Jarrua ja kaasua samaan aikaan.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

Jarrua ja kaasua samaan aikaan.

ViestiKirjoittaja paaton » 27.9.2006 19:49

Saksalainen insinööri on suuressa viisaudessaan päättänyt, ettei noin saa tehdä.

Tuo moottorin "sammutus" toiminto täytyisi kuitenkin saada kytkettyä pois ennen talven tuloa.

Mitenköhän tuo mahtaisi onnistua? Autohan on Tdi passat 1z koneella.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.9.2006 19:58

Tämä kiinnostaa minuakin. Onnistuuko toiminnon poisto esim. vag-comilla?

mkm
-
Viestit: 702
Liittynyt: 11.12.2003 17:40

ViestiKirjoittaja mkm » 27.9.2006 20:01

Siis antaako kuitenkin polkea molempia polkimia yhtäaikaa vai onko mekaanisesti estetty (kuten penareissa, siis vanhemmissa on tehty).

Una
-
Viestit: 992
Liittynyt: 15.2.2004 16:58

ViestiKirjoittaja Una » 27.9.2006 20:02

aiheesta on keskusteltu täällä aiemminkin, etsikää itse, minä en jaksa nähdä vaivaa puolestanne.

Ugemi
-
Viestit: 181
Liittynyt: 22.11.2005 10:14

ViestiKirjoittaja Ugemi » 27.9.2006 20:19

molempia siis voi toki polkea yhtä aikaa, mutta jalka jarrulla kaasu katkeaa pois.. Muistaakseni lopputulos on, ettei saa pois, ainakaan mitenkään helposti. Ainut keino lienee ohittaa joku asentotunnistin tjs ja sitä kautta...

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 27.9.2006 20:20

Antaahan se juuri sen verran jarrutella kaasun kanssa, että perän saa irti ja sen jälkeen mennäänkin varmaan 3 sekunttia moottori sammuksissa. Käy muuten tie kapeaksi.

Eikä tuota ainakaan kovin helpolla haulla löytynyt.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.9.2006 20:25

Ei täältä mitään vanhoja topikkeja haulla löydä. Googlen välimuistista korkeintaa jotain rippeitä saa ongittua, mutta foorumilta ne on kyllä jo kadonnut.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 27.9.2006 20:29

ns. jarruvalokatkaisimessa on muutama kärkipari, ja yhdestä niistä tieto saadaan poikki. oikea johto vain poikki.
Alunperin tuo on tehty vakionopuden säätimelle ja elektroniselle kaasupoljimelle "hätätieksi" vikatilanteissa.
Mutta asiaan, tuota ei tarvitse poistaa välttämättä, sillä ns. tuplaklikki kaasupolkimelle, ja kaasu toimii jarru päällä. Vaatii hivenen opettelua, mutta onnistuu helposti.
Jarru päälle ja pumppaa kaasua, niin se on siinä.

TRF
-
Viestit: 159
Liittynyt: 30.7.2003 14:45

ViestiKirjoittaja TRF » 28.9.2006 11:49

ja jos joutuu välillä himmaan jarrun seuraakin sitte jo aika paljon ohjelmaa kun tilanne resetoituu. Ei hyvä. Minkähän värinen piuha pitää poikkasta?

P.i.t
-
Viestit: 2028
Liittynyt: 15.5.2004 19:23

ViestiKirjoittaja P.i.t » 28.9.2006 12:03

itsellänihän tuo antaa kierroksia samanaikaisesti jarrun kanssa,sitä en ihmettele lainkaan kun noita sähköjä katsoo mutta sen sijaan eilen ihmettelin isän passatin myös sallivan tämän toiminnan,sen ei pitäis ees olla mikään swappijuttu. no saapahan isäntäki tulla vasurilla talven. säästyinpä siltäkin kytkimen ohitustutkinnalta...:)

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 28.9.2006 14:43

Katkon tuossa vknlopun aikana noita johtoja, niin katsotaan miten käy.

Onneksi tuo jarru ei vielä ole sähköinen, hautasi mersukin sen keksinnön aika nopeasti.

mattigr
-
Viestit: 744
Liittynyt: 4.8.2003 17:20
Viesti:

ViestiKirjoittaja mattigr » 29.9.2006 10:38

^Tarkoitat kai siirsivät sen lisävarustelistalle.

Rässä
-
Viestit: 47
Liittynyt: 14.9.2004 1:43

ViestiKirjoittaja Rässä » 29.9.2006 11:09

^ OT mutta eikös se mersulta poistunut kokonaan juurikin siksi kun nykyään samat hommat voidaan hoitaa normaaleilla jarrujärjestelmilläkin. Siis tuo levyjen kuivaus yms. Käsittääkseni tuota ei mersuihin enään saa. Tarvii miettiä itsekin tuota jarruhommelia, autohan on etuvetoinen mutta kun siitä ei taka/nelivetoista voi tehdä niin olis mukava että sillä voisi talventullen pitää niin hauskaa kuin vain etuvedolla on ylipäätään mahdollista. Käsijarruhan on tunnetusti vain pysäköimistä varten.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 29.9.2006 14:41

Jarruvalo katkaisija on siis kaksi piirinen. Jarruvalo piiri: Kytkeytyvä + ja ECU piiri katkeava maa. Kun siis painaa jarrupoljinta niin katkaisija yhdistää plussan jarruvalolle ja katkaisee maa tiedon ECU:lle.
Jos menee katkaisemaan tämän johdon niin ECU luulee että
jarrua painetaan koko ajan.
Modaus kannattaa tehdä katkaisijalla, jonka kautta yhdistää "ohi" jarrukatkaisijan kun haluaa vasurijarrutuksia tehdä.
Joissain autoissa on ilmennyt seuraava vikakoodi: Jarrupaine liian suuri.
Ja cruise ei toimi oikein jos piirin vaan yhdistää... eli ei mene pois päältä jarrua painettaessa.

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 29.9.2006 17:11

Kyselin itsekkin tuota, ja tosiaan alkaa hälytyksiä tulemaan jos katkaisee tuon johdon.
Onnistuisikohan tuo toisesta päästä, eli voisikohan ecua ohjelmoida millään tapaa?

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 30.9.2006 21:19

http://forums.tdiclub.com/showthread.ph ... 780&page=2

Ei siihen taida olla muuta järkevää ratkaisua kuin tuo kaasupolkimen "klikkailu".
Tulee jaloille kiire.
Ilmoitelkaahan, jos keksitte jotain.

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 30.9.2006 23:31

JAD kirjoitti:Jarruvalo katkaisija on siis kaksi piirinen. Jarruvalo piiri: Kytkeytyvä + ja ECU piiri katkeava maa. Kun siis painaa jarrupoljinta niin katkaisija yhdistää plussan jarruvalolle ja katkaisee maa tiedon ECU:lle.

paaton kirjoitti:Kyselin itsekkin tuota, ja tosiaan alkaa hälytyksiä tulemaan jos katkaisee tuon johdon.
Onnistuisikohan tuo toisesta päästä, eli voisikohan ecua ohjelmoida millään tapaa?

Niin?, katkasee johdon ja maattaa sen pysyvästi, ei nää ecu mitään enää. UGH!

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.10.2006 14:08

Toiminnon saa myös pois ohjelmaa muuttamalla.

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 1.10.2006 19:39

Juurikin tuota tarkoitin, eli voisi estää vaan ecua lähettämästä syötön katkaisu käskyn.

Tippuukohan cruise vielä jarrusta pois, tuon jälkeen?

Ja mitenkäs tuo käytännössä onnistuu?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.10.2006 20:08

Muuten toimii aivan normaalisti.

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 1.10.2006 22:25

Ei johtoa ei tarvitse maadoittaa, se on jo maissa. Katkaisija katkaisee maan. Eli riittää kun jättää katkaisijan välistä pois (tavallaan). Vakionopeudensäädin ei tällöin voi tietää milloin jarrua painetaan. Ja ABS/EPS saattaa hermostua.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 1.10.2006 22:43

Paras tulee kun homman tekee ohjelmallisesti, muuten alkaa vikakoodia pukata...

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 2.10.2006 9:33

Eipä siinä mitään klikkailuja tarvita kun tuo jarrupolkimen painallushan pudottaa moottorin kierrokset alas kun siina moottorissa on niitä kierroksia (enempi ku tyhjäkäynnillä), eli ecu saa tiedon vain kun poljin liikahtaa ei sen jälkeen eli pidettäessä. Yksinkertaisesti ennen jarrutusta päästää kaasupolkimen ylös, painaa jarrua ja lisää kaasua. Eli koko homma kestää n. 0.2 sek eikä siinä rataaikaa tuhlaannu juurikaan.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 2.10.2006 10:34

Mitäs / minkäs purkin ohjelmaa pystyy tuolta osin ja kuka/missä muuttamaan?
Päteekö myös 4Motioniin jossa vikakoodi jää sekä moottorinohjauksen että haldexin ohjauksen muistiin?

Tommoiset kaksoispoljennat on varmaan ihan jees kuivalla asfaltilla, mutta jos lumella, loskassa tai vetisellä jäällä rupeat tommoista pelleilemään niin kyllä siinä poppelit kutsuvat tai sitten ei ole vielä menty pidon rajoilla..

Itselläni on ollut koko auton ajan ensimmäistä paria viikkoa lukuunottamatta katkaisija välissä ja myös abs:n välissä , mutta ainahan se parempi olisi jos saisi hoidettua tuon "siististi" ja ilman piippaavia engine workshop varoituksia, vikakoodeista ja vilkkuvaloista nyt puhumattakaan..

sakarivo
-
Viestit: 222
Liittynyt: 23.3.2005 23:35

ViestiKirjoittaja sakarivo » 2.10.2006 21:20

mutta jos lumella, loskassa tai vetisellä jäällä rupeat tommoista pelleilemään niin kyllä siinä poppelit kutsuvat tai sitten ei ole vielä menty pidon rajoilla..


no minkäs ihmeen takia tollasella kelillä tarvii edes kyseistä "ajotyyliä"

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 2.10.2006 23:42

Ei sitä tarvitsekkaan. Muistaa vaan pitää esp:n, abs:n ja sutimiseneston päällä.

Jos putko tosiaan tiedät miten tuo onnistuu ohjelmoinnilla, niin valista meitä tyhmiä.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 3.10.2006 10:11

no minkäs ihmeen takia tollasella kelillä tarvii edes kyseistä "ajotyyliä"


Eiköhän tuo nyt kerro ihan kaiken tarpeellisen, mutta ettei tunnu turhalta vinoilulta niin mihin kuivalla asfaltilla tarvitsee vasemmanjalanjarrua? Eiköhän se ole kuitenkin huonomman pidon omaavilla pinnoilla joilla sitomisesta on enemmän hyötyä..

Mutta toki tuon ohjelmallisen puolen muutos kyllä kiinnostaa, pari vuotta sitten törmäsin ammattilaiseen, joka ilmoitti että kyllä onnistuu, mutta se ei kyllä useista yrityksistä huolimatta tuottanut tulosta sillä kertaa.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 11.10.2006 23:05

1z antaa ainakin sillon painaa molempia yhtä aikaa kun aloittaa painamaan jarrua ja nostaa heti kaasun pois ja lyö uudestaan "pohjaan" niin sen jälkeen ei puudu jos pitää jarrua koko ajan pikkusen...

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 13.10.2006 23:12

Kun tuota jarrua pumpataan koko ajan mutkaisella tiellä talviaikaan, niin menee hankalaksi siinä vielä joka välissä pumppaila kaasuakin.

Tuossa 1z on onneksi aivan normaali jarruvaloanturi, eli taitaa olla ainut keino laittaa siihen vaan katkaisija väliin. Hurjalta tuntuu, mutta minkäs teet...

edit: eli kizmou tarkoitit että pitäisi jalkaa sen verran jarrulla, että valo palaa. Noinhan se varmaan myös toimii, mutta hankalaa tuokin.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.10.2006 15:35

Eiköhän tuossakin ole toinen kytkin boksille?

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 14.10.2006 17:48

On siellä varmaankin vielä jarrupolkimella toinen anturi, mutta tuo säiliön anturi on vain 2-napainen.

Eli silloinhan kannattaisi laittaa kytkin sille ecun anturille, niin jarruvalot toimisi vielä normaalisti?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 14.10.2006 18:16

Tuo säiliön anturi ei kerro muuta kuin että neste on lopussa, sitä voit huijata ihan vapaasti :)
Siellä polkimella on kaksi anturia toinen on sellainen isompi joka on jarruvalolle ja toinen pienempi joka on ECU:lle, mutta jättää vikakoodin jos jompikumpi ei ole toiminnassa.

paaton
-
Viestit: 82
Liittynyt: 14.4.2005 20:16

ViestiKirjoittaja paaton » 14.10.2006 19:43

No kele! Säiliössähän se onkin, eikä sylinterin päässä.
Onneksi jätti tuon vikakoodin, että muistin käydä ABC:llä hakemessa nestettä. :)

tuna
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.4.2004 20:40

ViestiKirjoittaja tuna » 30.10.2006 22:39

Anteeksi kun sotken aihetta. Mutta voiko sekoileva jarruvalokytkin aiheuttaa tuon syötön katkaisemisen? 3 kertaa nyt muutaman kuukauden aikana vaihdettu tuo kytkin ja viimeisen oireilun aikana (jarruvalot siis joko ei palaneet tai paloivat auton ollessa sammutettuna) ilmeni aamuisin tuota hyytymistä josta täällä kyselinkin toisaalla. Eli ihan kuin syöttö katkeaisi yllättäen kesken vedon, palautuu kun päästää kaasun ja painaa uudestaan.

Muutaman päivän jouduin ajelemaan ilman jarruvalojen sulaketta kun valot paloivat jatkuvasti, tuona aikana tuota hyytymistä en havainnut, onkohan siis yhteyttä?

YV:näkin voi vastata niin ei sotketa oikeaa aihetta.

tuna
-
Viestit: 23
Liittynyt: 2.4.2004 20:40

ViestiKirjoittaja tuna » 4.11.2006 14:24

Ei ole tullut yhtään vastausta tuohon edelliseen kysymykseeni.. Eli katkaiseeko jarruvalokatkaisijalta tuleva tieto bensan syötön kun jarruvalot syttyy palamaan?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 4.11.2006 14:53

kyllä katkaisee


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 94 vierailijaa