2.5 TDI AEL, Volvo uutta turboa.

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

2.5 TDI AEL, Volvo uutta turboa.

ViestiKirjoittaja D5252T » 27.5.2006 18:20

Everytin tuosta autosta 190 hp 10 asteen ulkolämpötilassa ja mustaa tulee vähän liikaa. Nyt pitäisi saada vähän kiluja vaihdettua. Erityisesti turbon vaihto kiinnostaa muuttuvasiipiseen. Mikä turbo kävisi tuohon helpoiten olisiko jopa tarjolla "bolt-in" mekaniikan puolesta. Turbohan on Volvossa todella helpossa paikassa. Pakosarjan muokkaaminen ei kiinnosta. Siipien ohjaus kiinnostaisi softalla, anturitiedot vaikka kaapparilla johdoista. Valonviejä luetteli jo toisessa threadissa turboja, mutta oliki niistä mitkään softalla ohjattavia?

Onko tietoa tuosta Volvon välijäähystä? Käsittääkseni on sama kuin 850 T5R:ssä. Eli onko sen vaihtamiseen tarvetta? Luulisi olevan aika hyvä.

Kytkin menee tietty jossain vaiheessa, mutta voisihan sitä maksivääntöä leikatakin ja lisätä sitten tehoalueelle. Ja vaihtaa sitten kuin särkyy. Syötön ohjaus onnistuu myös softalla.

Pakopuolen muokkaaminenkin onnistuu, mutta vain jos on välttämätöntä. Volvolandiassa porukka ei pitänyt kovin hyödyllisenä, kun siellä oli kaveri vaihtanut takaäänenvaimentimen.

Entäs uudet suuttimet? Nekin järjestyy kyllä, ilmeisesti turha harkita mitään muuta kuin raceja. Aluksi voisi tehdä ilmankin, kun saisi sitä alavääntöä lisää.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 27.5.2006 19:10

Nuo mainitsemani ahtimet on kolmitieventtiilillä ohjattavia, toki niihinkin voi tehdä softan. Uusimmissa autoissa nuo ohjaussoftat on jo melkoisen hyviä. Suoraa sähköllä ohjattavia löytyy käsittääkseni ainakin 3.0TDI Audista ja isoista Mersuista.

Eipä tuollanen vakijäähy häävi ole. Itse pitäisin sen vaihtolistan kärjessä ihan koneen kestävyyttäkin ajatellen.

Itse olen pakoputkivirittämisen kannalla. Se on keino auttaa ahdinta hengittämään vapaammin. Vaikuttaa tosin vasta ahtimen kipurajalla.

Itse sain noilla 502 suuttimilla 215hv, kunnes vaihdoin raceihin. Uskoisin noiden kuitenkin riittävän tämän hetken tietämyksellä jonnekkin 250hv tietämille. Tosin sinne kyllä sitten vaaditaan jo muutakin kuin iso ahdin.

Isompaa nestepäätä ja racejahan tuo huutaa. :D

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 27.5.2006 21:16

1. Välijäähy:
- minkä kokoinen ja laatuinen pitäisi olla, että tuli todellista hyötyä verrattuna vakioon?
- hepat(1 aste / 1 hp ?), kestävyys?
- kävisiköhän jokin noista holy smoken kiinan välijäähyistä?

2. Pakoputkiviritys:
- käykö jokin esim. motonetin vaimennin tilalle? halpa pitäisi olla, voiko jättää pakoputken pään vakioksi? että ei näy ulkonäöstä viritys
- katalysaattori: sisuskalut pois ja suora putki tilalle?
- mitä tämä nyt sitten hyödyttää? tuleeko heppoja vai kestävyyttä(mitä särkyy?)

3. Turbo
- osaatko mainita tuollaista sähköisesti ohjattua mallia mikä soveltuisi 2.5 TDIhin?
- pitäisi vääntää alhaalta ja tehoja pitäisi olla, maksimiväännöllä ei niin väliä

4. Nestepää/suuttimet
- nämä jäi sitten aivan viimeiseksi, eli ymmärsinkö oikein, että riittää vakiona 250 hp?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 28.5.2006 21:02

1. 3 x orkkis vähintään tilavuudeksi. Luulisi olevan vaikea mahduttaa, mutta kun lasket sen orkkiksen todellisen tilavuuden niin...

Omissa n. 6 - 10 x orkkis tilavuudet (eri autoissa).

2. Katille suora putki sisään, pöntöiksi läpivirtaavat mallit, hinnan ei väliä. DP saisi olla ainakin 2,5".

Tarkoitus on pienentää pakopaineita. Eli hyötysuhde paremmaksi.

3. Itse tekisin GT22-25vnt ahtimesta. Niissä ainoastaan kolmitieventtiiliä voi ohjata sähköisesti, mutta saatavuus ja hinta kohdallaan. Toi mersun GT23 herää noista myöhiten (n. 1700rpm), mutta toisaalta riittää yli 250hv. Mikään noista ei taida soveltua ilman välilaippaa.

Vnt:n hankaluus on sen nopea ahdontuottokyky, eli paineet tahtoo kävästä korkealla ennenkuin ohjaus kerkeää korjata. Lisäksi vnt:t eivät yleesä tykkää noista ylilyönneistä alkuunkaan. Toisaalta tuo nopea ahdontuottokyky tekee siitä vallan mainion...

4. Näin arvelisin :) Tosin kansi ja vakionokka rupeaa ahdistamaan ennen sitä, samoin ylipitkät syöttöajat (liian pieni nestepää) + yksi muu juttu, josta kerron myöhemmin kunhan ensin testaan asian itse.

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 28.5.2006 21:13

Valonviejä
Mikä olisi helpoin turbo vaihtaa alkuperäisen tilalle?
Paljon vakio hiluilla sais tehoja irti tuosta d5252 koneesta,
Tai ainakin pakoputken muutoksella ja lastulla?

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 30.5.2006 9:47

Taitaapi 150hv transportterin ahdin pakosarjoineen olla ainoa, mutta siirtää ahtimen melko vaikeaan ellei mahdottomaan paikkaan. Sopimattomuutta ei tarvitse pelätä, sillä sovituslaippa + hieman hitsaustaitoa ratkaisee asian helposti. Volvossa tuo ahdin on vielä niin mukavasti esillä.

Joissain Transporttereissa ahdin on kyllä vielä helpommassa paikassa ;)

Kaverin Volvosta penkitettiin Karalassa 192hv, 420Nm pakoputkivirityksellä. Täytyy muistaa että penkkitulokset vaihtelee penkeittäin, mutta antaahan tuo suuntaa.

tdi 00
-
Viestit: 137
Liittynyt: 9.9.2003 21:51

ViestiKirjoittaja tdi 00 » 31.5.2006 11:35

Kyllähän tuo 192hv ja 420nm riittäisi ainakin aluksi.
Pakoputken aioin tehdä avaramman tai alkup. vaimentaja pois.
Nyt on Psi:n boxi kiinni ja egr tukittu. Kesällä menen Karalallle lastuttamaan.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 31.5.2006 13:22

Ajattelin laittaa suoraa putkea katilta eteenpäin. Käykö bilteman haitaripakoputki (kestää 600 astetta). Olisi ainakin helppoa saada muotoon. Volvon putken ulkomitta 60 mm. Ilmeisti sisämitaltaan 55 mm kävisi tuohon?

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 7.6.2006 23:04

Vaihdoin koko putkiston kattin jälkeen. Suoraa putkea koko matkan. En saanut mitään eroa perstuntumaalla enkä mittaamalla. Ahdot ei nouse ainakaan nopeammin, mieluummin toisinpäin.

D5252T
-
Viestit: 174
Liittynyt: 5.2.2004 14:56

ViestiKirjoittaja D5252T » 8.6.2006 12:51

Nyt tekee sellaista, että kierrokset nousee ja auto ei kiihdy samaan tahtiin. Tämä tapahtuu jossain 3500 RPM jo 3-vaihteella. 5-vaihteella 2000-3000 RPM ei tallaista tapahdu. Eli voiko tämä olla kytkimen luistamista? Luulisi, että luistaisi 5-vaihteella maksimivääntö alueella. Ennen putken vaihtoa tällaista ei tapahtunut (voi tietysti olla, että on kytkin kulunut).

Sitten tekee sellaista, että tehot häviää kokonaan vedätyksessä. Voiko tämä olla jotain ilmamäärämittarin tekemää jekkua? Ahtopaineanturi (n.1.4 bar) ja evry siis käytössä (paljon mustaa).


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 144 vierailijaa