Transporter 1.9td piristystä
Valvoja: ffp jäsenet
Transporter 1.9td piristystä
Eli kysellääs tällasta vm.2000 1.9td 68hv/140nm portteriin:
Mitkä suuttimet/kärjet voi laittaa ja onko tiedossa mitä muuta ongelmaa mahdollisesti ilmenee jos laittaa jotkut tdi-koneen kärjet?
Välijäähdytin on asennuksessa, egr poistettu ja auto on vakioahtimella, ahtopaine 0.7bar.
Mitkä suuttimet/kärjet voi laittaa ja onko tiedossa mitä muuta ongelmaa mahdollisesti ilmenee jos laittaa jotkut tdi-koneen kärjet?
Välijäähdytin on asennuksessa, egr poistettu ja auto on vakioahtimella, ahtopaine 0.7bar.
Viimeksi muokannut LTR, 23.8.2005 14:40. Yhteensä muokattu 2 kertaa.
Ainakin tutun caddyn 1.6 koneeseen laitettiin toyotan 2L-T koneen kärjet (2.4turbod) Hyvin toimi Tai ainakin paremmin kuin vanhat loppuunajetut vakiot.
Suurin ongelma tdi-koneen kärkien laittamisessa on että ei taida löytyä sopivia runkoja, ja tehotkin varmaan häviäisi aika täysin (kammiokoneen tappi suuttimet eivät juurikaan kurista virtausta kuten reikä suuttimet)
Suurin ongelma tdi-koneen kärkien laittamisessa on että ei taida löytyä sopivia runkoja, ja tehotkin varmaan häviäisi aika täysin (kammiokoneen tappi suuttimet eivät juurikaan kurista virtausta kuten reikä suuttimet)
No kai se siten on ABL koneella, jossa kaiken muun pahan lisäksi on olematon 8mm nestepää. Tosiaan kannattaa pysyä ihan normaaleissa tappisuuttimissa oikeastaan melkein suutin kuin suutin käy ei niissä paljoa eroa ole, eli vakio on ihan hyvä samoin 16td-ic koneen ja kutten yllä sanoin nuo nippodenson kärjetkin toimi loistavasti ( ne asennettiin ihan sen takia että semmoiset mulla sattui vähän käytetyt olemaan)
No nyt on kisapelit taas leivottu kasaan ja kuljetuskaluston parannus lähtenyt käyntiin... eli AAZ:n pumppu on tilauksessa ja saapunee Oulusta etelään jossain ensiviikon aikana jolloin huolto/asennus saa luvan alkaa..
Tehotavoite on lopulta tuolla 110-120hv:n tuntumassa ja pumpun lisäksi aion laitattaa suuttimet kuntoon eli joko joku ystävällinen harrastaja tietää sopiiko ABL / AAZ koneeseen mitkä isomman pelin suutinkärjet/vaihtosuuttimet?
Ja minkäslaista turboa olette käyttäneet? esim. ATD:n gt1749v ahdin on ylimääräisenä hyllyssä ja se olisi varmastikin muuten hyvä mutta sopiiko sinne? Infoa vaan tulemaan kun projektilla alkaa olla kiire ennen kuin loma käy vähiin..
Tehotavoite on lopulta tuolla 110-120hv:n tuntumassa ja pumpun lisäksi aion laitattaa suuttimet kuntoon eli joko joku ystävällinen harrastaja tietää sopiiko ABL / AAZ koneeseen mitkä isomman pelin suutinkärjet/vaihtosuuttimet?
Ja minkäslaista turboa olette käyttäneet? esim. ATD:n gt1749v ahdin on ylimääräisenä hyllyssä ja se olisi varmastikin muuten hyvä mutta sopiiko sinne? Infoa vaan tulemaan kun projektilla alkaa olla kiire ennen kuin loma käy vähiin..
Pumppu tuli ja näyttää menevän heittämällä paikoilleen..
Ai AAZ on esikammiokone? ABL:n kansi näyttää kyllä ihan samalta kuin tdi:n..:/ Mahtaakohan nuo sopia sittenkään keskenään vaikka päällepäin samoilta näyttävätkin.. Ainoastaan ahtopaineensäädin on venton pumpussa erona ulkoapäin ja sisällä pitäisi olla millin ABL:n vakiopumppua suurempi nestepää..
Ai AAZ on esikammiokone? ABL:n kansi näyttää kyllä ihan samalta kuin tdi:n..:/ Mahtaakohan nuo sopia sittenkään keskenään vaikka päällepäin samoilta näyttävätkin.. Ainoastaan ahtopaineensäädin on venton pumpussa erona ulkoapäin ja sisällä pitäisi olla millin ABL:n vakiopumppua suurempi nestepää..
No niin, nyt on saatu testattua vaikutuksia välijäähyn jälkeen.. eli veto on huomattavasti tasaisempaa ja jatkuu ylös asti ~4400kierrokselle asti.
Uusi syöttöpumppu -96 ventosta on työn alla ja sitä odotellessa lisäsin syöttöä n.0.75kierrosta sinetin rikkomisen jälkeen ja nyt antaa hieman haituvaa alhaalla ennen 1500rpm jonka jälkeen ei tule enää näkyvää savua..
Voimaan ei ollut mitään hirveää vaikutusta mutta selkeästi parempi..
Toki nyt auto ottaa 140 tasamaalla ilman kymmenen kilometrin kiihdytystä ja vääntöä... sitäkin jo on voidaan sanoa:)
Aikaisemmin koittamissani 1.9td:ssä syötön lisäyksellä ei ole ollut juuri mitään vaikutusta mutta nyt tuon eron kyllä huomaa, sillä auto on tyhjänä jo ajettava ja liikenteen mukaan liittymiset ym. sujuvat kivuttomasti sen jälkeen mihin on totuttu.
Uudesta syöttöpumpusta kaivoin karan irti ja tutkailtuani päädyin että jatkan samassa kulmassa ja samasta paikasta mihin alkup. lovi päättyy säätörajan loppuun saakka..
Lisää seuraa huomenna kun laitan uuden pumpun paikoilleen.. ja kuvia on luvassa myös lauhdutin asennuksesta kun keula on auki niin niitäkin saa paremmin..
Uusi syöttöpumppu -96 ventosta on työn alla ja sitä odotellessa lisäsin syöttöä n.0.75kierrosta sinetin rikkomisen jälkeen ja nyt antaa hieman haituvaa alhaalla ennen 1500rpm jonka jälkeen ei tule enää näkyvää savua..
Voimaan ei ollut mitään hirveää vaikutusta mutta selkeästi parempi..
Toki nyt auto ottaa 140 tasamaalla ilman kymmenen kilometrin kiihdytystä ja vääntöä... sitäkin jo on voidaan sanoa:)
Aikaisemmin koittamissani 1.9td:ssä syötön lisäyksellä ei ole ollut juuri mitään vaikutusta mutta nyt tuon eron kyllä huomaa, sillä auto on tyhjänä jo ajettava ja liikenteen mukaan liittymiset ym. sujuvat kivuttomasti sen jälkeen mihin on totuttu.
Uudesta syöttöpumpusta kaivoin karan irti ja tutkailtuani päädyin että jatkan samassa kulmassa ja samasta paikasta mihin alkup. lovi päättyy säätörajan loppuun saakka..
Lisää seuraa huomenna kun laitan uuden pumpun paikoilleen.. ja kuvia on luvassa myös lauhdutin asennuksesta kun keula on auki niin niitäkin saa paremmin..
Nyt olis pumput pöydällä ja voihan vitsi minkä keksi:)
AAZ:n pumppu on ~3cm korkeampi kuin alkuperäinen(toivottavasti mahtuu toisen flektin kohdalle), pumpun kiinnitys on muuten samanlaisen tyyppinen, mutta huomattuja eroja on seuraavasti:
-kaasuvaijerin kiinnitys /on vaihdettavissa vanhasta
-kylmäkäynnistimen kiinnitys /on vaihdettavissa vanhasta
-Polttoainelinjojen kiinnitykset /on vaihdettavissa vanhasta
-Sammutin~ajonesto /on varmaankin vaihdettavissa, mutta ei vielä toteutettu
-Pumppujen "keskiö" mikä rulee lohkoon "tiiviisti" ei ole saman kokoinen eli huomenna koneistamolle teettämään holkki..
-Kolme lohkon kiinnitystä ovat "nurinpäin" (pulttien ja mutterien/jenkan suunta)
-Ajoituslovi puuttuu/eri paikassa
Siinäpä ne erot mitä tulee mieleen ja on tullut huomattua..
Mitäs vielä, niin ABL on todella pitkälti sama kone kuin AAZ niitä ESIKAMMIOITA myöten se tuli tarkastettua tänään.
Myös puristukset yms. täsmäävät
Huomenna lisää kuulumisia:) (ja niitä kuvia coolerin asennuksesta kunhan saan kamerani takaisin..)
AAZ:n pumppu on ~3cm korkeampi kuin alkuperäinen(toivottavasti mahtuu toisen flektin kohdalle), pumpun kiinnitys on muuten samanlaisen tyyppinen, mutta huomattuja eroja on seuraavasti:
-kaasuvaijerin kiinnitys /on vaihdettavissa vanhasta
-kylmäkäynnistimen kiinnitys /on vaihdettavissa vanhasta
-Polttoainelinjojen kiinnitykset /on vaihdettavissa vanhasta
-Sammutin~ajonesto /on varmaankin vaihdettavissa, mutta ei vielä toteutettu
-Pumppujen "keskiö" mikä rulee lohkoon "tiiviisti" ei ole saman kokoinen eli huomenna koneistamolle teettämään holkki..
-Kolme lohkon kiinnitystä ovat "nurinpäin" (pulttien ja mutterien/jenkan suunta)
-Ajoituslovi puuttuu/eri paikassa
Siinäpä ne erot mitä tulee mieleen ja on tullut huomattua..
Mitäs vielä, niin ABL on todella pitkälti sama kone kuin AAZ niitä ESIKAMMIOITA myöten se tuli tarkastettua tänään.
Myös puristukset yms. täsmäävät
Huomenna lisää kuulumisia:) (ja niitä kuvia coolerin asennuksesta kunhan saan kamerani takaisin..)
Tuo on 2.5tdi:n coolerisetti jonka bongasin eräältä tutulta joka oli tuonut sen täydellisenä saksasta 100euroa koko hoito alkuperäisine kiinnikkeineen. Putket ja letkut sekä liitännät ja öljyntäyttö on omavalmistetta joissa apuna oli tuttu putkikeisari ja iloinen kilpamies..
Kustannuksia on osista tullut nyt tarkkaan 350euroa koneistuksineen.
Kustannuksia on osista tullut nyt tarkkaan 350euroa koneistuksineen.
Onko toi syncro? Ja mitäs tuohon nyt sitten olikaan väsätty ja minkämoisilla syötöillä&paineilla?
Mut kyllähän tuo vissiin hyvin riuhtoo. Siis tollaseks yli 1600kg:n kuutioksi melko pienellä moottorilla. Ja varmasti alkaa tulla isompikin kärry mukavammin perässä.
Eipä oo omasta savukoneesta tullu mittailtua numeroarvoja suorituskyvyn suhteen. Lyhyet välitykset luo vääristynyttä kuvaa, kun vielä satasenkin vauhdista tuntuu lähtevän kiihtymään. Vastaavasti huippunopeutta ei saa pal mitn...
Mut kyllähän tuo vissiin hyvin riuhtoo. Siis tollaseks yli 1600kg:n kuutioksi melko pienellä moottorilla. Ja varmasti alkaa tulla isompikin kärry mukavammin perässä.
Eipä oo omasta savukoneesta tullu mittailtua numeroarvoja suorituskyvyn suhteen. Lyhyet välitykset luo vääristynyttä kuvaa, kun vielä satasenkin vauhdista tuntuu lähtevän kiihtymään. Vastaavasti huippunopeutta ei saa pal mitn...
Juttuahan on tässä yllä:). Auto on ihan tavallinen etuveto.
Säädöt ovat nyt siten ettei tule savua paitsi 1400-1600 haituva kun ykkösellä polkaisee kaasun pohjaan, muilla pykälillä ei esiinny. Ahtopainetta on 0.95bar /vakiossa 0.7bar ja enempää ei ole tarvetta/järkeä ottaa alkup. ahtimella.
Kulutus on semmoinen että täydessä pokassa pieni kärry perässä ja muuttokuorma päällä 807km ripeällä etenemisellä yöaikaan kun summeri huusi ja varoitusvalo syttyi.. tyhjänä kulutuksesta lisää kunhan selviää.
Säädöt ovat nyt siten ettei tule savua paitsi 1400-1600 haituva kun ykkösellä polkaisee kaasun pohjaan, muilla pykälillä ei esiinny. Ahtopainetta on 0.95bar /vakiossa 0.7bar ja enempää ei ole tarvetta/järkeä ottaa alkup. ahtimella.
Kulutus on semmoinen että täydessä pokassa pieni kärry perässä ja muuttokuorma päällä 807km ripeällä etenemisellä yöaikaan kun summeri huusi ja varoitusvalo syttyi.. tyhjänä kulutuksesta lisää kunhan selviää.
Tein eilen vertailevaa tutkimusta ja kiusasin tölkillä muutaman 0-100km/h "repäisyn". Pikkulohko 1.6TD melkolailla maksimisäädöillä. Eli ahtoa niin paljon kun vakio härveli jaksaa tuottaa ja syöttöäkin hieman lisätty (syöttöruuvin holkki poistettu tieltä jne).
Tuloksia:
21sekkaa, ihan vitusti sinistä savua ja turbo kirkuu kuin hiekkainen lauta sirkkelissä.
No olihan tämä odotettavissa... Pitäsköhän laittaa cooleri, kysyy nimimerkki "onko kriittistä jos pakoputkesta tulee öljyä?!" ;)
Tuloksia:
21sekkaa, ihan vitusti sinistä savua ja turbo kirkuu kuin hiekkainen lauta sirkkelissä.
No olihan tämä odotettavissa... Pitäsköhän laittaa cooleri, kysyy nimimerkki "onko kriittistä jos pakoputkesta tulee öljyä?!" ;)
jeps nyt vihdoin on omiakin kokemuksia, Cooleri tuli kaverin rst escortista, vakio pumppu josta syöttöä noin 0.8kierrosta lisää ja ahdot tällähetkellä n. 0.9 bar.
Kylhän se nyt jonkun verran paremmin sysää. :)
Ainut minkä huomasin niin ei tahdo enää saada tyhjäkäyntiä säädettyä alle 1000rpm ? Säätöruuvvissa on viellä varaa mutta kierrokset ei laske vaikka sitä ruuvaisi...
pitää viellä hieman yrittää nostaa ahtoja 0.95-1.0bar luokkaan.
Kylhän se nyt jonkun verran paremmin sysää. :)
Ainut minkä huomasin niin ei tahdo enää saada tyhjäkäyntiä säädettyä alle 1000rpm ? Säätöruuvvissa on viellä varaa mutta kierrokset ei laske vaikka sitä ruuvaisi...
pitää viellä hieman yrittää nostaa ahtoja 0.95-1.0bar luokkaan.
Tein saman testin ja totesin ettei toimi. Kulutus pompsahtaa ja meno ei ole sinnepäinkään kuin kunnon pumpulla jossa on ahtopainesäätö. Savua kyllä tuli mutta vakiopaineella (0.7bar) menee AAZ:n pumpulla jo paljon paremmin
kuin 1bar ahtoja ja syöttöä vakiopumpulla niin että tyhjäkäynti oli 1300kierrosta.
Mutta niinhän se on että mikä riittää niin sehän on sitten tarpeeksi eikös juu..
kuin 1bar ahtoja ja syöttöä vakiopumpulla niin että tyhjäkäynti oli 1300kierrosta.
Mutta niinhän se on että mikä riittää niin sehän on sitten tarpeeksi eikös juu..
Ei joudu moddaamaan jos löydät olisko nyt -95 tai uudemman pumpun passat/vento/golf niissä "pitäisi" olla sama kiinnitys kuin portterissa ja eihän tuo modi mikään patentti ole.
Siitä ajoituksen säädöstähän tuo johtuu, vanhoissa liikutetaan pumppua ja uusissa on säädettävä pyörä.
Sitä ei edes tarvita kuin asennusvaiheessa ja sitten sen voi vaikka heittää mettään:) Itse tein sokat ja holkin "kiinteäksi" helpottaakseni omaa työtäni kun isäukko tahtoo taas lisää rytkyä;)
Semmoinen juttu on tullut huomattua että portterin omassa pumpussa keskipakosäädin toimii ripeämmin kuin selvästi kevyemmän venton eli siinä olisi vielä hienosäätöä(tyhjäkäynnillä kun vekslailee kierrokset putoaa ja tätä ei täpahtunut ennen, ei häiritse eikä haittaa on vaan muuttunut). Sitten kelpaisikin vaikka tuotantolinjalle;)
Siitä ajoituksen säädöstähän tuo johtuu, vanhoissa liikutetaan pumppua ja uusissa on säädettävä pyörä.
Sitä ei edes tarvita kuin asennusvaiheessa ja sitten sen voi vaikka heittää mettään:) Itse tein sokat ja holkin "kiinteäksi" helpottaakseni omaa työtäni kun isäukko tahtoo taas lisää rytkyä;)
Semmoinen juttu on tullut huomattua että portterin omassa pumpussa keskipakosäädin toimii ripeämmin kuin selvästi kevyemmän venton eli siinä olisi vielä hienosäätöä(tyhjäkäynnillä kun vekslailee kierrokset putoaa ja tätä ei täpahtunut ennen, ei häiritse eikä haittaa on vaan muuttunut). Sitten kelpaisikin vaikka tuotantolinjalle;)
Ei se ole tietääkseni kuin 9mm, mutta se ympyrän halkaisija kun kasvaa niin kun tiedetään.. Pumppuja löytyy esim. varaosahaun kautta haarukassa n.150e-650e golffeista, ventoista ja passateista ainakin silloin kun omani tilasin(-94 ventosta)
Täältäkin löytyy aika paljon hyviä artikkeleita esim. search 1.9 td ja AAZ. Siis siitä jatkovirittelystä sitten.
Täältäkin löytyy aika paljon hyviä artikkeleita esim. search 1.9 td ja AAZ. Siis siitä jatkovirittelystä sitten.
Mielenkiintoista lukea tätä ja alkoi itsellänikin kutittamaan virityskärpänen. Toivottavasti selostan seuraavan asian tarpeeksi selväksi kaikkineen tietoineen.
Tarina
Omassa Transussa pitäisi taulukon mukaan olla 60hp ja 127Nw, mutta tilanteen tekee erikoiseksi se. Auto on hankittu Saksasta ja täydellinen koneremppa on tehty ja Suomessakin kone on huollettu uusiksi. Tuttuni kuka haki auton minulle testasi tämän kulkua tätä 68heppasta transua(oman firmansa T4) vastaan ja se jäi motarilla selvästi. Nyt mietinkin onko koneessa jotain viritystä. Kone ei savuta ja päästöarvotkin olivat 0.47 ja öljyä vie 0.5-1litraa 10tkm välillä. Ei ahtamaton 1.9 voi voittaa turboa. En edes tiedä tarkalleen mikä 1,9 on kyseessä, mutta rekisteriotteenkin mukaan se on tämä 60hp. (Saksan ja Suomen)
Mitäs kaikkea autooni saa tehdä? Mitä kannattaa tehdä? koneella ajettu 60tkm (tehdas uusi vaihdettu) Kulutus on tällä hetkellä noin 7-8litraa sekalaisessa ajossa. Jos Turbo tuo vain 8heppaa ja 13Nw lisää niin ei oikein innosta virittää. Mietinkin mitä kone kestää? Olisiko 75hp ja 180Nw mahdoton yhdistelmä?
Mielipiteet ovat tervetulleita. En ole juuri autoja viritellyt vaikka siihen kuuluvan kurssinkin kävin aikoinaan.
Koneen kuva
http://koti.mbnet.fi/~parkker/kone1.jpg
Tarina
Omassa Transussa pitäisi taulukon mukaan olla 60hp ja 127Nw, mutta tilanteen tekee erikoiseksi se. Auto on hankittu Saksasta ja täydellinen koneremppa on tehty ja Suomessakin kone on huollettu uusiksi. Tuttuni kuka haki auton minulle testasi tämän kulkua tätä 68heppasta transua(oman firmansa T4) vastaan ja se jäi motarilla selvästi. Nyt mietinkin onko koneessa jotain viritystä. Kone ei savuta ja päästöarvotkin olivat 0.47 ja öljyä vie 0.5-1litraa 10tkm välillä. Ei ahtamaton 1.9 voi voittaa turboa. En edes tiedä tarkalleen mikä 1,9 on kyseessä, mutta rekisteriotteenkin mukaan se on tämä 60hp. (Saksan ja Suomen)
Mitäs kaikkea autooni saa tehdä? Mitä kannattaa tehdä? koneella ajettu 60tkm (tehdas uusi vaihdettu) Kulutus on tällä hetkellä noin 7-8litraa sekalaisessa ajossa. Jos Turbo tuo vain 8heppaa ja 13Nw lisää niin ei oikein innosta virittää. Mietinkin mitä kone kestää? Olisiko 75hp ja 180Nw mahdoton yhdistelmä?
Mielipiteet ovat tervetulleita. En ole juuri autoja viritellyt vaikka siihen kuuluvan kurssinkin kävin aikoinaan.
Koneen kuva
http://koti.mbnet.fi/~parkker/kone1.jpg
Osaisiko joku ystävällinen henkilö kertoa käykö ABL lohkoon kansi tuosta AAZ koneesta?
1.9TD -02 Transportterista tipahti venttiili männän päälle ja se halkaisi samalla palasia kannesta, autolla ajettu 110tkm. ABL:n omaa kantta ei tunnu oikein olevan tarjolla, mutta noita AAZ kansia tuntuisi olevan tarjolla.
1.9TD -02 Transportterista tipahti venttiili männän päälle ja se halkaisi samalla palasia kannesta, autolla ajettu 110tkm. ABL:n omaa kantta ei tunnu oikein olevan tarjolla, mutta noita AAZ kansia tuntuisi olevan tarjolla.
Nostellaanpas.
Aikomuksenani ois hankkia 95---> T4 portteri 1,9TD koneella... ja tiedän ''sinuna laittaisin 2,5 koneella'' laittaisin juu, mutta ei löydy budjettiin sopivaa tällä hetkellä. Eli työautoksi omaan käyttöön olisi tarkotus hankkia. Mukana kulkis työkalut eli ei mitään isoja kuormia.
Muutama kysymys ABL koneeseen liittyen.
- Onko tuoreimmissakin vm.99 lähtien sama pumppu mitä aikaisemmissa. Eli pystyykö esim. 2000vm pumpun ahtokaralla ottamaan lisää jerkkua? Tallissa olisi 2kpl AAZ pumppujakin, mutta saas nähä löytääkö ne paikkaansa.
Autolla on tarkotus ajella niin kaupungissa kun taajaman ulkopuolella niin mikä olisi sopiva piristys millä kulkine pysyisi vielä luotettavana? Entäs tuo laatikko. Eipä taida monessakaan ABL koneen jatkona olla tuota vahvempaa laatikkoa, missä siis pakki 5 alla, niin kestääkö tuo niillä perus modeilla eli.
-Karan viilaus (jos mahdollista vakiopumpusta)
-hiukka ahtopaineen lisäys vakio turbosta
-maltillinen syöttöjen lisäys
Aikomuksenani ois hankkia 95---> T4 portteri 1,9TD koneella... ja tiedän ''sinuna laittaisin 2,5 koneella'' laittaisin juu, mutta ei löydy budjettiin sopivaa tällä hetkellä. Eli työautoksi omaan käyttöön olisi tarkotus hankkia. Mukana kulkis työkalut eli ei mitään isoja kuormia.
Muutama kysymys ABL koneeseen liittyen.
- Onko tuoreimmissakin vm.99 lähtien sama pumppu mitä aikaisemmissa. Eli pystyykö esim. 2000vm pumpun ahtokaralla ottamaan lisää jerkkua? Tallissa olisi 2kpl AAZ pumppujakin, mutta saas nähä löytääkö ne paikkaansa.
Autolla on tarkotus ajella niin kaupungissa kun taajaman ulkopuolella niin mikä olisi sopiva piristys millä kulkine pysyisi vielä luotettavana? Entäs tuo laatikko. Eipä taida monessakaan ABL koneen jatkona olla tuota vahvempaa laatikkoa, missä siis pakki 5 alla, niin kestääkö tuo niillä perus modeilla eli.
-Karan viilaus (jos mahdollista vakiopumpusta)
-hiukka ahtopaineen lisäys vakio turbosta
-maltillinen syöttöjen lisäys
Minuna en laittas 2.5TDi:llä. Neloskoneella olevan konehuoneessa on hurjasti kivemmin tilaa tehdä kaikkea. Myös halvempi hihnaremppa yms. Suosittelisin myös katselemaan autoa vm. 9/96 lähtien, koska silloin on tullut "facelift" jonka yhteydessä alusta ja muita teknisiä juttuja on muuttunut fiksummaksi.
Pikkukoneiden jatkona aina pikkulaatikko, enkä huolestuisi kestosta pelkillä peruspiristyksillä. Kaikkien 1.9TD:n syöttöpumppu on ilman LDA:ta. (Ahtopaineen alaista rikastusta) Siispä perustemput on as follows:
-EGR tukkoon ja imupuolen täysi puhdistus
-Cooleri (Oem tai MB Sprinter/VW LT on hyviä vaihtoehtoja)
-Syöttöpumppu LDA:lla varustettuun, helppo laittaa samalla vaikkapa TDI:n 10mm nestepää.
-Ahdin 90hv TDI:stä tai joku muu jos tahtoo soveltaa enemmän.
Lopputulemana nöyrä ja sopivan ripeä hyötyauto. 120-130hv ja ++200nm ihan mahdollista saavuttaa näin. Lisääntyneen suorituskyvyn myötä tuleekin välitykset ennen pitkää vastaan, mut vitosvaihteen rattaat saa vaihdettua pitempivälitteisiin ilman laatikon irroitusta.
Pikkukoneiden jatkona aina pikkulaatikko, enkä huolestuisi kestosta pelkillä peruspiristyksillä. Kaikkien 1.9TD:n syöttöpumppu on ilman LDA:ta. (Ahtopaineen alaista rikastusta) Siispä perustemput on as follows:
-EGR tukkoon ja imupuolen täysi puhdistus
-Cooleri (Oem tai MB Sprinter/VW LT on hyviä vaihtoehtoja)
-Syöttöpumppu LDA:lla varustettuun, helppo laittaa samalla vaikkapa TDI:n 10mm nestepää.
-Ahdin 90hv TDI:stä tai joku muu jos tahtoo soveltaa enemmän.
Lopputulemana nöyrä ja sopivan ripeä hyötyauto. 120-130hv ja ++200nm ihan mahdollista saavuttaa näin. Lisääntyneen suorituskyvyn myötä tuleekin välitykset ennen pitkää vastaan, mut vitosvaihteen rattaat saa vaihdettua pitempivälitteisiin ilman laatikon irroitusta.
ABL:n vakio ahdin toimii pakun pienessä virityksessä paremmin kuin henkilömallin 90hp koneessa oleva pilleri. Ahdinhan on pakussa muuten sama, mutta pakosiiven lapoja on vähemmin. Ja välijäähdytinhän pitäisi olla jo vakionakin, ei siitä kannata tinkiä. Isoon keulaan se on kyllä todella helppo asentaa varsinkin, jos käyttää työautotyyliin ns. Nurmi-letkua. Esim. Cordoban pitkulainen cuuleri(t) istuu T4:n sumuvaloreiän taakse kohtuu hyvin vaikka kummallekin puolelle.
Näiden ja ylhäällä lueteltujen pikkuvirien jälkeen pääseekin seuraavaksi kytkinkauppaan. Se siitä helposta virittämisestä.
Näiden ja ylhäällä lueteltujen pikkuvirien jälkeen pääseekin seuraavaksi kytkinkauppaan. Se siitä helposta virittämisestä.
-EGR:n putsaus ja ummistus, oma työ (kallista) ja kaverille pullakaffet laippojen teosta?
-Sprinterin cooleri ebayssa 90e kotiovelle, letkut putket ja muut tarpeet tehnee 100-300e
-Mieto turbo maksaa tapauksesta riippuen mitä vaan väliltä 0-500e
-Syöttöpumput näkyis menevän 100-300e välillä
Toteutushan tossa ratkasee mitä lopulta tulee maksamaan. Köyhällä ei ole varaa halpaan, sanotaan. Kilsoista ja käytöstä riippuen sen kytkimenkin saattaa joutua uusimaan, tai ainakin varautua siihen.
Sivujuonena mainittakoon että mulla on ylimääräsenä sami_p:n mainitsema Cordoban coolerisetti ja yks AAZ syöttöpumppukin, mut jälkimmäisen toiminnasta semmosenaan en mee takuuseen kun ei oo itellä ollut käytössä. Saishan siitä vaikkapa kannen siirrettyä portterin omaan pumppuun.
-Sprinterin cooleri ebayssa 90e kotiovelle, letkut putket ja muut tarpeet tehnee 100-300e
-Mieto turbo maksaa tapauksesta riippuen mitä vaan väliltä 0-500e
-Syöttöpumput näkyis menevän 100-300e välillä
Toteutushan tossa ratkasee mitä lopulta tulee maksamaan. Köyhällä ei ole varaa halpaan, sanotaan. Kilsoista ja käytöstä riippuen sen kytkimenkin saattaa joutua uusimaan, tai ainakin varautua siihen.
Sivujuonena mainittakoon että mulla on ylimääräsenä sami_p:n mainitsema Cordoban coolerisetti ja yks AAZ syöttöpumppukin, mut jälkimmäisen toiminnasta semmosenaan en mee takuuseen kun ei oo itellä ollut käytössä. Saishan siitä vaikkapa kannen siirrettyä portterin omaan pumppuun.
Re: Transporter 1.9td piristystä
Osaisko joku täällä antaa neuvoja tai kuvia, että millaiseksi se kara pitää viistää tuosta AAZ pumpusta? Itselläni suunnitelmissa samanlaiset muutokset mitä LTR on tehnyt. LTR:ltä olisin kysellyt, mutta kirjautunut viimeksi joskus kolme vuotta sitten...
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 25 vierailijaa