EGR:n poistaminen

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

flektinelonen
-
Viestit: 13
Liittynyt: 24.1.2006 23:02

EGR:n poistaminen

ViestiKirjoittaja flektinelonen » 23.4.2006 0:08

kun nyt tuntuu tuo EGR:n poistaminen olevan muodissa, niin mitä ko. modauksesta hyötyy? kulutus, teho?

ajattelin laittaa sokkolaipan, entä letkun tukkiminen?

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 23.4.2006 0:35

http://www.autowiki.fi/index.php/EGR-venttiili
tuossa jotain ja haulla löytyy lisää asiaa...

kaistapää
-
Viestit: 242
Liittynyt: 18.3.2006 13:52

ViestiKirjoittaja kaistapää » 23.4.2006 9:24

mietitääs tota EGR:ää silleen et jos olet ruokailemassa ja joka toinen lusikallinen on paskaa niin et sinäkään siitä tykkää.samahan se autossakin.sori vaan ruma nimi tolle ulosteelle.tukkii paikat(imusarja jne.)

pipo_esa
-
Viestit: 1803
Liittynyt: 7.8.2003 8:24

ViestiKirjoittaja pipo_esa » 23.4.2006 11:08

Egr:rän takia imusarja näytti tuolta

http://kotisivu.dnainternet.net/esaeer/ ... usarja.jpg

Mulla on nykyään lapin kulta tölkistä tehty laippa tukkimassa egr:rää

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 23.4.2006 12:22

Mie laitoin vain kaks sokeaa laippaa enkä tukkinut letkua. Joku kertoi että PD:ssä letkun tukkimisesta tulee vikakoodia. Onko letkun tukkimisesta enää mitään lisähyötyy, jos EGR on tulpattu jo sokeilla tiivisteillä?

flektinelonen
-
Viestit: 13
Liittynyt: 24.1.2006 23:02

ViestiKirjoittaja flektinelonen » 23.4.2006 12:48

kyllä näytti aika hurjalta. mahtaakohan imusarja puhdistua itsekseen edes ajan kanssa...

onko EGR:n tulppaamisella vaikutusta kulutukseen/tehoihin? kun volvon 5-syl koneissa ovat saaneet ainakin hyötyä tippuneen kulutuksen muodossa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 23.4.2006 13:23

Mulla ainakin moottorin sitkeys pienillä kuormituksilla ja pienillä kierroksilla lisääntyi. Ennen tuntui pahalta ajaa alle 1900 kierroksen nopeuksilla, nyt menee 1600 kierroksen jälkeen ihan mukavasti.

Kyllähän tuollainen ero voi vaikuttaa helposti kulutukseen, jos voi käyttää suurempaa vaihdetta.

Vessu
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.3.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Vessu » 23.4.2006 16:18

Eli ATD koneiseen PD ei voi käyttää tuota EGR:n tulppaamista?
Onko vaihtoehtoja mitä voisi tehdä?
Tuo imusarja oli aika hurjan näköinen.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 23.4.2006 16:26

Kyllä voi poistaa lähes kaikista -02 ja alle. Vm -03 ja tuoreemmat ei sitten välttämättä menekkään toisella kädellä..

jad
-
Viestit: 2019
Liittynyt: 3.11.2003 18:56
Viesti:

ViestiKirjoittaja jad » 23.4.2006 16:29

EGR aukon kuristus onnistuu. Kuristimme yhdessä EGR kanavan 8mm. Ainakin ahtopaineet kohoavat ripeämmin. Öljyhuohotuksen voi aina ulkoistaa (vastoin ympäristö sääntöjä). Eli omassani (bensa) öljyhuohotin menee auton alle, haistelkoot takanatulijat :) Öljyhöyrythän juuri "liimaa" nuo EGR:n tuomat hiukkaset tyylikkäästi imusarjaan.

Vessu
-
Viestit: 44
Liittynyt: 8.3.2006 19:04

ViestiKirjoittaja Vessu » 23.4.2006 19:16

Eli mikä olisi se "vaikeampi" versio ,auto tosiaan -05 1,9TDI PD?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 23.4.2006 21:11

.
Vaikeampi versio on se helpompi, vie auto lastettavaksi, niin säätävät samalla sen kierrätyksen minimiin.

Mulla on ohjelmasta käännetty kokonaan poikeen, Mika Karala/turbotec.

Mesessä näyttäisi menevän silläkeinon, että alipaineohjatuista egr,stä voi tulpata.
Sähköisesti ohjatuista täytyy ohjelmalle tehdä "jotain".
Olisko volkkarin systeemit samanlaiset.
.

missisx
-
Viestit: 48
Liittynyt: 12.3.2005 19:32

ViestiKirjoittaja missisx » 23.4.2006 21:26

Minulla AVF koneessa EGR-alipaineletkun tulppaus nosti kulutuksen 5,7-->6,3 litraan (maantieajoa, pitkällä jaksolla mitattu, ajotavassa ei muutoksia)
Mikä taikahan tuossa kulutuksen nousussa on??

-koneen lämpiäminen hidastui olennaisesti ja kaupunkinopeuksissa lämmöt laskee hetkessä.
-alavääntö parani ja n. 2000 kierroksen hujakoilla ollut "nyppäys" jäi kokonaan pois. (mukavampi ajella)

Hurjan näköinen oli täälläkin tuo imukanava ja julmettu nokimöhkäle siinä sulkuventtiilin varressa.

mico
-
Viestit: 577
Liittynyt: 1.9.2004 23:56

ViestiKirjoittaja mico » 23.4.2006 21:36

Millä nuo noet ootta saaneet helpoiten liuotettua irti? Itelläki ventossa aika nokinen imusarja jos jaksais sen joskus putsata.

missisx
-
Viestit: 48
Liittynyt: 12.3.2005 19:32

ViestiKirjoittaja missisx » 23.4.2006 21:47

Joku oli liotellut löpöastiassa pari päivää ja sitten pesu painepesurilla!

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 27.4.2006 21:03

kuinkas iso urakka tuo tukkiminen on, joutuuko sitä kaivelemaan kauan jostakin ? vai onko vaihto operaatio ihan plug & play tyylinen

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.4.2006 21:35

^^Siis EGR:n tarkoitushan on tuoda imupuolelle jo palanutta seosta. Sylinterissä tämä jo palanut seos on vain täytteenä jotta puristukset pysyy. Polttoainetta ei tarvitse ruiskuttaa niin paljoa ja näin saadaan kulutustakin pienemmäksi. Mutta käsittääkseni suurin syy on se, että saadaan palolämpötiloja paljon alemmaksi jolloin ei synny erittäin haitallisia typen oksideja (NOx) ja näin saadaan päästöjä pienennettyä.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.4.2006 21:36

Moottorinsuoja pitää otta irti. Sitten riittää näppärät sormet ja kuusiokolo avain. Itse ostin VW-tiskiltä uudet tiivisteet, mutta entisilläkin pärjää. Mulla oli valmiiksi teetetyt laipat, mutta vanhoja tiivisteitä on hyvä käyttää laippojen mallina.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 27.4.2006 22:26

kim.kouvo: En usko että egr ainakaan vähentää polttoaineen kulutusta lämpimällä koneella. Kylmällä voi olla eri asia, kun moottori lämpee egr:n avulla nopeammin normaaliin käyntilämpötilaan. Enkä usko että palanut seos sylinterissä auttaa vähentämään syötettävän polttoaineen määrää, mihin se muka perustuisi?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 27.4.2006 23:05

älä Jukka kysy noin tarkkasti. Jotain tollasta itseasiassa just tänään opettaja höpisi koululla. Pitääkin kysyy tarkemmin.

Joo no ehkä se just vaikuttaa kylmällä koneella sen verran kulutukseen alentavasti että missisx:in mainitsema ero kulutukseen tulee

klundin
-
Viestit: 26
Liittynyt: 26.9.2004 23:10

ViestiKirjoittaja klundin » 28.4.2006 10:14

EGR:n tarkoituksenahan on juurikin vähentää NOx:ien syntyä. Kun osa pakokaasuista (joka siis ei enää reagoi palotapahtumassa) johdetaan takasin imuilmaan, ei sylinteriin mahdu yhtäpaljon happea kuin tavallisesti ja tästä johtuen NOx:ia syntyy vähemmän. Palotilan huippulämpötila alenee myös hieman, tämä taas johtuu pakokaasuissa olevasta hiilidioksiidista (CO2) jonka lämmönsitomiskyky on parempi kuin ilman.

flektinelonen
-
Viestit: 13
Liittynyt: 24.1.2006 23:02

ViestiKirjoittaja flektinelonen » 1.5.2006 2:59

nyt on EGR tulpattu, vääntö alakierroksilla kyllä lisääntyi huomattavasti.
jos nyt seuraava modaus olisi takapöntön poistaminen. se siis ahdistaa? evryä en uskalla tuon autom.laatikon takia asentaa.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 1.5.2006 16:42

Mahdollisimman suoraa putkistoa vaan, turbo ja katti vaimentaa ääniä ihan tarpeeksi.

anoppi
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 10.3.2006 20:04

Entä katsastus?

ViestiKirjoittaja anoppi » 1.5.2006 19:59

"EGR:n tarkoituksenahan on juurikin vähentää NOx:ien syntyä" jos näin on niin eikö katsastus setä mittaa niitä?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 1.5.2006 20:00

EIpähän nuo taida muuta kun nokea mitata tuolla peruskatsastuksessa...

Miikael
-
Viestit: 89
Liittynyt: 29.3.2006 20:53

ViestiKirjoittaja Miikael » 1.5.2006 22:54

Joo ei ainakaa edellisessä kulkineessa(Primera 2.0D) EGR:n tulppaaminen vaikuttanu haitallisesti katsastuksen pakokaasupäästöihin. Aina meni kirkkaasti läpi. Nykyisestä en ole vielä tulpannut.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 2.5.2006 9:38

Omassa kulkupelissä ei ole EGR venttiiliä ollenkaan vakio imusarjakin on jo vaihtunut paremmin virtaavaan. Ei ole katsastusmies puuttunut asiaan katsastuksen yhteydessä. Savutusmittauskin meni kirkkaasti läpi.

eemeli11
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 5.5.2006 19:49

ViestiKirjoittaja eemeli11 » 5.5.2006 19:58

Tervehdys uudelta käyttäjältä, Oma kulkine eri merkkiä mutta samaa konsernia. Eli A4 tdi ahu -koneella.
Tuli vain tuosta EGR:n tulppaamisesta mieleen, että osaako ECU suhtautua muuttuneeseen ilmamäärään kun todellinen MAF:in jälkeinen ilmamäärä muuttuu alkuperäisestä silloin kun EGR:n pitäisi kierrättää kaasuja? Eli pitääkö tulppaamisen jälkeen tehdä joku adaptio muutos tms. softapuolella?

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 5.5.2006 20:38

.
Ei sillä ole mitään merkitystä diiselissä.
Jokatapauksessa, nilkkasuorana, pitäisi sen venttiilin olla kiinni.
.

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 5.5.2006 21:28

AHU koneinen ei tarvii mitäään kikkailuja, ei herjaa vaikka tulppaa koko EGR:n. Uudet autot jostain -04 eteenpäin heittää vikakoodia jos vaan tulppaa eikä tee ohjelmaan muutoksia.

strato03
-
Viestit: 30
Liittynyt: 11.11.2005 23:27

ViestiKirjoittaja strato03 » 13.5.2006 23:29

Mites tossa AJM koneessa. EGR on alipaineella! Onko letkun tukkimisella sama vaikutus jos liittas laipat ? Tuleeko vikakoodi ?? Letkun tukkimisen jälkeen olis helpompi palauttaa talvella normali kuntoon että lämpeis kunnolla !

Pasaatti
-
Viestit: 1424
Liittynyt: 26.1.2005 22:12

ViestiKirjoittaja Pasaatti » 14.5.2006 9:54

Tuossa muistelin lukeneeni jonkun kommentin, et välijäähyn verhoilu talveksi auttaa myös lämpenemiseen. EGR:n tosiaan ollessa pois käytöstä pata ei käytännössä lämpeä ollenkaan. Talvella piti omasta ottaa sokea laippa pois kesken matkan Rovaniemelle, ku kabiinissa ei lämmin riittänyt huonostikkaan.

Pikku_Paha
-
Viestit: 434
Liittynyt: 25.11.2005 9:52

xXx

ViestiKirjoittaja Pikku_Paha » 15.5.2006 9:40

Omassa AJM koneesta tulppasin pelkän letkun ja mitään vika koodeja ei ole ilmaantunut...

tos
-
Viestit: 2001
Liittynyt: 26.2.2004 15:43
Viesti:

ViestiKirjoittaja tos » 15.5.2006 23:07

siivosin kanssa oman imusarjan:

http://ffp-motorsport.com/bb/viewtopic.php?p=380737

Oli kyl todella p*skainen...

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 15.5.2006 23:19

minä tulppasin 1z koneesta sen letkun mikä tulee oikeasti orkkis ilmanputsari koteloon kun se taitaa jotenkin liittyä egr:ään... meno loppui ihan täysin kone ei vetänyt mihinkään... mikäs sen teki?

Dubsonic
-
Viestit: 2280
Liittynyt: 12.8.2003 12:22

ViestiKirjoittaja Dubsonic » 15.5.2006 23:46

ettei vaan olis ollu huohottimen letku?? arvailua??

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 16.5.2006 6:12

SE letku päästää ylimääräiset alipaineet pois N75 venttiililtä. Jos se on tukossa niin EGR kyllä aukeaa muttei enää mene kiinni. Se tukittava letku menee siihen EGRn päälle sieltä N75 venttiililtä.

kizmou
-
Viestit: 439
Liittynyt: 24.7.2003 21:29

ViestiKirjoittaja kizmou » 16.5.2006 17:27

juu eli egr:ä oli koko ajan auki? ei ihme jos ei liikoja vetenä...=)

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 16.5.2006 17:29

Tuli kanssa sunnuntaina töissä tulpattua tuo EGR. Koneena AHF ja 0,7mm haponkestävää pelliää sinne väliin laitoin.

Imusarja oli kanssa paskanen mutta ei lähellekkään niin likainen kun noi muiden kuvat mitä täällä on ollut. aj. 178tht

Aikaa meni noin tunti ja rälläkällä/poralla sen laipan tein että nämä "laser" laipat ovat aivan turhia jos vain saat pidettyä rälläkkää/poraa kädessäsi !

Homma on itsessään helppo ei tarvitse muutakuin: koneen päällä oleva suojamuovi pois. 10mm räikkää tarvitset tähän.

Sitten 5 ja 6 millinen kuusiokoloavain jolla saa läppäkotelon irroitettuja ja tämän egr:n tästä läppäkotelon pohjasta. Hiukan ahdasta meinasi olla mutta kyllä se silti onnistui kohtalaisen kädettömältäkin jätkältä.

Nyt laippoja on toiv. pian tulossa oikein koneellisesti tehtynä joten minulta niitä saa kohtuullista korvausta vastaan hakea Nokialta, todennäköisesti 0,7mm haponkestävää...

Ajossa en huomannut mitään muutakuin koneen lämpiäminen kesti reilusti kauemmin kuin ennen...

Mustis
-
Viestit: 112
Liittynyt: 23.8.2004 12:39

ViestiKirjoittaja Mustis » 22.5.2006 17:41

Nyt olis laippoja ! 1mm kiiltohehkupelliä. Privaa jos jotakin kiinnostaa tuollainen laippa hommata


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 88 vierailijaa