Passat 09 2.0 TDi murhetta

Vain dieseleihin liitttyvät asiat

Valvoja: ffp jäsenet

tto4121
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.1.2010 18:58

Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja tto4121 » 14.12.2017 18:38

Terve vaan forumin käyttäjät, pitkästä aikaa.

Nyt tarvitsen viisaampien tietoa. Passattini jätti tienvarteen ja nyt haluaisin selvitellä A) Mitä on todennäköisesti tapahtunut ja mistä syystä B) Mitä on todennäköisesti mennyt rikki C) Paljonko lysti maksaa? Commonrail moottorin tuntijat pääsee nyt näyttämään kyntensä.

Auto on siis Passatti 9/2009, moottori CBAB 2.0TDi 103kW.

Eli n. 80 km/h vauhdista moottori sammui itsestään, start stop yritti saada moottoria käyntiin uudestaan toistuvasti kunnes ohjasin bussipysäkille, sammutin moottorin ja menin katsomaan konepellin alle. Havainto: kiilahihna puuttuu ja öljyä on jakopään puolella moottoria joka paikassa.

Korjaamon alustavan hämmästelyn perusteella arvio tapahtumista on:

1. Polttoaineen ruiskutuspumpun (moottoritilassa) pohjasta kuparisen tiivisteen välistä on päässyt dieseliä tiputtamaan kiilahihnan ("laturinhihnan") päälle tehden siitä selvää.
2. Moottorin käydessä kiilahihna mennyt ihan palasiksi ja osa palasista päätynyt jakopään suojakannen alle.
3. Kiilahihnan palaset sekoittaneet jakopään jaon.

Autoon oli tehty 4000km sitten jakopäänremppa sekä vuosihuolto paikallisessa korjaamoketjussa, ei merkkihuollossa.

Tosiaan noihin kysymyksiin A-C kaipaisin vastauksia.

Kiitoksia jo etukäteen avusta ja vastauksista!

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja Axi » 14.12.2017 19:05

Moniurahihnan hajoaminen ei ole uutta, ei myöskään palasten joutuminen jakopään sisään.

Tuo korkeapainepumpun vuoto ei minun kokemukseni mukaan ole kovin yleistä, mutta ei kyllä mahdotontakaan.
Dieselin katkua kyllä olisi pitäisi tuntua, myös käynnistysvaikeudet kuuluvat mielestäni kuvioon.

Autosi on kohta 9 vuotta vanha, ajokilometreistä riippuen todennäköisesti järkevintä on vaihtaa käytetty moottori.
Kansijumppaan menee kuitenkin luokkaa 2500-3500 euroa, ei välttämättä riitäkään.

Se korkeapainepumppukin pitäisi korjata.

Vaihtomoottori löytynee täydellisenä ja vähänkin ajettuja on olemassa.
Siihenkin jakopää kannattaa laittaa uusiksi joka tapauksessa, mahdollisesti myös kytkin ja vauhtipyörä.


Pikkurahalla tuosta ei pääse. Tai mikä kenellekin on pikkuraha... Koneen vaihtoon ja jakopään laittoon yms. menee ohjeaikaisesti luokkaa 1,5 - 2 päivää.
Siihen öljyt, suodattimet, jakopää, vesipumppu ja pikkunippeliä.
Hyvä jos 5000 riittää.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 14.12.2017 20:01

Noita tullu "jokunen" vastaan, muuten sama homma mut vika ollu vuotava polttoainesuodatin.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 14.12.2017 22:19

Kansi irti ja koneistamolle.

Ei noista hajoa koskaan männät, venttiilit vain

Selviää kohtuu kustannuksilla yleensä.

Axi
-
Viestit: 1318
Liittynyt: 21.5.2006 10:51

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja Axi » 14.12.2017 22:52

No mitäs ne Tarzin "kohtuukustannukset" tekee euroina?

Viestin aloittaja ei taida itse tehdä kansiremonttia, kun jakopääkin on korjaamolla teetetty.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.12.2017 7:04

Kai tommosen ei-merkkiliike korjaamolla n 2000-2500e teettää?


Edit. Näköjään reilut 10h ohjeaika, joten merkkarillakaan tuskin paljoa yli 2000e maksaa jos laskee 500 kannen koneistukseen.

tto4121
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.1.2010 18:58

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja tto4121 » 15.12.2017 12:38

Kiitokset kaikille vastaajille.

Tosiaan, tämä on ainoa kerta kun olen teettänyt jakopäärempan korjaamolla, enkä tehnyt itse ja tässä sitä nyt sitten ollaan.

Tuo korkeapainepumpun vuoto ei minun kokemukseni mukaan ole kovin yleistä, mutta ei kyllä mahdotontakaan.
Dieselin katkua kyllä olisi pitäisi tuntua, myös käynnistysvaikeudet kuuluvat mielestäni kuvioon.
-> autossa oli vaimon mukaan haissut diesel silloin tällöin viimeisen kahden viikon aikana, mutta mitään käynnistysvaikeuksia ei ole ollut.

Kai tommosen ei-merkkiliike korjaamolla n 2000-2500e teettää?
-> Vastaavan arvion korjaamokin jo antoi asialle, mutta täysin selvää ei vielä eilen ollut tuhojen laajuus.

Minua kiinnostaisi nyt vain tässäkin vastuuasiat, eli vaikka tuo pumppu ei kuulu jakopäärempan eikä vuosihuollon kohteisiin, niin onko korjaamo voinut tehdä jonkin virheen joka on aiheuttanut tämän vian. Auto oli kuitenkin heillä vasta 1,5kk / 4000 km sitten, eikä mitään vikaa ollut ennen tätä. Millä pystyn varmentamaan, että he eivät yritä esimerkiksi kusettaa väärin asennetun hihnan syytä nyt tuolla polttoainevuodolla...

Osaatteko viisaammat vielä sanoa, minkälainen homma tuon commonrailin osalta tuo kansiremppa olisi itse tehdä? Vaatiiko paljon erikoistyökaluja?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.12.2017 15:19

Vaihdettiinko löpö suodatin siis samalla?

tto4121
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.1.2010 18:58

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja tto4121 » 15.12.2017 15:56

Muistaakseni ei. Ja siis vuoto oli tuosta sähköisen korkeapainepumpun kuparisen tiivisteen välistä suoraan moniurahihnan päälle... Kävin tänään korjaamolla ja hihna oli ihan sormilla palasiksi revittävässä kunnossa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.12.2017 17:23

Ei nuo vuoda ellei sitä avaa/löysää. Sehän pitää irrottaa kun tekee jakopään.. Oisko siinä vaik vahingossa löystynyt liitos?

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.12.2017 18:28

Noissa vaa ku venttiilit osuu mäntii ni jos nokat pyörähtää niissä rattaissa ni sit rupee maksaa.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.12.2017 19:24

Sen pyörän voi asettaa uudelleenkin kohdilleen noissa

tto4121
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.1.2010 18:58

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja tto4121 » 15.12.2017 21:06

-tarzi- kirjoitti:Ei nuo vuoda ellei sitä avaa/löysää. Sehän pitää irrottaa kun tekee jakopään.. Oisko siinä vaik vahingossa löystynyt liitos?


Hmm tämähän oli mielenkiintoinen tieto. Selvittelin asiaa lisää ja väitteesi saa kyllä tukea (esim. http://forums.tdiclub.com/showthread.php?t=400800).

Onko mahdollista, että tosiaan tuota "auxiliary fuel pump" irroittaessa se liitin on auennut ja joko jäänyt löysälle tai ei ole vaihdettu uutta kuparitiivistettä tilalle? Kyseessä siis tosiaan tässä kuvassa (https://www.ebay.co.uk/itm/1K0906089A-F ... Swh7tZqEKN) selkeästi näkyvä tiiviste.

Tuohan on voinut käydä joko vahingossa ilman, että mekaanikko on nyrkkipajalla tiennyt asiasta tai sitten tahallaan ja nyt sitä yritetään peitellä jälkikäteen.

Jokatapauksessa asiastahan tuli mielenkiintoisempi... Lisätukea asiaan kaipaisin vielä, älyttömästi kiitoksia nyt jo vastanneille! Voipi olla, että vielä säästätte meikäläiseltä pitkän pennin! Siinä tapauksessa lapsiperhe kiittää isosti.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.12.2017 21:16

Ei tuota tarvii avata normaalisti. Mietin että jos letku on ollut tiukassa ja kun sitä on nitkuteltu irti niin päässyt aukeaa toi liitos
Viimeksi muokannut -tarzi-, 15.12.2017 21:16. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.12.2017 21:18

Aijaa, mites se asetaan? Millä se on ees kiinni siinä nokka-akselissa? Lämpösovite?

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.12.2017 21:19

Siihen on merkkiliikkeessä työkalu, semmonen ns kehto millä se käännetään kohdilleen
Viimeksi muokannut -tarzi-, 15.12.2017 21:19. Yhteensä muokattu 1 kertaa.

Luotijuna
-
Viestit: 1262
Liittynyt: 18.3.2004 11:33

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja Luotijuna » 15.12.2017 21:31

Et avaa yhtää enempää? sen ´työkalun kyl tiiä ne nokat kohdistetaan kanteen.

-tarzi-
-
Viestit: 1963
Liittynyt: 30.10.2008 13:21

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja -tarzi- » 15.12.2017 22:08

No siis hankala selittää sitä, mut mahdollista se on kyllä. Juurikin sillä millä ne kohdistetaan. Voip olla että koneistamoillakin löytyy vastaava..

tto4121
-
Viestit: 21
Liittynyt: 27.1.2010 18:58

Re: Passat 09 2.0 TDi murhetta

ViestiKirjoittaja tto4121 » 11.3.2018 8:21

Meinasi unohtua päättää tämä aihe.

Asia ratkesi lopulta ja auto on taas ajossa. Männät olivat tosiaan lyöneet venttiileihin ja nostajan tapit olivat kaikki siististi poikki, kuin veitsellä leikatut. Samalla nokka-akselin päädyssä oleva hammasratas oli hypännyt pois paikoiltaan (taitaa olla vaan prässätty onttoputken päähän?). Kaikki uudet osat yläpäähän ja sillä tuli kuntoon.

Sitten tähän korvaus asiaan: Autokorjaamon kanta oli siis alunperin, että elämä on ja heiltä saa maksuaikaa. Kattavan selvittelyn jälkeen kävin sitten kertomassa oman näkemykseni miten tilanteeseen on päädytty, keskeisimpänä pointtina korjaamon todennäköisesti tekemä huolimattomuus virhe. Tämän keskustelun jälkeen auton korjaaminen sovittiin korjaamon vakuutuksen piikkiin. Asiallisesti hoidettu korjaamon puolelta lopulta, koska he eivät tosiaan millään pysty todistamaan, etteikö asia olisi toisin.

Kiitokset vielä kerran kommentoijille.


Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”

Paikallaolijat

Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 23 vierailijaa