Passat 1.9 PwD -02 aut. nykii ja savuttaa tasakaasulla

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tube
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2006 9:13

Passat 1.9 PwD -02 aut. nykii ja savuttaa tasakaasulla

ViestiKirjoittaja tube » 5.5.2006 10:09

Autoni, 92 tkm ajettu Passat 1.9 TDI (96kW) -02 automaatti nykii tasakaasulla. Nykimisen aikana kierrokset seilaavat ylös alas noin 200 rpm:n verran. Aluksi oireet ilmenivät 1400 rpm:ssä ja etenkin loivassa ylämäessä tai kevyesti kiihdyttäessä, mutta nyt sitä tapahtuu jopa 1800-1900 rpm:ssä 80-90 km/h vauhdissa ja lähes tasamaalla. Nykyään taustapeilistä näkyy mustia savun pölähdyksiä nykimisen aikana. Hyvänä puolena on, että nykyään lähes kaikki pitävät riittävää turvaväliä.

Nykiminen lakkaa, kun painaa vähän lisää kaasua, jolloin kierrokset nousevat. Isommilla kierroksilla auto pelaa ihan hyvin ja tehoakin on mielestäni normaalisti. Oireet alkoivat noin 500 kilometriä 90 tkm huollon ja jakohihnan vaihdon jälkeen.

Auto on käynyt kahdella merkkikorjaamolla, jotka molemmat tulivat siihen tulokseen, että ongelmat ovat automaattivaihteistossa tai sen turbiinissa. Mitään vikakoodeja ei saatu, mutta näkivät testeriltä momentin muuntimen lukitusasteen, joka vaihteli nykimisen aikana. Onko tosiaan niin, että merkkikorjaamolla ei osata enää tehdä muuta, kuin kytkeä testeri kiinni ja odottaa vikakoodia? Eihän kaikista vioista edes tule vikakoodia.

Kävin näyttämässä autoa automaattien korjaukseen erikoistuneessa pajassa, jossa kaveri tutki ja koeajoi sitä ilmaiseksi pari tuntia ja oli sitä mieltä, että vaikuttaa ennemminkin käyntihäiriöltä ja että merkkiliikkeiden diagnoosi on vähän heppoinen. Olen samaa mieltä. Ffp:n ja UltimateVW:n palstoja selatessa olen havainnut, että moottorinohjaus ja automaattivaihteisto ovat niin naimisissa keskenään, että esim. häiriöt ahtopaineissa voivat vaikuttaa vaihteistovioilta. On myös vähän outoa, jos turbiini luistaa tai arpoo lukitusastetta maantievauhdissa, kun painaa aavistuksen lisää kaasua tai ajaa yhden asteen ylämäkeen. Vedonhan pitäisi olla lukittu kiinteäksi tuossa vauhdissa? Kierrosluku kyllä täsmää niihin automaattivaihteistovikoihin, joista muutkin ovat kirjoitelleet, mutta ei tämä esim. täristä vaan nimenomaan nykii.

Onko ehdotuksia, mitä vielä voisi yrittää? Onkohan pääkaupunkiseudulla testerin tai VAG-COM:in omaavaa korjaamoa, joka osaisi tehdä muutakin kuin odottaa vikakoodia testeristä?

Tai jos joku pääkaupunkiseudulla omistaa VAG-COM:in ja tuntee näitä vehkeitä, niin olisin valmis maksamaan avusta.
Luultavasti parempi tapa käyttää rahansa, kuin merkkiliikkeen testerileikit joita ei pääse edes itse todistamaan. Jätä vaikka privaattiviestiä.

Hyviä arvauksiakin saa heittää. Pitäisi vissiin itse osata kertoa vika tai ainakin vinkkejä korjaamolle mennessä. Itselläni ei ole kokemusta autojen roplaamisesta. Vaikka palstoja selatessa ovatkin mahdolliset vian aiheuttajat kuten MAF, EGR, ahtopaineensäädin, juuttuvasiipinen turbo, tukkeutunut ilmansuodatin jne. tulleet tutuiksi, niin en edes tunnistaisi niitä konepellin alta.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 5.5.2006 21:26

2,0 TDI man. A4:ssa oli just samainen oire. Nyki tasakaasulla, ja kun sitten koski kaasuun ja moottori lähti lopulta vetämään, niin todellakin sumensi taustapeilin. Vikakoodi oli EGR-venttiilin toiminnasta. Nollasin sen, ja jostain kumman syystä ei enää oireillut sen jälkeen.

tube
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2006 9:13

ViestiKirjoittaja tube » 8.5.2006 21:48

No niih, kun tästä romusta hajosi seuraavaksi ilmastoinnin painekytkin ja kylmäaineetkin olivat vähissä, oli taas aika vierailla pajalla. Samalla pyysin vielä kerran tutkimaan tuota nykimistä ja savutusta. Löytyi viimein moottoriin liittyvä vikakoodi: lämpötila-anturi väitti moottorinohjaukselle, että ilman (imuilman?) lämpötila on -40 astetta. Anturi vaihdettiin ja nykimiset loppuivat lähes kokonaan.
Ihan aavistuksen verran sitä on vieläkin havaittavissa, mutta se loppuu ennen kuin ehtii kunnolla alkaakaan.

Savutus sen sijaan tuntui lisääntyvän entisestään eli kaipa siellä on jotain edelleen hiukan pielessä.

Osaisiko joku selittää, missä tuo lämpötila-anturi on ja miten sen antamat lukemat vaikuttavat moottorin ohjaukseen? Entä miksi se aiheutti nykimistä ala-kierroksilla?

Hirvittää ajatellakin kuinka suuria hukkainvestointeja olisi tullut, jos olisin uskonut merkkiliikkeitä (suolaisin arvio taisi olla 4500 euroa). Nyt selvisin muutamalla kympillä.

EDIT: Eipäs vähentynytkään. Nykiminen ja savutus jatkuvat ihan entiseen malliin. Ilmeisesti autolla oli vain hyvä päivä.
Viimeksi muokannut tube, 14.5.2006 22:14. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 8.5.2006 23:48

Imuilman lämpötila-anturi on imuilman putkessa yleensä näkösällä paikalla . Ainoa liitin kyseisessä putkessa. Kaippa se kylmän/kuuman ilman suhteen muuttaa polttoaine/ilma suhdetta? Savua kait ei oo vaarallista, kunhan määrä pysyy samassa lukemissa muiden dieseleiden kanssa? Nykimiseen alakierroksilla ei ole tietoa.

goodis
-
Viestit: 202
Liittynyt: 20.1.2005 18:10

ViestiKirjoittaja goodis » 9.5.2006 19:46

Itsellä oli myös jonkin verran nykimistä pumpparikoneessa ja mietinkin et mikähän tällä kertaa on rikki. N75, siivet jumittaa turbossa tai jotain muuta.

Sattuipa olemaan eräs kerta koneen suoja irti ja ajattelin et otan EGR:n alipaineletkun irti ja katon et tuleeko jossain vaiheessa vikakoodeja. No vikakoodeja ei ole ilmestynyt ja kaiken lisäksi nykimen hävisi kokonaan. Myös veto alkaa aiempaa alhasimmilta kierroksilta, koska nytten kaikki pakokaasu pyörittää turboa eikä osa niistä palaudu kiertoon. Tulin siihen tulokseen että EGR-venttiili sopivassa kuormituksessa takertelee, josta nykimen johtui. Kovemmassa kiihdytyksessä nykimistä ei esiintynyt.

Sopivan hetken tullen otan imusarjan irti ja tutkailen, että minkämoinen tervakerros sieltä tälläkertaa löytyy.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 9.5.2006 20:49

Tämä kuullostaa sen verran mielenkiintoiselta, että kertokaa ihmeessä mistä sen pumpparissa löytää tuon imuilman lämpötilan anturin!?
Vai onko jonkun muun kanssa samassa?

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 10.5.2006 1:16

Eikös se ole MAP:n kanssa samassa, aivan kuten muissakin missä on erillen MAP.

tube
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2006 9:13

ViestiKirjoittaja tube » 11.5.2006 15:01

Pääsin nyt tutkimaan potilasta VAG-COM:lla, mutta kokemuksen puuttuessa on vähän vaikeaa sanoaa, mikä on normaalia ja mikä ei. Kaikilla kierroksilla ahtopainekäyrä seuraa aika hyvin ECU:n pyytämää. Kiihdytyksessä toteutunut MAF-käyrä seuraa myös hyvin ahtopainekäyrän muotoa. MAF- ja EGR-arvoissa on hiukan kysyttävää.

1. Lusikka pohjassa (kuitenkin siten ettei automaatti tee kickdownia) 4-vaihteella 1500-4000 rpm ECU pyytää MAF:lta korkeintaan 850 mg/R:ää. Specified-käyrä on siis alun jälkeen vaakasuora viiva. MAF:in antamat arvot pyörivät kuitenkin 1000:n ja 1200:n välissä.

Kuva:
http://personal.inet.fi/koti/timo.sillanpaa/passat/Kiihdytys1500-4000rpm-4vaihde.PNG

Onko normaalia, että MAF pyytää korkeintaan 850:tä 130 hv TDI:ssä? Onko hyvä ja normaalia, että MAF antaa paljon suurempaa arvoa kuin pyydetty?

2. Nykimiskierroksilla 1400 rpm:n tuntumassa tasakaasulla MAF- ja EGR-arvot tekevät aikamoista sahausta. ECU:n pyytämä MAF-arvo sahaa muutamassa sekunnissa alle 250:stä lähes 750:een. Toteutunut MAF-arvo sahaa vielä enemmän, koska MAF antaa lähes tuplasti pyydetyn arvon. Sitten ECU pyytääkin sitä nopeasti alas "joo kiitos kiitos, riittää jo". EGR tekee samanlaista sahausta päinvastaisessa rytmissä ja niin sen kai pitää ollakin. Aika suuria ovat kyllä nuo EGR:n heittelytkin, sillä EGR duty cycle heittelee 4.8%:sta (kiinni?) 85%:een (auki?).

Kuva:
http://personal.inet.fi/koti/timo.sillanpaa/passat/1400rpmTasanopeusArvot.PNG

(huomaa että selain näyttää sen todennäköisesti ensin pieneksi skaalattuna)

Jälkimmäisessä kuvassa on keskellä tyhjää, kun keskeytin logituksen hetkeksi.

Mitenkäs muilla? Näinkö sen pitää ollakin?

tube
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2006 9:13

ViestiKirjoittaja tube » 11.5.2006 19:09

Itse itselleni vastaten. Aiempien keskusteluiden perusteella näyttää olevan aivan normaalia, että vaikka MAF-pyyntö on vain 850, MAF raportoi paljon sen yli.

Mutta voikohan MAF valehdella lukemat todellista suuremmiksi, koska ne huitelevat 1180:ssä, vaikka vauhtia on 50 km/h pintakaasulla loivassa ylämäessä? ECU pyytää samalla hetkellä vain 680:tä. Tämä kai tarkoittaisi sitä, että ilmaa olisi vähemmän kuin ECU odottaa, jolloin polttoainetta syötettäisiin liikaa ilmaan nähden ja siitä seuraisi savutus ja nykiminen?

No tämä on vain moottoreista mitään tietämättömän päättelyä sen perusteella, mitä on palstoilla tullut vastaan.
Viimeksi muokannut tube, 12.5.2006 7:46. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 11.5.2006 22:54

EGR-venttiili taitaa temppuilla. Otapa letku irti siitä kirkkaasta pyöreästä peltimutikasta joka on imusarjassa kiinni. Työnnä letkun tukkeeksi vaikka sopiva pultti testailun ajaksi. Jos tuo ei vielä auta niin EGR putki tukkoon molemmista päistä sokeilla peltilaipoilla. Seuraavaksi ahtopaineen säätö tarkkailun alle. Solenoidin ja kaikkien alipaineletkujen vaihto ja lopuksi ahtimen putsaus.

tube
-
Viestit: 17
Liittynyt: 5.5.2006 9:13

ViestiKirjoittaja tube » 14.5.2006 22:09

Tuhannet kiitokset TDIfreak, EGR:n alipaineletkun tulppaus lopetti nykimisen ja savutuksen! Ilmeisesti EGR on kerännyt sisäänsä töhnää, kun imuilman lämpötila-anturi oli rikki ties kuinka kauan ja kone kävi liian rikkaalla. Olisi pitänyt tajuta aiemmin jotain olevan vialla, kun auto lähti kuin tykin suusta ja kulutus oli 9,1 litraa sadalla. Täytyy väsätä pellistä laippa, koska ei tuota letkua voi oikein irtikään jättää katsastukseen mennessä, sen verran näkyvällä paikalla on.

Kuinkahan paljon tulppaus hidastaa moottorin lämpenemistä? Tarkeneeko talvella?

Johtuiko savutus siitä, että vikuroiva EGR päästi ilman joukkoon enemmän pakokaasuja kuin ECU luuli, jolloin happea oli liian vähän polttoaineen kunnolliseen palamiseen?

Kukahan olisi maksanut, jos olisin alkanut vaihdattaa turbiineita ja vaihteistoja merkkiliikkeiden diagnoosin perusteella ja sitten olisi huomattu ettei auta mitään. Viimeistään nyt menetin kokonaan uskoni merkkihuoltoihin ainakin muissa kuin rutiinihuolloissa. Huomenna on pakko kuittailla samalla kun käyn vaihdattamassa ilmastoinnin painekytkimen. "Oletteko ikinä kuulleet sellaisesta kuin EGR..."

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.5.2006 23:14

Kaupunkiajossa ei tarkene, maantiellä pienellä pakkasella menettelee. Tehe laippa väliin, pois ensimmäisten pakkasten alettua ja takas ku alkaa tyttölöillä hame lyhenemään. Ei varmaankaan ole paha rasti ottaa sitä venttiiliä poies ja kattoo miltä se näyttää. Mikäli pahasti paskanen, niin pesu luikkarilla paikallaan.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 14.5.2006 23:27

Joskus osuu... ;)
Tunge letkun sisälle tulppa ja letku takaisin kiinni kelloon niin katsastussetä on tyytyväinen. Sopivan kokoinen kuula tai pultinpätkä ilman kantaa toimii hyvänä tulppana. Koko systeemin tulppaaminen on tietysti varmin keino välttää pakokaasun vuodot puhtaan ilman sekaan.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 79 vierailijaa