VW Transporter 1.6TD viritys

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

VW Transporter 1.6TD viritys

ViestiKirjoittaja Pex| » 1.6.2006 10:00

Elikkäs vähän neuvoja miten sais lisää potkua tollaseen kulkuneuvoon? Hukkaporttia olen kiristäny ja ahtopainemittari näyttää 0.7bar ja ei sen yli ole millään noussut, alkaisikohan by pass päästämään ettei nouse ton yli? Turbo tuossa on KKK K14 ja välijäähyä ei ole (vielä) mutta mahdollisimman pian sellasen hankin.
Syöttöä ei ole ruuvattu isommalle kun on muutenkin savutusongelmaa kun turbo falskaa öljyä kompurapuolelle ja sitä kautta koneeseen ja tietenkin savutus on mahtava. Uuden turbon ostan kun saan vaan tarpeeks rahaa ja pysyn ihan tuossa K14 ettei tarvi mitään muutoksia tehdä. Ahdonalanen syöttö löytyy ja se lähtee aika aikasin tuuppaamaan lisää soossia koneeseen.
Alkuperäsellä putkella ei meinannu auto liikkua mihinkään alle 0.5bar mutta kun tein suoran putken niin alkoi löytyä alavääntöäkin. Ja lisänä alkoi kuulua turbon vihellys kivasti ;)
Apuja kaivataan että miten moisesta myllystä sais tehoja irti rikkomatta konetta ja kuinka paljon voi turvallisesti saada tehoa. Jostain threadista luin että tosta koneesta olis otettu ~100hp ja hyvin toiminut.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 3.6.2006 9:33

Mulla on golfissa sama kone ja sama ahdin syöttöä on nostettu ja imusarjan venttiili tukittu mikä aukea muistaakseni 0.8bar ahdot on mulla 0.9bar
entisessäkään golfissa ei ne noussu sen korkeammalle,vaikka syöttöä oli reilummin
käännetty.

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 3.6.2006 9:51


Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 5.6.2006 14:30

Uuden turbon ja välijäähyn saa niin alotetaan virittäminen.. Ahtojen pientä nostoa ja syöttöä sopivasti ettei kauheesti savuta. Välijäähylle ajattelin että kun ei sitä kunnolla saa laitettua mihinkään ilmavirtaan niin pellistä väsään sellasen "tunnelin" joka ohjaa ilmaa jäähylle ja vaikka samaan "tunneliin" varaosa-autosta puhallin puhaltamaan että ilma jäähtyy paikallaan ollessakin ;)

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 5.6.2006 14:55

Laittelehan sitten kuvia asennuksista, etenkin sen välijäähyn sijoitus kiinnostaa, kun oma tölkkikin kaipaisi välijäähyä. Sijoitus vaan on hakusessa. Ehkä joku h e l v e t i n leveä, mutta matala jäähy sinne auton alle...?

Näitähän oli joskus jotain vesijäähdytteisiä välijäähysettejäkin, joille oli oma vesikiertonsa ja veden jäähdytin auton etuosassa.

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 5.6.2006 15:05

Mä oon miettinyt että jos ja kun sitä välijäähyä jossain vaiheessa ruvetaan tähän sijoittamaan niin yksi erittäin varteenotettava vaihtoehto olisi tehdä takarenkaan etupuolelle aukko (ritilä tms luonnollisesti eteen, jotenkin mahd. huomaamattoman näkösesti) ja auton sisäpuolelle pellistä "moottoritilan laajennuksen" tms kotelon johon välijäähy sijoitetaan. Ideana siis että kyljestä virtaa ilma sisään jäähylle ja joko renkaan etupuolelle tai moottoritilaan aukko poistuvalle ilmalle. En kyllä tiedä mahdollisista säännöksistä koskien moottoritilan jatkamista että onko tällainen suunnitelma ylipäätään mahdollista toteuttaa mutta se on tähän mennessä ollut paras idea mihin olen päätynyt. Auton alle en sitä sijoittaisi missään nimessä kun itse ainakin ajelen huonommassakin maastossa ja hiekkateillä ja en usko että se olisi hyvä ajatus

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 5.6.2006 15:52

^ Tuo on käynyt myös minulla mielessä. Vaatishan se peltitöitä, mutta olis melko porno. Tai kun itse en ajatellut siitä mitenkään huomaamatonta, vaan siitä puoli metriä takarenkaan edestä alkaisi 10-20 senttiä leveä peltikaistale kääntymään sinne sisään, mallia Ferrari F40. Siihenhän voisi vielä laittaa rivoituksen, mallia Testarossa. :-D

Tuskin tarvii lupia tuollaiset peltityöt. [Mutu]

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 5.6.2006 16:08

Testarossa-kylki vois olla aika porno XD Sillä lupa-asialla mä meinasin sitä että eikös moottoritiloista ole jotain säädöksiä olemassa kuitenkin. Eli jos tuon väsäis saman tilan yhteyteen niin silloinhan moottoritilan etupeltiä joutuu muuttamaan ja siitä esittämäni kysymys että onko se sallittua? Projektiosastolla ainakin minin tulipeltiä oli mielestäni siirretty ja se vaati muutoskatsastuksen tai jotain.. en tosiaan ole omia fantasioita pidemmälle tuota hommaa ajatellut :)

Wuzzy
-
Viestit: 241
Liittynyt: 15.7.2004 16:39

ViestiKirjoittaja Wuzzy » 5.6.2006 16:36

Niin no, reikähän siihen moottoritilan etupeltiin pitäis tehdä. Siihen reikään tulis se jäähdyttävän ilman ottoputki/-kouru ja moottoritilan puoleiseen päähän putkea se jäähy.

Siinä tosin on se pakoputkikin aika lähellä lämmittämässä. Siis jos kuskin puolesta oli kyse. Apukuskin puolella olis tilaa reilummin, mutta tulee piiiitkät ahtoputket turbo<-->jäähy.

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 6.6.2006 9:32

Eilen alottelin ahtoputkien tekemisen ja sijoitan välijäähyn vetarin etupuolelle kuitenkin niin että se on vetarin tasolla ettei pitäis vaikuttaa vaikka olis vähän huonompi maasto niin ei ole jäähy vaarassa... Ja teen auton alle "scoopin" joka ohjaa ilmaa välijäähylle auton alta. Ahtoputket teen 40mm haponkestävästä putkesta. Välijäähyltä imusarjalle menevän putken tein eilen (alkupään kun ei vielä tiedä oikeen miten välijäähyssä on tulot). Putki menee muutaman sentin päästä pakoputkea mutta tuskin se kuitenkaan lämmittää ahtoputkea. Kuvia olisin ottanut mutta oli kamera vähän hukassa mutta aamulla se löytyi autosta :) Yllättävän hyvää hitsata tuo haponkestävä (en ole koskaan saanu yhtä hyvää saumaa hitsattua :)). Kuvia napsin tänään kun se kamera löytyi. Perjantaina käyn hakemassa välijäähyn niin pääsee tekemään putket loppuun..

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 6.6.2006 11:42

Tuli tuossa mieleen että tarviiko muutoskatsastaa auto jos asentaa jälkikäteen välijäähyn vai pitääkö aina katsastukseen ottaa välijäähy irti ja laittaa oma letku takasin? Työkaverille kun puhuin projektista niin kommentti oli "kyllä se kohta keulii" :D Se oliskin kiva jos sitä potkua niin paljon sais :) Työt kutsuu mutta illemmalla varmaan ilmestyy kuvia projektista..

edittiä.. Sain töistä lainaan mittakellon niin pääsee säätämään syötön ainakin tarkasti kohdalleen :) Eikös syötön ajotuksellakin saa lisää tehoa kun säätää sopivasti myöhäselle/aikasemmalle? Vai olenko ymmärtänyt väärin.. Olisko kellään arviota paljon vois tolla setupilla saada tehoa irti tosta myllystä? Eli Syöttöä isommalle, 9x21x22cm välijäähy ja ahtojen nosto.
Viimeksi muokannut Pex|, 6.6.2006 15:15. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

K.Puska
-
Viestit: 40
Liittynyt: 1.4.2005 0:10

ViestiKirjoittaja K.Puska » 6.6.2006 15:09

Pitää muutoskatsastaa.
Ja jos ko. mallia ei ole saanut tehtaalta välijäähdyttimellä, nii pitää muutoskatsastaa teholapun kanssa... (tai näin ainaki itsellä).

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 6.6.2006 15:14

Eli välijäähy otetaan irti aina kun viedään määräaikaiskatsastukseen ;) Kun en ole niin varma että meneekö muutoskatsastuksesta läpi tolla suunnitellulla systeemillä :D

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 6.6.2006 17:40

Putki menee muutaman sentin päästä pakoputkea mutta tuskin se kuitenkaan lämmittää ahtoputkea
Pakko puuttua. Itse kun irroitin omasta projektista vähän aikaa sitten tuon korisarjan niin huomasinpahan vaan että oli monesta kohtaa takaata muovi sulanut mitä ihmeellisimpiin muotoihin pakoputken lämmöstä, vaikkei edes ihan parin sentin päässä olekaan. Tietysti kun ajattelee niin sulaminen on varmaan tapahtunut ajon jälkeen paikallaan ollessa eikä ajon aikana jolloin myöskään ei ole väliä kuinka paljon ahtoputket lämpiää :)

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 6.6.2006 18:17

Niin ja ne putket on tosiaan haponkestävää terästä että ei ne ole moksiskaan pienestä lämmöstä :D Menen väsäilemään putkea ja nyt otan kamerankin mukaan :)

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 6.6.2006 19:07

Niin enhän mä sitä meinannut että niille putkille mitään tapahtuisi vaan että jos kuulerilla olis tarkoitus saada ahtoilman lämpötilaa laskettuakin niin..

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 6.6.2006 20:19

Aivan joo :) Tuli tehtyä turbolta imusarjalle putki tai lähtö turbolta kun ei vielä tiedä miten menee putket välijäähylle.. Tein muutoksen suunnitelmiin tossa eli vedän imusarjalle putken vetarin ja pakoputken alapuolelta koska sieltä kautta onnistuu helpommin. Putken alkuun ei tarvinnu tehä muutoksia mutta loppu piti katkasta että tekee mutkan että menee sopivasti.. Kuvia en jaksa alkaa nyt lisäilemään kun pitää alkaa nukkua et jaksaa huomen töissä.. Jos huomenissa heittelis niitä nettiin. Olkaa kärsivällisiä

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 6.6.2006 21:46

Tossa mietin että jos availis varaosa-auton syöttöpumpun niin sais selville et miten se toimii.. ja jos vaikka keksis siltä jotain mistä vois olla hyötyä metsastyksessa :D vaikka ahdonalasen syötön karaa että miten se pelittää ja vaikka kokeilla muokata jotenkin.. Kyllä ainakin hommaa riittää kun säätää ennakon ja purkaa syöttöpumpun ja kattelee mitä sinne vois tehdä.. Ensimmäisenä tuli mieleen että jos nokkalevyä sais muutettua niin että olis suurempaa syöttöä tms. Nesterpään karasta Kaipaisin tietoa kun ei oikeen tuu päähän et imten se vaikuttais? Tavaraa saa kyllä lukemieni perusteella koneeseen mutta ei välttämättä oikeisiin aikoihin oikeen verran..

edit. Viel nestepäästä että millanen se on ja voisko sitä vaikka porata isommaks vai onko joku tarkka laitos?

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 7.6.2006 21:19

Ensimmäisenä tuli mieleen että jos nokkalevyä sais muutettua niin että olis suurempaa syöttöä tms. Nesterpään karasta Kaipaisin tietoa kun ei oikeen tuu päähän et imten se vaikuttais? Tavaraa saa kyllä lukemieni perusteella koneeseen mutta ei välttämättä oikeisiin aikoihin oikeen verran..

edit. Viel nestepäästä että millanen se on ja voisko sitä vaikka porata isommaks vai onko joku tarkka laitos?


Nestepää on erittäin tarkka laite, ei pysty porailee isommaksi. Koko nestepään voi vaihtaa kyllä isommaksi. Nokkalevylle ei tarvi tehdä mitään, vakio toimii oikeen hyvin.

Lue noita 1.6 TD ja 1.9 TD viritys yms. topicceja läpi, niistä löytyy rutkasti juttua.

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 9.6.2006 12:53

Tänään pitäis saada välijäähy matkahuollon kautta toivon mukaan.. Jos saan niin tulee vietettyä varmaan pari hetkeä hitsin äärellä ja auton alla :p Voi kyllä käydä niinkin että heti kotiin päästyä päätyy nukkumaan ku kova työviikko takana :/ Mutta informaatiota pistän miten projekti edistyy. Ja kuvia laitan kun muisten/jaksan.

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 10.6.2006 23:51

Nappasin tossa turbon irti kun se falskaa öljyä ja ei ollukaan stefa menny rikki vaan koko turbo oli laakereiltaan niin väljä ettei tosikaan. Huomenissa täytyy koittaa laittaa öljyputket tukkoon ja pako- ja imusarjoihin putket että saa olla vaparina niin kauan että saa uuden turbon..

edit. Ja se välijäähy ei ehtinyt tulla vielä mutta maanantaina sitten :)

palikka2
-
Viestit: 262
Liittynyt: 1.1.2004 14:18

ViestiKirjoittaja palikka2 » 11.6.2006 8:43

sivuttais välystä siinä turbon akselissa onkin ja sen öljy tiivistää... eikä pieni huohotus vanhassa ahtimessa ole paha asia... kunhan vaan ahtaa eikä ääntele pahemmin.

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 11.6.2006 13:07

korjus/tarkennus siis akselin suuntaista välystä ei saa olla mutta radiaalista välystä kuuluu olla jonka öljy tiivistää

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 12.6.2006 9:32

Nyt on kuvia netissä. Kuvat löytyy täältä. Välttämättä ei toimi kokoajan koska serverissä on jotain ongelmia ollu vähän aikaa ettei ole kunnolla toiminu..
Eilen säädin syötön ennakon kohdilleen ja kun koitin käyntiin niin kauheesti puski savua ja pitkän sahaamisen jälkeen vasta lähti käyntiin. Johtunee siitä ettei ole turboa antamassa lisää ilmaa ja syöttöön en koskenu niin läheskään kaikki polttoaine ei palanut.. Tänään säätelen syöttöä pienemmälle ja jos jaksan teen mutkan pakosarjalta pakoputkeen että voi ajellakin vähän aikaa vaparina.. Ja ilmanputsari täytyy jotenkin kehitellä paikalleen.

edit. Kuinkahan paljon (kierrosta) pitäs vähentää syöttöä kun otti turbon irti vai pitääkö vaan kokeilemalla ettiä sopiva? Olisko edes jotain suuntaa antavaa määrää?

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 12.6.2006 12:09

Taas oli sellanen tilanne ettei ihan joka päivä satu sellasta.. Olin soittamassa matkahuoltoon että joko on tullu paketti (välijäähy) mutta en ehtiny ku ne jo sieltä soitti että tullu paketti :D Harmi kun en ehdi hakea vielä tänään sitä kun menee matkahuolto kiinni jo 1400 :/ no huomen onkin sitten paljon tekemistä ja tänään kova odotus ;)

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 12.6.2006 17:56

Sain sittenkin haettua tänään välijäähyn ja tietenkin heti sovittelemaan :) Ei oikeen löydy paikkaa auton alta mutta sain idean että laittaa takatilan lämmittimen tilalle ja hakee vielä syncrosta toisen puhaltimen niin saa ainakin tarpeeks puhallusta jäähylle.. Täytyy jotkut reiät tehä putkille ja varmaan lattiaan reiät josta tulee viileetä ilmaa ulkoa..

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 13.6.2006 9:35

Tuli tuossa mieleen että jos laittais jäähyn auton alle vaakatasoon eli että ilma ei mene suoraan läpi mutta ilmavirta kuitenkin menee siinä.. Jäähdyttääkö tarpeeks tällä setupilla?

ja vähän lisäystä.. Mitenköhän on.. Onko ihin KKK K14 vastaavassa turbossa samanlaiset laipat vai täytyykö alkaa ite tekemään moista? Kun tiedossa olis (ehkä) yks ihin turbo.. Garrett 3 löytyis kans mut taitaa olla vähän turhan iso tohon tölkkiin :D Ja siihen ainakin pitäs tehä uus laippa (ilmeisesti).

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 14.6.2006 11:57

Ei löytynytkään ihin turboa eli pitää odottaa ens viikkoon että saa uuden turbon. Olis ollu kyl Holsetin hx40 mutta se on vähän turhan iso ja maksaa 450€ ilman hukkaporttiakin :S
Eilen aloin tekemään telinettä välijäähylle auton alle. Laatikossa on pituussuunnassa sopivasti 2 korvaketta sivuilla ja 1 reikä jengoilla keskellä laatikkoa. Niihin kiinnitän telineen johon tulee välijäähy. Eli teline koostuu lattaraudasta joka menee korvakkeiden väliin ja siitä menee laatikon keskellä olevaan ruuvireikään joka tukee systeemiä.. Sitten pituussuunnassa olevaan lattaan poikittainen latta johon tulee korvakkeet johon kiinnitetään väläri pulteilla. Jäähy tulee aika vaakatasoon ja "pituussuuntaan" eli että lähdöt on edessä ja takana.. Mutta sen saa kuitenkin vähän pystyasentoon että ilma virtais vähän siitä läpikin. Lisäks teen joko pellistä hitsailemalla tai alumiinista poppeilemalla "skoopin" joka ohjaa ilmaa paremmin jäähylle. Ajattelin että olis hyvä lisäks laittaa auton alle jotain kumimattoa sopivan matkan päähän jäähyn etupuolelle ettei lentele kiviä jäähyyn.
Kuvia otan tänään kun taas pääsen tekemään projektia ja laittelen nettiin kun ehdin..

jerrij
-
Viestit: 1232
Liittynyt: 24.7.2003 0:45

ViestiKirjoittaja jerrij » 14.6.2006 21:35

Eiks tää kannatas laitta tonne projekti osioon?

härdelli
-
Viestit: 381
Liittynyt: 10.2.2006 23:21

ViestiKirjoittaja härdelli » 14.6.2006 22:20

mä oon kanssa ihmetellyt mikset jatkanut projektitopicciasi tämän asian kanssa :?

Pex|
-
Viestit: 157
Liittynyt: 5.4.2006 7:11

ViestiKirjoittaja Pex| » 15.6.2006 9:30

Joo pistetääs yleisön pyynnöstä tää tonne projektiosioon.. Tässä on aikasempi topic jossa on koko auton projektista ja sinne jatkan tätä..


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 157 vierailijaa