Dieselin tehokäyriä / dynolappuja

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 14.9.2008 8:16

ei mun mielestä. kaipais ehkä viel enemmän sitä ilmaa ;)

http://juppe.1g.fi/kuvat/HolySmokeDiesel/MVI_2435.avi


ainiin oma laite repi 171hp / 385nm

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.9.2008 8:40

Polossa eilen Motestin dynossa 194hv / 394Nm. Lisään käppyrän kun saan skannattua.

tdi_repa
uusi tulokas
Viestit: 2
Liittynyt: 16.2.2007 18:20

ViestiKirjoittaja tdi_repa » 14.9.2008 13:38

leon asv, ranskanracet,vakio 10mm pumppu,isompi välijäähdytin,
1749vb,avarrettu putkisto,3bar map,kytkin valeo+sintteri,karalan softa,katkoviivalla nykyinen kokoonpano
Kuva

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 14.9.2008 16:34

Eikai täs muuta, mut käppyrä on hieman ystävällisempi edelliseen lappuun
verrattuna. Säätö on onnistunut kun tehot on laskenut. :D

http://evvk.1g.fi/kuvat/Diudi/audi_dyno2_pien.jpg

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 14.9.2008 16:59


rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 14.9.2008 17:06

Milläs ahtimella Hatemin auto on?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 14.9.2008 17:15

HX30 kuoriin tehty hybridi

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 14.9.2008 17:48

vääntöä ei tule niin paljoa hukkis ahtimella, toki paras veto oli 299hv. bosioilla ei tullut enää savua 272hv kohdalla juuri yhtään. nämä ranskan racet mitkä mulla on niin niillä tuppasi ihan sikana savua vaikka painetta kasvatettiin.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 14.9.2008 18:04

Entä ruiskutuskuvio, onko kukaan vertaillut noita keskenään.
Ettei vaan raskanraceista joku ampuisi vähän isompaa pisaraa ja täten savuttaisi, vaikka tehot pysyisikin lähes samoina.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 14.9.2008 19:24

Onko Hatemin perusmoottori vakio vai ei.Lähinnä kiinnostaa että miten pitkälle pässee vakio
lohkolla ja kannella.
Eli lähinnä itsellä mielessä kun on motissa kiinni Bosion 783:t , Välijäähy,Fin turbon tekele,softa.Nyt noin 180kW ja 480Nm. Savun määrä on iso eli ilmeisesti ilma loppuu kesken?
Tulee uusi ahdin jossain vaiheessa mutta mietin vain perusmotin kestoa.
Mitkä on max paineet mitä kokemusten mukaan motit kestävät.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 14.9.2008 19:30

eipä siellä hatemin perus moottorissa ole mitään viri palikoita eli vakio alakerta.

kinnunen= mitenkäs siellä sitten ei bosioilla tullut enempää tehoa. samalla iq arvolla ranskan racet antoi 295. eli tuskin siellä on suurempia pisaroita. ja se on tutkittu (hämeen dieselissä?) että näissä on isompi reikäkoko. huom! tämä ei päde kaikkiin ranskan raceihin. niissä vaihtelee reikäkoko aikas paljon vaikka pitäisi olla 0.260mm. eli laatu vaihtelee suuresti

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 14.9.2008 20:48

Näinkö videosta väärin vai rupesiko yläpäässä kuitenkin savu pienenemään jo noilla ranskiksillakin? Mukavasti kuitenkin yli 20hv tuli noilla lisää ja alavääntökin parani lapuista katsoen selkeesti. Savun määrä on ehkä "himpun" kova, vaikka mikä minä olen sanomaan...:)

Alavääntö (=käyttömukavuus) jää heikohkoksi, joten tupla-ahdinta, isoa vnt:tä tai sitten muita pikkujuttuja ;) tarttis keksiä. Onneksi autos ei kuitenkaan ole mikään möhkö, ja vetoalue on kyllä hienon pitkä, joten kyllähän se antaa anteeksi paljon.

300 on jo nurkan takana...

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 14.9.2008 20:54

teidä sitten miten paljon olisi ollut vara softassa lisätä syöttöä. iq:n säädin hatemille 1.5-2 eli varaa olisi ollut. kyllä se savu vähän siitä väheni kun ahtoja sai mutta silti oli hirveesti sitä savua. nyt pitää kokeilla omassa sitten semmoisella kannella missä on swirliä enemmän kun hatemilla, jos jäädään paljon swirlittömälle niin sitten ajetaan pois minultakin se swirli

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 14.9.2008 20:59

Syöttöpuolen puolesta tuo ohjelma on edelleen sama millä tuli vuosi sitten se 190kw. Ohjelma on tehty VNTlle ja penkissä MAF oli ohitettu diodilla ;) Eli ajettiin sitä pelkästään väännön rajaus ja syöttökartoilla. Ja sitä vääntöä on rajattu sieltä alta 3200 aika reilusti kun tuo laatikko on ollut rikki tai ainakin huono jo pari vuotta. Savutuksen saisi kyllä varmasti pois säätämällä. Ja ehkä vähän paremmin vetoja keskirekisteriinkin. Tuo kun tuntuu nyt siltä että lekalla lyötäisiin takaraivoon siinä vaiheessa kun rajoitus lähtee pois. ahdot nousee suht äkkiä ;)

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 14.9.2008 21:23

Syöttöpuolen puolesta tuo ohjelma on edelleen sama millä tuli vuosi sitten se 190kw.


Oho.

Pumppuna vielä 11millinen, 12mm päällä + 0,260 Ranskalaiset?
Vaiko 14mm?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 14.9.2008 21:43

juurikin tuo 11mm ja 12mm cumminsin pää. ranskalaiset olivat minulta vaan vertailussa. normaalisti bosiot. tästä bosio vs. dsss ultime. nyt tuli sitten tuokin tutkittua. eron kyllä huomaa varmasti

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 14.9.2008 21:57

Elikkä 14mm pää ja DSS-kärjet, niin pitäis alkaa rokkaamaan tosissaan. No eiköhän tosta nytkin ainakin sen verran tietoa taas saatu, että homma etenee ilman turhaa haahuilua.

Sääli että täytyy tapella ton bensahärvelin kanssa eikä aika riitä nakupakun kimppuun. Laatikko lukkoineen ja suorakytkyineen alkais siihen oleen kyllä jo valmis, mutta muuten pelkkiä ideoita vasta pää täys + suurin osa osista hommattu. Täytyy myöntää että veri vetää kyllä kovasti nakuihin päin...

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 15.9.2008 5:02

Minusta alkaa tuntua että ennemmin isommat suuttimet niin ei tarvitse ihan niin paljoa pelätä tuota kierrättämistä. Kumman hyvin on kiinalainen cumminssi pelannut kyllä :D Radalle tekis mieli mutta ei taida enää olla kisoja jäljellä tälle syksylle.

vhol
-
Viestit: 51
Liittynyt: 2.3.2005 12:50

ViestiKirjoittaja vhol » 23.9.2008 19:01

Tuossapa uusin vetäisy.

Kuva

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 23.9.2008 19:23

Milläs setupilla tuo vhollin seatti on?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 23.9.2008 20:04

vhollin puolesta vastaan: t25r, 12mm pumppu ja racet, kuuleri, portattu kansi ja r-koneistuksen nokka+ muut pikku hilppeet mutta aika hyvin kun tuon t25r tuotoksi sanovat sen 250hv bensassa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 23.9.2008 20:30

Tuossa yksi lappu keskeneräisellä paketilla josta puuttuu aika tavalla ahtoja
Kuva

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 23.9.2008 20:35

Tarkennetaan vielä että vholilla Bosio Race520, Pirkosen tekemä kansi ja imunokassa perinteestä poiketen 240/9,0 mm. Pako on standardi 260/9,5.
Tosiaan hyvin lähtee voimaa tolla 42/42 kuulalaakeriahtimella ja 0,49 pakopesällä.
Pakopaineita ei ole virikannella ja nokalla mitattu vielä.

Roger
-
Viestit: 68
Liittynyt: 23.4.2004 16:44

ViestiKirjoittaja Roger » 23.9.2008 21:25

Joko tdi pioneerit on testanut holsetin HE221W tdi:ssä?

vhol
-
Viestit: 51
Liittynyt: 2.3.2005 12:50

ViestiKirjoittaja vhol » 24.9.2008 5:54

Lisätään vielä että ahtopaineet max: 1.7 bar ja savua ei tullut ollenkaan ig: 5.2

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 24.9.2008 20:30

Oukei, no tuo nokka selittää osittain miksi huipputeho jää tuohon 4000 tuntumaan.

Ihan hieno käppyrä kuitenkin. Mitäs sulla on ennakot tuolla huipputehon nurkilla ja jälkeen?

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 25.9.2008 4:45

Kuulemma jotain 17.5-18.5 pyytää maksimissaan.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 25.9.2008 6:22

Tarkka pyynti taisi olla 17.4 ja antaa kyllä saman ennakon mutta jossain vaiheessa toteutunut lähtee pikkuhiljaa hiipimään edelle, taisi olla 4500rpm jälkee missä lähtee edelle.

Jaymz
-
Viestit: 15
Liittynyt: 6.3.2007 12:05

ViestiKirjoittaja Jaymz » 29.9.2008 13:31


valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 1.10.2008 13:15

^Miedot nokat, mieto ahdin...:)

Pempen huipputeho tulee jo periaatteessa 3000rpm, joten kyllähän tuossa parannettavaa pitäisi löytyä.

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 1.10.2008 21:40

L18 wrote:
Tuolla omat käppyrät, vakio ja sen jälkeen softa asennettuna.
Dyno
Autona siis Seat Toledo, ARL-koneella.


Kiinnostais nähdä tämä lappunen, ei vaan linkki toimi enään.

Jos vielä kiinnostaa, niin linkki korjattu.
Lappu

dr_ink
-
Viestit: 877
Liittynyt: 16.8.2005 18:51
Viesti:

ViestiKirjoittaja dr_ink » 4.10.2008 14:55

Kiitoksia. Tuohon oli vaihdettu vain softa?
Vaihdatitko softan tuolla samassa paikassa kun auto on jarruttettu?

L18
-
Viestit: 52
Liittynyt: 22.1.2008 11:56

ViestiKirjoittaja L18 » 6.10.2008 5:46

Joo, autoon on vaihdettu vain softa.
Siitä mitattiin tehot ensin vakiona, sitten kaveri laittoi virisoftan sisään ja ajoi muutaman kerran dynossa ja hieroi sitä ohjelmaa. Ja tuossa tulos.

done
-
Viestit: 7
Liittynyt: 3.12.2007 0:00

ViestiKirjoittaja done » 13.10.2008 21:43

1.6dieseli golffi työnsi ongelmien takia maltillisilla säädöillä 232hv/305nm..

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 13.10.2008 21:54

Mitä ongelmaa?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 13.10.2008 22:15

ahdin on ainakin reilun kokoinen kun on noin vähän vääntöä tai sitten jossain on todella pahasti pielessä. onkos jonkunlaista lappua vedoista. millä kierroksilla antoi tehon/väännön

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 14.10.2008 6:17

eeroa kompataan,epäilyttävän vähän vääntöä joten lappua esiin.

tuikku
-
Viestit: 255
Liittynyt: 27.11.2004 18:16

ViestiKirjoittaja tuikku » 14.10.2008 12:10

.
Aki ja Eero on kovin rajoitteisia, minkä huolestuneena panen merkille..... ;-)

janiI
-
Viestit: 38
Liittynyt: 14.3.2007 15:35

ViestiKirjoittaja janiI » 14.10.2008 12:34

ei tarttee epäillä, olin todistamassa vetoa :), ehkäpä done laittaa lappua kunhan kotiutuu.

TerZi1982
-
Viestit: 1631
Liittynyt: 1.3.2004 0:17
Viesti:

ViestiKirjoittaja TerZi1982 » 14.10.2008 13:25

ei ei kannata luulla että ite on paras ja kukaa ei paremmin osaa tehä ;) helvetin hyvin ykskutosesta ! =)

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 14.10.2008 16:30

305 Nm@5340 rpm = 232 hv.
Eli onhan tuo ihan mahdollista. Mistään alaväännöstä ei tarvinne puhua jos yhdellä ahtimella ollaan liikkeellä.

done
-
Viestit: 7
Liittynyt: 3.12.2007 0:00

ViestiKirjoittaja done » 14.10.2008 16:39

kuvia ei vielä ole. ongelmana läpän toiminta pakosarjassa ja siksi hx35 12lla pesällä ahtaa vasta todella ylhäältä. ja yläkierroksilla pakopaine karkasi läppävian takia. joten max teho 5450rpm ja vääntö 5300rpm. näin vääntö ei ainaakaan tapa. :D

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 14.10.2008 20:52

Onhan sillä ahtimellakin jo ihan miehekkäästi kokoa! Hienot tulokset kyllä 1.6:sta.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 18.10.2008 17:20

Done. Toimiiko läppä väärinpäin, kun kerran ei ahda alhaalta, mutta silti pakopaine romahduttaa vääntökäyrän jo 5300rpm? Eli siis alakiekoilla läppä auki ja yläkiekoilla kiinni?

Komiat lukemat ja varmaan paranevat kunhan saat vetoja yli kuuteentonniin. Käytettävyys on varmaan --öh-- melko vajavainen läpän toimiessakin. Vaikka on kyse kevyestä autosta, niin ykskutosen kaveriksi tuo HX35 ei tulisi ihan ensmäiseksi ainakaan itselle mieleen. :D

done
-
Viestit: 7
Liittynyt: 3.12.2007 0:00

ViestiKirjoittaja done » 18.10.2008 20:19

juup. läppä on ilman ahtoja kiinni mutta sitä ohjaavassa painekellossa on nyt kalvo revenny pahasti ja siksi ei jaksa puskea ahdoilla kunnolla auki ja virtaus paiskaa sen ylä kierroksilla kiinni josta väännön ja tehon rajaus johtuu. ja normaalisti kelloa on ohjattu siten että vasta 2barin paikkeilla aukasee läpän. siksi vääntö niin onneton. joop käyttö mukavuuksista nyt ei mitään hirveitä kehumisia ole. voiman siirto ainakin tykkääpi jos ei ittiä miellytä. :D

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 19.10.2008 16:00

Kaikki rakennelmat tervetulleita, joten miksei ylävetoinen nakukin sopisi joukkoon. Jos vielä saat parhaan tehon yli kuuteentonniin, niin avot.

Vaihdat sitten vielä sen Holsun tilalle GT32V:n ja saat saman huippuvirtauksen, paremman spoolin ja tuplasti miehekkäämmän kokoisen ahtimen, jonka ulkonäkö saa ST mersumiehen alahuulen väpäjämään. Etujousitusta voi joutua kyllä hieman vahvistamaan. :D

rst
-
Viestit: 248
Liittynyt: 28.5.2006 20:30

ViestiKirjoittaja rst » 20.10.2008 16:42

Tänään Amw:llä cordolla, 12mm np holy smoken softa gt 2256, kiina kenno, peltisarja, putkisto. Ahtoa 1.4bar. suuttimina HSD: toimittamat racet, ?

198 hv
412nm
Viimeksi muokannut rst, 21.10.2008 19:43. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 21.10.2008 7:51

rst: Mitkä suuttimet sulla tuossa on?

rst
-
Viestit: 248
Liittynyt: 28.5.2006 20:30

ViestiKirjoittaja rst » 21.10.2008 15:24

Päivitetty.

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 21.10.2008 16:19

rst: HSD:n toimittamat racet tuskin on Bosiot..

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 22.10.2008 7:36

Arvelinkin, jää huipputehot vähän heikommalle noilla.
Silti taitaa savuttaa pirusti?
EDIT:
Hyvän mikroskoopin (jossa joku näyttö, mistä saa kuvan nettiin) voisi tutkailla vähän noita yleisimpiä suutinkärkiä, testikappaleita on varmasti tarjolla kyllä.
Viimeksi muokannut Kinnunen, 22.10.2008 14:15. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 22.10.2008 9:10

Taitaa olla kuitenkin vaan softassa se vika eikä suuttimissa kun voimaa on noin vähän. Painetta voisi nostaa sinne 1.7bar niin jo rupeis kulkemaan

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 22.10.2008 15:33

Olisipa mielenkiintoista viskata tuohon Bosion Racet tai DSS:t ja verrata savutusta ja tehoa. Minä vertaan lähiaikoina 0.240 kokoisia suuttimia, sittenpähän on jotain faktaa noista holysmoke suuttimista.

T4Syncro
-
Viestit: 28
Liittynyt: 18.6.2006 23:35

Transporter T4 Syncro 2.5 tdi teho ja vääntö

ViestiKirjoittaja T4Syncro » 22.10.2008 16:18

Harisen ohjelma, muuten vakio. Kone AXL, josta vakiona 102 hp.

Mitattu teho 150 hp, vääntö 355 Nm

azibi
-
Viestit: 173
Liittynyt: 18.5.2007 9:24

ViestiKirjoittaja azibi » 22.10.2008 17:23

Harisen ohjelma, muuten vakio. Kone AXL, josta vakiona 102 hp.

Mitattu teho 150 hp, vääntö 355 Nm


Ajettiinko tuota rullilla ennen uuden ohjelman laittoa..? Jos näin tehtiin, niin paljonkos vakiosta irtosi?

T4Syncro
-
Viestit: 28
Liittynyt: 18.6.2006 23:35

vastaus edelliseen

ViestiKirjoittaja T4Syncro » 22.10.2008 17:50

Ei mitattu, kun ei ohjelmoinnin ajankohtana ollut pitkälle akselivälille sopivaa 4wd -penkkiä. Todennäköisesti olisi antanut vakiona enemmän kuin tehdas ilmoittaa.

Putko
-
Viestit: 1564
Liittynyt: 1.8.2004 18:23
Viesti:

ViestiKirjoittaja Putko » 23.10.2008 13:38

Kuva
Tuossa G-tecin piirtämä käyrä

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 13.11.2008 20:33

http://www.ohenmaenteho.fi/kuva.php?kuva=seatCordobaSDI_kayra.jpg&palaa=plv_tehonmittaus_autot

ahtoja 2bar eikä tehnyt enempää kun ei riittänyt penkissä vastus, tiellä otti jo huomattavasti enemmän kun kokeilin. pakopaine 1,5-1,6bar. kunhan saa pumpun vetämään kunnolla niin sitten kokeillaan uudestaan 2,5bar paineella. vetopyörä häviö oli tuossa 25hv eli kyllä siellä on hyvästi pyöriltäkin voimaa.

penkkinä ohenmäenteho Iisalmesta
Viimeksi muokannut Eerop, 16.11.2008 11:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

rst
-
Viestit: 248
Liittynyt: 28.5.2006 20:30

ViestiKirjoittaja rst » 14.11.2008 16:15

Huh.. alkaa eerolla ilmeisesti cordo nyhtämään ihan kiitettävästi?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 14.11.2008 17:08

Pikku hiljaa, kyllä tuosta vielä saadaan lisää

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 14.11.2008 18:06

Hienoa Eero! >hakkaa karvaisia käsiä yhteen<

Toi dynossa esiintyvä paineiden tippuminen yläkierroksilla on kyllä ärsyttävä juttu. Nimim. vain 1,3bar huipputehon kohdalla.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 14.11.2008 18:42

Tuo vääntö jää kumman alhaiseksi tehoon nähden? Mikä sitä mahtaa rajoittaa?

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 14.11.2008 19:16

Kiitos kiitos. Voi johtua siitä että veto tehtiin niin että lähdettiin 3000rpm-> ja sillon saatiin hyvä teho mutta huono vääntö. Paras vääntö oli 484nm tehon ollessa 284hv. Nyt pitää vaan tuo pumppu saada viimeiseen tikkiin ja uudestaan penkkiin. Kerro valonviejä missä on vika kun nämä reilulla ahtimella olevat ei nosta painetta penkissä? Tiellä taasen nostaa huomattavasti ripeämmin.

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 14.11.2008 19:33

Penkissä ei riittänyt vastus? Vai suti ,kytkin luisti.
Maantiellä ahdot ylempänä.Nyt viittaa että autolla nopeus huima jotta ilman. vastus vastustaa.
Valaise ystävällisesti, kysyn mä.

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 14.11.2008 19:48

Kyllähän se on niin, että rullilla ei vaan ole tarpeeksi massaa että saataisiin oikein isot turbot puhaltamaan täysillä. Eli konetta ei pystytä kuormittamaan tarpeeksi. Sama ongelma on ollut monella muullakin, oli sitten bensa tai diesel.

Mutta komeat on teholukemat!

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 14.11.2008 21:15

Höpö höpö.Voisko massan puute johtua siitä että autoja ei nidota kiinni niinkuin pitäis.
Etuvetoisen keulan nostoa ei yleensä rajoiteta penkissä niin se on selvä että pito häviää.
Jos on säädettävät iskarit niin rajoita etupään ulosjoustoa ja takapään sisäänjoustoa.
Vakio alustalla voi käyttää edessä liinaa ja takana puupalikoita jotka rajoittaa joustoja.
Ko. penkki kertoo netti sivuillaan penkittäneensä +500 hv. Nido volsu kiinni ja sitten uusiksi.

hatemi
-
Viestit: 533
Liittynyt: 2.7.2005 15:02

ViestiKirjoittaja hatemi » 14.11.2008 22:02

Kyllä se on vaan kiini rullien massasta. Kevyet rullat eivät kuormita moottoria riittävästi, ja koko veto on ohi sekunnissa. Siinä ei ahdin ehdi millään mukaan.

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 14.11.2008 22:19

kyse ei ole mistään "pikku vnt:stä" eli ahdin heräsi 5. Vaihteella vasta 3200rpm jälkeen ja ponkaisi siitä niin että kun portti aukeaa niin ei riitä enää penkin vastus kuormittamaan moottoria riittävästi että pitäisi painetta. Eikä todellakaan pyörä lipsunut. Kitka spärää käytettiin ihan kunnolla ja auto köytettiin paremmin kun yhdessäkään penkissä aikaisemmin. Siinä vaiheessa kun rupesi ahdin heräämään niin veto oli ohi 2.5sec kun katseltiin koneelta vetoja. Kyllähän se pienellä ahtimella on helppo tehdä painetta penkissä kun ahtavat jo paikallaan polkiessa 1bar. Mulla kun ei edes neula nouse vaikka kuinka kenkii

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 14.11.2008 22:41

Nimenomaan...
Noita yllä nähtyjä "höpö höpö" kommentteja kannattaa lukea sopivalla huumorimielellä.
Dynoja on kovin monenlaisia ja todella monissa on rullien massa ongelmana.
Eihän ne pyörät edes pääse luistamaan kunnon vedoissa jos ei rullien massa riitä.
Eli jos ei sudi, muttei ahdakaan -> liian kevyet rullat
Ja jos sutii kunnolla sidottunakin, ei vastaavasti tarvitse epäillä lainkaan riittääkö dynossa vastus.
Se joka epäilee onko erimassaisilla rullilla merkitystä, voi esimerkiksi kokeilla raskaan perävaunun vetoa turboahdetulla autolla. Katsoo sitten mitä tapahtuu vaikka ahtimen heräämiselle kun moottoria kuormittaa tuplamassa.

Aki-76
-
Viestit: 484
Liittynyt: 4.5.2005 15:21

ViestiKirjoittaja Aki-76 » 15.11.2008 7:23

Vielä semmoinen asia että jos on oikein kevyet rullat ja veto on nopea niin myös penkin tarkkuus kärsii siitä koska onhan se selvä jos veto kestää 2sek tai 10sek niin paljon tarkemmin voidaan sitä rullan kiityvyyttä mitatta (ja muita arvoja) hitaamassa penkissä..
Eero kipinkapin sinne motestille.Motestilla on ainenkin riittävän raskas rulla hieman hitaamminkin herääville laitteille.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 15.11.2008 7:56

Näitä koneita pitäis mitata jo moottoridynomossa, niin saatais oikeita tuloksia. Hienot lukemat kylläkin!

rane_69
-
Viestit: 479
Liittynyt: 26.1.2008 21:04

ViestiKirjoittaja rane_69 » 15.11.2008 8:25

Äh juu anteeksi . En taaskaan lukenut asiaa tarkasti. Yritän parantaa lukemistani.
Ajattelin asian ihan eri kantilta eli mielikuvani oli asiasta oli täysin väärä.
Sorry!

zero
ffp jäsen
Viestit: 2100
Liittynyt: 19.8.2003 17:11

ViestiKirjoittaja zero » 15.11.2008 8:34

Alkaa olemaan lukemat lievästi sanoen miehekkäitä, kun puhutaan kuitenkin 1.9:stä siis vielä (vai puhutaanko ;)..)

Kinnunen
-
Viestit: 484
Liittynyt: 27.2.2007 22:46

ViestiKirjoittaja Kinnunen » 15.11.2008 9:47

Imudieselistähän tässä näköjään on puhetta.

Jarno.v
-
Viestit: 218
Liittynyt: 6.9.2004 22:49

ViestiKirjoittaja Jarno.v » 15.11.2008 10:54

Käyttäkää niitä jossain jarrupenkissä esim. stadian penkissä.
Tosin monesti hieman pito-ongelmia tulee, samaten pannu kohtalaisen lujilla pitkässä vedossa. Mut ahdot nousee varmasti :)

Eerop
-
Viestit: 525
Liittynyt: 25.4.2005 20:42

ViestiKirjoittaja Eerop » 15.11.2008 13:20

Kyllä tämä on ihan 1.9 on. Eiköhän tätä ulkoiluteta vielä tämän vuoden puolella uudestaan penkissä

Solmurauta
-
Viestit: 20
Liittynyt: 14.11.2008 8:46

ViestiKirjoittaja Solmurauta » 15.11.2008 18:17

Todella hyvät lukemat 1,9 litran dieselistä.
Mesrun 3 litran ei enää pärjää.

Oltzu
-
Viestit: 174
Liittynyt: 21.9.2003 20:08

ViestiKirjoittaja Oltzu » 16.11.2008 13:18

Oiskohan Tepalmet motorsportin Rototest hyvä laite mitata noita tehoja/vääntöjä. Rajana taitaa olla 1800Nm vääntö. Samalla voisi ajaa simuloituja vetoja esim. varttimaili tai rataolosuhteet. Saisi ulos aika mielenkiintoista tietoa koneen toiminnasta erilaisilla kuormilla.

valonviejä
-
Viestit: 434
Liittynyt: 22.6.2004 23:22

ViestiKirjoittaja valonviejä » 16.11.2008 19:08

Kyllähän toi rullien massan pienuus on paperitulostetta ajatellen huono juttu, mutta itse pidän tärkeämpänä vertailua edellisiin penkityksiin, kuin absoluuttisia numeroita. Tästä syystä (ja muutamasta muustakin) penkitän aina samassa paikassa. Ilmiö olisi kyllä sikäli hienoa saada pois, jotta penkissä pystyttäisiin jäljittelemään tosielämää paremmin ja säädöt saataisiin turvallisesti rullilla kohdilleen.

Asia ilmeni aikoinaan ensimmäisen kerran vaihdettuani pakuuni sen ensimmäisen vnt-ahtimen. Tuolloin tehot pyörivät vasta hieman 200hv:n paremmalla puolella, joten renkaan luisto ym. ei voi liittyä tähän mitenkään. Itse en ole myöskään kohdannut ilmiötä bensa-autojen kanssa, enkä myöskään perinteisellä ahtimella varustetun nakun kanssa, mutta eipä minulla niistä hirvittävää kokemusta olekkaan. Epäilen asian kuitenkin pahenevan seuraavan pakuuni kaavailemani vnt-ahtimen myötä. Se kun on miedosti ilmaistuna iso tähän nykyiseen verrattuna...

Toivottavasti saat Eero ton pumppusi vielä iskuun, niin nähdään ton koneen potentiaali paremmin. Hifistelemällä saatat myös saada heräämisen paremmaksi, sillä 3200rpm spoolaus ei ole kovin kiva käyttöautossa omien kokemusten mukaan, vaikka autosi köykäisyys siinä varmasti auttaakin. Itse uskon/toivon saavani huipputehon seuraavassa rakennelmassani tonne 5500rpm kohdalle ja korvien välissä tuo onkin jo ideoitu. Puuttuu enää pikku toteutus :)

Kane
-
Viestit: 344
Liittynyt: 1.11.2003 20:45

ViestiKirjoittaja Kane » 7.4.2009 18:40

Nostetaanpas tätäkin näin kevään koittaessa....

Onko tuo ahto-ongelma tullut vastaan kaikissa penkeissä, vai vain inertiapenkissä? Siinähän kai tuo rullan paino on ratkaisevassa osassa...

Samaa ongelmaa ei liene pyörrevirta-penkissä, missä sähköisesti jarrutetaan vetäviä pyöriä vastaan pyöriviä rullia. Vastuksen säätö kuulemma portaaton...

Viikonloppuna vaan sain valistusta asiasta, kun olin dynolla... Octaviasta mitattiin 143,7kW/370 nm. Teho ihan ok, mutta huippuvääntö yllättävän matala. Vääntökäyrä oli kyllä muodoltaan ihan ok, eli ei kovin piikittävä. Yritän jossain vaiheessa laittaa käyrän näkyville...
Vedossa ahtopyynti 1,6 bar, toteutui 1,55... Täytyy lyhentää tankoa ; )

Ai niin: VB, frensh race, 11mm pumppu, 3bar mappi, downpipe, ohjelma by Optimec...

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 7.4.2009 20:02

http://www.aijaa.com/v.php?i=3917856.jpg

tuossa on nyt tuo minun cordoban lappu kaikille näkyvillä.

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 7.4.2009 21:38

Hienon säädön jälkeen saatiin semmoista.
Kuva

JukkaA
-
Viestit: 1745
Liittynyt: 18.4.2004 19:57
Viesti:

ViestiKirjoittaja JukkaA » 8.4.2009 19:14

Luonnottoman "pyöreitä" noi karalan penkissä ajetut käppyrät.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 8.4.2009 21:01

Niinpä....

cordobavariotdi
-
Viestit: 247
Liittynyt: 8.11.2007 23:00

ViestiKirjoittaja cordobavariotdi » 8.4.2009 22:44

eipä ne kaikki tehokäyrät nuin siistejä ole mitä siellä ajettu, itekin käyttäny ja nähny muutaman muiden kulkineen niin ei ne aina ole todellakaan tuollasia kuten esim tuo mun auton lappu.

done
-
Viestit: 7
Liittynyt: 3.12.2007 0:00

ViestiKirjoittaja done » 9.4.2009 11:32

1.6dtä tuli penkissä taas vähän kokeiltua.
273hv/404nm tuli vaikka ei ahtoja oikeen nostellut kevyen penkin takia.
liekö rullista tullut vautipyörä ja vastus loppuu kun teho laskee noin aikaisin. pyöränopeus kuitenki lähes 250kmh kun 5.vaihteella piti vetää. tiellä eri ylös kiskoo ja ahtojakin 0.4bar enempi.

http://s659.photobucket.com/albums/uu319/done/?action=view&current=2004kw404nm.jpg

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 9.4.2009 12:46

Millä spekseillä olet 1.6:sta saanut tuollaiset tehot?

TDIfreak
-
Viestit: 1798
Liittynyt: 28.7.2003 13:49
Viesti:

ViestiKirjoittaja TDIfreak » 9.4.2009 12:47

Eikö ole Jäälissä jarrullista penkkiä?

Ville.P
-
Viestit: 76
Liittynyt: 27.6.2007 18:25

ViestiKirjoittaja Ville.P » 9.4.2009 17:02

^Sillon kun itse käytin auton siellä Jäälin Autosäädöllä, niin ei ollut puhetta onko penkissä jarruja, mutta maksimi teho mitä penkissä pysty ajamaan oli 450kW...
Viisammat kertokoot lisää.

Jetman
-
Viestit: 866
Liittynyt: 24.7.2003 17:09
Viesti:

ViestiKirjoittaja Jetman » 10.4.2009 9:44

done: varmaan makia ajettava :D hyvin on kyllä irronnu voimaa!

done
-
Viestit: 7
Liittynyt: 3.12.2007 0:00

ViestiKirjoittaja done » 10.4.2009 10:59

turboj: 12mm, hx35, portattu aaz kansi+nokka ja joitan kiloja rautaa lisää että kestää paikat.

eipä siitä ole oikeen tietoa mikä penkki se on. ei meinaa vastauksia löytyä kun kyselee asioita paikan omistajalta eli tyypillisesti ei kovin puheliasta sorttia. jarrullinen taitaa olla mutta oisko liian pieni sekin. tai ei jaksanu sääjellä vastuksia.

jetman: ihan kohtuullisesti jo ajaa. 318penarin rinnalla luulisi jo ehkä pysyvän.

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 10.4.2009 12:48

318penarin rinnalla luulisi jo ehkä pysyvän.


Vakio sierra 3/4 ahtimella jättää sen. :D

TurboJ
-
Viestit: 966
Liittynyt: 7.1.2005 20:18

ViestiKirjoittaja TurboJ » 10.4.2009 14:51

turboj: 12mm, hx35, portattu aaz kansi+nokka ja joitan kiloja rautaa lisää että kestää paikat.


Mihin on materiaalia lisätty? Onko sleevet laitettu vai mitä tarkoitat lisäraudalla? Mitkä kiertokanget on käytössä, ja kauanko on paketti pysynyt nipussa?

Sami-
-
Viestit: 2025
Liittynyt: 8.7.2004 15:12

ViestiKirjoittaja Sami- » 11.4.2009 14:42

Veikkaisin että jykevä girdle ainakin tukemaan alakertaa ja pitämään lohkon muodossaan.

Onko sleevet laitettu vai mitä tarkoitat lisäraudalla?


Mitkä..?

done
-
Viestit: 7
Liittynyt: 3.12.2007 0:00

ViestiKirjoittaja done » 12.4.2009 11:22

niin girdle ja hiotut laakeripukit, joiden päällä on nyt girdlen kanssa 22mm vahvistusta. öljypohjassa lisäksi pientä tuentaa yms.
veivit on erään jenkkivalmistajan h-profiilit. vakio tuskin kestäisi.

noin 15tkm on ajeltu 3bar paineella ja raskaalla kaasujalalla. toistaiseksi hyvin pysyny nipussa :D

Eicca_
-
Viestit: 504
Liittynyt: 15.11.2004 9:25
Viesti:

ViestiKirjoittaja Eicca_ » 29.4.2009 9:52

done onko toi ihan vakio porauksella oleva 1,6 kone? Hienot lukemat joka tapauksessa =)

done
-
Viestit: 7
Liittynyt: 3.12.2007 0:00

ViestiKirjoittaja done » 29.4.2009 13:24

1mm ylikoossa on. eli lähes vakio.

kt0510
-
Viestit: 176
Liittynyt: 12.12.2007 22:34

ViestiKirjoittaja kt0510 » 2.5.2009 21:09

Kytkimen ja pakoputkiston päivityksen (2,5" kat:sta taakse) jälkeen:

125 kW
393 Nm

se vakiokuuleri...

http://i272.photobucket.com/albums/jj191/kt0510/tehojavnt2942009.jpg

Ei paha ajettava :-)

Edittiä: 1749VB, 3 bar MAP, 520 Race, Karala

diffas
-
Viestit: 873
Liittynyt: 11.4.2008 14:24
Viesti:

ViestiKirjoittaja diffas » 3.5.2009 0:02

Tossahan loppuu veto keskellä aluetta. :)

Sleeper^
-
Viestit: 525
Liittynyt: 20.8.2005 19:39

ViestiKirjoittaja Sleeper^ » 3.5.2009 8:59

On varmaan mielenkiintonen ajetta tuollainen :D Itse en ainakaan ajelisi hetkeäkään tuollaisella kokoonpanolle, vetoja pitäisi olla 2500-5000rpm.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa