Jakohihnan vaihtoa olen tekemässä Saksasta paljaana ostetulle moottorille. Ei ole varmuutta onko kampiakseli ja nokka-akseli oikeassa asennossa toisiinsa nähden. Ymmärtääkseni kone on silloin oikeassa ajoituksessa kun nokka-akselin pyörän n. klo 7:ssä olevaan reikään saa työnnettyä 6-millisen lukitustyökalun ja saman hihnapyörän "hammasikkuna" on n. klo 12:sta. Lisäksi tällöin kampiakselin hihnapyörän nuolimerkki pitää olla lukitustyökalun T10100 osoittaman nuolen kohdalla. Ongelmana on että en viitsi ostaa yhden käyttökerran takia tuota T10100 lukitustyökalua (enkä odotella että posti sellaisen tuo). Onko mitään muuta keinoa todeta varmasti että ajoitus on kunnossa? Kun kampiakselin pään suojakotelon ja hihnapyörän laittaa paikalleen niin niissä on oma merkki (pyörässä lovi, kotelon kannessa viiva), voiko siihen luottaa?
Entä nokka-akselilla olevat 3Z, 4Z ja nuoli-merkit, onko niillä mitään tekoa tässä hommassa? Mikä funktio on pyöriteltävällä nokka-akselipyörällä? Kiristin sen nyt omien "hahlojensa" keskikohtaan.
Jos jollain on Jyväskylän seudulla tuollainen T10100 niin voisin sitä vuokrata vaikkapa kahvipakettipalkkiota vastaan yhdeksi illaksi. :-)
Muutama kuva:
3Z merkki, tämä ei ymmärtääkseni osoita mitään tässä moottorissa?
4Z merkki, tämä osoittaa aika lähelle muutamaa hammasta, onko oikeassa kohdassa?
Alakolmio, pyöräytin nokka-akselin tämän merkin kohdalle, myös 6mm tappi menee lukitusreikään samaan aikaan
Kampiakselin ajoitus on hieman mysteeri
Tässä vielä kuva tuosta T10100-työkalusta
1.9 TDI PD (BXE) moottorin ajoitusmerkit
Valvoja: ffp jäsenet
Re: 1.9 TDI PD (BXE) moottorin ajoitusmerkit
Kampiakseli on pari kolme hammasta myöhässä. Ota pumppusuutin tai hehku ykkösestä pois, niin voit siitä kattoa milloin yläkuolokohdassa. Tosin tolla erikoistyökalulla melko paljon simppelimpi laittaa kohdilleen.
Re: 1.9 TDI PD (BXE) moottorin ajoitusmerkit
Projekti seisoo niin laitoin tänään tilaukseen T10100:n. 24 euroa jäi maksamaan toimituskuluineen Suomesta. Kai sille joskus toistekin löytyy käyttöä.
Nyt kun yläpyörä on jo oikeassa kohdassa (tappi menee reikään) niin laitan erikoistyökalulla kampuran pyörän oikeaan asentoon, niin sen jälkeen ilmeisesti kaikki on kunnossa? Hihna paikoilleen ja kovaa ajoa?
Nyt kun yläpyörä on jo oikeassa kohdassa (tappi menee reikään) niin laitan erikoistyökalulla kampuran pyörän oikeaan asentoon, niin sen jälkeen ilmeisesti kaikki on kunnossa? Hihna paikoilleen ja kovaa ajoa?
Re: 1.9 TDI PD (BXE) moottorin ajoitusmerkit
Kyllä. Nokkapyörän kolme pikkupulttia löysällä, kun kiristintä virittää oikeaan tiukkuuteen. Viimiseksi ne kolme ruuvia kiinni.
Re: 1.9 TDI PD (BXE) moottorin ajoitusmerkit
Täällä on nyt yksi ihminen ihan pihalla. Posti toilaili paketin toimituksen niin kyllästyin odottamaan ja hankin paikalliselta VAG-marmorilta lainaan aidon ja alkuperäisen T10100-työkalun. Mutta sepä ei sovi hihnapyörään! Hammasjako on erilainen T10100-työkalussa ja hihnapyörässä. Mitä ihmettä. Miten tuo nyt kuuluisi laittaa? Hihnapyörän saa kahteen eri asentoon siten että työkalun merkit osuvat kohdilleen ja työkalun tappi on lohkon reiässä. Voi hyvää päivää sanon minä.
Edit: Katso ratkaisu alemmasta viestistä
Kurkatkaapa näitä:
https://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/20171006_220139.jpg/_big.jpg
https://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/20171006_220150.jpg/_big.jpg
Kuvissa näkyy hihnapyörän osanumerokin. Netin mukaan tälle hihnapyörälle kuuluu T10100-työkalu.
Edit: Katso ratkaisu alemmasta viestistä
Kurkatkaapa näitä:
https://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/20171006_220139.jpg/_big.jpg
https://entropia.1g.fi/kuvat/Autot/20171006_220150.jpg/_big.jpg
Kuvissa näkyy hihnapyörän osanumerokin. Netin mukaan tälle hihnapyörälle kuuluu T10100-työkalu.
Viimeksi muokannut Entris, 6.10.2017 22:25. Yhteensä muokattu 1 kertaa.
Re: 1.9 TDI PD (BXE) moottorin ajoitusmerkit
Näköjään sitä alkaa olla pitkän päivän jälkeen sen verran väsynyt että en tajunnut että työkalu pitää liu'uttaa hihnapyörän päälle, sitä ei voi painaa ylhäältä päin. Jääkööt aiempi avautumiseni tänne jos se auttaa jotakuta muuta saman ongelman kanssa painivaa. :-)
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 59 vierailijaa