Transporter 1.9td piristystä

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

Transporter 1.9td piristystä

ViestiKirjoittaja LTR » 5.4.2005 20:03

Eli kysellääs tällasta vm.2000 1.9td 68hv/140nm portteriin:

Mitkä suuttimet/kärjet voi laittaa ja onko tiedossa mitä muuta ongelmaa mahdollisesti ilmenee jos laittaa jotkut tdi-koneen kärjet?

Välijäähdytin on asennuksessa, egr poistettu ja auto on vakioahtimella, ahtopaine 0.7bar.
Viimeksi muokannut LTR, 23.8.2005 14:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 5.4.2005 20:40

Ainakin tutun caddyn 1.6 koneeseen laitettiin toyotan 2L-T koneen kärjet (2.4turbod) Hyvin toimi Tai ainakin paremmin kuin vanhat loppuunajetut vakiot.

Suurin ongelma tdi-koneen kärkien laittamisessa on että ei taida löytyä sopivia runkoja, ja tehotkin varmaan häviäisi aika täysin (kammiokoneen tappi suuttimet eivät juurikaan kurista virtausta kuten reikä suuttimet)

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 5.4.2005 20:43

Tossa 1.9 TD koneessa on ulkoisesti sama kansi kuin tdi:ssä eli luulisi myös suuttimien/kärkien menevän ristiin?

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 5.4.2005 20:45

Eikun hetkonen vm2000? eikö se silloin ole jo tdi? Vai onko noinkin uusia kammiokoneella?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 5.4.2005 20:53

Pelkkä TD on ja voimaakin nuo hurjat yllämainitut, jotain yhtäläisyyksiä ilmeisesti venton eko-td:n kanssa..

Pistäkäähän infoa jotta saadaan traileri liikkumaan paremmin (nyt konetiellä pitää 50km/h ylämäkiin)

turbo
-
Viestit: 254
Liittynyt: 23.7.2003 16:54
Viesti:

ViestiKirjoittaja turbo » 5.4.2005 21:09

No kai se siten on ABL koneella, jossa kaiken muun pahan lisäksi on olematon 8mm nestepää. Tosiaan kannattaa pysyä ihan normaaleissa tappisuuttimissa oikeastaan melkein suutin kuin suutin käy ei niissä paljoa eroa ole, eli vakio on ihan hyvä samoin 16td-ic koneen ja kutten yllä sanoin nuo nippodenson kärjetkin toimi loistavasti ( ne asennettiin ihan sen takia että semmoiset mulla sattui vähän käytetyt olemaan)

LM
-
Viestit: 985
Liittynyt: 23.1.2004 9:05

ViestiKirjoittaja LM » 5.4.2005 21:18

Miksi olet suuttimiä vaihtamassa?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 5.4.2005 22:19

ABL on juu. Aina siinä on niin onneton nestepää.. kele. Eikä ole edes ahtopainesäätöä pumpussa tai en ainakaan ole löytänyt.

Vaihtamassa siksi kun ei kulje:)
Viimeksi muokannut LTR, 23.8.2005 14:41. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 20.4.2005 11:19

Tämä nyt ei varsinaisesti kuulu tähän,mutta ei viitsi uuttakaan topiccia avata tälle eli sopiiko eko-td venton koko pumppu suhtkoht suoraan tähän portterin koneeseen?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 18.8.2005 23:02

No nyt on kisapelit taas leivottu kasaan ja kuljetuskaluston parannus lähtenyt käyntiin... eli AAZ:n pumppu on tilauksessa ja saapunee Oulusta etelään jossain ensiviikon aikana jolloin huolto/asennus saa luvan alkaa..

Tehotavoite on lopulta tuolla 110-120hv:n tuntumassa ja pumpun lisäksi aion laitattaa suuttimet kuntoon eli joko joku ystävällinen harrastaja tietää sopiiko ABL / AAZ koneeseen mitkä isomman pelin suutinkärjet/vaihtosuuttimet?

Ja minkäslaista turboa olette käyttäneet? esim. ATD:n gt1749v ahdin on ylimääräisenä hyllyssä ja se olisi varmastikin muuten hyvä mutta sopiiko sinne? Infoa vaan tulemaan kun projektilla alkaa olla kiire ennen kuin loma käy vähiin..

Miksu.
-
Viestit: 1248
Liittynyt: 6.9.2004 10:03

ViestiKirjoittaja Miksu. » 19.8.2005 1:11

Kyl niistä vakio suuttimista menee varmasti polttoainetta tarpeeks läpi? Juu kylhän noi käret kannatta vaihtaa jos on kulunu

Trompi
-
Viestit: 753
Liittynyt: 13.12.2004 14:21
Viesti:

ViestiKirjoittaja Trompi » 19.8.2005 7:18

Ei esikammiokoneeseen (AAZ) tartte suuttimia vaihtaa. Ainoastaan jos ne kusee.
Nuo kuuluisat superturbomersutkin käyttää vakiosuuttimiä.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 19.8.2005 18:40

Pumppu tuli ja näyttää menevän heittämällä paikoilleen..

Ai AAZ on esikammiokone? ABL:n kansi näyttää kyllä ihan samalta kuin tdi:n..:/ Mahtaakohan nuo sopia sittenkään keskenään vaikka päällepäin samoilta näyttävätkin.. Ainoastaan ahtopaineensäädin on venton pumpussa erona ulkoapäin ja sisällä pitäisi olla millin ABL:n vakiopumppua suurempi nestepää..

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 19.8.2005 21:22

TDi:ssä suurempi ruiskutuspaine ja sähköisesti ohjattu määrä&ajoitus. Noin niinku karkeesti perusteiltaan. Eli äkikseltään se td on ihan saman näköinen kuin tdi, mitä nyt tdi:ssä menee piuhanivaska pumpulle...

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 23.8.2005 14:32

No niin, nyt on saatu testattua vaikutuksia välijäähyn jälkeen.. eli veto on huomattavasti tasaisempaa ja jatkuu ylös asti ~4400kierrokselle asti.

Uusi syöttöpumppu -96 ventosta on työn alla ja sitä odotellessa lisäsin syöttöä n.0.75kierrosta sinetin rikkomisen jälkeen ja nyt antaa hieman haituvaa alhaalla ennen 1500rpm jonka jälkeen ei tule enää näkyvää savua..

Voimaan ei ollut mitään hirveää vaikutusta mutta selkeästi parempi..
Toki nyt auto ottaa 140 tasamaalla ilman kymmenen kilometrin kiihdytystä ja vääntöä... sitäkin jo on voidaan sanoa:)

Aikaisemmin koittamissani 1.9td:ssä syötön lisäyksellä ei ole ollut juuri mitään vaikutusta mutta nyt tuon eron kyllä huomaa, sillä auto on tyhjänä jo ajettava ja liikenteen mukaan liittymiset ym. sujuvat kivuttomasti sen jälkeen mihin on totuttu.

Uudesta syöttöpumpusta kaivoin karan irti ja tutkailtuani päädyin että jatkan samassa kulmassa ja samasta paikasta mihin alkup. lovi päättyy säätörajan loppuun saakka..

Lisää seuraa huomenna kun laitan uuden pumpun paikoilleen.. ja kuvia on luvassa myös lauhdutin asennuksesta kun keula on auki niin niitäkin saa paremmin..

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 24.8.2005 22:04

Nyt olis pumput pöydällä ja voihan vitsi minkä keksi:)

AAZ:n pumppu on ~3cm korkeampi kuin alkuperäinen(toivottavasti mahtuu toisen flektin kohdalle), pumpun kiinnitys on muuten samanlaisen tyyppinen, mutta huomattuja eroja on seuraavasti:
-kaasuvaijerin kiinnitys /on vaihdettavissa vanhasta
-kylmäkäynnistimen kiinnitys /on vaihdettavissa vanhasta
-Polttoainelinjojen kiinnitykset /on vaihdettavissa vanhasta
-Sammutin~ajonesto /on varmaankin vaihdettavissa, mutta ei vielä toteutettu
-Pumppujen "keskiö" mikä rulee lohkoon "tiiviisti" ei ole saman kokoinen eli huomenna koneistamolle teettämään holkki..
-Kolme lohkon kiinnitystä ovat "nurinpäin" (pulttien ja mutterien/jenkan suunta)
-Ajoituslovi puuttuu/eri paikassa

Siinäpä ne erot mitä tulee mieleen ja on tullut huomattua..

Mitäs vielä, niin ABL on todella pitkälti sama kone kuin AAZ niitä ESIKAMMIOITA myöten se tuli tarkastettua tänään.
Myös puristukset yms. täsmäävät

Huomenna lisää kuulumisia:) (ja niitä kuvia coolerin asennuksesta kunhan saan kamerani takaisin..)

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 26.8.2005 15:05

Tässä olis nyt näitä kuveita coolerista, soviteholkista ym. muista räpellyksistä:

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Kuva

Jos on mietteitä muusta kuin että ahdin on onneton niin kertokaahan vapaasti;)

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja juhis » 26.8.2005 15:35

dodii.. eli toi on nut 1.9 tdi:n cooleri ? vai 2.5 tdi:n vai onko jopa samoja ?

lyhensitkö itse tuon öljyntäyttö "putken" ?

sama projekti ois edessä, tosin siinä määrin että orkkis pumpulla.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 26.8.2005 15:53

Tuo on 2.5tdi:n coolerisetti jonka bongasin eräältä tutulta joka oli tuonut sen täydellisenä saksasta 100euroa koko hoito alkuperäisine kiinnikkeineen. Putket ja letkut sekä liitännät ja öljyntäyttö on omavalmistetta joissa apuna oli tuttu putkikeisari ja iloinen kilpamies..

Kustannuksia on osista tullut nyt tarkkaan 350euroa koneistuksineen.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 29.8.2005 16:55

Nyt on peli kasassa ja.. kulkee vähän turhankin hyvin:)
Ei pysy tolla 102hv tdi:llä kyydissä...

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 31.8.2005 11:53

Eli nyt on käytännön suorituskykyä mitattu ja tasamaalla edestakaisin samassa paikassa keskiarvoja laskemalla..

0-100km/h=15.1s
huiput mittarin mukaan 160km/h ja 4900kierrosta minuutissa

Auto oli mittaushetkellä juuri tankattu ja mallia lyhyt. n.~200kg kuormalla

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 31.8.2005 14:29

Onko toi syncro? Ja mitäs tuohon nyt sitten olikaan väsätty ja minkämoisilla syötöillä&paineilla?
Mut kyllähän tuo vissiin hyvin riuhtoo. Siis tollaseks yli 1600kg:n kuutioksi melko pienellä moottorilla. Ja varmasti alkaa tulla isompikin kärry mukavammin perässä.
Eipä oo omasta savukoneesta tullu mittailtua numeroarvoja suorituskyvyn suhteen. Lyhyet välitykset luo vääristynyttä kuvaa, kun vielä satasenkin vauhdista tuntuu lähtevän kiihtymään. Vastaavasti huippunopeutta ei saa pal mitn...

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 31.8.2005 15:21

Juttuahan on tässä yllä:). Auto on ihan tavallinen etuveto.

Säädöt ovat nyt siten ettei tule savua paitsi 1400-1600 haituva kun ykkösellä polkaisee kaasun pohjaan, muilla pykälillä ei esiinny. Ahtopainetta on 0.95bar /vakiossa 0.7bar ja enempää ei ole tarvetta/järkeä ottaa alkup. ahtimella.
Kulutus on semmoinen että täydessä pokassa pieni kärry perässä ja muuttokuorma päällä 807km ripeällä etenemisellä yöaikaan kun summeri huusi ja varoitusvalo syttyi.. tyhjänä kulutuksesta lisää kunhan selviää.

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 31.8.2005 15:36

Sehän voi peräti kestää jopa nipussa noilla säädöillä. :D
Ajattelin että jos olisit laittanut yksinkertaisen listan modauksista meille yksinkertaisille käyttäjille. ;) Mutta onhan ne kai tuolta ylempää poimittavissa, kunhan vaan löytää faktaa muun jutun seasta...

JariN
-
Viestit: 1879
Liittynyt: 28.7.2003 7:42

ViestiKirjoittaja JariN » 1.9.2005 7:51

Tein eilen vertailevaa tutkimusta ja kiusasin tölkillä muutaman 0-100km/h "repäisyn". Pikkulohko 1.6TD melkolailla maksimisäädöillä. Eli ahtoa niin paljon kun vakio härveli jaksaa tuottaa ja syöttöäkin hieman lisätty (syöttöruuvin holkki poistettu tieltä jne).

Tuloksia:
21sekkaa, ihan vitusti sinistä savua ja turbo kirkuu kuin hiekkainen lauta sirkkelissä.

No olihan tämä odotettavissa... Pitäsköhän laittaa cooleri, kysyy nimimerkki "onko kriittistä jos pakoputkesta tulee öljyä?!" ;)

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 6.9.2005 11:08

Nyt on kulutusta tullut myös mittailtua ja ennen kun tankki oli "piripinnassa" pääsi nätillä ajolla 300km ennen kun viisari lähti tippumaan.
Nyt viisari lähtee putoamaan 350km jälkeen:)
Laatikko saisi vaan olla pidempi, kun voimaa olis mutta kone huutaa turhaa pikatiellä..

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja juhis » 29.9.2005 15:27

jeps nyt vihdoin on omiakin kokemuksia, Cooleri tuli kaverin rst escortista, vakio pumppu josta syöttöä noin 0.8kierrosta lisää ja ahdot tällähetkellä n. 0.9 bar.

Kylhän se nyt jonkun verran paremmin sysää. :)

Ainut minkä huomasin niin ei tahdo enää saada tyhjäkäyntiä säädettyä alle 1000rpm ? Säätöruuvvissa on viellä varaa mutta kierrokset ei laske vaikka sitä ruuvaisi...

pitää viellä hieman yrittää nostaa ahtoja 0.95-1.0bar luokkaan.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 29.9.2005 15:49

Tein saman testin ja totesin ettei toimi. Kulutus pompsahtaa ja meno ei ole sinnepäinkään kuin kunnon pumpulla jossa on ahtopainesäätö. Savua kyllä tuli mutta vakiopaineella (0.7bar) menee AAZ:n pumpulla jo paljon paremmin
kuin 1bar ahtoja ja syöttöä vakiopumpulla niin että tyhjäkäynti oli 1300kierrosta.

Mutta niinhän se on että mikä riittää niin sehän on sitten tarpeeksi eikös juu..

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja juhis » 29.9.2005 15:59

ok, no täytyy vähän ajaa ja kattoo miten toi pelittää. Harmi et tota isompaa pumppuu joutuu modaa, muuten vois yrittää löytää sellasen.

luulis et tosta coolerista ainakin on jotain hyötyy..

niin ja mikäänhän ei ikinä oo tarpeeks :)

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 29.9.2005 16:09

Ei joudu moddaamaan jos löydät olisko nyt -95 tai uudemman pumpun passat/vento/golf niissä "pitäisi" olla sama kiinnitys kuin portterissa ja eihän tuo modi mikään patentti ole.
Siitä ajoituksen säädöstähän tuo johtuu, vanhoissa liikutetaan pumppua ja uusissa on säädettävä pyörä.
Sitä ei edes tarvita kuin asennusvaiheessa ja sitten sen voi vaikka heittää mettään:) Itse tein sokat ja holkin "kiinteäksi" helpottaakseni omaa työtäni kun isäukko tahtoo taas lisää rytkyä;)

Semmoinen juttu on tullut huomattua että portterin omassa pumpussa keskipakosäädin toimii ripeämmin kuin selvästi kevyemmän venton eli siinä olisi vielä hienosäätöä(tyhjäkäynnillä kun vekslailee kierrokset putoaa ja tätä ei täpahtunut ennen, ei häiritse eikä haittaa on vaan muuttunut). Sitten kelpaisikin vaikka tuotantolinjalle;)

juhis
-
Viestit: 247
Liittynyt: 23.7.2003 9:05
Viesti:

ViestiKirjoittaja juhis » 29.9.2005 16:14

hmm okei, nyt rupes kiinnostaa. vakio pumpuhan taitaa olla 8mm ? minkäs kokoinen noissa sit on ? 12mm ?

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 29.9.2005 16:25

Ei se ole tietääkseni kuin 9mm, mutta se ympyrän halkaisija kun kasvaa niin kun tiedetään.. Pumppuja löytyy esim. varaosahaun kautta haarukassa n.150e-650e golffeista, ventoista ja passateista ainakin silloin kun omani tilasin(-94 ventosta)

Täältäkin löytyy aika paljon hyviä artikkeleita esim. search 1.9 td ja AAZ. Siis siitä jatkovirittelystä sitten.

parkkinen
-
Viestit: 53
Liittynyt: 26.5.2005 18:50

ViestiKirjoittaja parkkinen » 30.9.2005 12:53

Mielenkiintoista lukea tätä ja alkoi itsellänikin kutittamaan virityskärpänen. Toivottavasti selostan seuraavan asian tarpeeksi selväksi kaikkineen tietoineen.

Tarina
Omassa Transussa pitäisi taulukon mukaan olla 60hp ja 127Nw, mutta tilanteen tekee erikoiseksi se. Auto on hankittu Saksasta ja täydellinen koneremppa on tehty ja Suomessakin kone on huollettu uusiksi. Tuttuni kuka haki auton minulle testasi tämän kulkua tätä 68heppasta transua(oman firmansa T4) vastaan ja se jäi motarilla selvästi. Nyt mietinkin onko koneessa jotain viritystä. Kone ei savuta ja päästöarvotkin olivat 0.47 ja öljyä vie 0.5-1litraa 10tkm välillä. Ei ahtamaton 1.9 voi voittaa turboa. En edes tiedä tarkalleen mikä 1,9 on kyseessä, mutta rekisteriotteenkin mukaan se on tämä 60hp. (Saksan ja Suomen)

Mitäs kaikkea autooni saa tehdä? Mitä kannattaa tehdä? koneella ajettu 60tkm (tehdas uusi vaihdettu) Kulutus on tällä hetkellä noin 7-8litraa sekalaisessa ajossa. Jos Turbo tuo vain 8heppaa ja 13Nw lisää niin ei oikein innosta virittää. Mietinkin mitä kone kestää? Olisiko 75hp ja 180Nw mahdoton yhdistelmä?

Mielipiteet ovat tervetulleita. En ole juuri autoja viritellyt vaikka siihen kuuluvan kurssinkin kävin aikoinaan.

Koneen kuva
http://koti.mbnet.fi/~parkker/kone1.jpg

apah
-
Viestit: 19
Liittynyt: 1.9.2005 23:01

ViestiKirjoittaja apah » 30.9.2005 23:59

Pumppugurut,mitä säädetään kiinnityslaipan yläpuolella olevalla keltaiseksi maalatulla kuusiokoloruuvilla?Kiitos.

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 1.10.2005 1:08

Jos olen oikeassa ruuvissa niin siitä säädetään kammiopainetta. Ei kannata summissa käännellä.

apah
-
Viestit: 19
Liittynyt: 1.9.2005 23:01

ViestiKirjoittaja apah » 10.12.2005 23:34

Purin tänään kutoskoneen pumpun,tuo ruuvi on keskipakosäätimen(n.6cm pitkä)akselin lukitus.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 11.12.2005 15:39

Eli mitä ko. ruuvi käytännössä tekee? Saako säädettyä keskipakosäätimen herkkyyttä?

NSUman
-
Viestit: 403
Liittynyt: 1.8.2003 15:38

ViestiKirjoittaja NSUman » 11.12.2005 20:12

En ollu sitten samassa ruuvissa.
Eli nyt oli ilmeisesti kyse siitä kuusioruuvista jossa on normaali mutteri lukituksena ja ruuvin suunta on pumpun käyttöakselin suuntaisesti?. Näkyy noissa LTR:n kuvissa.

apah
-
Viestit: 19
Liittynyt: 1.9.2005 23:01

ViestiKirjoittaja apah » 13.12.2005 22:31

Mainitsemallani akselilla ei säädetä herkkyyttä.Toinen ruuvi on kotelopaineen ylipaineventtiili,patruuna,voi ottaa käteen,ei lennä kuuluisat hauli ja jousi.

Antsah
-
Viestit: 5
Liittynyt: 6.4.2006 23:03

ViestiKirjoittaja Antsah » 7.10.2006 13:44

Osaisiko joku ystävällinen henkilö kertoa käykö ABL lohkoon kansi tuosta AAZ koneesta?

1.9TD -02 Transportterista tipahti venttiili männän päälle ja se halkaisi samalla palasia kannesta, autolla ajettu 110tkm. ABL:n omaa kantta ei tunnu oikein olevan tarjolla, mutta noita AAZ kansia tuntuisi olevan tarjolla.

LTR
-
Viestit: 823
Liittynyt: 22.9.2004 12:57

ViestiKirjoittaja LTR » 7.10.2006 20:44

Käy kyllä, on täysin sama.
Tosin esikammiot ovat eri numerolla mutta mekaanista estettä ei ole.
Vaihda ohjurit kuitenkin kanteen ennen kun laitat paikoilleen.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 19.3.2013 22:04

Nostellaanpas.
Aikomuksenani ois hankkia 95---> T4 portteri 1,9TD koneella... ja tiedän ''sinuna laittaisin 2,5 koneella'' laittaisin juu, mutta ei löydy budjettiin sopivaa tällä hetkellä. Eli työautoksi omaan käyttöön olisi tarkotus hankkia. Mukana kulkis työkalut eli ei mitään isoja kuormia.
Muutama kysymys ABL koneeseen liittyen.
- Onko tuoreimmissakin vm.99 lähtien sama pumppu mitä aikaisemmissa. Eli pystyykö esim. 2000vm pumpun ahtokaralla ottamaan lisää jerkkua? Tallissa olisi 2kpl AAZ pumppujakin, mutta saas nähä löytääkö ne paikkaansa.

Autolla on tarkotus ajella niin kaupungissa kun taajaman ulkopuolella niin mikä olisi sopiva piristys millä kulkine pysyisi vielä luotettavana? Entäs tuo laatikko. Eipä taida monessakaan ABL koneen jatkona olla tuota vahvempaa laatikkoa, missä siis pakki 5 alla, niin kestääkö tuo niillä perus modeilla eli.
-Karan viilaus (jos mahdollista vakiopumpusta)
-hiukka ahtopaineen lisäys vakio turbosta
-maltillinen syöttöjen lisäys

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 21.3.2013 18:48

Minuna en laittas 2.5TDi:llä. Neloskoneella olevan konehuoneessa on hurjasti kivemmin tilaa tehdä kaikkea. Myös halvempi hihnaremppa yms. Suosittelisin myös katselemaan autoa vm. 9/96 lähtien, koska silloin on tullut "facelift" jonka yhteydessä alusta ja muita teknisiä juttuja on muuttunut fiksummaksi.

Pikkukoneiden jatkona aina pikkulaatikko, enkä huolestuisi kestosta pelkillä peruspiristyksillä. Kaikkien 1.9TD:n syöttöpumppu on ilman LDA:ta. (Ahtopaineen alaista rikastusta) Siispä perustemput on as follows:

-EGR tukkoon ja imupuolen täysi puhdistus
-Cooleri (Oem tai MB Sprinter/VW LT on hyviä vaihtoehtoja)
-Syöttöpumppu LDA:lla varustettuun, helppo laittaa samalla vaikkapa TDI:n 10mm nestepää.
-Ahdin 90hv TDI:stä tai joku muu jos tahtoo soveltaa enemmän.

Lopputulemana nöyrä ja sopivan ripeä hyötyauto. 120-130hv ja ++200nm ihan mahdollista saavuttaa näin. Lisääntyneen suorituskyvyn myötä tuleekin välitykset ennen pitkää vastaan, mut vitosvaihteen rattaat saa vaihdettua pitempivälitteisiin ilman laatikon irroitusta.

Sipowitz
-
Viestit: 128
Liittynyt: 17.4.2009 15:23

ViestiKirjoittaja Sipowitz » 21.3.2013 20:47

Toisin sanoen, jos ei ole aikomusta välijähytintä asentaa niin ainoa keino on lisätä ahtoja ja suurentaa syöttöjä?? Karan viilauksesta ilmeisesti turha haaveilla vakio pumpulla.

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 21.3.2013 21:32

No ei siinä vakiopumpussa ole karaa mitä viilata, ja kaiken lisäksi se loppuu ihan ensimmäisenä kesken. Ei sillä saa syötön määrää lisättyä edes savuun asti vakioahdoilla. Tokihan se piristyy, mutta ei sillä tosiaan kuuhun mennä.

kimmoj
-
Viestit: 80
Liittynyt: 28.6.2011 7:39

ViestiKirjoittaja kimmoj » 22.3.2013 9:38

Pystytkö temee heittämään jonkin sortin hinta-arvion noille esittämillesi muutoksille?

sami_p
-
Viestit: 528
Liittynyt: 23.7.2003 17:05

ViestiKirjoittaja sami_p » 22.3.2013 10:00

ABL:n vakio ahdin toimii pakun pienessä virityksessä paremmin kuin henkilömallin 90hp koneessa oleva pilleri. Ahdinhan on pakussa muuten sama, mutta pakosiiven lapoja on vähemmin. Ja välijäähdytinhän pitäisi olla jo vakionakin, ei siitä kannata tinkiä. Isoon keulaan se on kyllä todella helppo asentaa varsinkin, jos käyttää työautotyyliin ns. Nurmi-letkua. Esim. Cordoban pitkulainen cuuleri(t) istuu T4:n sumuvaloreiän taakse kohtuu hyvin vaikka kummallekin puolelle.

Näiden ja ylhäällä lueteltujen pikkuvirien jälkeen pääseekin seuraavaksi kytkinkauppaan. Se siitä helposta virittämisestä.

temee
-
Viestit: 264
Liittynyt: 24.9.2006 22:30

ViestiKirjoittaja temee » 22.3.2013 22:38

-EGR:n putsaus ja ummistus, oma työ (kallista) ja kaverille pullakaffet laippojen teosta?
-Sprinterin cooleri ebayssa 90e kotiovelle, letkut putket ja muut tarpeet tehnee 100-300e
-Mieto turbo maksaa tapauksesta riippuen mitä vaan väliltä 0-500e
-Syöttöpumput näkyis menevän 100-300e välillä

Toteutushan tossa ratkasee mitä lopulta tulee maksamaan. Köyhällä ei ole varaa halpaan, sanotaan. Kilsoista ja käytöstä riippuen sen kytkimenkin saattaa joutua uusimaan, tai ainakin varautua siihen.


Sivujuonena mainittakoon että mulla on ylimääräsenä sami_p:n mainitsema Cordoban coolerisetti ja yks AAZ syöttöpumppukin, mut jälkimmäisen toiminnasta semmosenaan en mee takuuseen kun ei oo itellä ollut käytössä. Saishan siitä vaikkapa kannen siirrettyä portterin omaan pumppuun.

Teka
-
Viestit: 85
Liittynyt: 8.11.2003 22:18

ViestiKirjoittaja Teka » 29.4.2013 12:41

Mites tämmönen onnistus, kun omasta portterista (vm.95) on abl kone poks ja tarjolla olisi 1z kone passatista (vm.95) kaikineen hiluineen? Onko miten vaivalloinen savotta?

Portterista on keula purettu ja kone nostettu pois.

Välijäähy olisi kans passatista putkineen.

Markku M.
-
Viestit: 4120
Liittynyt: 31.7.2005 21:02

ViestiKirjoittaja Markku M. » 29.4.2013 12:51

Autowiki kertoo seuraavaa:

ABL-koodilla oleva 1.9 (esikammio) TD-moottori on syöttöpumppua ja ahdinta lukuunottamatta sama kuin AAZ-moottori.


Eli käsittäkseni ihan plug and pray?

Macke_T
-
Viestit: 20
Liittynyt: 31.5.2005 20:58

ViestiKirjoittaja Macke_T » 29.4.2013 20:32

Ei ole ihan plug and play AAZ koneenkaan kanssa, mutta ei varsinkaan tuon 1Z TDi moottorin kanssa. Se vaatii sähköt luovuttaja autosta tai MTDi syöttöpumpun. Ja osia siitä ABL koneesta niin kuin vaatii tuo AAZ:kin...

Teka
-
Viestit: 85
Liittynyt: 8.11.2003 22:18

ViestiKirjoittaja Teka » 30.4.2013 13:31

Olisiko jossakin juttua, miten tuommonen pumppuhomma tehdään, että saa tuon 1z:n toimimaan?

Edit. hakua käytetty =)

Tompsu
uusi tulokas
Viestit: 1
Liittynyt: 15.11.2016 9:43

Re: Transporter 1.9td piristystä

ViestiKirjoittaja Tompsu » 15.11.2016 11:02

Osaisko joku täällä antaa neuvoja tai kuvia, että millaiseksi se kara pitää viistää tuosta AAZ pumpusta? Itselläni suunnitelmissa samanlaiset muutokset mitä LTR on tehnyt. LTR:ltä olisin kysellyt, mutta kirjautunut viimeksi joskus kolme vuotta sitten...


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa