessa juuri ennen tyhjäkäyntikierrosten saavuttamista. Ajaessa ei nakuta eikä muutenkaan normaalisti käydessä. Mistä voisi johtua vai onko huolestumisen aihetta?

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Ihmeellinen "nakutus/tikitys" tdi:ssä

ViestiKirjoittaja Axi » 1.5.2016 14:17

Kun et kilometreistä mainitse mitään, tulee periaatteessa pitkä lista.

Venttiilikoppaa käyttäisin auki ja tarkastaisin nokka-akselin ja nostajien kunnon. Näin arvauksena.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 26 vierailijaa