Eli ongelmana aluksi, laturi ei ladannut aukkua. Jännitteen säätimen vaihto ja lataus saatiin tällä siis toimimaan (käyntin moottoria käynnissa jonnin aikaa). Yöksi akku varulta ylläpitolaturiin ja aamulla ja sen jälkeen ei ole lähtenyt käyntiin, startti ei siis yritäkään pyöriä. Akussa on varausta 12.70V. Akun nollajohdin ottaa runkoon ja laturin j akun plus-johto on kunnossa. Startti moottori vaihdettu n. 2-3kk sitten, sen jälkeen pari kertaa ollut samaa vikaa mutta hetken odottelun jälkeen auto kyllä startannut. Missähän siis vika? Starttirele vai startin solenoihi?
Yritin tossa selvitellä tota starttireleen sijaintia tuloksetta jos sen vaihdolla aluksi kokeilisi.
Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Niin ja vuosimalli 2006, 280tkm mittarissa.
Re: Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Jos sen releen löydät niin mittaa sen lähdön vastus maata vasten, jos ääretön niin solenoidin kelan ohjausjohto irti tai kela palanut. Jos vastusta löytyy niin tuleeko sille starttireleen kelalle sitten jännite kun avainta kääntää? Ei tuossa kauheasti vaihtoehtoja ole.
Re: Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Nyt on tutkittu lisää ja testattu... Bensapumpun/startin releen vaihdolla ei vaikutusta, ei startti pyöritä. Apuvirtaa annettiin tänään jolloin lähti käyntiin. Ennen starttia konehuoneesta kuului "kipinöinnin" ääntä, mistähän lie johtui?
Mittari käteen ja mittamaan, laturi ei lataa akkua (vaikka uusi jännitteensäädin), eli onko siis laturi tiensä päässä? Oudoksi tästä tekee sen että jos akku on täyteen ladattu yöllä niin se ei aamulla yritä autoa käynnistää (startti ei pyöri) eli voiko vika myös olla akussa vaikka jännitetaso pysyy hyvällä tasolla ilman erillistä latausta kun moottori ei käy tai ylläpitolaturi ei lataa?
Auto lähti nyt käyntiin ilman apuvirtaa mutta tosiaan akku ei lataudu.
Mittari käteen ja mittamaan, laturi ei lataa akkua (vaikka uusi jännitteensäädin), eli onko siis laturi tiensä päässä? Oudoksi tästä tekee sen että jos akku on täyteen ladattu yöllä niin se ei aamulla yritä autoa käynnistää (startti ei pyöri) eli voiko vika myös olla akussa vaikka jännitetaso pysyy hyvällä tasolla ilman erillistä latausta kun moottori ei käy tai ylläpitolaturi ei lataa?
Auto lähti nyt käyntiin ilman apuvirtaa mutta tosiaan akku ei lataudu.
Re: Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Lisää....
Eli käynnistyy nyt normaalisti, OBD-mittarilla jännitetaso parhaimillaan ilman kuormaa kaasulla 13.8v, ilman kaasua käynnissä 13.0-13.2v. Eihän tuo ihan normaalilta näytä.
Jos jollakin vastaavia ongelmia niin neuvoa vähä tilanteeseen kaipailis miten olette edenneet?
Kiitos.
Eli käynnistyy nyt normaalisti, OBD-mittarilla jännitetaso parhaimillaan ilman kuormaa kaasulla 13.8v, ilman kaasua käynnissä 13.0-13.2v. Eihän tuo ihan normaalilta näytä.
Jos jollakin vastaavia ongelmia niin neuvoa vähä tilanteeseen kaipailis miten olette edenneet?
Kiitos.
Re: Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Vaiha se laturi.
Re: Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Kuulostaa ihan normaalilta ja siltä että laturi lataa. Kuulostaa myös siltä että startin kanssa ongelmia.
Re: Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Latausjännite pitäisi olla noin 14,4V.
Itse kävisin kyllä läpi kaikki liitokset akusta startille, myös maadoitukset. Liitos auki, putsaus ja kiinni.. ehkä vähän vaseliinia väliin hidastamaan hapettumista.
Onkos näissä ne isot sulakkeet akun päällä? Myös kaikki niiden liitospinnat tarkistukseen edellä mainitulla tavalla.
Itse kävisin kyllä läpi kaikki liitokset akusta startille, myös maadoitukset. Liitos auki, putsaus ja kiinni.. ehkä vähän vaseliinia väliin hidastamaan hapettumista.
Onkos näissä ne isot sulakkeet akun päällä? Myös kaikki niiden liitospinnat tarkistukseen edellä mainitulla tavalla.
Re: Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Eikä pidä. Ei ainakaan obd:n kautta mitattuna, ehkä silloin joo jos suoraan katsoisi laturin navoilta ja akku olisi täynnä ja ulkona olisi kylmää ja auto olisi juuri startattu. Mulla tullut useita autoja vastaan joissa latausjännite obd:n kautta mitattuna 13.2-13.8v riippuen kaasujalan asennosta. Eihän se alle 14v jännite hyvä tietenkään ole, mutta ei laturissa näillä tiedoilla mitään kamalaa vikaakaan voi olla jos kerran jännite on päälle 13v.
Re: Seat altea 1,9tdi ei starttaa
Juu, ei se laturi ainakaan kuollut oo. Eikä syy starttiongelmiin.
Obd:n kautta voi toki jännite näyttää ihan normaalistikin tuollaisia lukemia. Ja lämpötilakin vaikuttaa jännitteeseen.
Obd:n kautta voi toki jännite näyttää ihan normaalistikin tuollaisia lukemia. Ja lämpötilakin vaikuttaa jännitteeseen.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 31 vierailijaa