Kyseessä 450000 km ajettu lastutettu vekotin. Vaihdoin viime kesänä viriturbon tilalle uuden vakioturbon vanhan viriturbon lauettua. Ajelin ongelmitta 30 t, mutta kesällä huomasin, että vedossa pitää outoa suhinaa. Olin varma, että kyseessä ahtovuoto. Letkut on kaikki ehjät enkä ole vuotoa löytänyt. Moottori ei mene vikatilaan missään vaiheessa. Ajoa tuo ei ole liiemmin haitannut, mutta ylimääräinen suhinaa muistutava ääni vedossa rupesi häiritsemään.
Testasin tännä turbon kellon toimintaa. Varsi liikkuu mekaanisesti liikutettaessa niin kuin pitääkin. Auton kun laittaa käyntiin niin alipaine vetää varren täysin ylös. Kaasua annettaessa varsi ei liiku mihinkään, mutta kun löysää kaasun, varsi tekee pienen liikkeen alaspäin ja palautuu ylös. Auton kun sammuttaa, varsi palautuu ala-asentoon. Eihän sen näin pitäisi toimia.
Onko nyt niin, että siivet on koko ajan auki-asennossa ja turbo sakkaa tietyllä kierrosalueella ja aiheuttaa oudon äänen? Ihmettelen vaan, että moottori ei mene vikatilaan.
Oma päätelmä on, että kellon kalvo on rikki. Mitä sanoo raati?
Audi A4 1.9 AWX turbon säätökellon toiminta
Valvoja: ffp jäsenet
Re: Audi A4 1.9 AWX turbon säätökellon toiminta
Korjataanpa hiukan. Jos kalvo olisi rikki, niin eihän alipaine vetäisi vartta! Jousi taitaa olla poikki/väsähtänyt?
Re: Audi A4 1.9 AWX turbon säätökellon toiminta
Kyllä tuo alipainekellon toiminta mun mielestä kuulostaa suht normaalilta.
Ei ne ahtopaineet paikallaan kaasutellessa niin herkästi nouse että olisi isommin tarvettakaan avata siipiä, kuormitettaessa tilanne on sitten ihan eri.
Ilmeisesti autossa ei ole ahtopainemittaria?
Ei ne ahtopaineet paikallaan kaasutellessa niin herkästi nouse että olisi isommin tarvettakaan avata siipiä, kuormitettaessa tilanne on sitten ihan eri.
Ilmeisesti autossa ei ole ahtopainemittaria?
Re: Audi A4 1.9 AWX turbon säätökellon toiminta
Ei ole kiinteää ahtomittaria. Täytyy tökätä vag-com kiinni ja käydä ajeleen lenkki.
Re: Audi A4 1.9 AWX turbon säätökellon toiminta
Moi,
Otin vanhan turon hyllystä ja kokeilin alipaineletkulla sen kellon toimivuutta ja samalla tavalla toimi kuin autossa kiinni olevan turbon, joten kellossa ei ole vikaa.
Tässä tuoretta vag-com dataa analysoitavaksi:
Engine speed Spec. intake press. Actual intake press. D.cycle MAP
2850-3150/min...2200-2400 mbar.......2100-2600.............35-80%
3108................2182.8..................2047.5.................49.8
3423................2458.2..................2457.0.................60.6
3717................2468.4..................2457.0.................58.2
4011................2427.6..................2433.6.................57.8
4284................2366.4..................2351.7.................58.2
4515................2254.2..................2293.2.................60.2
4683................2121.6..................2246.4.................65.7
Ahdot näyttää olevan OK. Mutta, Atmos. pressure sensor f96 (MAP?) näyttää koko kierrosalueella 999,6. Näyttäisi siltä, että MAP-anturi on rikki, mutta ihmettelen, että ei anna vikakoodia ja vetoja kuitenkin on.
Otin vanhan turon hyllystä ja kokeilin alipaineletkulla sen kellon toimivuutta ja samalla tavalla toimi kuin autossa kiinni olevan turbon, joten kellossa ei ole vikaa.
Tässä tuoretta vag-com dataa analysoitavaksi:
Engine speed Spec. intake press. Actual intake press. D.cycle MAP
2850-3150/min...2200-2400 mbar.......2100-2600.............35-80%
3108................2182.8..................2047.5.................49.8
3423................2458.2..................2457.0.................60.6
3717................2468.4..................2457.0.................58.2
4011................2427.6..................2433.6.................57.8
4284................2366.4..................2351.7.................58.2
4515................2254.2..................2293.2.................60.2
4683................2121.6..................2246.4.................65.7
Ahdot näyttää olevan OK. Mutta, Atmos. pressure sensor f96 (MAP?) näyttää koko kierrosalueella 999,6. Näyttäisi siltä, että MAP-anturi on rikki, mutta ihmettelen, että ei anna vikakoodia ja vetoja kuitenkin on.
Re: Audi A4 1.9 AWX turbon säätökellon toiminta
Siis MAP-anturi antaa juurikin tuon ahtopainetiedon (imusarjan absoluuttinen paine). Tuo toinen taas näyttää vallitsevan ilmakehän paineen (nimensä mukaan) ja siis pitäisikin pysyä samana. Sen sijainnista ei sitten ole mitään tarkkaa tietoa (ehkä ilmamassamittarin yhteydessä?).
Re: Audi A4 1.9 AWX turbon säätökellon toiminta
No niinpä tietenkin, nimensä mukaisesti se on ilmakehän paine ja on sen 1 bar niin kuin pitääkin olla. Menin vipuun kun googlasin tuota F96 sensoria. RossTechin vikakoodi 16490 kun antaa viaksi Manifold / Barometric Pressure sensor.
Palaa sivulle “Tekniikka - Diesel”
Paikallaolijat
Käyttäjiä lukemassa tätä aluetta: Ei rekisteröityneitä käyttäjiä ja 40 vierailijaa