VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Valvoja: ffp jäsenet
VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
eli auto vw lt1998 2.5tdi 102hp, veto loppuu reilu 10 s kiihdytyksessä (muuttuu tosi laiskaksi) eikä parane ennenkuin käyttää virtoja pois.vagcommi tutkittu, imuilman lämpöanturi oli sökö (vaihdettu) ja sit tuo ahtopaine säätö ero: satunnainen 17958
painemitarin asensin ahtaa 0.8-0.9
missähän vika... viisaammat jos vastais ni kiitollinen olisin!
painemitarin asensin ahtaa 0.8-0.9
missähän vika... viisaammat jos vastais ni kiitollinen olisin!
Viimeksi muokannut Rapo, 9.10.2006 19:48. Yhteensä muokattu 3 kertaa.
Veikkaisin kanssa tuota mitä LTR:äkin, eli VNT-ahtimen siivet jumittaa.. Joillain ollut samaa vikaa, mutta vain kylmänä, jollin tuo pakokaasusta kertynyt nokip*ska on "kosteaa", ts. imee ilman kosteutta itseensä, ja jumittaa siipiä sen verran että menee yliahdoille ja vikatilaan --> tehot häviää.. Kun kone lämpenee ja tuo kökkö kuivuu, saattaa ongelma kadota.. Tai sitten pysyä, jos sitä p*skaa on tarpeeksi..
Minkä merkkinen ahdin?
Itellä on pihassa -99 lt ja siinä on gt2052v garretti, varmaan vaihtuu juuri tuossa välissä..
Kyllä siinä alkaa onneksi olemaan vikavaihtoehdot vähissä jos on hukkaportillinen..
Mikäli tuo ahtopaineensäätöventiili N75 on ehjä, mappi on ehjä, eikä ahtovuotoja ole niin olisko esim. hukkaportin runko halki..?
Vai onkos vika jo löytynyt?
Itellä on pihassa -99 lt ja siinä on gt2052v garretti, varmaan vaihtuu juuri tuossa välissä..
Kyllä siinä alkaa onneksi olemaan vikavaihtoehdot vähissä jos on hukkaportillinen..
Mikäli tuo ahtopaineensäätöventiili N75 on ehjä, mappi on ehjä, eikä ahtovuotoja ole niin olisko esim. hukkaportin runko halki..?
Vai onkos vika jo löytynyt?
Viimeksi muokannut LTR, 10.10.2006 15:00. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Minulla on juuri sama vika: normaali paineet, mutta yhtäkkiä tehot häviää. Konehuoneesta kuuluu pientä sirinää, kun tehot on tallella. Tehot loppuu--> sirinä loppuu.
Syy on ahtimen siipien jumiutuminen, jolloin turbo antaa liian suuren paineen (1,6 k, kun pitäisi olla 1,2). Auto menee vikatilaan ja vikakoodiksi tulee imupuolen paineanturi, mutta todellinen syy (ainakin minulla) on ahtimessa. Vikakoodi nollautuu, kun käytät auton sammuksissa. Vian voi saada korjattua, mutta vaihdatan sen, kun ei tarvi itse maksaa.
Syy on ahtimen siipien jumiutuminen, jolloin turbo antaa liian suuren paineen (1,6 k, kun pitäisi olla 1,2). Auto menee vikatilaan ja vikakoodiksi tulee imupuolen paineanturi, mutta todellinen syy (ainakin minulla) on ahtimessa. Vikakoodi nollautuu, kun käytät auton sammuksissa. Vian voi saada korjattua, mutta vaihdatan sen, kun ei tarvi itse maksaa.
-
- -
- Viestit: 693
- Liittynyt: 27.2.2005 20:51
- Viesti:
joko siitä on ahtoja yms tiirailtu Vag Comilla?
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=65197
http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?t=65197
huoh
tänään taas ajelin pitkästä aikaa. paikaltaan ku lähtee kiihdyttään ni menee 4. vaihteella vikatilaan, ahtopaine 0.5 bar kokoajan. ahtopaine anturin letku irti ahtoa on kilo (vain ?) kulkee jo iloseen. kai se pitää lähtee pörhölle taas piuhan nokkaan, eivät vaa oikeen innokkailta vaikuta sielläkää ku vaa paikallaan noita koodeja tutkii....
-
- -
- Viestit: 494
- Liittynyt: 2.7.2004 3:59
Miten muuten tuolla vag-comilla näki ne ahtopaineet? Oliko näin että MAP-anturin lukemasta vähennetään se 0,996 bar että sai todellisen paineen?
Paineet tuon MAP-arvon mukaan menee aikalailla pyydetyn mukaan mutta kun seurasin paineita ei myöskään vikatilaa ilmennyt. Välillä paineet kävi moottorijarrulla yli pyydetyn hetkellisesti.
Paineet tuon MAP-arvon mukaan menee aikalailla pyydetyn mukaan mutta kun seurasin paineita ei myöskään vikatilaa ilmennyt. Välillä paineet kävi moottorijarrulla yli pyydetyn hetkellisesti.
Mulla sama juttu 1.9TDI 90hv AHU.
Jos menee vikatilaan, niin virrat pois ja taas mennään.
Yleensä menee vikatilaan kun ajelee 110km/h, joko nelos tai vitos vaihteella, kierrokset ollessa n. 2500-2800rpm.
Voiko N75 toimia näin, kun menee vikatilaan, niin toimii vasta virtojen katkaistua? Eikös sen pitäis haistella ahtopaineita kokoajan ?
Jos menee vikatilaan, niin virrat pois ja taas mennään.
Yleensä menee vikatilaan kun ajelee 110km/h, joko nelos tai vitos vaihteella, kierrokset ollessa n. 2500-2800rpm.
Voiko N75 toimia näin, kun menee vikatilaan, niin toimii vasta virtojen katkaistua? Eikös sen pitäis haistella ahtopaineita kokoajan ?
Vikatila on seurausta venttiilin vajaatoiminnasta (jumissa tms). Vikatilassa N75 jää auki, eli ahtopainetta ei synny.
Paineita haistelee anturit, joiden antaman tiedon mukaan ECU säätää esim syötön ja ilman määrää.
Jos jonkun anturin arvo heilahtaa liikaa sallituista arvoista, ECU täräyttää ,konetta mahdollisilta lisävaurioilta säästääkseen, auton vikatilaan (rajoittaa tehoja jne).
Siinä noin perusperiaatteita lyhyesti.
Paineita haistelee anturit, joiden antaman tiedon mukaan ECU säätää esim syötön ja ilman määrää.
Jos jonkun anturin arvo heilahtaa liikaa sallituista arvoista, ECU täräyttää ,konetta mahdollisilta lisävaurioilta säästääkseen, auton vikatilaan (rajoittaa tehoja jne).
Siinä noin perusperiaatteita lyhyesti.
ahtopaine säätö ero
kyl nyt vaikuttas että ahtopaine tunnistus siellä hourii, se näytti jo tyhjäkäynnillä kovia paineita. minkäköhän lainen ns map anturi tuossa on vai onko boksi ainoa joka paineita haistelee
Kerroit Rapo että ECUlle menee letku, eli ahtopainetunnistin on silloin ECUn sisällä. Jos kerran letku irti kulki eri tavallla niin ei se ahtopainetunnistin silloin voi olla ihan mykkänä/näyttää koko ajan jotain isoa lukemaa.
Pitäisi saada VAG-COM faktaa ahtopaineesta tyhjäkäynnillä/ajossa eri tilanteissa.
Jos ECUn sisäinen MAP anturi on rikki niin senkin voi kyllä vaihtaa, pitää vaan juotoshommiin ryhtyä ja jostain löytää samanlainen anturi.
Tai sitten juottaa piuhat ECUlle anturin tilalle ja laittaa erillisen MAPin niinkuin uudemmissa koneissa on.
Pitäisi saada VAG-COM faktaa ahtopaineesta tyhjäkäynnillä/ajossa eri tilanteissa.
Jos ECUn sisäinen MAP anturi on rikki niin senkin voi kyllä vaihtaa, pitää vaan juotoshommiin ryhtyä ja jostain löytää samanlainen anturi.
Tai sitten juottaa piuhat ECUlle anturin tilalle ja laittaa erillisen MAPin niinkuin uudemmissa koneissa on.
juups
kokeilin toisella ilmamäärämittarilla, ei vaikutusta kulkuun. juu kurkkasin eilen boksin sisään, just samaa aattelin et kyl se mahdollista on vaihtaa just niin ku sanoit. ny pitäis löytää pätevä kaveri/huoltomies joka niitä arvoja vois ajossa kattoo, paris paikas käytäny piuhan nokassa ja paikallaan ne niitä arvoja vaa katteli. kiitoksia neuvoista tähän asti!
Mites EGR? Voiko se vaikuttaa tähän systeemiin jotenkin?
Jossain toisessa topikissa arvailtiin sitä ja neuvoinkin jotakuta sitten kokeeksi tulppaamaan kokeeksi EGR:n alipaineletkun.
Tosin eihän sekään auta mikäli venttiili on koko ajan hieman auki?
Selittääkäs nerot tuota, voiko paineet karkailla EGR:n kautta?
Jossain toisessa topikissa arvailtiin sitä ja neuvoinkin jotakuta sitten kokeeksi tulppaamaan kokeeksi EGR:n alipaineletkun.
Tosin eihän sekään auta mikäli venttiili on koko ajan hieman auki?
Selittääkäs nerot tuota, voiko paineet karkailla EGR:n kautta?
Vahva veikkaus ongelmaksi on Katti. Ainakin itsellä oli vika rikkinäisessä katissa. Kone AFN. Ongelma ilmeni juuri samalla tavalla kiihdytyksissä yhtäkkiä tehot hävis virrat nollille ja taas mennään. Minulla saattoi joskus mennä vikatilaan jyrkissä mäissä. Ongelma oli siinä että katin sisuskalut olivat irti siitä oli muotoitunut "pallo" kovissa kiihdytksissä pallo meni lähtevän puolen eteen kennosto vaste virtaussuuntaa. Siitä tulee pakosarjaan ylipainetta kun katista lähtevä putki tukitaan. Siitä paine-ero herja.
Mikäli kone huoneesta kuuluu sirinää se siellä todennäköisesti katit sisukset irti. Korjauksena tähän katti irti, iso leka ja sisukalut pois. Katin puuttuminen ei haittaa mitään dieseleitten katsastuksessa.
Mikäli kone huoneesta kuuluu sirinää se siellä todennäköisesti katit sisukset irti. Korjauksena tähän katti irti, iso leka ja sisukalut pois. Katin puuttuminen ei haittaa mitään dieseleitten katsastuksessa.
egr
mulla siis on ahtoputkessa painemittari ja kyl se ihan nollaa tyhjäkäynnil näyttää ja ajos ahtaa 0.5 ja vikatilas enempi. mut boksi luulee et tyhjäkäynnilläki on painetta nii mä ainaki ton ymmärsin...
imuilman lämpö oli muute kans kokoajan piikissä eli ei paljo anturin vaihto auttanu..
imuilman lämpö oli muute kans kokoajan piikissä eli ei paljo anturin vaihto auttanu..
boksissa nimenomaan! puhdistelin sitä anturia ja sille menevää letkua, tosi mustaa mönjää sieltä tuli. ei kuitenkaan vaikutusta. käytin boksista kuoria pois ja kyl sen anturin sinne varmasti voisi vaihtaa jos siinä vika on, bosch osa oli ja 3 juotoksella kiinni. vois tietty viel yrittää vielä äkäsemmällä liuottimella (bräkliinillä)
Re: VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Lainataanpa tätä vanhaa topiccia.
VW LT35 2.5TDI (vm 2002, 80kW) hukkaa tehot ajoittain, ilmeisesti turbo tippuu pelistä. Tehot kuitenkin palautuvat ilman virtojen sammuttamistakin. Eilen esimerkiksi teki 300km matkalla tämän pari kolme kertaa, yleensä ylämäkeen kiihdyttäessä ja hetken junnaamisen jälkeen turbo tuli takaisin. Peräkärry oli perässä joten kuormaa oli melko lailla.
Onkohan kyseessä mahdollisesti kuuluisa N75 ongelma vai jotain muuta? Helppoja tapoja lähteä selvittämään ongelmaa? Vikakoodeja ei ole vielä luettu, siihenkin saa Espoossa tarjota apua. Autossa ei ole normi OBD-liitintä vaan pyöreä liitin.
Entä asiansa osaavaa pajaa PK-seudulla, mielellään Espoossa?
VW LT35 2.5TDI (vm 2002, 80kW) hukkaa tehot ajoittain, ilmeisesti turbo tippuu pelistä. Tehot kuitenkin palautuvat ilman virtojen sammuttamistakin. Eilen esimerkiksi teki 300km matkalla tämän pari kolme kertaa, yleensä ylämäkeen kiihdyttäessä ja hetken junnaamisen jälkeen turbo tuli takaisin. Peräkärry oli perässä joten kuormaa oli melko lailla.
Onkohan kyseessä mahdollisesti kuuluisa N75 ongelma vai jotain muuta? Helppoja tapoja lähteä selvittämään ongelmaa? Vikakoodeja ei ole vielä luettu, siihenkin saa Espoossa tarjota apua. Autossa ei ole normi OBD-liitintä vaan pyöreä liitin.
Entä asiansa osaavaa pajaa PK-seudulla, mielellään Espoossa?
Re: VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Kuulostaa enemmän vialliselta maf tai map-anturilta. Jos ecu saa yhtäkkiä tiedon että ilmaa virtaa vähemmän niin se rajoittaa syöttöjä.
Re: VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Jääkö MAF/MAP anturin viasta vikakoodia? Mitään varotusvaloja ei siis syty.
Yli 2000 kierroksilla kuuluu normaalisti kierrosten mukana menevä "tikittävä" ääni joka häviää tehojenkin hävitessä. Tästä ajattelin että vika voisi olla jokin magneettiventtiili tms.
Yli 2000 kierroksilla kuuluu normaalisti kierrosten mukana menevä "tikittävä" ääni joka häviää tehojenkin hävitessä. Tästä ajattelin että vika voisi olla jokin magneettiventtiili tms.
Re: VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Ei välttämättä, saattavat hajota myös juuri noin että näyttävät välillä mitäsattuu-arvoja. Pitäisi diagnostiikalla tutkia ajon aikana mitä ne sanoo.
Re: VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Löysin yhden mahdollisen vian aiheuttajan. Tuo sinisellä kutistesukalla korjattu alipaineletku oli murtunut. Paikkasin sen ja jätin irti kun kävin kokeilemassa autoa. Tehot oli hukassa, ei ehkä niin pahasti kuin pahimmillaan mutta kuitenkin selkeästi. Letku paikallaan auto toimi hyvin.
Olikohan tuo nyt varsinainen vian aiheuttaja vai erillinen vika?..
https://www.dropbox.com/s/zaiklwku45bz93h/IMG_20170815_110708.jpg?dl=0
Olikohan tuo nyt varsinainen vian aiheuttaja vai erillinen vika?..
https://www.dropbox.com/s/zaiklwku45bz93h/IMG_20170815_110708.jpg?dl=0
Re: VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Hyvinkin mahdollista. Alipainesäiliölle menevä letku, se poikki/irti niin vuotaa koko systeemin täyteen ilmanpainetta eikä mikään alipaineella ohjattava järjestelmä (N75, jarrutehostin) toimi oikein.
Re: VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Okei, kiitos vastauksista.
Viikonloppuna ollaan taas lähdössä reissuun kärryn kanssa, katotaan katosiko vika. Hankalaa kun vika on päällä vain satunnaisesti.
LT:ssä on pyöreä diagnostiikka liitin, toimiiko VAG-COM jos tuohon hommaa adapterin normaaliin OBD-liittimeen?
Viikonloppuna ollaan taas lähdössä reissuun kärryn kanssa, katotaan katosiko vika. Hankalaa kun vika on päällä vain satunnaisesti.
LT:ssä on pyöreä diagnostiikka liitin, toimiiko VAG-COM jos tuohon hommaa adapterin normaaliin OBD-liittimeen?
Re: VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Kuulopuheiden mukaan kyllä, mutta volkkarin väylää puhuvat vain ECU ja IMMOn ohjainlaitteet. Muut vaatii mersun vehkeet.
-
- uusi tulokas
- Viestit: 1
- Liittynyt: 26.8.2017 19:50
Re: VAG-COM: ahtopaine säätö ero ?
Itsellä oli ahtoputkessa halkeama joka aiheutti tehojen pudotuksen noin 13sekunnin kohdalla, kun kaasu oli painettu yli puolenvälin. 10sekunnin kohdalla kun nosti kaasun ja painoi uudestaan pohjaan niin ei lyönyt missään kohtaan tähän vikatilaan... Tehoihin halkeama ei juuri vaikuttanut ennen kyteytymistään vikatilaan.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 42 vierailijaa