Olen muutaman kerran ollut huomaavinaan että öljyä on välillä huomattavasti lisääntynyt öljypohjaan. Usein vissiin sen jälkeen kun olen polkenut sitä hiukan enemmän esim. rampista moottoritielle.
Auto on 1998 1,9 (AFN) Tdi jolla ajettu yli 600.000 km. Sain kuulla edelliseltä omistajalta että kone on ilmeisesti n.s. lastutettu. Noh, kyllähän mä sen melkein arvasinkin kun sekä ensimmäisellä ja toisellakin vaihteella piirtää hyvin mustaa viivaa asfalttiin.
Kaveri pisti vähän aikaa sitten kiinni anturin... onko se nyt sit "vag-com:iin"... ja katsoimme ajaessa tietoja. Hän kertoi että painaessa kaasua, turbo ahtoi KOLME!
Auton oma kulutusmittari näyttää noin 0,6 - 0,7 litraa vähemmän kuin mitä oikeasti välillä menee polttoainetta. En oikeasti usko että pääsen niin vähällä kuin 3,5 litraan sadalla 400 km matkalla mitä mittari välillä näyttää. Rauhallisesti kun ajan, niin 60 litraa niin pääsen yli 1200 km. Keskikulutus on kuitenkin ollut siinä 4,5 - 5,2 litran paikkeilla.
Eikö nuo lastut juuri perustu myös siihenkin että n.s. "huijataan" ohjelmaa että moottori mukamas saa liian vähän, ja sitten ohjelma syöttää enemmän polttoainetta kuin tavallisesti? Silloinhan kulutusmittari näyttää varmasti vähemmän kuin mitä oikeasti menee. Vai mitä?
No jos autollani on nyt ajettu yli 600.000 km, kaasua pitää antaa ylämäessä enemmän kuin ennen ja alamäessä moottorijarrutus ei yhtä paljon enää jarruta, niin alkaahan se olla merkki siitä että moottori alkaa olemaan jo aika väljä. Jos sitten vielä ahtopaineet on 3 ja se syöttää myös paljon enemmän dieseliä niin alan kyllä epäillä että sylinerin ohi menee dieseliä öljypohjaan. Nakuttaahan ne nostajatkin hiukan aikaa vähän enemmän kuin tavallisesti aina silloin kun olen sitä polkenut.
Kysymys kuuluu nyt sitten että... haihtuuko se ylimääräinen diesel itsestään pois? Haihtuuko diesel pois kun öljy lämpenee tarpeeksi? Saako sen ylimääräisen dieselin pois öljystä ainoastaan vain vaihtamalla tilalle uudet öljyt?
Eikä tässä vielä kaikki... Nyt alkaa vissiin kytkin myös loppumaan. Luistaa välillä kun kunnolla polkaisee. Harmi kun ei kestä edes 600.000 km :-D
Öljyä LISÄÄNTYY!
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Öljyä LISÄÄNTYY!
Niin että siis jos mittaat öljyn tason heti ajon jälkeen niin se on korkeammalla kuin kylmästä koneesta mitattuna?
Aika paha mennä kommentoimaan "lastusta" ja ahdoista ja tehoista kun ei taas yhtään tiedä että mitä sieltä löytyy, onko evryä vaiko ihan oikeaa softaa vaiko jopa isompaa ahdinta ja suutinta jne. Tuollainen kone ei perusviritettynäkään kyllä polta kumia ellei sieltä löydy jotkut kivikovat kiinakoppurat renkaina.
Diesel ei katoa öljyn joukosta mihinkään, jos siellä oikeasti menee nesteet sekaisin niin öljyt heti ulos ja uudet sisään kun vuoto on korjattu.
Aika paha mennä kommentoimaan "lastusta" ja ahdoista ja tehoista kun ei taas yhtään tiedä että mitä sieltä löytyy, onko evryä vaiko ihan oikeaa softaa vaiko jopa isompaa ahdinta ja suutinta jne. Tuollainen kone ei perusviritettynäkään kyllä polta kumia ellei sieltä löydy jotkut kivikovat kiinakoppurat renkaina.
Diesel ei katoa öljyn joukosta mihinkään, jos siellä oikeasti menee nesteet sekaisin niin öljyt heti ulos ja uudet sisään kun vuoto on korjattu.
Re: Öljyä LISÄÄNTYY!
Ei mee dieseli mitenkään jakopumppukoneessa öljyn sekaan. Neste voi mennä.
Re: Öljyä LISÄÄNTYY!
Kyllä se ihan helposti voi mennä jos suuttimien sumu ja paine on ihan metsässä. Ihan normaalia kun vanhat suuttimet kusee miten sattuu.
Re: Öljyä LISÄÄNTYY!
Siis... mä tarkoitan OHIVUOTOA! Jokaisessa polttomoottorissa voi vuotaa polttoainetta sylinterin palotilasta männän renkaitten ohi öljypohjaan. Niin tapahtuu melkein jokaisessa polttomoottorissa enemmän tai vähemmän. Uudessa moottorissa niin vähän että se ei merkitse kovin paljon ennen seuraavaa öljynvaihtoa.
Minun moottori on nyt ajettu yli 600.000 km, joten sylinteri on taatusti kulunut ja ohivuoto on huomattavasti isompi kuin uudessa moottorissa. Sitten vielä tämä että diesel moottorissahan on korkeampi puristus, polttoainetta tulee nyt palotilaan lastun takia enemmän ja turbopainetta palotilaan on PALJON enemmän kuin alkuperäisessä moottorissa. Tottakai se voi lykätä dieseliä öljytilaan!
Kysymys on nyt vaan että miten haittaa voisi vähentää jos nyt on niin että dieseli öljystä ei haihdu moottorin seistessä tai moottorin lämmetessä kunnolla?
Polkea vain vähemmän? Poistaa lastu? Vaihtaa öljyt useammin?
Banana
Minun moottori on nyt ajettu yli 600.000 km, joten sylinteri on taatusti kulunut ja ohivuoto on huomattavasti isompi kuin uudessa moottorissa. Sitten vielä tämä että diesel moottorissahan on korkeampi puristus, polttoainetta tulee nyt palotilaan lastun takia enemmän ja turbopainetta palotilaan on PALJON enemmän kuin alkuperäisessä moottorissa. Tottakai se voi lykätä dieseliä öljytilaan!
Kysymys on nyt vaan että miten haittaa voisi vähentää jos nyt on niin että dieseli öljystä ei haihdu moottorin seistessä tai moottorin lämmetessä kunnolla?
Polkea vain vähemmän? Poistaa lastu? Vaihtaa öljyt useammin?
Banana
Re: Öljyä LISÄÄNTYY!
Taitaa ensimmäinen remontti olla suutinten irrottaminen ja avautumispaineiden säätö.
Kärkien vaihdattaminen ei pahaa tekisi noilla kilometreillä, joskus aikanaan puhuttiin noin 400 tkm huoltovälistä.
Sitten seuraava, ohivuoto vähenee männänrenkaiden/mäntien vaihdolla (+ koneistuksia tarpeen mukaan). Onko järkeä vai ei, jää maksajan päätettäväksi.
Kansiremppa ei voi kaukana enää olla, apuakselin helat ovat joko väljät tai vaihdetut...
Kärkien vaihdattaminen ei pahaa tekisi noilla kilometreillä, joskus aikanaan puhuttiin noin 400 tkm huoltovälistä.
Sitten seuraava, ohivuoto vähenee männänrenkaiden/mäntien vaihdolla (+ koneistuksia tarpeen mukaan). Onko järkeä vai ei, jää maksajan päätettäväksi.
Kansiremppa ei voi kaukana enää olla, apuakselin helat ovat joko väljät tai vaihdetut...
Re: Öljyä LISÄÄNTYY!
En ole vaihtanut kuin nostajat (kupit) nokan alle. En usko että teen mitään remppaa.
Poljen vähemmän, vaihdan öljyt useammin ja otan vain tuosta moottorista kaikki kilometrit irti.
Banana
Poljen vähemmän, vaihdan öljyt useammin ja otan vain tuosta moottorista kaikki kilometrit irti.
Banana
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Bing [Bot] ja 75 vierailijaa